Omdat we nogal schrokken van wat je voor 10K koopt keken we wat je betaald voor een stuk jongere auto nog en eventueel elektrisch, en dat was niet heel veel duurder als je een beetje zoekt (zeker met 2000 euro sepp subsidie).
Het is een twingo geworden (3e generatie)
Voor die gene die wel eens een 3e generatie twingo heeft gereden op benzine weet dat het gewoon niet echt een top auto is. Ook niet slecht maar de windgevoelligheid op hogere snelheden, versnellingsbak, warme kofferbak... ... nee het ziet er geinig uit in een leuke uitvoering, maar er zijn echt betere auto's op de markt. Dus ik was nogal skeptisch ondanks de reviews van autobladen een stuk positiever gestemd waren over de ZE versie.
En wat blijkt? Wat een andere auto is dit

De auto is vanaf dag 1 al als electric ontwikkeld, het accupakket zit onder de voorstoelen en de electromotor achter in en gaat dus niet te koste van de ruimte. De auto is daardoor een 200kg zwaarder dan de benzineversies waardoor deze beter op de weg ligt, maar door het accupakket is de auto heel veel beter in balans en niet zo licht in de neus en niet windgevoellig. Het is serieus een leuke snelle auto geworden. Hakkelige versnellingsbak heb je ook geen last van, warme kofferbak ook niet. Ook liggen de facelift versies 10mm lager bij de grond om het weggedrag te bevorderen. Op het uiterlijk na niet te vergelijken met de benzine versies. qua rijden. De auto is RWD, niet dat je er mee kan driften, maar je merkt wel dat de auto geduwd word ipv getrokken en geen aandrijfreacties in het stuur. Het is echt een klein wendbaar scheurijzer geworden. Je rijd ook echt zo te snel.
Er zijn wel nadelen volgens de testen, en dat is het geringe bereik en het ontbreken van snelladen. Op een volle accu kun je ongeveer 200 km rijden. met alleen stadsritjes moet 270 km haalbaar zijn volgens renault maar dat ga je in de praktijk nooit halen. De 200km halen de meesten wel in de zomer. in de winter zit dat op zo'n 150km. In de praktijk komt het er op neer dat we hem 1 á 2x in de week even een uurtje of 2 aan de lader hier bij huis hangen. Prima te doen dus. Het ontbreken van een CCS snellader maakt voor ons ook niet uit omdat we er nooit langere ritten mee gaan maken, daar pakken we de Insignia wel voor. Theoretisch gezien kun je dus zonder laden ritjes maken tot 75km (retour dus 150) zonder laden. In de praktijk zullen we voor die ritjes ook al wel de Insignia pakken.
De meeste twingo EV's zijn wit, en we wilden wel graag een kleurtje, en wat luxe. Tijdens de introductie was er een introversie verkrijgbaar, de Vibes. Eigenlijk zit daar al alles op en aan. Speciaal voor de vibes kon je nog een speciale kleur kiezen die voorbehouden was aan deze versie, 'orange valencia', en optioneel tegen meerprijs kon je nog voor de 'full vibes striping' kiezen. Alle 3 heeft deze twingo! zal wel een dealerauto zijn geweest gezien de uitvoering en vroeg bouwjaar.
We hebben hem van heel ver (gezien vanuit ons huis) moeten halen, dus maar gewoon op de aanhanger gezet, aangezien het meer dan 200km was, en je dan ook niet zit met laden en zo, want echt snel doet de twingo dat niet.
Heb weinig foto's , zojuist een paar gemaakt dus hierbij de eerste indrukken;
Renault Twingo ZE Vibes
- easylink (android auto, apple carplay)
- standkachel
- stoelverwarming
- parkeersensoren
- Fraaie 16 inch wielen (achter 205 breed, voor 185)
- LED achterlichten
- half lederen bekleding
- lederen stuur
- achteruit rij camera
- getint glas
- cruise control
- climat control
- DAB radio met opgewaardeerde speakers
- Vibes heeft de fraaie wielen, anders bumpers, andere vloermatten, stoelen, badges hier en daar
- Full vibes striping
- Uiteraard een automaat met 3 regerenatiestanden
en nog wel van alles, gewoon een hele luxe complete uitvoering.
ophalen, de insignia is toch wel een hele fijne trekauto hoor. Heerlijk om veel kilometers mee te maken.
Binnenruimte is oke, er zijn ruimere in het segment maar prima voor als 2e auto. Op de kofferbak na vrijwel gelijk als de Up.
stoelverwarmingsknop op de stoel zelf, ik ken het nog van de Laguna. zal ook wel een kostendingetje zijn, maar het zit er wel mooi op. Half lederen stoelen zijn voor een A segment auto ook meer dan prima
Bij de Up kijk je op veel plekken op kaal plaatwerk, dat is hier niet. En deze uitvoering zelfs hier en daar (nep) leer en wat leuke stiksel. Verder ook hier A segment, harde plastics.
Kostte iets van 500 euro extra op deze uitvoering, de full vibes striping. Ben er normaal niet zo van en eigenlijk zie het dak haast niet als je er naast staat ivm de hoogte. Maar wel geinig
Vibes hier, vibes daar
De wielen zijn echt prachtig voor een A segment auto, 16 inch, en een echte breedset. Achter 205 breed, voor 185 (en ook de dopjes zijn oranje)
Luchtgeleiders in de bumper, zou het schelen in verbruik of echt voor de sier?
Luchthapper voor de koeling van de elektromotor
Onder de achterbank zit echt verassend veel opbergruimte. Nog niet zo vaak eerder gezien
het is een 5 deurs, maar de bijrijdersstoel kun je wel omklappen. Zo kun je ook nog eens wat langers zonder problemen meenemen
Prima ruimte voor de 2 jongens voor de vele kortere stukjes die wij maken
Interieur ziet er prima uit, groot kleurenscherm wat simpel is qua opzet maar wel snel werkt. Gelijk even wat updates uitgevoerd en de auto gekoppeld met de app
Vrouw is er heel blij mee. de auto is heel wendbaar, heel rap tot de 50km/h, best praktisch en zowel ik als mijn vrouw kunnen gratis laden op het werk en thuis hebben we nog royale overcapaciteit op de zonnepanelen. Dus het worden naast leuke kilometers ook nog eens goedkope. En hopelijk wat betrouwbaarder dan de A2
- heb nog een kofferbakmat besteld, vind dat altijd een grote meerwaarde. En is het ook niet erg als je een keer een paar drekschoenen achterin gooit of iets
- kofferbaklampje ga ik LED in plaatsen, vrij simpel, dit is meer een gloeiende spijker.
Verder vooral veel (korte) ritjes mee maken. Ontlast de Insignia ook veel die daar wat minder in thuis is. en vind een benzineauto rijden ook wel fijn. Maar juist voor die korte ritjes in en rondom de stad is een EV echt top.
Als we de auto wat langer hebben zal ik ook genoeg te 'zeuren' hebben, ook dat zal ik dan wel delen
