As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45

Lekker gewerkt pik! (y) Echt grondig en goed gedaan!

Die tegenslagen horen er beetje bij bij zulke grote projecten. Maar die pak je goed aan. (y)

De Getz was in 2002 een frisse verschijning, helemaal vergeleken met het b segment van Suzuki , Mitsubishi, Mazda en Daihatsu (ignis, Liana , Swift, Sirion, en Colt)

Het jaar 2003, 2004 en 2005 was in NL de Getz na de Yaris de beste verkochte Aziatische auto uit het b-segment, al scheelt het in 2003 weinig met de nummer 3. 2005 was knap hij liet toen de nieuwe colt (die de nieuwe 3e plek in nam) en de Swift achter zich. Moet er dan wel bij zeggen dat de Swift pas van april dat jaar mee deed.

De Kalos die ook in 2002 op de markt kwam deed ook redelijk mee. de verkoopcijfers en ook de 1e generatie Rio bleef lekker gaan, de 2e generatie rio ben ik van geschrokken hoe laag deze zijn

Ben benieuwd wie van jullie weet welke auto in 2003/2004 uit dit rijtje 3e werd.

Leuk om te lezen dat je een band met de auto hebt opgebouwd. Ik heb voor mijn werk in heel wat Getzen gereden en ik kreeg ook altijd het gevoel dat het een auto was waarmee ik het goed zou kunnen vinden. Een fijne no-nonsense kar, betrouwbaar, comfortabel en goed uitziend.

Goed bezig!

Peter O zei:
Ik zat te rekenen, hij wordt 17 dit jaar, dit jaar 8 jaar bij me. Ik heb nu wat geld geïnvesteerd, niet megaveel. Maar zelfs nu zit ik denk ik op gemiddeld nog geen 200 euro per jaar qua kosten.

Dan rij je echt extreem goedkoop!(y) Voor dat geld heb je bij de garage een APK + oliewissel, en dan mag er verder echt helemaal niks aan de hand zijn. Het loont dus om dingen zelf te doen of in je eigen netwerk op te kunnen lossen. En natuurlijk een pluim voor de degelijkheid van Hyundai.

Mechanix zei:
Peter O zei:
Ik zat te rekenen, hij wordt 17 dit jaar, dit jaar 8 jaar bij me. Ik heb nu wat geld geïnvesteerd, niet megaveel. Maar zelfs nu zit ik denk ik op gemiddeld nog geen 200 euro per jaar qua kosten.

Dan rij je echt extreem goedkoop!(y) Voor dat geld heb je bij de garage een APK + oliewissel, en dan mag er verder echt helemaal niks aan de hand zijn. Het loont dus om dingen zelf te doen of in je eigen netwerk op te kunnen lossen. En natuurlijk een pluim voor de degelijkheid van Hyundai.

Dat is wel een van de belangrijkste variabelen; zelf eea (hoeft niet eens alles te zijn) kunnen doen. M'n opa is iemand die alles wat er aan de Atos moet gebeuren wel gewoon door de dealer laat doen, die had net een week geleden een rekening van dik 1200 euro voor apk + onderhoudsbeurt, en dan was er niet eens zo veel geks aan de hand... twee nieuwe voorbanden, en verder alleen maar wat kleine dingetjes. Maar ja, tikt wel aan zo.

Ik zag vorige week vanuit het raam van kantoor deze opvallende Getz Cross voorbij schuiven:

getzcross.jpg

Lijkt me best een zeldzame uitvoering?

Auto encyclopedie zei:
De Getz was in 2002 een frisse verschijning, helemaal vergeleken met het b segment van Suzuki , Mitsubishi, Mazda en Daihatsu (ignis, Liana , Swift, Sirion, en Colt)

Het jaar 2003, 2004 en 2005 was in NL de Getz na de Yaris de beste verkochte Aziatische auto uit het b-segment, al scheelt het in 2003 weinig met de nummer 3. 2005 was knap hij liet toen de nieuwe colt (die de nieuwe 3e plek in nam) en de Swift achter zich. Moet er dan wel bij zeggen dat de Swift pas van april dat jaar mee deed.

De Kalos die ook in 2002 op de markt kwam deed ook redelijk mee. de verkoopcijfers en ook de 1e generatie Rio bleef lekker gaan, de 2e generatie rio ben ik van geschrokken hoe laag deze zijn

Ben benieuwd wie van jullie weet welke auto in 2003/2004 uit dit rijtje 3e werd.
Aziatisch, B-segment. De Kia Rio brak toen nog geen potten, de Swift en Colt ook niet. De Liana had z'n beste jaar al gehad, dus ik ga voor de Micra. Als ik me niet vergis is daarvan rond die tijd (2003) ook de nieuwe generatie op de markt gekomen.

Ik lees al een tijd af en toe je topic. En ook al ben ik zelf geen reuzefan van de Getz , liefde voor je eigen auto kan ik altijd waarderen. Ik heb dit zelf met de Fiat Palio Weekend, voor mij een stoere station uit Brazilië en elke keer als ik er eentje zie is het een geluksmomentje. Maar voor de rest van ons valt het niet eens op. Voor jouw Getz net zo.

Maar nu waarom ik eens reageerde, ik kwam dit filmpje van een WRC Getz tegen en moest gelijk aan jou denken.
WRC Getz

Oei ik zie een heleboel berichten, die moet ik nog beantwoorden...

Het is nu een beetje een soort achtbaan, de dag nadat mijn moeder een vaccin heeft gekregen is ze gevallen, gelukkig achteraf niet door het vaccin, maar ze heeft nu haar pols gebroken. dus ik moet af en toe even wat meer daar doen. Vandaag en gister met het mooie weer heb ik mijn corona hobby maar weer opgepakt, tuinieren.

De Hundee is nu bij Erin, eindelijk zijn de riemen aangekomen, #duurtlang. Ik kreeg vanavond het bericht dat de keringen (?) verroest zijn, dus dat viel wat tegen.
Maar er was geen reden tot paniek, dit kwam vooral door ouderdom begreep ik.

Wat een boel berichten! :) Zoals gezegd was mijn moeder gevallen, en bleef de boel een beetje stil. Ik was al begonnen met het reageren op de vele berichten, gelukkig in Word, dus ik kan het aanpassen en door!
Tijdens de Pasen was ik bij mijn ouders, ondanks dat mijn moeder gevallen was kon dit wel vond ze, voor mijn vader ook prettig, wij samen afwassen etc, en ook was opvouwen is iets wat ik toch wel iets beter in de vingers heb

Zo was mijn auto ineens wit:
6uZjLLZ.jpg

4lMLcXt.jpg

En ook de Rover ontkwam niet aan wit poeder!
wmRJZoe.jpg

Maandagavond was het niet veel beter.

Ik ben die zaterdag trouwens gestrand, mijn vader moest naar de winkel, dus ik ging rijden, kon ik mooi de vissen voeren thuis. Immers waren Ayo en ik weer uit logeren. Tijdens het wachten had ik heel leuk de radio aan, en toen wou de auto niet meer starten… Even startkabels eraan, en hij deed het weer. Later bij het meten, was de accu weer vol. Heel vreemd.

Uiteindelijk toch maar een nieuwe accu besteld, die komt woensdag, overmorgen dus..

BleuZ NL zei:
Haha, wat leuk, de kat die ook even komt kijken (y):D

Of 't nou een Hyundai Getz is, een Saab 9-5, of een Fiat Multipla, als je blij bent met je auto is het heel logisch dat je 'm goed verzorgt zodat je er nog lang plezier van kunt hebben. Op een gegeven moment overstijgt de emotionele waarde van een auto de financiële waarde; dat gebeurt bij onze auto's wellicht wat sneller dan bij een nieuwere of luxere wagen, en je kunt je afvragen wat belangrijker is, maar wat mij betreft is het zonder twijfel de emotie.

Juist dat maakt het voor mij ook ontzettend leuk om te zien hoe je bezig blijft met de Getz, en zo lees ik je topic met evenveel interesse als wanneer je met hetzelfde enthousiasme een Maserati o.i.d. zou rijden :D

Ayo is ehm bijzonder, zij wordt nu 8, en ik heb haar sinds ze 6 weken is. Ze is dus helemaal mijn vriend. Langer dan 8 uur / halve dag kan en wil ik haar niet alleen laten, Dus ik sleep haar mee. Dat vind ze geweldig, ze is net een hond. Als ze maar kan kijken, logeren bij mijn ouders, kamperen, alles is leuk!

Mijn ouders, kunnen haar nu naar al die jaren nog altijd pas aanhalen met snoepjes, terwijl ze bijna tegen me ligt tijdens het slapen. Vreemden, die moet ze niet….

De Getz, ja ik heb ook wel een band ermee. Hij heeft veel positieve eigenschappen vind ik, rijdt goed, ziet er leuk uit. Niet Alfa mooi ofzo, maar zeker geen lelijke auto.

Engineer2 zei:
Nu je de Getz al Gesha gaat noemen weet ik het zeker. Je bent gehecht eraan. Mooi werk weer!

Haha, mooi he? Gesha komt vanaf een Russiche site, ik vond het wel leuk. Stiekem weet ik inderdaad wel dat ik er aan gehecht ben. Qua forum saai, er zijn veel spannendere auto’s, maar och ik ben blij met wat ik heb. Enneeh dankje! :D

MR PMG zei:
De Hyundai heeft een goed baasje (y) Toen de Getz nét op de markt was hebben we er een proefrit mee gemaakt en de auto verraste me positief. We hebben ‘m niet gekocht (konden géén nieuwe auto betalen), maar hadden toch maar mooi even met de Getz gereden :p Hij reed trouwens beter dan de Suzuki Ignis vonden wij.

NOU, de vorige eigenaar was de Pinkstergemeente, ik hoop dat ik dat kan evenaren! ;)

De Getz is inderdaad een fijne auto, net wat je zegt hij rijdt inderdaad goed. Je verwacht het niet, maar zelfs mijn 1.3 is best pittig, met z’n 90 pk.

Je kunt altijd een auto inruilen voor een Getz ;)

Marc 827 3500 zei:

Die tegenslagen horen er beetje bij bij zulke grote projecten. Maar die pak je goed aan. (y)

Bedankt Marc! Ik aap soms een Roverboy na ;) Je kent hem misschien, hij heeft van die grote… een SD1 en een 800.. Hele toffe gast is hij…. Ken je hem?

Auto encyclopedie zei:

De Kalos die ook in 2002 op de markt kwam deed ook redelijk mee. de verkoopcijfers en ook de 1e generatie Rio bleef lekker gaan, de 2e generatie rio ben ik van geschrokken hoe laag deze zijn.
Ik gok ook op deze vriend:

In IJsland heb ik een stukje er in gereden, maar een automaat lek me niet zo fijn, dus ik heb hem kunnen ruilen voor een Yaris, bedankt Hertz!

Ik moet bekennen, ik zag een mooie luxe 5deurs met erg weinig kilometers op de teller te koop, verleidelijk. Maar goed, Gesha mag blijven (y)

Mach1 zei:
Goede updates, lekker bezig geweest!
Bedankt Ivo , ja de Getz had wel een beloning verdiend na, deze APK vond ik. Als ie dan toch mag blijven :D

cabriorob zei:
Flink bezig geweest, Peter. Mooi resultaat (y)

Bedankt Rob, het is nog niet vergelijkbaar met jouw werk, maar ik ben tevreden. Veel voldaanheid weer na het klussen. Even voelde het weer alsof het pre-corona was vond ik. Lekker klussen aan de auto.

Klassiekerrijder zei:
Leuk om te lezen dat je een band met de auto hebt opgebouwd. Ik heb voor mijn werk in heel wat Getzen gereden en ik kreeg ook altijd het gevoel dat het een auto was waarmee ik het goed zou kunnen vinden. Een fijne no-nonsense kar, betrouwbaar, comfortabel en goed uitziend.

Goed bezig!

Hey Tom! Leuk een reactie van je te krijgen! Dankje! Ja dat zeg je allemaal precies goed. Een Getz is niet wauw, maar ziet er okay uit, rijdt goed en is vooral een fijne vriend. Hij doet het altijd (op een accu na ;) )

Mechanix zei:
Peter O zei:

Zeker, ik heb de auto nu bijna 8 jaar… Ik heb een klein overzichtje wat ik aan extra kosten heb gehad, los van olie dus enzo.

Ik heb geluk, de auto had nieuwe banden toen ik hem kocht, mijn winterbanden van een jaar oud kon ik overzetten. Plus bij aankoop grote beurt EN nieuwe distributieriem.

De eerste apk was 30 euro. (plus daarna een nieuwe accu, en kabels die waren aangevreten door een steenmarter)
Jaar 2 was ook 30 euro, ik reed nog geen 8k per jaar, dus misschien nog een paar centen qua olie

jaar 3, olie, beurt en uitlaat en airco vullen. Nog geen 200 euro

Jaar 4, 30 euro plus 2 nieuw deuren (schade, 300 euro)

Jaar 5 subframe/apk/beurt, 300 euro

Jaar 6 50 euro plus 50 euro plaatwerk voor lassen(spatbord)

Jaar 7 100 euro spatbord, 40 euro laswerk, 40 euro rest, en 100 euro voor de airco

Helaas dit jaar wat meer. Maar dat is voor de volgende post .

JDx zei:
Altijd wel stijlvolle auto gevonden die Rover 45.

Hoi, bedankt dat vind ik ook. Ik heb de oude blauwe mijn ouders aangesmeerd, mijn moeder viel meteen voor “het zilver”. Het is een fijne nette auto, met ook goede rijeigenschappen. Zelfs in zijn nadagen nog.

D Elzinga zei:
Dat is wel een van de belangrijkste variabelen; zelf eea (hoeft niet eens alles te zijn) kunnen doen. M'n opa is iemand die alles wat er aan de Atos moet gebeuren wel gewoon door de dealer laat doen, die had net een week geleden een rekening van dik 1200 euro voor apk + onderhoudsbeurt, en dan was er niet eens zo veel geks aan de hand... twee nieuwe voorbanden, en verder alleen maar wat kleine dingetjes. Maar ja, tikt wel aan zo.

Zeker eens, hoewel de Hyundai onderdelen niet extreem duur zijn natuurlijk. Maar vlak vooral al het werkloon weg, daar gaat vaak het meeste in zitten. Met de Y10 ook, ik stond met motorproblemen, en dat was lastig te traceren, de onderdelen waren niet extreem, maar de garage zei al “ik heb liever dat je het zelf doet en dat ik er minder aan verdien, maar je toch het onderdeel hier haalt, wanneer wij voor je aan de slag gaan ben je in een week zo 1000 euro kwijt en is de kans groot dat het niet eens is opgelost.”

(Kan Hyundai dealer Assen wat van leren, die willen niet eens telefonisch vragen beantwoorden)

Escher zei:
Ik zag vorige week vanuit het raam van kantoor deze opvallende Getz Cross voorbij schuiven:
getzcross.jpg

Lijkt me best een zeldzame uitvoering?

Leuk Joram, de Getz Cross is redelijk zeldzaam, niet extreem, maar de gewone verkocht natuurlijk veel beter. De Cross is trouwens een idee van de Belgische importeur, voor een beurs voor gezinnen meen ik. Hyundai was zo onder de indruk dat ze hem in serieproductie hebben genomen! Leuk he?

@ Ency & Barri,

Leuk (nutteloos) weetje, de Micra voor de nummer 3 verkopende auto, het 1993 model, is DE bezorg auto hier in A-town, letterlijk elk bedrijf wat aan bezorgen doet heeft er minstens 1, sommige zelfs een hele vloot.

50585351363_cf1cb3c15a_c.jpg

Deze staat in mijn straat.

FCA lover zei:
Ik lees al een tijd af en toe je topic. En ook al ben ik zelf geen reuzefan van de Getz , liefde voor je eigen auto kan ik altijd waarderen. Ik heb dit zelf met de Fiat Palio Weekend, voor mij een stoere station uit Brazilië en elke keer als ik er eentje zie is het een geluksmomentje. Maar voor de rest van ons valt het niet eens op. Voor jouw Getz net zo.

Maar nu waarom ik eens reageerde, ik kwam dit filmpje van een WRC Getz tegen en moest gelijk aan jou denken.
WRC Getz

Hey, wat een tof filmpje! Gaaf gemaakt zeg. Een Palio Weekend, geweldig! Ik ben fan, ik heb die auto ook serieus overwogen. De 2000-3000 euro auto’s die ik bekeek waren allemaal matig, dus ik had al de rond de 1000 euro auto’s op mijn lijstje toen, de Palio stond op 1,gevolgd door een Cordoba Vario, maar toen vond ik de Getz.
In Polen heb ik nog wele gespot, maar de Siena/Albea (de sedan) was toch meer geliefd.
21066958329_8f7497f453_c.jpg

Ik vraag me af hoeveel kilometer deze gereden heeft!

@ Verlichting & Ency,

Bedankt!
Na een week moest ze terugkomen, om te kijken of de breuk goed groeide, dit was half het geval. Ze heeft inmiddels dunner gips, dus iets mobieler. Mijn vader focust nu op wat ze kan, ipv wat ze niet kan, dus dat is mooi.

Of er wellicht een operatie moet komen, geen idee nog. Het ziekenhuis houdt de boot af.

De Hundee riemen update doe ik een volgend bericht!

Vorige donderdag smste Erin, de riemen waren er. Helaas was het op werk erg druk, dus pas 's avonds laat hebben we afgesproken dat ik de auto op maandag (19-4) zou brengen. Helaas zonder leen-voiture, want hoewel het wagenpark van E groot is, rijdt alleen de Starlet, gelukkig is kantoor op loop afstand van mijn bank en bed, dus ach nouja dan maar zonder een auto.

Al snel werd duidelijk dat het allemaal wat tegen ging zitten, de keringen zweten(?) en er was last van roest. Niet ernstig, maar je moet dan denken aan boeten/moeren en dat soort grappen. Iets waar alle Koreanen last van hebben, ik krijg altijd te horen
“Als dit een Daewoo Matiz zou zijn, dan had ik er geen vinger aan uitgestoken, wat ellendige auto’s zijn dat. Mij niet bellen! Dikke doei.”
Toen bleek dat er geen 2 riemen waren maar 3… Dat was ook een beetje jammer, en omdat de halve auto al zover uit elkaar lag, kwam er ook maar een nieuwe waterpomp op.

Prima natuurlijk, ik ken Erin zo lang al, dat ik hem volledig vertrouw. Uiteindelijk is de auto nog meegaan naar zijn werk, door een botsing in een dorp, heeft Erin toen de snelweg genomen, uiteindelijk is de auto ook nog uitgebalanceerd (op dit punt kom ik terug)

Vrijdagavond, net voor de avondklok heb ik de auto weer gehaald. Naast een nieuwe ruitenwisser (dat was nog voor de apk) en nieuwe olie is de Getz weer het baasje.

Erin vertelde me 2 opmerkelijke dingen, a de ene riem stond bijna op knappen.
Die was echt heel slecht. Waarschijnlijk nog de originele. Feit is dat de auto sinds mijn aankoop (dus bijna 8 jaar lang) piepte. Ik heb in de eerste jaren bij de garage en bij de bekende die toen mijn auto deed, steeds geklaagd over een piepend geluid, er was volgens hen niets aan de hand. Het was vooral bij wegrijden, stationair etc, of het met de kachel/airco aan is moet ik even afwezen.
Nou bij het naar huis rijden was de piep weg! Ik viel bijna van mijn stoel.

5jSDgtR.jpg

Ik heb geen before foto, maar meid wat is ie moooi!!!
84b5jP7.jpg

Erin heeft zelfs een mooie sticker geplakt!
Vandaag ben ik naar Druten geweest, dus de auto had een mooie rit tegemoet.
qjInDEi.jpg

Als eerste een plaatje voor mijn rit, stom he dat ik van de achterkant blij wordt.

Nou, op de snelweg is het 100, sinds dag 1 dat ik de auto heb trilt ie boven de 120 km, dat werd inmiddels al rond de 100 dat ie begon met trillen, dit probleem werd ook weggewuifd. Er is niets aan de hand, niets te vinden. Valt mee. Uiteindelijk heb ik er mee leren leven, dus nooit harder dan 120.

Toen ik de snelweg opreed zat ik uitgebreid met ABBA mee te zingen (lees nummers aanranden, want zo fraai zing ik niet) dus vol verbazing zag ik ineens dat ik toch wel ietsje te hard reed, 110, maar geen tril. Nog even heel snel de 130 aangetikt, trilloos!

Ik wist niet wat me overkomt, geen gekke schade, of gekke dingen met de ophanging, maar wielen die gebalanceerd moesten worden, want er mistte veel lood.
De notitie die ik voor mezelf heb is , zodra er wat geks is, Erin sms-en, want die kan alles, mijn vertrouwen in de garage is wel iets gedaald, zeker ook omdat bij de oude Rover van pap ook al vele steken zijn laten vallen door die garage.

Normaal als ik met Leon ga naar iets, gaan we met zijn diesel. Ditmaal mocht Gesha rijden.
mBC8H8d.jpg

Nog een plaatje naast de Hundee, want die gaat deze week weg, er komt een kittige Brit voor terug. Wel jammer , we hebben toch vele dingen bezocht in de Hundee. Maar Britse troep is altijd goed, ik mag inmiddels geen tips meer geven. Probleemloze Hundee's, gekke Britten, Oostblok-troep. Dat soort dingen lijken besmettelijk te zijn.

Leon mocht ook nog in Gesha rijden, hij vond het zelfs een fijn rijdende auto.

En dan mag Gesha morgen weer aan de bak, op naar kantoor! Laptop ruilen, de werklaptop is er mee opgehouden, gister dacht ik “zucht”, vandaag denk ik “leuk mag ik weer sturen”. Erg he?

Vooral met die frisse achterklep snap ik heel goed dat je van de achterkant blij wordt. Gek inderdaad dat de garage die dingetjes niet had opgemerkt/opgelost, maar het klinkt ernaar dat je met Erin een hele goeie hebt! Die zou ik zeker ook in ere houden (y)

Peter O zei:
Marc 827 3500 zei:

Bedankt Marc! Ik aap soms een Roverboy na ;) Je kent hem misschien, hij heeft van die grote… een SD1 en een 800.. Hele toffe gast is hij…. Ken je hem?

Komt me vaag bekend voor. Schijnt ook zeer slim te zijn en bescheiden. o_O ;)

Goed werk weer aan de Getsy! Vervelend dat toch wel een hoop issues over het hoofd gezien zijn... Nu iig goed aangepakt. Je hebt een hoop gedaan en de auto staat er weer fris bij. Geniet ervan.

@ Bleuz,

Ja heel fijn inderdaad, nu hopen dat wanneer het bonnetje komt dat we ook nog vrienden zijn. Ik denk het wel, immers gaan we al "way back" 15 jaar ofzo.

Sinds een jaar of 6 of 8 gaan we samen naar meetings enzo, dat is altijd enorm hilarisch, want af en toe is de auto zo vol met onderdelen/gereedschap/meuk dat we er amper in kunnen.

Tot grote ergernis van zijn vrouw, dan moeten we omrijden, dus achterlangs, dan moet de de meuk in de garage/opslag (lees de geparkeerde GSA) en nemen we een paar dingen mee naar binnen in huis, meestal wat voor de kids. Zijn vrouw heeft natuurlijk niets door :T

@Marc

Ja hij is een toffe peer, hij is wat groter dan dat ik ben, dus ik zeg niets dan goeds over die boy, hij doet wel altijd heel stoer, maar heeft volgens mij wel een klein hartje. Slim en bescheiden, ja dat is ie ook, en handig met opknappen... Ik ben zijn fan, leuk dat jij hem ook kent! Misschien kunnen we hem samen eens bezoeken en naar zijn mooie auto's kijken! Lijkt me gezellig!(y)

Qua auto, ben ik weer blij, ik ben echt enorm verrast hoe strak hij rijdt nu, geen trillingen niets.
Ik moest gister naar kantoor, en dacht nog even, als ik nu ipv de A28 de A7 neem en om rij via Duitsland, wie weet kan ik een hoge snelheid aantikken (ik heb in al die jaren maximaal sporadisch 130 aangetikt) , maar ja dat is natuurlijk absurd en heb ik niet gedaan.

Ik kan er nog steeds niet bij dat de garage dit niet op gepakt heeft. Maar goed, dat is nu eenmaal zo, om Martien te citeren "Waarom vertel ik dit, moet je luisteren, ik ga nu door. Dit is passé."

Morgen komt de nieuwe accu, via internet gekocht. Een Varta, 50 euro inclusief verzenden. Dan kan ik ook weer op de parkeerplaats in de auto naar de radio luisteren, en niet meer de auto met startkabels hoeven starten als de kofferbak of deur wat te lang open heeft gestaan.

Weer een hoop werk gestoken in de Getz!(y) Begint zo langzamerhand een kandidaat voor trouwe liefde te worden. :)

Klopt de 3e plaats was voor de micra. Een micra met 4 traps automaat lijkt me idd niet fijn in IJsland, dan is een yaris en zelf schakelen een betere optie.

Maar stiekem kijk ik wel naar een micra c+c automaat

Mooi eerbetoon aan de Getz in het jongste nummer van Autoweek. Drie Getzen in de rubriek "te koop aangeboden". De auto wordt omschreven als een taaie rakker.

Dit alles naar aanleiding van de triotest waarin de nieuwste i20 het opneemt tegen een 208 en een Clio hybrid.

@ Mechanix, ja he? We zijn nu 6/7 jaar vrienden, het eerste (half) jaar was het even aftasten. :T Er werd me zelfs al verteld dat er gekleid moest worden, zeg nooit nooit denk ik dan maar. Hij verdiend het misschien wel, hoewel ie ook een werkpaardje is.

@ Ency, ja precies. Ik had me ingelezen, en er werd geschreven dat de wegen in IJsland verraderlijk zijn, niet alleen gaten maar ook bijvoorbeeld asfalt dat ineens gravel wordt, vooral op plekken dat je het niet ziet en dus verrast wordt.

Ik kreeg als vervanger een Yaris, daardoor ben ik altijd fan van die auto.

De linker was mijne, ik had 2x de verkeerde weg genomen, dus mooie gravelpaden... Ik vond het ook wel tof, een beetje een rally-auto gevoel zo. Op IJsland is alles duur, dus het wassen gebeurde pas op de laatste dag ;)

Wat leuk dat je een Micra CC zou willen, waarom heb jij eigenlijk geen Mijn autotopic Ency?

@Verlichting, bedankt voor de goede tip! Morgen even halen!

Peter O zei:
@Marc

Ja hij is een toffe peer, hij is wat groter dan dat ik ben, dus ik zeg niets dan goeds over die boy, hij doet wel altijd heel stoer, maar heeft volgens mij wel een klein hartje. Slim en bescheiden, ja dat is ie ook, en handig met opknappen... Ik ben zijn fan, leuk dat jij hem ook kent! Misschien kunnen we hem samen eens bezoeken en naar zijn mooie auto's kijken! Lijkt me gezellig!(y)

Slijmbal!! Haha ;) Een heeeel klein hartje idd. Ja we moeten echt weer eens afspreken! Veel te lang geleden. :)

Bedankt voor de tip Barri!(y)

Ik heb hem vanmiddag gehaald, nog niet helemaal gelezen. Ik zag wel eentje in een erg mooie blauwe kleur! :D

Leuk om weer even bij te lezen, je zorgt erg goed voor de Getz :cool:(y)
Een hele trouwe en betrouwbare metgezel gebleken in al die jaren.

Bedankt Bofkont! (y) Leuk om (weer) wat van je te horen! Hoe gaat het met je?

De Getz is inderdaad een fijne kostganger, ik ben eigenlijk er misschien nu wel blijer mee dan toen ik hem kocht.

Met dank aan de tips van Barri & Verlichting :
vfhOuDp.jpg

Ik moet eigenlijk eens in mijn oude jaarboeken / tijdschriften duiken. En dan wat scannen, dat is natuurlijk duidelijker dan deze foto.

Woensdag is mijn nieuwe accu gekomen, een fraaie Varta. Dat was nog een dingetje, want ik moest woensdag plotseling weer naar kantoor, dus mijn vader heeft de accu in ontvangst genomen. Uiteraard meteen bij thuiskomst gemonteerd, de Getz start weer goed, zelfs met de verlichting aan. De oude heeft het bijna 7 jaar volgehouden, bedankt ANWB!

NRxcXJQ.jpg

Vanwege dit fraaie uitzicht, nee niet Ayo,maar het blauwe scherm mag ik komende week nog een keer richting kantoor, maar dat is met een frisse Hundee bijna geen straf!(denk ik dan maar)

Een yaris eerste generatie als huurauto , houdt dat in , dat het lang geleden is dat je in Ijsland was? of had het huurbedrijf wat oudere modellen op de kop getikt?

Ik verbaas mij altijd nog wat ze nog voor een Yaris 1e en 2e generatie vragen als occasion (op de diesel en de 1.0 na dan) en ook de Yaris verso staan nog voor relatief stevige prijzen te koop, Ik kwam er kort geleden pas achter dan de 1.0 uit de eerste generatie niet de aygo motor zit maar een 1.0 4 cilinder.

Een eigen auto topic doe ik in eerste instantie nog niet, ik gebruik mijn sirion alleen maar voor woon-werk.

Gaat prima Peter, druk met de Z4 bezig zoals altijd.

Klopt idd Auto encyclopedie , gebruikte Toyota's blijven in verhouding razend duur.
3 jaar terug een corolla station gekocht voor de vriendin met een lage kmstand , moet ook wel zeggen dat het fijne auto's zijn.
Super betrouwbaar gebleken in die 3 jaar dat wij hem nu hebben.

Ah, een Blue Screen Of Death? Erg frustrerend als je gewoon je werk wil doen kan ik me voorstellen! Aan de andere kant, inderdaad wel weer een excuus voor een lekker ritje (y)

Leuk bovendien dat Ayo je gezelschap houdt tijdens het werk! Ik zit met het thuiswerken vaak alleen in de woonkamer, dus ik heb bij de IKEA ook een kantoorgenoot geadopteerd :p

Q62lSL3.jpg

@ Ency, ja het was al even geleden hoor. Ik meen 2005 of 06 misschien. De Yars was helemaal nieuw, nouja ik meen 7000 km op de teller. Huur auto's gaan in IJsland maar een jaar mee. Je zag ook echt het verschil tussen locals en huurauto's.

Ik weet nog dat ik in een museum sprak met de eigenaren, die waren nieuwsgierig wat ik allemaal had gezien enzo, het enige wat ze bijna de hele tijd kierden was "in dat kleine autootje, heb je dat allemaal gereden? Kijk dan, hij rijdt in dat kleine autootje, dat kan toch niet"

Als ik me niet vergis was dit hun auto, of van een iemand:
15015592117_12ac894ff1_c.jpg

Hier ben ik fan van de Yaris geworden, ik had ook een 1.0, best een aardig ding, reed goed maar ja 80-100 was wel de max qua snelheid ;) Het enige wat ik echt een dingetje vond was dat ik mijn iPod niet kon aansluiten, ik had 2 cd's mee en beide duurden nog geen uur. Als je dan bedenkt dat ik soms om 8 uur ging rijden en dan om 17uur pas aankwam bij het volgende hotel (met ruimte om overal te stoppen waar ik wou), was ik enorm blij dat ik eindelijk in een middelgrote stad een cd-winkel vond, mooi dom dat ik een CD van Dido kocht, die ook maar 45 minuten duurde. Later bij een pomp of super heb ik nog een ABBA CD gekocht, ik ben toen denk ik verpest en kan daardoor alle hits van ABBA :T

Toen ik de Getz kocht, heb ik ook gekeken naar Yaris, maar pfff die waren meer dan het dubbele van de Getz. Zo zag ik een 5 deurs uit 99 met 2 ton op de teller, en die moest nog 6k kosten. Maar ook nu kost een Yaris 2 nog best wel wat, maar die vind ik minder. Ik vind een 1 mooi, en ook een 3. De nieuwe vind ik niets.

Als de tijd daar is voor een topic, maak je maar ééntje aan :) In mijn ogen is de persoon en zijn/haar enthousiasme vaak leuker dan de auto zelf.

@Bofkont

Ja ik zag in Teutonia al de BMW, ik kijk wel eens daar, ik mis toch je topic wel. Ik blijf toch fan van bofkonten hoor, hoewel ik zelf 2 linker-bofkonthanden heb :T
Zo niet heit, man die is op zijn 74e ineens een echte bofkont geworden, zijn Rover heeft meer dingetjes qua sop/poets/doekjes/emmertjes dan hij, ik en mijn moeder qua douchegels en zeepjes bij elkaar! :D Fijn dat de Corolla nog steeds bevalt!

Misschien als het weer het eens toelaat fiets ik je kant eens op, en anders toer ik met de auto naar jouw land, heb jij nog altijd dezelfde 06? Ik heb nog altijd een BMW-sleutelhanger voor je liggen (ergens, als Ayo er maar neit mee vandoor is gegaan)

@Bleuz.

Haha die Ikea-huisgenoot is leuk! Ayo zegt mauwww (dat is denk ik kats voor "hottie") We kunnen wel een weekje ruilen, Ayo snurkt nu toch dus die leest dit niet.. Jouw zwartwitte vriend is vast niet zo kieskeurig qua voer. Op kantoor werden de kattenverhalen gedeeld, je snapt dat Ayo met stip op 1 stond als meest nukkige, meest rare en vooral vreemdste kat, hoewel slippers (ja echt) ook grappige dingen deed, die gromt als de postbode komt. Misschien is er nog hoop voor Ayo :T

In 2 dagen kon ik onze systeemexpert blij maken met 15 verschillende blauwe schermen, dat hij me letterlijk zei, neem jij een hamer mee of zou ik het doen?
Toen mijn blauwe schermen op den duur zelfs QR-codes kregen, wist ik wel zeker dat het niet aan mij lag :rolleyes:

Ik vind elke generatie yaris wel wat hebben, als die maar geen aygo motor of een diesel heeft. Maar ik zal ook eerder bij een ander merken shoppen omdat ik ze stevig aan de prijs vind.

Eens Ency, mijn buren hebben Hybrid, in een leuke blauwe kleur. Die vind ook leuk. Weinig kilometers, ze zijn beide 90+ misschien toch eens een balletje opgooien, maar ja past daar de vouwwagen achter? Sterker nog, als ik een klapcarvan op de kop kan tikken... Dan zou ik dat doen, maar die is zwaarder dan de 200 kg van de combicamp. Diesel zou ik ook niet nemen nee, oh en een Verso ook niet. Wat een draak is dat zeg.

Als ik de carbase moet geloven , mag de Yaris Hybride niks trekken. Ik hou van de Yaris Verso , maar ja ik ben ook mpv fan in alle segmenten.
wat ik wel jammer vinden is dat die geen achterklep heeft ,maar een achterdeur, ik vraag me ook sterk af of die ook in Frankrijk van de band is gerold.

Heel wat anders https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/lada-vesta-sw-2018-in-het-wild/

ikxype3bhfbq_800.jpg

Is de Verso niet Japans? Ik twijfel er over!

Oh wat goed!!! Die Vesta deel ik even op FB bij m'n Oostblokvrienden, bedankt voor de tip!

Ik heb zelf in een Kalina gereden, en dat reed best fijn. De Vesta is nog een stap beter, en mijn vrienden van Snippe in Nieuwlande zeiden ook al dat dit de bestrijdende Lada was.
In 2018 was ik op de sleuteldag en daar stond toen deze:

Echt zonde, hoe het in ons land gegaan is. De oude importeur bezit de rechten nog, maar Lada wil met "die gek" niets te maken hebben. Dit was natuurlijk voor de exit van de Europese markt.

Ook de sedan is erg prachtig vind ik:
[url=https://flic.kr/p/257diqr]

Wat een leuke Lada's. :)

Ik zou best zo'n Vesta willen maar ik vind ze nog net wat te prijzig om aan te schaffen.

AJ Schuurmans zei:

Ik zou best zo'n Vesta willen maar ik vind ze nog net wat te prijzig om aan te schaffen.

Eens, ik moet bekennen dat ik de vraagprijs ook fors vind. Gelukkig is een Kalina goedkoper :T

Zou leuk zijn als dit jaar een sleuteldag zou kunnen bij Snippe, hoewel in België is er waarschijnlijk dit jaar wel een oostblok-meeting, had je dat gezien?

Peter O zei:
AJ Schuurmans zei:

Eens, ik moet bekennen dat ik de vraagprijs ook fors vind. Gelukkig is een Kalina goedkoper :T

Zou leuk zijn als dit jaar een sleuteldag zou kunnen bij Snippe, hoewel in België is er waarschijnlijk dit jaar wel een oostblok-meeting, had je dat gezien?

Houdt Snippe sleuteldagen joh? Dat wist ik niet eens. Klinkt leuk. :) Ik heb vrijdag 28 mei toevallig een afspraak staan bij Snippe. Ik wil dan een veerpootbrug laten monteren in mijn Kalina zodat de rij-eigenschappen nét iets strakker worden. Verder bevalt tie nog altijd goed.

Ik zag iets over een oostblok-meeting voorbij komen op Facebook geloof ik ja. Maar ik dacht dat naar België afreizen nog steeds niet is toegestaan, maar dat blijkt wel het geval. Das misschien wel een leuk uitstapje.

Peter O zei:
We kunnen wel een weekje ruilen, Ayo snurkt nu toch dus die leest dit niet.. Jouw zwartwitte vriend is vast niet zo kieskeurig qua voer. Op kantoor werden de kattenverhalen gedeeld, je snapt dat Ayo met stip op 1 stond als meest nukkige, meest rare en vooral vreemdste kat, hoewel slippers (ja echt) ook grappige dingen deed, die gromt als de postbode komt. Misschien is er nog hoop voor Ayo :T

Hahaha, ja de “hond” is wat dat betreft een ideale kantoorgenoot! :D Muisstil, vraagt niet om eten en hoeft zelfs niet naar buiten (hoewel dat denk ik juist goed zou zijn, dan word je toch gedwongen om af en toe even van de computer weg te stappen). Speaking of, hopelijk heb je inmiddels weer een goed werkende computer mogen ontvangen (y)

Wat een leuk idee trouwens, die sleuteldagen. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Kun je dan onder toeziend oog van specialisten zelf aan je auto sleutelen?

@ Bleuz, ja pfoe.. Ayo is soms wel een stoorzender hoor. Ze is echt mijn vriend, superlief (alleen naar mij) , maar toch soms als ik eerst lees, dus niet typ of bel als ik "op kantoor ben" nou, dan denkt ze... "mooi, ik wil naar buiten" en gaat ze etteren. Legendarisch is het spel "Ik wil naar buiten" , dan gaat ze voor de deur zitten mauwen en als ik dan naar haar loop, gaat ze weg. En dit dan keer 10. Mensen zeggen dan, "joh niet reageren, dan houdt het op" maar Ayo is niet zo. Die kan letterlijk 2 uur mauwen, verhongeren omdat iets niet wil. Ze is nu 8, dus veranderen zal het helaas niet meer.

Ik heb 8 soorten vlees in de kast staan, want ik moet afwisselen. Van de een op andere dag vertikte ze het om uit plastic te eten, dus kittig chinees porselein van de kringloop is nu in gebruik. Maar aan het einde van de dag, ik zet de tv uit, ze gaat omhoog. Ik doe het licht uit, en ze rent naar de slaapkamer. Naast het bed zitten tot ik lig, en komt ze met me slapen. En 's morgens wordt ze wakker van de wekker, na 1x snooze moeten we toch even aaien/knuffelen.
Ze is ook autofan ;)

Rijden in de Y10 vind ze ook leuk.

Ze was erg fan van Riga, maar de camping in Vilnius was nog leuker, daar was ze (even) ontsnapt.

Ik heb inmiddels een nieuwe laptop! Te grappig, de dag erna lag het systeem plat... Ik was wel even in paniek. Ik dacht ohneee, totdat Teams overliep met berichten over storingen

@ AJ & Bleuz

Ja Snippe houdt een sleuteldag, dat houdt zeg maar in dat je daar kan komen en dat er problemen aan je auto worden opgelost. Snippe (dealer/garage) stelt de werkplaats ter beschikking.

Men helpt elkaar dan ook inderdaad.

@ AJ
Leuk dat de Kalina zo goed bevalt! Leuk dat je naar Snippe gaat, echt fijne mensen. Helaas door Corona is alles een beetje op een laag pitje. Er is ook een erg actieve Russische auto-club. Doe je Albert & Jolanda de groeten? (Meneer & mevrouw Snippe)
.
Ik ben de afgelopen 2x geweest bij de Oostblokmeeting, het is echt een leuke meeting! Dit jaar gaan ze niet naar het Abarth museum, dat is wel jammer. Maar goed. Ik moet even kijken of ik nu weer ga. De gezondheid van mijn vader is moah, dus ik moet een slag om de arm houden. Maar ik zou het liefste wel gaan, het is echt een leuke meeting. Mocht je willen, kan ik foto's delen met je, om je te overtuigen :D

Vorige week was ik bij de Tuinland, ja inderdaad voor mijn eerder genoemde huisgenoot.. Ik moest natuurlijk wel even naast deze auto parkeren:

De i20 is 17 jaar nieuwer, toch erg dat ik qua buiten looks mijn Gesha mooier vind. Qua specs en binnenkant natuurlijk niet.

Vorige week ben ik nog een vriend gereden. Ik had me wat vergist qua kilometers, dus ik heb op vrijdag 450 kilometer gereden. Naast dat ik een supermiddag had, een ritje in de gaafste Rover 75 V8 van ons land heb mogen rijden, was de rit ook fijn.

Heen was het 100, terug was het donker dus ik mocht 130. Nou, en dit ging zonder trillen. Ik heb nog nooit zo hard met ABBA meegezongen. van blijdschap. Erin krijgt op het eerste feest je niet 1 maar 181 biertjes

Ligt inderdaad wat moeilijk op het netvlies, die nieuwe i20. En mooi dat de Getz nu trillingsvrij rijdt! Dat is een heel stuk comfortabeler.

Zo, weer even je topic bijgelezen na enkele weken (of maanden? pff ik heb echt geen tijdsbesef meer inmiddels o_O ) niet zo actief op het forum te zijn geweest.

Goed om te lezen dat het je Getz en grote vriend Ayo nog steeds goed gaan. Katten blijven toch uniek rare wezens he, en tegelijk oneindig fascinerend op een grappige manier :p

Jij werkt ook nog volledig thuis geloof ik of niet? Ik ook, ondanks dat het er meer en meer op begint te lijken dat de pandemie langzaam aan overwonnen wordt.
Zal wennen zijn om opeens weer vaker naar kantoor te gaan. Weet haast niet meer hoe "sociaal wenselijk gedrag" op het werk moet inmiddels hahaha. Dat wordt nog wat, kom ik straks aanzetten in mijn adidas trainingsbroek. "Wat? Deze draag ik al anderhalf jaar hoor... Zit hartstikke comfortabel!" :p

gewoon even een zijweg in slaan , maar hoe gaaf is deze. https://www.autowereld.nl/subaru/justy/1-0-gl-evct-automaat-unieke-auto-met-138-000-km-incl-nw-apk-05-2023-35065292/details.html

@ Mecahnix,

Ja eens, ik ben er nog niet helemaal over uit. De voorgaande i20 vond ik mooier. Wel minder uitgesproken misschien.
Trouwens, op de schaal nutteloze info, wist je dat jij op pagina 1 de allereerste reageerder was in dit topic?

@Ramon,

Ha, ja lang gelden! Ayo zegt ook hoi. "Die boy, die ken ik... " Het gaat allemaal zo maf snel he? Eens! Ik werk inderdaad ook volledig thuis, ik kleed me elke dag nog netjes aan. Dus wax in de krullen, broek aan. Wat zelfs nog schoenen aan. Ik ben 2x op kantoor geweest, ja dat was wel even wennen.

Vorige week heb ik songfestival met vrienden gekeken, keurig op 1.5 meter. Tot jouw naamgenoot zei, "hoe doen we de selfie?" We zaten een minuut of korter bij elkaar, maar toch zaten we alle 3 "oh uhm". Zij zijn een echtpaar, en net als ik, erg selectief met mensen zien. Maar zelfs toen zaten we even "ohja" .

Gelukkig gaat het vaccineren nu snel, als ik het zo zie kan ik deze week wellicht ook bellen.

@Marc

Thanks Marc! Ik vind het altijd wel leuk om mijn auto of naast dezelfde auto of naast een ouder of nieuwer model te parkeren.

@Ency
Oei die is leuk!

Toen ik mijn eerste auto kocht, toen reed mijn vader nog Volkswagen. De Vries, tegenwoordig Century, hun hoofdverkoper woonde bij ons in de straat, met de hoofd garage 2 huizen verder. Voor mijn eerste auto gingen we ook naar Koos. Die kwam toen aan met een Justy, een heuse automaat. Ingeruild door een oud vrouwtje.

Nou, dat werd niets dus, ik vond het echt een duffe auto. Dus deze vriend kwam:

Ik moet eerlijk zeggen, een Justy vind ik leuk, maar niet voor mij. Voor mij zijn er slechts een paar auto's die ik zou willen. Een andere Steilheck, een Samara, FSO en een Rover 100 Cabrio. Voor de rest zijn er ontelbare auto;s die ik super vind, maar niet voor mij. Ik kon vorig jaar een Matiz, of een Daewoo Nexia zo meenemen. Eerder kon ik ook al een Accord uit 84 voor (bijna) niets overnemen. Maar ik ben een gevoelsmens, is er geen klik "Than it aint gonna happen!"

Ik hoop snel weer eens de Y10 te voorschijn te halen, ik heb er nu met Covid niet echt zin in.

Ik vind het b-segment van Fiat en Lancia ontzettend boeiend uit de tijd dat ze er nog cvt automaten instopten ipv die vreselijke half automaten. Toen de 2e generatie punto een facelift kreeg kon de klant kiezen tussen semi of cvt, alleen de cvt automaat was zoveel duurder dat die volgens mij alleen maar op papier te koop was.

Rover kreeg ook even weer aandacht van Autoweek https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alle-rover-youngtimers-dit-moet-je-weten/

Ja leuk rover stukje hier en daar wat dingen gelezen die ik niet wist. Waarschijnlijk moesten ze ergens een bouwjaar grens trekken in het stukje en werd er niet stil gestaan bij de 200BRM. Daar had ik recent nog nooit van gehoord, tot dat jij mij daar op atttendeerde.

Ik had wel eens gehoord dat een bmw met half automaat hier https://www.youtube.com/watch?v=yM7zmM6sAQE en daar werd vervangen door een handbak. Hier een stukje over exoten met half automaten. https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-9-autos-hadden-een-sequentiele-transmissie-166734

Terug
Bovenaan