BMW 5-serie (G30)

smarter zei:
De tijd dat de prijs van een occasion zuiver op bouwjaar afgerekend werd is gelukkig voorbij. Dit gaat alleen op voor de leasegrijze en zwarte 13 in een dozijntjes die zonder enige liefhebberij zouteloos zijn samengesteld waardoor er veel van dezelfde te koop staan over een paar jaar. Dan bepaalt het bouwjaar inderdaad de prijs, want de gemiddelde occasionkoper heeft dan keuze zat.

De met smaak samengestelde auto in een mooie kleur waar netjes voor gezorgd is brengt altijd het goede geld op. De echte liefhebber die dat zoekt en vindt over een paar jaar maalt niet om die paar weken, net als funf. (y)

Goed om te horen! Het zal ongetwijfeld wel wat schelen bij inruil, maar dat doet het bij de A6 ook. Reken maar dat die auto in januari weer als een raket afschrijft. Intussen tel ik de dagen af, ik heb wel weer zin in een fijne BMW.

Over de uitvoering ben ik nog steeds helemaal tevreden. Ik heb nog een lichte twijfel bij de zomerwielen. Ik heb de 19 inch gekozen, maar wellicht dat ik die in het voorjaar nog doorruil voor 20 inch (style 759 of 668 M). Dat staat toch wel verdraaid goed.

Denk wel aan het comfort, de tijd dat je in de auto zit (en dus niets van de wielen ziet) is véél langer dan de tijd dat je van buiten naar de auto kijkt.

Eens. Daarom ga ik er eerst eens mee rijden. En wellicht dat ik die 19 inch dan wel gewoon houd.

Ga zeker niet te groot met de velgen, het verschil in comfort kan gigantisch zijn.

Vwb het bouwjaar... toen ik mijn F10 528i (L6) inruilde werd er in de database wel op jaar gezocht. De waarde die daar staat wordt als basis genomen voor het start van de onderhandelingen.

Heb mijn auto destijds ook pas in januari 2011 op kenteken laten zetten, hoewel de dealer hem al sinds eind november in de kelder had staan. Als ik nu kijk bij autoweek is de 'basis' occassionprijs voor het 2011 model e4.000 hoger dan die van het 2010 model.

Nu is het natuurlijk mogelijk dat er bij het vervolg van de onderhandelingen wel rekening wordt gehouden met de maand waarin de auto op kenteken werd gezet. Maar ik heb bij de inruil zo'n e3.000 meer gekregen dan de 2011 prijs, hoewel mijn auto dus van januari 2011 is en er dus 'eigenlijk' niet veel ruimte meer zou moeten zijn.

Betwijfel of ik e7.000 meer had gekregen als ik dezelfde auto al in november of december 2010 was gaan rijden.

Zou dus zeker die paar weken even wachten. Doe het nu ook met mijn G32. Al in juli besteld, en omdat ik hem perse pas in 2018 op kenteken wilde hebben komt hij pas medio december bij de dealer. Tijd genoeg om de Engelse zonneklep te monteren, de winterbanden eronder te laten leggen en een lakverzegeling toe te passen voor oplevering.

Helaas moet ik de A6 deze maand inleveren bij de dealer. De inruilwaarde is daarop gebaseerd, evenals op de kilometerstand die ik dan heb bereikt. Die inruilwaarde zou in januari fors lager worden. Dat vooruitzicht, in combinatie met een prettige korting op de nieuwe, maakt dat ik het wel aandurf om eind november te wisselen.

Winterbanden krijgt hij direct bij aflevering mee, de zomerset berg ik op tot het voorjaar. De all weather matten liggen ook al klaar, dus ik ben er helemaal klaar voor!

Yep. Ideaal in de winter. Ik heb ook zo'n mat voor in de kofferruimte. Als het eens vochtig weer is, dan blijft al het vocht op die matten staan. Vervolgens schud je dat vocht er even vanaf als je thuis bent, waarna je auto droog de nacht ingaat. Dat scheelt beslagen ramen de dag erna.

In de kofferruimte heb ik ook zo'n rubbermat, is inderdaad ideaal. Heb net een verbouwing/verhuizing achter de rug, ideaal dat je dan de vloer weer schoon en als nieuw hebt zodra je de mat eruit gehaald hebt. Rubbermatten in de voetenruimten lijkt mij te glad en daardoor niet zo prettig, al zou dat natuurlijk ook veel bagger opvangen die nu op de matten terechtkomt. Maar ach, eens in de week door de wasstraat en dan de stofzuiger erdoor gaat ook prima.

Dat gladde valt wel mee hoor. Ik heb in de Mini standaard die rubber matten erin liggen, vrouw en kinderen rijden immers de hele week in die auto. En dat scheelt in het weekend voor papa een hoop werk....;)

Ik zag trouwens recent een 5 touring in Rhodonit Silber. Dat is toch ook wel een erg goede kleur.

bmw-5series-rhodonite-silver-6.jpg

Die wielen zijn idd erg mooi. Ik vrees alleen een beetje voor het comfort op 20 inch...

bmw-5series-rhodonite-silver-6.jpg

Prachtige uitvoering zo met de zwarte accenten. Met chromen raamlijsten en zonder M-pakket zou ik echter altijd een donkerder kleur kiezen.

Kleur (y)
Wielen (y)
M-pakket (n)
Uitlaten van de 540i (n)
Getinte ramen (n)

@funf:
Heb jij deze (of een andere lichte) kleur ook niet overwogen?

Wat mij betreft is zonder M-pakket en getinte ramen een uitstekende keuze geweest! (y)

Ik heb Kaschmir nog overwogen, maar dan op een sedan. Dat donkere glas heb ik weggelaten, goede keus als ik deze zo zie. Rhodonit leek me niet heel erg afwijken van Glacier, maar dat is dus toch echt wel een andere kleur. Des ondanks ben ik erg tevreden met mijn keuze voor Azurit hoor.

Soloman zei:
Ik vraag me bij dezen af waarom er nog mensen voor een Volkswagen Passat kiezen?

Waarschijnlijk omdat de Passat een stuk goedkoper is dan de 5.

Ik vraag mij ook af waarom er nog mensen bij Van der Valk gaan eten sinds De Librije z'n derde ster heeft .... o_O

Flieger zei:
Getinte ramen (n)

Grappig, vroeger vond ik getinte ruiten een must. Maar nu vind ik (zeker bij grotere auto's) het vele malen mooier zonder. Vooral fraai als je een licht interieur neemt

Azuritschwarz......met afstand de mooiste kleur voor een BMW 5-serie (maar dat is persoonlijk natuurlijk)..... Geniet van je nieuwe auto!

Soloman zei:
Ik vraag me bij dezen af waarom er nog mensen voor een Volkswagen Passat kiezen?

Als ik een Rolls Royce Phantom zie, denk ik altijd waarom kiezen mensen nog voor een Toyota Camry? :confused:

funf zei:
Nee, helaas moet ik het tot dinsdag met de animatie doen....:(

Die levertijd valt me nog mee moet ik zeggen.(y)
Ben je nog van plan om een fotootje te plaatsen in dit topic? Ben namelijk erg benieuwd naar jouw configuratie in real-life. Vooral naar het Azuritschwarz met shadowline.:)

Bentley Arnage zei:
funf zei:

Eigenlijk best bijzonder hoe snel zo'n nieuw model (die toch echt verkoopt als een tierelier) tegenwoordig leverbaar is. In de jaren 80 moesten kopers wel een jaar wachten op hun nieuwe Mercedes W124.

Ik had hier een mazzeltje met de overname van een plek op de orderlijst. Vandaar dat hij er al zo snel is. Normaal duurt het een week of dertien, nu was hij er binnen acht weken.

funf zei:
Ik had hier een mazzeltje met de overname van een plek op de orderlijst. Vandaar dat hij er al zo snel is. Normaal duurt het een week of dertien, nu was hij er binnen acht weken.

Prachtige wagen en mooie velgen erop!

BENZine zei:
Bentley Arnage zei:
funf zei:

Eigenlijk best bijzonder hoe snel zo'n nieuw model (die toch echt verkoopt als een tierelier) tegenwoordig leverbaar is. In de jaren 80 moesten kopers wel een jaar wachten op hun nieuwe Mercedes W124.

Verschilt ook wel per merk. Bij een nieuwe Seat Ateca of Skoda Kodiaq lijken levertijden van een jaar waarschijnlijk.

Edit: typfout

Ik was afgelopen week in Berlijn, daar rijdt de G30/31 al in grote aantallen rond.
Prachtige auto en goed herkenbaar in het straatbeeld. Opvallend is dat ongeveer de helft van de G30's die ik zag, de 'simpele' koplampen heeft. En dat vind ik toch zo'n afknapper. :confused: Met de optionele adaptieve LED's heeft het front echt een agressieve en moderne aanblik. Met de standaard LED's vind ik het front ouderwets, saai en niet zo scherp getekend. Naar mijn idee maakt het een wereld van verschil. Liever de adaptieve LED's dan 19". Gelukkig zitten de adaptieve LED's in Nederland in het High Executive pack, wat vaak wel wordt aangevinkt.

Bentley Arnage zei:
Verschilt ook wel per merk. Bij een nieuwe Seat Ateca of Skoda Kodiaq lijken levertijden van een jaar waarschijnlijk.

Echt waar? Op een hele bijzondere auto zou ik best wat langer willen wachten, maar een jaar wachten op een Seat of een Skoda? Dan zou ik meteen afhaken.

Bentley Arnage zei:
Ik was afgelopen week in Berlijn, daar rijdt de G30/31 al in grote aantallen rond.
Prachtige auto en goed herkenbaar in het straatbeeld. Opvallend is dat ongeveer de helft van de G30's die ik zag, de 'simpele' koplampen heeft. En dat vind ik toch zo'n afknapper. :confused: Met de optionele adaptieve LED's heeft het front echt een agressieve en moderne aanblik. Met de standaard LED's vind ik het front ouderwets, saai en niet zo scherp getekend. Naar mijn idee maakt het een wereld van verschil. Liever de adaptieve LED's dan 19". Gelukkig zitten de adaptieve LED's in Nederland in het High Executive pack, wat vaak wel wordt aangevinkt.

Bedenk wel dat de G30 in Duitsland vanaf €46.600 te koop is, waar hij bij ons minimaal €55.300 moet kosten. Daarnaast zijn Duitsers bereid een groter deel van hun inkomen te spenderen aan een auto. De 5-serie richt zich daardoor in Duitsland op een veel breder publiek.

Gevolg is dat er ook vrij veel kopers tussen zitten die de auto net kunnen betalen, en zeer selectief met de extra's om moeten gaan. Terwijl de Nederlandse mentaliteit ingeeft dat je niet van je laatste centen een splinternieuwe 5 gaat kopen. Ergo; de Nederlandse koper van een nieuwe 5 heeft in de regel nog wel een beetje ruimte in z'n budget en kleed zijn auto dus ook iets meer aan.

Ik denk dat die uitgeklede Duitse modellen vooral veel in de lease zitten. Kun je als werkgever lekker betaalbaar een nieuwe vijf meegeven aan je accountmanagers. En dat vinden ze in Duitsland heeeel belangrijk.

Driver 69 zei:
De 5-serie richt zich daardoor in Duitsland op een veel breder publiek.

Vooral een breder zakelijk publiek. In Duitsland zul je al in wat "eenvoudiger" functies een vijf meekrijgen van de baas, terwijl dat genoegen in NL voor veel minder mensen is weggelegd.

Driver 69 zei:
Ergo; de Nederlandse koper van een nieuwe 5 heeft in de regel nog wel een beetje ruimte in z'n budget en kleed zijn auto dus ook iets meer aan.

Ik betwijfel of dat zo is, volgens mij zitten auto's uit Duitsland doorgaans beter in de opties dan auto's uit NL. Zo zie je een Duitse BMW of Mercedes zelden zonder schuifdak, terwijl dat in NL juist meestal niet wordt aangevinkt.

BENZine zei:
Driver 69 zei:
Ergo; de Nederlandse koper van een nieuwe 5 heeft in de regel nog wel een beetje ruimte in z'n budget en kleed zijn auto dus ook iets meer aan.

Ik betwijfel of dat zo is, volgens mij zitten auto's uit Duitsland doorgaans beter in de opties dan auto's uit NL. Zo zie je een Duitse BMW of Mercedes zelden zonder schuifdak, terwijl dat in NL juist meestal niet wordt aangevinkt.

Mwah, beide E34's die ik kocht waren Duitsers ,de eerste zo kaal als een Oort variant en de huidige als aangekleed uitloopmodel.
Denk maar net dat het aan de vulling van de portemonnee ligt en daarbij de keuze van de eigenaar

funf zei:
Ik denk dat die uitgeklede Duitse modellen vooral veel in de lease zitten. Kun je als werkgever lekker betaalbaar een nieuwe vijf meegeven aan je accountmanagers. En dat vinden ze in Duitsland heeeel belangrijk.
Dat is het inderdaad. Soort auto wat je rijdt in Duitsland is een stuk belangrijker dan hier. Als je daar aan komt rijden in een Focus of een Astra wordt je minder serieus genomen dan als je aan komt rijden in een 5-serie.

Zo, hij is binnen. Bij deze een paar snelle plaatjes. De wintervelgen waren een verrassing qua kleur, ik dacht dat ik een bicolor gespoten set had besteld. Maar goed, voor de winter is dit prima. Ik laat het fijn zo. Ik heb er nog nauwelijks mee gereden, dat ga ik de komende dagen maar eens doen. De eerste meters beloven in elk geval veel goeds.

242WqdC.jpg

MtoeTvR.jpg

JjQNCd7.jpg

xCVkLol.jpg

RhDCuZG.jpg

Zwarte raamomlijsting op een donkere auto en dan ook nog donkere wielen, wel erg sinister :) Ik zou zelf voor chromen lijsten gegaan met een donkere kleur en ook omdat op de neus wel chromen accenten zijn

Prachtig! Zwart met shadowline staat verrassend goed. En het lichte nappa leer icm het matte hout vind ik een topcombi.
Daar ga je vast veel plezier aan beleven. Ik wens je veel plezierige en veilige kilometers(y)

Ik ben wel blij dat ik die chromen lijsten niet gekozen heb. Maar die wielen, dat was even schrikken. Ik had dat zo niet bedacht. Maar goed, ik zie het eens aan.

De wielen zou ik ook niet gekozen hebben, maar verder een top-auto met een prachtig interieur (y). Misschien wel wat besmettelijk, maar je hebt toch geen voetballende kinderen?
Hoe rijdt de 530? Veel plezierige kilometers gewenst funf !!

Terug
Bovenaan