Alpine A110

Die auteur rijdt überhaupt niets. Knip - plak - antedateer - repeat. Eventueel met tussenstap 'vertaal'.

Het is dat er 2 kleine meiden zijn die ik ook af en toe ergens heen moet brengen. Als vrijgezel wist ik het wel :)

Vanaf 2018 gaat Alpine de A110 inzetten in een cup competitie die aan de ELMS evenementen gekoppeld gaan worden. Signatech gaat de auto's ontwikkelen en verkopen. Zie (in het Frans):
https://alpineplanet.com/alpine-annonce-la-nouvelle-alpine-a110-cup/

Renault15.17 zei:
Vanaf 2018 gaat Alpine de A110 inzetten in een cup competitie die aan de ELMS evenementen gekoppeld gaan worden. Signatech gaat de auto's ontwikkelen en verkopen. Zie (in het Frans):
https://alpineplanet.com/alpine-annonce-la-nouvelle-alpine-a110-cup/

Mooier zou zijn (dan alleen Alpines tegen mekaar te zien strijden) als het aan 'gemengde competities zou meedoen, zoals het GT4 kanmpioenschap. Waar geloof ik ook een Cayman in rondrijdt.

Ik kan het zo niet direct terugvinden maar in een van de artikelen wordt geschreven dat na (of naast) de cupversie ook een GT4 variant gaat komen. Maar ik ben wel fan van zo'n merkencup hoor. Prachtig!

Zou mooi zijn als ze ook weer op Zandvoort te zien zouden zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=HH0aSKEOV3M

https://www.youtube.com/watch?v=i3c3f7IZWuo

Persintroductie start vandaag van de A110 (y):
DPx-vgGX0AEY-5r.jpg

Ik blijf het een prachtige verschijning vinden, mooie moderne interpretatie van het origineel...
De fabriek in Dieppe is historisch gezien niet alleen correct, maar er schijnt ook een bijzonder werk-ethos inclusief een zekere trots te hangen.
Mijn partner rijdt een Clio RS Trophy, die ik soms misbruik voor een trackday of "touristenfahrten". Ben nog steeds onder de indruk van de solide structuur en de bouwkwaliteit... een Clio die ondanks de stugge demping noch rammelt noch kraakt...
Helaas zijn veel mensen onderhevig aan de invloed van marketing en "sociale" perceptie, om dan nog van status te zwijgen.
Ik zou alleszins maar wat graag een sprong in het die(p)pe wagen met deze A110, ik heb echter nog behoefte aan een achterbank voor ons zoontje.
Als auto "voor erbij" valt hij nog even buiten budget, maar ik zeg nooit nooit tegen deze Franse beauté.

Roy Kleijwegt zei:
Het rijden is onder embargo. Dus kan ik helaas niets over zeggen. Maar zijn we het eens dat ie er vanbinnen en vanbuiten gaaf uitziet? — bij Circuit Du Grand Sambuc.

24129863_1554799737939581_7742703883562767849_n.jpg

24231899_1554800084606213_1321306109483001996_n.jpg

24296840_1554800071272881_8260562494757050469_n.jpg

24129989_1554800081272880_2566938486863279233_n.jpg

https://www.facebook.com/Roy.autoweek/photos/a.849786958440866.1073741828.845256438893918/1554799737939581/?type=3&permPage=1

Poor Joe zei:
Ben nog steeds onder de indruk van de solide structuur en de bouwkwaliteit... een Clio die ondanks de stugge demping noch rammelt noch kraakt...
Helaas zijn veel mensen onderhevig aan de invloed van marketing en "sociale" perceptie, om dan nog van status te zwijgen. .

Grappig dat er nog steeds mensen zijn die niet verder kijken dan hun eigen wereld.

Roken slecht? Ik ken iemand en die kende iemand die 90 is en zijn hele leven gerookt heeft..

Ik wil hem wel mooi vinden, maar ik kan er echt niet warm van worden. Een auto zonder "schouders". Hij oogt gewoon enorm flets. Het interieur vind ik wel van grote klasse.
Maar ik mis gewoon wat t.o.v. de 4C. Die heeft net dat speciale, wat deze Alpine blijkbaar mist.

P. Klieder zei:
Roken slecht? Ik ken iemand en die kende iemand die 90 is en zijn hele leven gerookt heeft..

90 of niet, roken is gewoon niet goed voor je gezondheid. Die persoon heeft gewoon geluk gehad.

On-topic: Ik zie uit naar een dubbeltest met de Alfa 4C. :cool:

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Ik wil hem wel mooi vinden, maar ik kan er echt niet warm van worden. Een auto zonder "schouders". Hij oogt gewoon enorm flets. Het interieur vind ik wel van grote klasse.
Maar ik mis gewoon wat t.o.v. de 4C. Die heeft net dat speciale, wat deze Alpine blijkbaar mist.

Grappig, dat heb ik juist bij de 4C. Ik vind het een slechte herinterpretatie van oude Alfa modellen en ik kan het ding met geen mogelijkheid mooi vinden. Ik vind het niets bijzonders.

En wat betreft de A110: geweldige auto! Ik ben absoluut fan.

Ik vind ze beide prachtig. Alleen zie ik mezelf eerder in een A110 een flinke road trip maken en met een 4C eerder een circuit/vrij rijden aandoen.

Tsja, ik vind het dan weer moeilijk te begrijpen hoe je deze auto níet geweldig kunt vinden. Zeer geslaagde interpretatie van de klassieke A110. Ik wil 'm! Alfa 4C ook leuk overigens, maar wat mij betreft lang niet zo geslaagd als deze Alpine, die mij bovendien een stuk beter voor dagelijks gebruik inzetbaar lijkt.

Een ding is zeker, in het echt is de A110 nog mooier dan op de foto's. Bij de onthulling op Genève afgelopen maart was menigeen onder de indruk van dit kleine sportautootje. Geweldig om nu de rijtesten te zien en inderdaad, tijd om hem naast een 4C / Cayman te zetten.

De 4C vind ik overigens ook een geweldige auto, maar die auto is ontworpen en gemaakt met een nog meer spartaanse insteek. Na 1500 km in de Eifel gedurende 3 dagen was ik gebroken. Beleving een 10+, comfort: net voldoende. Wat dat betreft is de A110 misschien net iets minder fun op de grens, maar je houdt het wel langer vol.

Kortom, wat KadettRT aangeeft sluit ik me bij aan ;)

Een ding is zeker, in het echt is de A110 nog mooier dan op de foto's

Nou.... Dat vind ik juist niet. :D Op de foto's vond ik 'em heel aardig, in het echt is het - voor mij - toch een "net niet". Maar misschien ben ik teveel fan van het origineel.

car_photo_563167.jpg

Alpine-A110-profile-2017.jpg

Ik heb dan ook liever de Alpine. Ik stoor mij bij de 4C juist aan die hoge taillelijn en daardoor wat uit proportie

Deze Alpine vind ik dus veel meer een concurrent voor de GT86, behalve dan met een te hoge prijskaart. Het zijprofiel is veel te veilig en dan hebben ze die rare, non-functionele, deuk in de deur. Het zijruitje wat vreemd naar binnen loopt, te grote overhang voor, de achterkant die bijna net zo laag eindigt als de motorkap vooraan start en dan die Twingo lampen op de voorkant.
Wel is te prijzen dat die veel op het origineel lijkt.

Ongetwijfeld dat die beter inzetbaar is op dagelijkse basis. Maar ja, daar koop je geen Alpine voor. Koop dan een 3-serie/Giulia als het nog een beetje leuk moet rijden. Die zijn nog veel praktischer namelijk.
Dit soort auto's koop je voor de ervaring en beleving. En dat krijg ik nou niet echt uit die reviews. Ook als je hoort dat het onderstel gewoon soft is. Op het circuit dus gewoonweg veel beweging en bodyroll. Tja.

Deze Alpine vind ik dus veel meer een concurrent voor de GT86, behalve dan met een te hoge prijskaart. Het zijprofiel is veel te veilig en dan hebben ze die rare, non-functionele, deuk in de deur. Het zijruitje wat vreemd naar binnen loopt, te grote overhang voor, de achterkant die bijna net zo laag eindigt als de motorkap vooraan start en dan die Twingo lampen op de voorkant.

Ongetwijfeld dat die beter inzetbaar is op dagelijkse basis. Maar ja, daar koop je geen Alpine voor. Koop dan een 3-serie/Giulia als het nog een beetje leuk moet rijden. Die zijn nog veel praktischer namelijk.
Dit soort auto's koop je voor de ervaring en beleving. En dat krijg ik nou niet echt uit die reviews. Ook als je hoort dat het onderstel gewoon soft is. Op het circuit dus gewoonweg veel beweging en bodyroll. Tja.

beetje eenzijdig verhaal vind je niet? prima dat je een een 4c prefereert, maar je argumenten zijn wel matig.

Ik vind hem ook fraaier dan de 4C, waar ze beiden een even grote uittrekkingskracht op me uitoefenen en ik het van beide jammer vind dat er enkel een automaat geleverd word is de Alpine de winnaar.

Denk ook dat het gewoon heel erg verschilt van invalshoek, persoonlijk zou de Megane in een extreem dikke uitvoering het altijd winnen in een direct vergelijk tegen een Giulietta, Giulia heeft Renault geen alternatief voor.

Maar ja....soft onderstel, ik spreek de verwachting uit dat Purflux binnen nu en een jaartje wel een mooi setje aftermarket rubbers heeft. Dan nog zorgen dat er op termijn een nette set KW Inox onder komt. Dan ben je er wel. ;)
Vermogen opschroeven naar 300 pk. Klaar!

Ik vind echter wel gezien de prijs....een Cayman is niet gek veel duurder, dan heb je een handbak, mooiere leder, en het logo.

Carfanatic zei:

beetje eenzijdig verhaal vind je niet? prima dat je een een 4c prefereert, maar je argumenten zijn wel matig.

Nee, dat vind ik niet. Ik lees een heldere onderbouwing waarom hij een 4c mooier/beter vindt.

Voor mij doet deze Alpine het ook niet echt. Ik zou juist bij dit type auto het Spartaanse willen ervaren, en dat mist hij kennelijk.

funf zei:
Carfanatic zei:

Nee, dat vind ik niet. Ik lees een heldere onderbouwing waarom hij een 4c mooier/beter vindt.

Voor mij doet deze Alpine het ook niet echt. Ik zou juist bij dit type auto het Spartaanse willen ervaren, en dat mist hij kennelijk.

Maar dat de A110 dat spartaanse mist blijkt overal toch wel uit?

Tja, ieder zijn mening natuurlijk. Ik beeld mij gewoon in: het is zaterdagochtend, je hebt weekend, de zon schijnt en je wilt lekker gaan rijden. Dan staat er een volledig uit carbon opgetrokken uit 1 stuk, met de hand gebouwde Italiaan en deze, toch met compromissen gevulde Fransman. Dan is voor mij de keus niet moeilijk.
Maar nogmaals, als het doel is om er elke dag van de week mee te rijden, dan zou de Alpine ongetwijfeld de betere keuze zijn. Maar is dat waarvoor je deze auto's koopt? Ik niet.

MBdoubleyou zei:

Grappig, dat heb ik juist bij de 4C. Ik vind het een slechte herinterpretatie van oude Alfa modellen en ik kan het ding met geen mogelijkheid mooi vinden. Ik vind het niets bijzonders.

En wat betreft de A110: geweldige auto! Ik ben absoluut fan.

Ik vind dat jullie allebei een heel goed punt hebben. De 4C heb ik ook nooit echt mooi gevonden, in tegenstelling tot de 8C, die ik weer echt bloedmooi vind. Hij zal vast wel fantastisch rijden en een ongelofelijke beleving geven, maar mooi? Het is voor mij 'gewoon' een Lotus, lekker basic en een voor dat doel functionele vormgeving. Toevallig zit er een Alfa-logo op, maar zelfs Opel kan (met behulp van Lotus) dit kunstje net zo goed.
Maar ik snap direct wat Eenvrijeusernameiserbijnaniet bedoelt met deze Alpine. Ik vind 'm heel gaaf om te zien en ook dit zal vast geweldig rijden, maar hebberig word ik er ook niet van. Dat interieur vind ik dan ook wel weer heel mooi. Maar ik hoef geen auto met Franse vlaggen erop...

Als ze aan mij zouden vragen welke auto ik wil zonder mij druk te maken over budget of ruimte zou deze zomaar bovenaan kunnen eindige. Ik heb wel wat met zijn voorouder en vind dit een geslaagde opvolger. Comfortabel genoeg voor alle dag maar wel een auto waar veel lol aan te beleven valt. En niet te poenerig. Gewoon leuk. Waarom zou een auto van carbon moeten zijn? Gaat hij daar leuker van rijden, of is het een beetje: de mijne is van carbon, de jouwe maar van aluminium. Ja, mijn rempedaal is van carbon, maar het is een Kia. Dat levert je nog steeds geen status opo_O

Het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar ik kan me toch niet voorstellen dat een 3-serie of een Giulia qua beleving ook maar in de buurt komen van deze Alpine. Zitpositie, zicht rondom (of gebrek daaraan), gewicht, plaatsing van de motor, wielophanging (double wishbones rondom als ik me niet vergis), alles ademt 'sportauto'. Alleen stap je er na een weekendje Eiffel niet meteen met een hernia weer uit. In dat licht moet ik ook denken aan de slotwoorden van Dries van den Elzen in de Autovisie review, veel kopers zijn mensen die zich de oorspronkelijke A110 nog herinneren en wellicht zelfs gereden hebben, en die wellicht inmiddels een wat minder goed meewerkend fysiek hebben ;)
https://youtu.be/47ybd3VnZ8s?t=551

En als het Spartaanser moet: Die uitgeklede hardcore versie komt er heus wel, daar heb ik alle vertrouwen in.

Bird Nerd zei:
car_photo_563167.jpg

Alpine-A110-profile-2017.jpg

Ik heb dan ook liever de Alpine. Ik stoor mij bij de 4C juist aan die hoge taillelijn en daardoor wat uit proportie

Mee eens. Alpine heeft bovendien de breedte beperkt gehouden tot net onder de 1.80 m. terwijl je voor de 4C een tweede rijbaan nodig hebt. AutoCar bericht al dat Alfa de 4C snel gaat herzien vanwege de vele (terechte) kritiek die het heeft gekregen en omdat F1 deelname eraan staat te komen. Komt misschien zelfs een nieuwe motor in.
Hier is de Cup racer (270 pk naar verluidt):

2017-alpine-a110-cup-static.jpg

[D2] zei:

Het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar ik kan me toch niet voorstellen dat een 3-serie of een Giulia qua beleving ook maar in de buurt komen van deze Alpine. Zitpositie, zicht rondom (of gebrek daaraan), gewicht, plaatsing van de motor, wielophanging (double wishbones rondom als ik me niet vergis), alles ademt 'sportauto'. Alleen stap je er na een weekendje Eiffel niet meteen met een hernia weer uit. In dat licht moet ik ook denken aan de slotwoorden van Dries van den Elzen in de Autovisie review, veel kopers zijn mensen die zich de oorspronkelijke A110 nog herinneren en wellicht zelfs gereden hebben, en die wellicht inmiddels een wat minder goed meewerkend fysiek hebben ;)

En als het Spartaanser moet: Die uitgeklede hardcore versie komt er heus wel, daar heb ik alle vertrouwen in.
Helemaal mee eens! De rijkarakteristieken van de Alpine als vergevingsgezinde fun-auto zijn denk ik een heel bewuste marketingstrategie. De initiele doelgroep vormen toch de wat oudere heren die iets hebben met de oorspronkelijke Alpines en niet de doorsnee reaguurder op een autoblog of -forum. In de reacties op de A110 lees ik veel commentaren als "ik zou een Cayman/Lotus/4C nemen" maar als iedereen die dat zei het ook zou doen dan was Alfa nu een gezond merk. Ik denk zelfs dat de gebrekkige praktische bruikbaarheid meer kopers zal afschrikken dan het comfortabele onderstel. Met een auto als de Alpine wil je volgens mij niet alleen het circuit op maar ook lekker op vakantie naar de Riviera. Scheuren over de binnenwegen rond Nice, dat zie ik helemaal voor me. Maar als je daar niet woont moet je er wel kunnen komen.. En inderdaad, de A110 is een lichtgewicht auto met een goed onderstel, dat zich eenvoudig laat "upgraden" tot een harde circuitauto. Er komen ongetwijfeld speciale (gelimiteerde) versies om de aandacht de komende jaren vast te houden.

Het design heeft zeker wat puntjes die op het eerste oog wat onevenwichtig overkomen - zoals de overhang voor en achter en-profil en de achterlichten horen gewoon rood te zijn, maar ik vind hem desondanks erg mooi. Een geslaagde moderne interpretatie van een icoon en geen retro-kitsch. Dat dit goed uit kan pakken bewijzen de moderne Mini en Fiat 500.

Hierbij een linke naar de preview PDF brochure van de (nog te presenteren) Pure en Legende versies:
https://alpinecars.com/pdf/ALPINE_BROCHURE_PREVIEW_FR_BD.pdf

Beros zei:
[D2] zei:
Ik denk zelfs dat de gebrekkige praktische bruikbaarheid meer kopers zal afschrikken dan het comfortabele onderstel. Met een auto als de Alpine wil je volgens mij niet alleen het circuit op maar ook lekker op vakantie naar de Riviera. Scheuren over de binnenwegen rond Nice, dat zie ik helemaal voor me. Maar als je daar niet woont moet je er wel kunnen komen.. En inderdaad, de A110 is een lichtgewicht auto met een goed onderstel, dat zich eenvoudig laat "upgraden" tot een harde circuitauto. Er komen ongetwijfeld speciale (gelimiteerde) versies om de aandacht de komende jaren vast te houden.

Dat maakt de Evora zo'n goeie propositie. Je kunt desnoods je peuters nog achterin stoppen. Heb je die niet, kan daar de bagage. Alleen is de Evora zeker 2x zo duur.

GT430%20Sport%20New%20HERO%20.jpg

Beros zei:
[D2] zei:

Helemaal mee eens! De rijkarakteristieken van de Alpine als vergevingsgezinde fun-auto zijn denk ik een heel bewuste marketingstrategie. De initiele doelgroep vormen toch de wat oudere heren die iets hebben met de oorspronkelijke Alpines en niet de doorsnee reaguurder op een autoblog of -forum. In de reacties op de A110 lees ik veel commentaren als "ik zou een Cayman/Lotus/4C nemen" maar als iedereen die dat zei het ook zou doen dan was Alfa nu een gezond merk. Ik denk zelfs dat de gebrekkige praktische bruikbaarheid meer kopers zal afschrikken dan het comfortabele onderstel. Met een auto als de Alpine wil je volgens mij niet alleen het circuit op maar ook lekker op vakantie naar de Riviera. Scheuren over de binnenwegen rond Nice, dat zie ik helemaal voor me. Maar als je daar niet woont moet je er wel kunnen komen.. En inderdaad, de A110 is een lichtgewicht auto met een goed onderstel, dat zich eenvoudig laat "upgraden" tot een harde circuitauto. Er komen ongetwijfeld speciale (gelimiteerde) versies om de aandacht de komende jaren vast te houden.

Het design heeft zeker wat puntjes die op het eerste oog wat onevenwichtig overkomen - zoals de overhang voor en achter en-profil en de achterlichten horen gewoon rood te zijn, maar ik vind hem desondanks erg mooi. Een geslaagde moderne interpretatie van een icoon en geen retro-kitsch. Dat dit goed uit kan pakken bewijzen de moderne Mini en Fiat 500.

De 4C is nooit bedoeld als verkooptopper! Het was puur een manier om het merk weer op de kaart te zetten door te laten zien wat ze nog altijd weten te presteren.
De 4C had een verkooptarget van 3000 stuks per jaar, maar al sinds zijn introductie worden er een kleine 4000 per jaar van geproduceerd. Oftewel, de 4C is een veel groter succes geworden dan dat Alfa vooraf had gedacht.

Omdat dit topic naar boven is gekomen in de actieve topic lijst eens doorgelezen.
Voor de geintresseerde, een tijd geleden hadden ze bij de BNR Autoshow een leuk interview met de (Nederlandse) bass van Alpine. De man verteld een hoop over de auto en de reden achter veel beslissingen. Leuk om terug te luisteren: link naar podcast van BNR
Ben zelf wel benieuwd naar de Alpine. In het rijtje 'sportieve-2zitters-met-motor-achter-voor-een-leuk-budget' zou deze toch wel mijn keuze zijn. Zonder er een meter in gereden te hebben komt deze op mij het meest aantrekkelijk over. En ik denk dat een ieder die zo gelukkig is om dit segment te kunnen/mogen shoppen ook op die manier kijkt. Je wordt er verliefd op of niet.
Overigens heb ik zeer lang geleden het geluk gehad enkele malen met een originele A110 te hebben mogen rijden. Sensationeel, maar verschrikkelijk klein. Met m'n 1.98 moest ik eerst m'n schoenen uitdoen, en eenmaal in de auto gevouwen wat raar onderuit zakken en min of meer schakelen in de knieholte....

TELEMMGLPICT000153178281_trans_NvBQzQNjv4BqEDjTm7JpzhSGR1_8ApEWQA1vLvhkMtVb21dMmpQBfEs.jpeg

Top Gear stars escape burning £50,000 sports car after it bursts into flames during filming

Top Gear presenters Chris Harris and Eddie Jordan escaped without injury after a car they were driving in Monaco burst into flames during filming.

Harris was behind the wheel of a new £50,000 Alpine sports car on Monte Carlo's SS17 stage with Jordan in the passenger seat driving up a hill on Monday morning, when its warning lights came on as the engine cut out.

They stopped the car immediately and the presenters made it out safely as flames emerged from underneath the vehicle.
https://www.telegraph.co.uk/news/2018/02/03/top-gear-stars-escape-burning-50000-sports-car-bursts-flames/

Holy Smoke! Blijft niet veel van over. Zo'n beeld en bericht heb ik nog niet gezien van Alfa 4C en Cayman. Zal best wel zijn gebeurd, maar omdat de A110 door TopGear werd bereden, is het big news.

[size=medium]Alpine start met uitrol reguliere uitvoeringen A110[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 27 februari 2018 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Alpine heeft bekend gemaakt hoe de reguliere uitvoeringen van de A110 gaan heten: Pure en Légende. De prijzen worden later dit jaar bekend gemaakt.

Het herboren Franse sportautomerk Alpine is toe aan de volgende stap. Na de introductie van de A110 Premiere Edition kondigt het merk nu de uitrol van de reguliere versies aan. Die dragen de namen Pure en Légende.

Die laatste is de meest luxe uitvoering. Alpine meldt dat deze versie onder andere is uitgerust met elektrisch verstelbare stoelen, leren bekleding en interieurafwerking met glanzend koolstofvezel panelen.

Beide versies zijn net als de Premiere Edition, die inmiddels is uitverkocht, voorzien van een 1.8 turbomotor met 252 pk en zeventraps DCT-automaat. De Nederlandse prijzen van de twee uitvoeringen worden later dit jaar bekend gemaakt. De A110 Premiere Edition kostte in ons land 67.500 euro.

alpine-a110-pure-legende-293881-800.jpg

alpine-a110-pure-legende-293879-800.jpg

alpine-a110-pure-legende-293878-800.jpg

alpine-a110-pure-legende-293880-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/februari/44406-alpine-start-met-uitrol-reguliere-uitvoeringen-a110

Beetje dubbel. In het blauw ziet die er leuk uit maar ik word er nog niet direct hebberig van. Dat werd ik van de 4c wel.

Carfanatic zei:
TELEMMGLPICT000153178281_trans_NvBQzQNjv4BqEDjTm7JpzhSGR1_8ApEWQA1vLvhkMtVb21dMmpQBfEs.jpeg

Top Gear stars escape burning £50,000 sports car after it bursts into flames during filming
https://www.telegraph.co.uk/news/2018/02/03/top-gear-stars-escape-burning-50000-sports-car-bursts-flames/

Volgens mij is dit vanavond op TV, op de BBC. Kaike dus.

Terug
Bovenaan