Alpine A110

adinsx zei:
62463650_1330890853715756_643075965647323136_n.png

Lees net op een Tjechische website dat volgend weekend met LeMans Alpine deze mysterieuze container gaat openen met daarin waarschijnlijk de AS110 of A110s (y)

Edit: En tussen het tikken door zie ik dat Renault15.17 ook al wat info had geplaatst (y)

Aangezien het van de week zelfs op AW's website stond ging ik er van uit dat het hier inmiddels ook wel bekend zou zijn;)
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alpine-teast-nieuwe-versie-a110/

straatos zei:
Ik zou voor nog kleinere velgen en dus dikkere bandwangen pleiten...

alpine%2B%25281%2529.jpg

Niemand die het idee van nog kleinere diameter wielen met (dus) hogere bandwangen ziet zitten? 15 of 16 inch.

straatos zei:
straatos zei:
Ik zou voor nog kleinere velgen en dus dikkere bandwangen pleiten...

alpine%2B%25281%2529.jpg

Niemand die het idee van nog kleinere diameter wielen met (dus) hogere bandwangen ziet zitten? 15 of 16 inch.

Jawel hoor. Enorme velgen zijn een modeverschijnsel met imo meer nadelen dan voordelen. Ook voor zo'n sportief karretje.

Ik vind een hoge bandwang echt hélemaal niks. Doet zo oud en retro aan. Nee, maatje 18" voor mij ook al betekent dat niet altijd een betere wegligging / stuurrespons inderdaad.

Ik vind dikkere banden ook mooier. Het moet een beetje in verhouding zijn. Tegenwoordig vaak te weinig rubber. Verder moet de grootte van het wiel plus band in verhouding zijn met de auto. Tegenwoordig vaak het wiel te klein. Amerikanen noemen het stance, hoe een auto op z'n wielen staat. Ik vind dat vaak met iets dikkere banden beter uitkomen.

dickey zei:
Ik vind dikkere banden ook mooier. Het moet een beetje in verhouding zijn. Tegenwoordig vaak te weinig rubber. Verder moet de grootte van het wiel plus band in verhouding zijn met de auto. Tegenwoordig vaak het wiel te klein. Amerikanen noemen het stance, hoe een auto op z'n wielen staat. Ik vind dat vaak met iets dikkere banden beter uitkomen.

Kun je nagaan, de ouwe A110 reed op 13" wielen.

Alpine-A110-old-vs-new.jpg

Afgelopen week zag ik in Spa deze Alpine:
5mGIvrL.jpg

ik weet niet of het eigenlijk bijzonder is of niet, ik had nog niet eerder een race-Alpine gezien.

Bijzonder zeker, Maar de Alpine Elf Europa Cup is inmiddels aan zijn tweede seizoen bezig: https://www.alpineelfeuropacup.com

A110S al te zien bij autoblog:
https://www.autoblog.nl/nieuws/smullen-geblazen-krachtigere-alpine-a110s-is-officieel-125587
292 pk
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-alpine-a110s-faster-more-hardcore-flagship-revealed
alpine-s-7139c.jpg

straatos zei:
A110S al te zien bij autoblog:
https://www.autoblog.nl/nieuws/smullen-geblazen-krachtigere-alpine-a110s-is-officieel-125587
292 pk
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-alpine-a110s-faster-more-hardcore-flagship-revealed
alpine-s-7139c.jpg

Persbericht viel 18:30 op de digitale mat, relatief laat om nog flink aandacht te trekken van redacties.

Wel een echte verfijning van de al goed beoordeelde A110 (y).

adinsx zei:
Persbericht viel 18:30 op de digitale mat, relatief laat om nog flink aandacht te trekken van redacties.

Wel een echte verfijning van de al goed beoordeelde A110 (y).

Dat was dan ook de (aangekondigde) tijd van onthulling op Le Mans;)

Leuk dat 't eindelijk officieel is. Mooie toevoeging!

Hele leuke pure auto. Is het een succes qua aantallen, iemand enig idee?

Ik ben ook wel benieuwd, volgens mij zijn er een hele zooi in collecties beland, want ik zie ze echt nooit op de weg.

FH126560 zei:
Hele leuke pure auto. Is het een succes qua aantallen, iemand enig idee?

Afgelopen week is de honderdste in Nederland afgeleverd in ieder geval (y). Zal even kijken of ik dat bericht van een Alpine Center kan terugvinden.
RDW Open Data zegt hetzelfde.

9 april publiceerde o.a. Autoweek dat de 5.000ste A110 is geproduceerd:
ot1y3vpbf9it_800.jpg

a110_dynamic-16.jpg

Je ziet dat de sleufjes boven op de achterkant niet werken als inlets voor binnenlaten van koele lucht, want ze zijn dicht. Je kan je zo voortstellen dat bij nog potentere versies de warmte huishouding een probleem kan worden. Dan zou je die geinige scoops erop kunnen doen die de originele A110 wel had, en dus de sleuven wel open kunnen maken.

Du5z-14WoAAiofT.jpg

adinsx zei:
Ik vind een hoge bandwang echt hélemaal niks. Doet zo oud en retro aan. Nee, maatje 18" voor mij ook al betekent dat niet altijd een betere wegligging / stuurrespons inderdaad.
En deze auto heeft niets, maar dan ook niets met retro te maken?

Ik heb tegenwoordig 19" met 2cm wangen - het zat er al op - en ik vind het eerlijk gezegd 3x niets. Elke kiezel komt binnen. En met die hype om stoelen hard te maken ook al is het leer krijg je alles door naar je kont en rug. Op biljartasfalt prima, maar op woonwijk klinkers en drempels enzovoorts, ook dagelijkse kost, is het ruk. Meer lucht is prima, nuttig, comfortabel, en kan in goede verhoudingen ook gewoon goed rijgedrag opleveren.

Anderson zei:
adinsx zei:
En deze auto heeft niets, maar dan ook niets met retro te maken?

Ik heb tegenwoordig 19" met 2cm wangen - het zat er al op - en ik vind het eerlijk gezegd 3x niets. Elke kiezel komt binnen. En met die hype om stoelen hard te maken ook al is het leer krijg je alles door naar je kont en rug. Op biljartasfalt prima, maar op woonwijk klinkers en drempels enzovoorts, ook dagelijkse kost, is het ruk. Meer lucht is prima, nuttig, comfortabel, en kan in goede verhoudingen ook gewoon goed rijgedrag opleveren.

ZEVEN redenen waarom bij doorsnee (sportief) gebruik een hogere bandwang en smallere band beter is.
1. door de inherent grotere flexibiliteit is de handling beter (behalve dan bij hard boenderen op een droog circuit);
vering, demping en in- en uit 'flexen' van de band werken in conjunctie
2. onderstel heeft minder grote klappen te verwerken, zal minder wringen, hetgeen de levensduur ten goede komt
(overigens reden waarom je nooit een laagprofiel band op zeg een 60-er jaren Giulia moet zetten
3. de band+velg zal o.h.a. lichter zijn; m.a.w. het onafgeveerd gewicht gaat omlaag
4. minder kans op beschadigen van de velg (stoepranden e.d.)
5. minder neiging te gaan aquaplaneren dan bij een brede band
6. comfort is beter
7. minder kans op plotsklaps verbreken van de adhesie in bochten
(laagprofiel banden hebben wat dat betreft veel meer een aan- en uit stand).

straatos zei:
a110_dynamic-16.jpg

Je ziet dat de sleufjes boven op de achterkant niet werken als inlets voor binnenlaten van koele lucht, want ze zijn dicht. Je kan je zo voortstellen dat bij nog potentere versies de warmte huishouding een probleem kan worden. Dan zou je die geinige scoops erop kunnen doen die de originele A110 wel had, en dus de sleuven wel open kunnen maken.

Du5z-14WoAAiofT.jpg

Om de kofferruimte te luchten?

Gisteren in de buurt van Bodegraven/Zwammerdam een tijdje achter de XB-608-F gereden. Een bijzonder en mooi ding.

straatos zei:
ZEVEN redenen waarom bij doorsnee (sportief) gebruik een hogere bandwang en smallere band beter is.
1. door de inherent grotere flexibiliteit is de handling beter (behalve dan bij hard boenderen op een droog circuit);
vering, demping en in- en uit 'flexen' van de band werken in conjunctie
2. onderstel heeft minder grote klappen te verwerken, zal minder wringen, hetgeen de levensduur ten goede komt
(overigens reden waarom je nooit een laagprofiel band op zeg een 60-er jaren Giulia moet zetten
3. de band+velg zal o.h.a. lichter zijn; m.a.w. het onafgeveerd gewicht gaat omlaag
4. minder kans op beschadigen van de velg (stoepranden e.d.)
5. minder neiging te gaan aquaplaneren dan bij een brede band
6. comfort is beter
7. minder kans op plotsklaps verbreken van de adhesie in bochten
(laagprofiel banden hebben wat dat betreft veel meer een aan- en uit stand).

Nr 8. is natuurlijk: minder rolklweerstand en fractioneel minder luchtweerstand dan bij brede banden.
Zal zich vertalen in het verbruik.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=852&v=70WJRTmbW6w

Leuke kwartet test met aan het eind "a non-verdict verdict".

ducruud zei:
Wat een lelijk ding, kan zo in een tekenfilm.
Ik neem aan dat je op de Supra doelt? Ik deel je mening niet, maar kan het me voorstellen: Gevalletje Love it or hate it. Dat je zoiets over de Alpine A110 zou zeggen daarentegen, dat zou me wel verbazen. Smaak is persoonlijk uiteraard, maar een A110 is een van de minst polariserende auto's die ik me voor kan stellen. Of je vindt 'm mooi, óf je hebt niks met auto's.

Ik snap ook niet wat mensen nou zien in de Focus. Maar ieder z'n ding en gewoon ieders mening in z'n waarde laten. Of het nou zeer negatief is of juist zeer positief (y)

Precies, iedereen in zijn waarde laten, vind die Alpine niks. Maar smaken verschillen en dat is maar goed ook.(y)

Maar goed dat we elkaar hier even wijzen op principes en moraal enzo. Anders zou het toch zo maar ongezellig kunnen worden! :T

Nou moet ik zeggen dat de A110 er uit ziet, alsof ie van voren net een ander sportautootje heeft verobberd. Dat komt door dat geforceerde styling detail van dat totaal onfunctionele zwarte driehoekje vooraan rechts en links.

Die driehoekjes hebben welvoegelijk een, aerodynamische, functie. Zitten ook op veel nieuwe BMW's, Renault's etc.

straatos zei:
Nou moet ik zeggen dat de A110 er uit ziet, alsof ie van voren net een ander sportautootje heeft verobberd. Dat komt door dat geforceerde styling detail van dat totaal onfunctionele zwarte driehoekje vooraan rechts en links.
Graag iedere Alpine in haar waarde laten aub.

AutoCar heeft 'm net uitgeroepen tot auto they like best: https://www.autocar.co.uk/car-news/features/best-50-cars-sale-top-five-showdown

untitled2.jpg

08_32.jpg

Lovende review incl. video van de S versie:
https://www.autoexpress.co.uk/alpine/a110/108262/new-alpine-a110s-2019-review
https://youtu.be/yCZouQvmtdY

En wat moeten we hier van denken dan? Alpine A110 sport SX (concept):

https://lesalpinistes.com/alpine-a110-sports-x-un-concept-suv-coupe/

alpine-a110-sportsx-768x512.jpg

Eindelijk kun je de A110 nu ook personaliseren en in andere kleuren dan wit, zwart en blauw kiezen. (y) Met 29 historisch verantwoorde kleuren, velgen en remklauwen in meerdere kleuren, kan je echt naar eigen smaak je A110 samenstellen.

visuel_palette_page_heritage_v2.jpg

Gullwing zei:
Iemand er al eens eentje in het wild gezien? Ik dus echt nog nooit.
Jawel hoor.
Op de A27 twee keer achter een zwarte gereden. Op de A50 ben ik er ook al een paar keer eentje tegemoet gekomen. Mijn buurman heeft er eentje die regelmatig hier in Brabant op weg is en afgelopen weekend zag ik er eentje in Visé, net over de grens bij Maastricht.

Ben ook wel benieuwd welke kleur het eerste uitverkocht is aangezien ze maximaal 110 auto's per kleur gaan maken.

Terug
Bovenaan