AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

Leuk dat gaat lekker snel wezen!:D Niet dat een V6 de definitie van traagheid is...


Vraag me wel af wat voor effect het op de lange duur heeft wat betreft (extra snelle) slijtage?
 
AsconaGT Schreef:
-------------------------------------------------------

>
> Ik moet er alleen wel 200 km heen, en weer terug
> rijden :rolleyes: En eigenlijk ook nog even sparen.


Wij moesten zelfs 250km rijden haha. Waar laat je hem voor 50 euro banken dan?

Muilie
 
2slow Schreef:


> Vraag me wel af wat voor effect het op de lange
> duur heeft wat betreft (extra snelle) slijtage?



In feite is de C25XE een Amerikaanse motor. Wegens emissie/milieu gelul is de motor op het management, onder andere, erg de keel dicht geknepen. Eigenlijk zijn die 200pk's de originele pk's en voor mijn weten ook de 'veilige' pk's. Helaas niet voor je rijbewijs. Hoeveel boetes me broertje wel niet rijdt haha. Gelukkig blijven het bij kleine overtredingen.

Dus je hoeft niet bang te zijn dat de motor ineens in de soep loopt.
Dennis checkt altijd eerst de motor en riemen en op lekkages. Zint hem dit niet, dan krijg je de chip ook niet. Die vent heeft echt dikke motoren in zijn garage staan. 400+pk calibra turbo's enz.

Echt heeeeeel gaaf om te zien. Vooral ook zijn kennis in de materialen.

Muilie
 

Vlak bij DDV zit zo'n bedrijf waar hij connectie's mee heeft, en daar kun je hem laten banken, met een zeer uitgebreid testrapport ect. Niet alleen voor mijzelf erg leuk, maar ook bij evt. verkoop.


Ja ik hoor meer van die verhalen, ik weet heel zeker dat hij daar in zeer goede handen is. Het is geen een of ander chip bedrijfje die beetje omprogrammeerd. Die zitten hier in de buurt ook genoeg.

Hij wil idd alleen de perfecte goed onderhouden auto's chippen, en dat is die van mij (y)
 
Post dan AUB de uitdraai hier ben benieuwd wat die aan zal geven. Zal voor alle V6'en nagenoeg gelijk zijn die hij behandeld heeft.

Muilie
 
Een mede forummer op het opel forum heeft er (ver boven verwachting!) 206,3 PK uit gehaald :eek: Alleen een chip
 
shit-my-pants.jpg
 
Mijn airco is stuk, na afpersen op mijn werk bleek dat de condensor (waarschijnlijk door steenslag) lek is geraakt :(

Natuurlijk geen pretje, omdat je al gau spreekt van reparatie's van 600 - 700 euro voor consumenten.

En ik als arme student :)p) die graag mag hobbiën, wil die condensor graag zelf vervangen, volgens mij is het echt klote (veel) werk, maar ik wil dat toch eens doen.

het vacumeren, afpersen en bijvullen laat ik doen door mijn collega die daarvoor bevoegd is.

Ik eergisteren condensor bestellen bij Brezan, van delphi, dus goed spul...

NokiaN80joost766.jpg


maar kijk ik naar mijn calibra, zie ik (van wat je er van kunt zien) de leidingen en droger heel anders zitten dan op de nieuwe condensor

NokiaN80joost768.jpg


dus ik zoeken en doen op internet of ik er niet naast zit, en zelf ook eens gecheckt, en ik kwam ook iedere keer op dit delphi nummer uit :rolleyes:

Toen maar even op de site van hella gekeken, en mijn auto geselecteerd, en ja hoor, gelijk komt er een artikkelnummer met afbeelding te voor schijn:

condensorhella.jpg


Dié moet ik hebben o_O met andere woorden, ik heb dus weer eens een verkeerd deel binnen gekregen, en dan zoeken ze nog wel op chassisnummer en kenteken. Kunnen hun ook niks aan doen, maar het is weer mooi vervelend, operatie airco wordt maar weer uitgesteld :rolleyes:
 
bedankt, hier heb ik wel wat aan hoor, maar bij jou lopen de leidingen wel ietsjes anders dan de mijne zie ik al. Die moet ik dus niet hebben :p

en wat ik zo zie, het wordt wel heel lastig om het vanaf de voorkant te verwisselen.
 
tuurlijk had ik er wel wat aan :D ik ga er niet vanaf de voorkant bij, maar ga proberen de radiator los te krijgen, en via daar de condenser vervangen.

Inmiddels is er een andere besteld, van Hella (y) zal in de loop van de week wel binnen komen.
 
Zag je auto gisteren weer in de stad staan en even nader bekeken. Ziet er strak uit hoor, mooie bekleding op de stoelen (y) Alleen moet je wel de korstjes van je boterham opeten :D
 

tis nu al de 3e keer dat ik er die dag op gewezen ben o_O haha

ja ik was maandag even poolen, en daarna ge-mens-erger-je-niet bij plein (y)

Ik zag de jouwe ook wel weer staan, voor de tasjeswinkel :D

Ik zei nog tegen m'n vriendin, "hey, das de auto van Poekoek"

zij: "poekoek?, wie noemt z'n kind nou zo,zo heet hij toch niet echt?"

Ik: "tuurlijk :D"
 
Mijn auto is gewoon vaste prik in de stad, de meeste updates zul je eerder in real life zien dan hier op internet :p

Had je hier trouwens niet even kunnen melden dat m'n rechterportierruit voor nog open stond. Liep vanmiddag rond een uurtje of vier naar m'n auto toe zag ik dat ie nog open stond o_O Dan blijkt ook maar weer eens hoe braaf Hengelo af en toe is, want er was niks weg!
 
Ik zie je auto inderdaad zeker 1x in de week (y) ergens...

Vandaag is de juiste condensor binnen gekomen.

Nu nog tijd zien te vinden om het te monteren, want het schijnt echt kloten werk te zijn. In de zin van; erg veel tijd.

Verder ben ik beetje informatie aan het verzamelen over chiptuning, wel/niet doen, ervaring van anderen ect.
 

omdat in vrijwel alle gevallen het eerder vermogen verlies opleverd dan winst bij gewone auto's.

Hij zuigt meer warme lucht aan van de motor, terwijl koude lucht meer zuurstof bevat

Ik heb het 1x gehad op mijn vorige calibra, bij warm weer zuigt zo'n ding alle warme lucht onder de motorkap weer het blok in, terwijl er dan echt behoefte is aan frisse lucht, hij begon er zelfs slecht door te lopen. En zo'n aanzuigbuisje heeft geen zin. Zo'n openluchtfilter heeft volgens mij alleen echt zin als hij buiten de auto steekt of zo.

Maar zoiets vergelijkbaars heeft een vriend van mij ook met de golf, die laat er nu ook een inlegfilter in zetten. Loop niet zo mooi meer.

Nou wordt deze V6 regelmatig 100 graden, en wordt het super heet onder de kap dat de regen soms verdampt op de motorkap. Met warm weer gaat die gaat helemaal niet meer goed lopen, dus een openluchtfilter is voor mij echt geen optie.

Ik heb er daarom een K&N inlegfilter in zitten, om voor wel wat meer flow te zorgen
 
Ben zelf ook niet zo'n fan van een openlucht filter. Vind ze niet mooi en warme lucht de motor in is ook niet mooi. Alleen het geluid is leuk.:D

Heb zelf laast weer een gewoon luchtfilter gekocht. Zelfs geen sportfilter..:) Want dat gebruik ik er toch niet aan af. En geoliede filters... ik weet het niet vertrouw het niet helemaal.
 
ja is natuurlijk wat voor te zeggen, en helemaal als je motorruimte zo barstens vol ligt als bij jou zespitter. ben benieuwd hoe het verder gaat met het banken!
 
Ja, ik moet nog eerst even kijken of het doorgaat, het chippen, omdat ik me af vraag in hoeverre het mijn mijn auto zal veranderen. Kost wel even 300 euro en een ritje naar limburg.

Bovendien is Dennis De Vos nog steeds op non-actief volgens mij sinds zijn ongeluk :rolleyes:
 
Het is jammer voor je dat je in die zin niet een 4 pitter hebt. Daar zijn/is veel meer / makkelijker tune onderdelen voor te krijgen. Maar ja een V6 heb wel zn charmes he :cool:.
 
Er is aardig wat tune spul te krijen, maar ze vragen er wel hoofdprijzen voor.

voor nokkenassen (4 stuks bij mij) ben je 1000 euro kwijt.

voor een uitlaatspruitstuk (2 stuks bij mij) ben je ook 1000 euro kwijt.

Alles is dubbel, en duurder inderdaad. Maar mag nu eigenlijk al niet klagen met 170 PK en de sublime loop van de 6 pitter. Heb er verder ook geen haast mee, ik wil alleen dat de motor bij de wat lagere toeren wat beter oppakt en doortrekt.

Nu is het soms net een bejaarde die rijd, totdat hij boven de 3000 toeren komt.
 
Joost zei:
Nu is het soms net een bejaarde die rijd, totdat hij boven de 3000 toeren komt.

Ik vind dat het nadeel van praktisch alle Opelmotoren van de jaren '90 tot ong. '04. Nu heeft de Astra bijvoorbeeld variabele kleptiming en dat scheelt een slok op een borrel. Je kunt nu rustig in de 2 optrekken zonder veel gas bij. Dat hoef ik in mijn auto niet eens te proberen.
 
gisteren ook, ik reed iets van 40 km/h in de 3, werdt het stoplicht groen, ik gas bedaal diep intrappen, en werdt gewoon ingehaald door een polo SDI.

Vanavond ga ik proberen de condensor in te bouwen!
 
GSI fahrer zei:
Ik vind dat het nadeel van praktisch alle Opelmotoren van de jaren '90 tot ong. '04. Nu heeft de Astra bijvoorbeeld variabele kleptiming en dat scheelt een slok op een borrel. Je kunt nu rustig in de 2 optrekken zonder veel gas bij. Dat hoef ik in mijn auto niet eens te proberen.

Das niet helemaal waar. Als je een c20ne hebt (2 liter 8 klepper) die schiet vooruit in lage toeren.


Ingehaald worden door een VW met SDI is trouwens wel heel triest...o_O Heb een keer een slipcursus gedaan in een Golf met SDI. Allemachtig traag, moest moeite doen om op het traject 60 te rijden.(n)
 

ik was geen wedstrijdje aan het houden hoor, anders had ik wel even terug geschakeld ;)


klopt, ik heb een C20NE zowel in mijn calibra als ascona gehad. Maar daar ontbeert het hem vooral wat hoger in de toeren.
 
Dat is natuurlijk meestal zo met 8v motoren. DIe voelen bij hoge toeren weer aan alsof ze het niet lekker vinden. Ik heb het dan ook over de 16v motoren van Opel. Daar begint het pas bij 3.000 toeren en die van mij trekt er pas behoorlijk aan vanaf 4.000. Voordeel is dat je hem tot ruim boven de 6.000 kunt doorhalen.
 
Vandaag bezig met de nieuwe condensor, aardig wat werk...

echt totaal geen ruimte, maar had goed gereedschap en een helpende hand af en toe, dus het liep aardig voorspoedig:

Eerst ff bumpertje er voorweg voor wat meer zicht
NokiaN80joost788.jpg


Toen de accu er uit, afdekplaat er af en zorgen voor wat meer ruimte in de overvolle motorruimte
NokiaN80joost789.jpg


Ik dacht dat het wel zonder kon, maar toch moest de hele koelradiator er ook uit, en de koelvloeistof d'r af
NokiaN80joost790.jpg


Toen alles er uit, gehaald met veel passen en meten kon het nét! En was er een grote leegte
NokiaN80joost791.jpg


Toen de nieuwe er in, en kwam ik er achter dat het net niet paste! Hier de oude:
NokiaN80joost792.jpg


En bij de nieuwe aansluitingen zitten ze recht onder elkaar! En de aircoleidingen zijn erg kwetsbaar, dus een beetje bijbuigen zat er niet bij
NokiaN80joost793.jpg


En de monza ben ik net met iets bezig waardoor hij ook niet kan rijden, en dus autoloos :eek:

morgen met de zafira van m'n ouders ff andere condensor zien te regelen en verder fietsen en met OV reizen.
 
Das mooi lastig, lekker werkje trouwens. Bij een 16v kan je er toch iets makkelijker bij.:p
 
Flinke knutselpartij... Is het nu bij jou thuis of bij Bleeker? Wees blij dat je zelf veel kan en gematst wordt door collega's anders was je allang leeggelopen op die auto vrees ik.;)
 
keal! zoek is een keer een goed onderdeel! haha. balen zeg je zult wel bijna elke condensator nu gehad hebben of niet? kun je niet alleen de aansluiting veranderen? :confused:
 

Dit is bij een familie lid, dus daar staat de auto ook gewoon. Meeste kan ik gewoon zelf, en de onderdelen regel ik met personeelskorting bij Brezan, of met personeelskorting bij de dealer.

Normaal zou zo'n reparatie rond de 800 euro kosten incl. uurloon, onderdeel en bijvullen. En voor dat geld had ik de airco wel laten zitten. Nu heb ik alleen het onderdeel nodig, verder doe ik alles zelf. Dan is het idd nog wel te doen (y)

Als ik niet bij een garage werkte, en geen ruimte, en kennis, kocht ik mij ook nooit zo'n auto.

Maar ik wil mijn calibra gewoon tip-top in orde hebben, gewoon nieuwstaat, dus dan moet de airco ook goed werken.


Dit keer had ik vergeleken met orgineel onderdeelnummer van Opel, en toch weer de verkeerde. Terwijl het wel een van de betere merken is (Hella). Het heeft denk ik te maken met dat bij calibra van het aller laatste bouwjaar is. En een half jaar voor de productiestop hebben ze nog tal van dingen veranderd over de hele auto. Vandaar dat het komt dat ik regelmatig de verkeerde onderdelen heb.

Eerst met de riem, toen met de pakkingen, nu weer met de condensor, maar we komen er wel.

Net terug van Bennie de Vries uit enschede, hij is gespecialiseerd op dat gebied, heb de oude daar achtergelaten, en als het goed is, ligt daar morgen de juiste, maar dan nieuw (y)
 
hoop voor je dat het snel goedkomt dan, laten we eerlijk zijn zo'n auto is toch met name gemaakt om in te rijden. succes ermee! (y)
 
idd is het goed om met het origineel naar de winkel te gaan om een nieuwe te bestellen. (y)

Kan je het afvullen van de airco ook zelf dan?
ik dacht dat je daar speciale apparatuur voor nodig hebt (ether, pers/pomp, meetapparatuur, etc.etc.)
 

Nee dat doe ik niet zelf, alleen het inbouwen van de condensor.

Wij hebben op het werk net een nieuwe aircomachine gekocht van 8000 euro :eek: om de 10 jaar oude te vervangen.

Ik weet wel een beetje hoe hij werkt, Deze is volautomatisch, en doet alles vanzelf (uiteraard:p) maar laat het mijn colllega even doen. Hij werkt er dagelijks mee, en dan weet ik zeker dat het goed is. Bijvullen is voor mij gratis, dus dat scheelt ook weer ;)


Vrijwel elke auto is om mee te rijden :D maar komt ook wel snel goed. Er wordt regelmatig mee gereden, ook mijn broer rijd er nog wel eens mee naar het westen van het land. Afgelopen 3 maanden staan er al weer iets meer 5000 kilometertjes op.
 
nou succes ermee! als mij micra straks verlaagd is en de andere remmen zitten erop kunnen we wel een keer meeten!
 
Ja laat het even weten, dan haal ik wat andere twentenaren bij elkaar, kunnen we wel ff meeten, of een leuk tochtje rijden (y)
 
In mijn situatie had ik gewoon de auto naar de dealer gebracht en gezegd; Red u ermee, bel maar als hij klaar is.;)

Wil ook wel een keer meet-en trouwens!
 
gaan we doen :D meeten is leuk!

ook weer leuk wil je de remmen in de grondverf gaan zetten is er weer niks aan grondverf in huis te vinden :confused:
 
De klauwen in grondverf??? Hoeft niet hoor! Zoizo alleen hitte bestendige verf erop.
 
klauwen is het mooiste als je ze demonteerd, even zandstraald, en gewoon met van die speciale remklauwverf spuit (y)

staat ook nog op mijn lijstje, maar heb geen zin om ze te demonteren :rolleyes:
 
Om terug te komen op de 170 pk's. Je moet vooral niet vergeten dat je 1400 kilo van z'n plek af moet krijgen en dat polootje zal vast minder wegen...:) Tip van rene : kick down gebruiken ! Dan trek je zo'n polo stront voor ogen....(Laat m in de derde versnelling staan en trek m door naar de 160.Dan kijken we verder.)Nog een meeting voor je vakantie naar Frankrijk ?
 
Ik zal de tip onthouden rené ;) Als ik wil is hij wel snel van z'n plek hoor :D

Is jou calibra intussen al officieel belg, of nog nederlander? Als jij hier een beetje in de buurt komt, laat het even weten. Zal ik ook doen als ik een beetje jullie richting op ga komen ;)
 
Verdorie, je gaat het al raden.

vanmorgen WEER de verkeerde condensor.

Bij een ander bedrijf die er gespecialiseerd in was. Had m'n oude daar achtergelaten, zodat hun gisteren zeker de juiste konde bestellen. Stond ik daar vermorgen, uit de doos halen, en ja hoor, toch weer niet goed!

:(

Met als gevolg dat ik het hele weekend zonder auto zit! Ja de monza, maar daar ben ik ook half mee bezig nu. Dus erg vervelend, heb hm hard nodig.

maandag zou de goede binnenkomen nu :rolleyes: hmmmm...
 
Wat een bende kneuzen dan zeg... Zul je altijd zien: als je de auto het hardst nodig hebt, zit je zonder... Moet je maar in de Zafira rondknappen.
 
Terug
Bovenaan