500 E zei:
@funf: als het straks faillissementen gaat regenen door corona: hoe gaat een curator daar mee om? Is er op dat gebied ruimte voor empathie? Werk je zo'n faillissement op een andere manier af dan voor corona? Of is het gewoon business as usual?
De verhalen die ik nu al tegenkom, zijn schrijnend.
In faillissement kom je grofweg twee soorten mensen tegen. In de eerste groep, gelukkig vallen daar de meesten onder, zitten de welwillende en hardwerkende ondernemers die een zakelijke uitglijder meemaken. De oorzaken daarvoor zijn divers, meestal is het een combinatie van factoren. Die faillissementen wikkelen we af en voor de ondernemers heeft dat meestal geen vervelende gevolgen, bovenop de ellende die ze al hebben. In de tweede groep zitten de zogenaamde chicaneurs. De mensen die het er op aan laten komen en het faillissement gebruiken als een middel om van grote groepen crediteuren af te komen. Ook daarin zijn verschillende variaties denkbaar.
Met deze crisis worden ondernemers overvallen met een terugval in omzet waar je bang van wordt. Je kunt veel incalculeren, maar tegen een crisis van deze omvang valt niet op te ondernemen. Het is nu meer dan ooit, naast inventief zijn, ook een kwestie van geluk hebben en goed in je crediteurenrelaties zitten. Als curator zie ik in de faillissementen die nu worden uitgesproken, natuurlijk ook wel dat eerste de ondernemingen vallen die het al moeilijk hadden om allerlei redenen. COVID-19 is dan het laatste duwtje. Anderzijds zie ik nu ook gezonde bedrijven die te weinig spek op de botten hebben, bijvoorbeeld omdat ze net fors hebben geïnvesteerd. Dan is de oorzaak natuurlijk ook helder.
Voor de curator is de werkwijze in beginsel niet anders, al zal de drempel voor privé-aansprakelijkheid van bestuurders nog wel wat hoger komen te liggen. En terecht, deze crisis kon niemand voorzien. Ik ben met name benieuwd, en dat is voor ondernemers veel belangrijker, hoe banken met dit type dossier omgaan.