Blogcontest #99 Nu even niet!

hansje36 zei:
Ik vind dat we onderhand een besluit moeten nemen, voordat we ongemerkt in 100 belanden en het lustrum aan iedereen voorbij gaat.

Ik doe mee. Ik zal ook mijn knoertstebest doen om een goed verhaal te schrijven voor nummer 100. Net zoals toen met het boek.
En dan ga ik weer: we gaan er een festiviteit van maken. De rit is door allerlei omstandigheden niet gelukt, maar er moet wel wat gebeuren. We moeten wel samen proosten.

Het zou mooi zijn dat we een datum afspreken. Op die desbetreffende dag zet een ieder zijn verhaal online.
In de tussentijd kletsen we over van alles en nog wat

Dan moeten, naast jullie M'ns. Arjuna, DF, Norge, J.Ko, LMJ etc. er natuurlijk ook bij zijn. De Godfathers van de bloggerscontest

Nou, even een test. Zomaar een foto met de Nikon, uitzicht vanuit mijn studeerkamer. Ik moet even kijken naar het formaat van de foto en zo, maar dit gaat niet helemaal lekker zie ik wel, maar goed.

1zvflno.jpg

Bij het bos, het begin van de Utrechtse heuvelrug. Morgenvroeg ga ik weer om zes uur wandelen (zoals elke zondag) en dan ga ik het fototoestel uitproberen.

Ok, dus we gaan binnenkort nummer 100 voorbereiden. Het is wel leuk als we elkaar allemaal ontmoeten met een fles champagne of zo.

Het toestel in kwestie:
(deze foto is genomen met mijn werk-IPhone, tjonge wat een reuzeverschil in kwaliteit, nu pas zie ik hoe slecht mobielfotootjes zijn)

2q34yyr.jpg

Even de voordelen en nadelen tot nu toe:

voor:
- de scherpte van de foto's en de kleur.
- alles ziet er professioneel uit
- ligt goed in de hand.

nadelen:
- het scherm achter. Hoef ik niet. continue schoonmaken. Ik heb liever het lensje.
- moeilijke camera
- geen handleiding bijgeleverd. Dat vind ik echt een schande! Beetje besparen op papier. Hoort er gewoon bij.

Dan wil ik graag een kleine variatie op het plan van hansje opperen: De winnaar van deze huidige contest opent een topic voor 'contest' 100, wat niet een contest zal zijn. Daarin krijgen we acht, negen, tien (of wat dan ook) weken om een inzending te schrijven/te plaatsen en na die acht, negen, tien (of wat dan ook) volgt er geen stemweek maar opent de winnaar van 99 de contest voor nummer 101 met een onderwerp. Geeft die winnaar meteen acht, negen, tien (of wat dan ook) extra om een onderwerp te bedenken.

Ivanov zei:
Dan wil ik graag een kleine variatie op het plan van hansje opperen: De winnaar van deze huidige contest opent een topic voor 'contest' 100, wat niet een contest zal zijn. Daarin krijgen we acht, negen, tien (of wat dan ook) weken om een inzending te schrijven/te plaatsen en na die acht, negen, tien (of wat dan ook) volgt er geen stemweek maar opent de winnaar van 99 de contest voor nummer 101 met een onderwerp. Geeft die winnaar meteen acht, negen, tien (of wat dan ook) extra om een onderwerp te bedenken.

Ok, iets om over na te denken. Ik ben er zelf nog niet uit.

Ik denkt dat je geen 8 tot 10 weken inzendtermijn moet doen. Veel te lang. Dat haalt de hele snelheid uit de contest. Vrij onderwerp zou voldoende moeten zijn.

Ik pleit juist wel voor een tig aantal weken. Hier begint komende zaterdag de 9e juli de zomervakantie. Wij zijn als Zuid Holland de eerste. Scholen beginnen pas weer in september. In de zomer is de spoeling hier altijd heel dun.
Uiteraard wel een topic openen, waar een ieder naar hartelust kan kletsen.

hansje36 zei:
Ik vraag ( nu voor de laatste keer, want niemand reageert tot op heden) , gaan we nog iets bijzonders doen met de 100e weblogcontest ??

Hans, hulde voor je doorzetting, want het is leuk is te doen voor #100. Wat dat moet worden vind ik ook lastig, ook wij hebben binnenkort de vakantie ..eh de caravan voor de deur staan.

Soloman zei:
Het toestel in kwestie:
(deze foto is genomen met mijn werk-IPhone, tjonge wat een reuzeverschil in kwaliteit, nu pas zie ik hoe slecht mobielfotootjes zijn)

2q34yyr.jpg

Even de voordelen en nadelen tot nu toe:

voor:
- de scherpte van de foto's en de kleur.
- alles ziet er professioneel uit
- ligt goed in de hand.

nadelen:
- het scherm achter. Hoef ik niet. continue schoonmaken. Ik heb liever het lensje.
- moeilijke camera
- geen handleiding bijgeleverd. Dat vind ik echt een schande! Beetje besparen op papier. Hoort er gewoon bij.

Mooi setje, Solo. Nu nog even proberen een leuke 80-200 of 300 mm lens erbij te bemachtigen.
Kun je het schermpje niet terugdraaien? Bij mij heb ik hem standaard weggedraaid naar de camera toe, want ik doe ook alles het liefst door de zoeker heen.

@Hans: Ik wil best meehelpen met iets organiseren. Natuurlijk moet er wel lekker gegeten worden!;)
En laten we dan ook onze verloren zonen niet vergeten (daar zijn al opmerkingen over gemaakt), maar ook J.Ko, die heeft belangrijke bijdragen geleverd in de topics.

@Joost: Ik ga me eerst maar eens verdiepen in dat ding. Ik ga een boek bestellen morgen en ga gewoon lekker zitten lezen, maar ik moet ook weer aan de bak voor de krant met het toestel, portretfoto dit keer.
Het schermpje: nee, is niet wegklapbaar. Daarvoor is de D5300, maar die kost gelijk 700 euro (met lens), dat had ik er niet voor over. In de reviews stond dat de 3300 en 5300 gelijk waren behalve het schermpje ("Als je het klapschermpje niet belangrijk vindt, kun je niet zo goed een d3300 kopen" las ik in de beoordelingen). Trouwens het schermpje is noodzakelijk achteraf gezien, want als er geen foto op staat, staan er de meters op van licht, filts, ISO, diagrafma en sluitertijd, lijkt wel een vliegtuig. Ik moet er alleen nog achterkomen hoe ik dat allemaal kan beinvloeden. Maar dat komt wel goed. Boekje bestellen en lekker bladeren.

Ik heb trouwens geen foto's vandaag kunnen maken. Tussen vier uur vanochtend en twee uur vanmiddag hadden onweer hier en niet zo weinig ook. Leek me niet erg verstandig om dan in het bos rond te gaan lopen.

Veel succes met de camera, och het is niet heel moelijk, de meeste camera;s hebben de volgende standen:

De ring links op de camera
Auto, camera regelt alles zelf en beinvloedt ook de situatie
P Program, idem, maar dan iets minder beinvloeidng
A Aperture (diafragmavoorkeuze), kun je de scherptediepte mee beinvloeden
S Shutterspeed (sluitertijdenvookeuze), kun je de sluitertijd mee beinvloeden
M= manual, kun je beiden mee beinvloede, maar dan berekent de camera niet standaard een goede belichting.

Dan hebben we nog de EV +2 +1 0 -1 -2 stand, deze werkt niet in de AUTO stand, hier kun je een foto doelbewust mee over- of onderbelichten

Verder heb je nog de ISO instellingen, deze moet zo laag mogelijk zijn, echter onder minder goede lichtomstandigheden kun je de ISO omhoog gooien (vergelijk het met het gebruiken van een 400 ASA rolletje: iets meer korrel, maar minder licht nodig). Hoe groter de sensor van de camera, des te slechter wordt je foto, vergelijk het met een foto in het donker met een telefoon, meestal is het dan prut, vanwege de beperktheid van de sensorgrootte.

Tijdens de fotocursus in onze kerk moest ik ook iemand bijstaan met een Nikon, daar was snel doorheen te gaan, de Nikon zit ook logisch in elkaar.

Ik begin het al een beetje door te krijgen. Beetje gespeeld ermee. Ik kan de ISO zelf instellen, de sluitertijd en het diagrafma. Dat herinnert me nog aan vroeger met de OM_30, fotorolletjecamera, met een standaard 50mm lens. Dat miste ik. Gewoon zelf een beetje draaien en instellen.

Misschien een idee om na de schoolvakantie ergens een restaurant op de zoeken en dat dan iedereen zijn 100-blog af heeft....

Goedemorgen allen,

Na input van anderen zou ik het volgende voorstel willen doen:

Degenen die weblogcontest # 99 wint, maakt een contest aan over de 100ste weblogcontest.
Het is geen wedstrijd.
Het is de bedoeling dat je je mooiste, meest stinkende best, prachtigste, meest lange of korte, wel of geen mening hebbend etcetera verhaal maakt.
Iedereen word hier nadrukkelijk voor uitgenodigd. Er zijn al namen genoemd van schrijvers die we hier nu niet meer zien ( hoe gaan we die contacten?).
Daarnaast is een ieder welkom die de behoefte voelt om een bijdrage te leveren voor # 100
Al die tijd is iedereen ook uitgenodigd om gezellig mee te kletsen in # 100.
( gaan we inzenden of leveren we allemaal tegelijk?) . Het lijkt mij wel leuk als iedereen zijn verhaal inlevert op vrijdag 2 september voor 23:00 uur. Voor die tojd kletsen we alleen.
De zomervakantie voor Nederland eindigd in het weekend van 3/4 september.
Misschien kunnen we in dat weekend samen komen. Ik wil me wel met Soloman inzetten om ergens iets te organiseren en uiteraard ergens te eten !

Joost, uiteraard, neem zoveel fototoestellen als je wilt mee !

De winnaar van # 99 zet op zaterdag 3 spetember weblogcontest # 101 online.

Iemand nog aanvullingen ? Van harte welkom, het moet uiteindelijk een feest(je) worden voor iedereen !

Sorry, the Fox weet al wie ik ben. ;)

Maar ja, die en dat weekend zitten meestal al vol dus ik houd hem even af.

Leuk idee Hans, seotember klinkt nog even ver weg, maar het is vakantietijd......één fototoestel is genoeg hoor.....

2a5zup4.png

# lefgozers ( project over AIDS en HIV )

Lijk er qua postuur voor geen meter op, maar hier zet ik me graag voor in !

Terug
Bovenaan