Teutonia LXV :Geschwindigkeit

De keuze werd bij mij vooral gedicteerd door de beschikbaarheid van de ergo comfort stoel. De elektrische sportstoel in de Sportline zit simpelweg een paar cm te hoog voor mij. Alsof ik op de bok zit. De business stoel, of handbediende upgrade stoel (Suite?) in stof zit aanzienlijk lager. Wilde echter leer, en houdt wel van een houten stripje- dus dat lounge pakket (of hoe het ook heet) was een must have voor mij.

• Leuk
Waarderingen: ENTE
De befaamde en beruchte Rembrandt uitvoering :LOL:

Je hebt denk ik gelijk. De mindere keuzes zijn een resultaat van grafiek en tabel - management. En helaas wordt dat wel meer en meer de norm.
Heb ooit voor een bedrijf -eeuwenlang een puur NL firma-gewerkt waar de moedermaatschappij- inderdaad het was overgenomen door een internationale grootheid-rücksichtslos een van de beste margemakers - in centen en procenten-wou saneren.

Volgens het moederbedrijf haalde het niet de internationale standaard qua verkoopaantallen.

Het bedrijf en product bestaan overigens nog steeds en ondertussen is het weer overgenomen :ROFLMAO:

De keuze werd bij mij vooral gedicteerd door de beschikbaarheid van de ergo comfort stoel. De elektrische sportstoel in de Sportline zit simpelweg een paar cm te hoog voor mij. Alsof ik op de bok zit. De business stoel, of handbediende upgrade stoel (Suite?) in stof zit aanzienlijk lager. Wilde echter leer, en houdt wel van een houten stripje- dus dat lounge pakket (of hoe het ook heet) was een must have voor mij.
Heerlijke wagen.
Schreeuwt wel uit spacers! Je ziet ze amper rijden maar als ik er eentje spot dan valt het me altijd op hoe l*llig die wielen in de kast staan. Heel simpel op te lossen met een setje niet al te dikke spacers.

Weer zo’n Pon-dingetje, dat ze die L&K niet in Nederland leveren.
Hier moet je dus een Business Edition helemaal vol douwen met opties. Mis je dan nog wat t.o.v. de L&K (behalve de “houten” sierstrips)?
Heb dat laatst gedaan met een standaard Octavia. Alle leuke dingen aangevinkt -dat waren er nogal wat- en de prachtige groene individual kleur. Ik kwam uit op een enorm bedrag.
De tijd dat je zoets kon doen voor een geinig bedrag is ook helaas bij Skoda voorbij.

Dat smalle komt met name omdat de PHEV standaard 15mm hoger op de pootjes staat wegens slecht wegdek pakket. Een auto met DCC (zoals de mijne) heeft dat niet. Scheelt een hoop. En als het moet zijn spacers snel gemonteerd ;) De auto blijft niet wit overigens - wordt volledig gewrapped. Diep donkergroen metallic, een beetje als emerald green van Mercedes.

• Leuk
Waarderingen: ENTE
Ik heb in mijn shortlist een Mercedes C-klasse Estate staan.
“Pakketje” Business Solutions AMG.
Mooi hoor……en met panorama schuifdak. ;)

Waar kunnen we die shortlist zien?
Normaal worden we overvloedig voorzien van info en nu moeten we deze broodnodige info zelf uit willekeurige berichtjes zien te halen :ROFLMAO: :eek:

En toch ben ik benieuwd of het echt zóveel marge scheelt. Volumes zijn bij BMW elk jaar weer omhoog gegaan dus in de regel op de oude voet doorgaan (qua mogelijkheden en daarmee complexiteit) zou enkel voor schaal voordeel zorgen.

Dat EVs duur zijn weten we, maar dat merken als Tesla bewijzen dat je daar ook marge op kan maken moet inmiddels ook de Duitsers wel lukken. Bovendien in de mix is het nog steeds (dacht ik?) ICE die de boventoon voert.

Ik krijg m niet rondgerekend.

Stel het kost je 5% marge op een auto met ‘schone’ verkoopwaarde (dus excl belastingen per land etc) van 50,000 , dan is dat €2.5k. Als aspirant 5 serie koper zou ik dat er voor over hebben om eens auto nog steeds dan met M pakket, Chrome line en comfort stoelen te bestellen in tartufo individual.. ipv nu opgezadeld te worden met 5 kleurtjes en 5 interieur kleuren waarvan er 3 stemmig zwart of grijs zijn.

Er zijn voor de traditionele fabrikanten heel veel kosten bijgekomen de afgelopen jaren.
Vooral de Duitse automerken staan onder toenemende druk om te bezuinigen op materialen en productiekosten, door een combinatie van factoren. De (door vakbonden aangezwengelde) enorm hoge loonkosten in Duitsland maken productie in eigen land duur, wat leidt tot het verplaatsen van productie of zoeken naar manieren om efficiënter te werken. Daarnaast is de concurrentie op de automarkt sterk toegenomen, zowel van traditionele rivalen als van nieuwe spelers zoals Tesla en opkomende Chinese merken, die vaak agressieve prijsstrategieën hanteren. Dit dwingt Duitse merken om hun prijzen scherper te maken. Ook de gigantische investeringen die nodig zijn voor de transitie naar elektrische voertuigen en de complexiteit van wereldwijde toeleveringsketens dragen bij aan de druk om elders kosten te besparen. De groeiende rol van digitalisering en nieuwe technologieën in auto's brengt eveneens aanzienlijke ontwikkelings- en productiekosten met zich mee, wat soms resulteert in minder hoogwaardige materialen of een verschuiving naar meer digitale interfaces.

Een misschien nog grotere belangrijke drijfveer voor deze bezuinigingen zijn de strenge CO2-emissienormen van de Europese Unie en de daaraan gekoppelde forse boetes. Vanaf 2025 moeten nieuwe auto's gemiddeld 15% minder CO2 uitstoten dan in 2021, en deze norm wordt steeds strenger, met een reductie van 55% voor 2030 en een emissievrije doelstelling voor 2035. Fabrikanten die deze doelen niet halen, krijgen een boete van €95 per gram CO2 per verkochte auto boven de limiet. Dit kan oplopen tot miljarden euro's, zoals in 2021 al bleek uit de €550 miljoen aan totale boetes. Om deze financiële straffen te ontlopen, moeten premium merken hun modellengamma drastisch verduurzamen door meer elektrische en plug-in hybride modellen te verkopen, wat een grote investering is en druk legt op de winstmarges van traditionele, winstgevendere verbrandingsmotoren.

Waar kunnen we die shortlist zien?
Normaal worden we overvloedig voorzien van info en nu moeten we deze broodnodige info zelf uit willekeurige berichtjes zien te halen :ROFLMAO: :eek:
Één en ander moet nog even bevestigd worden.
Maar dan zal ik mijn shortlist posten.
Gaat echt alle kanten op…… :ROFLMAO:

Klopt. Een echt schuifdak -zo eentje die onder het dak schuift- is al jaren niet meer leverbaar. Wel de korte glazen daken die over het dak schuiven.
Maar dat is dus ook bij de nieuwste modellen bijna niet meer leverbaar.

Ik weet wel het is hun goeie recht
De nieuwe tijd, net wat u zegt
Maar het maakt me wat melancholiek
Mijn vader heeft het wel op zijn S213. Maar die komt uit Duitsland.

Klopt maar die zijn toch ook al wat jaartjes uit productie?

Ik ben blij dat ik nog een schuifmans kon aanvinken. Kan niet wachten, hopelijk binnenkort op de dam ;)

Aha, ik was al bang dat ik het gemist had!
Geen harde eis dus meer voor een busje waar 7 personen in kunnen plaatsnemen? Of heb ik nog meer gemist:unsure:
Die staat óók op het lijstje. :ROFLMAO:
Wat mij betreft geen harde eis meer, maar de vrouw denkt daar anders over.
Meer info moet je nog even op wachten…….

en dus ook ten koste van klant tevredenheid, maar nu hebben ze mooi 6 cent per auto bespaart
Ik ben alleen bang dat de ontevreden klanten nauwelijks invloed hebben op de verkoopcijfers. Een paar fanboys op een forumpje, zoals jij en ik, wegen niet op tegen al die influencers.

Sterker, ik heb mijn ongenoegen hier al genoeg geuit, maar BMW heeft nog niet eens gebeld.

ik had net wel een paar gemiste oproepen :oops:

toch lijken de verkopen van de 5 niet echt wat ze hadden verwacht, naast dat dat ding zo lelijk als de nacht is, hebben ze er een beetje teveel op bespaart. Dat zien klanten ook. De enigen die nog een 5 rijden, lijken wel accountants, die houden wel van besparingen :censored:

Mooie lijst inderdaad. Het D-segment is tegenwoordig sowieso volledig doodgeslagen– van de genoemde modellen is alleen de Passat nog over. Qua design kan ik de hele lijst waarderen, zeker in vergelijking met veel van de huidige ‘designgrappen’. Terwijl ik destijds nog kritisch durfde te zijn op de ontwerpen van toen, zou ik daar – naast het design van vandaag de dag – niet veel meer op aan te merken hebben.

Ik moest ook erg lachen om autoblog z’n review. Die vonden het een goed ding met leuke nieuwe materialen in het interieur. Kan je niet meer serieus nemen

In de comments wordt dat ding ook redelijk met de grond gelijk gemaakt qua afwerking, dan sta je dus straks bekend als duur met de afwerking van een Skoda uit 1988. En dat gaat harder dan een goede reputatie opbouwen.

En dat gaat harder dan een goede reputatie opbouwen.
Jep het aloude gezegde.. komt te voet, gaat te paard. Al had BMW het ook wel weer op orde na E6x en E9x debacle , net als Mercedes eind jaren ‘90 met gezeur rondom roest. Gaat wel generatie auto dus ruim 8j overheen

Dat is jammer. Ik heb destijds bij de Kodiaq alles aangekruist icm sportline. Ik vond de stoelen echt perfect. Maar bij de Kodiaq zit je sowieso al op de bok.

Maar de oude Kodiaq is de nieuwe niet. Bij de oude zou de Sportline hoog op mijn lijstje staan. Bij de nieuwe valt ie van het lijstje. En ik denk dat de Passat het van de Superb gaat winnen…..
Ik ben gewoon niet zo’n fan van die laaggelijnde dashboards.

Om dan hen toch weer ff te quoten - erg mooi lijstje. Voor mij inderdaad in het D en E segment ff peak auto (naast van rond de eeuwwisseling)

Leuk lijstje!
Mijn favoriet zou de M550d Touring zijn. De fijnste BMW die ik ooit heb mogen rijden. Wat een genot.

Wel grappig dat m’n huidige wagen dus als topsegment te boek staat bij Autoblog :ROFLMAO:
Toegegeven: echt een fijne wagen, maar geen topsegment.

Maar de oude Kodiaq is de nieuwe niet. Bij de oude zou de Sportline hoog op mijn lijstje staan. Bij de nieuwe valt ie van het lijstje. En ik denk dat de Passat het van de Superb gaat winnen…..
Jammer.
VW fanboy:LOL:

Dat is jammer. Ik heb destijds bij de Kodiaq alles aangekruist icm sportline. Ik vond de stoelen echt perfect. Maar bij de Kodiaq zit je sowieso al op de bok.
Heb de vorige Kodiaq overwogen. Kwam een anderhalf jaar jonge dealerdemo tegen, een 2.0TFSI 4x4 met vriendelijke kmstand (ik ziet niet vast aan een nieuwe auto) - geen Sportline, maar een 'normale' met pano, leer en andere toeters en bellen. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik liever in een station rijdt dan een 'SUV' - heb meerdere keren in de Kodiaq Sportline van de buren gereden en meegereden. Prima auto, en mooi totaalpakket. Vindt persoonlijk zelf de vorige een stoerdere auto.

Ik heb een dag besteedt om proef te zitten, en smaken verschillen - vindt zelf de draaiknoppen in de Skoda een welkomen aanvulling. Bij Passat (en Tiguan) hebben ze zo'n rare platte plaat met glimmend materiaal als dashboard. Qua beleving voor mij te clean en weinig karakter. Heb de Passat bekeken, vooral omdat deze met 272pk PHEV te leveren is, evenals de Tiguan - maar knap zelf af op de styling en in mijn beleving te simpel interieur.

Kan overigens een boek schrijven over de knulligheid van dealers. Wat een gebrekkige productkennis. Op mijn vraag of de verschillende stoelen anders zitten (met verwacht 50.000 pj is oa een goede zit wel een van de belangrijkste argumenten) kwam het antwoord 'alle stoelen zijn gelijk, alleen de bediening is anders'. En bij dealers alleen Sportlines te vinden. Na wat research van mijn kant, kwam ik erachter dat Skoda een aantal first editions heeft geleverd als demo met de door mij gezochte ergo-comfort stoel. Dus dealer weer gebeld. Die hadden er een. Specifiek die uitvoering, met die stoelen? Ja, was het antwoord. Naar de dealer, niet dus, een handbediende basis-stoel. Toen ik dat aanspraak was het antwoord dat die verschillende bij mij tussen de oren zitten. Om vervolgens verbaasd te reageren dat ik totaal geen meter wil rijden en al zeker niet met hun zaken wil doen. Wat een flapdrollen daar bij Pouw in Zwolle. Slecht geinformeerd, niet luisteren en ronduit onbeleefd. Deze Superb komt bij De Waal in Gorinchem weg, waar de verkoper wel begreep hoe het werkt in de sales. (luisteren, inventariseren, en dan adviseren op basis van de mogelijkheden).

Nederlander zijn dan ook zuinig, accountants. En de bmw geeft de 5 haast weg als ik de kortingen zo hoor
Zuiver financieel een mooie aanbieding. 530e Touring, M-Pakket, Comfortpakket, 19'', panodak en trekhaak. Niet een volle hut, maar wel wat je zo nodig hebt op dagelijkse basis. Van 83K voor 65K....

Heb het echter toch niet gedaan, enerzijds omdat ik graag de volgende BMW naar mijn smaak wil samenstellen, en niet 'genoegen moet nemen' met een voorraadauto, anderzijds heb ik een klus aangenomen waar een 'dure auto' teveel zal polariseren en als laatste, qua netto bijtelling scheelt dit een korte vakantie met het gezin op jaarbasis... En het dak kan open ;)

Ik heb een dag besteedt om proef te zitten, en smaken verschillen - vindt zelf de draaiknoppen in de Skoda een welkomen aanvulling. Bij Passat (en Tiguan) hebben ze zo'n rare platte plaat met glimmend materiaal als dashboard. Qua beleving voor mij te clean en weinig karakter. Heb de Passat bekeken, vooral omdat deze met 272pk PHEV te leveren is, evenals de Tiguan - maar knap zelf af op de styling en in mijn beleving te simpel interieur.
Die knoppen bij Skoda kunnen me nog niet echt overtuigen. beetje "goedkoop".
Die 272pk versie is inderdaad een "differentiator", maar ook het lichte interieur is op de Skoda niet mogelijk en bij de Passat wel. Ik stoor me bij de Superb een beetje aan het rare "afdakje" boven het bestuurdersscherm. Dat past niet bij elkaar. Ook vind ik de kont van de Superb Combi wat minder.
Vwb de Superb vind ik de hatchback sowieso mooier, maar ja.....schuifdak.....NOT. :rolleyes:

Kan overigens een boek schrijven over de knulligheid van dealers. Wat een gebrekkige productkennis. Op mijn vraag of de verschillende stoelen anders zitten (met verwacht 50.000 pj is oa een goede zit wel een van de belangrijkste argumenten) kwam het antwoord 'alle stoelen zijn gelijk, alleen de bediening is anders'. En bij dealers alleen Sportlines te vinden. Na wat research van mijn kant, kwam ik erachter dat Skoda een aantal first editions heeft geleverd als demo met de door mij gezochte ergo-comfort stoel. Dus dealer weer gebeld. Die hadden er een. Specifiek die uitvoering, met die stoelen? Ja, was het antwoord. Naar de dealer, niet dus, een handbediende basis-stoel. Toen ik dat aanspraak was het antwoord dat die verschillende bij mij tussen de oren zitten. Om vervolgens verbaasd te reageren dat ik totaal geen meter wil rijden en al zeker niet met hun zaken wil doen. Wat een flapdrollen daar bij Pouw in Zwolle. Slecht geinformeerd, niet luisteren en ronduit onbeleefd. Deze Superb komt bij De Waal in Gorinchem weg, waar de verkoper wel begreep hoe het werkt in de sales. (luisteren, inventariseren, en dan adviseren op basis van de mogelijkheden).

Ook bij Pouw Zwolle geweest eerste keer prima geholpen, zowel bij VW als Skoda. 2e keer was het Rupert de stagiaire :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan