As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45

@Rutger, ik mag niet quoten met foto's dus dat waag ik dan ook maar niet. MAAR wat een goede foto zeg. Een wijs man zou gillen:
"Meiddddd, wat goeddddddddd. Het is perfeccct! Zo mooi, niets maar aan doen!"

Ik snap dat jij in je nopjes was, er is slechts 1 ding beter, en nee dat zijn niet 3 Getzen maar Agila's... Agila's in duo, dat is pas echt de spot der spots, maar als Getzrijder is dit natuurlijk mooier.

Leuke info ook, zoveel Getzen die nog achteraf zijn geïmporteerd, die rijden volgens mij allemaal hier in het noorden, want ik zie best vaak latere imports rijden.

Qua ons-taalgrapje, tja meid is inmiddels bekend, Erin smste het laatst ook al hoor. En Meid is ook een beetje Martiensss, maarehm "Heit" is niet Drents, maar Frysk. Mijn collega komt uit dat land, en die kwam niet meer bij toen ik het had over heit & meid.

@ency, laten we hopen dat het nog lang niet nodig is hoor. Misschien kunnen we anders gewoon ruilen van auto, ik de Rover, mijn ouders de Getz.

@Bleuz, leuk dat moeten we doen! Ik woon inderdaad in Assen. Samen met Ayo, ik ben bij haar in natuurlijk. Er is maar 1 baas he! Nou dan heb ik nog een verhaaltje, ik heb voor de vakantie een leuk kleedje gekocht (Xenos, met campers, tentjes en caravans erop, leuk voor Ayo dacht ik zo) Normaal vertikt ze het om iets nieuws te liggen, dus ik dacht ik leg het op de bang, ga er 2 avonden op zitten en dan ruikt het naar mij, en wat denk je, voordat ik er op gezeten had, lag mevrouw al te snurken.

@Adrie
Heit is een grapje van Erin, die zegt altijd als we ergens heen gaan "waar is heit nou.. " Daardoor is dat wat gaan rollen, en gebruiken we het altijd, dan app ik met Rutger over iets, en dan zeg ik "ik ga morgen met Heit naar.." toen we het hadden over vakantie , was zijn vraag ga je met Heit en meid?

Trouwens, gebruik jij ook (nog) FB ? Er is namelijk in het Noorden een erg grote community met Amerikaanse auto's. Ik was vandaag in Zuidlaren op de rommelmarkt, en er kwam ineens een hele stoet langs. Met mooie klassiekers, Corvettes EN ook matzwarte dingen. Ik begreep dat er vaker rondritten zijn van deze mensen. (Het is dus niet een club ofzo) Misschien leuk voor je.

@Durashift, bedankt! (y)
 
Op zaterdag waren de vrije trainingen, en daarna natuurlijk de qually. Met een temperatuur van ruim 30 graden was koud bier wel fijn. Nu zagen we onze mede fans met van alles slepen (bolderkarren vol met koelboxen), wij hadden alleen eentje met een snoer, dus ik ging eerst maar even Knittelfeld in.

51308417008_a59379c80d_c.jpg

De eerste stop was de Lidl, nou die deed goede zaken met alle mensen, de halve camping haalde daar niet alleen het ontbijt en de BBQ meuk daar weg, maar ook alles wat er tussen zat.. Helaas geen koeltasjes, dus dan maar naar de winkel ernaast, een soort Action. Helaas daar ook geen tasje, wel een praatje met de medewerkster, die me vertelde hoe geweldig al die “mensen in oranje waren. Allemaal vrolijk en vriendelijk, nu maar hopen dat Max wint.”

Ze vertelde dat ik beter naar andere winkel kon gaan, een soort warenhuis. Dat deed ik dus maar. Daar heen rijdend zag ik dat Knittelfeld best een leuk plaatsje was, dus daarna besloot ik om toch maar even rondje te maken.

51305575254_0210533b70_c.jpg

Voor in het plakboek, Gesha in Austria. (zo kan ik de parkeer garage terugvinden mocht ik verkeerd lopen ;) )

51307476117_d77001a430_c.jpg

Links stond dit mooie huis…
51308416843_88bf250216_c.jpg

Rechts deze fraaie Matra!

51307476022_61fc02a5d3_c.jpg

Leuke gekleurde huizen.
51304856806_baf2ed8857_c.jpg

Naast deze fraaie trein was er ook een trein-museum, helaas was die dicht en heb ik de hitte voor niets getrotseerd.

51308938499_0ae2076944_c.jpg

Een bekende van me uit Polen fotografeert dit soort flats, zogenaamde “concrete nudes” (of dit zijn verzonnen term is, weet ik eigenlijk niet). Ik word zelf hier heel blij van, volgens mij was dit het hoogste gebouw van Knittelfeld.

51305863250_c06f618b03_c.jpg

Nou ik heb mijn lievelings-restaurant/bezorger gevonden!

En toen was het tijd om naar de camping EN de baan te gaan.

51308217791_3edcca1b68_c.jpg

Max en Oranje, de dresscode voor de training!

51308218666_9e017b923c_c.jpg

Hier waren nog anderen bezig, maar langzaam maar zeker werd dit het gezicht:

51308418418_449a592f67_c.jpg


51309228710_6f10740360_c.jpg

De training!
51309229860_69f33f0552_c.jpg


51307483557_cedafa594f_c.jpg

In het voorveld was het helemaal gekkenhuis. Elke keer als Max passeerde en nog steeds op 1 stond, werd men wild.

51307483297_a4c29ebef8_c.jpg

Poll is binnen!

51308423688_969c67d5aa_c.jpg

Gekkenhuis, mensen hadden een soort oranje rookbommen meegenomen.

51308423408_5c84a81d1e_c.jpg

En toen in een karavaan terug richting de camping.

51308826938_c579ab070d_c.jpg

Ik vond dit misschien de tofste combinatie op de camping.

51308826978_a72e21df23_c.jpg

’s avond natuurlijk weer bier & rummikub, zoals het hoort op vakantie!
 
Bedankt Marc!! :D

Op naar het laatste deel!

En dan is het zondag, de dag van de race, spannend!! Na een ontbijtje, douchen en koffie gaan we weer de voettocht doen, van 10 minuten.
51308592101_433b1b0d48_c.jpg

het is nog vroeg, hoewel het programma al bezig is, toch veel lege zitplaatsen nog. Gelukkig hoeft de mask niet op, maar wel wennen zo tussen de mensen. Het zou gaan regenen ook, maar de bui lijkt steeds later te komen.

51307851727_5445a0c6cc_c.jpg

Ook de overkant is vollop oranje!

Toen was het tijd voor de Formule 3
51308595026_16e31c4232_c.jpg


51308795253_f8abcf9454_c.jpg

Gevolgd door de Porsche cup

Toen was er een PR-momentje

51307856597_d8efae5f10_c.jpg

Eerst werd de baan helemaal in orde gemaakt

51309604280_f077601a7e_c.jpg

Ik vroeg me af wat dit voor wagen is EN waar ie voor dient. Dit is een KTM X-Bow, made in Austria...(bedankt Rutger)

51309605150_5812f34ef1_c.jpg

Toen kwamen de coureurs voorbij voor hun praatje.

51307857487_f8409502e3_c.jpg

Inderdaad, hier was Max in de buurt!

51308799103_4c9e499212_c.jpg

De wagens waren dus voor een momentje met Max.

51309605460_14852ba70e_c.jpg

Is ook zo, er waren ook andere coureurs…

51309607390_0846220d76_c.jpg

Hierna volgde een spectaculaire vliegshow.

51308799318_8b0af43074_c.jpg


51308600326_f0485b1728_c.jpg

En toen was Max de winnaar!

51309321734_87c9bd45a7_c.jpg

Even een bewijsje dat we toch echt bij de F1 zijn geweest!

51308800173_1a5399780f_c.jpg

Alles na afloop was compleet oranje, echt wel een soort kippenvel moment, het Wilhelmus dat dus door iedereen in volle borst werd meegezongen.

51309634435_d76faf16db_c.jpg

Terwijl wij een biertje of 2 namen, oh nee correctie ik zat aan de wijn omdat we bijna door de bier heen waren, zagen we dit beeld… Dit heeft letterlijk bijna 3 uur zo gestaan, zonder amper beweging.

51308627201_ace7a41692_c.jpg

Maar ook op de camping stond een file..

51307886277_9d0714931c_c.jpg

Na 2 dagen bbq gingen we maar op de camping eten, de 2(!) Schnitzels waren heerlijk, de aardappelsalade redelijk, maar omdat we weinig bier hadden nam ik wijn. Nou “mij niet bellen, zoooo viessss” En dan krijg je ook nog een halve liter…. Ik had het toen erg zwaar..

51309348154_7eec57115d_c.jpg

Laatste Oostenrijkse Gesha-foto, een Megane vind ik mooi, de Clio niet. De Cliorijder was overigens wel leuker. (waarom vertel ik ditttt)

51304107772_6468b91781_c.jpg

Doei, Redbull-ring, wat een mooie ervaring was je!

51309353869_dca0375da4_c.jpg

En tien minuten later stonden we in de gele kentekens-stau!

51309353994_cf06bd5274_c.jpg

Michelin reed ook terug…

51308633766_a9a4609559_c.jpg

De enige stau, die een half uur stilstaand was!

51308832528_2f3f593e48_c.jpg

Gelukkig waren we geen truck, anders stonden we misschien nu nog wel bij grens.

51308832633_1186c551b1_c.jpg

Even de beentjes strekken, heel bijzonder dit autoslot… Zou Mister Bean zijn Mini hebben ingeruild?

51308633386_bb654d578d_c.jpg

Baustelle en file, typisch Duitsland!

51308632856_1743b32b6e_c.jpg

Om bijna half tien waren we weer thuis! Na een trip van dik 13uur, Ayo was blij me te zien, en rond 2230 was ik weer thuis, gelukkig was het thuiswerken dus om 8uur op kantoor zijn was te doen …

Ruim 2200 km verder, de Getz heeft zich prima gehouden, 150-160 op de teller gedaan zelfs, niet lang uiteraard maximaal 10 minuten (straks gaat ie stuk, kan me een oud AW-artikel over een Starlet herinneren) . Maar zuinig, comfortabel.. Wie weet volgend jaar weer met Getz op vakantie.
Nu mag ie weer forenzen met me, sinds vorige week werk ik weer op kantoor.

Deze week en volgende week nog werken, en dan heb ik vakantie. Dan heeft de Getz weer rust, samen met m’n vader ga ik (weer) naar het rijk. Eerst naar Maagdenburg, om dan naar OMMMA te gaan, pap en Ayo gaan vrijdags vroeg weg, de Fryske boy en ik rond 14uur (na mijn werkdag). Ik heb er zin in!
 
Je blijft ook lekker onderweg zo! Leuk reisverslag :D

Het blijft toch ontzettend interessant om te zien wat voor auto's je op reis tegenkomt. Een hangslot voor je auto, hoe verzin je het o_O
 
Ontzettend leuke verslagen van de F1 daar. Oostenrijk is een mooi land en dat circuit is echt top geregeld. Ja, zelfs de files zijn daar top geregeld :D

Wat kwam er uiteindelijk uit het motormanagementlampje?
 
@Pausebreak

Thanks, ja ik was onder de indruk van Oostenrijk. Mooi land, goed georganiseerd zeker ook bij de Formule 1, en vriendelijke mensen. Hoewel dit jaar weer Duitsland wordt, en daarna staat bezoek in Polen weer op de planning staat (hopelijk laat de gezondheid dit toe) wil ik ook echt eens langer naar Oostenrijk.

De echte file, de gele nummerborden foto was langzaam rijdend, de andere stond echt stil, was ook met "staugasse" (of hoe heet dat, dat in het midden een ambulance langs kan) En met mooi uitzicht op een kasteel!

Het motormanagement-lampje brandt omdat ik hem net op contact heb gezet, gelukkig geen gekke dingen. De laatste keer dat die is gaan brandden is jaren terug, in Riga toen ik over een zeer slechte weg reed en de katalysator hierdoor geen meting kon doen.. Dat is volgens mij al weer 5 jaar terug. Saai autorijden hoor, een Hundee.


@ Bleuz,

thanks! Ja spotten is dan ook mijn hobby, ik zit dan als bijrijder met de camera in de hand, vele interessante plates gezien, dit was een hoogtepunt:

51307892372_f66122cffc_c.jpg

Albanië, niet alledaags

51307891652_cda868b1a7_c.jpg

Ik wou nog een briefje maken, of ze wilden ruilen... Helaas geen pen & paper mee..

Tijdens vakantie loop ik altijd met de camera in de hand, natuurlijk niet alleen voor bijzondere auto's maar toch. Ik wandel ook steevast 's 1x per dag op de camping om op de terugweg van de wc.

Sinds een Poolse vriend me op de site "platesmania' heeft gewezen let ik nog meer op kentekens, omdat het leuk is een paar:
37276482320_014b1e2918_c.jpg

Deze auto is van de VN, en zou uit Armenië moeten komen. Deze zag ik in Gdansk.

38101279276_fff8a9b00e_c.jpg
[/url]
Dit waren onze buren in Kaunas , die hadden toen al 10000 kilometer gereden, en zijn via Polen uiteindelijk ook nog in Denemarken gespot.

50252537452_6205c98c29_c.jpg

Deze haalde ons op de snelweg in, mijn foto was mislukt, gelukkig moest meid (m'n moeder dus) naar het toilet, dus dat werd de eerste parking. Dit is een diplomaten kenteken uit Polen (gezien in Polen) dat is niet zo spannend, maar deze is van Noord-Korea
 
Vrijdag eerst Ayo naar de dierenarts, dat is altijd een grote strijd. Gelukkig ging het ditmaal een beetje redelijk, en is de queen ingeënt voor de vakantie. Dat was dan meteen weer geregeld.

Op zaterdags zouden we dan richting Bakkeveen, ongeveer een half uur rijden. Daar zou een hele grote Brocante zijn (lees rommelmarkt) . Het duurt tot maximaal 13 uur, en eigenlijk als je er om 8 uur bent, moet je al bij tijd en wijle snellopen om alles te kunnen bekijken, om 12 uur vertrekken de eerste mensen al namelijk.

Meestal ga ik een keer met Erin en een keer met m'n vader. De vorige keer hadden we al een boel meuk, ehm spullen gekocht. Zo heb ik eindelijk een mooie campinglamp op gas, maar ook modelletjes maar ook de complete serie wallander DVD's voor 1 euro per seizoen

Erin, was er ook weer van vakantie, en had ook wel oren om heen te gaan. Omdat we op de terugweg de caravan zouden halen, gingen we met 2 voitures. Zaterdagochtend om 7.15 scherp bij heit...

Even voor 8 kwamen we aan in Bakkeveen,. Naast de eerder genoemde koopjes (een keer met Erin, was de auto zo vol dat we amper konden zitten, vouwfiets en uitlaat zijn niet de meest handige dingen om te vervoeren) is het ook een walhalla qua spots.

51395359303_72f2ed2ef1_c.jpg

Een Mini Clubman, met de lampen aan inderdaad!

51395359253_76a12de167_c.jpg

Geen handel gedaan, maar wel een leuke camper!

51395097181_7c8e514cc3_c.jpg

Waar zijn ze allemaal gebleven, eerder waren ze nog veel te zien, maar de Y lijkt ineens hard te verdwijnen, deze heeft leer van binnen.. Het is als volwassenlego, super tof, maar in je hoofd weet je dat je 't niet moet doen.

51395097146_f39ee23aa8_c.jpg

Volgens intimi, was de Trabbi mooi, maar de kar niet DDR. Die intimi heeft namelijk een DDR-kar. Die staat naast de T2 of was het nu iets anders...

51395826809_466f2a5901_c.jpg

De 205 was een automaat, bijzonder volgens intimi, de meuk was "niet gratis", no deal hier dus. Zelfs een 2cv modelletje (niet te zien op de foto) koste meer dan 3 ribben.

51395359058_7580d7e3fd_c.jpg

Of er nu veel spullen in een Audi Coupé passen... Lijkt me niet.

51349267191_ce93db5451_c.jpg

Van deze hele vroege Polo werd ik natuurlijk heel erg blij!

51396113114_c58da8a884_c.jpg

De buit, alleen maar modelletjes EN een CD van Diana Ross. Er komt nog wel een koelbox bij, die had mijn vader gekocht, maar hij heeft er al eentje. Mijn reactie "neem mee, meid zooo goedkoop" gaf de doorslag, volgens Marktplaats / FB is het de Mercedes onder de koelboxen, dus een werkende voor 10 euro is dan niet mis. De huisjes zijn gratis, die komen uit de treinset van Erin & m'n vader.

51396108955_00ba4e0aba_c.jpg

Natuurlijk gingen we lunchen in Oosterwolde, dat is onze traditie. Mijn Russische bordje is trouwens de afgelopen dagen al een groot vraagteken voor mensen geweest, je ziet de "Wat issssss dittt"-blikken.

Bij de caravan-stalling aangekomen stond de caravan al klaar, de accu gemonteerd voor de mover. EN toen bleek, de Getz heeft een 7polige stekker, en de caravan 13. Dus de trektocht met de Getz was mislukt, en kon ik naar huis om de auto's om te wisselen.

48509049502_bdb6674be4_c.jpg

Wel heb ik dit keer gereden. Normaal rij ik alleen op de snelweg, zelfs over de smalle brug nu , dat vond ik wel eng. Maar ik heb de caravan naar huis gereden. Ik heb geen BE, dat is voor de combinaties waar ik meer rij ook niet nodig. Doordat ik een lui oog had is soms breedte een beetje spannend(ik heb daar soms moeite mee).

Nog een weekje werken en dan is het holiday, ik merk het is nu wel al een beetje aftellen.. Eerst naar Maagdeburg en dan wellicht verder de DDR in. Ik ben echt heel benieuwd naar OMMMA, hoe dat Corona-ISH is.
 
Peter O zei:
Van deze hele vroege Polo werd ik natuurlijk heel erg blij!
Ik ook, behalve dan die spullen op de lak.....
Jammer dat ie de correcte buitenspiegels niet heeft. 1e modeljaar Polo 2 (alleen steilheck) heeft een platter model spiegel.
 
Leuke vondsten op die markt! Je kunt voor caravanstekkers verloopstukken krijgen, dan kun je de volgende keer toch nog op stap met de Hyundai. Volgens mij heeft dit te maken met de mistlamp en continue 12V, die werken dan niet op jouw 'oude' aansluiting.
 
Klassiekerrijder zei:
Leuke vondsten op die markt! Je kunt voor caravanstekkers verloopstukken krijgen, dan kun je de volgende keer toch nog op stap met de Hyundai. Volgens mij heeft dit te maken met de mistlamp en continue 12V, die werken dan niet op jouw 'oude' aansluiting.

Volgens mij heb je voor 7 polig geen 13 polige verlengstukken, maar voor 13 polig wel 7 polig. Maar hdb er ook niet heel verstand van en ben wellicht verkeerd geïnformeerd
 
Natuurlijk werken niet alle aansluitingen zoals ik al meldde, maar je kunt de boel fysiek aansluiten en de basisfuncties corresponderen, dus de verlichting werkt.
 
Bedankt qua stekker info..

Back in the days, toen ik in Frankrijk een ongeluk gehad heb, kreeg ik een fraaie leenauto om thuis te komen. Dat was deze Laguna:

14029636056_8d4206f238_c.jpg


Die auto had een 13 polige stekker en je kreeg een converter naar 7 polen erbij, de vouwwagen had weliswaar een mistlamp maar slechts 7 polen. Per ongeluk heb ik dat aan de stekker laten zitten toen ik de auto inleverde , die ligt ergens bij m'n vader, maar waar..

Nouja na de vakantie maar even kijken. Het heeft niet zo veel haast, voorlopig komt er geen caravan, ik was een beetje nieuwsgierig hoe de Getz iets groots trok.

Oh ja Sjon, eens... De mensen hebben de Polo al een tijdje wel geloof ik. De mistlampen zijn "nieuw" die had ik niet eerder gezien op deze. De vorige keer waren er nog niet op.

Vandaag is de big day, dan is het begin van de holiday, nog even een halve dag werken, ditmaal op het thuiskantoor en dan is het op naar het Rijk!

51403668917_51ca652351_c.jpg


De Fryske boy & ik vertrekken vanmiddag, dan zijn in de loop van de avond gewoon 2 Rovers op de camping. Ayo haar taxi komt dadelijk langs.

Als het goed is, is dit dan vanavond het beeld:
48718019271_20c2dda9c1_c.jpg


En dan is het morgen al op naar OMMMA, ik ben benieuwd, 2 jaar geleden was het episch tof. OMMMA is namelijk HET event op gebied van Oost-Europese voertuigen.
 
51396108955_00ba4e0aba_c.jpg


Mijn Russische bordje is trouwens de afgelopen dagen al een groot vraagteken voor mensen geweest, je ziet de "Wat issssss dittt"-blikken.

Exact mijn gedachten woensdagochtend rond 7.30 uur op de A28 net voor afslag Haren richting Groningen. Wat is dat? Na dit topic te hebben bijgelezen weet ik dat ik de beroemde Getz uit A-town heb gespot :D.
Volgende keer toeter ik (rode Mazda 3).

Fijne vakantie.
 
In nummer 38 van Autoweek komt een klokje rond keuring te staan met een Hyundai Getz: de titel is: "komt het einde in zicht voor deze Getz? " De titel voorspeld weinig goeds. Het is een donkergroene pre-facelift 5 dus minimaal 16 jaar oud.
 
Zo inmiddels weer back at home, en zelfs alweer een paar dagen op pad geweest naar kantoor, dus je kan me weer spotten Joop. Ik hou ook mijn ogen open voor een rode Mazda 3.

@ Verlichting, bedankt voor de tip. Maar even weer een Autoweek halen!

Eerder hadden we het over een stekkerverloopje. Bij mijn nieuwe favoriete winkel Woolworth (een soort Duitse Action) lag er eentje voor een appel en een ei, die heb ik dus meegenomen. Die gaat standaard in de kofferbak nu.

Ik zal dit weekend beginnen aan het jaarlijkse vakantie-verhaal, het weer was verrassend goed. We hebben Maagdenburg (OMMMA), Dresden, Leipzig & Eisenach aangedaan. Aangevuld met 2 daagjes Tsjechië. Dus veel gezien, helaas was veel wel wel dicht, maar aan AutoMusea geen gebrek!

51507943736_379aef4c2e_c.jpg

De eerste 2 nachten werd de camping niet met 1 Nederlandse Rover opgeleukt, maar met 2! Mijn vader en Ayo waren al in de morgen vertrokken, voor het eerst waren er amper(!!!) Bauwstelles op de route, dus eindelijk doorrijden. Helaas was het weer bij vlagen dik waardeloos (heftige regen)

Nou de grens van Nieuweschans werd nog droog gedaan..
51508740414_98cb10350f_c.jpg


51508257908_084a8ef22c_c.jpg

Vrij snel later was het regen en regen, wat uiteraard neit zo goed uitkomt op de foto. De wissers op stand 2 hadden zelfs moeite ermee, maar ja je moet ook niet in Britse voitures naar het Rijk gaan natuurlijk! :T

51508959600_61891f0cee_c.jpg

Bij Maagdenburg werd het ineens beter!

51507228992_0bfd822c79_c.jpg

En eenmaal op de camping, kwam de zon bijna door.

51508257703_875332cc29_c.jpg

Mijn grote vriend vond het allemaal fantastisch.
 
Voor mijn gevoel even een paar dagen niet in je topic gekeken maar je bent ondertussen alweer de halve wereld afgereisd! Ben benieuwd naar je reisverslag en de spots (y)
 
@ Marc, thanks buddy! En hoewel er niet veel Rovers waren, toch een paar gezien. Ze zullen voorbij komen hier!

@ Tom echt he? Ik moet zeggen, we hadden dit jaar wel geluk, gevoelsmatig waren de bauwstelles minder, maar de regen was er wel. Eigenlijk mag ik niet klagen, 1x op een morgen toen we fietsten aan het einde, en voor de rest eigenlijk alleen 's nachts, EN als we een reisdag hadden.
Vanuit Eisenach was het qua bauwstelles wel een drama, dat was een zware tegenvaller, De bijna 5 uur werd uiteindelijk dik 7 uur, dat was een beetje jammer. Zeker omdat thuiskomst om 18.30 niet zo fijn is, zeker niet bij 8 uur op kantoor zijn.

@Zadelsnuiver, haha ja! EN dat met Corona! Ik ben al bezig, een wijs man (vast onbekend in Finland) zou gillen, "meid zoo drukk zooo veel werk, maar ik ben busy. Waarom vertel ik dit, ik ga even doorrrrrrr!
 
verlichting2 zei:
In nummer 38 van Autoweek komt een klokje rond keuring te staan met een Hyundai Getz: de titel is: "komt het einde in zicht voor deze Getz? " De titel voorspeld weinig goeds. Het is een donkergroene pre-facelift 5 dus minimaal 16 jaar oud.

https://www.youtube.com/watch?v=iIHqx5FnbSA
 
Schrok van de video. Kan me niet herinneren ooit zulke slechte dorpels gezien te hebben. Deze jongen wil er nog mee blijven rijden tot in februari 2022. Deze auto is alleen nog goed voor een enkeltje naar de dichtstbijzijnde sloperij. Je wil er niet aan denken om hier een ongeluk mee te krijgen.

Wat me niet verbaasd is dat de motor nog goed is. Gezien de staat van onderhoud van de auto zal de motor ook weinig aandacht hebben gekregen. Die 1300 12 klepper was een oersterk blok.

En de Getz wegzetten als een boodschappenauto is kort door de bocht. Bij goed onderhoud spoort de auto goed, veert de auto netjes en is die ook voldoende stil.. Ik heb in 2015
in de zomerperiode in 14 dagen tijd 3500 kilometer gereden. En ik ben daar niet uitgekomen als een gebroken man.

Ik ben nog steeds fan van de Getz!
 
De reden om een dag eerder te vertrekken was OMMMA. Dit is misschien het grootste Oostblok-voertuigen meeting in West-Europa. Alles tot ongeveer 1990 was welkom. Dan heb je het over auto’s, tucks, caravans, motoren en brommers. (ik heb overigens niet het idee dat nieuwere auto’s geweigerd werden)

Ik was in 2019 al eens geweest, na een paar keer het net mis lopen. Plan was vorig jaar om te gaan, maar ja iets met Corona.

Het was dit jaar wel wat minder, niet alleen was het geen 35 graden, maar ook het aantal deelnemers was wat minder. Het schenen nu 1500 te zijn, de vorige keer was het dik 3000. Nog steeds een bult. Trabant, Wartburg & Barkas waren het meest vertegenwoordigd. De klassieke Lada’s waren een goede 2e, gevolgd door Skoda. Hoewel er vele bekenden waren, waren er ook genoeg nieuwe wagens voor mij. Opvallend meer UAZ dan de vorige keer, net als de handvol Melkussen. Goed eerst wat foto’s.

51521038430_79cfd590e1_c.jpg

De meeting was nog geen kwartier rijden eigenlijk, maar deze bonte file maakte dat we er wat langer over deden.

51520364573_deaff50d31_c.jpg

Het Elbenauerpark is enorm en werd aangelegd ter gelegenheid van de Federale Tuinbouwtentoonstelling in 1999. In de jaren dertig van de vorige eeuw werden op de huidige locatie Wehrmachtkazernes en geschutsmuren gebouwd. De restanten hiervan zijn gebruikt als “vuilnis” en ophogingen in de bergen van het park.

51519327362_7e300f710f_c.jpg

Dit lijkt me ook wel een leuke manier van op vakantie gaan, nu alleen Ayo nog overtuigen!

51520849169_b7d6204e30_c.jpg

Barkas is in Duitsland niet heel zeldzaam, leuk is wel dat dit een Belgische Camper is. Omgebouwd door de importeur. Meneer Olbrechts ken ik wel, hij heeft nu een museum van Barkas, Melkus & Trabant in België, ze staan ook op OMMMA met oude bedrijfsvoorraad. Ik koop altijd een kleinigheidje bij ze, zoals dit jaar folders van oa de camperlijn. En we maken dan even een praatje. (het museum is een aanrader trouwens)

51520848774_7bbe3571c5_c.jpg

Het Sovjet-leger was ook aanwezig.

51519325597_ffb6285b37_c.jpg

Deze Volga is al imposant, nog gaver is dat het een echt KGB-auto is. Je kan je voorstellen dat ik wel 5 minuten heb gedaan voor ik eindelijk een foto kon maken zonder lui, ehm mensen in mijn beeld. (Ja hier zit een ergernisje)

51520841914_4410e17f09_c.jpg

Best druk!

51521044275_056248ed81_c.jpg

Een Chaika is misschien wel de meest fraaie auto die “Moeder Russia” gemaakt heeft. In mijn ogen klopt alles aan deze auto. Ik had niet eerder een twotone gezien, maar dit is denk ik de mooiste die ik ooit gezien heb. Hoewel een zwarte natuurlijk 3 stappen meer indrukwekkend is.

51519323317_1075def293_c.jpg

Een Volvo lijkt vreemd, maar de dit model is speciaal voor de DDR gemaakt, een front van de 164, de achterlichten van de 144. Erich Honecker, de vroegere leider van de DDR had ook volvo’s als staatslimousine.

51521045010_d757c01666_c.jpg

Moskvitch was dit jaar ook redelijk goed aanwezig, stiekem vind ik ze toffer dan een Lada 2101.

51520360698_63dc6328c4_c.jpg

Zie hier de BMW en de EMW, zoek de verschillen.

51519317517_e238431537_c.jpg

Er zijn slechts 101 Melkus gemaakt, ditmaal waren er 4 op OMMMA, best een hoop dus. Trek daar enkele in de musea af, dan zijn er niet veel in particuliere hand over! Melkus is de sportwagen van de DDR.

51521045270_8050399b45_c.jpg

Trabantjes waren er in overvloed, in elke geur, kleur en staat.

51520848059_014f767355_c.jpg

Nog een onbekende hier, een IFA P3, gebruikt in het leger!

51520845769_c4825b0761_c.jpg

Dacia was niet veel aanwezig, maar dit was wel een erg mooie!
51520845434_345575b2ee_c.jpg

Dit is een IZH, totaal onbekend hier, maar je verwacht het niet…. Dit komt uit Rusland! Ik vind hem leuk (en denk, kun je een mooie camper van maken)

51520131621_127eb2395a_c.jpg

De Yugo van mijn vriend Olav, de enige uiteraard op OMMMA.

51520359788_d48e8f8c93_c.jpg

Dit was de Lada die ik zo zou mee willen nemen, het strikje mag achterwege blijven..

51520357928_0ce9b652bf_c.jpg

ook de ZAZ komt uit Rusland, zwartwit kun je deze auto met een DAF vergelijken, ook qua imago. Het is een truttige auto, voor oude mensen EN ook invaliden. Je kan er trouwens mee ijsvissen, in de bodem zit een luikje!

51520134656_ce5d0e95d0_c.jpg
[/url]
En dit beest, dit is een leger Tatra.

51519320452_135ac65d9c_c.jpg

Deze IFA is omgebouwd tot camper, leuk. Maar nee, hier gaan mijn huisgenoot en ik niet in trekken. Te klein bedje, dat moet ze niet… Het blijft toch een diva he?

51520134306_cc10f320a2_c.jpg

Volgens mij heeft deze Trabbi meer ruimte! Het is dan ook een limo!

51520841104_c5b84a9ee0_c.jpg

Op het campingdeel stonden ze Robur-campers,

51519318652_a34c335b5a_c.jpg

Maar ook deze Moskvitch met leuke caravans.

51520132781_1f87a03302_c.jpg

De ARO is vierkant, maar ook de caravan erachter.

Op weg naar de uitgang staat traditioneel de brandweer:
51519317107_f6542ca0ac_c.jpg


51521038030_a2e65bbef8_c.jpg

Niet ver naast onze auto, oh nee de taxi, immers reden we met de fryske Rover, stond deze nieuwe Lada.

En wat doe je na een lange dag….. Inderdaad pilsen EN rummicub!

51520131676_37821a0777_c.jpg


Wat een geslaagde dag, OMMMA was wederom episch tof, het weer was mooi. Kortom een goed begin van de vakantie!
 
Wat een gave meeting zeg, Ik heb ook nog in zo'n Volvo limo gezeten in het DDR Museum in Berlijn. Oh ja nog bedankt voor je camper mailtje , dat staat nu even op een laag pitje , we zijn net weer terug met de Eriba.
 
Die Volga is gaaf zeg, ook gewoon een échte ex-KGB, man als auto's konden praten..

De Melkus had ik nog nooit van gehoord, doet me sterk denken aan de Bonito. Ben benieuwd op welke techniek deze bolides gebaseerd zijn :)
 
Mooi verslag van deze meeting. Veel weer bijgeleerd ook :D
De EMW-BMW kende ik wel, maar was er verder niets uit Eisenach? Al hoewel die, net als Trabants, misschien wel in zo grote hoeveelheden aanwezig waren dat je er gewoon overheen begint te kijken... Een beetje het Porsche 911 effect op een klassiekermeeting in Nederland.
 
@ Ency & Verlichting.

Ik moet het filmpje nog even helemaal bekijken, maar heb wel de papieren Autoweek, bedankt beide voor de tip. Eens dat dit wel eeen beetje een roestbakje is, wel veel roest zeg. Zegt ook veel over het onderhoud. Stadsauto heb ik ook gehoord, beetje jammer want net wat jij zegt Verlichting, de Getz rijdt gewoon goed en comfortabel. Wij zijn er mee naar Riga en omstreken geweest, nou dat echt wel comfortabel en ook wij kwamen neit gebroken eruit!

@ Ency
Geen probleem, heb jij een Eriba, wat goed!! Wat leuk! Wat voor 1 (foto is welkom hoor) Ik vind een Eriba echt geweldig, dat is wel mijn lieveling onder de caravans. Een Touring vooral, maar een Eribelle vind ik ook leuk. Waar ben je geweest je?

51526796172_bb6f22e945_c.jpg

Op de camping stond deze, nieuw voor mij het reserve wiel zo.

Die Volvo is fraai he? in 2019 was er een mooiere trouwens:


Was dat het Stassi museum waar je was? Wij zijn nu bij redelijk wat musea geweest, dus er komt nog wel wat voorbij! :) Maar OMMMA is inderdaad GE-WEL-DIG, bekenden van me hadden het er al over. En ik was 2x in de buurt maar niet op de juiste dag, dus in 2019 ben ik voor t eerst gegaan, ik wist niet wat ik zag.... Zoveel EN ook zoveel bijzonders ook!

@ Zadelsnuiver, gaaf he? Ik vind heel gaaf dat dit soort dingen bewaard zijn, ook gewoon staatsauto's, maar ook bijvoorbeeld een flitsauto op Barkas-basis. Of Stasi-Lada's. Maar in Finland is ook een fanbase van "Oostblok" zie ik wel op foto's.

Een Melkus is een bedenksel van Heinz Melkus, een coureur. Hij heeft er 101 gemaakt. Heinz was een van de meest succesvolle coureurs van de DDR. Hij ontwikkelde en reed talrijke sportwagens, aangedreven door opgevoerde Wartburg-motoren. Zijn eigen constructies begonnen op basis van de Formule Junior.

Op initiatief van de Allgemeiner Deutscher Motorsport Verband (ADMV) ontwierp hij een gipsmodel van een tweepersoons racewagen die, nadat medewerkers van de KTA (de Oost-Duitse RDW), de verkeershogeschool en de Technische Universiteit Dresden, techneuten van VEB Automobilwerke Eisenach en vormgevers van de kunsthogeschool Berlin-Weißensee groen licht hadden gegeven, in een nieuw opgericht Collectief Sportwagen vervolmaakt werd. Daaruit ontstond in 1969 een sportcoupé, die speciaal voor gebruik in de toenmalige Groep 4-raceklasse van de FIA (later Groep B 5) kon worden geprepareerd.

Wezenlijke componenten zoals chassis, wielophanging, motor en instrumenten stamden van de Wartburg 353. De vermogensstijging werd door nauwkeurige bewerking, wijzigingen aan de inlaat, gewijzigd uitlaatsysteem (dubbele uitlaat) en drie carburateurs bereikt. De raceversie met sportcarburateur haalde 100 pk en maximaal 200 km/u.

Voor- en achterzijde van de RS 1000 bestonden uit glasvezelversterkte kunststof, geproduceerd bij VEB Robur in Zittau. Vleugeldeuren en dak waren van lichtmetaal, voor de bodemdelen werd staalplaat gebruikt.


Dit is een Melkus RS2000

@Engineer
Er waren echt heeel veel Trabantjes & Wartburgs. In alle kleuren, uitvoeringen en staat. Ik heb er veel op de foto. Maar dacht om alleen even de highlights te doen. Dit jaar waren er minder voertuigen dan in 2019. Maar nog steeds de moeite waard. Het boeiende was dat er "vele bekenden" waren, maar ook veel nieuwe auto's. Nu er slechts 1500 voertuigen waren, werd het foto's maken wel wat makkelijker.

Ik heb speciaal voor jou nog wat DDR-foto's:


Dit is een AWZ P70 Coupé. P70 staat voor Personen auto met 700 cc motor. De opvolger van de IFA F8.

De P70 is slechts 4 jaar gemaakt, vorige keer was er slechts 1 limousine, nu dus nog een EN 2 Coupés. De opvolger is de Trabant. :)


Dit moet ik nog uitzoeken, maar dit een Wartburg 311 Kombi, echter is dit een 3 deurs. Nooit eerder gezien. Gelukkig heb ik 2 boeken over Wartbug gekocht.


De Wartburg 311 Camping Limousine was de ultieme Wartburg, op de cabrio natuurlijk. Verbazingwekkend hoeveel er aanwezig waren.


Wartburg 353 is mijn lieveling, mooi van lelijkheid, ik ben naast het Horch Museum en het Transport Museum Dresden ook nog in het AWE Museum van Eisenach geweest, daar stonden super toffe prototypes. Leuk (nutteloos) weetje, de meest geparkeerde DDR-spot die ik deed was een Trabbi, de Wartburg waren de meest rijdende DDR-spot die ik deed.

Nog 2 dan:

Een echte Volkspolizei!


En een eerste hulp Tourist.

Toch gaaf dat dit na al die jaren nog bestaat!

Grootste afwezige was wel Sachsenring, de vorige keer waren er alle 3 de carrosserie varianten, nu helaas geen enkele.

Horch/Sachsenring P240 Kabriolett by Peter Olthof, on Flickr

Tot slot nog 1 IFA:


Mocht iemand het leuk vinden, dit zijn mijn 2019 foto's:
OMMMA 2019
 
nee was echt het ddr museum , dat ging meer over de gewone burger en dagelijkse leven in de DDR. Stasi museum ben ik ook geweest en de bajes en checkpoint Charlie , maar is alweer 10 jaar geleden. Wat mij aan sprak aan het DDR museum is dat je haast overal aan, in en op mocht zitten. https://www.ddr-museum.de/en
 
Zijn lekker naar limburg in Belgie geweest, voor het eerst ook de voortent opgezet ipv de luifel. De caravan is niet van mij , maar van mijn wederhelft, ik ga even druk voor je op zoek naar een foto waar het kenteken niet opstaat, vind ik wel zo netjes omdat die niet van mij is, en vooral 1 waar we zelf niet bij opstaan :) maar idd zij moet ook niks van een kip caravan weten of zo.

Dit jaar voor het eerst ook een plek met prive sanitair das wel heel lekker hoor! vooral omdat ik altijd wel weer wat vergeet als ik in het douchehokje ben, dan weer de tag dan weer een handoek en je hebt met een prive sanitair ook gewoon lekker extra opslag voor je douchespulletjes.
 
Wauw, elke keer als ik na een poosje weer dit topic open verbaas ik mij over de hoeveelheid tripjes / automuseum / carmeet foto's die er weer bij zijn gekomen :D

Gaaf hoor dat je je liefde en hobby voor auto's zo uitgebreid blijft uitvoeren (y) En uiteraard goed om te zien dat grote vriend Ayo het ook nog steeds naar z'n zin heeft :)
 
Peter O zei:
@ Marc, thanks buddy! En hoewel er niet veel Rovers waren, toch een paar gezien. Ze zullen voorbij komen hier!

Kijk aan! :)

Allemachtig wat een fraaie foto's weer van de meeting. De ene wagen is nog leuker dan de andere!
 
Bedankt voor jullie reacties allemaal :D

Ik ga er nog even dieper op in, maar ja iets met druk... Dus ook het volgende verslagje komt ook nog.

Er is sinds de vakantie echter een probleem, un catastrofe zou een wijs man gillen.

En dat is de Centrale vergrendeling, die heeft inmiddels een humeur... Openen doet ie goed, dan gaan de deuren open. Op slot werkt alleen 's morgens. Ga ik naar kantoor om 7.15, aankomsttijd 7.45 of ietsje later nu met het drama op het Juliaplein en ik sluit de auto, dan gaan alle deuren op slot.

Na mijn werkdag, dus rond 16.30 loop ik naar de auto, ik open de bestuurdersdeur, alles is open. Ik rij weer een half uur, op mijn parking thuis en zet mijn auto op slot, dan werkt de vergrendeling niet. Ook als ik een kort ritje doe (winkel) dan opent de auto wel , maar op slot wil niet.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Oeps https://topgear.nl/autonieuws/dronkaard-pakt-trambaan-met-auto/

Leuk gespot, volgens mij ken jij deze spotter persoonlijk. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dacia-1310-in-het-wild/
 
Zie nu de foto’s pas, die Melkus is een mooi apparaat, doet me aan Lotus denken, de zwarte a-frame is ook geslaagd.

Ben je afgelopen week end nog in Leek geweest?, stond sowieso 1 lada, maar ook een Peugeot 205 limousine, R4 verlengd en omgebouwd naar camper. En uiteraard 4 droge worsten voor 10 euro.
 
Op werk is het heel druk, ik merk dat ik nu af en toe 's avond geen computer meer kan zien. De vakantie update en alles komt nog wel, kan ik het ook weer herbeleven, zoveel auto-gerelateerde dingen nog.

Een wijs man zou gillen "ik ga doorrrrrrr, moet je luisterennnnn"

@ Ency, oei arme Getz. Zo'n vrouw die mag toch niet in een Getz rijden! Ja leuke spot ook, van Dennis. Hier ook actief, heeft ook leuk wagen park. Zo'n Dacia heeft een eind gereden. Hier in Assen heeft trouwens ook een tijd lang eentje gereden, ik vraag me wel eens af hoe veel er in ons land zijn verkocht. Ik ken ze wel uit de boekjes.


Deze was dat, helaas is ie niet meer onder ons

@Adrie.

Ik moest het even opzoeken, maar ik citeer de Germaanse Wiki:

Wiki zei:
Het idee van de Melkus RS 1000 gaat terug op de Lotus Elan die Heinz Melkus in 1963 observeerde op een race-evenement in het 22e district van Wenen. Hij nam de beslissing om in de DDR een vergelijkbare sportwagen te bouwen. Om toestemming van de politieke leiding te krijgen om een ​​sportwagen te bouwen, heeft de autoracecommissie van de ADMV- motorsportvereniging in november 1968 een aanvraag ingediend bij de Centrale Sportcommissie om een ​​sportwagen te bouwen die volledig in de DDR is gebouwd” ter ere van de 20ste verjaardag van de Stichting van de DDR”. Voor dit doel was een werkgroep samengesteld uit vertegenwoordigers van de ADMV, ingenieurs van de Technische Universiteit van Dresden , deDresden Transport University evenals technici van de autofabriek Eisenach en ontwerpers van de Berlin-Weißensee School of Art . In april 1969 moesten er drie prototypes worden gebouwd, gevolgd door nog vier voertuigen in oktober 1969. Het eerste prototype werd in 1969 gemaakt. Er zouden in totaal 25 serievoertuigen moeten worden gemaakt. Een eerste gipsmodel op schaal 1:5 werd gemaakt in 1968. Melkus verklaarde later dat hij een sportwagen wilde produceren vergelijkbaar met de Ford GT 40 , met de mogelijkheden die er waren in de DDR.

De modernere Melkus, de RS 2000 is staat op Lotus chassis.

Ik was ook in Leek ja, op zondag, ik vond het wel wennen hoor. Hoewel ik op kantoor ook met mensen weer ben, vind ik "vreemden" zonder mask toch wel soms spannend. Leuke beurs wel he? Wanneer was jij er? Ik zag nog een Corvette staan, ik dacht nog aan je. Eind november weer Eelde. Ga je daar nog heen? Ik wel, maar het is nog niet helemaal ingevuld. Mijn vader wordt 5-11 geopereerd en het is nog niet hele helder hoe de RoverClub Eelde wil doen. Even afwachten dus. Misschien moeten we anders eens nummers uitwisselen.

Mijn vader was door de vakantie de APK een beetje vergeten, maar gelukkig was daar Erin. Die keurde de Lancia vorige week, en fluitend door de APK en dat voor 2 jaar!
Mijn vader zei nog, "ik reed met de buurman naar de Praxis en ineens zag ik een bekende auto" EN ze waren niet de enige , op FB kwam ik deze foto tegen:
8JHdLuY.jpg


En maandag tikte de maagdelijke kilometerstand aan:
dsiffrO.jpg


Nu nog het slot fiksen, op slot is nu officieel overleden, nouja de centrale vergrendeling. Op slot werkt niet meer, van het slot wel. Het komt vaker voor las ik al op internet, dus ik ben een beetje in dubio, of ik een tweedehands wil kopen, hangt natuurlijk ook af of nieuw nog te leveren is. De dealer hier in Assen ga ik niet vragen, de laatste 2 keer dat ik daar een onderdeel wou bestellen wouden ze het alleen leveren bij montage door hen. Nou mij niet bellen!

Stiekem moet de auto sowieso nog minstens een jaar mee, zeker qua financiën viel dit jaar fiks tegen, paar forse uitgaven. Volgend jaar wil ik de vouwwagen vervangen door een klapcaravan, en dan daarna mag de auto, of niet als ie het goed blijft doen natuurlijk.

De kilometers vliegen er nu ook weer op, ik werk weer volledig op kantoor, dus dat is ongeveer 300 kilometer per week die er bij komt.
 
Leuke updates weer. Wat je cv betreft zou ik denken aan iets van vocht of uitzetting door hitte. Ik denk dat je de bekabeling in de overgang van a stijl naar deur eens moet controleren. En dan ook de connectoren aan de binnenkant van je deur. Ik vermoed een slecht contact ergens.
 
@ Adrie leuk, ik zag je PB. ook trouwens. Sla het op! En stuur je een berichtje.

@ Pausebreak
Thanks!

Goede meegedacht, ik moet zeggen dat ik het niet helemaal weet, ik weet wel dat het slot/CV een van de weinige zwakke punten op den duur is van een Getz.
Erin zei ook al, het zou haast het dingetje zijn die het slot aan stuurt met het "luister deuren we gaan nu weer ferme" en dat daar ergens wat niet goed zit. Dat klinkt ook als de connectoren he?

Het lijkt er op dat de Getz nog vele ritjes gaat maken naar Groningen, mijn contract via het uitzendbureau is vandaag overgenomen door mijn werkgever, met uitzicht op een vast contract. Dus dat wordt vanavond een goed glas Chardonnay :D
 
Wat een leuke updates, heerlijke foto's allemaal! (loop weer beetje achter zoals gebruikelijk ;))
Tof om te zien dat jullie er weer lekker op uit zijn geweest met 2 Rover's, zeldzaam duo!
 
Feli. met je contract. (y)
Ik zou een andere auto gaan zoeken.. met deze kwaaltjes en dan dik 300 kilometer per week rijden tegen 2 euro brandstofkosten per liter.. niet te doen man. :p
 
gefeliciteerd met je aanstelling

idd leuk een klapcaravan dan kun je ook nog wat zien in de binnen spiegel. Een paradiso caravan leek me ook wel wat https://www.marktplaats.nl/l/caravans-en-kamperen/q/paradiso/

en deze staat zelfs te koop onder de rook van Assen https://www.marktplaats.nl/v/caravans-en-kamperen/caravans/m1737583645-paradiso-hefdakcaravan-type-325-met-inventaris-1500-euro?previousPage=lr
 
Bedankt voor de felicitaties! Ik was er niet echt mee bezig nog, ik had wel net na mijn vakantie een functioneringsgesprek en mijn tc was toen al erg postief. Dus het kwam wel een beetje als een verrassing.

@ Ency, dat is ook mooi. Bedankt voor de tips. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil, of een Esterel (vaste wanden) of een Paradiso. Ayo moet ook mee kunnen, en dat kan niet de combicamp, vandaar dat ik die toch wil 'inruilen" Ik dacht eerst ook aan een Eriba / Predom, of een leuk retro oudje. Maar ik dacht ook, stel ik ga wel volgend jaar met m'n vader , waarom in een 2 persoons caravan als je een goede (en vrij lichte) 4persoons hebt. Met de lage unit (kar, vouwwagen, klapcaravan) ben je net 1 slagje meer wendbaar.

@Durashift,

hah, nou eerlijk is eerlijk, mijn financiën zijn nu niet zo hoog. Als ik kijk wat ik nu kan uitgeven, is dat maximaal 2500 euro. Dan zie ik Getzen bijvoorbeeld, je moet dan onthouden dat ik 8 jaar gelden dit bedrag ook heb betaald voor de auto, nouja minder nog. eigenlijk. Maar ik ga natuurlijk niet een 2004 auto inruilen voor een appel en een ei en dan dan auto voor 2500 euro kopen die 200.000 heeft gereden en dan misschien een jaar of 2 nieuwer dan de Getz. In sommige gevallen zou die wat luxer zijn, maar in veel gevallen ook niet echt.

Als ik tel , zou ik in een jaar dan 15000 km maken aan woon-werk verkeer, veel zuiniger zou een modernere auto niet zijn bij 100 km/h. En qua onderhoud, de CV is het eerste echte defect in 8 jaar. (goed roest is er af en toe) Naast accu, subframe en uitlaat en plaatwerk voor roest (en schade) zijn mijn onderhoudskosten een lachertje, en heb ik eigenlijk geen enkele reden om mijn loebas in te ruilen. Telt ook mee dat ik veel zelf kan doen, of een hele goede vriend / monteur achter de hand heb.

Gemiddeld genomen zullen mijn kosten nog geen 200 per jaar zijn in de acht jaar dat ik hem heb, onderdelen zijn ook niet duur nieuw en gebruikt. Als ik hem inruil voor een i20 of een Polo, of een Rio, vraag ik me af of dit nu echt iets is waar ik blijer van wordt. Ja misschien ietsje nieuwer, maar vele hebben dan ook wel nabij 200.000 gereden, is het dan slim om een auto waar ik de onderhoudshistory van ken inruil voor een onbekende rakker?

Stiekem, nouja eigenlijk helemaal neit stiekem, hou ik van saaie stomme Koreaan, hij is net zo afstandelijk als dat mijn kat kan zijn, en dankzij de sloten zijn de streken even hoog. Als ik 's morgens ernaar toe loop, dan vind ik het nog altijd een leuk auto om te zien.

Ik werd gisteren gewoon spekkoper genoemd, een wijs man zou zijn wijnglas neer zetten en gillen "Wat issssss dit???"

Mien moat, de Fryske boy voor intimi was hier gisteren. Niet alleen gingen we pilsen EN naar de bios voor 007, ook zouden we de stoelen van de Getz cleanen.
Na onze f1 trip zit er in de stoel een fles cola EN een halve beker koffie.

zpLeNCS.jpg

Na wat schrobben rook de hele auto naar Redbull, (het stoelengoedje rook zo) maar waren beide stoelen als nieuw! Op de foto is ook tijgertje te zien. Zij hangt al 20 jaar in mijn auto's

lWbIXNU.jpg

Daarna was het tijd voor vertroetelen in een wasbox. Na Oostenrijk was dit niet meer gebeurd. Ik vind het ook lastig om daar een balans te vinden. De auto staat altijd buiten, mijn buren steigeren als ik een emmer water klaar zet voor de tuin, dus wassen is thuis een no go. Plus dat als ik de auto naast mijn huis zet/was en die staat daar een uur, dan belt een buurvrouw de politie.

aChQ9n7.jpg

Na een half uurtje zwoegen stond ie weer te glimmen op de parking, nou vanmorgen had ik geen koffie nodig, hij rook nog steeds naar Redbull

Ik zag op internet deze:
NqgaTch.jpg

Daar haal ik morgen de Centrale vergrendeling unit uit, daarnaast lijkt het zo dat het spatbord rechtsvoor ook roestvrij is, mocht dit zo zijn neem ik die ook mee. Daarnaast hoop ik dat de 1.5 Diesel achterin ook elektrische ramen heeft, dan neem ik de deur ook mee, dan is Gesha weer helemaal het mannetje.

En dan nog eens de nieuwe kentekens, iedere keer sta ik op zaterdag voor een "nee dat kan vandaag niet" .

Amice en medeforummer Rutger attendeerde me op deze:
Wfh5tOn.jpg

Niet alleen de optionele grill, maar ook lichtmetalen velgen. Ik heb er een mail heen gestuurd, de grill lijkt me een leuke voor Gesha, de velgies hebben wel wat werk, maar voor een goede prijs, why not.
 
Terug
Bovenaan