APK met gratis herkeuring bij afkeur?

Janneman zei:
marcel21674 zei:
Janneman zei:
Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.

Wat een gelul, elke sleutelaar heeft wel eens een stuk pijp op een sleutel, ratel oid. gezet. Elke sleutelaar weet ook zelf wel dat dat niet ten goede komt van z'n gereedschap, maar soms heb je gewoon geen andere keuze. Dan is het buigen of barsten.

Nou nou Marcel, let je een beetje op je taalgebruik :p

Natuurlijk gebruik ik ook een stuk pijp, je moet toch wat als het niet wil lukken. Maar dan toch zeker niet op mijn ratel, die kan nu eenmaal heel wat minder kracht aan als het wringijzer wat ook in de doppendoos zit (en zelfs die heb ik wel eens stuk gekregen...)

insgelijk.
https://www.deltainternational.nl/public/data/image/article/4163/5409/large/3-4-wringijzer.jpg

zoveel moeite kost dat u ook weer niet om dat ding op de foto te nemen terwijl je een pijp neemt. Er kan gewoon minder mis gaan. plooien is echt wel moeilijk en als je je pot opentrekt is die gemakkelijk vervangen.

daarna switch je gewoon terug naar de ratel
 
methal zei:
insgelijk.
https://www.deltainternational.nl/public/data/image/article/4163/5409/large/3-4-wringijzer.jpg

zoveel moeite kost dat u ook weer niet om dat ding op de foto te nemen terwijl je een pijp neemt. Er kan gewoon minder mis gaan. plooien is echt wel moeilijk en als je je pot opentrekt is die gemakkelijk vervangen.

daarna switch je gewoon terug naar de ratel

Jij gebruikt jou gereedschap zoals jij het wil, en ik het mijne zoals ik het wil, maar dat betekent niet dat "ik" niet weet waar ik mee bezig ben, omdat ik mijn gereedschap niet gebruik naar jou ideaal.
 
methal zei:
Janneman zei:
marcel21674 zei:
Janneman zei:
Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.

Wat een gelul, elke sleutelaar heeft wel eens een stuk pijp op een sleutel, ratel oid. gezet. Elke sleutelaar weet ook zelf wel dat dat niet ten goede komt van z'n gereedschap, maar soms heb je gewoon geen andere keuze. Dan is het buigen of barsten.

Nou nou Marcel, let je een beetje op je taalgebruik :p

Natuurlijk gebruik ik ook een stuk pijp, je moet toch wat als het niet wil lukken. Maar dan toch zeker niet op mijn ratel, die kan nu eenmaal heel wat minder kracht aan als het wringijzer wat ook in de doppendoos zit (en zelfs die heb ik wel eens stuk gekregen...)

insgelijk.
https://www.deltainternational.nl/public/data/image/article/4163/5409/large/3-4-wringijzer.jpg

zoveel moeite kost dat u ook weer niet om dat ding op de foto te nemen terwijl je een pijp neemt. Er kan gewoon minder mis gaan. plooien is echt wel moeilijk en als je je pot opentrekt is die gemakkelijk vervangen.

daarna switch je gewoon terug naar de ratel

Ik kan geen van beide nemen, ik sleutel op de openbare parkeerplaats. Ik ben bang dat de politie in no time voor mijn neus staat en terecht.
 
Ik had voor het hak- en beukwerk een gedore wringijzer. Heeft het één naafmoer volgehouden. Daarna een veel goedkopere Stanley gekocht (14 euro, Cranenbroek) en die overleeft al jaren. Wel naast een luchtsleutel-model-het-komt-gegarandeerd-los-maar-vraag-niet-of-het-in-één-stuk-is. Vwb die naafmoer: goed kans dat het een afgevlakte moer is. Die zijn zelfborgend en kunnen zich goed vastzetten. Andere mogelijkheid is dat er een inkeping in de moer is geslagen, iets wat veel bij franse auto's wordt gedaan.
 
s velthuis zei:
(.) Andere mogelijkheid is dat er een inkeping in de moer is geslagen, iets wat veel bij franse auto's wordt gedaan.

Die had ik op de AX inderdaad.
Gewoon teruggezet, op lucht, zonder moment..:rolleyes:
 
Muddy Bandit zei:
Durashift zei:
s velthuis zei:
(.) Andere mogelijkheid is dat er een inkeping in de moer is geslagen, iets wat veel bij franse auto's wordt gedaan.

Die had ik op de AX inderdaad.
Gewoon teruggezet, op lucht, zonder moment..:rolleyes:

... en een weekje later werden de wiellagers opeens blauw?:)

Nou dat ligt aan het type lagers dat gebruikt is.
Die van m'n 626 moeten een moment hebben van rond de 200nm, dan loop je niet heel veel risico met een luchtsleutel.

Die van m'n 818 moet je echt op gevoel vast zetten, speling eruit, meer niet.
 
marcel21674 zei:
methal zei:
insgelijk.
https://www.deltainternational.nl/public/data/image/article/4163/5409/large/3-4-wringijzer.jpg

zoveel moeite kost dat u ook weer niet om dat ding op de foto te nemen terwijl je een pijp neemt. Er kan gewoon minder mis gaan. plooien is echt wel moeilijk en als je je pot opentrekt is die gemakkelijk vervangen.

daarna switch je gewoon terug naar de ratel

Jij gebruikt jou gereedschap zoals jij het wil, en ik het mijne zoals ik het wil, maar dat betekent niet dat "ik" niet weet waar ik mee bezig ben, omdat ik mijn gereedschap niet gebruik naar jou ideaal.

en waar heb ik dat gezegd?

Het enige dat ik tot nu toe heb gezegd is dat ik nog nooit een pijp op een ratel heb gezet, toch niet sinds mijn vader mij een goeie draai rond mijn oren heeft gegegeven "in de tijd" en dat het geen voordeel heeft om een ratel te gebruiken voor dat soort zaken.
 
Even paar dagen weg vanwege studie-gerelateerd werk. De APK is nu inmiddels verlopen, dus ik rijd zo min mogelijk (alleen kleinere stukken) en pak wanneer het kan even de auto van pa of ma. Inmiddels heb ik een nieuwe ratel + fraai wringijzer liggen, dus ben benieuwd of ik nu wel ga slagen. We zullen zien; helaas heb ik die leidingsleutel nog niet kunnen vinden iig. Zelfs niet bij de fysieke winkel van HBM, en dat is toch echt een gespecialiseerde gereedschapswinkel (geen bouwmarkt) waar ze voor de rest echt enorm veel hadden.
 
MG ZR 160 zei:
Even paar dagen weg vanwege studie-gerelateerd werk. De APK is nu inmiddels verlopen, dus ik rijd zo min mogelijk (alleen kleinere stukken) en pak wanneer het kan even de auto van pa of ma. Inmiddels heb ik een nieuwe ratel + fraai wringijzer liggen, dus ben benieuwd of ik nu wel ga slagen. We zullen zien; helaas heb ik die leidingsleutel nog niet kunnen vinden iig. Zelfs niet bij de fysieke winkel van HBM, en dat is toch echt een gespecialiseerde gereedschapswinkel (geen bouwmarkt) waar ze voor de rest echt enorm veel hadden.

Zo min mogelijk rijden zal niet echt helpen om een bekeuring voor de APK te ontlopen,
De auto zal moeten worden geschorst en niet meer zichtbaar vanaf de openbare weg moeten worden neergezet.
 
Ik weet niet waarom de cilinders eraf moeten, maar het is meestal niet omdat ze goed werk doen. Gewoon niet rijden.

Automaterialenzaak heeft ze zo liggen waarschijnlijk.
 
MG ZR 160 zei:
Even paar dagen weg vanwege studie-gerelateerd werk. De APK is nu inmiddels verlopen, dus ik rijd zo min mogelijk (alleen kleinere stukken) en pak wanneer het kan even de auto van pa of ma. Inmiddels heb ik een nieuwe ratel + fraai wringijzer liggen, dus ben benieuwd of ik nu wel ga slagen. We zullen zien; helaas heb ik die leidingsleutel nog niet kunnen vinden iig. Zelfs niet bij de fysieke winkel van HBM, en dat is toch echt een gespecialiseerde gereedschapswinkel (geen bouwmarkt) waar ze voor de rest echt enorm veel hadden.

Feitelijk is zo'n remleiding sleutel, gewoon een open ringsleutel. Zullen ze zeker wel hebben bij bv. brezan
 
Hoppakee... even in het winkelmandje.

https://www.tools.vocor.nl/index.php?item=remleiding-sleutel-10x11mm&action=article&aid=1865&lang=nl

En anders nog even snel naar een fatsoenlijke automotive toko, daar liggen ze ook standaard in het assortiment... bij Brezan Almelo was er vanmorgen zelfs nog volop keuze.
 
Blackadder the 5th zei:
MG ZR 160 zei:
Even paar dagen weg vanwege studie-gerelateerd werk. De APK is nu inmiddels verlopen, dus ik rijd zo min mogelijk (alleen kleinere stukken) en pak wanneer het kan even de auto van pa of ma. Inmiddels heb ik een nieuwe ratel + fraai wringijzer liggen, dus ben benieuwd of ik nu wel ga slagen. We zullen zien; helaas heb ik die leidingsleutel nog niet kunnen vinden iig. Zelfs niet bij de fysieke winkel van HBM, en dat is toch echt een gespecialiseerde gereedschapswinkel (geen bouwmarkt) waar ze voor de rest echt enorm veel hadden.

Zo min mogelijk rijden zal niet echt helpen om een bekeuring voor de APK te ontlopen,
De auto zal moeten worden geschorst en niet meer zichtbaar vanaf de openbare weg moeten worden neergezet.

Precies, je loopt het risico op een automatische database check.. en als je rap aan de beurt bent.. ligt er een acceptgiro van 60 euro (?) op de mat..

Goh, 15 euro meer en er was een garagehouder die de klus voor jou wou fixen, toch?
 
60,-? Politie rond de 140,- en rdw rond de 100,- volgens mij. Die laatste gaat ook nog eens automatisch.
 
Laatste bod: 130 via de RDW

Boete APK verlopen
Een boete of bekeuring voor een verlopen APK krijgt u automatisch thuisgestuurd. Zelfs als uw auto in uw garage staat kunt u hiervoor een bekeuring krijgen. Dit gebeurt over het algemeen pas een maand nadat de APK verlopen is. Na deze bekeuring heeft u twee maanden de tijd om de APK te regelen alvorens u een nieuwe automatische bekeuring ontvangt.

De boete voor een verlopen APK bedraagt € 130.
 
Dank voor de link naar de sleutel! Is dat 10x11 wel de maat die ik nodig heb? Kan ik dat ergens terugvinden eventueel?

Mbt de bekeuring, ja ik weet dat het officieel niet mag. Eigen risico dus. Ik ga er mee verder wanneer kan maar heb t gewoon druk nu, ook met werk. Als ik nu niet werk om eerst de auto te fixen kost me dat ook meer dan 100 euro, gegarandeerd. Dus daarom is de afweging zo. Doelstelling is binnen maand na het verlopen (15/01) de auto iig goedgekeurd te hebben.
 
MG ZR 160 zei:
Dank voor de link naar de sleutel! Is dat 10x11 wel de maat die ik nodig heb? Kan ik dat ergens terugvinden eventueel?

(..).

Maat 11, zeer waarschijnlijk.
Ik hoop oprecht voor je dat het niet zo vast zit zoals bij deze forum vraagsteller.

https://www.problemcar.nl/nl/particulier/peugeot/138283-remleiding.html
 
Er zijn heel veel auto's waarvan de trommelcilinders achter wat lekken. Dat betekent niet gelijk dat je geen remkracht hebt; enkel dat deze verminderd is. Uiteraard heb ik dat natuurlijk goed getest voor ik besloten heb er af en toe nog mee te rijden. Met dit weer is ontbreken van ABS / winterbanden een veel signifanter probleem dan niet optimaal functionerende trommels achter (schijven voor zijn prima).

Maar goed; ik ga zo'n leidingsleutel regelen, bedankt voor de link! hoop er snel mee aan de slag te kunnen nu.
 
Of je voeringen raken verzadigd met olie. Kan je die ook vervangen.


En een keer je remdruk verliezen is niet grappig. Ik heb liever goede remmen in plaats van ABS of winterbanden. Niet recht lullen wat krom is, maar je verantwoordelijkheid nemen en of repareren, of stilzetten. Met het juiste gereedschap heb je de cilinders in 2 uur verwisseld.
 
Boppie zei:
Of je voeringen raken verzadigd met olie. Kan je die ook vervangen.


En een keer je remdruk verliezen is niet grappig. Ik heb liever goede remmen in plaats van ABS of winterbanden. Niet recht lullen wat krom is, maar je verantwoordelijkheid nemen en of repareren, of stilzetten. Met het juiste gereedschap heb je de cilinders in 2 uur verwisseld.

Die keuze moet iedereen voor zich maken. Als jij op Eerste Kerstdag zin hebt om bij mij langs te komen, ga je gang. Ik doe het volgende week.

Mbt de sleutels; is het nog handiger te kiezen voor een ringsleutel ipv zeskant?
Dus deze: https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/doppensetsgereedschaptoebehoren/steeksleutels-en-steeksleutelsetssub-gereedschap/pagina-2/hbm-4-delige-professionele-open-ringsleutelset-voor-remleidingen
of deze: https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/doppensetsgereedschaptoebehoren/steeksleutels-en-steeksleutelsetssub-gereedschap/pagina-2/hbm-6-delige-open-ringsleutelset-voor-remleidingen
 
MG ZR 160 zei:
Boppie zei:
Of je voeringen raken verzadigd met olie. Kan je die ook vervangen.


En een keer je remdruk verliezen is niet grappig. Ik heb liever goede remmen in plaats van ABS of winterbanden. Niet recht lullen wat krom is, maar je verantwoordelijkheid nemen en of repareren, of stilzetten. Met het juiste gereedschap heb je de cilinders in 2 uur verwisseld.

Die keuze moet iedereen voor zich maken. Als jij op Eerste Kerstdag zin hebt om bij mij langs te komen, ga je gang. Ik doe het volgende week.

Mbt de sleutels; is het nog handiger te kiezen voor een ringsleutel ipv zeskant?
Dus deze: https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/doppensetsgereedschaptoebehoren/steeksleutels-en-steeksleutelsetssub-gereedschap/pagina-2/hbm-4-delige-professionele-open-ringsleutelset-voor-remleidingen
of deze: https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/doppensetsgereedschaptoebehoren/steeksleutels-en-steeksleutelsetssub-gereedschap/pagina-2/hbm-6-delige-open-ringsleutelset-voor-remleidingen

Dus de auto een week stilzetten ...
 
Dus niet. Het wordt behoorlijk irritant; al die lui hier die enkel posten om hun eigen compleet kindse mening door te drammen ipv ontopic te reageren (gelukkig niet iedereen!!). Dat doe je maar bij je kinderen, ik bepaal het zelf. Mag je eigenwijs vinden, jammer dan. Minstens zo eigenwijs elke keer ongevraagd je gal over alles heen te spuwen. In- en intriest gedrag.
 
Aan wie ligt het dat je wagen niet voor de verloop datum van de APK is gerepareerd?? Aan jou toch?

Dus de wagen schorsen en van de openbare weg tot de reparatie voltooid is
 
Kindse mening wel of niet. Als jij geen apk hebt mag je gewoon de openbare weg niet op. Daarbij meegenomen dat je 2 maanden van tevoren mag keuren was dit gewoon niet nodig.

Nu geef ik je ten dele gelijk omdat dit euvel voor hetzelfde geld een jaar had voortgeduurd mocht het 2 maanden geleden niet zichtbaar zijn geweest maar de beslissing om niet te schorsen tot die auto heel is kan ik niet begrijpen. Sorry man. En dat je het zelf wilt doen snap ik ook. Zou ik ook hebben maar als dat niet op tijd lukt dan maar 4 tientjes extra en geen gezeur.

Mocht dat teveel zijn voor je geld ook voor jou, verkoop die auto is dus een vaste last die je niet kan opbrengen. Met de voetnoot dat ik verwacht dat het wel mee valt. Maar vind ik je keuze slim? Nee sorry.
 
MG ZR 160 zei:
Mbt de sleutels; is het nog handiger te kiezen voor een ringsleutel ipv zeskant?
Dus deze: https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/doppensetsgereedschaptoebehoren/steeksleutels-en-steeksleutelsetssub-gereedschap/pagina-2/hbm-4-delige-professionele-open-ringsleutelset-voor-remleidingen

Deze, 6kant, Want je wilt zoveel mogelijk op de vlakken grip hebben, niet op de hoeken, zoals een ringsleutel doet. Immers slippen die het snelste door.

Afgezien van dat: ookal is het je eigen beslissing. Zonder apk mag je niet rijden. Kans op boete wordt niet kleiner als je de auto bijna niet gebruikt. Automatische boete kun je na ongeveer 2 maanden verwachten. Politie kan je elke rit bekeuren.

Ik neem aan dat je niet 24 uur per dag 7 dagen per week werkt en er vast wel ergens een middagje of avondje tijd is om die remmen aan te pakken en de boel te laten keuren. Ook aangezien de boete niet mals is en je het ook kon laten doen bij een bedrijf voor minder dan die boete ;)
 
Die APK zal mij een worst wezen, als ts de boete wil pakken prima. Wat ik kwalijk vind is dat hij rijdt met remcilinders waarvan hij weet dat ze slecht zijn, maar niet in staat is om ze ook echt te beoordelen.

Neem gewoon je verantwoordelijkheid en reageer niet als een gebeten hond.


Fijn kerstfeest en dat meen ik.
 
Vervang bij lekke remcilinders niet alleen de cilinders, maar ook de schoenen. De frictie van die dingen gaat door remvloeistof terug naar nul en dat is niet te reinigen of op te ruwen of zo. Op een remmentestbank ga je daar meteen mee door het ijs. Sterker, lekke remcilinders worden doorgaans opgemerkt door een te groot verschil in de rembalans. Aan de buitenkant van de trommel zie je het meestal niet. Tevens zou ik, APK of niet, in elk geval het niveau van de remvloeistof goed in de gaten houden. Dat niveau kan snel dalen. Ook zou ik vast beginnen met het insprayen van de nippels met WD40. Vergeet de ontluchtingsnippels op de voorklauwen vooral niet. Die dingen zitten soms griezelig vast. Hou er rekening mee dat voor ontluchtingsnippels soms ringsleutels nodig zijn die kleiner zijn dan de kleinste maat 8 die in de meeste setjes geleverd zijn. Ik heb er ook een ring 6 en 7 voor liggen.
 
MG ZR 160 zei:
Dus niet. Het wordt behoorlijk irritant; al die lui hier die enkel posten om hun eigen compleet kindse mening door te drammen ipv ontopic te reageren (gelukkig niet iedereen!!). Dat doe je maar bij je kinderen, ik bepaal het zelf. Mag je eigenwijs vinden, jammer dan. Minstens zo eigenwijs elke keer ongevraagd je gal over alles heen te spuwen. In- en intriest gedrag.

Leg dat maar aan het hek uit waar je doorheen bent gereden
nadat je ineens door de remmen heen bent getrapt ... :cry:
 
MG ZR 160 zei:
Dus niet. Het wordt behoorlijk irritant; al die lui hier die enkel posten om hun eigen compleet kindse mening door te drammen ipv ontopic te reageren (gelukkig niet iedereen!!). Dat doe je maar bij je kinderen, ik bepaal het zelf. Mag je eigenwijs vinden, jammer dan. Minstens zo eigenwijs elke keer ongevraagd je gal over alles heen te spuwen. In- en intriest gedrag.

Ah, lief, een echte ' ik weet toch alles beterrrr' student. Gezien je reactie zou je eerder basisschoolleerling verwachten, maar goed. Ook voor drukke mensen geldt dat ze zich aan de regeltjes moeten houden, ook al denken zij daar meestal zelf anders over, dezelfde sneue typetjes doen het in programma's als wegmisbruikers altijd goed. In dit geval, je weet niet waarover je het hebt, koopt materiaal waar je niets mee kan, hebt het te druk om 2 uurtjes vrij te kunnen maken maar over 3 weken heb je ineens het licht gezien en is alles niet alleen gerepareerd maar is dat ook nog eens goed gedaan en je auto verder ook goedgekeurd. Vast wel...
 
MG ZR 160 zei:
Dus niet. Het wordt behoorlijk irritant; al die lui hier die enkel posten om hun eigen compleet kindse mening door te drammen ipv ontopic te reageren (gelukkig niet iedereen!!). Dat doe je maar bij je kinderen, ik bepaal het zelf. Mag je eigenwijs vinden, jammer dan. Minstens zo eigenwijs elke keer ongevraagd je gal over alles heen te spuwen. In- en intriest gedrag.

In en intriest? Ik hoop dat je goed beseft, dat als je een ongeluk veroorzaakt, dat je onverzekerd bent.
Je auto heeft geen APK en is technisch niet in orde, je hebt dan echt een heel groot probleem en dat kost je heel wat meer dan die paar tientjes.
En voor jou maakt me dat nog geen zier uit, eigen schuld. Maar bedenk je ook eens waar je een eventueel slachtoffer mee opzadelt in zo'n geval.
 
R-W zei:
MG ZR 160 zei:
Dus niet. Het wordt behoorlijk irritant; al die lui hier die enkel posten om hun eigen compleet kindse mening door te drammen ipv ontopic te reageren (gelukkig niet iedereen!!). Dat doe je maar bij je kinderen, ik bepaal het zelf. Mag je eigenwijs vinden, jammer dan. Minstens zo eigenwijs elke keer ongevraagd je gal over alles heen te spuwen. In- en intriest gedrag.

Ah, lief, een echte ' ik weet toch alles beterrrr' student. Gezien je reactie zou je eerder basisschoolleerling verwachten, maar goed. Ook voor drukke mensen geldt dat ze zich aan de regeltjes moeten houden, ook al denken zij daar meestal zelf anders over, dezelfde sneue typetjes doen het in programma's als wegmisbruikers altijd goed. In dit geval, je weet niet waarover je het hebt, koopt materiaal waar je niets mee kan, hebt het te druk om 2 uurtjes vrij te kunnen maken maar over 3 weken heb je ineens het licht gezien en is alles niet alleen gerepareerd maar is dat ook nog eens goed gedaan en je auto verder ook goedgekeurd. Vast wel...
In mijn studietijd heette dit 'onbewust onbekwaam', de eerste stap in het competentiegericht onderwijs. Geen schande, je moet ergens beginnen. Maar het kan heel snel escaleren als je die werkwijze ook buiten de collegezaal voortzet. Maar goed, TS woont in de randstad dus ik acht de kans minimaal dat ik 'm onderweg tegenkom de komende weken...
 
MG ZR 160 zei:
Ik snap wel dat kleinere garages hier geen keiharde reclame maken want dat staat ieder petje met z'n afgeragde GolfPeugeot bij ze voor de deur

Sorry... :)

Ik herken deze werkwijze wel van toen ik nog mijn afgetrapte Golf had. Tweedehands banden, Action-olie, oliewissels op de stoep enzovoorts. APK was altijd een relatief kleine hobbel, gewoon naar een Vakgarage gaan en erbij zeggen dat het allemaal niets mag kosten. Dat begrijpen die mensen best, en met een beetje geluk heb je voor weinig een nieuwe APK.

Wel even oppassen dat je geen kwartje gaat uitgeven om een dubbeltje te besparen. Ben ik ook meermaals ingetrapt.
 
Mechanix zei:
(..)

Ik herken deze werkwijze wel (..) APK was altijd een relatief kleine hobbel, gewoon naar een Vakgarage gaan en erbij zeggen dat het allemaal niets mag kosten. Dat begrijpen die mensen best, en met een beetje geluk heb je voor weinig een nieuwe APK.

Wel even oppassen dat je geen kwartje gaat uitgeven om een dubbeltje te besparen. Ben ik ook meermaals ingetrapt.

Oh ja, voor mij ook wel herkenbaar. Al heb ik het wel bij mijn eigen gehouden en niet lopen 'schoppen' naar de garages dat die het allemaal maar voor te veel geld zouden doen..

Daarom ook juist de tips om het (proberen) in te laten zien dat het anders kan.. want als het niet hoeft om dezelfde fouten als mij te maken.. waarom dan zo eigenwijs blijven?

Het zal de leeftijd zijn, denk ik. Zelf was ik in die tijd misschien ook wel voor minder rede vatbaar?
 
Durashift zei:
Mechanix zei:
(..)

Ik herken deze werkwijze wel (..) APK was altijd een relatief kleine hobbel, gewoon naar een Vakgarage gaan en erbij zeggen dat het allemaal niets mag kosten. Dat begrijpen die mensen best, en met een beetje geluk heb je voor weinig een nieuwe APK.

Wel even oppassen dat je geen kwartje gaat uitgeven om een dubbeltje te besparen. Ben ik ook meermaals ingetrapt.

Oh ja, voor mij ook wel herkenbaar. Al heb ik het wel bij mijn eigen gehouden en niet lopen 'schoppen' naar de garages dat die het allemaal maar voor te veel geld zouden doen..

Daarom ook juist de tips om het (proberen) in te laten zien dat het anders kan.. want als het niet hoeft om dezelfde fouten als mij te maken.. waarom dan zo eigenwijs blijven?

Het zal de leeftijd zijn, denk ik. Zelf was ik in die tijd misschien ook wel voor minder rede vatbaar?

Ben ik toch net iets anders in, als je niks aanneemt van de mensen met meer ervaring en het zelf gaat uit lopen vinden kom je als mensheid geen stap verder!
 
Nico GTR zei:
Durashift zei:
(..)
Het zal de leeftijd zijn, denk ik. Zelf was ik in die tijd misschien ook wel voor minder rede vatbaar?

Ben ik toch net iets anders in, als je niks aanneemt van de mensen met meer ervaring en het zelf gaat uit lopen vinden kom je als mensheid geen stap verder!

Gelukkig ;) (y)
 
Zo, remmen open. Schoenen nog goed, dus dat scheelt. Wel moeite met de leidingbout; muurvast en inmiddels ook zo goed als rondgedraaid (leidingsleutel slipt door). Denk toch maar even echte kruipolie zoeken. Anders nieuwe leidingbout erop..
 
Begin de andere kant van de leiding maar vast in te spuiten, die moet er ook af. Leiding moet je na laten maken als het niet los komt.
 
Je hebt speciaal gereedschap nodig om de leiding te kunnen maken. Ze kunnen er wel een nieuw stukje aanzetten, maar daar heb je toch de hele leiding voor nodig, tenzij je het ter plaatse kan doen. Je schuift namelijk eerst de nippel erop en daarna pers je de kop van de leiding in een bepaalde vorm zodat deze aansluit in de cilinder. Meestal monteer je dan gelijk een nieuw stukje leiding. Je zou kunnen proberen om het met een griptang los te halen, spuit wel eerst alles goed in met kruipolie en laat het inwerken.
 
Boppie zei:
Je hebt speciaal gereedschap nodig om de leiding te kunnen maken. Ze kunnen er wel een nieuw stukje aanzetten, maar daar heb je toch de hele leiding voor nodig, tenzij je het ter plaatse kan doen. Je schuift namelijk eerst de nippel erop en daarna pers je de kop van de leiding in een bepaalde vorm zodat deze aansluit in de cilinder. Meestal monteer je dan gelijk een nieuw stukje leiding. Je zou kunnen proberen om het met een griptang los te halen, spuit wel eerst alles goed in met kruipolie en laat het inwerken.

Waterpomptang bedoel je? Heb ik al even geprobeerd maar kan nog wel keer extra inspuiten. Ongelooflijk dat iets met een schroefdraad zó vast kan zitten.
 
Een griptang
Griptang-300x219.jpg


is geen waterpomptang
10721.png
;)

Leuk dat je het wil leren, maar als je zulke basiskennis al niet hebt :)
 
MG ZR 160 zei:
Zo, remmen open. Schoenen nog goed, dus dat scheelt. Wel moeite met de leidingbout; muurvast en inmiddels ook zo goed als rondgedraaid (leidingsleutel slipt door). Denk toch maar even echte kruipolie zoeken. Anders nieuwe leidingbout erop..

Daarom zei ik al: begin op tijd met insprayen. Bij lekke remcilinders ook remschoenen vervangen. Je ziet er niets aan, maar ze doen het slecht en geven remverschil. Ik vermoed dat de lekke remcilinder zo ook geconstateerd is?
 
Terug
Bovenaan