Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Mooi ding en nog best vlot ook :)

Nu dat leer nog ff opknappen en hij is weer als nieuw.

Vanavond even de stoelen schoongemaakt met een Leather Cleaner en daarna gevoed met een Leather Conditioner. Omdat het leer héél droog is, mag ik dat laatste nog wel een paar keer doen. Daarna eens kijken of met bijvoorbeeld HG leerverf e.e.a. is op te knappen.
Morgen de hele auto schoonmaken. Kapje schoonmaken en impregneren en met een hogedrukspuit en All Purpose Cleaner de carrosserie en alle randjes schoonmaken. Daarnaast ook met een sopje en daarna met cockpitspray door het interieur. Tenslotte de carrosserie poetsen en in de wax zetten.

Vandaag schoonmaakdag. Gisteren dus het leer al behandeld en dat levert al wel wat verschil op! Leer kleurt mooi op en wordt wat soepeler. Alleen nog een keer wat stukjes verven.
Vandaag begonnen met het interieur, dat was behoorlijk smerig. Elk paneeltje heb ik afgenomen, en zo zag mijn sopje er daarna uit:

Het interieur daarna rijkelijk verwend met cockpitspray. Niet mijn favoriete spulletje, maar dit interieur had het echt nodig. Wel lastig dat de vloer daardoor nu wat glad is, maar over één a twee weken komt de bestelde mattenset binnen.

Toen de kap schoongemaakt en daarna de carrosserie. Vooral veel vieze randjes, verder ging het wel. Daarna de auto nog gepoetst. Foto's van het resultaat:

Morgen misschien naar het Youngtimer Festival!

Prachtige wagen, Barri. Ik zit soms te denken dat een Barchetta een opvolger wordt voor mijn Swift cabrio. Ik hoop je morgen wellicht ook te ontmoeten in Boxtel.

Vandaag dus bij het Youngtimer Event geweest. Helaas geen cabrioweer. Maar wat een leuk autootje is het toch. Ik ben verrast dat Fiat zoiets gebouwd heeft in de jaren 90!

De meeste mensen doen altijd een beetje minachtend richting Fiat (en andere Italiaanse merken), maar ze bouwen helemaal geen verkeerde auto's hoor. Zeker sinds de eerste Punto hebben ze gewoon goede, leuke en betrouwbare auto's op de markt gebracht. Kijk nog maar eens op de weg om je heen, en kijk eens hoeveel Cinquecento's/Seicento's, Panda's, Punto's en zelfs Marea's je nog rond ziet rijden.

Maar als ik jouw wagenpark bekijk gaat het Fiat gehalte al de goede kant op, dus nog even en je bent helemaal om!

Ik heb je wagen in Boxtel gezien. Ziet er goed uit. Geniet er maar veel van komende zomer. Bij elk zonnestraaltje de kap open en rijden maar.

Voor weinig geld een leuk mattensetje gescoord. En zonnekleppen, want die had ie vreemd genoeg niet. En een beter rubber voor de cabriobak, want die stond ineens vol met water.
Morgen maar weer eens een zonnig ritje maken!

Zonnebrand idd :D

Net geprobeerd de zonnekleppen te monteren, maar snap nu waarom ie ze niet had: de boutgaten zijn uitgelubberd. Morgen dus even grotere gaten tappen en dan dikkere bouten erin draaien.
Ook kwam ik er achter dat de gordelbevestiging onderaan helemaal los zat! :O Die heb ik dus direct weer goed vastgedraaid. Aan de rechterkant niets aan de hand overigens. Vreemd.

Hé, die had ik even gemist. Leuke auto hoor. (tu) Fijn ook dat rode dak, anders vind ik het toch wel een beetje saai.

Precies! Ben bij jou om de hoek eerst nog wezen kijken naar een blauw /groene op staal en met stoffen bekleding, maar die had me nog iets teveel werk. Zilvergrijs is ook niet mijn kleur maar met een rood dakje kan het :)

Vanochtend Barri tegen gekomen op de A1 ter hoogte van knooppunt Eemnes. Echte cabrio rijder hoor (tu):}

Maar wilde vervolgens geen praatje maken.. :|

Vandaag teruggekomen van vakantie. 3300km gereden:
eerste stop was in Andermatt, nachtje geslapen en toen de Gotthardpas over. Op weg naar Lucca, toen een bezoekje Pisa en binnendoor naar Sestri Levante, na een paar dagen naar Sanremo en weer een paar dagen later binnendoor via Monaco en Nice naar Cannes. Ook nog even St Tropez bezocht en op de terugweg overnacht in Dijon. Mooi rondje!
We waren met de Punto. De Barchetta vertrouw ik er niet echt voor, en is wat krap voor de bagage. Achteraf blij, want ik was erg blij met airco en een dak boven m'n hoofd. Een cabrio zonder airco zou niet te doen zijn.

Wat ging er goed met de Punto?
Hij rijdt gewoon lekker, en vooral ook erg zuinig. Gemiddeld over de hele reis zo rond de 1:20. En het valt me op dat ie best stil is, en heuveltjes pakt ie ook lekker met het kleine dieselblokje. De TomTom 50 heeft ons ook uitstekende diensten bewezen, ik ben blij dat ie nu mooi in de Fiat-steun past.
Wat ging er minder?
De stoelen vielen me eigenlijk nog wel mee. Ik mis steun in de onderrug, maar ik had verwacht er meer last van te hebben. Wat wel tegenvalt is de airco. Vooraf heeft de auto een beurtje gehad en is de airco opnieuw gevuld. Maar ik vind 'm matig. Je voelt de warmte van de zon de auto in prikken en de airco krijgt het niet overal koel. Vooral bij je hoofd wordt het echt warm. Op de snelweg moeten dus de achterruiten een stukje open, met veel gesuis als gevolg. Maar met 30 graden een uur stilstaan in de file is echt afzien, hoe koud je de airco ook zet.
Ook zijn de remmen even goed getest: tussen Milaan en Parma reed ik op baan 2 van 3, met linksvoor een vrachtwagen/oplegger en rechtsachter kwamen er een Ferrari en Maserati aan. Ik reed 130, die Ferrari en Maserati 160 ofzo. Helaas had de vrachtwagenchauffeur meer oog voor die auto's dan voor zijn rijstrook, waardoor ie mijn kant op kwam. Naar links kon ik niet, dus alleen vól in de ABS. Alarmlichten gingen ook automatisch knipperen, dat kende ik van de DS3 maar blijkbaar heeft de Punto dit dus ook. Maargoed, ik kon enkele centimeters van de linkerachterkant van de trailer wegblijven gelukkig. Pff...
Verder weinig schades opgelopen, alleen wat lichte krasjes op het bestuurdersportier. Dat krijg je met parkeervakken ter grootte van een postzegel en de niet heel zuinige Fransen en Italianen. Morgen maar eens poetsen.

Op sommige weggetjes miste ik de Barchetta wel, maar ik denk toch dat ik liever voor een fijne allrounder als dagelijkse auto ga dan voor twee aparte auto's. Wel lastig, want de Punto is nog zo goed en fijn...

Fotootjes:
Gotthardpas:

binnendoor van Cannes naar St Tropez, prachtig weggetje!

oja, net vlak bij huis kwam ik nog een blauwe Punto tegen, met kenteken 06-NHB-8. Grappig. Ik had nog niet eerder een Punto uit dezelfde kentekenreeks gezien.

Voor de meelezers: gisteren de Punto gewassen en gepoetst. Krasjes zijn er bijna helemaal uit gelukkig.
Vandaag met de Barchetta op pad geweest : proefrit gemaakt in een Giullietta. Wat een fijne auto! Tct hoeft niet, mag wel. Dit exemplaar had m. En zo'n Sprint uitvoering met navi in het dash is wel het fijnst. De 18" velgen zijn niet oncomfortabel.
Wegligging en motor van de 1.4 MA zijn erg goed vind ik. Bij de dealer ook nog in de Giulia gezeten. Mooie auto!
Daarna ook nog bij de BMW dealer in een 1-serie gezeten. Ook een mooi ding. De op het oog vlakke stoelen zitten best lekker! Bizar pand trouwens, van BMW Amsterdam!

Vanmiddag nog even een windscherm voor de Barchetta ophalen. Hopen dat dat veel verschil maakt.

Mooie vakantie Barri! Giulietta is ook een erg mooie auto, zeker in een goede uitvoering. Wat is er bizar aan het pand van BMW Amsterdam? Ik ben er nog nooit geweest, vandaar. :)

BMW Amsterdam kom je binnen door een 5 verdieping tellende parkeergarage in te rijden. Alsof je bij een winkelcentrum bent! En verder ook een erg groot pand. Wel gaaf.

Zojuist een stukje met de Barchetta gereden met windscherm. Wat een verschil! Nog wel veel wind bovenop m'n hoofd, maar alles vanaf 5cm onder m'n kruin is vrij van wind, dat rijdt wel fijn. 120 rijden is nu ook redelijk aangenaam. Wel gemerkt dat de achterbandjes wat op zijn: ik nam een rotonde nogal sportief, en toen kwam de achterkant om. Ik kon 'm net in bedwang houden, en rechtsom de goede richting op gooien. Zag er vast heel sportief uit :T

fotootje van het windscherm:

Gaaf zo die rit met de Punto Barri! Ben ik stiekem wel jaloers op, mooi weer, mooi uitzicht en lekker toeren! Staat hier ook nog op de verlanglijst eens te doen. Gelukkig gingen de krasjes er wel redelijk uit.

Barri zei:
Wat wel tegenvalt is de airco. Vooraf heeft de auto een beurtje gehad en is de airco opnieuw gevuld. Maar ik vind 'm matig. Je voelt de warmte van de zon de auto in prikken en de airco krijgt het niet overal koel. Vooral bij je hoofd wordt het echt warm. Op de snelweg moeten dus de achterruiten een stukje open, met veel gesuis als gevolg. Maar met 30 graden een uur stilstaan in de file is echt afzien, hoe koud je de airco ook zet.

Ik zou daarmee toch nog eens naar de garage gaan want ik kan me niet voorstellen dat dit klopt. Misschien is het iets simpels en zit er een luchtbel in het systeem, is er een luchtkanaal verstopt of zit er een klep vast (nl. de klep die koele lucht naar boven moet laten stromen).

Hm, zou kunnen. Goede tip. Misschien dan toch eens naar de garage met deze auto, het onderhoud doen we namelijk zelf.

Op de Gotthardpas ben ik ook geweest met onze Punto. Nergens heb ik zo genoten van het T-Jet blokje als in de Alpen, wat een kracht. Hij bleef gaan.

De airco was in mijn geval niet zo ondermaats als jij beschrijft, die hield het prima aangenaam binnen. Inderdaad toch eens naar laten kijken misschien. Of heb je plannen om de Punto in te ruilen op een Giulietta? Dan zou ik er niks meer aan doen.

Ideeën genoeg, maar ik denk dat de Punto nog wel een tijdje blijft.
Klinkt dan toch alsof er iets mis is met de airco.

Overigens is er nog iets mis: het raammechnisme linksachter heeft het begeven. Binnenkort dus even sleutelen...

Dat met die airco is niet normaal hoor. Maar je geeft aan dat je onderhoud doorgaans zelf doet, maar airco-onderhoud ook?
Blijkbaar heb je toch wat dingetjes met de Punto. Jammer, want zo'n auto zou redelijk uitontwikkeld moeten zijn.

Ben benieuwd wanneer de Giulietta komt. (tu)

Airco is pas bij een garagebedrijf opnieuw gevuld, daar komen we zelf niet aan.
Verder vind ik de dingetjes met de Punto wel meevallen eigenlijk :) Barchetta heeft meer dingetjes, haha ;)

Ik heb het Punto forum eens doorgespit en daar zie ik meer airco-klachten. Het lijkt erop dat de astmatische airco bij de Punto hoort. Gewoon een kleine compressor. Hm, ik ben nog niet helemaal overtuigd maar ik weet ook niet wat er precies mis zou moeten zijn.
Daarnaast heb ik vanavond Savali een mailtje gestuurd. Ik ga toch eens langs met de Punto. Overal lees ik dat de auto zó gaat veranderen en dat iedereen spijt heeft dat ie niet meteen naar Savali is gegaan. Dus dat moet ik ook ervaren.

Verre toekomst: de keuze blijft: Punto dagelijks en iets leuks erbij (TT ipv Barchetta zou ik leuk vinden), of een Giulietta als dagelijkse auto (en die een beetje upgraden).

edit: even door op de TT: een cabrio met dat baseball-leer is natuurlijk ultiem, maar een grijze coupé kan ook, of een grijze cabrio. Of een groene, met groen interieur
Wel met ruim 1200kg een wat hoge HSB voor een 'auto erbij'...

Barri zei:
Ik heb het Punto forum eens doorgespit en daar zie ik meer airco-klachten. Het lijkt erop dat de astmatische airco bij de Punto hoort. Gewoon een kleine compressor. Hm, ik ben nog niet helemaal overtuigd maar ik weet ook niet wat er precies mis zou moeten zijn.

Reed laatst met warm weer met een collega mee in zijn Grande Punto, die airco had het er ook moeilijk mee viel mij op.

Barri zei:
Verre toekomst: de keuze blijft: Punto dagelijks en iets leuks erbij (TT ipv Barchetta zou ik leuk vinden), of een Giulietta als dagelijkse auto (en die een beetje upgraden).

Ik zou voor de tweede optie gaan. Een dageljkse auto waar je van geniet. Je hebt de Kever al voor de hobby!

Airco van de Punto deed het deze week best goed. Maar je voelt dat het voorin de auto koelt, maar dat achterin echt de warme lucht blijft hangen.
Nog wat over de Punto: raammechaniek is besteld binnenkort dus even klussen. En de afspraak met Savali staat, begin augustus. Eerst nog even een ander klusje, want het lijkt alsof het oliepeil te hoog staat. Heeft ie altijd al. Monteur gaat morgen toch maar even de brandstofpomp en de verstuivers checken...

Barchetta : dagteller is gerepareerd en ik heb de brandstoftank eens van boven bekeken door het schot in de auto los te schroeven. Geen nattigheid, terwijl er wel constant een lichte benzinewalm in de auto hangt. Ik heb de vacuümpomp aansluitingen een beetje met siliconenkit afgewerkt. Baadt het niet, schaadt het niet.

Opvolger Punto: altijd leuk om over na te denken. De V40 komt ook op het lijstje. Of de achterkant mooi is ben ik nog niet over uit, maar de luxe, de fijne stoelen, de kwaliteit die ie uitstraalt: dat trekt mij wel. Liefst geen R design en wel graag een bijzondere kleur. Op het werk komen er volgend jaar veel terug, maar een T3 is schaars en duurder. Toch maar eens met een D2 gaan rijden, want dat aanbod is straks mega en dat ga je zien in de prijs.

Volvo's zijn echt heerlijke reisauto's, mede door de heerlijke stoelen. Heel verstandig dat je niet naar een R-design gaat kijken, een veelgehoorde klacht is dat die beschikt over een te hard onderstel.

Ik snap je punt over de D2's die terug gaan komen uit de lease. Maar ben je niet bang dat je dan veel meer HSB gaat betalen t.o.v. de benzineversie?

Ik vind de R-design vooral minder mooi.

HSB bij een diesel is inderdaad fors hoger, maar het verbruik is ook redelijk laag. En in aanschaf kan het over een jaartje ook wel een duizendje of twee schelen, in het voordeel van de diesel. Daarnaast moet het minimaal een Momentum zijn in een leuk kleurtje, dan wordt de spoeling dun en is de verhouding diesel-benzine ongeveer 10-1, dus bij de diesel is er gewoon veel meer keus.

Gisteren is de Punto weer goedgekeurd voor een jaar en vanochtend ben ik naar Savali geweest met de Punto. Leuk gesprek gehad met Ronald en daarna heeft ie de pc aan de Punto gehangen. Kwartiertje werk. Hij gaf een duidelijke uitleg bij hetgeen hij in beeld had, de tabellen van het motormanagement. Na de update een stukje met hem wezen rijden, wát een verschil zeg! Echt alsof de prop uit de uitlaat is, om met brommer-termen te spreken :D
Pakt nu veel geleidelijker op, bokt niet meer onderin de toeren en pakt heerlijk door. Zoals ik vaak al las: dit is zoals de techneuten de 1.3 multijet hebben bedoeld!

Zonder een rare topicnaam trek je blijkbaar weinig interesse.

Toch een update.

Vorige week met de Kever naar het Nationaal Oldtimer Festival geweest en vandaag naar de Kleine Raampjes Dag, een luchtgekoelde-VW meeting, in Laren.
Daarna wat foto's van de Barchetta gemaakt. Hij staat inmiddels op Autoscout en Speurders, maar heb even wat nieuwe foto's gemaakt voor als ik 'm op MP gooi. Maar daar wacht ik even mee tot het weer wat lekkerder weer wordt, komende dagen wordt namelijk wat minder.

Dit zilvergrijs is niet mijn favoriete kleur, maar je ziet door deze kleur wel goed wat voor een briljant ontwerp dit is. Zeker die lijn over de zijkant wordt door de schaduwen prachtig geaccentueerd.

Heeft de Punto nu ook meer vermogen? In ieder geval al mooi dat hij zoveel beter rijdt. En waarom toch besloten de Barchetta te verkopen?

De Punto heeft nu 102pk ipv 85pk, maar nog belangrijker: het koppel is 250nm geworden ipv 200nm. Zie ook deze link.

Dat de Barchetta snel weer weg gaat was al de planning hoor :)
Pak ik ook de Kever weer wat sneller. En een excuus om weer wat anders te kopen als ik me niet in kan houden ;) ;)

Hij hoeft niet weg, het mag. En dan voor hetzelfde als ie gekost heeft. Ik heb er even lol van gehad, ervaren wat het is. Net als destijds met de 924. Ik geef liever geld aan dit soort dingetjes uit, dan dat ik het tegen 0,7% op de bank laat staan.

Het is dat ik een RHD zoek...Ik heb nog eens gekeken, en een Barchetta wordt in Engeland voor mij wel wat lastig. Maar absoluut een leuke auto, hopelijk krijg ik ook nog eens de kans er even in te sturen.

Ondanks je hele normale topictitel lees ik wel mee hoor! Van reageren komt het niet altijd, maar dat neemt niet weg dat ik het leuk vind om dit topic te volgen.

Jammer dat het met de Barchetta niet 'klikt', maar je hebt groot gelijk: je centen op de bank laten staan brengt ook niks op. Dus als je ze kunt missen, gewoon doen. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor je de Barchetta verkocht hebt. Voor je 't weet is het najaar...

@Magistrat: toen ik de Barchetta kocht stond er in NL eentje met recht stuur voor een schijntje te koop.

Als het najaar wordt, ook geen probleem. Ik kan 'm in het dorp in een garage zetten, of in de tuin onder een nog te maken afdak. Dan schors ik 'm lekker een paar maandjes.

Barri zei:
@Magistrat: toen ik de Barchetta kocht stond er in NL eentje met recht stuur voor een schijntje te koop.

Als het najaar wordt, ook geen probleem. Ik kan 'm in het dorp in een garage zetten, of in de tuin onder een nog te maken afdak. Dan schors ik 'm lekker een paar maandjes.

Ik had die gezien, maar ik heb niet direct behoefte om weer een export- of importprocedure door te gaan, hoe leuk Barchetta's ook zijn. ;)

Barri zei:
Gisteren is de Punto weer goedgekeurd voor een jaar en vanochtend ben ik naar Savali geweest met de Punto. Leuk gesprek gehad met Ronald en daarna heeft ie de pc aan de Punto gehangen. Kwartiertje werk. Hij gaf een duidelijke uitleg bij hetgeen hij in beeld had, de tabellen van het motormanagement. Na de update een stukje met hem wezen rijden, wát een verschil zeg! Echt alsof de prop uit de uitlaat is, om met brommer-termen te spreken :D
Pakt nu veel geleidelijker op, bokt niet meer onderin de toeren en pakt heerlijk door. Zoals ik vaak al las: dit is zoals de techneuten de 1.3 multijet hebben bedoeld!

Eigenlijk best sneu.
Je koopt een wagen en moet daarna nog eens extra een pak geld betalen als je wil dat de wagen rijdt zoals hij ontwikkeld werd.

Terug
Bovenaan