APK met gratis herkeuring bij afkeur?

Eigenlijk ben ik van mening dat je moet stoppen met je werkzaamheden. Als je iets niet los krijgt en vervolgens niet weet hoe je moet handelen, zeker bij je remmen is het zaak om alles terug in elkaar te zetten er gewoon mee naar de garage te gaan. Ik doe dat ook, ookal is het maar om een bout los te kunnen krijgen met perslucht omdat die verrektes vast zit. In dit geval gaat het om je remmen en zou ik als ik jou was gewoon stoppen. Remmen zijn er niet alleen om te zorgen dat je zelf op tijd stil staat. Het is ook het laatste redmiddel om niet een ander aan te rijden!

Dit is niet omdat ik je de leercurve niet gun. maar omdat het werken aan remmen niet een klus is die je zonder voorkennis fatsoenlijk kan uitvoeren. Lukt het niet, stop er dan mee. Je kunt het beter laten doen en erbij staan om te kijken hoe het zou moeten.

Afijn, Buiten dat geef ik toch uitleg. Maar ik hoop dat je verstand het overneemt.
Leidingbout = nippel. Het niet loskrijgen daarvan is een standaard probleem bij achterassen.

Zorg dat je vooraf alles al ingespoten hebt met wd40 of soortgelijk. Kan een hoop schelen.
Als je de nippel al niet los krijgt kun je proberen de kant bij de remslang los te maken. Zorg wel dat je je remslang al afgeknelt hebt, zodat niet je hele leiding naar voren toe leeg loopt. Als het goed is kun je je remslang tegen houden met een andere sleutel (ga het niet zomaar los proberen te draaien met 1 sleutel!)

Remcilinder vervolgens uitbouwen en met leiding eraan naar de onderdelenboer (want kant van je remcilinder krijg je toch niet zomaar los, en beide delen vervang je)

Daarna met je stuk leiding naar de automaterialenzaak en een nieuwe laten maken. Beetje fatsoenlijke zaak kan dat voor je doen.
Vraag er gelijk om 2. Want dan kan je de andere kant ook gelijk doen, ga er maar van uit dat die ook net zo vast zit, of die moet al eens vervangen zijn (garages doen vaak maar 1 kant)
Zolang de nieuwe leidingen van koper zijn gemaakt kun je die ter plekke nog buigen om het goed passend te maken (niet knikken), als de lengte maar klopt.

Je kunt er ook alleen een klein stukje leiding op monteren. maar wil je dat goed doen heb je net zo veel, of zelfs meer werk dan het volledige leidingkje te vervangen wat van de remcilinder naar de remslang loopt.
Dit stuk leiding is meestal maar een cm of 20 lang. Snij je er een stukje af, moet je die ook felsen en voorzien van een nieuwe nippel. Plus dan ook nog het stukje leiding wat je dan te kort komt vervangen. Ben slim en vervang de hele Leiding...
Knelkoppelingen raad ik ten zeerste af. Ze mogen wel, maar het is geen duurzame oplossing. Er zijn keurders die dat afkeuren (interpretatie van de regels)
 
Dank voor de reacties!

@Probesh, ik was vanmiddag al tot dat inzicht gekomen toen ik erachter kwam dat de inbusmoeren van de cilinder zelf ook hopeloos vastzaten (en m'n gereeddschap erop doorschoot). Dat ook weer uitboren zou me meer tijd gaan kosten dan het oplevert in geld. Dus laat ze inderdaad even monteren bij de garage, mogen ze er gelijk nieuwe apk op doen. Hoop dat ik mee mag kijken. Ben wel tevreden over feit dat ik zover gekomen ben dat de trommels open lagen, heb ik in ieder geval gezien hoe de staat van de onderdelen is. Mocht de garage de boel ook niet loskrijgen, is het in ieder geval niet meer mijn probleem (vaste prijs voor montage afgesproken). Verse leidingen doe ik alleen als de garage ze sloopt en ik geen andere optie heb; heb ze even nagelopen en zijn nog prima verder.

Vraag me wel af welk gereedschap nu geschikt is als je écht zulke dingen zelf wilt doen; heb van alles geprobeerd en waar bij bepaalde klusjes het meer een kwestie is van missen van specifiek gereedschap of kennis gaat het hier puur om het ontbreken van genoeg kracht, lijkt het.
 
En hoppakee voor de echte doen-het-allemaal-zelvert:

https://www.datona.nl/remleiding-felsset.html

... dus die ook maar even in de winkelwagen kieperen, en vooral niet vergeten om de benodigde wartels en leiding er bij te bestellen.
En om extra verzendkosten te besparen deze dan ook maar gelijk even in het winkelmandje kieperen?

https://www.datona.nl/remontluchter.html

... of nu toch maar even naar de dealer/onderdelentoko voor een origineel nieuw stalen (is veel sterker als die kopermeuk) brokje remleiding?



Maar nou even heel serieus: als je remcilinder heeft gelekt op de remvoering dan is die voering volledig verzadigd met remolie en is de remmende werking van de voering al zo goed als weg.
Dus ongeacht de nog aanwezige dikte van de oude remvoering zijn de schoenen dan niet meer geschikt voor hergebruik: de enigste juiste weg is het vervangen van die remschoenen, even oppoetsen met remmenreiniger gaat echt niet werken.
Denk je er even goed aan dat die remmen niet alleen voor je eigen veiligheid zijn maar ook nog voor de veiligheid van je medeweggebruikers?
 
MG ZR 160 zei:
Vraag me wel af welk gereedschap nu geschikt is als je écht zulke dingen zelf wilt doen; heb van alles geprobeerd en waar bij bepaalde klusjes het meer een kwestie is van missen van specifiek gereedschap of kennis gaat het hier puur om het ontbreken van genoeg kracht, lijkt het.

Luchtsleutel met overmaatse torx, linksdraaiende tap of snijdop. Leidingen gewoon snijden en vervangen.
 
Hoe ga je de auto nu bij de garage krijgen? Btw, mocht de remvloeistof al op de remankerplaten gelekt hebben, spoel dat dan met overvloedig water weg. De lak is zo weg. Agressief rotspul.
 
MG ZR 160 zei:
(..) Mocht de garage de boel ook niet loskrijgen, is het in ieder geval niet meer mijn probleem (vaste prijs voor montage afgesproken). (..).

Jij bent wel zo eerlijk geweest om de garagehouder te informeren dat je eerst zelf gepoogd hebt de zaak te maken?

Kijk, die garagehouder zal ook wel weten dat e.e.a vast kan zitten.. maar op extra sloop en breek werk omdat jij de wartel naar z'n mallemoer geholpen hebt door foutief gereedschapsgebruik.. lijkt mij toch niet bij de calculatie voor een vaste prijs horen.. of wel?
 
Durashift zei:
de wartel naar z'n mallemoer geholpen hebt door foutief gereedschapsgebruik..

Hoeft niet te komen door foutief gereedschapgebruik. Die nippels zitten verrekte vast omdat je er niks op het schroefdraad mag smeren om corosie tegen te gaan en er eigenlijk altijd verschil zit in de gebruikte materialen (waardoor ook weer corosie ontstaat tussen de 2 verschillende materialen)
Dus dat ze niet los te krijgen zijn is niet zo heel gek.
Inbus bouten draaien vaak zelfs dol met exact de juiste inbusmaat die zonder speling erin zit. Ookal heb je het goed schoongemaakt van te voren en heb je de nodige voorbereidingen getroffen met betrekking tot kruipolie. Torx is nog erger wat dat betreft. Soms kan het gereedschap het verschil maken. Maar het blijven ellende dingen, inbus en torx...
 
ik ben benieuwd.. als dat de oplossing is... waarom die hier dan niet ff aan MG gegeven?
Had hem een hoop moeite bespaard. :cool:
 
Nico GTR zei:
Netjes spul Muddy! Heb het maar gelijk besteld. ;) Had ik nog niet zelf.

Waardeloze investering, je hebt het praktisch nooit nodig en het is alleen maar geschikt voor koper met enkele flens... bestelling direct annuleren dus.;)

Ik heb ooit eens een professioneel felsset aangeschaft vanwege m'n oldtimerhobby zodat ik zelf frisse cunifer leidingen (koper komt er bij mij niet op) op maat kon maken, want voor die oude beestjes is er nu eenmaal weinig oem-spul meer verkrijgbaar.
Voor het moderne spul is het hier gewoon nieuwe oem-delen bestellen, voor overal verkrijgbaar tientjeswerk ga ik echt geen uur aan het prutsen om zelf zo'n leidinkje te fabriceren.
 
s velthuis zei:
MG ZR 160 zei:
Vraag me wel af welk gereedschap nu geschikt is als je écht zulke dingen zelf wilt doen; heb van alles geprobeerd en waar bij bepaalde klusjes het meer een kwestie is van missen van specifiek gereedschap of kennis gaat het hier puur om het ontbreken van genoeg kracht, lijkt het.

Luchtsleutel met overmaatse torx, linksdraaiende tap of snijdop. Leidingen gewoon snijden en vervangen.

Niet gelijk beginnen met brute kracht maar even heet stoken en shockspray spuiten, dat doet vaak wonderen om die vastgerotte meuk alsnog netjes en onbeschadigd te lossen.;)
Voor het oude remcilindertje maakt het heet stoken niet uit, die is toch al afgeschreven.
 
MG ZR 160 zei:
Dank voor de reacties!

@Probesh, ik was vanmiddag al tot dat inzicht gekomen toen ik erachter kwam dat de inbusmoeren van de cilinder zelf ook hopeloos vastzaten (en m'n gereeddschap erop doorschoot). Dat ook weer uitboren zou me meer tijd gaan kosten dan het oplevert in geld. Dus laat ze inderdaad even monteren bij de garage, mogen ze er gelijk nieuwe apk op doen. Hoop dat ik mee mag kijken. Ben wel tevreden over feit dat ik zover gekomen ben dat de trommels open lagen, heb ik in ieder geval gezien hoe de staat van de onderdelen is. Mocht de garage de boel ook niet loskrijgen, is het in ieder geval niet meer mijn probleem (vaste prijs voor montage afgesproken). Verse leidingen doe ik alleen als de garage ze sloopt en ik geen andere optie heb; heb ze even nagelopen en zijn nog prima verder.

Vraag me wel af welk gereedschap nu geschikt is als je écht zulke dingen zelf wilt doen; heb van alles geprobeerd en waar bij bepaalde klusjes het meer een kwestie is van missen van specifiek gereedschap of kennis gaat het hier puur om het ontbreken van genoeg kracht, lijkt het.

Breng de auto naar de garage, leg de situatie even uit, vraag of je mee mag kijken/helpen en zorg voor iets lekkers bij de koffie/lunch.
Met een beetje geluk valt de schade dan nog mee. En anders kun je het zien als leergeld voor een volgende keer ...
 
Muddy Bandit zei:
...even heet stoken en shockspray spuiten...

Zeker (y)

Al is dat met alles wat (ook) met rubber of lagers in aanraking komt niet aan te raden. Rondom de remmen ben ik niet zo van het stoken.
 
Vond het wel handig. Verwacht toch dat die binnenkort moeten. En ik vind dat altijd wel leuk om zelf te doen.

@durashift. Ik mocht dat ook nooit. Kans dat je iets beschadigd is heel groot zonder ervaring.
 
Nogmaals; er lijkt geen sprake te zijn van overmatige lekkage. Ik heb de trommels open gehad en de rubberen doppen op het eind van de wrc zweten wat als je ze induwt, maar er komen geen druppels tussenuit. Heb de afgelopen dagen vaak expres hard geremd en zelf merk ik niet eens verschil met de remkracht nu en toen ik hem een halfjaar geleden kocht. Als de garage morgen zegt dat de schoenen ook verrot zijn - prima, dat kan ik zelf want daar hoeven geen leidingen voor weggehaald te worden. Als de apk goed gaat merken we bij de remmentest vanzelf wel hoe het allemaal functioneert. Niet zo pessimistisch allemaal hoor.

En geen commentaar op mijn reparatiekunsten hoor.. :p Heb mede op jullie advies speciaal allemaal goed gereedschap in huis gehaald (waaronder die leidingsleutel) dus het dan weer op foutief gebruik gooien is een beetje te makkelijk. Als je het allemaal beter weet mag je even langskomen om ze met mijn gereedschap wel los te komen, pak ik even de popcorn erbij om te kijken. De wartel is niet naar de mallemoer, hij is niet gesloopt en zit keurig op z'n plek. Hij is alleen afgesleten. Uiteraard heb ik de garage verteld dat ik het eerst zelf geprobeerd heb. Zelfs bij verteld dat de boel voor mij te vast zat. Garage snapt dan heus wel dat ze er wat werk aan hebben, en ze hebben de tijd relatief ruim gerekend (1.5 uur) zou best kunnen dat ik ontluchten dan nog zelf mag doen.
 
MG ZR 160 zei:
Nogmaals; er lijkt geen sprake te zijn van overmatige lekkage. Ik heb de trommels open gehad en de rubberen doppen op het eind van de wrc zweten wat als je ze induwt, maar er komen geen druppels tussenuit. Heb de afgelopen dagen vaak expres hard geremd en zelf merk ik niet eens verschil met de remkracht nu en toen ik hem een halfjaar geleden kocht. Als de garage morgen zegt dat de schoenen ook verrot zijn - prima, dat kan ik zelf want daar hoeven geen leidingen voor weggehaald te worden. Als de apk goed gaat merken we bij de remmentest vanzelf wel hoe het allemaal functioneert. Niet zo pessimistisch allemaal hoor.

En geen commentaar op mijn reparatiekunsten hoor.. :p Heb mede op jullie advies speciaal allemaal goed gereedschap in huis gehaald (waaronder die leidingsleutel) dus het dan weer op foutief gebruik gooien is een beetje te makkelijk. Als je het allemaal beter weet mag je even langskomen om ze met mijn gereedschap wel los te komen, pak ik even de popcorn erbij om te kijken. De wartel is niet naar de mallemoer, hij is niet gesloopt en zit keurig op z'n plek. Hij is alleen afgesleten. Uiteraard heb ik de garage verteld dat ik het eerst zelf geprobeerd heb. Zelfs bij verteld dat de boel voor mij te vast zat. Garage snapt dan heus wel dat ze er wat werk aan hebben, en ze hebben de tijd relatief ruim gerekend (1.5 uur) zou best kunnen dat ik ontluchten dan nog zelf mag doen.

Dat is juist het probleem. Doordat de wartel is afgesleten, is hij met normaal gereedschap niet meer los te krijgen.
Vraag aan de garage of je mee mag kijken/helpen met de werkzaamheden, daar word je altijd beter van ...
 
Blackadder the 5th zei:
MG ZR 160 zei:
Nogmaals; er lijkt geen sprake te zijn van overmatige lekkage. Ik heb de trommels open gehad en de rubberen doppen op het eind van de wrc zweten wat als je ze induwt, maar er komen geen druppels tussenuit. Heb de afgelopen dagen vaak expres hard geremd en zelf merk ik niet eens verschil met de remkracht nu en toen ik hem een halfjaar geleden kocht. Als de garage morgen zegt dat de schoenen ook verrot zijn - prima, dat kan ik zelf want daar hoeven geen leidingen voor weggehaald te worden. Als de apk goed gaat merken we bij de remmentest vanzelf wel hoe het allemaal functioneert. Niet zo pessimistisch allemaal hoor.

En geen commentaar op mijn reparatiekunsten hoor.. :p Heb mede op jullie advies speciaal allemaal goed gereedschap in huis gehaald (waaronder die leidingsleutel) dus het dan weer op foutief gebruik gooien is een beetje te makkelijk. Als je het allemaal beter weet mag je even langskomen om ze met mijn gereedschap wel los te komen, pak ik even de popcorn erbij om te kijken. De wartel is niet naar de mallemoer, hij is niet gesloopt en zit keurig op z'n plek. Hij is alleen afgesleten. Uiteraard heb ik de garage verteld dat ik het eerst zelf geprobeerd heb. Zelfs bij verteld dat de boel voor mij te vast zat. Garage snapt dan heus wel dat ze er wat werk aan hebben, en ze hebben de tijd relatief ruim gerekend (1.5 uur) zou best kunnen dat ik ontluchten dan nog zelf mag doen.


Dat is juist het probleem. Doordat de wartel is afgesleten, is hij met normaal gereedschap niet meer los te krijgen.
Vraag aan de garage of je mee mag kijken/helpen met de werkzaamheden, daar word je altijd beter van ...

Nouja, de garage zet hem op de brug waardoor ze er nog beter bij kunnen, en wellicht dat zij gewoon een tang met een langer handvat (= meer kracht) hebben waardoor hij gewoon loskomt. Zal vanavond nog keertje imal erop spuiten.

Meekijken ga ik zeker vragen ja, vind ik behalve leerzaam ook gewoon leuk om te doen. Weet alleen nooit zo goed of de monteurs het leuk vinden, wil niet de indruk wekken dat ik ze op hun vingers sta te kijken (wat niet zo is want ze doen van alles wat ik toch niet kan of weet).
 
Zo, auto is goedgekeurd. Nieuwe cilinders gemonteerd, helaas was één van de twee die ik had meegebracht defect (geen bs, heb meegekeken) dus alsnog één duurdere moeten afnemen. De kapotte gaat uiteraard retour webwinkel. Remverschil was er nog steeds, maar net binnen de toegestane marge. Als ik de auto volgend jaar tegen apk-moment nog steeds heb toch maar de schoenen vervangen dus. Verder kwamen er nog wat nieuwe kleinere dingetjes bij om het apk briefje te krijgen (lampje, wissers, gaatje uitlaat) maar het is nu in ieder geval rond. Uiteindelijk nog steeds >70 euro bespaard tov de allereerste keuringsgarage, en dan is er nu dus een stuk meer gedaan (zonder arbeidskosten). Overigens haalde 'ie de Co2 test pas na het warmdraaien, een bekend puntje bij de 106 (en had 98 getankt want dat schijnt ook te helpen)

Samenvatting:
- Montage wielremcilinders - 72
- Nieuwe wielremcilinder (delphi) ivm fabriekfout meegebracht exemplaar (lpr) - 45 (kon niet goedkoper, meegekeken op inkoopscherm)
- Apk keuring incl. gasmeting plus afmelden - 15
- Setje ruitenwissers voor plus afstellen wis/was sproeier (stond helemaal scheef) - 20
- Gasdicht kitten uitlaatklem achter - 10
- Opschuren plus tectyleren remleidingen achter - 10
- lampje mistachterlicht - 5
+ geld terug defecte lpr wrc + 12

Totaal: €164

Aandachtspunten volgend jaar en nog langer vooruit:
- remschoenen achter
- remleidingen achter
- v snaar (punt van eerste garage)
- uitlaatklem achter
- roestgat wielkast linksvoor (monteur gaf aan dat over ca 2 jaar nieuw stuk op gelast moet worden)
 
Kijk aan, verse APK. (y)

Mistachterlicht had je zelf kunnen checken ;)
Ruitenwissers wellicht ook, al is de mate van strepen wellicht discutabel.

Je hebt nu in ieder geval een betrouwbaar adres voor volgende reparaties, toch?
 
Lycan Capri zei:
15€ voor de APK? Welke garage is dat?
Wil ik in maart ook wel heen

Kom je gezellig bij mij kopje koffie drinken.. een dorp verderop zit een adres (Subaru 'specialist') die het ook voor dat bedrag zegt te doen..

Of iets verderop, voor 2 tientjes..

Nou ja, je weet zelf wel waar dat bedrag eigenlijk voor bestemd is.. ;)
 
MG ZR 160 zei:
Remverschil was er nog steeds, maar net binnen de toegestane marge. Als ik de auto volgend jaar tegen apk-moment nog steeds heb toch maar de schoenen vervangen dus.

Foute besparing dus. Precies wat ik dacht, kapotte remcilinder is geconstateerd door een verschil in remwerking. Qua remvermogen merk je er niet veel van (80% komt van de voorwielen), maar het is niet ondenkbaar dat bij een echte noodsituatie de auto een keer raar kan omzetten. Vervuilde schoenen zullen nooit meer goed remmen. Ik rij zelf ook spotgoedkoop, maar hier zou ik niet op bezuinigen.
 
Licht en ruitenwissers had ik zelf ook gecheckt, maar dat was 8 december voor de eerste keuring. Toen deed het lampje het nog, en de ruitenwissers waren op het randje. Dus dan kan het nu over het randje zijn. 5 euro voor een lampje valt wel mee, op internet voor 1 euro te vinden maar dan vaak weer 3.95 verzendkosten oid. De ruitenwissers kan ik op internet niet voor minder vinden dan 14 (van een fatsoenlijk merk) en heb ik nu 20 voor betaald dus dat is te overzien.

Ik heb inderdaad een mooi adres gevonden. Heb overal goed op gelet, tussendoor af en toe even met monteurs gepraat, en komt ook allemaal gewoon straight over. Vind ik het belangrijkste, als je telkens het gevoel hebt belazerd te worden kan je beter snel weg zijn (wat bij de eerste garage zo was). Bovendien zijn ze qua werkplaatstarief dus gewoon erg schappelijk (72 euro voor 1.5 uur is netjes) en veel kleine dingetjes doen ze gewoon voor niks.

De LPR cilinder was gloednieuw, dus daar wil ik gewoon geld voor terugzien. Mbt de schoenen, die zullen inderdaad wel een keer moeten. Echter makkelijker klusje (geen gezooi met de remleidingen) dus dat pak ik wel een keer op als ik tijd heb. Ik ga me er niet heel druk over maken; de auto remt prima en voldoet aan de regels.

APK doen ze inderdaad voor 15, maar geen gratis herkeuring. Mocht je het willen fixen moet je volgende keer weer 15 aftikken (wat logisch is voor dat geld, als je dus 30 betaalt mét gratis herkeuring heb je hetzelfde effect en per saldo even duur uit).
 
MG ZR 160 zei:
- Gasdicht kitten uitlaatklem achter - 10

blik waar je 10 auto's mee kan doen kost 5 euro ;)
Buiten dat: hoop dat dat hooguit schuifkoppeling is geweest. Al het andere kan bewegen en is binnen korte tijd weer lek (schuif ook als je het niet goed doet)
 
Terug
Bovenaan