Ik heb een dag besteedt om proef te zitten, en smaken verschillen - vindt zelf de draaiknoppen in de Skoda een welkomen aanvulling. Bij Passat (en Tiguan) hebben ze zo'n rare platte plaat met glimmend materiaal als dashboard. Qua beleving voor mij te clean en weinig karakter. Heb de Passat bekeken, vooral omdat deze met 272pk PHEV te leveren is, evenals de Tiguan - maar knap zelf af op de styling en in mijn beleving te simpel interieur.
Kan overigens een boek schrijven over de knulligheid van dealers. Wat een gebrekkige productkennis. Op mijn vraag of de verschillende stoelen anders zitten (met verwacht 50.000 pj is oa een goede zit wel een van de belangrijkste argumenten) kwam het antwoord 'alle stoelen zijn gelijk, alleen de bediening is anders'. En bij dealers alleen Sportlines te vinden. Na wat research van mijn kant, kwam ik erachter dat Skoda een aantal first editions heeft geleverd als demo met de door mij gezochte ergo-comfort stoel. Dus dealer weer gebeld. Die hadden er een. Specifiek die uitvoering, met die stoelen? Ja, was het antwoord. Naar de dealer, niet dus, een handbediende basis-stoel. Toen ik dat aanspraak was het antwoord dat die verschillende bij mij tussen de oren zitten. Om vervolgens verbaasd te reageren dat ik totaal geen meter wil rijden en al zeker niet met hun zaken wil doen. Wat een flapdrollen daar bij Pouw in Zwolle. Slecht geinformeerd, niet luisteren en ronduit onbeleefd. Deze Superb komt bij De Waal in Gorinchem weg, waar de verkoper wel begreep hoe het werkt in de sales. (luisteren, inventariseren, en dan adviseren op basis van de mogelijkheden).