BMW 5-serie (G30)

Ze zullen die motor vast niet zomaar overboord gooien lijkt mij.

Nee dat lijkt me ook niet. Dezelfde motor wordt toch ook voor andere series gebruikt? Persoonlijk zie ik liever een M550i als een hardcore M5.

Geldt ook voor de andere modellen met 4 liter V8: M550i, 750i, X5 50i, X6 50i en zelfs de M3.

https://www.motor-talk.de/news/starke-bmws-machen-abgaspause-t6259914.html

Niet echt handig van BMW dat ze hier niet eerder op hebben ingespeeld.

Driver 69 zei:
Geldt ook voor de andere modellen met 4 liter V8: M550i, 750i, X5 50i, X6 50i en zelfs de M3.

https://www.motor-talk.de/news/starke-bmws-machen-abgaspause-t6259914.html

Niet echt handig van BMW dat ze hier niet eerder op hebben ingespeeld.
Wel raar dat M5 blok niet genoemd word, M5 blok zal wezenlijk verschillen afgezien van boring en slag parameters qua onderdelen die erop en onder geschroefd worden. Maar is ook een vermogens blok en qua ontwerp niet anders dan voorheen.

Staat in het artikel dat ze het blok voor de M4 wel aan gaan passen, maar de M3 niet omdat die richting EOL gaat. De M5 is net nieuw, dus die hebben ze wel conform de nieuwe reglementen gemaakt.

Vergis je verder niet in de onderlinge verschillen tussen op het oog identieke motoren (gelijk volume/aantal cilinders).

Post het hier maar even, want in het G32 draadje ben ik volgens mij aardig alleen met m'n wagen :). En daarnaast, dit verhaal geldt ook voor de G30 en de G31.

Met het huidige koude weer wil er nog wel eens wat witte rook uit de uitlaat komen. Nu viel het mij (en anderen) op dat er bij m'n wagen alleen rook uit de linkeruitlaat kwam. De rechter is gelukkig geen nepper, maar wordt afgesloten met een klep. Deze klep gaat pas open als er veel vermogen wordt gevraagd, bijna nooit dus.

Vond dat echter geen gezicht, rij je daar me je 'topklasse limousine' met voor de buitenwereld een nep-uitlaat.

Heb eerst de app Carly gekocht met een bijbehorende dongle. Hiermee was de klep weliswaar handmatig te openen, maar na een kwartier gaat hij weer dicht én je moet hem bij het begin van elke rit handmatig openen. Niet echt praktisch dus.

Nu blijkt er echter een draadje naar die klep te gaan waarmee hij wordt aangestuurd, en net naast die klep zit de stekker van dat draadje. Nu was het simpel: met carly de klep openen, stekker eruit, en klaar. Nu zijn beide uitlaten permanent geopend en kan ik een mooi rookgordijntje leggen :).

Kan dat zomaar, even het stekkertje eruit trekken bij zo'n gloednieuwe BMW? Laatst wisten ze -tijdens het uitlezen van mijn MINI- mij te vertellen dat mijn daglicht rechtsvoor drie keer was uitgevallen, dat kan zomaar kloppen want ik had er al een paar keer een tik tegenaan gegeven. Om maar even aan te geven wat zo'n auto al niet allemaal bijhoudt.

Enzo Ferrari zei:
Kan dat zomaar, even het stekkertje eruit trekken bij zo'n gloednieuwe BMW? Laatst wisten ze -tijdens het uitlezen van mijn MINI- mij te vertellen dat mijn daglicht rechtsvoor drie keer was uitgevallen, dat kan zomaar kloppen want ik had er al een paar keer een tik tegenaan gegeven. Om maar even aan te geven wat zo'n auto al niet allemaal bijhoudt.
We gaan het meemaken de volgende keer bij de dealer :). Benieuwd of ze het kunnen zien.

Hahaha, echt waar? Het was mij nog helemaal niet opgevallen dat de rook enkel uit de linker uitlaat komt. Nu moet ik zeggen dat ik bijna alleen nog maar in het donker heb gereden, want wat was het een K..weer de afgelopen maanden. En in de weekends (dan ben ik nog wel eens bij daglicht thuis;)) heb ik er weinig mee gereden.

Geinig overigens, die app. Die kende ik ook niet.

De G31 bevalt intussen goed. zoals gezegd heb ik er eigenlijk nog weinig mee gereden (nu 4K), maar in die paar kilometers is mij wel gebleken dat het een erg fijne auto is. Het stuur- en weggedrag is vertrouwd en heeft een fijne balans tussen comfortabel en sportief. Ik ben ook erg blij met de comfortstoelen, echt een verbetering ten opzichte van de sportstoelen van de A6.

Met de gekozen opties ben ik tot nu toe ook tevreden, ik mis nog geen zaken. In de praktijk gebruik ik eigenlijk alleen die display key, de gewone sleutel heb ik niet nodig. De parkeerfunctie van die display key vind ik stiekem toch best handig. Zeker bij parkeervakken met hoge stoepranden. En ook thuis, waar de auto's vaak achter elkaar geparkeerd staan.

Over het lichte interieur ben ik ook tevreden, zeker icm het panoramadak. Lekker licht in de auto, ook op regenachtige, sombere dagen. Het Azuritschwarz komt in deze periode niet tot zijn recht. Het is nu gewoon een zwarte auto en pas als de zon schijnt, komt de bijzondere kleur echt naar voren. Wat dat betreft mag het voorjaar wel komen...;)

Die Carly app heb ik ook. Bij mijn vorige 3 serie had ik daarmee het start stop systeem uitgecodeerd. In de 5 doet hij het helaas (nog?) niet. Ondanks mijn groene hart wil ik wederom dat irritante start stop systeem uitzetten. Het rookgordijn gaat me net wat te ver

Musterknabe zei:
Het rookgordijn gaat me net wat te ver

Dat was uiteraard als woordspeling bedoelt :). Voor zover ik weet komt er geen extra rook vrij bij een geopende klep, maar wordt de rook die er is enkel verdeeld over 2 uitlaten in plaats van 1.

Helder. Een eerlijkere rookverdeling. In het Belgische blad “de autogids” werd onlangs de 640i GT getest. Kwam er erg goed vanaf. Helaas kom ik ze nog maar zelden tegen.

Kwam ik tegen op YouTube. De nieuwe bmw m5 die bij de dealer aankomt. Schitterende kleur en wat een geluid komt eruit! Het lijkt erop dat bmw dat probleem eindelijk ook heeft opgelost.

Wisten jullie trouwens dat de nieuwe bmw m5 sneller is dan de Mercedes AMG e 63s. Kijk maar.

rdam010 zei:
Kwam ik tegen op YouTube. De nieuwe bmw m5 die bij de dealer aankomt. Schitterende kleur en wat een geluid komt eruit! Het lijkt erop dat bmw dat probleem eindelijk ook heeft opgelost.

Wisten jullie trouwens dat de nieuwe bmw m5 sneller is dan de Mercedes AMG e 63s. Kijk maar.

Prachtige M5 en idd wat een geluid, ziet er ook chique uit. Vind persoonlijk de AMG's wat overdressed, de M's zijn wat subtieler. Een AMG is uiteraard ook geen 'straf'.

Afgelopen week weer even bij de dealer binnengelopen om de G31 en G32 te bekijken.
En wat een mastodont is die G32. Als je over je schouder kijkt komt er nog een immens stuk auto achter je aan. Zou daar toch niet graag mee door de stad rijden. Vond de styling wel top. Uiteraard stond er een Carbonzwarte M-sport, maar dat smoelt naar mijn mening toch wel erg goed. De hogere zit beviel me ook wel. Ik kan me levendig voorstellen dat je er een king-of-the-road gevoel van krijgt. Zou ik de G32 verkiezen boven de G31? Denk het niet. De G31 is al groot zat en de G32 is wel echt zo'n overtreffende trap. Net te groot naar mijn mening. Qua styling beviel de G32 me wel een stuk beter. Hij oogt naar mijn idee wel echt een klasse hoger dan de G31. Dat heeft niet alleen met het formaat te maken, maar vooral met de algehele uitstraling en kwaliteitsgevoel.

Verder nog even in de G30/31 gezeten. Eentje met Dakota leder en de andere met nappa. En dat verschil is echt erg groot. Voor die 800 euro krijg je een compleet andere auto. Prachtig!

Maar goed, allemaal leuke overdenkingen. Uiteindelijk kan ik het allemaal niet betalen en ging ik gewoon met een Peugeotje naar de volgende afspraak.cool smiley

@ Driver69,

Grappig trouwens, die Carly app. Wist ook helemaal niet dat er 1 uitlaat het grootste deel van de tijd niet meedoet en elektronisch aangestuurd wordt.

@ Funf,

Goed dat de wagen nog goed bevalt.(y)
Ben erg benieuwd hoe je het comfort ervaart als je de 20" eronder hebt. Aangezien je dan toch van 18" naar 20" gaat. Hoop niet dat de balans tussen comfort en sportiviteit naar de verkeerde kant uitslaat. Heb je de velgen al binnen?

Ik heb de wielen vandaag gewisseld. Een beetje vroeg, maar ik had er even tijd voor en wilde weten hoe de combi eruit ziet. Nou, best mooi! Ik ga de komende dagen eens rijden en ervaren hoe het verschil is, en natuurlijk maak ik wel even een fotootje van de zomertrim.

Beetje vroeg zegt ie. De meeste mensen wisselen als de mussen bij 35 graden dood van het dak vallen. Jij wisselt ze als ze ergens in een hoekje zitten te bibberen:T.

funf zei:
Ik heb de wielen vandaag gewisseld. Een beetje vroeg, maar ik had er even tijd voor en wilde weten hoe de combi eruit ziet. Nou, best mooi! Ik ga de komende dagen eens rijden en ervaren hoe het verschil is, en natuurlijk maak ik wel even een fotootje van de zomertrim.

Ben benieuwd.(y):cool:

Bij deze. Ik heb er nog te weinig mee kunnen rijden om er echt iets zinnigs van te kunnen zeggen, maar in de hobbelige woonwijk en in de stad is het comfort tot nu toe goed, terwijl hij anderzijds lekker communicatief is. Vergelijkbaar met de A6 in zomertrim. Ik heb dus nu 20 inch i.c.m. M-sportonderstel. Eerst maar eens wat extra kilometers maken, dan horen jullie het wel weer.

6gnYvYH.jpg

9CKamno.jpg

TRAercz.jpg

aH7cF8y.jpg

Thx! Ze zijn wel fors, maar het staat goed. Dit was overigens een reden om geen chroom op de raamomlijstingen te willen. Dan zou het geheel
"too much" zijn geworden, naar mijn smaak.

Chroom zou mij niet storen maar dit is ook prachtig. Ik rij nu op 19” op standaard onderstel in een sedan. Ik merk geen enkel verschil met de 18”. (Nu rij ik ook als een oude heer en ik rij ook niet veel ca. 10.000 km per jaar).

Dat sportonderstel is bij de touring net wat anders dan bij de sedan, dat komt omdat de touring luchtvering achter heeft. Het verschil tussen 18 en 20 inch is wel merkbaar. Maar voor mij blijft het comfortabel genoeg, zoals ik het nu ervaar.

Driver 69 zei:
Dat was uiteraard als woordspeling bedoelt :). Voor zover ik weet komt er geen extra rook vrij bij een geopende klep, maar wordt de rook die er is enkel verdeeld over 2 uitlaten in plaats van 1.

Ik heb er nu eens op gelet, en inderdaad! De mijne doet het ook. Hhhmm, misschien toch die app maar eens aanschaffen....;)

Wauw! Dat ziet er strak uit.
Had verwacht dat het met 20" velgen in dat design op het randje zou zijn, om het zo maar te zeggen. Maar ik vind het eerder chique.(y) Het M-sport onderstel heeft de G31 trouwens wel nodig. Vind de G31's persoonlijk wat hoog op de poten staan als ik ze in real life zie.

Knap trouwens om je auto zo bij te houden in de winter. Hij glimt lekker.(y)

Thx! Het was een gokje, ik had die wielen niet in het echt gezien en in de configurator kun je ze ook niet kiezen. Maar het pakte wat mij betreft goed uit. Dat centimetertje lager doet inderdaad ook het nodige. Gelukkig rijdt het tot nu toe erg fijn. De banden zijn niet breder dan een 19 inch breedset, het verschil zit enkel in de hoogte van de band.

Hmmm... Lijkt erop dat het BMW een beetje in de bol is geslagen...

In de nieuwste prijslijsten en configurator op de Duitse site zijn bepaalde zeer populaire metallic-kleuren alleen nog maar i.c.m. met het M-pakket te bestellen. In de regel verschijnen deze wijzigingen eerst op de Duitse site, waarna ze na een paar weken naar de andere landen worden doorgezet.

In het geval van de G30/31/32 gaat het om de kleuren Alpinweiss III, Saphirschwarz, Sophistograu, Mediterranblau en Bluestone. Ook de 'unieke' kleur van de G32, Royal Burgundy Red, is in het vervolg enkel nog in combinatie met wat extra spoilerwerk te verkrijgen.

Vind dit geen al te klantvriendelijke beslissing van BMW. Ze pushen het M-pakket enorm. Bijkans alle reclame-uitingen worden enkel met wagens met M-pakket gemaakt, en ook in de showrooms moet je de wagens met Luxury of Sport line met een loep zoeken. Dit terwijl (met name bij de G32 in Duitsland) de Luxury Line veel populairder is dan het M-pakket.

Vooral de kleuren Sophistograu (heb deze zelf ook) en Mediterranblau zijn vrij populair, wat deze beslissing des te vreemder maakt. Op een Duitse site las ik al dat BMW de niet-m modellen blijkbaar enkel nog maar met 'pensioen'-kleuren wil aanbieden. Alle iets leukere kleuren betekenen een verplichte 'upgrade' naar het fors duurdere M-pakket.

Bijzondere keuze inderdaad. Rood zie ik in de configurator helemaal niet trouwens

funf, de wielen zien er fantastisch uit (y)

@ Musterknabe & Driver, kunnen jullie een kleine review van die Carly app geven? Is het spielerei? En hoe werkt ea bijvoorbeeld? Die opmerking mbt de uitlaatdampen zet me aan het denken net als eventuee Video inmotion aan/uit schakelen.

Terwijl ik dat bericht lag te typen, schudde mijn vrouw haar hoofd bij de nerdiness over de discussie en het belang van rook uit beide pijpjes.

DagDromer zei:
Terwijl ik dat bericht lag te typen, schudde mijn vrouw haar hoofd bij de nerdiness over de discussie en het belang van rook uit beide pijpjes.

Dit soort enorm belangrijke zaken dien je ook niet met je vrouw te overleggen. Wedden dat er genoeg zaken zijn die voor haar top-prioriteit zijn, terwijl jij enkel met je ogen gaat rollen :p?

Voor wat betreft de Carly app, heb hem eigenlijk enkel aangeschaft om de klep te kunnen openen en heb de rest nog niet eens bekeken. Nu zijn er voor mijn model (G32) nog niet zoveel functies geactiveerd als bij de G30/31, dus zoveel kan ik je er nog niet over zeggen.

DagDromer zei:

Driver 69 heeft gelijk. Sommige dingen moet je voor je zelf houden.:D het irritante is wel dat, nu ik dat van die rook uit beide pijpjes weet, ik er op ga letten.:D

Over de lakkleuren: typisch dat BMW die koppelt aan dat M-pakket, waarvan ik persoonlijk nog altijd blij ben dat ik het niet heb besteld. Vooral bij zo’n goede kleur als sophistograu is dat jammer.

@Bird Nerd: dank! Het ziet er in het echt nog beter uit dan op de foto, ik ben er helemaal tevreden over. En het comfort heeft niet noemenswaardig te lijden met 20 inch eronder. Natuurlijk, bij echte oneffenheden merk je het wel, maar storend is het tot nu toe niet.

Mocht het idd gaan gebeuren zou ik het een hele vreemde move vinden. Een kleur als Sophistograu moet je gewoon op elke uitvoering kunnen bestellen. Het is een tijdloze kleur, en juist heel chic i.c.m. chromen dakrails en raamlijsten (dus zonder M-pakket). Ik kijk er al 7 jaar tegenaan en het verveelt nog lang niet.

Vergelijkende test 530i - E300

Fantastische auto’s, de BMW als nipte winnaar, maar als kanttekening toch weer dat motorgeluid. Voor verbetering vatbaar dus.
Het zou mooi zijn als de Bayerische Motoren Werke nou eens alles in het werk zouden stellen om dat te verbeteren, zodat een 530i weer met recht 530i mag heten. Dat vind ik 1000x belangrijker dan al die nieuwe gadgets, touchscreens en meer van die onzin waar men zich naar mijn gevoel meer mee bezig houdt dan met één van de grootste kernwaarden van het merk, het produceren van de fijnste motoren met een onovertroffen sound.

Nou, ik lees ook wel dat de ZF bak (iets) beter schakelt dan de Daimler automaat. En ook is het BMW blok iets zuiniger. Daarnaast blijven het natuurlijk vier cilinders in auto's die gebouwd zijn om je in alle rust van A naar B te brengen, die wil je ook weer niet een te sportief motor/uitlaat geluid meegeven. Verder perfecte wagens, waar de keuze met name zal afhangen van het merk waar de voorkeur naar uit gaat.

Destijds die app alleen maar gekocht om het vermaledijde start stop systeem uit te zetten in de bmw F31 . Ik weet dat je met de app allerlei zaken kan aanpassen zij het sommige tegen extra betaling. Het installeren van de app en het plaatsen van de adapter in de auto is kinderlijk eenvoudig. Op YouTube zijn vele video’s over Carly app te vinden

Het geluid hoeft ook niet sportief te zijn, maar het moet gewoon lekker vol klinken als je het gas intrapt en blijkbaar doet het dat nu niet.

Er moeten wat dat aangaat toch wel verbeteringen mogelijk zijn? Ik heb een E46 318i gehad die ook lekker klonk als ik eens flink doortrok in de toeren, niks geen rauw of ‘goedkoop’ geluid.

@BENZine: Lang geleden ontwikkelde BMW voor de 5 serie (e28) de eta blokken. Soepel, veel koppel, maar niet echt veel topvermogen. Zouden ze weer eens moeten doen op basis van een 6 cilinder 3.0. Dan maar geen 250 km/h als topsnelheid......

Een kleine aanvulling met betrekking tot die kleuren; het klopte blijkbaar niet helemaal wat ik eerst dacht. De overige kleuren zijn nog wel te selecteren bij niet M-modellen, maar enkel als onderdeel van een nieuw 'Exlusiv Paket'. Dit kost in Duitsland €3.400, wat voor ons een kleine €4.000 gaat betekenem.

Dit pakket behelst naast de metallic lak de opties 'Ambient Air', 'Panoramadak', 'Anthrazit dakhemel', 'getinte ramen achter' en 'Keramische bedieningselementen'. Als je het selecteert moet je ook 'Automatische airco €400' en 'navigatie pro + connected drive €2.000' toevoegen *). Het High Executive pakket is in Duitsland komen te vervallen.

Nu zullen automatische airco en de navi pro wel op de meeste wagens zitten (als onderdeel van het huidige HE pakket), maar zaken als 'Ambient Air' en 'Keramische elementen' zou ik niet gekozen hebben, terwijl ik getinte ramen achter zelfs juist helemaal niet zou willen hebben. Het panoramadak en de anthrazit hemel heb ik wel gekozen, maar kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.

Het lijkt erop dat BMW meer opties van elkaar afhankelijk maakt, waarbij populaire opties aan minder populaire opties gekoppeld worden, om zo de omzet te verhogen.

Ter vergelijk; de afzonderlijke onderdelen van het 'Exclusiv paket' kosten in Nederland bij elkaar €4.443. Als je dat als pakket van €4.000 koopt heb je uiteraard wel een voordeeltje, maar ik denk niet dat er veel kopers zijn die al die opties zouden kiezen. De door mij gewenste opties (metallic lak, panoramadak en anthrazit hemel) kosten bij elkaar €3.035, wat betekent dat ik €1.000 extra kwijt zou zijn aan spullen die ik niet wil.

*) De genoemde prijzen zijn de Duitse prijzen. In Nederland zullen ze hoger uitvallen.

Als ik dit acceleratie filmpje bekijk dan klinkt de geblazen vier cilinder helemaal niet beroerd. Natuurlijk onder vollast gaat het nooit het geluid van de BMW zes cilinders overtreffen. Maar goed zo vaak doe je dat niet, en draait 95% van de tijd het blok toch maar 1800 tpm @ 130 km/h in de achtste versnelling.

Filmpje: https://youtu.be/C9DFsc5wD0g

2017-bmw-g30-530i-m-sport-5-series-m-sport-malaysia0402_155956.jpg

Dan is het maar de vraag of dat bij ons ook gaat wijzigen. Er zijn altijd grote verschillen geweest tussen de diverse pakketten in D en NL en dat zal ook wel zo blijven.

Een soort koppelverkoop dus. Ik mag hopen dat BMW Nederland een andere koers vaart. Bovendien vind ik de kleur bluestone metallic een rentnerfarbe bij uitstek.

Enzo Ferrari zei:
Natuurlijk onder vollast gaat het nooit het geluid van de BMW zes cilinders overtreffen. Maar goed zo vaak doe je dat niet

Je moest eens weten :)

En geef je dan extra gas voor het vermogen of voor het geluid? Want als je naar het presteren van zo'n 530i G30 kijkt is dat niet mis.

530iA
252 pk/350 nm
0-100: 6,2 s
0-200: 25,4 s
0-250: 40 s

BENZine zei:
Het zou mooi zijn als de Bayerische Motoren Werke nou eens alles in het werk zouden stellen om dat te verbeteren, zodat een 530i weer met recht 530i mag heten.

Waarom zouden ze? Als je graag een zescilinder wil, kun je toch gewoon een 540i nemen? Van een viercilinder maak je qua geluid nooit een zescilinder. Dat staat voor mij vast. Qua prestaties hoef je een 530i echter niet te laten staan. Het is een heel soepele, stille reisauto en in dat opzicht een echte vijf, wat mij betreft.

Enzo Ferrari zei:
Als ik dit acceleratie filmpje bekijk dan klinkt de geblazen vier cilinder helemaal niet beroerd. Natuurlijk onder vollast gaat het nooit het geluid van de BMW zes cilinders overtreffen. Maar goed zo vaak doe je dat niet, en draait 95% van de tijd het blok toch maar 1800 tpm @ 130 km/h in de achtste versnelling.

Filmpje: https://youtu.be/C9DFsc5wD0g

2017-bmw-g30-530i-m-sport-5-series-m-sport-malaysia0402_155956.jpg

Precies. In het dagelijks gebruik is dat viercilindertje een fijn blok. Het geluid valt mij ook niet in negatieve zin op. Maar dat komt wellicht ook omdat ik niet blijf hopen op een zescilinder geluid dat er niet is....:T

Ik zal binnenkort eens een uitgebreide proefrit aanvragen met een 530i, wellicht kan ik mijn mening daarna bijstellen ;)
Er worden momenteel wel een paar leuke jong gebruikte exemplaren (vol in de opties) aangeboden, zelfs met standkacheltje. Die optie wil ik eigenlijk niet meer missen.

Terug
Bovenaan