Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Ach, de meeste auto's zijn een compromis. Of goedkoop, of ruim, of super praktisch of lekker sturend... Dus als ruime familiebak zal zo'n Grandland wel voldoen, toch?

Ach, de meeste auto's zijn een compromis. Of goedkoop, of ruim, of super praktisch of lekker sturend... Dus als ruime familiebak zal zo'n Grandland wel voldoen, toch?

Vast wel, ik denk dat de 1.6T zonder HV accu misschien wel de betrouwbaarste keuze is voor de grandland.

Maar eerlijk gezegd zou ik hem niemand aanraden. Ik heb er nooit in gereden, alleen bij de dealer in gezeten en vond het niet echt wat. Ben al niet zo van de SUV's maar kreeg er beetje het zelfde idee bij als de renault kadjar waar ik laatst bij in zat. Ook beetje vlees noch vis auto. En al helemaal niet met de 1.2 van PSA.

Vriend van mij had er in gereden en na 10 minuten kwam hij al terug van de proefrit. Motor vond hij niet fijn (1.2) en ook de ruimte was gewoon te krap in vergelijking met de concurrentie en ook niet lekker rijden. Infotainment werkt niet snel en liep vast tijdens de proefrit. Hij heeft uiteindelijk een Karoq gekozen. Meer ruimte op de achterbank, veel meer ruimte in de kofferbak. Als sportline ook nog beter aangekleed en nog een fractie goedkoper ook (aanbieding, vlak voor facelift). En dan ook nog de 1.5T met meer vermogen en een 4 cilinder.

Renault, Peugeot, Nissan, Toyota, Citroen, Hyundai, Kia komt er bij hem niet in. Heb de Mazda CX-5 al geroepen (is minder betaalbaar), maar vond hij ook niet mooi.

zo iemand kun je toch niet serieus nemen :LOL: ;) Vanuit een Seat Ateca komen en dan in een fraaie solide Koreaan of hele mooie Mazda CX5, die er van binnen ook nog eens erg goed uit ziet en ook nog eens goed rijd, al af slaat....

Mogguh,

Ik vind de Grandland er van buiten nog altijd strak uit zien, vooral de pré-facelift versie. Sportief en een tintje chique, ik vond hem wel wat hebben. Het interieur vind ik de grootste afknapper, een dashboard wat me eerder aan een Corsa doet denken. Daar had gewoon een Insignia-achtig dashboard ingemoeten met dat digitale dash.

Familie van ons rijdt een Grandland (1.2) en is er positief over. Wat dat betreft staat de 1.2 van PSA in de regel wel goed te boek als het om prestaties gaat. Maargoed, je hebt wel met een klein turbo-blokje te doen, dat karakter moet je wel passen. Ik kan me voorstellen dat een 4-cylinder 1.5 dan fijner rijdt.

En Ruud, hoe bevalt de Mokka nu na een weke bezit?
Ik ben er blij mee, ik zie pluspunten en ook wel wat mindere punten.

Blij mee:
- Rijgedrag, lekker sportief.
- Beleving: Als je aan komt, gooit keyless entrey de deuren al open. Gaan onder de spiegels mooie led-lampen branden als instapverlichting en gaan de led-lampen van de auto branden. Toch strak gedaan op een auto uit deze klasse.
- Leuk om te zien, krijg er lauter positieve reacties over.
- Van binnen ook fijn. Digi-dash ziet er een stuk mooier uit als in de Leaf, en mede door de donkere dakhemel oogt het allemaal best sportief.
- Matrix led werkt heel mooi. Enige nadeel van Led-Matrix is dat hij voor mijn gevoel soms eerder mag inschakelen, zeker bij wat schemer. Het moet vrij donker zijn, wil groot licht aangaan. Dit heeft de Astra overigens net zo.

Iets minder:
- Zitpositie stoelen. Het zijn wat smallere stoelen, en mis wel wat steun onderin de rug. Is dat heel erg, nee want we rijden er geen lange ritten mee. Met de kennis van nu, en had ik meer tijd gehad......had ik ook de luxe-stoelen (die je niet vaak tegenkomt) willen uitproberen.
- Temperatuur. Het lijkt alsof het best tocht langs de deuren, zeker met deze koudere periode. Wil nog eens een beetje googlen of meer gebruikers dit hebben ervaren.
- Adaptive cruise: Is iets "ruwer" als in de Leaf. Daarintegen houdt deze de snelheid in bochten aan, daar waar de Leaf in bochten het tempo tot 6 km/h liet zakken. Dat vinden achterliggers ook niet altijd fijn, als die op een manuele CC achter je rijden. En vond dat zelf ook mateloos irritant.
- Actieradiusmeter is niet betrouwbaar. Die begint altijd optimistisch bij 300km, terwijl met dit week 200km eerder de max is. De Leaf was daarin realistischer. Ben benieuwd of dit bij de Mokka nog veranderd, gedurende je er langer mee rijdt. Ik vind dit niet direct heel erg, maar wel "jammer".
- Lampjes achterin missen, dus kids in het donker insnoeren. Gelukkig gaan we alweer de lichtere tijd tegemoet.

Over het algemeen positief dus; al hadden ze die lampjes bij de spiegels beter achterin kunnen plaatsen..:)

- Zitpositie stoelen. Het zijn wat smallere stoelen, en mis wel wat steun onderin de rug. Is dat heel erg, nee want we rijden er geen lange ritten mee. Met de kennis van nu, en had ik meer tijd gehad......had ik ook de luxe-stoelen (die je niet vaak tegenkomt) willen uitproberen.

Heb je niet de AGR stoelen dan of zitten die niet in de Mokka?

Mijn vrouw begon vant weekend toevallig ook over de Mokka en dat ze dat zo'n leuk autootje vond. Als tweede auto is hij voor ons als aanschaf echter nog veel te duur en als 1e auto is hij te klein.
Ik moet zeggen dat ik hem nu ook best vaak zie.

Zoals Rob zegt, over het algemeen dus positief, fijn! Dat laat toch zien dat het voor jullie waarschijnlijk de beste keuze is geweest nu.
Ik zie ook met regelmaat rijden, gisteren ook een wit/zwarte maar dan met zo een rode sierstrip ertussen.

Hier geen auto nieuws, ben wel aan de 7 weer bezig, die wil ik wel dit voorjaar weer de weg op hebben :)

al hadden ze die lampjes bij de spiegels beter achterin kunnen plaatsen
Precies mijn gedachte. De Mokka was de eerste Opel met de nieuwe designtaal, ze kregen dan ook de (financiële) ruimte om uit te pakken. Denk aan de smalle led-achterlichten die standaard zijn, en ook zaken als deze lampjes.
Maar als je een auto ontwerpt die (relatief) jonge mensen of gezinnen moet aanspreken, dan had je ook even kunnen nadenken dat die mensen mogelijk (kleine) kinderen hebben. Dan was een lampje achterin wel zo fijn geweest.
Maargoed, als er geen grotere tegenslagen zijn in het leven teken ik er direct voor ;)

Heb je niet de AGR stoelen dan of zitten die niet in de Mokka?
Nee, die zitten helaas niet in de Mokka. Je hebt wel een luxere lederen stoel met stoelmassage en schijnbaar ook lendensteunverstelling, maar die zijn vrij schaars. Maar het zijn altijd de wat simpelere stoelen die je ook in de Corsa aan treft.

Ik zie ook met regelmaat rijden, gisteren ook een wit/zwarte maar dan met zo een rode sierstrip ertussen.
Ja, dat is de GS-line.

Hier geen auto nieuws, ben wel aan de 7 weer bezig, die wil ik wel dit voorjaar weer de weg op hebben
Dan heb je nog even tijd Jimmy. :)

die bekleders zijn echt goed inderdaad, verbaas mij altijd hoe mooi , en vaak nog beter dan OEM ze het spul bekleden.

maar Mokka word als 2e auto gebruikt, de vraag is hoe belangrijk je dat vind. Ik zit in de twingo ook niet echt top, maar voor die max 20 minuten ritjes die we er meestal mee maken dikke prima.

Een fijne autostoel is veel waard, en als Ruud nu toch vaker de Astra gaat pakken dan de Mokka vanwege de stoelen (wat me niets zal verbazen), is het de investering wel waard.

Ja als blijkt dat je de mokka veel meer gaat pakken dan is het te overwegen.

Hier word de twingo ook als 'hoofdauto' ingezet aangezien de meeste ritjes die we maken geen lange afstanden zijn.

Wanneer loopt jou citigo uit de lease dan? Dat moet toch haast al een keer zover zijn?

Hier geen auto nieuws, ben wel aan de 7 weer bezig, die wil ik wel dit voorjaar weer de weg op hebben :)

Wat moet er aan gebeuren? Afgelopen jaar heb je er gewoon mee gereden toch?

Enige nadeel van Led-Matrix is dat hij voor mijn gevoel soms eerder mag inschakelen, zeker bij wat schemer. Het moet vrij donker zijn, wil groot licht aangaan. Dit heeft de Astra overigens net zo.

De lichtsensor bij Opel staat wat minder gevoelig afgesteld blijkbaar, want viel mij destijds maar tegenwoordig nog altijd op dat wanneer je een tunnel inrijdt de Opels zeker niet de eerste auto's zijn waarbij het dimlicht aan gaat.
Al zijn er ook weer merken die al aanspringen als een viaduct net even wat breder is.

Ach, als we het over #1 world problems hebben :D

Volgens mij kon ik bij mijn ** destijds de gevoeligheid instellen overigens.

Enige nadeel van Led-Matrix is dat hij voor mijn gevoel soms eerder mag inschakelen, zeker bij wat schemer. Het moet vrij donker zijn, wil groot licht aangaan. Dit heeft de Astra overigens net zo.

Insignia had dit ook precies zo. Verlichting ging wel vrij snel snel aan. zelfs bij beetje mistig weer was dat al voldoende om de lampen bij te schakelen (gelukkg). maar matrix led werd pas heel laat ingeschakeld. sterker nog; vrijwel niet op de wegen die ik rij. want ook als er veel verkeer is of andere verlichting word het niet ingeschakeld. De omstandigheden moeten heel specifiek zijn.

Alleen als ik echt buitenaf rij, en het is echt voldoende donker, zonder al te veel verkeer en zonder lantarenpalen. Dat kwam niet zo heel vaak voor in mijn geval.

Mijn BMW heeft wel de optionele addaptive led koplampen, dus meesturen in mochten, iets verder schijnen op de snelweg, dichterbij en breder in de stad. Rotondes herkent hij ook (denk obv navi?) en past de verlichting iets aan, etc.

Maar geen matrix led. En is volgens mij niet eens leverbaar geweest op een 5 serie. :unsure: later na de facelift kwam wel laser licht. Geen idee hoe dat precies werkt.

Wat moet er aan gebeuren? Afgelopen jaar heb je er gewoon mee gereden toch?

Terug in elkaar zetten vooral :) Vorig jaar heb ik er niet mee gereden, had gehoopt hem vorig jaar weer klaar te hebben maar helaas. Heb wat preventief onderhoud uitgevoerd, benzineleidingen vervangen, deel kabelboom vervangen, draagarmen en stabilisatorstangen vervangen, hoop rubbers uit de ophanging. Nu nog to do.. oude benzine uit de tank en nieuwe 102 benzine erin. Beurtje, wat dingetjes spuiten en de motorkap en neus wrappen. Oja. de bestuurderstoel moet vervangen of gerepareerd worden.
Moet soms even zin maken om er wat aan te doen, en heel eerlijk doordeweeks na werk, koken en familietijd lukt dat me gewoon niet. Maar nu met werk steeds minder wordt komt er overdag ook wat tijd :)

Ze hebben het matrix LED destijds ook middels software aangepast. Ik kreeg mijn Astra medio 2016, toen dus een vrijwel nieuw model.
Na een beurt reageerde het matrix LED ineens anders op momenten. Ging minder vlot aan en met name op snelwegen ging uiterst links het grootlicht een stuk minder vlot aan. Waarschijnlijk om verkeer op de andere rijbaan minder te storen, al heb ik nooit de indruk gehad dat het slecht was.

Uiteindelijk weet je niet beter, maar het viel mij absoluut op.

Mijn BMW heeft wel de optionele addaptive led koplampen, dus meesturen in mochten, iets verder schijnen op de snelweg, dichterbij en breder in de stad. Rotondes herkent hij ook (denk obv navi?) en past de verlichting iets aan, etc.

Maar geen matrix led. En is volgens mij niet eens leverbaar geweest op een 5 serie. :unsure: later na de facelift kwam wel laser licht. Geen idee hoe dat precies werkt.

Klopt, ik heb ook adaptief LED icm met grootlicht. Is geen matrix LED maar het licht past zich wel aan op diverse momenten.

Laser licht is dan het matrix LED bij BMW, maar bij grootlicht (onder juiste omstandigheden) ook nog weer meer licht dan adaptief LED met grootlicht (snapt u het nog?)

Of dit het prijsverschil waard is? Geen idee.

Wanneer loopt jou citigo uit de lease dan? Dat moet toch haast al een keer zover zijn?
We hadden 'm vorig jaar al een jaartje verlengd, dus maart 2026 wordt het. En zoals het er nu naar uit ziet gaan we 'm overnemen, want M wil niks anders (bereik en verbruik zijn prima, kleur is top en het formaat is ook precies goed).

De lichtsensor bij Opel staat wat minder gevoelig afgesteld blijkbaar, want viel mij destijds maar tegenwoordig nog altijd op dat wanneer je een tunnel inrijdt de Opels zeker niet de eerste auto's zijn waarbij het dimlicht aan gaat.
Al zijn er ook weer merken die al aanspringen als een viaduct net even wat breder is.

Klopt..maar er zijn merken waar het nog erger is. Hoe vaak ik Renaults in het half donker met alleen dagrijverlichting zie rijden...

Het moet wel echt donker zijn wil het Matrix led werken maar bij mij werkt het dan ook gelijk goed en vrijwel altijd vanaf 70 km/u. Ook al is het druk op een 80 weg; hij is altijd actief (blauwe lampje) en de bermverlichting schakelt steeds keurig aan en uit bij tegenliggers en bij meer ruimte springt er extra grootlicht vrij snel bij rekening houdend voor voor - en of tegenliggers.

En zoals het er nu naar uit ziet gaan we 'm overnemen, want M wil niks anders (bereik en verbruik zijn prima, kleur is top en het formaat is ook precies goed).

Snap ik. Goedkoper ga je het niet vinden en als hij ook nog eens goed bevalt!

Nog paar uurtjes werken en vanmiddag naar 1e zwemles met de jongste zoon. Al vaak mee wezen zwemmen en ondanks dat ie nog maar net vier is, zwemt ie al als een dolle. Duikt al met duikbril op, springt van de duikblokken, loopt over matten en redt zich met zijn bandjes gewoon prima in het diepe bad. Het watervrije is er dus al ruim vanaf...Hoop dat meneer dus wat sneller gaat als dochterlief..:)

Laatst bewerkt:
Toch ook weer een mijlpaal dan Rob, Ik vond dat wel een leuke tijd de zwemles. Zo trots als ze dan iets nieuws kon of behaalde :)

En zoals het er nu naar uit ziet gaan we 'm overnemen, want M wil niks anders (bereik en verbruik zijn prima, kleur is top en het formaat is ook precies goed).

begrijp het helemaal, als de overnameprijs ook nog gunstig is straks is het helemaal top!

Nog paar uurtjes werken en vanmiddag naar 1e zwemles met de jongste zoon. Al vaak mee wezen zwemmen en ondanks dat ie nog maar net vier is, zwemt ie al als een dolle. Duikt al met duikbril op, springt van de duikblokken, loopt over matten en redt zich met zijn bandjes gewoon prima in het diepe bad. Het watervrije is er dus al ruim vanaf...Hoop dat meneer dus wat sneller gaat als dochterlief

leuk! Hier is de jongste ook nu een 2 maand bezig. Wel in een zwembad in een ander dorp bij mensen thuis. En 2x in de week een half uur (ipv 1x een uur). Dus wel een gedoe met heen en weer rijden en plannen, maar het lukt altijd wel. :LOL:

Hier ook geen enkel waterfrees, maar daardoor wil meneer dus ook vooral wild doen, gek doen en spelen , bommetjes, ipv op datgene wat moet. Maar gelukkig houden ze hem wel een beetje strak wanneer het nodig is. Hoop stiekem dat hij A voor de zomervakantie heeft maar goed, ieder zijn eigen tempo en we zien wel. zo niet, dan niet. Zelfs met A moet je ze nog goed in de gaten houden.

Laser licht is dan het matrix LED bij BMW, maar bij grootlicht (onder juiste omstandigheden) ook nog weer meer licht dan adaptief LED met grootlicht (snapt u het nog?)

geen idee. laser licht klinkt duur en of het voor mij wat toe voegt? Waarschijnlijk niet.

Zwemles gaat hier binnenkort ook beginnen.
We konden begin december al heen, omdat er wat uitviel maar met de drukke decembermaand leek ons dat geen toegevoegde waarde.

Hier ook geen watervrees. Begin van de zomervakantie moest hij nog wel een beetje loskomen. Halverwege de vakantie liep ik met hem terug van het strand, even schoonspoelen in het zwembad op de camping. Even vlug zonder bandjes.... nou dat was niet tegen dovemansoren gericht, sindsdien daar geen bandjes meer om gehad.
Was ook een perfect bad, net wat dieper dan een pierebadje dus springen van de kant en van de glijbaan kon prima maar ook ondiep genoeg om altijd zelf omhoog te komen. Thuis in bad zit hij ook meer onder water dan er boven.

Al zal hij het vast allemaal wel weer spannend vinden met een nieuwe omgeving, nieuwe juf/meester etc.

Voor de zomervakantie worden de campings nu dus ook eerst gefilterd op het aanwezig zijn van de juiste glijbanen en grootte van de camping, de rest is van minder belang cq al snel goed :D

begrijp het helemaal, als de overnameprijs ook nog gunstig is straks is het helemaal top!
Ik hoop dat de markt nog ietsjes achteruit gaat ;) Ik heb altijd gerekend met 8k, maar daar zitten ze nu nog wel ruim boven.
Je ziet nu wel dat de prijzen van veel EV's aardig dalen, dat is een gunstige ontwikkeling. Een ID.3 heb je voor minder dan een Golf en ook de Cupra Born wordt steeds wat goedkoper.

Zwemles: vreselijk vond ik dat. Ik was er ook niet goed in. Heb zelfs mijn B nooit gehaald. Ik deed die tegelijk met mijn zusje die 2,5 jaar jonger is, zo traag was ik met zwemmen...

Toch ook weer een mijlpaal dan Rob, Ik vond dat wel een leuke tijd de zwemles. Zo trots als ze dan iets nieuws kon of behaalde :)
Als het klaar is zeker maar de lessen zelf vind ik af en toe wel een opgave. Hier is vorig jaar heel nieuw zwembad gebouwd en is de zwemschool voor de regio en echt een zwemfabriek. Erg druk en dringen om plekjes.

Al zal hij het vast allemaal wel weer spannend vinden met een nieuwe omgeving, nieuwe juf/meester etc.
Zeker...dat zal hier waarschijnlijk ook het geval zijn..dan komt er zeker weer even wat spanning bij kijken.....

Voor de zomervakantie worden de campings nu dus ook eerst gefilterd op het aanwezig zijn van de juiste glijbanen en grootte van de camping, de rest is van minder belang cq al snel goed

Zwembad is zeker een must op vakantie!

Ik hoop dat de markt nog ietsjes achteruit gaat ;) Ik heb altijd gerekend met 8k, maar daar zitten ze nu nog wel ruim boven.
Je ziet nu wel dat de prijzen van veel EV's aardig dalen, dat is een gunstige ontwikkeling. Een ID.3 heb je voor minder dan een Golf en ook de Cupra Born wordt steeds wat goedkoper.

Zwemles: vreselijk vond ik dat. Ik was er ook niet goed in. Heb zelfs mijn B nooit gehaald. Ik deed die tegelijk met mijn zusje die 2,5 jaar jonger is, zo traag was ik met zwemmen...

Is deze niet bij jou werkgever in de lease? Met andere woorden; heb je er zelf nog wat invloed op de restwaarde? :D

Haha, ik zat destijds wel bij de restwaarde inschaling maar dat gaat niet op individueel niveau :)
Vanuit de wetgeving (vooral Belasting) mag er ook niet veel qua overnameprijs, maar het is voor mij relatief gunstig om via werk een auto te kopen, maar daar zitten dan ook aardig wat regels aan vast.

Nee dat maakt allemaal geen verschil. Ik denk zelfs dat een groene uiteindelijk meer oplevert dan de zoveelste zwarte of grijze.

Avond!

Weinig meer online; Nieuwe baan is intensief en 's avonds niet zoveel zin om op de telefoon te zitten.
Maar mijn brein wordt weer aan het werk gezet, dus dat is fijn!

@ elektrische autos; wegvallen van de subsidie zal vast effect hebben op de markt, dus hopelijk kun je er van profiteren Berrybar!

@vakantie; al lekker aan het rondneuzen, maar allemachtig wat een geld...
Denk dat ik toch maar eens via Airbnb op zoek ga; wilde eigenlijk wel naar Oostenrijk of Italië en dan met de SLK.
Eerst maar eens afwachten welke datums ik vrij heb ;)

Ja vakanties zijn erg duur. met zo'n SLK een rondje zwitersland, italie en dan oostenrijk en weer terug. Paar dagen overal blijven hangen en door, dat lijkt mij echt fantastisch! Denk met zn tweeën dat je nog wel iets betaalbaars moet kunnen vinden toch?

Fijn dat de baan bevalt, ja het begin is altijd wel pittig met alle nieuwe indrukken, gezichten en materie

AirBnB is wel een aanrader hoor. Kom je eens op wat anders uit dan een hotel of regulier huisje, zitten echt hele mooie plekjes tussen.
Wij hebben het al met regelmaat gebruikt in diverse landen. Is (afhankelijk van je keuze) niet heel veel voordeliger overigens.

Ik zou eens gaan zoeken op de 10 mooiste plekken van Oostenrijk. Die liggen allemaal grotendeels ten oosten van Innsbruck en lagen tot op heden voor ons niet echt op de route (als we naar Italië gingen). Is de bestemming Oostenrijk, dan kun je het in de route opnemen natuurlijk.

Goed te horen dat de nieuwe baan bevalt, dat zal zeker even schakelen zijn.

Vakantie is inderdaad niet grappig meer, wij gaan nu in de meivakantie (eind april) naar Portugal, nog prima betaalbaar, maar hetzelfde hotel kost gewoon x3 voor 1 week in de zomer. Dat zou niet zo erg zijn, maar de huurauto en de vluchtprijzen zijn dan ook x3. Niet normaal gewoon.
Afgelopen jaar hebben wij in Italië een rondreis gemaakt, 4 verschillende hotels, met zijn 3'en. binnen budget en erg leuke dingen gedaan. Ik ben niet zo veeleisend voor hotel, dat scheelt dan wel.
AirBnB ook al regelmatig gedaan, vooral in grote steden vind ik dat erg fijn. In Oktober gaan we naar Ed Sheeran in Antwerpen en dan heb ik ok een AirBnB in de stad gereserveerd.

Heb nu 2x met airbnb geboekt en 2x was het dikke prima. En relatief betaalbaar.

Voor het werk pak ik altijd wel een hotel, gewoon makkelijk met ontbijt. (en hoef het zelf niet te betalen)

Fijn dat het bevalt Gerwin!

Wij moeten ook nog een vakantie boeken maar moeten eerst nog groen licht krijgen voor de vakantie van mijn vrouw. Altijd een drama in de zorg.
Maar nog geen flauw benul waar we naartoe gaan..:)

Ook hebben we in de meivakantie samen weekje vrij en willen ook nog wat leuks boeken!

Wij hebben nu wel een weekendje geboekt naar hof van saksen met mijn ouders. Normaal veel te duur en daarom zijn we er ook nog nooit geweest. Maar in het weekend dat iedereen kon zagen we dat een huisje exact even duur was als een landal huisje. De week er voor en er na was het wel weer een stukken duurder, geen idee waarom.
Alleen nu zie ik dat alle glijbanen minimaal 1.20 meter voor moet zijn en dat ze streng zijn daar in. De jongste is 1.10m en mag dus nergens vanaf, ook niet onder begeleiding. Dat had ik even niet gezien en ook wel gek dat geen glijbaan is voor wat kleinere kinderen. Maar we gaan het zien . verder schijnt het wel heel erg mooi te zijn.

zomer vakantie gaan we een weekje frankrijk nabij de zwitserse grens en de tweede week waarschijnlijk oostenrijk.

verder niets op de planning. Kinderen beginnen wel heel vaak over vliegen. Lijkt mij wel een keer leuk, maar liever nog een jaartje wachten en kost waarschijnlijk ook enorm veel

Vakantie is inderdaad niet grappig meer,

Het is inderdaad absurd. Binnenkort ga ik voor het eerst van mijn leven naar Londen, nou, dat is even duur als de 3 weken Frankrijk van afgelopen zomer. Treinrit en hotel zijn echt niet leuk duur. Maar goed, ik heb nu de kans dus laten we het maar doen.

In juni voor een bijeenkomst 4 dagen naar Milaan, nou, dat doe ik met de auto en ik regel op een half uur rijden een b&b. Dan is het nog een beetje te betalen.

En in de zomervakantie? We zien wel. Kamperen. Ik zou zeggen Frankrijk, maar Italië lijkt me ook leuk. Indien te betalen. (en ja helaas, in het hoogseizoen, dat krijg je van werken in het onderwijs).

In juni voor een bijeenkomst 4 dagen naar Milaan, nou, dat doe ik met de auto en ik regel op een half uur rijden een b&b. Dan is het nog een beetje te betalen.

ik weet niet met hoe veel je gaat, maar waarschijnlijk is vliegen veel goedkoper, zeker als je alleen gaat. Geen brandstofverbruik (2000+ km retour), geen autokosten (slijtage, afschrijving), geen vignet voor zwitserland. 14 uur reistijd enkele reis.

Collega's gaan nog wel eens naar Milaan voor 1 dag. 's ochtends heen, 's avonds terug. zijn vaak iets van 250 euro kwijt retour op het grote vliegveld van milaan met goede metroverbinding.
Met een low cost airliner kan het vast nog veel goedkopertot slechts een paar tientjes retour. (ryan air vliegt vanuit eindhoven als weeze naar Milan bergamot) ken dat vliegveld niet, maar is dan altijd wel even kijken of ze een verbinding hebben met milaan zelf. vaak wel met de bus

Laatst bewerkt:
Londen is wel erg leuk, ook een paar keer geweest, maar inderdaad. Erg aan de prijs.

Ik zou ook lowcost vliegen naar Milaan, huurauto hoeft ook de kop niet te kosten.

Midje

@ Peter: Gefeliciteerd met de nieuwe bolide. Gelukkig is het maar een KIA, want buiten het merk is dat ook het enige bescheidene aan de auto. Mens, wat een bakbeest!

De Leaf is opgehaald voor de export, papieren zijn overgedragen dus dat hoofdstuk is afgesloten. Mede door het kapotte accupakket en de boardlader die de laatste dag de geest gaf, heeft de auto jaarlijks 5.000 euro afgeschreven.
Als je het prive had moeten doen niet leuk, maar ik kan er gelukkig niet mee zitten.
Hopen dat de Mokka iets betrouwbaarder is. (al is de boardlader daar ook een zwak punt).

Ja. vakantie zijn door, zeker als je op huisjes bent aangewezen.
Wij gaan dit jaar 5 keer op pad met de caravan. Met hemelvaart voor zes tientjes op een kleine camping, een keer een weekendje met familie en een weekendje met kameraden. De Juni-vakantie moeten we nog uitzoeken, in de zomer gaan we richting zuid-frankrijk. Daar mag de astra zich weer bewijzen als caravantrekker, ben benieuwd of nieuw 17-inch schoeisel nog iets doet aan het weggedrag.

Mede door het kapotte accupakket en de boardlader die de laatste dag de geest gaf, heeft de auto jaarlijks 5.000 euro afgeschreven.
Als je het prive had moeten doen niet leuk, maar ik kan er gelukkig niet mee zitten.

denk dat heel veel EV eigenaren hier de handen voor dicht knijpen. Alleen al die model 3 modellen die nu te koop staan voor onder de 20K voor een net exemplaar met niet al te veel kilometers.

Zag ook de e-C4 modellen te koop staan. een bouwjaar 2024, origineel nederlands met 6000 km (dus nagenoeg nieuw!) staat voor 21.000 te koop . Nieuwprijs is 39.000 euro. Deze beste auto heeft binnen een een jaar dus al 18.000 afgeschreven :oops: . 3 euro per kilometer... Mijn BMW heeft overigens ook bijna 10.000 p/j afgeschreven

met andere woorden; voor een auto die nieuw is aangeschaft met deze afschrijving van de leaf, in de wetenschap dat hij ook nog slecht is, is niet zo ernstig.. Maar wel ernstig dat het echt een wegwerp product is, want eigenlijk is hij economisch total loss na een jaar of 7. Dat ik vind wel

in de zomer gaan we richting zuid-frankrijk.

dat zegt mijn collega ook altijd. Hij woont in enschede, en gaat elk jaar stevast naar een camping in buurse, een paar km verderop. richting het zuiden, dat wel. Dus elk jaar zegt hij weer, we gaan richting zuid frankrijk. Maar hij bedoeld dus alleen de richting, en zit gewoon een paar km verderop :LOL: maar neem aan dat jullie echt die kant op gaan.

Vanavond wat langs op halen, wat is zon ruimte station toch fijn!

54278448737_725cefcd06_b.jpg

Laatst bewerkt:
Boordlader kapot, dat is wel irritant zeg!

Joost, inderdaad lekker die ruimte van een stationwagen. Je moet m wel even uitzuigen ;)

Gerwin, fijn dat het begin bij de nieuwe werkgever goed is bevallen. Voelt gek hè, weer zo nieuw ergens binnenkomen.

Vakanties: over een paar weken naar Orlando. Omgeving verkennen en een driedaagse cruise. Verder nog niks gepland voor dit jaar, maar ik zou wel met de auto naar Zweden en Noorwegen willen. We waren begin december een paar dagen in Oslo en dat is ons goed bevallen. Ben dus wel benieuwd naar meer.

Wat mij het meest opvalt bij jouw auto Joost zijn de in het dak geintegreerde kofferbakscharnieren en geen dempers.

Nooit eerder zo gezien bij een ST/SW...:) grappig! Meestal zijn het scharnieren met gas/elektronische dempers!

Zie dat de G21 het ook heeft.

Nu je het zegt…. Dat is wel bijzonder inderdaad! Komt zeker omdat de ruit ook apart open kan? Kost je helaas wel wat laadhoogte.

Joost, inderdaad lekker die ruimte van een stationwagen. Je moet m wel even uitzuigen ;)

geen tijd, en geen zin gehad nog. Het is tenslotte ook een gebruiksvoorwerp. ;) Daarom ook zo'n mat. Had laatst even een aantal netten aanmaakhoutjes bij een kennis opgehaald.

Wat mij het meest opvalt bij jouw auto Joost zijn de in het dak geïntegreerde kofferbakscharnieren en geen dempers.

nu je het zegt valt het mij ook pas op inderdaad :D Insignia had inderdaad van die grotere dempers. Misschien heeft dit net wat meer toegangsruimte tot de laadruimte. (maar gaat misschien iets ten koste van de hoogte).

En zou inderdaad de reden van de losse achterruit ook kunnen zijn, al zie ik dat ze op de nieuwe 5-serie precies de zelfde constructie hebben terwijl de losse achterruit wegbezuinigd is.

BMW-i5-eDrive40-Touring_041.jpg

geen idee waarom ze hiervoor gekozen hebben, zal vast een goede reden hebben. Qua ruimte was de insignia echt top en deze 5 serie ook. geen idee hoe ze zich op papier verhouden, gevoelsmatig is de 5 serie een fractie breder en de Insignia een fractie langer

EDIT:

Insignia B SW : 560 tot 1.665 liter
5 serie touring: 570 tot 1700 liter

Nagenoeg het zelfde dus

Over kofferbakken en kleppen gesproken..... mijn auto had last van de kou denk ik.
Vanochtend stapte ik in en gaf de auto aan dat de achterklep niet goed dicht zat. Bijzonder, want die is al dagen niet gebruikt en ik heb die melding de afgelopen dagen niet gezien.
Gelijk ging de achterklep ook open. Uitgestapt, weer dicht gedaan. En het gebeurde nog 2x :mad:

Toen de klep gesloten, aangedrukt en de achterruit geopend en weer gesloten. Dat leek te werken.
Parkeer ik bij school, wederom dezelfde melding. Snel de auto uit gedaan voordat de kofferklep weer open ging. Toen ik terugkwam was het euvel voorbij.

Tijd om in te ruilen :ninja:

genoeg belangstelling hier op het forum volgens mij :LOL: hopelijk gewoon een hikup. Maar klinkt alsof er ergens vocht achter een stekker of schakelaartje zit.

Gisteren een zeldzaam zonnetje. De jongste lag lekker te slapen. De oudste op zijn fiets de straat ingestuurd. Dat bood mij de mogelijkheid om even de foamgun op de auto los te laten. Was nodig ook, want de kentekenplaat werd al lastiger leesbaar.

Daar waar mijn ene overbuurman zaterdag in de regen zijn auto stond te wassen. De andere overbuurman in een uurtje drie auto's wist te wassen.

Was ik na een half uur ook klaar, met een betere resultaat. Heerlijk om de tijd en moeite die je er gedurende het jaar in stopt om alles goed bij te houden, beloond wordt in deze periode van het jaar als de auto écht vies wordt en je eigenlijk geen tijd hebt om de auto goed te wassen.
Heerlijk om de het gitzwarte water van de achterklep te zien lopen en de velgen na een rondje HD reiniger ook weer toonbaar waren. Verder niets gedaan, alleen foam erop, goed afgespoten met de HD reiniger en zelfs niet afgedroogd.

Vanochtend toch gewoon een auto vol met kleine druppeltjes :)

Later deze week tijd voor de APK. Beetje een onwennig fenomeen voor mij eigenlijk. Viel nog niet mee om een afspraak te maken ook...

Het was inderdaad heerlijk weer maar ik ben wat anders gaan doen dan met de hand auto's wassen. Ik merk gewoon dat ik daar in deze tijd van het jaar weinig energie van krijg.

Heb de C3 daarom door de wasstraat gehaald en zou gisteravond ook de Astra doen om eindelijk eens de zoutlaag eraf te halen maar toen was de wasstraat in storing.

Sowieso is het bij ons nog niet echt gebruikelijk om op zondags met hogedrukreinigers in de weer te gaan. Heb er zelf geen moeite mee maar respecteer wel de "zondagsrust" die in het dorp wel wordt gewaardeerd..;)
Daarom doe ik het zondags niet op de oprit maar in de wasbox..:)

Maar inderdaad; ik heb hem van't zomer gepoetst en gebruik geregeld wet coat en het vliegt er wel vanaf.

Heb voor de Astra ook een dashcam besteld en is al in huis maar nog geen tijd gehad om hem uit te pakken. De laatste tijd zoveel bijzondere capriolen op de weg dat ik er best een leuk compilatie van zou kunnen maken..

De griep waart hier flink rond in het Noorden en ook wij hadden er last van..:)

Ik heb zaterdag de auto even gewassen. Gelijk die van m'n ouders ook gedaan, maar inderdaad: als je 'm niet vaak wast is het echt veel werk. Met die van mij was ik zo klaar.
Zondagsrust doen we gelukkig niet zo aan hier overigens ;)

Dashcam: zou ik ook wel weer willen (ik had er eentje in de Ford), maar ik heb geen zin om de draadjes te trekken en aan te sluiten.

Ik vind niet dat ik gisteren de auto met de hand gewassen heb eerlijk gezegd. Foamgun erover en grondig afspuiten met de hogedrukreiniger, heb de auto niet aangeraakt verder.
Verder eens hoor, deze periode van het jaar nodigt absoluut niet uit om de auto te wassen. Enerzijds omdat het te koud/nat is om buiten met water bezig te zijn, anderzijds is de auto in no-time weer verschrikkelijk smerig.

@ Griep, heb ik ook gehad vorig week. Paar dagen flink plat geweest. Nog een kuurtje gehaald bij de huisarts, daarna ging het rap beter. Gelukkig maar, want moeder de vrouw is een weekje op vakantie dus moet naast mijzelf ook nog twee kinderen in leven houden :D

@ Dashcam, mijn vader heeft er ook een. Mooi spul, netjes weggewerkt, goede kwaliteit. Geinig om soms dingen terug te kijken.
Toch maak ik te weinig mee om zelf zo'n ding aan te schaffen en dan moet het er ook nog een keer in...... ooit.

Terug
Bovenaan