[size=large]REISVERSLAG FRANKRIJK 2007[/size]
(autogerelateerd)
Inmiddels terug van vakantie, de heenreis was helaas anders gelopen dan gepland,
gestrand!
En als je denkt dat je bij de ANWB goed verzekerd op vakantie gaat, ik had het mis...
21 Juli, zaterdag avond, de auto ingepakt...
2 tenten, en alle zooi, je kent het wel

het pastte er ook maar nét in. Dus de auto was mooi vol, het weer was goed en we hadden er zin in, rond 22.00 uur zijn we vertrokken
rond half 4 in de morgen in parijs was het nodig om even te tanken en een hapje te gaan eten en drinken. Midden in parijs gaven ze een tankstation aan, ik de afslag nemen, kom ik op een typisch franse rontonde 3 baans, zonder strepen waar iedereen maar rond rijd

ik deed maar mooi mee, en op zoek naar een tankstation. Toen zag ik er 1 staan, geparkeerd. Begon de man te zwaaien en doen achter het kantoortje (achteraf mocht ik niet tanken omdat hij ging sluiten) maar toen ik naar binnen ging om te vragen wat er was moest ik snel even 50 euro betalen om te tanken.
Ik vond het niet lekker om er te staan, het leek echt op een achterbuurt, er liepen ook duistere typetjes rond. Tank ik de auto, al het licht uit daar, het was echt pikkedonker toen.
Ik heb een hapje en een drankje maar laten zitten, gau ingestapt en verder gereden. (later bleek dat het tankstation dat ze aangaven op de autobaan een afslag verder was

)
Na een uur rijden na parijs hoorde ik een rare fluittoon. Van de wind dacht ik. Verder lekker met 140 doorrijden over de tolwegen, lekker rustig. Toch maar even gestopt bij een hele grote parkeerplaats met restaurant en alles d'r op en d'r aan om alsnog een hapje te gaan eten en drinken. Toen ik op de parkeerplaats stond was het gefluit er nog steeds, maar toch wel érg hard. Kap los, en ja hoor; er was iets duidelijk niet in orde
Ik gas geven, en het geluid reageerde op toerental, met de veronderstelling dat het mischien iets met de distributieriem is, gelijk de motor uitgezet en de ANWB gebeld, toen begon de ellende pas.
Bel ik de ANWB op, ik leg het probleem uit, "ik schakel u even door" na een tijdje wachten weer het probleem uitgelegt vertellen ze mij tot mijn grote verbazing dat ik maar naar een praatpaal moet lopen

Ik had de naam van de autobaan, de naam van de grote parkeerplaats, zelfs GPS coördinaten, maar ik moest maar naar een praatpaal lopen. Ongelovelijk, ze hebben liever dat ik om half 5 's nachts langs de autobaan naar een paal loop dan veilig op een parkeerplaats.
Beetje verbijsterd toch maar naar een praatpaal gelopen langs de snelweg, en na 1 km kwam ik er 1 tegen, druk ik op de knop, hoor een onduidelijke stem. vroeg ik "do you speak english?" waarop de man "No" antwoorde, daar sta je dan!
Na een vaag gesprek kwam het er op neer dat er een sleepwagen naar mij toe kwam met een half uur.
Terug gelopen na de auto duurde het 45 minuten toen er inderdaad een barrel van een sleepwagen zoekende was na een auto. Ik snel er naar toe gelopen, en ja, hij moest mij inderdaad hebben. Na een verontrustende blik van de berger heeft hij mijn auto met grof geweld op het kleine wagentje geladen.
er waren maar 2 stoelen dus ik moest maar ergens op de gereedschapskist zitten tussen de 2 stoelen.
De beste man liet ons na een rit van 20 minuten bij een mini peugot garage achter na 200 euro te betalen voor het afslepen, zonder ook maar iets te zeggen. De ANWB maar eens gebeld, die zeiden "onze technissche dienst begin om 9 uur, dan bellen ze de garage op te overleggen hoe of wat" om half 12 's middags inmiddels maar weer eens gebeld hoe of wat, maar ze waren er nog niet aan toe gekomen. Om 2 uur 's middags weer gebeld, zeiden ze "ja, we hebben geprobeerd te bellen, maar er nam niemand op, dus u komt weer onderaan de lijst, eind van de middag waarschijnlijk" Als je al vanaf 6 uur in de morgen bij een garage staat ergens in het weiland begint het je echt de irriteren, maar rustig gebleven, beetje lezen. Eind van de dag weer gebeld naar de ANWB "morgen staat u als eerste op de lijst om gebeld te worden, zoek maar een hotel".
Toen zijn we maar gaan lopen en kwamen er achter dat we in Artenay gestrand waren, en daar was een hotelletje waar we maar overnacht hebben. De volgende morgen gelijk weer naar de auto gelopen mocht de anwb bellen.
Hele tijd niks gehoord verder totdat ik maar weer eens de ANWB belde, die kon mij vertellen dat mijn auto naar een andere garage werdt gesleept omdat ze bij deze garage niks met mijn auto kon (wilde) doen. En inderdaad, er kwam een stokoud renault vrachtwagentje aan die mijn auto ophaalde. Dit vrachtwagentje was zo hoog dat zowel de voor als achterkant er flink overheen schuurde bij het oprijden.
Tijden de regenachtige rit hielt zelfs het vrachtwagentje er mee op, nadat hij weer reed hielen de ruitenwissers er mee op, maar na een flinke tik op het dashboard deden die het ook weer en na ongeveer 15 km werden we bij een Ford garage afgeleverd, dat zag er al iets beter uit.
De auto werdt wonderbaarlijk gelijk op de brug gezet en het probleem werdt gestonstateerd, helaas konden ze mij niet duidelijk maken wat het probleem nou was, aangezien ze geen woord engels praten of verstaan. Maar er werden onderdelen besteld. Maar toen was er van 12 tot 14 middagpauze, ze hebben netjes onze auto buiten het hek neer gezet zodat we droog konden zitten. Wij hebben wat gegeten, in de hoop dat we die dat de reis zouden kunnen vervolgen.
rond 14.00 uur ging inderdaad het bedrijf weer open, maar toen werd mij medegedeeld dat de onderdelen die vanmiddag zouden komen pas donderdag kwamen

dus ik de ANWB bellen, dat ik een huurauto wilde omdat we al meer dan 30 uur stil stonden, en de onderdelen pas over 3 dagen binnen zouden kunnen zijn. En mijn EuropaPolis van de ANWB zegt dat als een auto niet binnen 24 uur gerepareerd kan worden dat ik recht heb over een huurauto, en mijn auto naar nederland wordt gesleept.
Tot mijn grote verbazig zegt de beste man van de ANWB "zoek maar een hotel tot donderdag"

Ik had gewoon recht op een huurauto, maar wat bleek, alle huurauto's waren op, ik moest mij zelf maar zien te redden waren zijn letterlijke woorden, hij kon er niks aan doen. Nadat ik een beetje boos werdt ging de beste man toch op zoek naar eventueel een huurauto, maar dan wel tot donderdag totdat de auto klaas was.
Nouja, alles beter dan een paar dagen ergens in een gat in frankrijk te vervelen, en na een uur belde de man terug dat ze een huurauto hadden 30 km verderop.
Al het spul uit de Calibra gehaald en maar een taxi besteld naar Europecar, daar sta je dan....
Half 6 waren we bij Europecar, is in alle haastigheid mijn creditcard in de calibra blijven steken en kon ik de borg niet betalen, bankpasjes en contant geld namen ze niet aan. Terug de kaart ophalen was geen optie omdat Europcar om 6 uur al dicht ging. De ANWB maar weer eens bellen wat te doen, hun wilde wel borg staan, en ze zouden een fax sturen naar europecar en was er verder geen probleem. Maar 5 voor 6 was er nog geen fax, en ze waren al aan het opruimen. Ik de ANWB maar bellen (incl 15 wachttijd elke keer) was het al 18.10 uur, toen heb ik gezegt dat ze ons met mijn bagage op staat wilde zetten als ze niet eens heel rap die fax stuurden, dat probleem zag ze ook wel in, en met 5 minuten kwam er inderdaad een fax binnen en hadden we een huurauto.
Het eerste lichtpuntje, de huurauto was een Fiat New Bravo 1.9 diesel met super veel optie's, gescheiden climaatzones, regen/lichtsensor, ipod aansluiting ect. het reed ook echt fantastisch en hebben we onze reis die nog 4 uur duurde vervolgd in heel slecht weer en in het donker, om half 11 aangekomen op de camping. Het was te donker om de tent op te zetten, de (nederlandse) eigenaar was al op de hoogte van onze latere aankomst, en had voor ons een ruimte waar we konden slapen, zodat we de dag er na een plekje konden zoeken voor onze tent, complimenten!
de fiat
Veel mensen waren in de veronderstelling dat wij Franzosen waren door de Franze auto en werden ook netjes begroet met "bonjour"
Tent opgezet, beetje relaxen en bijkomen, beld de ANWB weer op rond 15.00 uur, uw auto is klaar, of ik die vandaag nog wilde ophalen

toen ik de meneer zei dat de auto een goede 4 uur rijden van mij vandaan was en het vandaag niet ging lukken, en ik in de veronderstelling was dat het donderdag klaar was (het was toen dinsdag) was ik niet van plan om de auto op te halen.
Nou, dan moest het de dag er na maar *zucht*, de dag er na maar om 5 uur bed uit, en om 6 uur zaten we alweer in de auto op weg naar de calibra, na 4 uur rijden weer bij de garage aangekomen, stond hij al klaar, zonder de bijgeluiden kon ik de rekening van 314 euro betalen

en de auto mee nemen.
Toen de huurauto weggebracht, 't is toch wel fijn om je eigen auto weer te hebben:
toen weer 500 kilometer naar het zuiden rijden, toen kon de vakantie echt beginnen
Vanuit de garage gelijk naar La Rochelle geweest omdat we al zoveel dagn verloren hadden wilde we het toch een beetje zinvol invullen; erg lastig op plek te vinden in de stad, iedereen is zoekende maar ik had het geluk dat ik in hartje stad gelijk een plekje tegen kwam wel krap, hier was het ook lekker weer.
Ook een dagje naar Bordeaux geweest, echt gekkenwerk in die stad, die ongeveer net zoveel inwonders heeft als amsterdam. Parkeren is hier echt een ramp, maar na een parkeergarage waar een paar plekken waren had ik hem toch kwijt gekunt. Prijs viel me nog wel mee als je kijkt naar amsterdam, in bordeaux moest ik voor 4 uur €8,40 betalen. Het was die dag 35 graden, dus de calibra moest er alles aan doen om een beetje koel te blijven.
Na een paar dagen iets noordelijker gegaan om familie van mijn vriendin te bezoeken, ook daar was het onverwacht super lekker weer. Daar heeft de calibra wat minder gereden, en hebben we meer met een passat gereden, omdat daar iets beter met 5 man in kon zitten.
Af en toe wel wat mooie ritjes, hier nog een paar mooie vakantie shoots die ik gemaakt heb in mijn vakantie, bij de prachtige standen van normandië, blauw water, mooie zonsondergang, en onverwacht super mooi weer.
totaal 4500 km gereden, heb hem zelfs nog daar in frankrijk gewassen bij een 24 uurs station omdat hij zó smerig was, wat hij inmiddels weer is. Begin van de vakantie was alles behalve leuk, daarna was het heerlijk, een vakantie om niet te vergeten.
gemiddeld verbruik was 1 op 12,5 wat zéér netjes is vind ik voor een V6.
al met al valt het me echt zwaar tegen van de ANWB, de taxi, vervangend vervoer, hotel krijgen we wel vergoed van de reisverzekering denk ik, maar ik ben gewoon 3 dagen kwijt van die ene week dat ik daar was. De ANWB krijgt ook zeker nog een belletje van mij hoe verder. Je denkt dat je goed op weg gaat op vakantie en binnen 24 uur gewoon weer op weg is, maar dat was dus niet het geval (bij mij)