A3-White: C3 ‘79, Clio ‘99, CX-5 ‘19, M3 ‘19

De CX-5 staat bij de dealer voor een 267000 km beurt, heb een Mazda 2 als leenauto. Best een leuk karretje, maar moest zelf schakelen, dat is wennen, en afslaan, ja, dat is gebeurt.

We horen morgen wel wat we allemaal gedaan dient te worden, maak me geen zorgen.
 
Nou, net gebeld door de dealer: de CX-5 is gewoon een dood saaie auto als het om onderhoud gaat, alleen ruitenwissers. Geen remblokken...........nee, voor was vervangen bij 120K km en achter op 167K km, en nog voldoende voering over.
 
Laatst bewerkt:
Gaat bergafwaarts………..was het twee maanden geleden een zeer oppervlakkige aanraking met een pilaar in een parkeergarage, en eigen schuld, deze week twee keer door anderen schade gekregen.

Eerst dinsdag een vrachtwagen die uiteruit reed en de Mazda niet zag staan en de bovenlip van de bumper raakte, en zichzelf als schuldige opstelde, was het vandaag een hotelgast op Texel die de auto heeft geraakt, en je raad het al, geen briefje. Dus nu drie schades aan de auto, recht op de neus, links achter en rechtsachter, misschien maar two tone van maken.

Het is een auto, maar stiekem baal ik er we van.
 
Totaal balen, inderdaad
Ja het is maar een auto, maar wel de jouwe. Hoeft een ander geen krassen op te maken. Wat een stakkers toch, die dan gewoon wegrijden. Bah.
 
Zowel contact met hotel, verzekeraar en schadehersteller gehad. Hotel heeft niets, verzekeraar verteld kost no claim, weinig kans bij het waarborgfonds, en schadehersteller heeft een mooie prijs gemaakt. De drie plekken worden hersteld, zal uiteindelijk een Euro 1000 kosten, inclusief twee stukken nieuw plastic.

53697322952_350c3c0edf_n.jpg


53698212081_91778072ff_n.jpg



Dan is 95% van de schade opgelost, de laatste 5% zou nog eens een 6-800 kosten, dat is me iets te gortig.

De C3 is voorzien van een nieuw stuur, de oude was net iets te min voor de algehele staat. 42 dagen levertijd, installatie tijd 15 minuten, daarna even testrijden, weer duimpjes omhoog, lekker!!

53698419613_bd1a81d3be_n.jpg


53698550439_edb00d46fa_n.jpg


53698419663_c21423c5b6_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi Stuur Adrie!

Ga jij donderdag ook naar Hoornsterzwaag? Dat zou een mooie rit zijn voor de Corvette!

Ik heb even bijgelezen, maar wat een gedoe met de schades zeg, jammer dat het zo moet zeg. Jammer dat veel daders op het kerkhof liggen.
 
Hoornsterzwaag zit in mijn gedachten, ben niet zo van een hele dag en inschrijven, gewoon een paar uurtjes en dan weer lekker naar huis.
 
Gisteren naar Hoornsterzwaag geweest, mooie rit er naar toe, alles binnendoor. De C3 op het weiland geparkeerd, vrij drassig, en met 1700 kg toch wel gedacht aan redden we het of niet. Stationair laten rollen, allemaal gelukt. Starks nog even kijken of er nog gras ergens onder hangt.

Peter tegen het lijf gelopen, helemaal leuk, en zoals altijd enthousiast! Daarna de SD1 Rovwr eens onderworpen aan een inspectie, smetteloos!!!!

Vandaag de Clio tot leven gebracht, na 18 maanden, accu erop en starten…….geen centje pijn. Al even bij de garage gezet, maandag maar eens horen wat de schade zal zijn om de APK er weer op te krijgen.

De Mazda staat inmiddels op 275000 km, nog 4 maanden en de 300k km staat er op, maar eens aanmelden voor klokje rond?

Corvette is gewoon een super auto, altijd duimpjes op.
 
APK zit op de Clio, inmiddels mag deze de weg weer op, en is deze verzekerd. Enkel de remmen achter weer lopend gemaakt, w nieuwe cilinders en weer klaar voor een jaar.

Gaat naar een Oom van vrouwlief, beste man gaat een traject in waarbij eea aan ziekenhuis bezoeken op de planning staan. Heeft nu alleen een fiets, en zeg iets kopen was geen geld voor……..we zullen zien

De Mazda is in Denemarken geweest, gisteren heen vandaag terug, blijft gewoon een heerlijke reiswagen. Van de week nog naar Duitsland en dan zitten we op 280k km.
 
Dit kan niet waar zijn, wederom een auto welke de Mazda heeft geraakt, op vier plekken nu schade. Zo is het 4.5 jaar helemaal niets, en nu iedere week. Word er gek van, en dus zullen we alles laten maken en daarna dan een folie plakken om op verschillende plekken de lak dan maar te beschermen, of het helpt, geen idee.

Deze week de 280.000 vol gemaakt, toch maar eens aanmelden voor klokje rond?
 
Jeetje wat zuuurrr van de Mazda, de kilometerstand is wel mooi trouwens! Leuk van de Clio, mooi dat die goed terecht komt!

Ik had het al in mijn topic gezegd, maar het was leuk je gezien te hebben in Hoornsterzwaag. Volgende keer moeten we dan even teruglopen naar jouw Corvette (of jij moet je gewoon aanmelden en gaat eerder weg ;) )
 
Jeetje wat zuuurrr van de Mazda, de kilometerstand is wel mooi trouwens! Leuk van de Clio, mooi dat die goed terecht komt!

Ik had het al in mijn topic gezegd, maar het was leuk je gezien te hebben in Hoornsterzwaag. Volgende keer moeten we dan even teruglopen naar jouw Corvette (of jij moet je gewoon aanmelden en gaat eerder weg ;) )
Peter, ik heb me een keer vroeg aangemeld voor iets en daar zit ik nu reeds 28 jaar aan vast: de trouwerij.

Je idee is goed en als je mij er aan herinnerd dan zou het best eens kunnen.

De schade word wel verholpen, maar 4 keer op zo een korte termijn is gewoon niet leuk.
 
ai, overleg op het hoofdkantoor, stappen af van aankoop auto's en men gaat leasen...........en ook het woordje ESG kwam naarboven...............jawel wellicht ook ik aan de EV. Heb nu nog mijn eigen auto, en krijg een gedeeltelijke vergoeding, dus rekken is dan hmmmmmmmm, die 500K km wil ik wel volmaken, en als deze blijft voor vrouwlief, dan gaat dat zeker niet lukken.

En dan de EV, tja kreeg vandaag een pakketje van 2 mtr in de auto, dat is dan wel minimaal voor een vervanger, en toch nog een beetje een range overhouden. Dan denk ik nu alleen maar aan een vervoersmiddel...........

Overigens, vandaag veel gereden, en met 6.1 ltr / 100 km niet slecht in de mazda, normaal gaan we eerder naar de 7 toe. Word het dan de eerste keer met 700 km op een tank, zou leuk zijn.
 
De Clio liep warm……kachel aan en opgelost, als advies aan de berijder gezegd: ga na de files rijden, neem de trein de grote drukke stad in. De beste wilde zelf al de thermostaat vervangen, maar ja is het wel de thermostaat…….eerst maar eens rijden en zien of het nog een keer gebeurt.

Verbouwing hier in huis is min of meer geregeld, nieuwe ramen, keuken, vloer, bad-, kleed- en slaapkamer, muurtjes breken, stucken en ook hier en in de hal een nieuwe vloer, en ook nog een 90m2 plat dak, waarvan 55m2 garage. zal augustus en september voor wat stof zorgen. Grote ingreep, en hoop dat het voor de komende 20 jaar dan goed is.

Mazda staat voor 16-18 juni bij de schadehersteller, heb nu we besloten om op verschillende plekken een bescherming te laten plakken. Auto zal de komende jaren gewoon in ons bezit blijven, met daarbij een lease auto van de werkgever. Wanneer is onbekend maar zal gebeuren.
 
En ja, de CX-5 staat bij de schadehersteller en als huurauto een Toyota C-HR, uiteraard hybride. Vandaag 100 km gereden, morgen een langere rit. Rijdt dit anders, zekers, iets minder comfortabel, lijkt minder af te remmen op de motor, maar zeker sneller, tenminste zo voelt het, komt vast en zeker door de electrische ondersteuning. Stoelen zitten goed, carplay werkt ook hier goed. Het sluiten van de achterklep met de handle is niet lekker. toch maar gewoon de buitenkant van de klep gebruiken.

Denk dat we de CX-5 maar gaan aanmelden voor klokje rond, waarom niet 300 k Km in 5 jaar is niet slecht.
 
Vandaag een 300 km gereden, ook wat meer "gespeeld" met knopjes en functies.

Chappoo voor de schermsnelheid, ook dat je tijdens het rijden het scherm nog kan bedienen. Scherm is groter, en mooi helder, prettiger dan de Mazda.

Wat niet kan is om een navigatie bestemming er in te zetten dmv een toetsenbord tijdens het rijden. Dan heeft de Mazda geen touch screen functie als je rijd, maar wel de knop waarmee je een adres er in kan zetten.

Radio bediening en zender zoeken is meer scrollen en dus met je vingers over het scherm, dan werkt de centrale knop in de Mazda makkelijker.

Verbruik is wel lager, dat mag ook wel, leuk om te zien hoe de krachten worder verdeeld, soms zie je regeneratie maar ook direct verbruik uit de batterij. Interessant, zal vast een goede uitleg achterzitten. Ook de B stand op de automaat gebruikt, heb het gevoel dat dit beter tot zijn recht komt in de stad dan op de snelweg, heb mij niet ingelezen, maar dit is een gevoel.

Verder gewoon een goede auto, kan iedereen in rijden. Morgen de laatste dag en komt de Mazda weer terug, ik kijk er naar uit.
 
Jawel de Mazda is weer terug, weer helemaal netjes, nog wel 1-2 plekjes die nog moeten worden gepolijst, komt wel, je ziet het alleen als je er vanuit de juiste hoek met een zonnetje op kijkt.

Nog 4 weken en dan een beurtje, zal 291-292k KM zijn, word wat groter onderhoud, heb het idee dat de schijven voor met blokken vervangen kunnen worden, af en toe een trilling in het stuur bij remmen.

De Clio doet het goed, geen klachten meer gehoord, dus dat is prettig. De C1 tort lekker door. De C3, ja, daar hebben we de eerste puzzelrit meegedaan, moet zeggen best leuk en gezellig om te doen. Wel een klein "probleem", zo af en toe raakt de onderzijde het wegdek. heb het vermoeden dat de bandenkeuze hier deels debet aan is - 7-8 mm mindere hoogte. Maar eens naar kijken en iets bestellen.
 
vreemd, beide koplampen zitten vol met condenswater............nadat de spuiter aan de gang is geweest.......nog niet eerder gezien, wellicht obewust de ventilatiegaten afgedicht? Tevens foutmelding koplampen die af en toe komt en weer weg gaat.

Morgen maar eens naar de dealer.
 
Vanochtend bij de dealer geweest, foto’s gemaakt van beide units en worden nu naar Mazda NL gestuurd, garantie 5 jaar / 150.000 km. Auto is 5 jaar en 4 dagen, 290.000 km. Nieuwe unit is 1640 ext btw, per stuk………

Afwachten maar, maar…..

Eerste lamp is reeds uitgevallen, nieuwe kopen doen we niet, dan maar tweede hands van een schade auto.

Het is zomer, tot laat in de avond licht, dan maar met de mistlampen aan als DRL.
 
Jeetje wat zuur zeg van de lampen, kan het ook zijn dat ze bij het schadebedrijf niet goed zijn aangesloten / gedrukt en dat er zo water binnen kon komen? Hopelijk pakt Mazda NL het goed op.

Ik kom even niet op de naam , JapAutom ofzo zit in jouw buurt, die kopen schade auto's op, inderdaad zijn ze gespecialiseerd in Japanse auto's. En anders Klaas Boer eens bellen, en in Groningen/Hoogkerk zit ook een demontage bedrijf wat vrij veel moderne auto's doet, Auto International ofzo heten zij.
 
Japparts.

Maar goed, ik zou eerst eens een middagje gaan föhnen. Kapjes eraf en droogblazen. Het was tamelijk rotweer de laatste maanden. Dus er is prima een kans dat bij verwijderen oid vocht in de lamp is gekomen? Of seals die verrotgegaan zijn?
 
Fohnen is een optie, echter links voor staat er inmiddels 1 cm water in..........lampen zijn zo lek als een zeef, en heeft het ook begeven. Als LED stuk is dan moet je de hele lichtunit vervangen.........

Ik heb de onderdelen nummers reeds, stickertjes staan mooi op de lampen. Google is dan een goede vriend, en er is wel wat te vinden voor rond de Euro 1000.- voor twee stuks, gebruikt iets minder aanbod en prijs. Youtube heeft een goede uitleg van hoe de bumper en lampen te verwijderen. Mooi klusje als we het zelf gaan doen.

We zullen zien hoe de dealer / Mazda NL reageerd, ik kan er niets aan doen.
 
Toch wel bizar dat het gebeurt vlak na het schadeherstel - ik zou het er niet "zomaar" bij laten eerlijk gezegd.
Nadeel van een moderne auto met Adaptive meedraaiende LED units, heb ze zelf ook, supermooi lichtbeeld altijd, maar als er iets aan stuk gaat... bonjour la facture.
En het stopt niet, de Duitse premiums doen de gekste dingen met hun koplampen qua projectie op het wegdek.
 
Ja, mijn koplampen van de f31 zijn 2500 euro per stuk. Superfijn hoe die alles regelen met lichtbeeld, op de grootlichtautomaat, en in de bochten etc. Dat is led. De f36 heeft Xenon, een stuk minder mooi maar wel veel goedkoper als het stuk is.
 
Toch wel bizar dat het gebeurt vlak na het schadeherstel - ik zou het er niet "zomaar" bij laten eerlijk gezegd.
Ik weet alleen niet of het door de schadeherstel komt. Denk zelf dat de bumper er niet eens af is geweest, wat is gespoten is los van de bumper te halen en “kleurt” alleen met de motorkap. Vreemd is het wel, zeker dat ze beide hetzelfde euvel vertonen.

Ik kijk ook nooit om naar de auto als ik er bij weg loop, en in de ochtend let ik er ook niet op. Zo ver gaat de liefde…..

We zullen maandag eens bellen met de dealer, toen ik er vrijdag was stond er een aardig setje LM, kleur brons, 18”……..
 
Storing in het Mazda netwerk, geen bericht gehad vandaag, dealer Dennis is wel goed, zal morgen wat vaker op refresh knop drukken en mij dan een bericht sturen van hoe en wat. Inmiddels 2 cm water in de uit, morgen er maar eens een goudvis in stoppen.

53844426554_b1bd06a37d_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sjonge jonge, daar zit je dan mooi mee. Ik ben benieuwd of er uiteindelijk een logische verklaring voor gaat zijn, want het lijkt me inderdaad een sterk stuk dat dit gewoon spontaan gebeurt. En al helemaal met beide koplampen.
 
Dealer gaat zijn best doen om 2/3 van de kosten voor hun / Mazda's rekening te laten zijn. Daar ben ik wel accoord mee, nog steeds veel geld, en duurder dan wat er oa op marktplaats te koop is. Wel de garantie dat deze dan goed zijn.
 
Kun je dan niet meteen de facelift koplampen erin laten zetten? Zijn net wat moderner.
Maar mooi balen. Leuk dat auto’s boordevol moderne techniek zitten, maar als er wat kapot gaat ben je aan de beurt.
 
Facelift zal niet passen, chromendeel in bumper is anders.

Ben wel tevreden met de oplossing, wil er ook geen woorden aan vuil maken, al kan je er zelf helemaal niets aan doen. Wellicht dat als de units er uit zijn er iets meer te zien is. Het kan ook zo zijn dat toch door de "klap" van de vrachtwagen er schade is ontstaan. We zullen zien, nu nog eens kijken wanneer de units geleverd kunnen worden.
 
Vandaag de koplampen al laten verwisselen, oude units ook gezien, niets raars aan te vinden, niets gebroken, gewoon vreemd. Maar goed, gefixed en direct even een lijst voor onderhoud op laten maken welke voor 26 juli staat gepland.

Uiteraard olie met filter, lucht en interieurfilter, als extra schijven voor met blokken, 2e setje blokken in 290k km, en eerste maal schijven vervangen, en remolie verversen. Men zei nog de wissers, die laten we voor wat het is, niets mis mee op de terugweg. Als laatste de condensor voor de AC unit, vertoont wat corrosie, zou vervangen kunnen worden maar we wachten hier nog maar even mee,

De banden zitten rond de 3 mm, kunnen nog 10-15k km mee, zeker tot midden september, ik heb nog een set met nieuwe all seasons staan, die kunnen er dan op, en dan wat nieuws voor de zomermaanden. Wellicht iets groters…19-20” in het brons……..

Als vervanger een CX-60 Hakumi met oa het comfort pakket meegehad, reed weg met een volle batterij, de meter stond op 5.4ltr/100 km, indrukwekkend. Terug weg was de electrapret er uit, 7,7 Ltd / 100 km, en dat met een rustige voet op het pedaal. Zou deze auto kunnen werken, zou overal moeten gaan stekkerren waar het kan, dus ook bij bezoeken. Een half uurtje pompt er niet veel in. Het rijden dan,

Gewoon een comfortabele auto. Ik weet niet hoe het zit met de bemoeiende software en de radar cruise contro, die stopte regelmatig met het slechte weer, en remde voor de vrachtwagens in de rechter baan, terwijl ik zelf de linker aan het gebruiken was .

De Corvette krijgt morgen twee nieuwe banden, worden 255/60 15” Cooper Cobra’s, zal met witte belettering zijn. Zou moeten passen, we zullen zien.
 
Terug
Bovenaan