AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

De A2 is verkocht en wat anders voor in de plaats;

waarom? De auto zag er goed uit, ruim genoeg, goedkoop om te rijden en mooi afgewerkt. Wat alleen minder is dat de auto toch wat meer last heeft van ouderdomskwaaltjes dan gehoopt. Ik heb eerder al eens gedeeld dat de velg lek was en mijn vrouw daardoor was gestrand. Uiteindelijk weer gerepareerd maar zo blijven er dingetjes komen. Laatste weken is is het weer goed maar elke keer stapt ze in met het idee; als er niet maar weer iets stuk mee gaat. Voor het zelfde geld rijd hij nu voor langere tijd goed maar het vertrouwen is weg.

Het idee was altijd, 2 jaartjes rijden, even geld sparen en dan weer verkopen voor iets jong fris klein karretje. MIjn vrouw wil per se een A segment autootje. Even orienteren; onze oude kale Up met 60PK en 80.000 km stond al te koop voor 10K :oops: man man wat zijn die kleintjes duur geworden. Wil je een wat leuker exemplaar, iets meer vermogenen wat minder kilometers dan is het al snel 15K. Echt bizar.

Diverse auto's wezen kijken en rijden en de uitkomst is toch verassend;

Uiteindelijk is het toch gelukt, Pittig karretje, lekker vermogen, perfecte gewichtsverdeling, automaat, RWD met achter stuk bredere wielen dan voor, lekkere luxe zoals standkachel, android auto / apple carplay, stoelverwarming, kek kleurtje uit 2020 met slechts 7800 km

Heb nog niet veel foto's maar in de volgende post meer :)

Omdat we nogal schrokken van wat je voor 10K koopt keken we wat je betaald voor een stuk jongere auto nog en eventueel elektrisch, en dat was niet heel veel duurder als je een beetje zoekt (zeker met 2000 euro sepp subsidie).

Het is een twingo geworden (3e generatie)

Voor die gene die wel eens een 3e generatie twingo heeft gereden op benzine weet dat het gewoon niet echt een top auto is. Ook niet slecht maar de windgevoelligheid op hogere snelheden, versnellingsbak, warme kofferbak... ... nee het ziet er geinig uit in een leuke uitvoering, maar er zijn echt betere auto's op de markt. Dus ik was nogal skeptisch ondanks de reviews van autobladen een stuk positiever gestemd waren over de ZE versie.

En wat blijkt? Wat een andere auto is dit :D De auto is vanaf dag 1 al als electric ontwikkeld, het accupakket zit onder de voorstoelen en de electromotor achter in en gaat dus niet te koste van de ruimte. De auto is daardoor een 200kg zwaarder dan de benzineversies waardoor deze beter op de weg ligt, maar door het accupakket is de auto heel veel beter in balans en niet zo licht in de neus en niet windgevoellig. Het is serieus een leuke snelle auto geworden. Hakkelige versnellingsbak heb je ook geen last van, warme kofferbak ook niet. Ook liggen de facelift versies 10mm lager bij de grond om het weggedrag te bevorderen. Op het uiterlijk na niet te vergelijken met de benzine versies. qua rijden. De auto is RWD, niet dat je er mee kan driften, maar je merkt wel dat de auto geduwd word ipv getrokken en geen aandrijfreacties in het stuur. Het is echt een klein wendbaar scheurijzer geworden. Je rijd ook echt zo te snel.

Er zijn wel nadelen volgens de testen, en dat is het geringe bereik en het ontbreken van snelladen. Op een volle accu kun je ongeveer 200 km rijden. met alleen stadsritjes moet 270 km haalbaar zijn volgens renault maar dat ga je in de praktijk nooit halen. De 200km halen de meesten wel in de zomer. in de winter zit dat op zo'n 150km. In de praktijk komt het er op neer dat we hem 1 á 2x in de week even een uurtje of 2 aan de lader hier bij huis hangen. Prima te doen dus. Het ontbreken van een CCS snellader maakt voor ons ook niet uit omdat we er nooit langere ritten mee gaan maken, daar pakken we de Insignia wel voor. Theoretisch gezien kun je dus zonder laden ritjes maken tot 75km (retour dus 150) zonder laden. In de praktijk zullen we voor die ritjes ook al wel de Insignia pakken.

De meeste twingo EV's zijn wit, en we wilden wel graag een kleurtje, en wat luxe. Tijdens de introductie was er een introversie verkrijgbaar, de Vibes. Eigenlijk zit daar al alles op en aan. Speciaal voor de vibes kon je nog een speciale kleur kiezen die voorbehouden was aan deze versie, 'orange valencia', en optioneel tegen meerprijs kon je nog voor de 'full vibes striping' kiezen. Alle 3 heeft deze twingo! zal wel een dealerauto zijn geweest gezien de uitvoering en vroeg bouwjaar.

We hebben hem van heel ver (gezien vanuit ons huis) moeten halen, dus maar gewoon op de aanhanger gezet, aangezien het meer dan 200km was, en je dan ook niet zit met laden en zo, want echt snel doet de twingo dat niet.

Heb weinig foto's , zojuist een paar gemaakt dus hierbij de eerste indrukken;

Renault Twingo ZE Vibes
- easylink (android auto, apple carplay)
- standkachel
- stoelverwarming
- parkeersensoren
- Fraaie 16 inch wielen (achter 205 breed, voor 185)
- LED achterlichten
- half lederen bekleding
- lederen stuur
- achteruit rij camera
- getint glas
- cruise control
- climat control
- DAB radio met opgewaardeerde speakers
- Vibes heeft de fraaie wielen, anders bumpers, andere vloermatten, stoelen, badges hier en daar
- Full vibes striping
- Uiteraard een automaat met 3 regerenatiestanden

en nog wel van alles, gewoon een hele luxe complete uitvoering.

ophalen, de insignia is toch wel een hele fijne trekauto hoor. Heerlijk om veel kilometers mee te maken.
53014974694_9afa9bff07_c.jpg

53015195060_7cdd64311b_c.jpg

53014817076_7c06442d7f_c.jpg

Binnenruimte is oke, er zijn ruimere in het segment maar prima voor als 2e auto. Op de kofferbak na vrijwel gelijk als de Up.
53014223742_745b3449ed_c.jpg

stoelverwarmingsknop op de stoel zelf, ik ken het nog van de Laguna. zal ook wel een kostendingetje zijn, maar het zit er wel mooi op. Half lederen stoelen zijn voor een A segment auto ook meer dan prima
53014817136_12b9fae3fa_c.jpg

Bij de Up kijk je op veel plekken op kaal plaatwerk, dat is hier niet. En deze uitvoering zelfs hier en daar (nep) leer en wat leuke stiksel. Verder ook hier A segment, harde plastics.
53014223692_34be733442_c.jpg

Kostte iets van 500 euro extra op deze uitvoering, de full vibes striping. Ben er normaal niet zo van en eigenlijk zie het dak haast niet als je er naast staat ivm de hoogte. Maar wel geinig
53014223577_fe7a62f383_z.jpg

Vibes hier, vibes daar
53014223667_2007373a7b_c.jpg

53014223662_35832750b1_z.jpg

De wielen zijn echt prachtig voor een A segment auto, 16 inch, en een echte breedset. Achter 205 breed, voor 185 (en ook de dopjes zijn oranje)
53015195145_1780ac5020_c.jpg

Luchtgeleiders in de bumper, zou het schelen in verbruik of echt voor de sier?
53015293003_8264953016_c.jpg

Luchthapper voor de koeling van de elektromotor
53015195125_f26742fc46_z.jpg

Onder de achterbank zit echt verassend veel opbergruimte. Nog niet zo vaak eerder gezien
53014223582_54e00e1077_c.jpg

53014974569_c24a2f47d4_c.jpg

het is een 5 deurs, maar de bijrijdersstoel kun je wel omklappen. Zo kun je ook nog eens wat langers zonder problemen meenemen
53014817081_86ca21a39a_c.jpg

Prima ruimte voor de 2 jongens voor de vele kortere stukjes die wij maken
53014817061_186b387068_c.jpg

Interieur ziet er prima uit, groot kleurenscherm wat simpel is qua opzet maar wel snel werkt. Gelijk even wat updates uitgevoerd en de auto gekoppeld met de app
53015238514_46bcf7002b_b.jpg

Vrouw is er heel blij mee. de auto is heel wendbaar, heel rap tot de 50km/h, best praktisch en zowel ik als mijn vrouw kunnen gratis laden op het werk en thuis hebben we nog royale overcapaciteit op de zonnepanelen. Dus het worden naast leuke kilometers ook nog eens goedkope. En hopelijk wat betrouwbaarder dan de A2

- heb nog een kofferbakmat besteld, vind dat altijd een grote meerwaarde. En is het ook niet erg als je een keer een paar drekschoenen achterin gooit of iets
- kofferbaklampje ga ik LED in plaatsen, vrij simpel, dit is meer een gloeiende spijker.

Verder vooral veel (korte) ritjes mee maken. Ontlast de Insignia ook veel die daar wat minder in thuis is. en vind een benzineauto rijden ook wel fijn. Maar juist voor die korte ritjes in en rondom de stad is een EV echt top.

Als we de auto wat langer hebben zal ik ook genoeg te 'zeuren' hebben, ook dat zal ik dan wel delen ;)

Laatst bewerkt:
Echt een leuk ding! En gewoon top als tweede auto. Goed vergelijkbaar met onze Citigo, eigenlijk zouden we ze eens naast elkaar moeten zetten :)

We hebben met een E-up gereden, dus kan wel een klein beetje er iets over zeggen;

De E-up kan CCS laden en heeft wat meer bereik en de kofferbak is iets ruimer. Als je wat meer kilometers rijd is dat echt de beste keuze. Als je heel rationeel kijkt is de E-up de betere keuze. De Twingo is als occasion doorgaans iets goedkoper, rijd leuker (niet per definitie beter, maar gewoon wat directer en wat meer gooi/smijt karakter), zaken als android auto en apple carplay is gewoon standaard op elke twingo ZE (up niet eens leverbaar) en de twingo heeft een vloeistof gekoeld accupakket en de Up niet. Up heeft grotere kofferbak, twingo iets flexibelere interieur en geen kaal plaatwerk. En zo zijn er wel een paar meer kleine verschillen. Het blijven uiteindelijk kleine A segment auto's.

Voor beide modellen is wel iets voor te zeggen. Maar wil ze best een keer naast elkaar zetten. Maar kleurtechnisch oogt jou Citigo en onze twingo het niet heel lekker naast elkaar denk ik :LOL:

Laatst bewerkt:
Leuk ding! In deze kleur een stuk frivoler dan het standaard wit, wat je ook altijd op Zoé's ziet zitten... Het laden blijft de achilleshiel van een EV, maar daar staat het comfort en de rust aan boord tegenover. Ik heb mijn Ampera-e nu bijna 2 jaar en dat bevalt prima.

Overigens, Autoweek testte in 2020 ook een Vibes-uitvoering!

Leuk wagentje zo, deze versie Twingo heeft toch ook weer echt z'n eigen karakter. Ik denk dat zolang je er niet teveel snelwegkilometers mee maakt, dit een ideaal stadautootje is wat dan ook nog leuk en stil rijdt. De B-stand is ook ideaal in de stad, wordt dan echt een sport om zoveel mogelijk te regenereren en precies op het goede moment af te remmen.

Veel plezier ermee! (y)

Ik weet precies wat je vrouw bedoelt.
Bij oudere auto's blijven dingetjes komen tot op een punt dat je het zat raakt.
Elke keer als je auto niet start of weer een reparatie nodig heeft daalt het vertrouwen.
Ik heb mijn Jeep uit 2005 na 2 jaar ook ingeruild voor iets recenters en na 4 maanden nog geen spijt gehad.

Gefeliciteerd,wat een mooie en bijzondere, elektrische Twingo.
Daar gaan jullie vast heel veel plezier aan beleven.

Wat een toffe uitvoering heb je gevonden zeg! Ik zou bijna denken dat je hem hier uit de wijkt hebt, want er staat net zo'n gave rode Twingo ZE te glimmen iets verderop. Echter zonder de gave stickers.

Veel plezier ervan!

Leuk wagentje zo, deze versie Twingo heeft toch ook weer echt z'n eigen karakter. Ik denk dat zolang je er niet teveel snelwegkilometers mee maakt, dit een ideaal stadautootje is wat dan ook nog leuk en stil rijdt.

Inderdaad! Ik ben niet echt EV minded maar voor die kortere ritjes in de stad is het echt heerlijk snel, vlot en soepel. Bovendien hoef je dan geen zware accu te hebben.

Overigens, Autoweek testte in 2020 ook een Vibes-uitvoering!

klopt, het is ook de intro versie destijds. Meeste pers reed met zo'n vibes. Ik vermoed ook dat mijn auto een dealer auto is geweest of iets want een instap twingo ZE was al duur. (iets van 22K) Als vibes betaalde je iets van 26.000 euro wat helemaal veel geld is. Met de vibes stickerpakket en deze kleur komt er zomaar een 1000 euro nog bij. Als occasion ligt het anders maar ik denk dat er maar weinig mensen zoveel geld uit hebben gegeven aan een twingo, wat ik wel begrijp.

Autovisie reed er ook eentje in de zelfde uitvoering.

Wat een toffe uitvoering heb je gevonden zeg!

mijn schoonvader begrijpt niet waarom ik altijd de auto's van ver haal als in de buurt ook iets te vinden is. Nu haalt hij zijn auto's ook altijd hier in het dorp bij de enige garage en zelfs een plaats verderop voelt voor hem al als de andere kant van de wereld :p Maar ik rij er graag een stukje voor als het een leuke kleur of uitvoering betreft, bovendien was het prijstechnisch ook interessant in dit geval. Hier bij de renault dealer stond alleen maar witte en bovendien een stuk prijziger. ze gaven wel bij voorbaat al aan dat er over de prijs nog wel viel te praten omdat ze er nu 4 als occasion hadden staan (en stevig geprijsd). Nee, zeker een twingo kan wel een leuke kleur en uitvoering hebben en qua aanschaf hoeft het dus echt niet meer te kosten. Alleen wat meer 'gedoe'. Terugweg op de aanhanger veel files en uiteindelijk meer dan 3 uur over gedaan... Maar daar hebben we nu ook de komende jaren een leuk ding voor de deur.

Laatst bewerkt:
Het is al vele malen gezegd maar ik ga het nog eens doen: gefeliciteerd met de ontzettend leuke Twingo!

Ik kan me nog goed herinneren dat ik in 2016 voor mijn allereerste auto aan het kijken was; in een avontuurlijke bui heb ik toen een proefrit gemaakt in een vroege Twingo 3, en ik vond het toentertijd inderdaad geen hele prettige auto om te rijden. Gelukkig heeft ‘ie als Phase II en EV een heel ander karakter, en vooral in deze uitvoering vind ik ‘m ontzettend geslaagd.

Heel veel veilige en comfortabele kilometers toegewenst!

Zo'n Twingo Electric is echt heel fijn inderdaad. Het is eigenlijk een Twingo 3,5 want met de bijzonder slechte Twingo 3 mag je hem eigenlijk niet vergelijken.

Precies goed, netjes geprijs zelfs nieuw eigenlijk als je de concurrentie ziet en het rijd perfect.

Ik vind deze er ook erg goed uit zien, dus veel plezier met deze! Maar dat zal vast goed komen.

Je hebt wel weer wat bijzonders uitgezocht Joost! Lekker fris ding en daarbij verbleekt een suffe saaie Up wel een beetje heel erg bij...al vermoed ik dat die laatste wel wat fijner rijdt op de snelweg en langere afstand.

Veel plezier ermee!

Uit deze keuze kunnen veel mensen lering trekken. De Twingo is duidelijk gekozen op basis van het echte gebruik, in plaats van de gebruikelijke hyperfocus op range en snelladen. Ook mooi dat je zelf aangelegde laadpunt nu weer een functie heeft.

De Twingo zelf is echt 'n kek ding zo! Hoe het rijdt weet ik niet, maar de 'normale' Twingo was inderdaad een draak. Met name de bruuske ingrepen van het ESP als 'zijwindassistent' in rechte lijn zijn me bijgebleven. Hopelijk hebben ze dat bij de ZE achterwege gelaten.

Ik snap deze keuze helemaal (goed gekozen op het gebruik ook) en echt top dat je zo'n leuke kleur en uitvoering hebt. Ook in een saaie kleur is dit leuk maar zo nog beter. Mijn buren hebben een gewone benzine versie in een geel/oranje en dat maakt het ook een leuk ding om te zien ipv in wit.

Zit nu op een desktop nog eens naar dit topic te kijken (komen de foto's wat beter binnen), maar wat een gave uitvoering is dit, zeg! (y)
Striping is niet geheel mijn smaak, maar dat geef je zelf ook al aan. En het totaalplaatje klopt.
Erg mooi.

En wat houden jullie die zitverhogers netjes!
Bij mij zijn zien ze er heel wat afgeleefder uit.:D

Atijd leuk een auto die reacties los laat :D Werd vanmiddag door een compleet onbekende aangesproken over dat het zo'n leuke auto was. Lang geleden dat mij dat is overkomen.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik in 2016 voor mijn allereerste auto aan het kijken was; in een avontuurlijke bui heb ik toen een proefrit gemaakt in een vroege Twingo 3, en ik vond het toentertijd inderdaad geen hele prettige auto om te rijden. Gelukkig heeft ‘ie als Phase II en EV een heel ander karakter, en vooral in deze uitvoering vind ik ‘m ontzettend geslaagd.

Ik weet het ook nog wel. De eerste keer dat ik hem zag was bij het autoweek evenement in lelystad (wie herinnerd zich dat nog, was een erg leuke dag) Kort daarna heb ik er in de dealer mee gereden. En nee, ik was gelijk niet meer positief. Het was ook een turboloos ding en wat futloot. Schakelde niet fijn en vooral wat licht in de neus en windgevoellig. Daar heeft deze geen last van.

Zo'n Twingo Electric is echt heel fijn inderdaad. Het is eigenlijk een Twingo 3,5 want met de bijzonder slechte Twingo 3 mag je hem eigenlijk niet vergelijken.

Ja echt slecht weet ik niet, maar goed was het ook zeker niet. Bij de Phase II zijn er diverse zaken veranderd, en zeker als EV zijn de meeste minpunten opgelost (y)

Uit deze keuze kunnen veel mensen lering trekken. De Twingo is duidelijk gekozen op basis van het echte gebruik, in plaats van de gebruikelijke hyperfocus op range en snelladen. Ook mooi dat je zelf aangelegde laadpunt nu weer een functie heeft.

Klopt! Ook op het werk, "wat, kan die maar 200 km in normale omstandigheden?, daar heb je toch niks aan". Als ik dan zeg dat het in de praktijk betekend dat het voor ons 1x laden is in de week (en als het zo uit komt op mijn werk of op het werk van mijn vrouw waar het beide gratis is). De telefoon hang je toch ook elke dag aan de lader? Dan is de auto 1x in de week toch niet zo erg? Dan kijken ze wat bedenkelijk. :LOL: Als je er regelmatig langere afstanden mee wil rijden dan is het gewoon niet de juiste auto nee, dat klopt. Al zou Heel incidenteel ook prima kunnen. Moet je alleen verplicht even pauze houden en proberen een 22Kw punt te zoeken.

En inderdaad, mocht het zo uitkomen laad ik thuis op mijn mijn eigen gemaakte laadpaal, we hebben een redelijke overcapaciteit met de zonnepanelen dus dat is ook mooi meegenomen.

Als je veel rijd, en/of je bent afhankelijk van publieke palen dan had ik deze auto niet overwogen.

De Twingo zelf is echt 'n kek ding zo! Hoe het rijdt weet ik niet, maar de 'normale' Twingo was inderdaad een draak. Met name de bruuske ingrepen van het ESP als 'zijwindassistent' in rechte lijn zijn me bijgebleven. Hopelijk hebben ze dat bij de ZE achterwege gelaten.

Het schijnt er wel op te zitten, vandaag 20km snelweg gereden maar niets gemerkt. Omdat de benzineversies nogal licht in de neus zijn icm RWD krijg je dit effect Maar deze ZE is 200kg zwaarder dan een benzine twingo + dat de accu onder de voorstoelen zit waardoor hij niet meer lichter is in de neus. En bij de facelift (phase 2) hebben ze het onderstel aangepast en 10mm dichter bij de grond gezet waardoor dit geen probleem meer mag zijn en zeker niet bij de ZE.

En wat houden jullie die zitverhogers netjes!
Bij mij zijn zien ze er heel wat afgeleefder uit

Deze komen uit de Up en A2, vooral korte stukjes. In mijn insignia zitten ze er vaak lang in met langere ritten en dus ook eten en drinken. Die zien er dus ook een stuk minder fraai uit :D

Moest vandaag even wachten dus zat een beetje te spelen met de multimedia. vrij simpel qua opzet, maar wel super snel (en dat heb ik in duurdere auto's wel eens anders gezien). Ook navi met laadmogelijkheden op basis van de route zit er in. Geinig kaartje is ook het rijbereik met de huidige accu;

53020628703_507c4ff5d1_c.jpg

App werkt ook, alleen soms is hij niet met de auto verbonden en klopt de data niet zoals op de app staat. Moet nog even zien hoe dat werkt. Of dat er iets niet goed staat ingesteld of iets.

Volgens mij zijn er ook veel korte ritjes mee gemaakt, want inmiddels word de range ook steeds hoger bijgesteld nu wij de kilometers er mee maken
53020314309_f8ebc52dcf_c.jpg

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd, leuke uitvoering al zou ik persoonlijk die striping er snel af trekken.

Met een 22 kWh accupakket kan je prima uit de voeten als de auto als tweede auto ingezet wordt, onze ZOE begon in 2013 ook met 22 kWh. Over de Twingo en zijn rij-eigenschappen is hierboven al veel geschreven. Maar wat niet gewijzigd is, is de zitpositie, hoe ervaar je die? Ik kon tijdens de proefrit destijds mijn linkerbeen nergens kwijt en zat niet lekker.

Gefeliciteerd, leuke uitvoering al zou ik persoonlijk die striping er snel af trekken.

die trek je er niet af hoor, is er af fabriek op gezet. Normaal ben ik er ook niet zo van, maar ergens hoort het er wel een beetje op. Net dat als ik ooit een Alpina B5 touring kan bemachtigen (dromen mag), dan wil ik die ook met de alpina striping hebben ;)

Maar wat niet gewijzigd is, is de zitpositie, hoe ervaar je die? Ik kon tijdens de proefrit destijds mijn linkerbeen nergens kwijt en zat niet lekker.

Nee daar heb ik geen last van. Wat wel wennen is is dat het een wat hoger model is, maar dus geen hoge zit. Beetje mercedes A-klasse gevoel en ook de A2 met dubbele bodem. Qua beenruimte verder geen probleem.
Wel dat de voorruit wat rechtop staat, ondanks je er gevoelsmatig dicht op zit, maar wanneer je dus bij het stoplicht staat ik snel tegen het dak aan kijk, niet te laat stoppen dus. Bij een mini heb je dat bijvoorbeeld ook snel. wat ook irritant is, is dat hij een enorme hoge pieptoon maakt met het laden. Lijkt wel een marter verjager. Ik ken dat van de Zoe ook.

.... wat ook irritant is, is dat hij een enorme hoge pieptoon maakt met het laden. Lijkt wel een marter verjager. Ik ken dat van de Zoe ook.

Klopt, heeft de ZOE ook. Maar een geruststelling, als je ouder wordt, hoor je het niet meer. Mijn oude buurman van 65 heb ik er ooit naar gevraagd of hij het niet irritant vond dat gepiep. "Welk gepiep?" zei hij toen. :LOL:

Leuk ding hoor. Lekker kleurtje en de striping hoort er gewoon op. Zou ik lekker laten zitten. Alleen de oranje dopjes op de wielbouten zien er wel wat uit als een fout Oranje WK accessoire. Ze lijken ook niet helemaal de juiste kleur.

Zal vast lekker rijden. Ben wel benieuwd hoe die gaat bevallen. Je vrouw zal er vast heel blij mee zijn. Vlot, wendbaar, niet hoeven schakelen…..

Mooie aankoop. Inderdaad de leuke intro uitvoering. In het geel/goudkleurig kom ik ze soms ook tegen.

Nog de Smart versie overwogen of is dat altijd duurder dan de Twingo?

Jullie hebben een goede daad verricht door een gebruikte EV te kopen.;). Ik hoorde vrijdag in de BNR Autoshow, in het RDC data item, dat zowel de nieuw als tweedehands EV verkoop daalt in H1 2023 t.o.v. H1 2022. Aantal stadagen (gemiddeld) voor gebruikte EV loopt ook op. Van 60 naar 100 dagen nu in de laatste maanden van afgelopen halfjaar.

Alleen de oranje dopjes op de wielbouten zien er wel wat uit als een fout Oranje WK accessoire. Ze lijken ook niet helemaal de juiste kleur.

klopt, ze lijken wat verkleurd en vind het ook een hoog WK gehalte hebben. Ze horen er wel op, maar misschien dat ik ze nog wel een keer door zwarte laat vervangen.

Nog de Smart versie overwogen of is dat altijd duurder dan de Twingo?

goede vraag, met logisch antwoord; de smart was nieuw wat duurder maar dat zie je echt nergens in terug. Misschein zelfs wel minder mooi afgewerkt. Bovendien vinden we de smart qua exterieur ook niet mooi, en als laatste is de smart altijd geleverd met 17Kw accu met een WLTP van 160KM, de twingo heeft altijd 22Kw met een WLTP van 190KM. Voordeel voor de smart is dat ze al een paar jaar voor de twingo als EV leverbaar waren, dus met een 'beperkt budget' kun je een ouder exemplaar vinden met wat meer ervaring. Een Twingo EV is per definitie 16K of meer omdat ze pas vanaf 2020 leverbaar waren.

ullie hebben een goede daad verricht door een gebruikte EV te kopen.

Ik denk dat de occasionmarkt nog volwassen moet worden. Ik zie het dus al aan de reacties op de 190km WLTP range, mensen kijken je met grote ogen aan alsof het einde van de wereld nabij is :p Bovendien zijn 2e hands EV's ook belachelijk duur, zeker als je hem als hoofdauto wil gebruiken met fatsoenlijke accu en laadcapaciteiten. De 2000 euro sepp subsidie is naar verhouding voor een twingo een leuke stimulans, maar voor een auto van 30-40K vraag ik mij af of dat mensen over de streep gaat trekken.

Deze twingo stond ook al lang te koop. Toen renault ging stunten met nieuwe (voorrraad) twingo EV"s hebben ze de prijs van deze occasion met 1500 verlaagd. En laatst nog eens 1000 euro. Toen de 'zomerdeal' korting er af ging die ze op alle occasion voeren die al wat langer te koop stonden en later nog wat, dan nog 2000 euro sepp subsidie en dan word het pas een beetje interessant, anders gewoon veel te duur.

Als hoofdauto zie ik hier niet snel een EV komen, gewoon lekker op benzine , begrijp wel als mensen daar niet aan willen.

Als laatkomer wil ik je ook nog even feliciteren met deze superleuke Twingo! De uitvoering is echt top. Hij valt wel op, misschien zie ik hem nog eens als ik langs of in je dorp kom.

Hier in het dorp moet je hem veelvuldig zien. In hengelo komt hij ook dagelijks met af en toe en uitstapje naar Almelo, Hengelo, Enschede of Oldenzaal. Veel verder dan dat zal niet vaak voorkomen. Ik heb ze nog niet eerder gezien in deze kleur/uitvoering, dus als hem ziet is de kans groot dat ik of mijn vrouw het is ;).

Als je hem ziet rijden of je staat er naast zie je het eigenlijk niet. maar nu vanaf het balkon beter zichtbaar.

53037166478_baf2131865_b.jpg

Verder de eerste volle week, we hebben 170km gehaald, waarvan 3x een stuk 130 op de snelweg, dan gaat de actieradius wel achteruit. Als ik wat meer representatieve cijfers heb na een paar keer laden deel ik het.

Verder is hij vooral heel vlot, behoorlijk direct. En grappig genoeg is hij vrij direct en hun je er ook best mee 'hoeken'. Eigenlijk behoorlijk sportief, je merkt in bochten ook dat hij door de RWD geduwd word. Driften kan niet. alleen de zithouding is totaal niet sportief, wat ergens wel weer jammer is.

Ben nu wel aan het denken winterbanden of niet. Aanvankelijk wilde ik all weather banden van een fatsoenlijk merk maar de michelins die er nu onder zitten zijn nog zo goed... Alleen hebben twingo's nogal een gekke maat waardoor je niet zomaar even een setje van marktplaats pluk voor weinig.

En het belangrijkste, mijn vrouw is er ook heel blij mee :D

is de smart altijd geleverd met 17Kw accu met een WLTP van 160KM, de twingo heeft altijd 22Kw met een WLTP van 190KM.

Wist ik niet. Zal de batterij eenzelfde aantal cellen hebben, zodat het een software beperking betreft of niet?
Toch ook wel gekkigheid, vind ik: twee fabrikanten die één gemeenschappelijk voertuig/platform ontwikkelen vanwege kosteneffectiviteit maar dan wel afwijken op de technische basis, zoals de batterijinhoud. Eén en dezelfde inhoud/vorm inkopen lijkt mij toch voordeliger.

Wat betreft winterbanden: je hebt nu een goede (A) kwaliteit zomerbanden... die doen het toch ook wel voldoende bij een natte herfstdag of koude winterdag? Heb je een week sneeuw.. dan is er vast wel een bepaalde weercode die thuiswerken nodig maakt.. Okay, de kinderen moeten dan ff naar school. :sneaky:

Twingo heeft een accu capaciteit van 23 Kw. Bruikbaar is 21,3 (ze adverteren met 22Kw)
De Twingo accu is afkomstig van LG Chem

Smart heeft een accu capaciteit van 17,6 Kw. Bruikbaar is 16,7
De Smart ForFour accu is afkomstig van Deutsche ACCUmotive

Volgens deze website waar ze een smart forfour accu er uit halen zeggen ze dat de smart accu van accumotive aanvankelijk ook voor de twingo bedoeld was maar dat renault besloten heeft om op het laatste moment van deze accu af te zien en er voor hebben gekozen een accu te kiezen van LG Chem, wat er voor heeft gezorgd dat de Twingo als EV pas vele jaren later op de markt kwam dan de Smart Forfour. Want het is wel bijzonder inderdaad dat de auto's voor 85% identiek zijn, en vanaf dag 1 al als EV variant ontwikkeld is en rekening is gehouden met een accupakket, dat ze dan verschillende accu's gebruiken van verschillende leveranciers. Ik vraag mij dan wel af waarom renault zo tegen de smart accu had wat de introductie van de Twingo ZE vele jaren heeft vertraagd. Dan moeten er wel heel goede redenen zijn.

De motor komt van een Zoë, die zijn van zowel de smart als de twingo wel gelijk.

2020-New-Renault-TWINGO-Z.E.-10.jpg

Tingo-E-TECH-electric.jpg

Laatst bewerkt:
Heeft Renault niet al veel samenwerkingsverbanden met Koreaanse bedrijven? Die eerste Fluence was toch eigenlijk een Samsung of zoiets? En de samenwerking met MB lijkt me niet altijd eenvoudig.....

Klopt, ik ben zeer vaak in Korea geweest en de EU renaults worden daar weer als samsung verkocht zoals de captur.
Maar nog steeds is het bijzonder dat ze op het laatste moment een andere acculeverancier dan smart hebben gekozen met enkele jaren uitstel van de introductie al gevolg.

LG Chem is volgens mij ook de leverancier van heel veel andere fabrikanten van accu's zoals GM maar ook Tesla volgens mij.

Morgen de Twingo maar eens laden, hebben er nu 170km mee gereden sinds vrijdag. Denk als je hem echt helemaal leeg zou rijden dat we op 215 km uit zouden komen. Prima dus.

Over 2 weken de Insignia voor de eerste beurt sinds mijn bezit, zou hem eens even goed van buiten en binnen netjes maken. Vind het nog steeds echt een prachtige auto om te zien en ook om te rijden. Hoe langer ik hem heb hoe meer ik begrijp hoe ondergewaardeerd de auto is, ondanks hij zeker niet perfect is.

Laatst bewerkt:
Heldere uiteenzetting over de ZE techniek, AsconaGT. (y)

De Insignia draait perfect nu, na de laatste garantieperikelen?

Insignia draait echt goed (y) achteraf gewoon een sensor van paar tientjes. Heb hem nu bijna een jaar en vind het nog steeds een heerlijke auto om te zien, maar ook om te rijden. Hij rijd behoorlijk dynamisch voor een grote bak, stoelen zitten waanzinnig, super de luxe.
Natuurlijk genoeg om te zeuren. Pianolak in interieur vond ik bij aanschaf niet mooi en nog steeds vind ik het goedkoop ogen, automaat is goed maar tegenwoordig allemaal een stuk sneller nog. En ja hij is ook gewoon groot. Langer dan een Volvo V90, langer dan een 5 serie, langer dan een skoda superb en langer dan een E-klasse. Dus ja dan is altijd goed aanschuiven in een parkeervak. Ooit komt er nog wel een keer een 5 serie touring maar rationeel gezien is er echt niets te wensen nu met de Insignia.

Ik hou erg van wat knopjes (en veel moderne auto's vind ik dan ook niet mooi / te weinig knopjes) bij oudere audi's vind ik het ook prachtig, maar in de insignia zitten er ook lekker veel en ook logische plekken en goed te bedienen.
53048430423_00898b7ca1_b.jpg

Laatste een complete kinderkamer ophalen, appeltje eitje. tot 210 cm kan zo mee achter de voorstoelen zonder problemen, langer word wel puzzelen
53047940201_0878852a18_c.jpg

Ik twijfel nog over de winterbanden voor de twingo. Er zitten nu nog zgan michelin zomerbanden op, dus om ze er af te halen voor goede all weatherbanden is ook wel zonde.

Met de zomerbanden doorrijden kan ook, maar RWD, korte wielbasis en mooie velgjes, ik weet het zo nog niet. Al is het met de winters zoals afgelopen winter ook prima te doen natuurlijk

Winterbandjes kan, maar de twingo heeft bijzondere velgen (achter andere ET en J waarde dan voor) dus (gebruikte) velgen vinden voor weinig is moeilijk. Nu kan ik een setje staal (zonder banden) voor een symbolisch bedrag overnemen van iemand. Paar nieuwe bandjes kan ik zelf het merk kiezen en is qua kosten nog te overzien. Maar vind wieldoppen niet echt mooi, misschien ze dan gewoon kaal wit spuiten? Ik heb wel een zwak voor witte wielen op compacte auto’s maar geen idee of wit staal echt mooi gaat staan.

Staat ook nog wel een lichtmetalen setje bij de sloop hier in de buurt. (Van schade auto) 3 zijn heel en netjes maar 1 zit een buts op de velg rand. Volgens de verkoper wel recht maar moet dan nog hersteld worden. Geen idee wie dat kan en wat zoiets kost.

Nog even goed over nadenken

Laatst bewerkt:
Insignia heeft zijn eerste beurt gehad bij de Nederlandse Opel dealer. Geen gekke dingen verder.

Insignia is weer terug uit denemarken en heeft het voortreffelijk gedaan. Eigenlijk juist hier voor gemaakt. Achterbank super veel ruimte. Ipad op de USB punten bij de achterbank, kofferbak werd helemaal benut en volgepakt. Onderstel op 'tour' en heerlijk kilometers maken in alle comfort en rust. Op de duitse snelweg ook hele stukken 160 gereden in een treintje met een passat voor mij en dan is het nog heel stil binnen en heeft de auto nog voldoende vermogen over en zeer goed op de weg voelt het nog als rustig cruisen.

Na enkele uren zitten de stoelen echt voortreffelijk, verbruik was 1 op 13 wat heel netjes is, op de rustige deense wegen is het heerlijk rijden op de adaptive cruise control. Echt een super fijne vakantieauto. En vind de looks ook nog steeds erg fraai.

53116261391_69e36cbfdb_c.jpg

En gedurende de vakantie geprobeerd de twingo binnen te zetten, bij elke nieuwe auto hier in huis altijd weer de vraag :LOL: dat ging niet zomaar, deze keer, altijd even passen en meten en even over bokjes rijden. Nu ik weet hoe en wat kan ik hem de volgende keer zo naar binnen rijden. Van het winter komt er een glascoating op, dat vergt enige voorbereiding en dus kan ik dat mooi thuis in mijn eigen verwarmde garage doen.

53116754548_8266bc6620_b.jpg

53116671195_ded5c4ea01_b.jpg

Fijn dat ie binnen kan staan! Voor de winter gewoon nette wieldoppen zoeken. De Citigo had ik de eerste winter ook op wieldoppen. Daarna kwam ik een setje aftermarket lichtmetaal tegen die we er nu onder gooien in de winter.

Zou er niet een mogelijkheid bestaan die behoorlijk scherpe knik in je inrit iets te vereffenen? Dit lijkt me een stresshelling

De garage word mulitfunctioneel gebruikt en staat ook vaak met spullen, word geklust of andere zaken. Sporadisch komt er een auto in te staan. En dan is het met name de eerste x altijd even kijken hoe dat gaat. Nu ik weet waar ik de rijplankjes neer gezet moeten worden zet je hem er zo in zonder gedoe.

De scherpe knik is er al grotendeels uitgehaald. Nog vloeiender zou kunnen maar moet ik een stukje van de openbare bestrating aanpassen. Dat zou ook op zich kunnen maar ik wil voorkomen dat ik daardoor het afvoerputje word van de straat met een hoosbui en er een gigantische bak water via de oprit naar beneden stort. Dus gezien het incidentele gebruik van een auto (2x per jaar) lukt het wel, zonder stress

Leuk !
Ik dacht eerst bij het woord Twingo "Oh Nee !" maar dat was o.b.v. de ICE, als EV met alle opties en deze fantastische kleur (echt hartstikke mooi !!) denk ik dat het de perfecte keuze is.
Gefeliciteerd !

It ain't stupid if it works! De plek van de bokjes markeren o.i.d., netjes er overheen rijden en het kan inderdaad mooi zo.

Ik heb je trouwens een pb gestuurd, maar dat kan je tegenwoordig niet meer zien. :censored:

PB gezien en beantwoord (y)

It ain't stupid if it works! De plek van de bokjes markeren o.i.d., netjes er overheen rijden en het kan inderdaad mooi zo.

Onder de bokjes steekt draad uit van een bout. In de bestrating zit een gaatje waar deze in valt. Dan weet ik precies waar ze moeten komen en bovendien voorkom ik dat ze gaan schuiven als je er op rijd. Dus het is de eerste keer even kijken. Nu is het de bokjes op de juiste gaatjes plaatsen en zonder 'gedoe' er in en er uit.

Ik dacht eerst bij het woord Twingo "Oh Nee !" maar dat was o.b.v. de ICE, als EV met alle opties en deze fantastische kleur (echt hartstikke mooi !!) denk ik dat het de perfecte keuze is.

de brandstof twingo (phase I) vind ik echt vreselijk rijden. Het schijnt dat bij de Phase II veel kritiek is aangepakt , ook de benzine versies, en deze ook niet te vergelijken is met de oorspronkelijke Phase I maar nooit zelf in gereden nog.
Maar de EV heeft daarbovenop dus als voordeel dat hij niet zo licht in de neus is en juist een laag zwaartepunt. Het rijd dus meer als een kart (y) En dat icm het hoge koppel is het eigenlijk een best leuke auto om te rijden, zeker in de stad

Buiten is het hier 30 graden, maar ik heb winterbanden gekocht voor de twingo ;)

Het toch wel redelijk pittige vermogen van de twingo, RWD en best wel brede bandjes van 205 breed op een A segment auto dacht ik; ik haal wel een wintersetje. Ook om de zomervelgen de pekel te besparen want het zijn best wel mooie wielen eigenlijk. En er onder zetten kan ik zo zelf.

setje hier in de buurt op lichtmetaal met A merk winterbanden. velgen zijn OEM en netjes op 1 plekje na. Ik mis alleen de naafkapjes, die zaten er niet bij.

De verkoper zei dat hij ze telkens over zette maar dat was ik eigenlijk niet van plan. Binnenkort eens even goed schoonmaken en in de wax zetten. (y)

De Insignia gaat vrijdag ook op pad voor een reportage in autoweek , ben benieuwd (y)

Idd wel setje gevonden, bij ophalen kom ik er achter dat er geen naafkapjes bij zaten, volgens die beste man is dat nooit zo bij wintersetjes. Het zou voor mij de eerste keer zijn dat die overgezet moeten worden elke keer. Dus even zien of ik die nog ergens bij kan kopen een keer.

Twingo bevalt nog steeds erg goed. Ik ben niet zo van de EVs maar juist voor zo' n kleine stadsauto is het echt top. Je hebt veel meer vermogen dan 99% van de andere A segment gebakjes. Je gaat er onbewust snel van rijden door het hoge koppel en geen schakelmomenten. Door het lage zwaartepunt, achterwielaandrijving, 205 brede achterbandjes en directe sturen rijd het als het kart! Veel leukere auto als initieel gedacht! Voor de korte stukje tot 10km echt top. Uiteraard door de uitgesproken uitvoering lokt het ook veel reacties uit van mensen.

Minpunten tot nu toe; de stoel zelf zit best goed voor een A segment auto. De auto heeft een hoge zit, dat wil zeggen de instap. De vloer is relatief hoog waardoor je met wat opgetrokken benen zit. Mijn vrouw zit prima maar omdat ik wat groter ben zit ik niet optimaal. beetje het zelfde als bij een mercedes A klasse en de Audi A2 had het ook door de dubbele bodem.

Vloermat is ook wel een minpunt; die begint aan de bestuurderskant slijtage te vertonen wat natuurlijk erg vroeg is na 9000km. De vloermatjes van de Up zag er na 80.000 km beter uit.

Insignia is ook nog steeds een fijne gezinsauto. Super comfortabel, genieten van alle luxe. Er worden de laatste tijd wat meer lange afstandskilometers gereden en daar is hij echt het beste in. Ook het verbruik is dan met bijna 1 op 16 netjes voor zo'n grote auto.

Beide auto's zijn even flink van binnen en buiten onderhanden genomen. en weer schoon. De twingo gaat over 1,5 maand in de glascoating met alle nodige voorbereidingen zodra de winterbandjes er onder komen en hij een paar dagen binnen kan staan in de garage

53232380419_a57251db69_b.jpg

Terug
Bovenaan