Barri's bolides

Goed en leuk om te lezen Wybe! (y)

S60 R in de kleur hierboven en dan dat oranje leder; heerlijk!! Kan me voorstellen dat het geen M3 is, maar veel meer een luxe cruiser. Meer het S6 idee, maar dan nog iets minder scherp.

Vandaag weer even wat aan de Golf gedaan. De kachelweerstand had ik vervangen, maar dat was het probleem niet. Dus de ventilatie doet t nog steeds alleen op stand 4. De stekker waren wat gecorrodeerd, maar ook contactspray kon het probleem niet verhelpen. Weet ff niet wat ik nu moet doen, want de draden van die stekkers lopen nogal ver achter het dash dus die kan ik niet zo even lostrekken. Kwam nog wel de LED van het alarm tegen, dus heb die weer even teruggedrukt in het dash.
Vanavond nog even de bumper een likje 'verf' gegeven en gelijk het logo meegenomen. Ik ben niet zo'n fan van een zwart logo op een VR6 (is eigenlijk iets van een GTI) maar het is beter dan het totaal verweerde logo wat er op zat. Heeft toch wel wat stoers zo.

Ter vergelijk, zo was ie: <https://i4.photobucket.com/albums/y109/berrystapper/Golf%20VR6/IMG_20170422_120929.jpg>

Kreeg een prolongatievoorstel van de verzekering voor de Golf, best gek want die loopt pas net. Maar ok, gebruik van maken dus. Ben nu met een aanvraag bij de KNAC bezig, dat ziet er gunstig uit! En een KNAC lidmaatschap icm pechhulp is ook nog eens goedkoper dan direct bij de ANWB. (y)

Overigens blijft een S60 lonken. Heb me vandaag weer geërgerd aan de stoelen in de Punto. Het kan tussen m'n oren zitten (stukje cognitieve dissonantie), maar de stoelen beginnen me tegen te vallen, ik krijg snel pijn in m'n onderrug.

Zo, heel net resultaat met de voorbumper hoor! (y)

Ziet er idd veel strakker uit zo, en ik vind dat logo wel tof eigenlijk :)

Logo op de achterklep is nu ook zwart. Ook dat misstaat niet, vind ik.

Verder vandaag met de monteur de VR6 eens nagelopen. Geen dingen die ik niet had verwacht:
- achterremmen
- wiellagers achter
- remtang LA zit vast
- dorpels zijn gaar (zijn volgens de APK eis om de 2cm gelast, maar niet dichtgesmeerd... :( )
- remleidingen controleren (hebben we al wat opgeschuurd en in de tectyl gezet op sommige plekken)
- RA wielkuip lassen

Ook direct de multiriem vervangen, maar daarna een rare tik in de motor. We vreesden voor de ketting, maar het blijkt de spanner van de multiriem te zijn. Die kan niet goed tegen een nieuwe riem :)

Al met al geen gekke dingen dus!

Geen hele gekke dingen inderdaad voor een Golf III uit 1994. Succes met het herstel! Heb je al veel kilometers gemaakt met de VR6?

Nog niet zoveel, omdat het wiellager echt veel herrie maakt en de rem aanloopt. Daarnaast moet ie uitgelijnd en de wielen gebalanceerd worden. Dan is het rijden een stuk leuker dus pak ik 'm liever.

Hier nog een fotootje van het zwarte logo achter:

Vandaag het wagenpark gewassen, de Punto in de wax gezet, en daarna even met de Golf bezig geweest. Ik heb de motorkap vervangen. Het 'nieuwe' exemplaar ziet er tenminste iets beter uit dan de oude. Alleen heeft de nieuwe geen verwarmde ruitensproeierkoppen. Omzetten dus, maar de draadjes bleken al los te zitten. Die koppen zijn niet meer wat het geweest dus. De niet-verwarmde dus laten zitten voor nu.

Op de foto lijkt het tenminste heel wat :cool:

En dan zie je een mooi lederen interieur, ligt het aan de andere kant van Duitsland... :(
<https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/vw-golf-3-vento-ledersitze-sitze-lederausstattung-sportsitze-5trg/661529887-223-7864>

Dat zwarte logo voor staat nog wel aardig, maar achter vind ik het echt niet mooi. Ziet er heel erg aftermarket (en bij een oude Golf bijna 'dus') pauper uit. Motorkap ziet er verder wel netjes uit. Jammer van dat interieur. Kun je niet iets regelen?

Barri zei:
En dan zie je een mooi lederen interieur, ligt het aan de andere kant van Duitsland... :(
<https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/vw-golf-3-vento-ledersitze-sitze-lederausstattung-sportsitze-5trg/661529887-223-7864>

Of laten verzenden of vakantie eraan vastplakken. :)

Zo'n leren setje komt toch wel regelmatig voorbij nu ze tegenwoordig veelal op de sloop belanden?

Dat beetje roest zou ik wel vervelend vinden omdat het zelf lastig te doen is. De rest zijn wel dingnen die relatief goedkoop en met wat hulp zelf te doen zijn (y) Wel mooi dat je hem weer rijdbaar houd. Want nu zitten ze op het kantelpunt; weer fatsoenlijk maken om nog jaren mee verder te kunnen of naar de sloop op den duur.

De foto's lijken in ieder geval al prima (y)

Het was lekker weer en dus deed ik de ruiten van de Punto open. En ja hoor, het raammechanisme rechtsachter heeft nu ook de geest gegeven. Nieuwe is besteld.
En ik las wat verontrustends over de distributieketting: <https://forum.grandepuntoclub.nl/viewtopic.php?f=84&t=14716>
Ik hoop toch niet dat ie het bij mij ook begeeft. Toch maar snel inruilen voor een S60 dan ;)

Vanavond het ruitmechanisme vervangen, dus alle ruiten kunnen weer open :)

Gistermiddag nog bij een S60 2.5T wezen kijken. Dik ding, echt een tank. Met heerlijke stoelen! De combinatie S60 - 2.5T - handbak vond ik niet perfect. Alsof ie met een luier blok wat meer past ofzo.
Wel een prima inruilprijs voor de Punto, dat viel mee!
Maarja, heb ik het extra geld over voor een S60, in aanschaf en maandelijkse lasten? Daar twijfel ik nu over. Een Focus 1.6 Ecoboost is ook snel, maar veel economischer :D En dan kan ik de VR6 er naast houden :cool:
Leuk om over na te denken allemaal!

Zo'n S60 zou ik ook eerder met automaat nemen. Een 2.5T is natuurlijk een geweldig blok. Echt op en top genieten! Een Focus rijdt ook niet verkeerd, zeker met de 1.6 aan boord. Maar waarom geen 1.0? Die lijkt mij hier in NL voldoende krachtig en nog iets efficiënter

1.0 is goedkoper en zijn er meer van te vinden, dus dat is een voordeel. En rijdt ook goed. Maar ik wil net ff wat extra, vandaar.
1.0 zou om budgettaire redenen wel het overwegen waard kunnen worden.

Ik heb overigens eindelijk een aantrekkelijke verzekering voor de vr6 gevonden: via de KNAC. Daar dus lid geworden en direct de pechhulp omgezet van ANWB naar hen. Zelfde service, voor minder geld.

Zojuist weer wat klusjes aan de vr6 gedaan. Dingen die je op de foto niet echt ziet, maar naast de auto het verschil maken.
Achterspoiler, wielranden en achterbumper opnieuw zwart gemaakt en linksvoor en op de c stijl de blanke lak proberen bij te werken. En het resultaat valt me alles mee. Alleen nog een keer poetsen.

Vanavond opgehaald en gelijk maar gemonteerd! Is schoongemaakt met iets, maar is nu erg glad. Ga ik dus nog even goed poetsen.
De auto knapt er iig erg van op! De foto's doen het eigenlijk geen recht aan.

Een Action wonderspons en schoonmaakazijn 1:1 verdunnen met water. Dan haal je die verschrikkelijke glans er af en heel veel vuil.

Moet je voor de grap je stuur eens mee doen, je gaat over je nek als je naar de spons kijkt achteraf.

Die wondersponsjes heb ik inderdaad, heb al het stuur ermee gedaan. Dat ging geweldig! Heb het nog niet met een beetje schoonmaakazijn erbij geprobeerd, maar dat is een goede tip om eens te proberen.
De stoelen zijn nu wel met iets behandeld, maar ik vind ze wel heel erg glibberig en glimmend. Heb Leather Conditioner liggen, dus ik ga binnenkort eens met de sponsjes aan de slag. Heb overigens ook een busje meegekregen van het spul waar ze nu mee behandeld zijn, ik zal nog even laten weten wat dat voor spul is.

Nick, oftewel Audi80coupé, heeft voor mij een andere kachelpaneeltje geregeld. Nogmaals dank daarvoor! En het was de oplossing; ik heb de unit vanavond gewisseld en alle standen van de ventilatie doen het weer! Nog wel even bang dat ik de kabels had omgedraaid, maar na even Googlen bleek dat ie wel goed zou moeten zitten. Binnenkort maar eens testen.
En binnenkort technisch aanpakken. Ook komen deze week de dorpels binnen, dus dan kunnen we goed klussen :)

Eerst een fotootje van de leather cleaner die ik mee kreeg:

Ik heb de bekleding met een wondersponsje (nat gemaakt met water en schoonmaakazijn) schoongemaakt, en daarna lekker dik in de conditioner gezet.

Dat lederen interieur haalt 'm echt op, ik ben er heel blij mee!!

Nog even een fotootje van het dash:

Zo, mooie update Barri! Dat leer is echt mooi (geworden).
Pas stond hier bij het demontage bedrijf nog een een Golf in jouw kleur, heb er geen foto van kunnen maken, maar wat ik kon zien had hij geen schade en leek ie in redelijke/goede staat.

Ik kan niet meer zien of ie er nog stond, ben er vanmorgen nog langs gelopen. Anders zou je even moeten googlen op Ara Autorecycling in Assen.

Ik weet niet of je nog onderdelen of dingen zoekt hoor, maar ik terwijl ik bovenstaande schreef dacht ik ineens aan het feit dat ik toen ik Polo reed eens bij een VAG-sloper ben geweest, in Peize was dat, ook in het noorden dus ;) Hoe het heet weet ik niet meer, maar dat weet Google of Nick vast wel!
EN toen ik een tijdje terug op de sloop in Yde was, hadden ze meen ik ook een Golf in jouw kleur..
33626326045_ffbdcd937d_c.jpg

Is volgens mij niet op de foto te zien

Top Pjotr!
Waarschijnlijk haal ik nog een set originele veren op bij de verkoper van dit setje leer. Was niet in Duitsland, maar in Rotterdam. Een aardige gast die wat handelt in onderdelen en Golfjes. Hij sloopt ze regelmatig en verkoopt de onderdelen.

Als er nog eentje staat in Assen zou het top zijn als ie een goed voorscherm heeft, maar die kans is bij een mk3 heel klein :)
In Surhuisterveen stond er ook eentje, daar heb ik nu de motorkap van.

Nu nog op zoek naar lederen deurpanelen voor een 5-deurs, en eigenlijk ook eens een schuifdakje of nieuwe geleiders.

Dankje! Nu hopelijk snel de technische dingen aanpakken, dan kan ik er wat meer mee rijden.

Vandaag even bij wat dealers wezen kijken. In Amsterdam bij de nieuwe Ibiza wezen kijken. Mooie auto met een gek dun stuurwiel. Het paneel over de breedte van het dash vind ik wat goedkoop aan doen, net als de deurpanelen. Zelfs de vorige Ibiza (die stond er naast in de showroom) vind ik iets meer sjeu hebben van binnen en daarbij vind ik ook de deurpanelen netter. Kleine tegenvaller dus.

Daarna even naar de Ford dealer geweest, even kijken welke Focussen men heeft staan. Daar een heel leuk gesprek gehad met een verkoper, echt een autoliefhebber. Hij gaf aan de Punto graag te willen overnemen. Jammer dat de Focusjes nog nét iets boven m'n budget zijn en dat er geen exemplaar stond die helemaal naar m'n wens is, maar deze dealer heeft bij mij een plusje gescoord. Ik heb wel eens mindere verkopers getroffen.

Tevens voor m'n vader een brochure van de Tourneo Connect meegenomen. Daar schijnt zo'n 6 maanden levertijd op te zitten. Pfoe!

Tevens voor m'n vader een brochure van de Tourneo Connect meegenomen. Daar schijnt zo'n 6 maanden levertijd op te zitten. Pfoe!

worden die dingen op bestelling in de USA gemaakt of zo? :eek: ondanks het een prima auto is, zie je ze vrijwel niet rijden.

Photobucket vind het nodig geld te vragen voor het linken, dus daar ga ik weg. Alleen ik heb een beetje gedoe om alles daar te downloaden, die site en app zijn ongeveer dood.
Nu maar eens Flickr proberen. Met wat fotootjes van de VR6:

En omdat we zaterdag met de Golf aan de slag gaan heb ik de dorpellijsten verwijderd. Dat ging opvallend makkelijk. Er gingen namelijk ook wat stukken dorpel mee...

Zaterdag de achterremmen, wiellagers, spanrol multiriem en dan het laswerk aan de dorpels. Ik heb al vervangende dorpels liggen.

Zo, die is aardig rot. Het kan alleen maar beter worden! Dat is het jammere aan de Golf III, die roest...

Dat is wel wat ze doen, roesten, maar jij hebt de spullen al liggen om het te repareren, toch?

Dat photobucket is van god los, ik heb ook last van die ransomware van ze, 400 dollar per jaar!!! In geen 400 jaar. Maar ja, wel de links van 3000 fotos te vervangen door een andere....

De vervangende dorpels liggen inderdaad al klaar.
Gekocht om stukken uit te slijpen om te gebruiken, maar als ik het zo zie kunnen we beter de huidige dorpels er helemaal onder uit slijpen. Al is dat niet zo makkelijk, denk ik, want die dorpels hebben ook een functie. Moet niet hebben dat de auto knikt als we de hele dorpel verwijderen :D

Mooi klusje!(y)

Een keurmeester zei ooit tegen mij dat het niet uitmaakt als er gaten in de dorpel van een Golf zitten, omdat ze een binnendorpel hebben die structuur geeft. Lijkt me sterk, maar toch.

Nee hoor, is gewoon waar, hoewel die ook wel wat zijn aangetast, denk ik. Maar een auto knikt echt niet gewoon zomaar omdat die dorpels eraf zijn. Je doet kant voor kant en dan kan het prima.

Poeh, dat is wel even een tegenvaller. Vooral van de 1e foto schrok ik, waar het stukje overheen gebakken zit. Ik dacht dat de vorige eigenaar van niets wist?

Het lijkt me verstandig om de hele dorpel te vervangen. Dat is een stuk beter dan knip- en plakwerk en ben je er weer jaren van af.

We zagen al dat er al aan de dorpels gerommeld was. Je ziet zelfs op die eerste foto dat het verticale randje mist over de halve dorpel! Ik vond de plastic kap al zo gek vast zitten (ene kant horizontaal in die rand, andere stuk verticaal in de dorpel zelf).
Maar ik denk dat dit wel is wat je kan verwachten bij een VR6 voor dit geld :)

Fotootje van de dorpels zoals ze hier nu liggen:
[/url

Ja ik kan weinig toevoegen aan wat er al gezegd is... ziet er idd vrij krokant uit allemaal. Maar, je gaat er mee aan de slag dus ik ben vooral benieuwd naar straks het resultaat met de nieuwe dorpels :)

Zulke roestplekken doen mijn reparaties verbleken bij mijn Golf MK II, vorig jaar is er een iets groter stuk ingelast met een voorgevormde dorpel waar een stuk voor gebruikt is van circa 60 a 70 cm. Dit is professioneel ingelast , het krikpunt wat ook een scheur vertoonde is ondertussen ook hersteld.

Ik zelf zou persoonlijk bij jouw Golf het gehele stuk dorpel laten vervangen, als je iets gaat lassen doe het dan goed, het stukje wat reeds ingelast is ziet er wel zeer magertjes uit. Wist de vorige eigenaar niet dat de zijkanten van de dorpels zo rot waren?

Al met al een aardige klus om het goed te krijgen maar de auto verdiend het.

De vorige eigenaresse had er echt geen kijk op, dus die wist het niet. Maar ik zal al wel een beetje dat er wat werk aan zat.

Schermen zijn onderaan ook ongeveer weg, dus ik bestel direct twee imitatie-schermen. Bestel ook nieuwe spiegelkappen mee, en laat dan de schermen, spiegelkappen en grille spuiten.
Denk dat ik deze week de schermen er vast af haal, dan hebben we zaterdag wat meer tijd. En dat is wel nodig...
Net nog even wat zitten hakken in de dorpels. Stukje bodem moet ook vervangen, net als een stukje wielkast.

Links is het middelste stuk van de dorpel nog goed, helemaal vervangen zou dus niet nodig zijn.
Rechts moet ie eigenlijk helemaal vervangen. Het plaatdeel loopt tot in de deuropening (waar rechtsachter ook een gaatje zit), maar ik denk dat we 'm tot halverwege doen.

Terug
Bovenaan