Vandaag twee mooie pakketjes in ontvangst mogen nemen voor de Golf: een originele Beta radio (nagenoeg ongebruikt) en nieuwe knipperlichten en reflectoren voor in de bumper! Morgen hopelijk monteren!
Maar wat heel anders: ik heb vandaag een Ioniq EV mee. Op mijn werk hebben we deze auto als
'voorjaarsdeal', dus is het een goede zaak als de medewerkers de auto ook kunnen ervaren, vandaar.
Een prachtig blauw exemplaar, in Premium uitvoering dus voorzien van echt alles! Stoelverwarming (voor en achter), stuurverwarming, lane assist, adaptive cruise control, draadloos telefoon opladen, lederen bekleding, schuif/kanteldak. Ook zijn de materialen binnenin prima. Onderaan de deuren wat hard, maar wat maakt dat uit op zo'n plek?
Het rijden gaat erg gemakkelijk: druk op de knop D en laat de rem los. Een bijzondere ervaring. Met de flippers achter het stuur regel je de 'sterkte' van de regeneratie. 0 is fijn op de snelweg, 3 (veel regeneratie) is in de stad wat makkelijker rijden: je hebt dan de rem niet meer nodig. Nadeel van de Ioniq EV tov de e-Golf is dat de Ioniq nog wel kruipt als je stil staat. Bij een verkeerslicht moet je je voet dus constant op de rem houden.
En waar het bij elektrische auto's om gaat: de range. Die is voldoende. Volledig vol geeft ie 200 echte kilometers aan. Na 70km reden had ik er nog 140, dus die 200 is wellicht nog wat voorzichtig ingeschat. Laden gaat snel via een paal, sneller via een snellader, en langzaam (maar het kan wel...) via het reguliere stopcontact in huis.
De veiligheids- en comfortsystemen laten je semi-autonoom rijden: de adaptieve cruise control kan tot stilstand afremmen en de lane assist houdt je tussen de lijntjes. Dit laatste heeft wel als gevolg dat het stuur een gek gevoel heeft rond middenstand, een beetje te kunstmatig. Het gevaar van deze systemen is dat je eraan gewend raakt en dan verrast kan zijn als je het niet aan hebt gezet. Moet je ineens zelf afremmen voor die voorganger...
De Ioniq EV maakt dat ik lekker ontspannen ga rijden; heerlijk!
Al met al een prima auto die ik zeker dagelijks zou willen rijden (en dan iets als de VR6 voor erbij uiteraard). Ik vind 'm leuker dan de e-Golf, en hij is ook nog eens goedkoper!