A3-White: C3 ‘79, Clio ‘99, CX-5 ‘19, M3 ‘19

Standaard maat is 225/70 is nu, lees 2023!, meer een maat voor bedrijfswagens, en dat is niet altijd mooi rubber / profiel.

De 255/60 is een maar welke als optie werd geleverd en dat gaat wr nu op met raised wall letters - RWL
 
8J, bandjes zitten er op, apk geregeld, nieuwe startmotor, oude meegenomen, denk schoon maken en lekker op kantoor in de vensterbank.

Nieuwe motortje heeft wat meer koppel, motor spint direct lekker rond.

Maar, ja een half uurtje in een Rolla Royce Silver Shadow uit de jaren “70 mogen rijden. Stoelen als een chesterfield, statig, relaxed, voor mij memorabel.
 
Hahah, Niels, beetje close reading doet mij vermoeden dat jij de banden bedoeld en A3 de startmotor. Ik denk dat je slecht een onderstel van een tafel kunt maken met alleen een startmotor.
 
Het is gelukt, 200 k km in de CC-5, en het gaat door. Er is ook wat minder, de LM heeft zijn vooroordelen, succes met de auto en veel caravantrek plezier……..

Er zijn rijders van een CC-5 die geen caravan hebben.
 
Voor de poort van de ferry naar Jersey, brouwerij die wat gaat bouwen, mooie reden om er heen te gaan en te kijken wat men precies wil.
 
En jawel, gisteren was het raak, rustig achteruit deden de sensoren hun werk niet optimaal. Wegdek ging als een drempel naar beneden en sensoren zagen te laat pas het obstakel.

Geen lakschade, wel een kleine vervorming in het zwarte deel, lamp in de bumper hangt wat schuin, klein beugeltje afgebroken.

Vandaag eea losgehaald en een eerste poging om eea te fatsoeneren.

Komt goed.
 
Beetje polyolifin prime en magnumbond lijm uit st Annaparochie zou de fix moeten zijn…….

We doen een poging, en op 30 juli gelukt, alles zit er weer in, uiteraard wat krassen onder op het zwarte deel van de bumper, maar daar liggen we niet wakker van.

Dinsdag 210k km beurt, wat minder was was om te horen van de dealer dat er bij 190k km alleen een APK is uitgevoerd, en geen vloeistoffen wissel (wat weL nodig was) is uitgevoerd, LM heeft hier niets over gezegd, ondanks dat men in onderhandeling over verkoop van de auto aan mij, zelfs verlengen van de lease was nog een optie. Wederom een minder leuke kant van de LM, blij dat dit we nu zelf de controle hebben.
 
Laatst bewerkt:
En ja, het lijkt dat de LM de onderhoudskosten gaat betalen, en daar is niets mis mee.

En de Mazda, wat een heerlijke auto en nu die van ons is toch even wat meer aandacht, wat RVS in het interieur, zoals pedalen en instap lijsten. Direct meer vermogen, een stuks sneller, en dat voor een paar tientjes.
 
Kleine update in de CX-5: andere schakelpook: net iets anders:

53159375063_3b994412f9_k.jpg




Nieuwe achterlichten in de C3, heerlijk helder.

53158882906_802a5bab0b_k.jpg


En verder, alles doet het, gewoon geen klachten…….
 
Ik heb de LM geconfronteerd met de tekortkoming van het onderhoud, en dat ik de kosten van bij 210 k km van de laatste rekening ging inhouden. Veel geproest en gesputter maar gewoon ingediend, en het is inmiddels geaccepteerd.

Iedere Euro is er een, en de LM heeft niets te klagen gehad over de hele lease periode.

Inmiddels op 218500 km, 60k km in 2023……..
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk betrouwbare auto zo’n CX-5. Kijk er ook stiekem weleens naar als onverwoestbare praktische gezinsbak. Vind ze ook nog steeds mooi om te zien.
 
Ja, de C3 is en blijft een genot om te zien, te rijden en te ruiken: gietstaal en olie is werelds.

De CX-5 krijgt zo zijn kleine updates, nu de Ottocast wireless CarPlay en wireless charging pad, word het net iets opgeruimder en meer mogelijkheden.

Ideeën voor iets elektrisch erbij gaan door het hoofd……
 
Mooi dat van oude Corvettes bijna alle onderdelen eenvoudig nieuw verkrijgbaar zijn. Staat weer prachtig zo met die nieuwe achterlichten.

Eén en al beleving zo’n C3, een feest om mee te rijden! (y)
 
230000 km beurt staat in de agenda: 1 december, wachttijden bij de dealer van bijna 5 weken. We zullen er dan we overheen zitten, maar met de vele snelweg kilometers zal het geen verrassingen geven.

2e set wielen worden nu voorzien van 4 seizoenen banden, Michelins Crossclimate SUV 2 Xl, je verzint zo een naam toch niet?, en met de bandendruk sensoren. Dit ipv de winterbanden, ergens in maart weer de huidige banden er op.
 
Eerste mankement, buitenspiegelmotor is kapot, nieuwe besteld, komt goed.

Wielen worden maandag gewisseld, profiel van de nieuwe banden is best mooi…….
 
Zekers, en daar doet ie het altijd best op, morgenvroeg om 0430 op pad naar het Westland,

De auto was onder handen genomen door een poetser, zag plots veel “schade” aan het touchscreen, wazige plekken, blijkt dat je met bepaalde schoonmaak doekjes een beschermingslaag aantast……vandaag de rest er maar van af gewreven en het is weer als nieuw. Direct een schermfolie zoals op het mobieltje gescoord.

Inmiddels op 233k km, op 2 december een beurtje.

4 seasons doen hun werk sinds een laat weken, weinig verschil in comfort, tevreden.
 
Heeft de dealer die schade veroorzaakt? Ik zou daar op zijn zachtst gezegd niet blij van worden. Van een poetser verwacht je dat ie weet wat ie doet.

230k inmiddels al, een hele prestatie. Ik denk dat je de 300k ook makkelijk haalt zonder grote onkosten. Motorisch zijn ze onverwoestbaar. Geldt helaas niet voor de 2.5l 194pk
Blijf de CX-5 een mooie auto vinden.
 
Nee, de dealer niet, het lokale poetsbedrijf, het is wel interessant, staat niets in het boekje over schoonmaken van het scherm, glassex is er al slecht voor……..ik had al een paar “krasjes”, vooral zichtbaar als de zo’n schijnt, maar nu was het te erg. Beetje op het web en er is best wat te lezen, en hoe je het “hersteld”.

Boenen met een doekje en weg is het……..nie best is dat in Friesland.
 
Lezen we net een bericht voor M+S aanduiding op de winterbanden voor oa Duitsland, moet het Alpine (3PMSF) label hebben. Verschilleden vier seizoenen banden hebben dit label ook, gelukkig de Michelins die we nu hebben zijn acoord.

Nog wel een dingetje, gisteren om 05.30 uur ging het raam aan de passagiers kant niet meer naar beneden, dus balen en om 08.30 de dealer maar eens gebeld om een nieuwe raammotor te bestellen. De vraag van de dealer: heb je het kinderslot knopje ingedrukt...............uhm, ja, alles doet het weer. Kom je achter na 235.000 km..........en zit je 3 uur te balen...........
 
Hahahaha, heerlijk verhaal dit. Doet me denken aal de jaren '90, "mn pc doet het niet!", eerste vraag:" heeft u de stekker in het stopcontact?".

Maar 3 uur balen en toch de goedkoopste fix ever, A3!
 
237000 km beurt: olie, alle filters, riemen, bougies, remolie, AC reinigen, en incl Mazda Euroservice, euro 900.00. Vee geld, maar dan komen nu de minder dure beurtjes weer.

Dit jaar raken we de 82000 km aan, veel, en ja werk je dan nog……yup 60-70 uur in de week, heerlijk!
 
De C1 er uit en wat anders er in, gedachten gaan naar elektrisch, Citroën e-C4 uit ‘21 of toch de Tesla Model 3uit ‘19.

5-8000 km per jaar, langste ritje 150 km enkele reis.
 
Of “zuinig” of wat de vrouw mooi vind, met salderen wat minder zal worden en gebruik van de WP unit daarmee sowieso duurder word wellicht beter om de extra kWh in een auto te stoppen. 6000 km in de zo’n maanden zijn dan een 1200 kWh aan verbruik,

De Citroën heeft een stuk mindere range, dus af en toe mee voor het werk zit we dan niet in. 208E is een optie, Mini zeker niet: i3 wellicht, nog niet echt naar gekeken.
 
Vandaag langs de Citroën dealer geweest, biedt erg veel voor de C1, Euro 7k, in 3 jaar iets minder dan Euro 2k afschrijving, 27 k km mee gereden, netjes de beurtjes gehad.

Het rekenen en denken gaat beginnen, een e-C4 is een nette wagen.

Het boek EV2024 van Jasper Engel aangeschaft, veel leesplezier over de praktijk ervaringen van bijna alle beschikbare EV’s, ben geen echte lezer dus zal we even duren.
 
Laatst bewerkt:
Dit jaar 85000 km gereden in de CX-5, gekkenwerk, jazeker, en ook niet gelukt tijdens de normale werkweek van 40 uur. Zijn er wel wat meer geworden, maar zolang je plezier hebt dan is het geen last. We hopen dat het minder word.

Laadpaal is besteld…….nu nog een besluit maken voor een auto. Word tevens gehele meterkast uitgebreid / gefatsoeneerd, met extra groepen voor toekomstige verbouwing.
 
Veel kilometers, A3. Mooi dat het zakelijk voor de wind gaat, daar hoort opstarten en dus investeren bij. Ook in tijd en kilometers. Dus je doet het goed!! Keep it up!!
 
Yup, de eerste keer een reeks oranje lampjes, i-start / laadsysteem foutmelding. Dealer gebeld, kon direct langskomen, toch nog even naar kantoor. Auto starten, alle lampjes weer uit, tja, toch naar de dealer en nieuwe accu geplaatst.

Km stand : 249.152

Mag een keer.

Laadpaal besteld, zal ergens in de komende twee weken worden geplaatst. Maar gaan we dan electrisch rijden, als het aan mij ligt wel, maar definitief besluit zal nog wel even wat tijd kosten.
 
Teller van de CX-5 staat inmiddels op 257k km (100!k km in 14 maanden:)) dus gebeld om een beurtje in te plannen, 5 april eerste mogelijkheid, dan zullen er nog 5000 km extra bij zitten, dus 25k km tussen de beurtjes.

Auto bevalt gewoon goed en dus: hij blijft, 500 k km is het doel.

Wel een kleine update, de hard plasticen knie beschermers in de midden console worden vervangen voor lederen units inclusief de bruine stiksels zoals op de stoelen. Gewoon omdat het kan.

In huis ook twee projecten in gang gezet, nieuwe keuken en vergroten van bad-, kleed, en slaapkamer, deels vervangen dubbel glas en ca 55 m2 gietvloer aanbrengen en vloerverwarming…….word nog een klusje.

Oh, de laadpaal, die staat er over 2-3 weken.
 
Electrisch word aan gedacht, offertes zijn binnen, een nieuwe Y, of een gebruikte ëC4. De C1 gaat dan er uit, de Clio, tja die staat al 3 jaar geschorst in de garage, en gaat er zeker uit. Kan de ruimte in de garage best gebruiken voor iets anders.
 
White, mooie stappen. Lekker huis op orde brengen en vernieuwen! Ondertussen stroom gaan opslaan in je auto, ik zou dus kiezen voor de grootste batterij.
 
Dat word dan een EQS................denk niet dat vrouwlief daar blij van word. Nog wel een ander dingetje, door de verbouwing past de flipperkast niet meer in het kantoor.............overeenstemming bereikt en deze mag in de woonkamer:)
 
Ergens in November in de garage gezet, en vandaag de sleutel eens omdraaien, verbazend en oh wat heerlijk.

53564297347_25cf1b4ccc_w.jpg





Wel wat blaasjes op de lak, is van teveel vocht in de garage, idee is daar: volgend jaar maar een stenen geisoleerde garage bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ook nog een rondje gemaakt met de Vette? Het was er wel weer voor.

Hier net zo, na 4 maanden stil staan, paar keer gas intrappen, sleuteltje om en het apparaat komt met een heerlijke brul tot leven. Dakjes eraf, zonnebril op en gaan, weer veel bekijks onderweg, fantastische auto ondanks z’n 50 jaar oud!
 
Laatst bewerkt:
Lekker, A3! Hier twee week geleden hetzelfde met de 38 jaar jonge cabrio. Bij mij wel 2 potjes minder dan bij dit beest. Wat een roffel bij deze machine. Heerlijk.
 
Yup, direct een klein rondje, een 25 km, altijd weer heerlijk!

en 2 cilindertjes minder is geen schande, klinkt ook als muziek, en niet als een rijstkoker.

Zit een beetje te klungelen met een video hier te zetten, wil niet echt lekker.
 
Kleine update: zijpanelen center console nu met leer/alu bekleed, was hard plastic. Best een kostbare ingreep……

53575387056_0fcc4b3dd1_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan