Audi A1 | Nieuw: Allstreet

Rutger DC zei:
P. Klieder zei:
Deze discussie kun je ook voeren over de Lexus CT 200h en de Auris/Corolla hybrid.

Maar gaat over de Audi A1. Waarom moet er altijd gelijk naar een concurrent worden gewezen als er kritiek is op Audi of Volkswagen?

De Lexus CT is overigens niet bepaald een auto die kritiekloos benaderd is door pers en publiek.

Meteen? Dit is pagina 4 inmiddels... En concurrent?

En nu inhoudelijk?

speedtouch zei:
Bird Nerd zei:
Afgezien van die lelijke knopjes op de middenconsole is de CT van binnen wel echt van een flink hoger plan dan de huidige Auris

Ik dacht dat Auris nu Corolla heette!

Corolla is er nog niet. En de Auris stamt uit dezelfde tijd als de CT. Ik ga de oude CT niet met de nieuwe Corolla vergelijken natuurlijk

P. Klieder zei:
Meteen? Dit is pagina 4 inmiddels... En concurrent?

En nu inhoudelijk?

Dus je geeft toe dat de Lexus CT hier weinig te zoeken heeft.

Op pagina 1 heb je kritiek op criticasters van de naamgeving van motoren van Audi, over een Itali-fanboy die geen kritiek mag hebben over het ontbreken van gasveren van de motorkap, je vindt dat een Volkswagen-liefhebber (een van het kaliber die ook weleens iets negatiefs over het merk schrijft) wat recht is krom praat door de superioriteit van Volkswagen en Audi ter discussie te stellen.

Op pagina 2 ga je verder met het bekritiseren van criticasters.

Op pagina 3 geen P. Klieder

Op pagina 4 bekritiseer je criticasters die de meerwaarde van de A1 ter discussie stellen of mensen die een A1 niet mooi noemen en daarbij niet aangeven dat het om hun mening gaat.

Na tientallen reacties heb ik nog steeds geen idee wat je mening over de A1 is.

Ik vind de Audi A1 geen mooie auto. De proporties kloppen mijns inziens niet helemaal. Van opzij is er optisch wat teveel plaatwerk onder de raampartij (ik las het ergens, men had er misschien beter een crossover van kunnen maken, iets als een Kia Stonic). Het front vind ik niet mooi (koplampen, teveel grille). Het interieur ziet er wel heel goed uit, jammer van de goedkope kunststoffen op de portieren. In zijn geheel vind ik het geen lelijke auto, maar ook zeker geen mooie. De Seat Ibiza vind ik veel geslaagder. De prijzen van de A1 vind ik erg hoog. Mensen die er een kopen wens ik fijne kilometers toe en hoeven hun aanschaf wat mij betreft niet te verantwoorden, moeten ze lekker zelf weten, toch?

Wat vind jij van de Audi A1?

Bird Nerd zei:
https://www.youtube.com/watch?v=J4DvaEqCLw0
Ik heb 'm net gekeken. Harde plastics op diverse plekken waar je het niet verwacht, onhandige moeilijk bereikbare knopjes, een speaker vlak naast je oor...Het komt op mij over als een Audi-onwaardige auto en ik was eerlijk gezegd verbaasd dat Matt daarna nog aan de 'Five annoying things' begon! Des te verbazender was eigenlijk dat zijn advies was 'Shortlist it'...

Er was eerder nog wel een redelijk verschil in afwerking tussen Audi en de rest van het VAG concern, maar ik heb de indruk dat die kwaliteitsverschillen steeds kleiner worden. Een Polo doet qua afwerking niet onder voor de A1 en een Passat ziet er binnenin niet minder mooi uit dan een A4/A6.
Laatst zat ik even in de nieuwe Q8 en ook die viel mij enorm tegen. Behalve de vieze touchscreens (stof en vette vingers) zag het er heel goedkoop uit, in een auto van 140k (honderd en veertig duizend euro :eek:) verwacht je toch minimaal lederen afwerking op dashboard en deurpanelen in plaats van het standaard VAG plastic (n).

BENZine zei:
maar ik heb de indruk dat die kwaliteitsverschillen steeds kleiner worden. Een Polo doet qua afwerking niet onder voor de A1 en een Passat ziet er binnenin niet minder mooi uit dan een A4/A6.

Helemaal mee eens!

Zodra ik 'iets' moet kopen en me een budget stel, is alles dat aan de wensen voldoet en binnen het budget valt een optie.
Daarom vind ik het helemaal niet raar dat er mensen zijn die zeggen dat ze voor bijvoorbeeld € 40K ook een Lexus of wat anders kopen kunnen. Of is een concurrent enkel een auto binnen hetzelfde segment?

Ik kijk eerder naar wat ik wil en zoek dan naar wat binnen het budget mogelijk is. Nieuw, of bijna nieuw.

Zo kocht ik voor mijn vrouw een A1 als jonge demo. Wel met vrij veel opties, waardoor het ook toen (2011) een behoorlijk dure kleine auto was.
Maar als je dan een zgan auto met minder dan 10.000 km. van 2-3 maanden oud kunt kopen met een korting op de nieuwprijs van ruim 25% valt het mee. Zeker toen ik ook voor de ingeruilde A3 meer kreeg dan ik op Marktplaats zou krijgen (eerst geprobeerd). Auto is nog steeds in ons bezit. Probleemloze auto (ketting is wel onder garantie vervangen) en ziet er van binnen en buiten nog uit als nieuw.

Voor dit soort auto's zijn leaseprijzen en tco veel belangrijker dan de catalogusprijs. En dan nog, als je een auto echt wilt waar ze jaren in gaat rijden kijk je niet op een paar duizend euro.

Audi A1 Sportback vs. Mini Cooper 5-deurs:

audi-a1-2019-mini-2019-06.jpg

audi-a1-2019-mini-2019-07.jpg

audi-a1-2019-mini-2019-04.jpg

audi-a1-2019-mini-2019-08.jpg

audi-a1-2019-mini-2019-33.jpg

audi-a1-2019-mini-2019-70.jpg

1. Audi A1
2. Mini

Volledige vergelijkingstest: https://www.largus.fr/actualite-automobile/laudi-a1-sportback-2019-defie-la-mini-cooper-5-portes-9550391.html

En? Wat zien we in dit vergelijk? Wat is nu echt vernieuwend? De vele knopjes uit de beginjaren van deze eeuw? De lekkere grote motoren? Wat zijn we nu opgeschoten? Is dit nu evolutie? Ramsj!

Ach, zo'n test, er zitten zovele subjectieve factoren in, het is voor iedereen persoonlijk, ik trek me niet veel aan van een test.

Zo’n Mini is ( net als de inmiddels geschrapte Beetel) ook niet meer van deze tijd, dat retro gedoe hebben we nu wel een keer gehad.

BENZine zei:
Zo’n Mini is ( net als de inmiddels geschrapte Beetel) ook niet meer van deze tijd, dat retro gedoe hebben we nu wel een keer gehad.

Ik denk het niet. Juist nu traditionele merkwaarden dreigen te vervagen met de opkomst van elektrische auto's, zie je autofabrikanten teruggrijpen naar hun iconen. Volkswagen komt met een elektrische 'Bulli' geïnspireerd op de Transporter T1 Samba, Honda heeft in Japan al de N-One (hatchback met verbrandingsmotoren geïnspireerd op de N-serie) en daar komt nog een elektrische hatchback geïnspireerd op de eerste Civic bij, die mondiaal verkocht gaat worden. Fiat is bezig de Mirafiori-fabriek in Turijn om te bouwen voor de productie van de volgende generatie 500 met elektrische aandrijflijn en BMW/Mini werkt samen met de Chinese autofabrikant Great Wall voor de ontwikkeling van een kleinere Mini met elektrische aandrijflijn, die qua vormgeving daarmee dichter bij het origineel zal kunnen komen te staan dan de bestaande Mini. De volgende generaties Ford Mustang en Chevrolet Camaro gaan ook met elektrische aandrijflijn op de markt komen. Peugeot toonde recentelijk de e-Legend Concept, een studiemodel met elektrische aandrijflijn geïnspireerd op de 504 Coupé. Ik vermoed dat we er daarmee nog niet zullen zijn.

BENZine zei:
Volgens mij is 'retro gedoe' uiteindelijk voor de meeste fabrikanten inderdaad een slecht idee geweest. Zeker de New Beetle, al was het maar omdat ze dat ding op een doodnormale Golf gebaseerd hebben en het afgezien van het aanstellerige uiterlijk werkelijk niets met een Kever te maken had. Mini is één van de uitzonderingen. En volgens mij verkopen ze nog steeds prima, en laat dat zien dat ze wel degelijk van deze tijd zijn. Alleen mag 'ie van mij het origineel wel weer wat meer gaan benaderen, zoals het model uit 2004 dat deed. Het is allemaal wat te gladjes en te soft geworden.

De eerste generaties Mini waren nog leuk en kon je nog enigszins een Mini noemen. Maar de laatste versies en zeker die rare varianten als de Countryman toch niet meer?
En dan die grote ronde klok midden op het dashboard. Bij de eerdere versies was het nog een snelheidsklok zoals bij de echte Mini, maar nu er een beeldscherm en wat losse knoppen in gehuisvest zijn ziet dat er toch niet meer uit?
Ik zou in elk geval nooit voor zo’n speelgoed-auto kiezen en vind het allemaal geen haar beter dan de Beetle. Sterker nog, een Beetle (cabrio) staat bij mij dan nog hoger aangeschreven dan elke hedendaagse Mini.

Als ik dan toch moet kiezen doe me dan die A1 maar. Ik vind de Mini echt zo'n gemaakt retro ding. Voegt voor mij in ieder geval niets toe en heeft niets meer met de originele Mini te maken.

BENZine zei:
De eerste generaties Mini waren nog leuk en kon je nog enigszins een Mini noemen. Maar de laatste versies en zeker die rare varianten als de Countryman toch niet meer?
En dan die grote ronde klok midden op het dashboard. Bij de eerdere versies was het nog een snelheidsklok zoals bij de echte Mini, maar nu er een beeldscherm en wat losse knoppen in gehuisvest zijn ziet dat er toch niet meer uit?
Ik zou in elk geval nooit voor zo’n speelgoed-auto kiezen en vind het allemaal geen haar beter dan de Beetle. Sterker nog, een Beetle (cabrio) staat bij mij dan nog hoger aangeschreven dan elke hedendaagse Mini.
Zoals ik al zei: Het mag het origineel wel weer wat meer gaan benaderen. Het is inderdaad nogal doorgeschoten. Overigens beperkte ik me in mijn beschouwing tot de Mini Mini, om 'm zo maar even te duiden. Zoiets als de countryman is een een heel andere auto die je ook niet met een A1 kunt vergelijken.

Verder bekruipt mij het gevoel dat jij nog nooit in een New Mini hebt gereden. Hoewel ik gemerkt heb dat de Cooper uit 2006 die ikzelf als leaser had een stuk puurder en leuker reed dan het daaropvolgende model, en ik vermoed dat die verzachting zich doorgezet heeft in de generaties daarna, is het nog steeds een aanzienlijk beter en leuker rijdende auto dan een New Beetle ooit kan worden (wellicht een uitzondering als de RSI daargelaten).

Maar goed, mij best als jij eerder een Beetle zou kopen, iemand moet het doen. Maar boven alles zijn onze persoonlijke voorkeuren geen antwoord op de stelling 'dat retro gedoe hebben we nu wel een keer gehad'. Ik ben het in elk geval oneens met de stelling, goed uitgevoerde, succesvolle retromodellen als de Mini en Fiat 500 zijn wat mij betreft het bewijs.

Tja de Mini voegde ook echt wat toe. Reed geweldig en prachtig retro. De huidige ziet er echt niet uit. Eeuwig zonde

Trouwens, Audi is met de A1 ook op de retro-toer, met de verwijzingen naar de Urquattro. Helaas is dat een auto die de het grootste deel van de doelgroep waarschijnlijk niets zegt. Maar retro is het even goed. En zo fake als maar kan, met die roosters die geen roosters zijn, en de op de meeste modellen ontbrekende quattro-aandrijving (is die überhaupt al leverbaar op de A1?).

D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
Maar boven alles zijn onze persoonlijke voorkeuren geen antwoord op de stelling 'dat retro gedoe hebben we nu wel een keer gehad'. Ik ben het in elk geval oneens met de stelling, goed uitgevoerde, succesvolle retromodellen als de Mini en Fiat 500 zijn wat mij betreft het bewijs.

Als ik naar de verkoopcijfers kijk krijg ik ook niet bepaald het gevoel dat de retromodellen uit de gratie raken. Integendeel. Ik vind de huidige Mini ook geweldig, net als de Fiat 500.

Genoemd als één van de minpunten van de Audi (zie L'Argus):
"Stop&Start lent et bruyant".

Toch wel bizar dat dat anno 2018 nog steeds voorkomt.

Ik ben het in elk geval oneens met de stelling, goed uitgevoerde, succesvolle retromodellen als de Mini en Fiat 500 zijn wat mij betreft het bewijs.

De Fiat 500 is veel dichter bij zichzelf gebleven, is nog echt een klein autootje. En qua interieur ook niet zo overdreven en vergezocht als bij de Mini.

BENZine zei:
Ik ben het in elk geval oneens met de stelling, goed uitgevoerde, succesvolle retromodellen als de Mini en Fiat 500 zijn wat mij betreft het bewijs.

De Fiat 500 is veel dichter bij zichzelf gebleven, is nog echt een klein autootje. En qua interieur ook niet zo overdreven en vergezocht als bij de Mini.

Eens. De Mini zou weer een stuk eenvoudiger mogen. Ook qua rijhulpjes en dergelijke. Als er één auto is die zonder zou moeten kunnen is het de Mini. De oorspronkelijke opzet van de new Mini was zonder meer het mooist. Als ik erin zat waande ik me, mede dankzij tuimelschakelaars, de lage zit en zeer rechtopstaande voorruit haast in een MGB of soortgelijk. Het motortje had ook een lekker geluid, zeker voor een atmosferische 1.6.

Mini-One_D-2003-1280-24.jpg

Iedere keer als een merk met iets leuks komt dan moet het de generatie erna weer 'volwassener'. Waarom toch?

Inmiddels worden hier bij de dealer de eerste A1's uitgeladen. In een uitvoering als deze zullen we hem wel het meest gaan zien, lijkt me.

jKeK4fv.jpg

XADsWtS.jpg

PUIIdGo.jpg

Meer mensen die de Hyundai i20 en de nieuwe A1 wel wat van elkaar weghebben?
hyundai-i20-l-01.jpg

Bird Nerd zei:
Iedere keer als een merk met iets leuks komt dan moet het de generatie erna weer 'volwassener'. Waarom toch?
Dat vind ik ook steeds een giller en aangezien o.a. de Golf al aan zijn 8e generatie toe is, moet hij ondertussen al hoogbejaard zijn :)

Mag toch hopen dat er geen A1 met dit interieur verkocht wordt, wat ziet dat er ontzettend goedkoop uit. Vind de deurpanelen ook erg goedkoop ogen, dat zal helaas bij duurdere versies ook zo zijn denk ik.

Carfanatic zei:
$_57.jpg

wel een digitaal instrumentarium maar geen radio, toch apart.

Radio en navi zitten er gewoon in, je hebt het alleen niet meer zichtbaar als radio maar dit is zichtbaar in de tellerklok en regelbaar via het stuur. Volumeknop zit net zichtbaar rechtsvoor de schakelpook.

Bij de TT 8s was dit al zo.

Jos.

A1 Citycarfer
jvEu8vk.jpg

Sl5b0BU.jpg

tkxzYt8.jpg

q3p4MfO.jpg

cyKxNDj.jpg

YR4j4v5.jpg

Alle foto's en info: https://www.netcarshow.com/audi/2020-a1_citycarver/

De A1 is al duur en dit zal nog wel duizenden euro's duurder worden. En dan krijg je nog meer nepgaten en drukke details erbij. Nee laat maar. Eén van de weinig geslaagde opgehoogde hatchbacks vond ik de oude CrossPolo https://paultan.org/images.paultan.org/images/Volkswagen_CrossPolo/crosspolo_lake_large.jpg

Oke dus een reguliere Audi heeft als modelnaam een A, een suv-achtige een Q, en nu dan ook nog een gewoon model dat enigszins de illusie van terreinvaardigheid geeft, en dat heet dan een Citycarver. Tsja, weer een gaatje gevuld. Zouden we dit truukje ook nog op andere modellen kunnen verwachten?

D Elzinga zei:
Oke dus een reguliere Audi heeft als modelnaam een A, een suv-achtige een Q, en nu dan ook nog een gewoon model dat enigszins de illusie van terreinvaardigheid geeft, en dat heet dan een Citycarver. Tsja, weer een gaatje gevuld. Zouden we dit truukje ook nog op andere modellen kunnen verwachten?

Ik denk dat we ook nog wel verlaagde versies van de Q-modellen tegemoet kunnen zien.

929V6 zei:
D Elzinga zei:

Ik denk dat we ook nog wel verlaagde versies van de Q-modellen tegemoet kunnen zien.

Ja. :D "Mooi" is dat inderdaad. Maken ze een hoge versie, fijne hoge instap blabla, vervolgens maken ze er weer een verlaagde versie van.

Audi zou van SB een aparte reeks kunnen maken. Daarnaast de B voor iets grotere en vierkantere A's. De C voor coupé-versies daarvan. De D voor 'durable' auto's à la C4 Cactus. De E voor 'extended': langere versies. De F voor 'Fun'. De G voor 'Gelegenkeit'. De H voor 'Händligkeit'. De I voor 'Individual'... enzovoort. ;)

D Elzinga zei:
Zouden we dit truukje ook nog op andere modellen kunnen verwachten?

Komende A3 zou enige voor de hand liggende zijn.

De Schaduw zei:
Ja. :D "Mooi" is dat inderdaad. Maken ze een hoge versie, fijne hoge instap blabla, vervolgens maken ze er weer een verlaagde versie van.

In een SQ7 zit je nog altijd hoger dan in een S7 ;)

"Kijk DS, zo had de zijkant van de DS3 CB er moeten uit zien".

Zo'n oranje Citycarver (die naam kan toch niet?) ziet er best aardig uit maar kost ook een kapitaal waarschijnlijk. Ik denk dat de A1 geen succes is voor Audi.

Er staat bij mij in de straat een nieuwe A1 30TFSI in het zwart. Zonder zichtbare opties. Wat een ongelofelijk suffe auto. Ik wist eerst van een afstandje niet eens wat het was; misschien een basis Fiesta, i20 of een Rio? Maar nee, een enorme premium Audi A1!

Ik zie de A1 langzaamaan steeds meer en valt me ook op hoe suf ie oogt. Erg belegen. Pas met veel opties is ie te doen maar dat zegt ook wel weer genoeg. Ik zag gister weer een de vorige A1 Sportback, dat was een leuke auto!

Terug
Bovenaan