Ik heb het verbruik uitgerekend (over 4119km): 1 op 16,9. Niet geweldig, maar ook niet slecht.
En ik zat zojuist een nieuwe video van Jan Lemkes te kijken. Daarin neemt hij je mee door zijn autohistorie. Hij is ietsjes jonger dan ik, maar heeft een serieuze autohistorie. Toen dacht ik: laat ik ook eens gaan tellen, en laat ik het dan gelijk hier op en rijtje zetten!
1 Volkswagen Kever (1972)
Dit was in 2005 mijn eerste auto. Gekocht met m'n beste vriend, voordat we beide ons rijbewijs hadden. Alvast een beetje aan klussen, en toen liep het blok vast. Dus toen hebben we een ander blok opgehaald en gemonteerd. Vijf maanden na aankoop kreeg ie een geldige APK!
Deze hebben we gehad tot halverwege 2006, toen we beide een auto kochten om naar onze stages te rijden.
2 Volkswagen Golf (1987)
Eigenlijk is dit echt mijn eerste eigen auto. Ik ging kijken voor een rode Polo Coupé van 1987, maar voor hetzelfde geld stond deze Golf bij dezelfde handelaar in Wijk en Aalburg. Zag er wat saaier uit, maar was meer auto. Daarom besloten om voor de Golf te gaan. Dat was rond juni 2006. De Golf heb ik gehad tot begin 2009.
3 Volkswagen Golf (1990 dacht ik?)
Een rode Golf, was van de moeder van een vriend. De Golf ging naar de sloop, maar ik kon er nog wel wat mee. Dus in plaats van de sloop ging ie naar mij. Netjes gemaakt, veel poetswerk, hemeltje vervangen, en uiteindelijk weer verkocht.
lease - Citroen C1 (2008)
September 2008 startte ik bij mijn eerste 'echte' baan, daar hoorde een leaseauto bij. De eerste maand was dat een gloednieuwe Corsa 1.2, in oktober kreeg ik een nieuwe Citroën C1. Deze heb ik gereden tot ik in 2011 van werkgever wisselde.
4 Volkswagen Kever (1973)
In februari 2009 kocht ik van de eerste maanden salaris weer een Kever. Niet het beste exemplaar wat er was, maar wel een leuke! En dat blijkt, want ruim 16 jaar later is ie er nog steeds.
lease - Citroen DS3 (2012)
Bij de nieuwe werkgever eind 2011 kreeg ik eerst de bijna 4 jaar oude Peugeot 208 HDI van een collega, voordat ik zelf iets mocht bestellen. Dat werd een 14% dieseltje uiteraard. Ik wilde geen driecilinder en het moest een leuke auto zijn. Ik was mijn eerste huis aan het verbouwen dus heb veel te weinig tijd genomen om rond te kijken. De Mito had ik al eens mee gereden, net als de DS3. Dus ging ik maar bij de Citroën dealer langs om te kijken wat er op voorraad stond en snel geleverd kon worden. Andere wielen en een trekhaak, en afleveren maar! Daar heb ik mee gereden tot 2014, toen ik weer wisselde van werkgever (naar mijn huidige werkgever).
De Megane met 14% was nog wat extra maanden wachten en de ruimte had ik niet nodig, en het bericht over de Volvo C30 met 14% kwam net een week te laat.
5 Volkswagen Golf 2 (1988)
Sja, dan zie je ineens een Golf 2 te koop die als twee druppels water lijkt op je eerste auto. Kopen dus, zonder proefrit. Het was een warme dag en op weg naar huis (ruim 80km) merkte ik dat de thermostaat kapot was. Hij werd dus erg heet. Te heet, want de koppakking had het ook begeven. Wel thuisgekomen overigens en daarna gerepareerd.
Mijn vriendin - nu vrouw - kwam er toen achter dat een rijbewijs wel handig is in ons kleine dorpje, dus ik had hiermee gelijk haar eerste auto klaar staan.
Haar volgende auto's neem ik hier niet mee (Twingo, Alto, Citigo).
6 Volkswagen Golf 2 (1988)
Ik kon een Golf 2 Memphis ophalen voor €100. Dat dus gedaan. Helaas wel wat werk aan gehad (ik dacht de koppakking). Wat opgeknapt en weer verkocht.
7 Porsche 924 (1983)
In 2013/2014 heb ik de Kever deels uit elkaar gehaald en is ie opnieuw gespoten. Ik wilde toch wat voor de hobby rijden, dus toen kocht ik een witte Porsche 924 met targadakje. Leuke auto, die waren toen echt geen drol waard. Na krap een jaar weer verkocht, er was totaal geen interesse in. Is uiteindelijk naar Franstalig België gegaan (ergens onder Brussel).
8 Volkswagen Golf 4 variant (2002)
Bij het wisselen van werkgever in 2014 moest ik mijn leaseauto inleveren. Met een klein budget dus op zoek naar iets anders. Toen kwam ik in de buurt bij een louche handelaar een mooie Golf 4 variant tegen. Blauw, Highline, wielen van de V6 eronder. Geen proefrit gemaakt, maar zo meegenomen.
Prima auto, maar verbruikte veel benzine en veel olie. Na krap een jaar verkocht aan iemand uit het dorp die weinig reed maar wel een caravan had. En op reis met de caravan bleek ie totaal geen olie te verbruiken!
9 Fiat Punto (2010)
In 2015 ging ik dus voor iets verstandigers, dat werd een Punto diesel. Zuinig en voor mij best wel nieuw! Hier heb ik 2,5 jaar mee gereden. Ook mee naar Italië op vakantie geweest. Op een gegeven moment raakte diesel wat uit de gratie, wilde ik wat groters en merkte ik dat met mijn ritten (30km enkele reis) het regenereren niet zo lekker ging.
10 Fiat Barchetta (1997?)
Naast de Punto kocht ik voor de hobby een Barchetta. Grappig ding, paar maanden plezier mee gehad.
11 Ford Focus wagon (2013)
Mijn vader reed een C-Max en die vond ik heerlijk sturen. Daarom ging ik naar een Focus kijken. Ik vond er eentje in een prima kleur (donkerblauw) met wegklapbare trekhaak. Fijne auto! Hier had ik nog best wat jaren mee door gekund, als ie niet total loss ging... Gereden van eind 2017 tot begin 2022.
12 Volkswagen Golf VR6 (1994)
Sja, echt zo'n auto die altijd al op mijn lijstje stond. Voor weinig kunnen kopen, ik denk in 2016 of 2017. Wel hebben we er nieuwe dorpels onder moeten lassen en wat optisch werk aan moeten doen. Uiteindelijk vond ik 'm niet heel bijzonder, buiten het leuke blok. Best goed kunnen verkopen, en een paar jaar terug stond ie voor een veelvoud van dat bedrag weer te koop.
13 Ford Fiesta ST (2005)
Dit was een auto waar ik écht blij van werd! Wat een leuk speelgoed is dit. Ik kocht 'm in coronatijd, halverwege 2020 dacht ik. Technisch en optisch verbeterd en echt plezier mee gehad. Een fijne rit binnendoor door de Ardennen en Duitsland herinner ik me nog goed.
14 Smart Roadster (2005)
Ik wilde weer iets erbij, maar wel iets met een goede verhouding tussen kosten en plezier. Heb me helemaal ingelezen in dit model. Maar uiteindelijk viel ie toch tegen. Ik heb er weinig mee gereden en had er vooral veel gezeik mee. Na ruim een half jaar dus weer weg gedaan.
15 Volkswagen Golf 7 variant (2017)
Huidige auto. Toen de Focus total loss ging had ik snel een andere auto nodig. Ik ging net op vakantie en dacht op vakantie wel op internet te gaan zoeken, maar voor de vakantie vond ik deze Golf al. Precies zoals ik 'm ook nieuw zou bestellen als ik in die omstandigheid geweest zou zijn.
16 Skoda Fabia (2008)
Op oudjaarsdag 2023 heb ik deze gekocht. Stond voor weinig geld en leek mij dus interessant. Is ook een erg fijne auto! Fijne stoelen en de 1.6 past 'm goed.
Kennis van me rijdt er nu mee.
17 Volkswagen Golf 5 (2008)
Gekocht als opknapproject. Het blok uit elkaar gehad en optisch opgeknapt. Was uiteindelijk een fijne en serieus knappe auto! Volgens mij rijdt ie nog steeds bij de jongen die 'm vorig jaar van me kocht.
18 Mini Cooper S cabrio (2008)
Huidige hobby auto. Ik keek al heel lang naar Coopers S, maar dan de dichte. Tot ik deze cabrio aan mijn vrouw liet zien, toen moest het deze cabrio worden
Ik heb het gevoel dat het lijstje compleet is, maar ben er niet 100% zeker van. En ik denk dat de RDW er nog wel een paar geregistreerd zijn, maar dat zijn dan auto's die ik voor anderen verkocht heb en even op m'n naam moest zetten.