Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Boppie zei:Bossinkje zei:Boppie zei:Ik snap het hele idee van alleen de punten nalopen die afgekeurd zijn niet helemaal. Lijkt mij spelen met vuur, straks klapt er iemand in de tussentijd met een band op een stoeprand en zit er een bult als een ei op...en toen kwam de steekproefcontroleur.
Waar ik heen ga voor de APK worden ook alleen de afkeurpunten bekeken bij herkeuring. Maar vaak komen die auto's tussendoor niet op straat, maar worden ze eerst gerepareerd. Dan is het dus prima te doen.
Het is in heel veel gevallen goed te doen, maar 1 slimmerik kan je de punten kosten.
Boppie zei:....en toen stond de controleur binnen 5 minuten op de stoep. Er kan veel in goed vertrouwen, maar op je plaat gaan kan best kostbaar zijn.
Daarom moet je ook 2 maanden voor je keurdatum al keuren. Mocht er reparatie nodig zijn heb je tijd zat.Nico GTR zei:Zonder mag je niet rijden. En de boete is ook niet licht, een auto zonder APK mag niet op de openbare weg staan immers.
Zijn genoeg mensen die komen niet in het café en kunnen die paar tientjes echt niet missen. Zeker als het net op een verkeerd moment valt.Maar om nu om die 2 tientjes te werken. 1 keer niet naar t café en je hebt het eruit.![]()
Ik dacht dat gele verlichting gewoon toegestaan is?Bossinkje zei:Kameraad van mij wou toen ook perse naar de Kwik-Fit, omdat die zo lekker goedkoop was. Afkeur. Waarom? Zijn dimlichten waren geel. Mocht niet. Mag je even 30 euro aftikken voor het vervangen van die twee lampjes. Doei winst!
Goedendag zei:Zoek eens naar een wringijzer.
Onmisbaar met knutselen, en het gaat je veel ratels besparen
Ik mag geen reclame maken, maar deze heb ik
Pobresh zei:Splitpen er al uit gehaald? Anders gaat die moer echt niet los
Normaal gezien is een steeksleutel goed genoeg voor ontluchtingsnippels. Probleem is dat ze vaak erg roestig zijn en met een doodnormale steeksleutel heb je dan al gouw dattie doorschiet en dan ben je verder van huis. Vandaar dat ze voor de andere types zijn gegaan.
Ontluchten heb je een 2e persoon voor nodig en je dient met een slangetje op de nippel te controleren of alle lucht eruit is.
Tip: zet op je remslang een griptang met wat rubber ertussen om hem dicht te houden. Scheelt een hele hoop gedruppel en verloren vloeistof. Plus je hoeft minder te ontluchten.
Pobresh zei:Splitpen er al uit gehaald? Anders gaat die moer echt niet los
Normaal gezien is een steeksleutel goed genoeg voor ontluchtingsnippels. Probleem is dat ze vaak erg roestig zijn en met een doodnormale steeksleutel heb je dan al gouw dattie doorschiet en dan ben je verder van huis. Vandaar dat ze voor de andere types zijn gegaan.
Ontluchten heb je een 2e persoon voor nodig en je dient met een slangetje op de nippel te controleren of alle lucht eruit is.
Tip: zet op je remslang een griptang met wat rubber ertussen om hem dicht te houden. Scheelt een hele hoop gedruppel en verloren vloeistof. Plus je hoeft minder te ontluchten.
MG ZR 160 zei:Ja, moer bedoel ik. Hij is heel groot, 32mm. Moest er speciaal een goede dop voor halen bij de bouwmarkt omdat ik niet groter dan 23 had. Precies dat met die pijp dacht ik dus ook, dus had de holle steel van een stuk tuingereedschap gebruikt. Maar toen draaide die ratel dus door, was er blijkbaar niet tegen bestand. Vandaar dat ik nu een grotere (en hopelijk stevigere) heb besteld, ga dan het trucje opnieuw uitvoeren. Want gewoon met alleen de arm van de ratel kan ik nooit genoeg kracht zetten om m los te krijgen.
Mbt de ontluchting, daar las ik al het een of en over ja. Een echte leidingsleutel heb ik niet, maar met een normale steeksleutel of waterpomptang zou ik 'm ook wel los moeten krijgen? Heb de achterkant van de trommel al een aantal keer behandeld met remmenreiniger ja.
Ja tis idd voor beide wel handig. Een ringsleutel raad ik juist af omdat die vooral op de hoeken pakt en niet op de vlakken, waardoor die dus door kan slippen. Ik gebruik een ringsleutel alleen als de boel al los is. Omdat een ringsleutel op zijn plek blijft zitten zodra er een slang over de nippel zit. Scheelt een hoop gedoe.Boppie zei:Pobresh zei:Splitpen er al uit gehaald? Anders gaat die moer echt niet los
Of zet het rempedaal vast. Ik doelde meer op de nippel voor de leiding. Met een goede leidingsleutel bespaar je jezelf het doordraaien. Voor ontluchten zou ik een ringsleutel gebruiken om dezelfde reden.
MG ZR 160 zei:(..) Zat ook te kijken naar persluchtsleutels maar die zijn iets te duur voor mij..
MG ZR 160 zei:Splitpen? Volgens mij heeft mijn auto die niet! Met het ontluchten ben ik bekend, heb aardig wat filmpjes gekeken over hoe dat handig kan. Hier zie je in principe alles wat ik moet doen (zelfde auto), en daar zit ook geen splitpen:
https://www.youtube.com/watch?v=fmrTP4Hy-rM&t=346s
Pobresh zei:Daarom moet je ook 2 maanden voor je keurdatum al keuren. Mocht er reparatie nodig zijn heb je tijd zat.Nico GTR zei:Zonder mag je niet rijden. En de boete is ook niet licht, een auto zonder APK mag niet op de openbare weg staan immers.
Maar heel veel mensen wachten tot de datum nog maar enkele dagen of hooguit een week in het vooruitzicht ligt.
Voordeel: bij goedkeur heb je 14 maanden.
Daarom ga ik met de Trabant ook al volgende week. Hoeft pas 19 februari gekeurd te zijn. Dus dan kun je vanaf 19 december keuren![]()
MG ZR 160 zei:Ja, moer bedoel ik. Hij is heel groot, 32mm. Moest er speciaal een goede dop voor halen bij de bouwmarkt omdat ik niet groter dan 23 had. Precies dat met die pijp dacht ik dus ook, dus had de holle steel van een stuk tuingereedschap gebruikt. Maar toen draaide die ratel dus door, was er blijkbaar niet tegen bestand. Vandaar dat ik nu een grotere (en hopelijk stevigere) heb besteld, ga dan het trucje opnieuw uitvoeren. Want gewoon met alleen de arm van de ratel kan ik nooit genoeg kracht zetten om m los te krijgen.
Mbt de ontluchting, daar las ik al het een of en over ja. Een echte leidingsleutel heb ik niet, maar met een normale steeksleutel of waterpomptang zou ik 'm ook wel los moeten krijgen? Heb de achterkant van de trommel al een aantal keer behandeld met remmenreiniger ja.
Janneman zei:Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.
marcel21674 zei:Janneman zei:Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.
Wat een gelul, elke sleutelaar heeft wel eens een stuk pijp op een sleutel, ratel oid. gezet. Elke sleutelaar weet ook zelf wel dat dat niet ten goede komt van z'n gereedschap, maar soms heb je gewoon geen andere keuze. Dan is het buigen of barsten.
Sterker nog: de meeste sleutelaars/klussers hebben twee soorten gereedschap. De goede set die gebruikt wordt zoals het hoort en de goedkope zooi die misbruikt wordt, al naar gelang de situatie ter plaatse. Met daarbij als stelregel: als het één klusje meegaat is het mooi, de rest is bonusmarcel21674 zei:Janneman zei:Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.
Wat een gelul, elke sleutelaar heeft wel eens een stuk pijp op een sleutel, ratel oid. gezet. Elke sleutelaar weet ook zelf wel dat dat niet ten goede komt van z'n gereedschap, maar soms heb je gewoon geen andere keuze. Dan is het buigen of barsten.
marcel21674 zei:Janneman zei:Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.
methal zei:allemaal goed en wel, maar op een ratel?... neen... echt niet. waarom zou je het op een ratel zetten, dat handvat is super onhandig om een buis op te zetten in vergelijking met een vaste sleutel.(wringijzer blijkbaar) Als sleutelaar weet je dat die ratels snel genoeg stuk gaan. en dan nog op een oversized pot?
op gewone sleutels, ook , zelfs met een hamer... maar een ratel... neen.
het maakt ook verschil als je een 3e pottenset hebt met oversized potten ;-) (set start bij 24 of zoiets)
Leon in z'n SEAT zei:Sterker nog: de meeste sleutelaars/klussers hebben twee soorten gereedschap. De goede set die gebruikt wordt zoals het hoort en de goedkope zooi die misbruikt wordt, al naar gelang de situatie ter plaatse. Met daarbij als stelregel: als het één klusje meegaat is het mooi, de rest is bonusmarcel21674 zei:Janneman zei:Als je een stuk pijp op een ratel gaat zetten weet je absoluut niet waar je mee bezig bent. Natuurlijk valt dat te leren maar ik mijn beleving ben je dan nog niet zover dat je zelf aan zoiets als de remmerij moet gaan sleutelen. Ik zou er toch iemand bijvragen die meer sleutelervaring heeft.
Wat een gelul, elke sleutelaar heeft wel eens een stuk pijp op een sleutel, ratel oid. gezet. Elke sleutelaar weet ook zelf wel dat dat niet ten goede komt van z'n gereedschap, maar soms heb je gewoon geen andere keuze. Dan is het buigen of barsten.![]()
Boppie zei:Daar ben ik het niet mee eens klinkt al wat vriendelijker dan wat een gelul.
Daarnaast vraag ik mij af of TS dit wel wist. Nu wel.
marcel21674 zei:Boppie zei:Daar ben ik het niet mee eens klinkt al wat vriendelijker dan wat een gelul.
Als je zoiets post, vraag ik me af hoeveel sleutel ervaring hij zelf heeft.
Je moet bij ons de werktuigbouwkundigen de kost geven, die elke bout en moer vast draaien met een waterpomptang!
Das meer gemakzucht, dan niet weten waar je mee bezig bent.
Boppie zei:marcel21674 zei:Boppie zei:Daar ben ik het niet mee eens klinkt al wat vriendelijker dan wat een gelul.
Als je zoiets post, vraag ik me af hoeveel sleutel ervaring hij zelf heeft.
Je moet bij ons de werktuigbouwkundigen de kost geven, die elke bout en moer vast draaien met een waterpomptang!
Das meer gemakzucht, dan niet weten waar je mee bezig bent.
Die moeten een tang naar hun hoofd krijgen. Ik zet alles vast met de ratel of met een ring/steeksleutel. ik wil dat het blijft zitten.
Ik heb t niet over afkeur nadat de uiterste keurdatum al is verstreken. Dan krijg je van de rdw inderdaad pas na 2 maanden een boete en bij de politie kun je dezelfde dag al worden aangehouden en een bekeuring krijgen. Je mag immers niet rijden zonder geldige apk.marcel21674 zei:Pobresh zei:Daarom moet je ook 2 maanden voor je keurdatum al keuren. Mocht er reparatie nodig zijn heb je tijd zat.Nico GTR zei:Zonder mag je niet rijden. En de boete is ook niet licht, een auto zonder APK mag niet op de openbare weg staan immers.
Maar heel veel mensen wachten tot de datum nog maar enkele dagen of hooguit een week in het vooruitzicht ligt.
Voordeel: bij goedkeur heb je 14 maanden.
Het rare is, dat de rdw en de politie hier anders over denken. Ik was een maand te laat met de apk, omdat de RDW lastig was, met het opsturen en aanpassen van mijn kenteken van mijn 626, ik kon de auto daardoor niet laten keuren omdat de gegevens niet klopte.
Na een belletje hierover, hoefde ik mij hier geen zorgen over te maken, want ik kreeg pas na 2 maanden een bekeuring.
Ik liep echter wel de kans op een boete van de politie??
Nee, deze controles zijn niet willekeurig, zelfs tamelijk geautomatiseerd.Bossinkje zei:Ik dacht dat die controles van de RDW's altijd willekeurig plaatsvonden. Vriend van me heeft enkele jaren terug een auto gekocht zonder APK. Overgeschreven, volgende dag lag de bekeuring al op de mat.