Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Oei dat is minder van de roest! Goed dat je het goed aanpakt!
Heb je de dorpel via een VW-iets gekocht? Ik heb voor de Hyundai het paneel bij Winparts gekocht toen, dat viel me qua prijs ontzettend mee (dat is wat mijn lasser ook zei toen ik de prijs noemde).

Gelijk heb je om van te voren alvast iets te demonteren, scheelt weer werk zaterdag. Succes!

Dat kan toch veel makkelijker? Ik heb hier nog een handboek van de ANWB liggen waarin netjes met foto's staat aangegeven hoe je dat met kippengaas, wat oude kranten en plamuur weer kunt maken :D.

Maar succes, leuk project om te volgen!

Oef, daar zit inderdaad nog wat werk in. Maar zoals al gezegd is: goed dat je het aanpakt! Dat verdient 'ie ook wel (tu)

Heren, het was toch wel te verwachten dat deze auto zou roesten?! Nieuwe dorpels erin en al het leed is weer geleden.

Vandaag een dagje bezig geweest. Eerst het technische gedeelte: achterremmen, wiellagers en de spanrol van de multiriem. Gekke tik is nu weg, remmen lopen weer goed en geen bijgeluiden. Wel lijkt de distributieketting toch ietsjes te tikken. Dus daarvoor eens wat prijsopgaves opvragen.

Daarna met de dorpels begonnen. Niet alleen de dorpels, maar ook het plaatwerk er omheen. Stukjes bodem, stukjes wielkast. Dus dat kost veel tijd. We hebben linksachter nu klaar. Deze week de lasnaden wegslijpen, strijkkit er over, dan steenslagbeschermer en dan spuiten. Maar dan doe ik direct de hele dorpel, dus die ga ik nog helemaal schoon maken. En verder een beetje hakken om te kijken of er nog meer slechte plekken zitten. Op de bodem vond ik er nog eentje, onder de stoel ongeveer, maar die is nog goed te behandelen.
Veel werk dus, maar hij is het waard.
Binnenkort komen de nieuwe schermen binnen. Die ga ik dan passen en dan laat ik ze spuiten. Neem de grille en nieuwe spiegelkappen dan ook mee, en twijfel nog over meer. Kan wel plekken op de auto mee laten nemen, maar dat wordt dan weer wat begrotelijk. Dus doe die wel eerst met een spuitbusje.

Linksachter gelast:
voor:

na:

Monteur heeft veel ervaring, dus die kan dit wel. De complete dorpel gebruiken was niet nodig. We slijpen de slechte stukken gewoon ruim uit. Hebben we tenminste nog een beetje referentie :)
Dit was op het oog het makkelijkste stukje, dus er staat ons nog wel wat te wachten...

Wat kost dit allemaal niet? Het lijkt me allemaal tamelijk kostbaar, gaat toch al snel richting de 1.000 euro dit herstelwerk?

Dit lassen kost weinig, bij een vriend van me :)
Maar die distributieketting gaat wel wat kosten. Al met al inderdaad een aardig klusje, maar door de lage aanschafprijs kan het uit.

Barri zei:
Dit lassen kost weinig, bij een vriend van me :)
Maar die distributieketting gaat wel wat kosten. Al met al inderdaad een aardig klusje, maar door de lage aanschafprijs kan het uit.

Wat is er mis met de distributieketting? Teveel speling?

Hij begint te tikken. Normaliter worden ze vervangen tussen de 150dkm en 200dkm. Deze was nog niet vervangen en hij staat op 203dkm. Ik hield er dus al rekening mee. Heb nu een prijsopgave gedaan bij Carrec.

De dorpels laten we straks lekker vollopen met spul, dus die blijven roestvrij. Nu zit er ook wel spul aan de binnenkant overigens, want met lassen loopt het eruit. Best spannend, want het wil wel branden. :)

Met vers laswerk in de regen staan is niet heel gunstig. Ik was van plan zaterdag verder te gaan, maar nu het droog is toch maar even aan de slag geweest:

De las wat vlakker geslepen, toen wat noverox erop gesmeerd en daarna afgewerkt met strijkkit. Komend weekend primer er overheen.

Toen ik bezig was zag ik dat de achteras wat roestig wordt. Die dus met de staalborstel bewerkt en ook een laagje noverox gegeven.

Daarna de rubber afdekdoppen in de wielkast wat schoongekrabt, waarbij me opviel dat eentje wel een beetje verdween onder een opkrullende tectyllaag. Daar even wat krabben en steken, blijkt er een laag roest onder de tectyl te zitten. Dat stuk dus schoongekrabd en ook in de noverox gezet. Zaterdag even afwerken met zwarte steenslagbeschermer.

En als je zo bezig bent zie je echt veel meer plekjes. Je vraagt je af of de auto het opknappen waard is, maar zolang er (naast de dorpels) geen vitale delen door zijn, is het nog te doen.
Als ik me verveel moet de einddemper er bijvoorbeeld onderuit, om het roestige chassis erboven aan te pakken.

Woah heftige klus indeed. Wel dapper dat je er aan begonnen bent! (tu) Ik hoop voor je dat het allemaal een beetje te doen is uiteindelijk.

Dankjewel! Ik denk dat het allemaal wel te doen is. Alleen die ketting dus wel laten doen...

Vandaag kon de monteur niet, dus heb ik het plekje van vorige week wat afgewerkt en de nieuwe schermen gepast. Van dat eerste heb ik gek genoeg geen foto...
Van het tweede wel:

Binnenschermen zijn nog helemaal hard, dat is wel een meevaller. De binnenste wielkuipen waren aan de buitenkant haast viezer dan aan de binnenkant, dat wel.
Kleine plekjes direct bijgewerkt en wat tectyl er overheen. Grotere plekken kaal gemaakt, behandeld met noverox of owatrol en daarna primer en steenslagbeschermer.

En zo staat ie er nu bij:

@Barri

Goed bezig, als je het aanpakt kan je beter als de boel 'bloot' ligt het gelijk goed doen. Als de boel goed dicht gelast is en weer goed in de anti roest kan hij er weer jaren tegenaan.

Is het bekend wat er met de distributieketting aan de hand is, moet deze vervangen worden ?

Ik maar denken dat een ketting niet vervangen moet worden en een distributieriem wel, het zou zonde zijn als de auto netjes weer in de lak staat zonder roest en de motor kapot gaat ( hoewel km heeft de motor gedraaid ? ).

MRS, hij heeft 203dkm op de teller en de ketting wordt normaliter tussen de 150dkm en 200dkm vervangen. De vorige eigenaar wist van niks dus ik denk dat ie nooit vervangen is. Alleen dat tikken is wel vervelend dus het moet snel gebeuren. Eerst weer even rijdbaar maken.
Net de schermen geschuurd en de grille-lat in de primer gezet. Morgen even wat spuiterijen bellen. Zou mooi zijn als het snel kan. Volgende week de dorpel linksvoor doen, daarna rechts. En dan alles weer monteren. Hij moet ook half augustus voor de APK, dus dan moet ie sowieso klaar zijn.

Zojuist de panelen naar de spuiter gebracht. Zaterdag weer verder met de dorpels!

Als ie klaar is dan eens goed warm rijden, ik denk dat de ketting dan weer stil is. Nu krijgt de spanner steeds iets te weinig olie denk ik.

Laswerk en daarna de APK. Dan eindelijk genieten en de kleine klusjes. Zou best eens kunnen dat ie bij mij overwintert!

Ik kan nog niet de juiste veren vinden. Afgaande op de kleurcode zijn de huidige veren de juiste... Heel vreemd.
Overweeg dus een setje Apex veren, 30mm verlaging, te kopen. Dan staat ie er in ieder geval een stuk strakker bij dan nu.

Barri zei:
Zojuist de panelen naar de spuiter gebracht. Zaterdag weer verder met de dorpels!

Als ie klaar is dan eens goed warm rijden, ik denk dat de ketting dan weer stil is. Nu krijgt de spanner steeds iets te weinig olie denk ik.

Je hebt, vermoed ik, gelijk met die spanner.
Dat wil zeggen: je moet even een stukje flink toeren maken op de snelweg. Dus wel met warme motor.
Mijn oom heeft dit ooit gehad met zijn 504. Ook een tikkende spanner die pas ophield na een 20km flink doorblazen.
Misschien wel ff controleren of de spanner nog wel bereik heeft.

Keep up the good work (tu)

Vandaag weer een dagje aan het slijpen en lassen geweest. Linksvoor hebben we een stuk dorpel en een stuk bodem vervangen. Daarna de lassen vlak geslepen en in de strijkkit gezet. Alleen nog primer, steenslagbeschermer en lak er op!
Ook zijn we al rechtsvoor bezig geweest. Nieuw hoekje van de dorpel erin gelast. En het vorige laswerk wat opgeknapt. Het was niet rot, maar wel lelijk gelast. Die dus vlak geslepen en daarna alles dicht gebakken. Ook hebben we weer een randje onderaan de dorpel geplaatst, zodat het er weer iets meer origineel uit ziet.
Volgende week rechtsachter, dan afwerken en tegen die tijd ook weer de schermen er op. Dan snel voor de APK, nog net voor onze vakantie.

Ben nu even op zoek naar clipjes, heb twee sites gevonden waar je een offerte kan opvragen. Heb dat dus maar even gedaan.

Ook blijven zoeken naar waarom ie nu zo hoog staat, want zo zonder voorschermen kunnen we er goed bij.

Fotootjes:
Het hoekje wat we vorige keer gedaan hadden:

Laswerk linksvoor:

Lassen vlak en afgesmeerd met strijkkit:

Oud laswerk rechtsvoor kaal gemaakt:

De lassen opnieuw gelegd:

Hoekje rechtsvoor:

Bezig met het randje:

Ik zei nog steeds: doe eens lange mouwen aan en pak een lashelm, maar dat vindt ie maar gedoe :D Ach, hij doet dit al 50 jaar zo...

Hopelijk dus deze week de rechterkant afwerken, dan volgende week rechtsachter (wel wat werk, ook in de wielkast) en dan snel daarna de schermen er weer op!

@madmat: ja, ik bedacht me dat ie nooit klapperde, maar ik nu met het lassen alleen maar steeds een paar honderd meter rij. Dat is niet zo lekker voor zo'n ketting en spanner. Dus even afwachten!

Spreidpluggen noemt VW ze: twee types, één voor in de dorpel, en één voor in de wielkasten.
En die monteur heeft nog stootstripclips voor een mk3 cabrio nodig.

CLIP AUDI, SEAT, SKODA, VW OE: 1H0853947 (20ST)
CLIP AUDI, SEAT, SKODA, VW OE: 811807577C (20ST)
CLIP AUDI, SEAT, SKODA, VW OE: 1H0853585 (20ST)

Mooi werk allemaal.Dat je het nu stevig aanpakt met de roest heb je nog heel lang plezier van. Die kettingspanner kan met een verse olie en goed warm rijden weleens bij trekken. Ik weet niet of er verder nog handmatig ook iets bij te stellen is. Ik weet toevallig dat bij mijn 164 daar ook een truukje voor is (waarvoor niet eens de motor open hoeft) en die is ook gewoon hydraulisch.

Qua hoog op de wielen staan, ik neem aan dat je al een hoop gecontroleerd hebt maar toch:
-Zijn het echt VR6 veren? Die zijn waarschijnlijk harder dan GTI veren ivb met gewicht en zou weleens dezelfde veer karakteristiek kunnen hebben als de TDI. De lengte is alleen wel weer iets anders. Of misschien wel VR6 automaat ipv handbak (dacht niet dat die er was, wel een 4-motion of hoe het toen ook heette)
-Veerschotels niet toevallig verkeerd gemonteerd (Li/Re of gewoon ondersteboven)?
-Zwaar punt in de schokdemper of een draagarm rubber?
-is misschien gewoon de achterkant ingezakt (als vorige eigenaren veel met volwassenen achterin gereden hebben dan vervormen de veren ook langzaam, een Golf is meer berekend om met kinderen en zo nu en dan met volwassenen achterin te rijden)

Ik blijf het een leuk topic vinden om te lezen. Alleen vind ik de kwaliteit van de lasnaden ietjes minder. Nu ben ik daarin geen beroeps, dus kan ik het alleen maar vergelijken met het bak- en braadwerk dat ik mijzelf heb aangeleerd. Maar volgens mij liggen de lassen er soms net iets te veel erop. Met een andere instelling zouden ze net iets dieper liggen, waardoor de las steviger is en makkelijker is af te werken. nu het straks niet meer in het zicht is, maakt het natuurlijk minder uit.

Dank voor jullie reacties!

@student: rechts liggen de lassen er inderdaad echt op, maar dat komt omdat we daar alleen een huidige las hebben aangevuld. De rest ligt er ietsjes bovenop en zou ik helemaal weg kunnen slijpen, maar net wat je zegt: er komt toch wat overheen. En hoe netter je het wil lassen, hoe meer werk het kost. Ben al lang blij dat we dit kunnen doen B)

@engineer: die veren is echt een gedoe. Achteraan staat ie goed. Vooraan zijn de veren en veerschotels origineel. Alleen de schokbreker/veerpoot moet ik nog even checken. Bij de Golf 3 is het erg lastig: tot MJ 1994 is het anders, en vanaf MJ 1995 blijkbaar weer anders: verschillende sites geven verschillende grenzen aan. Maar volgens de (wat mij betreft) meest betrouwbare sites, zijn de veren die er nu onder zitten de juiste.
Tussen de VR6'en is verder geen verschil qua veren. Ook zijn ze gelijk aan die van de 16v GTI.
Hoop dat ik snel weet wat het nu is, want nu kunnen we er goed bij.

Vanavond even de lassen rechts geslepen, maar een overbuurman kon dat niet echt waarderen. Ouwe zeurpiet.
Daarna goed in de strijkkit gezet, en linksvoor alvast de primer gespoten. Binnenkort links netjes afwerken (steenslagbeschermer en dan de uiteindelijke kleur) en rechtsvoor in de primer.

2mcvv6c.jpg

Ter inspiratie voor jouw VR6, Barri.

Ach lassen blijft een kunst! Ik vind dit al verdomd knap.Zit geen slak in en voor zover te beoordelen mooi stevig met voldoende penetratie. Nou ja.....dat zie jij ook wel dus verder weer goed werk Barri!

En inderdaad, blijft door deze klussen altijd een leuk en interessant topic om te lezen.

Die staat ietsjes te laag en heeft foute wielen :) Maar hij staat er wel netjes bij! Zo'n knalrode is ook wel gaaf. Die op de foto is een GTI denk ik. De VR6 zag je nooit in knalrood.

Of het is gewoon een TDI'tje of 1.4. Er zijn helaas iets teveel Golfjes omgeturnd tot 'GTI'.

Vandaag het laatste laswerk gedaan. Ook twee plekken die in het zicht blijven: bovenop de dorpel bij de rechter achterdeur, en rechtsachter net voor de wielkast. Dat laswerk is ook wel strakker dan rechts vooraan :)
Heb het al vlak geslepen. Morgen nog even de steenslagbeschermer erop, wat plekjes op de bodem aanpakken en drie plekjes op de portieren. Het wordt nog eens wat :)

Kijk eens aan, dat is toch een mijlpaal! Gefeliciteerd! (tu)

Voor wat betreft de pluggen, die kun je op eBay gemakkelijk nieuw bestellen: Klik!
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar voor die prijs kun je het altijd een keer proberen.

Toch nog twee foto's gevonden:

Op een gegeven moment leek de auto wel een grote rookmachine: tectyl begon steeds te branden bij het lassen. Het druipte uit de dorpels. Met als gevolg dat de auto rookte uit alle hoeken en gaten :) Gelukkig geen brand gehad. Voor de zekerheid de theepauze maar even naast de auto gehouden.

Inmiddels is het laswerk klaar en ben ik met het afwerken begonnen. Drie plekjes op de portieren werk ik zelf bij. Dat wordt nooit zo strak als de rest helaas, ik ben geen professioneel spuiter... Ook het achterscherm, rechtsachter, doe ik zelf. Ik ben er niet heel tevreden over, maar 95% wordt verborgen door de wielkastverbreder.
De schermen zijn ook klaar; is heel netjes geworden! Er bleken nog wat meer deukjes in te zitten. Ook heb ik nieuwe spiegelkappen laten spuiten en de grille.
De Golf staat vies en onder het stof, maar de schermen lijken iets paarser. Sja, dat krijg je met een 23 jaar oude auto. Binnenkort eens zien als het gemonteerd is.
Zojuist de wielkastranden er op gepopnageld. Audi80coupé, oftewel Nick, heeft voor mij de juiste 'spreidpluggen' op Ebay gevonden, dus die heb ik besteld. Die zijn nodig om het voorscherm vast te zetten aan de dorpel en om de dorpelverbreders vast te zetten. Nog even wachten dus met de schermen helaas. Dit weekend heb ik helaas geen tijd; begin volgende week dan maar. En dan nog even de middendemper lassen en dan snel voor de APK.

En voor jullie wat fotootjes:
Accu leeg door de kleine stukjes rijden:

Knipperlichtjes even poetsen, eentje gedaan:

Wielkastverbreders gemonteerd op de nieuwe schermen:

Op deze foto zie je heel duidelijk wat er gespoten is. Ik vond het in de relatief donkere garage minder goed zichtbaar. Maar hier komt dus de wielkastverbreder nog overheen:

Ik heb helaas geen foto hoe de laatste hoek was, maar er was daar serieus veel plaatwerk weggeroest...

Jeetje, wat een werk allemaal. Maar echt super! Geweldig dat je dit prachtige exemplaar nog een lang leven gunt.

Ik zit dit echt met bewondering te lezen! Ik wist dat je 'm lekker aan ging pakken maar dit is wel echt hartverwarmend hoeveel energie je in de Golf steekt, chapeau!

Nu zit je met flits te fotograferen en zit je er met je neus op. Ben benieuwd hoe het staat in de buitenlucht met alles gemonteerd (tu)

Terug
Bovenaan