AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

beetje het zelfde als bij een mercedes A klasse

Heb ik laatst weer eens (achterin) ingezeten; inderdaad is er haast geen ruimte om je benen in een natuurlijke positie te zetten. Die bodemvloer zit echt hoog, eigenlijk. Was in mijn herinnering niet zó erg.

Toyota Yarsi Verso (1e generatie) heeft datzelfde effect.. maar bleek dat dit een afdekking was voor de vloerruimte (om de stoelen in weg te kunnen klappen). Apart systeem wel. Het was het nét niet, want zonder die afdekking was de vloerdiepte eigenlijk te fors, kreeg er het 'bengelende benen' effect van.
 
Achterin had de A2 extra uitsparing voor de achterpassagiers. De Twingo heb je er op een of andere manier ook minder last van. Zat laatst achterin een polestar 2 en die had overigens precies het zelfde. Mijn vrouw is een stuk kleiner dan ik, en daar waar we bij de Up de stoelen beide op de zelfde plek konden houden moet ik bij de twingo eigenlijk het heel rigoreus verstellen wil ik goed zitten tov hoe mijn vrouw zit. Eigenlijk is dat ook het enige echte minpuntje van de verder prima twingo.

Zit nog wel te denken waar ik de twingo in onderhoud zal doen volgend jaar, zit 8 jaar garantie op de accu, maar wil eigenlijk niet bij de renault dealer hier. Renault specialist is hier ook niet in de buurt. In de familie hebben we een ervaren monteur met brug bij huis en ook wel kennis van auto's (niet EV) met als voordeel dat het goedkoper is en zelf ook nog wat mee kan kijken/helpen
 
Insignia heeft gefungeerd als occasion vergelijk tussen de avensis duurtester waar ik ook een stuk in heb mogen rijden.

Eigenlijk geen vergelijk, de opel is groter, veel luxer, veel moderner, veel mooier afgewerkt, veel zaken waren überhaupt niet eens leverbaar op de avensis zoals apple carplay of led koplampen, adpative cruise etc. verder vooral heel veel plastic in de avensis, veel onsamenhangende knoppen. Geloof gelijk dat zo'n avensis lang mee gaat maar het was echt niet mijn ding. Rijden was niet slecht maar elke volg van gevoel met sturen is er niet. In de stad ging het wel maar daarbuiten ook traag, best veel lawaai van de banden. Schakelen vond ik wel fijn en de stoelen zaten voor een Japanner ook best goed. Maar nee, voor mij geen avensis, de Skoda rijden idem.

53243401364_f54de7ce1d_z.jpg


53243400899_57aeb37e32_z.jpg


53243328098_d45ddc26bf_z.jpg


Maar was vooral leuk om eens te doen, Luc is in het echt ook een aardige sympathieke vent (y)
 
53266756731_77a1ef1ce2_c.jpg


de wielen van de Twingo zijn deels gepolijst. Heel fraai, van het weekend stond hij precies met de wielen op de schaduwlijn waardoor de reflectie zelfs zichtbaar is (y)

Over een maandje komt hij binnen in de (verwarmde) garage te staan voor een aantal dagen voor uitgebreide poetsbeurt en een glass coating en zijn winterwielen. Vind het toch zonde om met deze wielen de winter door te gaan met pekel.

 
De tempraturen dalen en leuk om eens te zien wat dat betekend voor de reikwijdte van de Twingo

We rijden veel korte stukjes, waar we in de zomer met gemak 200+ km halen zitten we nu op tussen de 120-140 km range nu de temperaturen tegen 0 komen. vanmorgen was het zelfs voorruit krabben. Elke keer de auto opwarmen bij al die korte stukjes lijkt de grootste boosdoener. Vaak laden we al bij 20% accu dus om de 100km laden we dan. Nog steeds voor ons in de praktijk om de 4 dagen laden. Wat voor ons gewoon bij huis even de stekker er in en een 1,5 uur later kun je weer 100 km rijden, net als een mobile telefoon, alleen moet die vrijwel dagelijks aan de lader ;)

Mocht je afhankelijk zijn van een publieke laadpaal, die niet bij huis staat dan zou ik het wel vervelend vinden en is de accu te beperkt, maar nu is het voor ons gebruik geen probleem.

Nog een voordeel van EV, er komt vrijwel gelijk warme lucht uit de roosters en je kunt hem zelfs op afstand via de app al voorverwarmen.



Verder is de twingo deze maand precies 3 jaar oud, de remote services verlopen dan (via app accu bekijken, op afstand voorverwarmen, track and trace van de auto, etc.) Voor 3 jaar kost het 39 euro, dus dat maar afgesloten. De OTA navigatie update + live traffic heb ik niet gedaan. Als we al de navi gebruiken dan gaat het via apple carplay/android auto. Ik heb nog wel even de interne navigatie nog 1x geüpdate maar nu het verloopt deze maand laat ik het voor wat het is.



En de Twingo piept aan de achterzijde met remmen, behoorlijk. Zal wel even schoonmaken en smeren zijn. Kan het zelf wel doen, maar aangezien we 12 maand garantie hebben even een afspraak gemaakt bij de garage hier in de buurt, daar word dinsdag naar gekeken.

En de Insignia? Daar word toch best nog regelmatig wat langere afstanden mee gereden, kofferbak vol en eigenlijk is het gewoon een heel fijne auto waar toch wel heel weinig op af te dingen is. Super de luxe, ruim, fijne stoelen, betrouwbaar, best zuinig, mag ook nog wat trekken en het ziet er ook goed uit :cool:
 
Als je toch de remote service abo hebt verlengd; kan je met het aan het laadpunt voorverwarmen van de Twingo geen actieradius verlengen? Het scheelt in ieder geval wat tijd met ruiten krabben, lijkt mij. ;)
 
Ja zeker! Dat is gisteren dus ook gebeurd. De auto kun je in de app voorverwarming, indien er een laadkabel is aangesloten dan pakt hij uitsluitend de stroom uit de laadkabel en gaat dus niet ten koste van de actieradius, zo ga je met een voorverwarmde auto weg waarvan de accu 100% is. En je hoeft inderdaad niet meer te krabben (y)
 
Van de week de winterbanden er maar om gedaan, ik doe dat zelf omdat het geld bespaard, en ik hoef niet maanden van te voren een afspraak te maken en zo nooit onnodig vroeg of lang met winterbanden rond te rijden. Liefst zo kort mogelijk. En tevens tijd om even zelf wat zaken te inspecteren / schoon te maken. zo dus ook deze week. en even gewassen en schoongemaakt. De auto word dagelijks gebruikt met kinderen en zag er dus ook van binnen en buiten niet uit.

De 'motorkap' gaat net als bij de A2 anders open dan normaal. De sleutel steek je in de grill. vervolgens haal je 2 hendels naar voren en je kunt de motorkap naar je toe trekken. Hij zit alleen wel vast gemaakt, denk vanwege de ruitensproeiers die in de kap zitten. Bij de A2 zaten die bij de voorruit zelf zodat je de kap er helemaal zo af kon halen wat ik wat makkelijker had gevonden.
53374653294_13602beb92_b.jpg


Geen foto's van voor die tijd maar de zilverkleurige remtrommels achter kwam de vliegroest al doorheen. Echt niet mooi, ik had nog een busje 2K zwart staan dus alles goed ontvet en schoongemaakt en paar dunne laagjes zwarte 2K coating er op.
53373423977_37a0765dd8_c.jpg


zo ziet de achterkant van de twingo er uit, duidelijk kun je de EV motor zien liggen, waarvoor zou die grote 'aanzuigbuis' zijn? Toch iets van koeling of iets?
53374519243_db6ab2d091_c.jpg



En ik heb nog een setje Osram LED H4 gekocht voor de twingo. Normaal ben ik zeker niet zo van de aftermarket LED overal in stoppen omdat het vaak zeer hinderlijk is. Maar bij de Twingo 3 heeft Osram zelfs in Duitsland een typegoedkeuring gekregen voor deze generatie Twingo. Je kunt ook deze toelatingsbrief opvragen, de codes op dat document komen overeen met mijn koplampen en daarmee is het in de hele EU wettelijk ook toegestaan. Ik ga daarmee van uit dat het ook gewoon mooi strak licht geeft zonder dat anderen er last van hebben. Kost wel iets meer maar dan is het wel gewoon goed. Helaas kwamen ze net te laat binnen om te installeren, nu rijd de twingo weer dagelijks, word dus later ingebouwd.
53373423967_37eec20028_c.jpg
 
Ben benieuwd naar het effect van die Leds. Lijkt mij dat het lampje een typegoedkeur heeft als vervanger van een (ook met e-keurmerk) H4 / H7 / H1 etc....
 
nee het is ook de combinatie met de auto/koplamp waar een typegoedkeuring op is afgegeven. HIER het overzicht.

Je kunt het juiste typegoedkeuringsdocument hier vinden, daarop staat dat heel specifiek dit type lamp in combinatie met deze koplamp van deze specifieke auto en het E-nummer van de koplamp. (ook daar staan codes in). Dat document kun je opvragen met je productcode en print ik ook en komt bij de autopapieren. In duitsland zijn ze daar heel streng in, dus als het daar mag dan zal het hier wel loslopen.

Los van of er wel/geen EU goedkeuring op is gegeven ga ik er dus ook van uit dat dit fatsoenlijk licht geeft zonder dat anderen er hinder van ondervinden.
 
In Philips Ultinon lampen die ik destijds in mijn Twingo 2 had zat minder strooilicht dan in een standaard H4 lampje.
Dat is ansich ook logisch, met die moderne LED kan dat prima en zeker met Osram die de keuze heeft gemaakt de lamp combinatie te homologeren is dat best een goede toevoeging.

Ben benieuwd inderdaad!
 
Leuke verhalen over de Twingo! Mooi dat 'ie goed is in wat 'ie doen moet, lekker rijden in de korte range. Die aanzuigbuis is koeling inderdaad. Kan zijn voor je dynamo of je accu.
 
Leuke verhalen over de Twingo! Mooi dat 'ie goed is in wat 'ie doen moet, lekker rijden in de korte range.

inderdaad, heel sporadisch worden er ook wel eens langere ritten mee gemaakt, zo'n 120 km van huis. dan is het een kwestie van op plek van aankomst aan de laadpaal zetten en minimaal 1,5 uur daar blijven waar je moet zijn :LOL: maar ook dat is eigenlijk geen probleem, zolang je maar niet onderweg moet laden, want snelladen kan de twingo niet. Maar merendeel is inderdaad gewoon in de range van 15km. Juist die krappe parkeerplekjes is de twingo echt top vergeleken met de Insignia. En we wonen aan het einde van een doodlopende straat. Met de twingo kun je gewoon keren door het stuur om te gooien, :LOL: de Insignia moet je echt wel 2x steken. En het aller belangrijkste, mijn vrouw is er echt heel erg gelukkig mee.

Nadeel is wel dat de remmen nog steeds heel erg piepen. De garage heeft er onlangs naar gekeken , geen idee of ze wat gedaan hebben maar enkele dagen daarna piepen ze weer. Zo erg dat fietsers soms achterom kijken wat er aan komt. mIjn vrouw heeft de garage gebeld en kreeg daar een of ander lulverhaal te horen over dat er tegenwoordig geen asbest meer gebruikt mag worden in de remblokken/voeringen en daarom dat ze piepen en dat ze er verder ook weinig aan kunnen doen. Dat asbest verhaal is natuurlijk bulls*th , dat word al een jaar of 30 (?) niet meer gebruikt, maar goed, ze willen er ook niet meer naar kijken. een zien wat ik er mee ga doen.
 
Leuk om te zien blijft die Twingo. Best praktisch ook zo te lezen.

De garage heeft een klein beetje gelijk, maar het is ook niet dat in die jaren sinds (dat is echt al wel 40 jaar inmiddels) remvoering materiaal niet veranderd is. Algemeen zijn remvoeringen voor de Europese markt wel gevoeliger voor het maken van geluid; in ruil voor betere prestaties. Remblokken voor de USA zijn net iets anders qua materiaalkeuzes, en bijvoorbeeld meer gericht op langere levensduur.

Wat nog weleens wil helpen (maar het kan het soms ook erger maken) is de randen van het remblok een schuin kantje geven met een vijl. Niet teveel doen uiteraard. Ongeveer 45 graden. Echt alleen het remblok/voering materiaal.
Blijft het dan nog dan komt het misschien wel vanaf de trommelremmen? Eens loshalen en schoonmaken.
Als dat allemaal gedaan is en het piept nog steeds helpen alleen andere remblokken nog. Niet van de sportieve nemen want die piepen nog veel meer.
 
Ik weet niet wat de dealer al heeft gedaan, maar een beetje keramisch vet op de raakvlakken van de remblokken in de houder en tussen de remzuigers en blokken kan het piepen ook verhelpen. Is zelf relatief makkelijk te doen.
Vooral vervelend dat gepiep.
 
Auto heeft 10.000 km gereden maar wel een jaar lang in de showroom stil gestaan, dus is wel erg snel voor vervuiling of andere zaken. zag er allemaal ook heel mooi en schoon uit laatst met wielenwissel.

maar als de garage niets wil doen dan haal ik het zelf wel open, heb vaak genoeg remmen vervangen. gevoelsmatig komt het wel van achteren en dat hebben ze schoongemaakt.

Maar als het van voor komt dan is inderdaad EBC green te overwegen, had ik onder de laguna ook er onder gezet. Maar de blokjes zijn nog als nieuw, eerst schuine kantjes proberen. Bij de wissel naar zomerbandjes in maart ga ik er wel mee bezig. Alles open maken en schoonmaken en inspecteren.
 
LED koplamp ingebouwd, even wat gepruts door de beperkte ruimte dat je niet kunt zien hoe het zit maar het is gelukt (y)

De osram lampen zijn ook niet heel groot dus past gewoon prima. Osram levert ook typegoedkeuring stickers, die bij de koplamp geplakt. De papieren voor goedkeuring verwijzend naar de Twingo geprint en bij de autopapieren gedaan, just in case

53437290223_24baf1fc72_b.jpg


halvewege
53436227512_e9d0a46580_b.jpg


53436227517_117e3b4aa6_b.jpg


ben benieuwd, verbruikt als bonus ook nog minder stroom, al zul je dat in de praktijk amper merken denk ik
 
Goed bezig. Echt een verademing, dat led. Het lichtbeeld ziet er ook erg strak uit!
Misschien ook een keer een idee voor de Citigo als we die overnemen.
Ik denk dat ze niet minder stroom verbruiken, omdat de constructie met halogeen een bepaald verbruik (en dus weerstand) verwacht.
 
Dat ziet er wel goed uit zo, kan dit ook voor onze Fiat 500, weet jij dat zo? dat is altijd zo een teleurstellende lichtopbrengst in vergelijk met de Clubman.
 
Dat ziet er wel goed uit zo, kan dit ook voor onze Fiat 500, weet jij dat zo? dat is altijd zo een teleurstellende lichtopbrengst in vergelijk met de Clubman.
Ik zou het gewoon proberen! Een H4 of een H7 moet aan bepaalde maten voldoen om te passen. Dat er toevallig geen TUV opzit voor een 500 zal.....
 
500 kan ook gewoon hoor (y) de laatste jaren is retrofit LED gewoon veel beter geworden. strakker beeld en minder strooilicht wat hinderlijk is voor tegenliggers.

Enige wat je mogelijk zou moeten aanpassen is dat de lampjes wat meer ruimte nodig hebben aan de achterzijde en je een wat grotere dop nodig hebt.

Zou alleen niet van die goedkope chineze meuk kiezen
 
Kijk, dat zijn de getallen waar je het voor doet :LOL: begrijp wel dat Renault gewoon halogeen lampjes in de Twingo heeft geleverd.

Zit nu wel na te denken waar we de Twingo in onderhoud zullen nemen; de auto staat op naam van mijn vrouw, ze heeft ook ANWB lidmaatschap al heel lang. Bij aanschaf van de Twingo zit ook Renault service bij in voor 12 maand dus eigenlijk rijden we nu met dubbele pech onderweg service. ze twijfelt nu ANWB opzeggen ja of nee;

Gaan we hem bij de renault dealer onderhouden; wat relatief duur is maar je dan tegen geringe bijbetaling bovenop de beurt dan ook pech onderweg service bij krijgt. Heb ook nog wel gekeken naar een renault specialist of iets die net wat meer 'liefde' aan een auto geeft voor een wat vriendelijke prijs, maar die kan ik zo niet vinden. De dealer heb ik eerlijk gezegd niet zo'n hoge pet van op.

Of toch ook bij een familielid die een brug bij huis heeft, veel aan renaults werkt, ook twingo's, maar (nog) niet aan EV's. Ik zag dat een beurtje weinig anders behelst dan een ander interieurfilter, vloeistoffen controleren en inspectie aan remmen / banden / verlichting, etc. net als bij een reguliere auto. Niets EV gerelateerd. En met zo'n +/-8000 km p/j neig ik daar naar. Ben ik voor een paar tientjes klaar, kan ik zelf ook helpen (vind ik leuk), en mochten er andere remmen, banden , ruitenvegers of iets op moeten heb ik zelf meer invloed op welk merk/type.

Enige ander nadeel is dat op de accu 8 jaar garantie zit; hoewel bij de reguliere beurtjes niets aan de accu of überhaupt EV gedeelte word gedaan en de kans heel klein is dat binnen 8 jaar na aanschaf (nu dus nog 5) iets daarmee gebeurd wil ik daar, mocht dat toch zo zijn, geen gezeur over hebben eigenlijk... er staat vast wel iets in de kleine lettertjes dat je het onderhoud moet kunnen aantonen dmv facturen of iets
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de Insignia voorzien van nieuwe ruitenvegers. Ik haal altijd de aerotwin van bosch omdat ik daar hele goede ervaringen mee heb, soms zelfs beter dan OEM.

Het is misschien zeiken, maar waarom moet daar nu ineens een wit logootje op staan :rolleyes: ziet er knullig uit. Achter is het wel gewoon zwart en vrijwel onzichtbaar. Misschien dat ik ze voor ook zwart maak op den duur als het er niet snel vanaf slijt

53509028479_492b2b8f8d_b.jpg


Verder is de Insignia nu 74.000 km oud. Hij rijd als nieuw, hij ruikt als nieuw en alles werkt zoals het hoort.

Zit nog wel eens te dromen om wat anders; niet omdat het moet, maar omdat het kan. Dan wel een auto met een wat meer uitgesproken exterieurkleur en interieurkleur. En dan wel een grote station weer bij voorkeur een keer een mooie 5 serie of heel misschien een E-klasse in de juiste specs. Maar naast dat er nog flink gespaard moet worden lijkt dat haast een onbegonnen speurtocht.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze inderdaad al eens met wit logo gehad en daarna ook weer zonder.
Ik durf niet te zeggen of het nieuw is of dat het een gokje is of je ze zo krijgt.

Maar ik deel je mening, ik vind het ook net teveel van het goede.
 
Wat betreft de pechhulp. Ik heb afgelopen zomer meegemaakt dat een (aangetrouwd) familie lid met een volledig uitgebrande Renault (4 of 5 jaar oud) richting de Spaanse grens stond. Daar heeft Renault om precies te zijn helemaal niks mee gedaan want brand=geen pech. Kijk dus ook even naar de voorwaarden, geen idee wat de ANWB daarin heeft staan maar de kinderen hebben ze toen op kunnen halen en de verzekeraar heeft het wrak naar NL gehaald.
 
met een beetje thinner is zo'n wit logootje zo weggepoetst

goede tip, zal daar eens voorzichtig mee aan de slag gaan als ik met de auto bezig ga (y)

Daar heeft Renault om precies te zijn helemaal niks mee gedaan want brand=geen pech. Kijk dus ook even naar de voorwaarden, geen idee wat de ANWB daarin heeft staan maar de kinderen hebben ze toen op kunnen halen en de verzekeraar heeft het wrak naar NL gehaald.

brand is inderdaad geen pech maar word bij ons door de verzekering gedekt. Inclusief max een week een leenauto dacht ik zo uit mijn hoofd.

De enige reden om naar de renault dealer te gaan is ivm de 8 jaar garantie op de accu + restwaarde. Maar de beurtprijzen zijn voor een kleine EV toch wel fors. Tel daar bovenop dat ik een automonteur in de familie heb die een brug heeft bij huis. Los van een interieurfilter van 2 tientjes kost zo'n beurtje mij niets , kan zo 's avonds een keer langs en vind het ook leuk om zelf er wat aan te doen.

Een goede renault specialist of een echte EV specialist is nog te overwegen, maar weet er zo geen een in Twente.
 
Gewoon lekker zelf doen, remmetjes gangbaar houden, remvloeistof elke 2 jaar, af en toe bandjes, een filtertje en elk jaar het onderstel even nalopen. Dan heb je het meeste werk al wel gehad
 
ja remmen zal ik sowieso zelf doen uiteindelijk, want alles gangbaar maken valt niet in in een beurt. Dus elk jaar zet ik hem zelf uiteindelijk ook op de brug voor eigen onderhoud. En ook om zelf wat andere zaken na te lopen en zomer/winterbanden wissel.

het gaat er mij met name op dat er (nu nog) 5 jaar garantie op de accu zit. Als er wat is over 4 jaar met de accu dan is het eerste wat renault gaat vragen is het aantonen van onderhoud volgens fabrieksspecificatie. wat dus niet gaat als ik niet 1x per jaar de Twingo bij de dealer achter laat voor een relatief dure beurt
 
Wat betreft de pechhulp. Ik heb afgelopen zomer meegemaakt dat een (aangetrouwd) familie lid met een volledig uitgebrande Renault (4 of 5 jaar oud) richting de Spaanse grens stond. Daar heeft Renault om precies te zijn helemaal niks mee gedaan want brand=geen pech.
Auto uitgebrand tijdens verblijf buitenland is net als auto gestolen: autoverzekering en/of reisverzekering.
Vervangend vervoer zit daar standaard vaak niet bij maar terugreis inzittenden wel.
 
Of toch ook bij een familielid die een brug bij huis heeft, veel aan renaults werkt, ook twingo's, maar (nog) niet aan EV's.

Familielid op HoogVoltage cursus sturen bij de Innovam, jij het cursusgeld een beetje sponsoren en het familielid is (beter) voorbereid op de toekomst en jij kan aantonen dat er verantwoord onderhoud is gepleegd. ;)
 
Vooropgesteld dan dus dat Renault het netjes bij houd....doen ze ook niet altijd en na 10 jaar gaat het toch de prullenbak in. ;)
 
Familielid op HoogVoltage cursus sturen bij de Innovam, jij het cursusgeld een beetje sponsoren en het familielid is (beter) voorbereid op de toekomst en jij kan aantonen dat er verantwoord onderhoud is gepleegd. ;)

Familielid werkt hobbymatig bij zijn huis aan auto's en met name Renaults ;) en ook gezien zijn leeftijd denk ik dat hij niet enthousiast word. Hij keek op de brug al tevreden dat de Twingo los van de aandrijflijn verder gewoon een heel traditionele auto is. :LOL: Maar ik ga er nog over nadenken of ik hem 'duur' en op volgens fabrieksvoorschrift ga onderhouden of niet.
 
met een beetje thinner is zo'n wit logootje zo weggepoetst ;) Dat werkt vaak ook prima op kentekenplaathouders :cool:
Op kentekenplaathouders? Daar pak je toch gewoon een dunframe... ;)

Familielid op HoogVoltage cursus sturen bij de Innovam, jij het cursusgeld een beetje sponsoren en het familielid is (beter) voorbereid op de toekomst en jij kan aantonen dat er verantwoord onderhoud is gepleegd. ;)

De NEN9140, die ga ik bij de HAN doen de komende twee weken. Al was ik niet van plan aan de EV te gaan sleutelen hier. Iets met herziening van de norm en willen weten hoe het zit i.v.m. impact op de werkomgeving van collega's.

Familielid werkt hobbymatig bij zijn huis aan auto's en met name Renaults ;) en ook gezien zijn leeftijd denk ik dat hij niet enthousiast word. Hij keek op de brug al tevreden dat de Twingo los van de aandrijflijn verder gewoon een heel traditionele auto is. :LOL: Maar ik ga er nog over nadenken of ik hem 'duur' en op volgens fabrieksvoorschrift ga onderhouden of niet.

Ik begin bijna te denken dat je op dezelfde sleutelplek komt als ik :LOL: . Kun je het met de dealer niet op een akkoordje gooien? Die garantiecomponent is wel een dingetje, al meen ik dat ook als het onderhoud volgens Renault-specificaties is uitgevoerd door een universeel, je gewoon de garantie zou kunnen/mogen behouden. Al weet ik niet zeker hoe het bij die batterij-garantie zit.
 
Ook even rustig hier doorheen gescrold - met 87 pagina’s al veel energie erin !

Altijd een zwak gehad voor de Insignia, zo enorm veel hoge kwaliteit auto en vooral ook ruimte dat het me verbaasd dat je ze zo weinig zit. De soms wat aversie tegen Opel in NL snap ik sowieso niet, hele fijne auto’s zeker met de AGR stoelen.

Mooie upgrade ook op de Renault ! Geen gedoe met weerstand (en foutmeldingen) dus omdat ze goedgekeurd zijn?

Leuk trouwens ook dat artikel met vergelijk Skoda en Toyota ! Dat soort artikelen maken Autoweek imo toch nog echt de moeite waard
 
Mooie upgrade ook op de Renault ! Geen gedoe met weerstand (en foutmeldingen) dus omdat ze goedgekeurd zijn?
De Twingo is echt een top wagentje. Zeker niet perfect en er is genoeg op en aan te merken. Maar hij is voor een A segment auto heel erg vlot, door het lage zwaartepunt ga je er ook enorm mee scheuren als een kart, en het is zeker geen 13 in een dozijn auto. Ook nog eens spotgoedkoop rijden en het belangrijkste, mijn vrouw is er heel blij mee :LOL: LED modificatie heeft geen storingen opgeleverd en ook geen enkele seinende tegenliggers. Lichtbeeld is ook heel strak dus blij met die upgrade. Verder valt er weinig aan de twingo te doen, het is al de duurste uitvoering met vrijwel alle opties.

Leuk trouwens ook dat artikel met vergelijk Skoda en Toyota ! Dat soort artikelen maken Autoweek imo toch nog echt de moeite waard

Ik ben zelf geen abbonee, sinds ze een jaar of 6 geleden over zijn gegaan van een papieren vodje van een euro naar een glossy magazin met de daar bijbehorende prijs ben ik afgehaakt. Maar was vooral leuk om eens te doen en een kijkje achter de schermen.

Altijd een zwak gehad voor de Insignia, zo enorm veel hoge kwaliteit auto en vooral ook ruimte dat het me verbaasd dat je ze zo weinig zit. De soms wat aversie tegen Opel in NL snap ik sowieso niet, hele fijne auto’s zeker met de AGR stoelen.

Thuis zijn we opgegroeid met opels en ik heb ook lang bij de opel dealer gewerkt , dus ik heb er zeker wel wat mee. Maar ik ben zeker geen fanboy en zeker de huidige modellen heb ik maar heel weinig mee. Deze Insignia is een van de laatste die ik echt mooi vind, dus de kans dat de opvolger een opel word is nihil.

Heb hem vd week wel eens gewassen, was al lang geleden en had na veel kantoor werk zit om even buiten bezig te zijn. Gelijk waxlaagje er op, en hij staat er weer piekfijn bij

53548223087_2f001fd5cf_b.jpg


Ook werd pijnlijk de eerste schade aan de Insignia duidelijk , op 1 van de wielen toen ik onlangs in een zeer krappe parkeergarage reed in Enschede met veel opstaande stenen randen
53548222347_ce9d246277_b.jpg


Het valt mee, had het erger verwacht, maar het blijft natuurlijk zuur als de auto verder schade vrij is. En het zijn gepolijste wielen die je niet even kunt bijwerken
 
Van het weekend zowel de Twingo als de Opel gewassen. Waarvan de Twingo ook even flink in de wax gezet. Kleurtje knalt er weer uit!

Bij de Opel heb ik het panoramadak even geserviced. Word vaak vergeten en ook niet meegenomen bij regulier onderhoud volgens mij. Maar heb alle geleiders weer heel goed schoongemaakt en weer ingevet. afwateringsgootjes schoongemaakt en de rubbers schoongemaakt en iets ingesmeerd zodat het mooi soepel blijft. (y)

Verder is de Opel gewoon de perfecte familiebak. Wel wat groot voor een drukke parkeerplaats bij de supermarkt, maar daar pakken we doorgaans de twingo voor. Ik ben er wel zuinig op, maar is het ook gewoon een gezinsauto en dat doet hij perfect.

Soms kijk ik wel eens naar een andere auto, meer specifiek naar een BMW 5-serie touring, maar rij nog zeker een jaartje door. Eigenlijk is er ook weinig te wensen over. Ik wil sowieso wel weer een headup display (niet op zo'n klepje maar in de voorruit), goede stoelen, station en het liefst met een kleur en lichte bekleding. Opties die ik in de opel heb en nooit gebruik zijn stoelmassage, stoelverkoeling, achterbankverwarming word ook nooit gebruikt ivm kinderstoeltjes. Voetsensor op de achterklep hoeft van mij ook niet.

De Twingo;

Blij dat de belastingvoordelen voor een EV blijft, had eigenlijk dit ook al verwacht, maar fijn als het definitief is. Met 1000kg is de twingo voor een EV nog steeds een lichtgewicht, maar zo zonder MRB blijft het een erg voordelige auto om de wat dure aanschaf te verantwoorden.

Verder gewoon ondanks hij wat hoog oogt is het door de laag geplaatste accu echt een gooi en smijt auto. geen schakelende automaat, super stil, super soepel. Echt een prima stadsauto.
 
Eens! alleen hadden ze dat veel eerder moeten doen.

Het technisch gelijke broertje smart forfour kwam wel vrij vroeg als EV in 2017, maar op een of andere manier wat renault niet gecharmeerd van het het accupakket (dacht van een duits bedrijf), en kwam renault pas in 2020 met de Twingo EV met een LG chem accu (wel een stukje groter als die van de smart). Terwijl de auto die er vanaf 2014 al op de markt was vanaf het begin er al op was voorbereid.

Gemiste kans, nu is de productie al weer gestopt

als occasion staan er ook nog genoeg leuke exemplaren.zoals deze. uit 2020 met weinig kilometers. als er nog subsidie af gaat heb je voor 12K een kleine A segment auto met automaat , redelijk wat pit, android auto en apple carplay, stoelverwarming lage kosten. Als 2e auto een prima deal. (ondanks die kleintjes in het algemeen nog steeds gruwelijk veel geld kosten)
 
Lekker hè, even wassen en waxen :)
Leuk dat je bij kriebels een BMW 5 noemt. Toen deze Insignia uit kwam, vond ik het meteen een heel mooie auto en moest ik juist ook beetje aan de BMW-looks denken.
Stoelventilatie wel hebben maar nooit gebruiken? Ik vind het juist zó lekker dat ik het bijna standaard op 'standje 1' aan heb staan. Als de buitentemperatuur boven de 25 graden komt, naar standje 2 en wanneer ik in een warme auto instap, meteen op standje 3.
 
Waarbij stoelverwarming als automatisme eigenlijk 6+ maand in het jaar bij het starten word aangezet zit dat met stoelventilatie niet in het systeem. Als het echt warm is en het leer heeft in de zon gestaan dan zet ik het wel aan.

Maar zoals bij de premium duitse auto's ontbreken heel vaak ook opties. Veel zaken die op een skoda, ford of opel bij de luxere versies al standaard zitten is dat bij de premium merken allemaal tegen (forse) meerprijs als losse optie leverbaar geweest en veelal niet gekozen door eerste eigenaren. zelfs stuurwielverwarming zit op het merendeel van de 5-series vanaf 2017 niet op terwijl de oude corsa van een vriend van mij van 15 jaar oud dat gewoon wel heeft.

Dus moet niet al te kritisch zijn met de opties mocht er ooit een 5-serie komen als je ook nog een kleur wil en wat andere wensen.
 
Maar heb alle geleiders weer heel goed schoongemaakt en weer ingevet. afwateringsgootjes schoongemaakt en de rubbers schoongemaakt en iets ingesmeerd zodat het mooi soepel blijft. (y)
Nice - wat voor spul heb Je hiervoor gebruikt ? Staat op m’n lijstje, misschien dit weekend…

Stoelventilatie wel hebben maar nooit gebruiken? Ik vind het juist zó lekker dat ik het bijna standaard op 'standje 1' aan heb staan
Hier ook een! Ik vind de koelte heel fijn in de rug en zou bij de volgende auto het wel echt weer willen hebben
 
Ik gebruik zelf lithium vet. Beroepsmatig ken ik dat spul goed en is perfect voor schuifdaken qua eigenschappen. Je moet er in ieder geval niet zomaar wat vet op smeren. Zomaar vet trekt vuil aan of loopt weg.

Krytox is ook een bekend merk wat veel word gebruikt voor die toepassing.

In ieder geval goed om eens per jaar te doen.
 
Laatst bewerkt:
Super man, dankjewel ! Ik ben er niet zo heel in bekend maar weet van natuurkunde vroeger dat je zeker niet zomaar iets erop moet smeren inderdaad :)!
 
Probleem met de Insignia;

Voor een maand of wat geleden wilde ik de auto starten; helemaal niets, zo dood als een pier. Wel opmerkelijk omdat ik de dag er voor nog zonder problemen vanuit schiphol naar huis was gereden (1,5 uur snelweg). Omdat als ik ergens een hekel aan heb is als een auto het niet doet en nog de originele accu was maar een nieuwe besteld en gemonteerd. Auto is nog maar 6 jaar oud, maar goed; nieuwe accu er in voor de zekerheid. Auto moet het gewoon doen.

vorige week vrijdag tm dinsdag heeft de insignia stil gestaan, Gebeurd wel vaker, maar woensdag was het starten en lopen. Donderdag ook. Vrijdagochtend naar het werk gereden (15 km snelweg), helemaal prima. Na 7 uurtjes aanwezig op het werk richting huis; weer zo dood als een pier :mad: bult geregel omdat de kinderen bij de BSO opgehaald moesten worden. Na 1,5 uur kwam de ANWB (eindelijk); over starten en auto liep weer.

- Laadspanning gemeten en die is top (had ook niets anders verwacht, ander brand er wel een lampje)
- Accu gemeten; is nog in goede staat. Ook daar had ik niets anders van verwacht, die is immers vrijwel nieuw
- Later hebben we lekspanning gemeten; die is nihil in slaapstand (na ongeveer 10 minuten). Niets verklaard waarom de accu binnen 7 uurtjes compleet is leeg getrokken voor de 2e keer.

Vanmorgen auto gestart na 15 uur stilstand; geen probleem. Kan hem wel naar de garage brengen maar die gaat net als de ANWB niets meten. Immers lijkt het iets sporadisch te zijn. ANWB denk dat er een module is blijven hangen en daardoor stroom is gaan vreten. Maar elke keer de auto starten en hopen dat ie het doet voelt ook niet echt goed.

Ben zelf redelijk handig met auto's , maar tips zijn welkom :)
 
Lastig probleem! En in 7 uur leegtrekken is best een behoorlijke lekstroom. Zou iets van 5 Ampére of meer zijn.... Hoofdrelais dat blijft kleven? Heb je een elektrisch schema?
 
Terug
Bovenaan