Alfa Romeo Giulia (952)

3-serie en A4 zijn al langer op de markt dan de Giulia en modellen van grotere merken. Bovendien durven veel middenklasleasers niks anders te kiezen. Daarom ook massaal A4-stations in saai grijs en met de standaard lelijke achterlichten.
De XE wordt toch wel een regelmatige verschijning alhoewel niet in aantallen zoals de Duitse concurrenten. De XF lijkt het me betr te doen!
Wat ook in het nadeel speelt van de Giulia is de cilinderinhoud van zijn Diesel (aangezien heirboven over het Belgische weggennet gesproken wordt, daar weegt het verschil tussen een 2.0 en 2.2 nog belachelijk zwaar door ongeacht het vermogen of de uitstoot.
Ik die niet veel kilometers meer maar heb in Antwerpen de Giulia toch al langs de weg zien staan. Ziet er schitterend uit

Ik ga mbt vernieuwde 3 / nieuwe A4 af op de kentekens iDS : laat ons zeggen wat tussen 1-PK etc. en 1-PU etc. zit, dus kentekens van de voorbije 3-4 maanden. Sta toch genoeg in de file naar Antwerpen en tegenwoordig ook steeds vaker Gent om daarop te kunnen letten ;)

Mijn vorige lease was een 159SW, erg tevreden van maar FCA had simpelweg geen alternatief aan het einde van de leaseperiode. En eens je bij de "Duitse 3" gaat leasen die door de restwaarde erg scherpe condities kunnen geven, tja, dan ga je wellicht niet zo snel terug vrees ik... Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik zie het niet goed komen met de Giulia en hoezeer ik het Alfa ook zou gunnen om nog eens een kassa succes in het D-segment te hebben.

Even als aanvulling nog : ook al is de Talisman SW niet mijn ding qua stijl, die begin je wel volop te zien. Onderscheidend design, fiscaal vriendelijke motoren - 2 zaken die de Giulia niet heeft.

Ik vind het design eerlijk gezegd redelijk "doorsnee" - op basis van de foto's en films wegens nog niet in het echt gezien dus. Bij zowel de 156 in 1997 als de 159 in 2006 had ik wel dat waw-gevoel.

Niseko zei:
Even als aanvulling nog : ook al is de Talisman SW niet mijn ding qua stijl, die begin je wel volop te zien. Onderscheidend design, fiscaal vriendelijke motoren - 2 zaken die de Giulia niet heeft.

De Giulia is toch met 21% bijtelling te rijden?

[D2] zei:
Niseko zei:

Niseko is van Belgische komaf, vandaar.

Overigens zie ik ook nauwelijks Giulia's rijden. In de Benelux, noch in andere Europese landen. Wellicht omdat men eerst de kat uit de boom wil kijken, of men wacht op andere uitvoeringen?

RobEU zei:
[D2] zei:
Niseko zei:

Niseko is van Belgische komaf, vandaar.

Overigens zie ik ook nauwelijks Giulia's rijden. In de Benelux, noch in andere Europese landen. Wellicht omdat men eerst de kat uit de boom wil kijken, of men wacht op andere uitvoeringen?

Kwam mij van de week zowaar een Giulia QV in Enschede voorbij rijden. :)
Ik zie ze trouwens nu wel wat meer verschijnen. Vergeet niet dat de auto nog maar heel kort op de markt is.

Ik heb ze nog niet in het wild gezien.

Op 20/8 heb ik een 2.0T besteld en ook daarvan nog geen spoor te bekennen. Volledige radiostilte van de dealer

Squadra Tuning heeft de 2.2 JTD diesel automaat onderhanden genomen met standaard 180PK. De resultaten zijn simpelweg verbijsterend voor een 4 cilinder diesel! Helemaal als je nagaat dat men zich nog moest inhouden wegens de maximale belasting van de versnellingsbak:

290.gif

NeroEtna zei:

Op 20/8 heb ik een 2.0T besteld en ook daarvan nog geen spoor te bekennen. Volledige radiostilte van de dealer

Ik heb enkele weken geleden een testrit in de diesel gemaakt en vanwege het rumoer zou ik dan toch voor de benzine gaan. Ik zou teruggebeld worden als de benzine versie beschikbaar was. Ik heb tot op heden helemaal niks meer gehoord van de dealer.

NeroEtna zei:

Een nieuw model auto is in het Nederlandse straatbeeld pas 'aanwezig' als er zo'n 5000 zijn afgeleverd. Dus dat zal met de Giulia nog wel even duren. Incidenteel spotten kan natuurlijk altijd gebeuren vanaf het moment dat de eerste is geleverd.

Ik heb nu vandaag voor het eerst de nieuwe Giulia gezien bij de dealer. Erg fraaie wagen hoor, toch wel heel erg Alfa en eigentijds Italiaans design dat veel beter in het echt oogt dan op de foto's. In ieder geval een mooie wagen.

@P. Klieder
Heb ook wel eens meegemaakt dat dealers niet zo heel hard lopen om na te bellen, dit terwijl je toch zou veronderstellen dat de dealers wel verkopen kunnen gebruiken...... Ik zou ook maar zelf bellen want laat dit soort kleine irritaties wellicht de keuze verder niet beïnvloeden, want de Giulia is echt een mooie wagen en ook zeker het wachten waard.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Wat is je verwachtte leverdatum dan?

Bij aanschaf mondeling gemeld: acht tot tien weken. Acht weken is precies morgen. Ik heb er maar eens een mailtje aan gewaagd, ben benieuwd.

Ach, de huidige auto doet het nog prima, dus dat is geen issue. Maar ja, je hebt een nieuwe aangeschaft en dan wil je er ook in gaan rijden!

NeroEtna zei:

2009 : ik bestel een 159SW met veel opties. Prima auto aan gehad maar die dealerships...

Voor een klein ODH dat een uur duurt neem ik geen vervangwagen dus even wachten in de showroom waar ik wil werken op mijn laptop en wat mails wegwerken. Geen koffie, no problem. WiFi voor de klanten? None, geen probleem, mails synchroniseren wel als ik op het werk toekom. Maar... de enige plek waar ik kan zitten is het goedkoopste zeteltje uit de Blokker folder. Totaal ongeschikt om in te zitten laat staan offline te werken.

2013 : ik bestel een BMW 3 Touring met veel opties. Auto kost in leasing ongeveer hetzelfde als de 159 maar qua klantvriendelijkheid ging een nieuwe wereld voor me open.

2016 : ik begrijp niet dat een merkliefhebber als NeroEtna die een nieuwe Giulia bestelt zo cool bij blijft bij non-communicatie...

Nou, dat bevestigt het beeld, thx!

Ik ben een van de mensen die de benzineversie besteld hebben na een proefrit in een 180 pk diesel. Dat ding reed als een tierelier, maar ik maak te weinig km om het prijsverschil met de benzina goed te maken.

Spec: 2.0T Super, automaat, Rossa Monza exterieur, zwart leder interieur

NeroEtna zei:
Nou, dat bevestigt het beeld, thx!

Ik ben een van de mensen die de benzineversie besteld hebben na een proefrit in een 180 pk diesel. Dat ding reed als een tierelier, maar ik maak te weinig km om het prijsverschil met de benzina goed te maken.

Spec: 2.0T Super, automaat, Rossa Monza exterieur, zwart leder interieur

Ik vond turbodiesels altijd super, maar rij nu een 2 liter benzine turbomotor en dat is wat mij betreft toch het beste van both worlds. Koppel onderin, en toch lekker toeren maken. En op koerssnelheid hoor je 'm niet. Top! Ik ben ook erg geinteresseerd in de Giulia 2.0T maar die komt zoals het er nu uit ziet niet in sw potverdorie. o_O

Als auto gek en dromer afgelopen periode al verschillende keren de Guilia samengesteld. Ik vindt het mooie onderscheidende verschijning. Of ik hem prachtig vindt weet ik nog niet, maar de auto geeft mij een groot 'wil ik hebben factor'. En als deze minimaal net zo stuurt als mijn vorige Alfa (Giulietta) kan dit één van mijn favorietjes worden. Echter is er een maar die door ook al door een aantal andere wordt aangestipt. Ik weet niet of ik hem boven een Audi A4 of BMW 3 kan plaatsen als de prijs gelijk is. Ik denk dat Alfa de verkeerde keuze heeft gemaakt om de Guilia op dusdanige manier te prijzen zodat de prijzen op het niveau van de gevestigde orde zit en niet net daaronder. Of direct een actie model aan te bieden zodat men ook tegen bijv. de Audi A4 lease edition kan concurreren (actie is net voorbij, maar uit m'n hoofd voor 44k een Audi A4 met diesel, S-line, Led, navi etc. etc. zeg maar de nodige opties waarvan gemiddeld lease rijdend Nederland in z'n handjes klapt). Ik hoop dat Alfa ook snel met zo'n complete deal komt. Zodat we binnenkort snel meer van deze prachtige Giulia mogen genieten op de weg.

Ik hoop dat NeroEtna zijn Giulia snel in ontvangst mag nemen en ons hier laat meegenieten van de ervaringen met zijn bolide (y)

VAG2MAX zei:
Ik denk dat Alfa de verkeerde keuze heeft gemaakt om de Guilia op dusdanige manier te prijzen zodat de prijzen op het niveau van de gevestigde orde zit en niet net daaronder.

Die 'verkeerde keuze' hebben ze ook bij de 156 gemaakt, en heeft ze toen ook geen windeieren gelegd. Een A4 en 3-serie begonnen toen ook bij zo'n halve ton in guldens.
Vergeet ook niet dat een lagere prijs, buiten de lagere winst, ook negatieve kanten heeft. Iemand die shopt voor een 3-serie of A4 wil zo 'premium' mogelijk rijden, en een goedkopere auto wordt dan gauw slecht voor het imago bevonden. Hoe veel mensen kiezen er wel niet voor een BMW of Audi, terwijl rationeel gezien een Laguna, Superb of weet ik veel wat een 'betere' keuze is? Bovendien valt er in die laatstgenoemde groep geen winst/eer meer te behalen, terwijl de 'premium' merken het juist goed blijven doen.

Heb er even de Koopwijzer van Autogids 1998 bijgehaald Rob want ik dacht bij je opmerking over de prijzen, klopt dit wel?

Alfa Romeo 156 1.8 TS - 144 PK - 769.000 BEF
Audi A4 1.8 - 125 PK - 933.500 BEF
BMW 318i - 118 PK - 945.000 BEF

Toch wel een redelijk verschil hoor...

Voor de prijs van toen in NLG deel gemakshalve door 20, voor de prijs van toen in € deel door 40

RobEU zei:
Hoe veel mensen kiezen er wel niet voor een BMW of Audi, terwijl rationeel gezien een Laguna, Superb of weet ik veel wat een 'betere' keuze is? Bovendien valt er in die laatstgenoemde groep geen winst/eer meer te behalen, terwijl de 'premium' merken het juist goed blijven doen.

Onlangs eens uit interesse een Superb samengesteld, maar met een beetje motorisering (1.8/ 2.0) en luxe vallen die prijzen me niet mee. Kost met wat opties ook zo 45-50k. Dan heb je wel veel ruimte maar als je die niet nodig hebt kies ik liever voor een auto die beter rijdt. Kortom, ik vind dat 'rationele' van de Superb tegenvallen.

Ook even gekeken voor de Alfa 159 tov Audi / BMW (Koopwijzer 2006) :

Alfa 159 1.9jtd - 115 PK - 23.300€ (Dit is een Belgische motorversie voor fiscale redenen met iets minder PK dan in NL)
Audi A4 1.9tdi - 115 PK - 25.950€
BMW 318d - 122 PK - 27.950€

Je aanname qua gelijklopende prijzen klopt dus niet Rob, zeker omdat de Alfa ook nog eens meer standaard uitrusting heeft, maar dat laat ik nog buiten beschouwing, heb enkel naar de vanafprijs gekeken voor een vergelijkbare motorisatie.

Zal trouwens nog wel even duren alvorens de Giulia veralgemeend in het straatbeeld opduikt, hij is blijkbaar gewoon niet leverbaar.
Had gisteren een gesprekje met een Alfist in hart en nieren, heeft levenslang Alfa gereden (Van diverse Suds, over 75, over 156 & 159).
Zijn 159 had onlangs een forse motorstoring, offerte voor herstelling buitensporig t.o.v. leeftijd en kilometerstand, en hij wou een Giulia.
Aangekondigde leveringstermijn 10 tot 12 maanden!!!

BRG, als ik dit zo lees stel ik me ernstig de vraag of de productie al goed en wel gestart is...

Het kan ook zijn dat hij een versie wil, die inderdaad nog niet in productie is, en waarvan de productiestart ook nog niet is aangekondigd (dus een van de benzineversies).

cirKel zei:
Het kan ook zijn dat hij een versie wil, die inderdaad nog niet in productie is, en waarvan de productiestart ook nog niet is aangekondigd (dus een van de benzineversies).

Lijkt me sterk, want ter vervanging van de 159 heeft hij zich uiteindelijk - bij dezelfde dealer - een Jeep Cherokee diesel gekocht.

Ik heb de dealer een mail gestuurd wanneer de benzine versie beschikbaar is voor een testrit. Indien dit nog lang duurt, komen/zijn andere merken sterker in beeld

P. Klieder zei:
RobEU zei:
P. Klieder zei:
RobEU zei:
Iemand die shopt voor een 3-serie of A4 wil zo 'premium' mogelijk rijden, en een goedkopere auto wordt dan gauw slecht voor het imago bevonden.

Straffe aanname.. Bron?

Pak de verkoopcijfers er maar eens bij.

Huh? Kun jij uit verkoopcijfers het koopmotief halen?

Je moest eens weten wat RobEU allemaal kan denkt te kunnen.

Als ze de bestaande klanten al wegjagen naar de concurrentie, de nieuwe klanten in het ongewisse laten nu ook nog de trouwe merkfans zoals NeroEtna op de zenuwen beginnen te werken, dan ben je als merk op vlak van modelplanning, productieplanning en marketing niet bepaald goed bezig :cry:

Ik heb op de configurator van de lease maatschappij eens een standaard Giula 136 PK met winterbanden en voorts zonder opties ingegeven en kwam op 679€ (100K / 4 jaar). 318d sedan 136 PK met winterbanden en zonder opties en dat resulteerde in 554€. Voor die 125€ per maand (= 6.000€ over 48 maanden) verschil kan je een pak opties nemen op de 3. Maar dank rij je wel met een eenheidsworst natuurlijk ;):cool:

(136 PK is Belgische fiscaal geïnspireerde versie - winterbanden is verplicht door de werkgever)

Natuutlijk kan hij dat, als Hiejoendaai Pony rijder weet je toch precies hoe een A4- of 3 Serie rijder tot z'n keuze komt? ;)

Heb de Giulia nu een paar keer in het echt gezien en ik vind hem prachtig! Mooier dan een 3 of een A4, helaas voor mij net iets te klein, maar mocht er nog eens een groter model Alfa (formaat 5 Serie) bijkomen die net zo mooi is als de Giulia dan zie ik die als serieuze optie. En al helemaal als de prijzen dan een stukje lager liggen dan die van de Duitse concurrenten.

Het verkoopmotief uit verkoopcijfers kunnen halen zonder marktonderzoek te doen is erg knap. Ik denk dat die kennis geld waard is.

Even wat anders, dat BMW5 topic is al twee dagen dicht. Hoe zit dat want corresponderen met mods kan volgens mij niet of wel.

Verkoopcijfers is misschien geen verkoopmotief. Prijs daarin tegen wel, net zoals uiterlijk, kwaliteitsbeleving, imago (voor sommige onder ons), ruimte etc. etc.. Zoals ik al eerder aangaf heeft Alfa in mijn ogen de fout gemaakt door de Alfa qua prijs gelijkwaardig te positioneren met de gevestigde concurrentie in het premium segment. Dit terwijl ze in mijn ogen nog moeten bewijzen dat ze dit niveau halen. Als was gebleken dat de Guilia perfect mee kon met de gevestigde orde op het gebied van afwerking, bouwkwaliteit en technologie (in mijn ogen de punten waarop de premium auto's zich in onderscheiden van de rest) dan was deze prijs positioneren misschien ergens te begrijpen. Maar helaas blijkt uit de diverse tests dat dit helaas nog niet zo is. En zo blijft de Guila een auto voor de liefhebber. Een liefhebber die een onderscheidende auto wilt rijden. Een liefhebber van Alfa. En niet voor de gemiddelde lease rijder, want die ziet dat hij voor hetzelfde geld een gelijkwaardige Audi, BMW of Mercedes kan rijden. Dat terwijl hij nog niet dezelfde kwaliteitsbeleving krijgt bij de Guilia of meer waar voor z'n geld krijgt met de Guilia. Kortom ik ben het niet eens met RobEU dat verkoopcijfers een verkoopmotief zijn.. Wel verkoopprijzen en gevoel wat men ervoor terug krijgt.

Daarnaast merk ik (helaas) nog steeds dat Alfa een slecht imago heeft op het gebied van betrouwbaarheid. Elke keer als ik enthousiast vertel hoe fijn mijn (ex) Alfa reed en hoe deze stuurde krijg ik altijd te horen; maar hij zal zeker niet betrouwbaar zijn.. En dat voordat ik zelf begonnen ben over de issues en de 12x in 1 jaar dat ik bij dealer heb gestaan met m'n ex Alfa. Nee in mijn ogen moet Alfa zich eerst weer bewijzen, voordat ze zich in het premium segment (met dito prijzen) mag en kan meten.

Alfa heeft, om het maar even plat te zeggen, gewoon schijt aan verkoopcijfers en volumes. Waarom denk je dat ze eerst uitkwamen met de QV? Alfa heeft zijn zinnen gezet op het premium segment en heeft de auto's accordingly daarnaar geprijsd. In Amerika staan er nu 2 modellen in de Alfa Showroom; de QV en de 4C, beiden voor een flink hogere prijs dan wat er in de folder staat.

Ik denk dat Alfa na die lange tijd toch met iets moesten komen en dat je het meeste statement maakt als je meteen de allerdikste uitvoering brengt. Bread and butter auto's komen later wel. Die brengen dan het geld in het laatje.

Maar de benzine versies zijn er nog niet en de auto is inmiddels 6 maanden op de markt. Ik denk dat ze de launch niet helemaal goed hebben qua draaiboek.

Verder is het prijsniveau waarschijnlijk te hoog. De auto is niet beter dan een 3-serie die wel erg goed is. Daarbij is de 3 in allerlei smaken te verkrijgen.

Krijg net een mail binnen van de Alfa dealer. Mijn vraag was wanneer de benzine (automaat) versie binnenkomt voor een proefrit. Antwoord wanneer die binnenkomt kreeg ik niet. Wel de reden dat de benzine versie later is omdat de productie daarvan is opgeschoven omdat de vraag naar de diesel zo groot is.

Klinkt allemaal erg onprofessioneel. Jammer, we zijn straks 1,5 jaar verder sinds de introductie en nog draait alles niet op volle toeren waardoor er potentiele klanten zullen afhaken.

Dat bedoel ik. Ik kijk ook met een schuin oog naar een 3 of 4 serie. Qua prijs en uitrusting vergelijkbaar, bewezen topkwaliteit. Het nieuwe (en daarmee grote begeerte) van de Giulia verdwijnt hiermee een beetje natuurlijk. Slechte zet van Alfa

P. Klieder zei:
Daarbij is de 3 in allerlei smaken te verkrijgen.

En dat is nou juist weer het gevolg van het feit dat BMW tegenwoordig in elke denkbare niche een model plaatst, ook als dat tegen het karakter van het merk ingaat (voorwielaandrijving, 3-cilinders, cross over SUV's, 3-serie hatchbacks). Deze strategie krijgt juist vaak genoeg kritiek, dus ik zie dat niet als een pluspunt.

Heb voor de lol eens de Giulia en 3 opgezocht bij Leaseplan, omdat ik aannam dat ze weliswaar in de catalogus gelijk geprijsd zijn, maar door een hogere afschrijving van de Italiaan uiteindelijk in de lease flink uiteen zouden lopen in het voordeel van de Duitser (wat Niseko op de vorige pagina ook aangaf, maar hij heeft een Belgisch leasebedrijf gecheckt lijkt me:

Niseko zei:
[size=medium]Ik heb op de configurator van de lease maatschappij eens een standaard Giula 136 PK met winterbanden en voorts zonder opties ingegeven en kwam op 679€ (100K / 4 jaar). 318d sedan 136 PK met winterbanden en zonder opties en dat resulteerde in 554€.[/size]

En wat zie ik tot mijn verbazing?

leaseplan.png

Bij Leaseplan is de Alfa 38 euro per maand goedkoper dan de BMW (zonder extra's als winterbanden etc.). Ik snap er niets van.

Terug
Bovenaan