Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Mijn A5 cabrio de eerste Teutoon-coronaslachtoffer in NL??
Door de vele (gedwongen) korte ritjes was vanochtend de accu zo goed als leeg; auto wilde niet meer starten. Dus maar met de A1 van Meeuwin naar kantoor (is maar 2-3 km., als het mooie weer blijft toch maar eens de banden van mijn fiets oppompen).

Meeuw zei:
Mijn A5 cabrio de eerste Teutoon-coronaslachtoffer in NL??
Door de vele (gedwongen) korte ritjes was vanochtend de accu zo goed als leeg; auto wilde niet meer starten. Dus maar met de A1 van Meeuwin naar kantoor (is maar 2-3 km., als het mooie weer blijft toch maar eens de banden van mijn fiets oppompen).

De mijne hangt inmiddels aan een druppelaar. Na een soortgelijke ervaring, maar dat is dan ook de auto voor erbij. Gisteren weer 160 km gehad, lekker het hoofd leeg maken door alleen wat te toeren. Gelukkig zit het weer mee deze periode!

Jammer Joel, weinig mis met die fijne 155, zelf ook gehad vroeger, maar een Z3 coupe 2.8 is toch wel even andere orde auto.
Zijn trouwens ook flink duur aan het worden al.

Ben absoluut geen liefhebber van CL C216, doe mij maar de C215 veel mooier.

De Z4 is deze week weer een jaartje goed gekeurd en heeft zijn onderhoud/olie/filter gehad.
De monteur heeft de wagen verder goed nagelopen maar niets kunnen vinden.
Vandaag heerlijk aan het toeren geweest, woensdag ga ik een dagje in kop van Groningen toeren, echt zin in.
Vanmiddag zat ik achter deze rode schone, compleet nieuwstaat, wat een mooie auto, 190 SL.
20200406_141536 by bofkont OEM, on Flickr
20200406_141818 by bofkont OEM, on Flickr

Lekker bezig Ibud, Stipt is wel bijzonder goed adres voor zoiets ja.
Ik geniet echt van dat vakmanschap, bizar gewoon, volg hun wekelijks op FB.

Bofkont 350 zei:
Lekker bezig Ibud, Stipt is wel bijzonder goed adres voor zoiets ja.
Ik geniet echt van dat vakmanschap, bizar gewoon, volg hun wekelijks op FB.

Stipt is inderdaad een verhaal apart. Ben er onlangs geweest. Gelijk wat spulletjes meegenomen:cool:

Die 106, geweldig!

Gullideckel zei:
Thnx Bofkont. Maar in nieuwstaat is de SL nog niet hoor, technisch is ie nu goed maar esthetisch heb ik nog wel een todo-lijstje. Interieurbekleding en houtwerk moeten nog worden aangepakt, en ik wil hem nog eens laten overspuiten. Misschien na de zomer maar eens in gang zetten.

Leuk project. Als je hulp nodig hebt, mail maar!

S J 1001 zei:
Leuke vlog Marco! Snelheid is tegenwoordig inderdaad van ondergeschikt belang. Het genieten van de rit des te meer, op een andere manier.

De eerste stappen zijn gezet voor het 'restaureren' van mijn 300E. Automaatbak is gespoeld, alle vloeistoffen ververst. APK punten op een rijtje en nog wat kleine dingen (lekkages verholpen e.d.). Voor van de zomer een garage met brug en gereedschap gereserveerd voor een aantal weken, dus voor die tijd alles in huis hebben en lekker klussen. Heb er zin in, lijkt me ook leuk. Ben zelf geen sleutelaar maar wil het gewoon proberen.

Geen gekke dingen, oa: Aanjager werkt niet, nieuwe koplampen nodig, nieuwe remmerij (volledig), 4 nieuwe bandjes, nieuwe uitlaat.

Airco laat ik doen en het plaatwerk ga ik ook laten doen, maar mogelijk dat ik dat laat voor 2021 samen met het spuiten van de velgen. Wil gewoon weer even rijden in dat ding!

Leuk project. als je hulp nodig hebt, mail maar:)

Hier bericht gehad van de Leaseplan dat ze pas per 1 september weer auto´s gaan uitleveren. Wat daar de achterliggende gedachte is ontgaat me nog een klein beetje. Maar dat betekend dat ik een aantal opties heb. Of verzoeken of ik de PHEV langer mag doorrijden. Maar dat vind ik zelf eigenlijk niet zo´n heel wenselijk plan. In juli is die 5 jaar oud en gaat die van 7 naar 22% bijtelling. Ik vond hem al duur ondanks de 7% en dat wordt met 22% niet heel veel beter. Ik kan ook kijken of ik de Kodiaq kan annuleren. Er zijn prive wat verschuivingen. Of het wordt ff een shortlease gebakkie maar ik vermoed dat die straks dun gezaaid zijn want ik ben niet de enige met dit probleem.

500 E zei:

Thnx Marco!

@ Michel: Ik vind de Kodiaq één van de meest karakterloze bakken die er te koop zijn, ik zou dus annuleren. En bij Opel hebben ze vast nog wel wat rijk uitgeruste Insignia’s op voorraad staan.

Gullideckel zei:
500 E zei:

Thnx Marco!

@ Michel: Ik vind de Kodiaq één van de meest karakterloze bakken die er te koop zijn, ik zou dus annuleren. En bij Opel hebben ze vast nog wel wat rijk uitgeruste Insignia’s op voorraad staan.
:)
Hij is vooral heel praktisch als je hoog wilt zetten. In tegenstelling tot de meeste anderen. Overigens vind ik hem als Sportline helemaal in het zwart nog wel redelijk om aan te gluren en dat geldt zeker voor het interieur.

Ik denk dat Leaseplan niet wil uitleveren omdat ze dan ook verplicht zijn om de 'oude' auto's in te nemen. Die zij hebben ze natuurlijk tegen een bepaalde restwaarde in de boeken staan en op dit moment leveren die auto's veel te weinig op via de veilingen. Ze wachten liever een aantal maanden totdat prijzen weer herstellen.

jeust1 zei:
Ik denk dat Leaseplan niet wil uitleveren omdat ze dan ook verplicht zijn om de 'oude' auto's in te nemen. Die zij hebben ze natuurlijk tegen een bepaalde restwaarde in de boeken staan en op dit moment leveren die auto's veel te weinig op via de veilingen. Ze wachten liever een aantal maanden totdat prijzen weer herstellen.
Ik heb bij hen niets in te leveren.

Dat kan, maar een zeer groot percentage van hun klanten (bedrijven) heeft dat wel. En dan trekken ze alles gelijk.

Volgens mij gaat het transport van de auto's ook niet zo lekker. Vriend van mij zou vandaag z'n nieuwe C klasse krijgen, maar die staat vast in Born bij Koopman. Tot voor kort waren ze bij Mercedes de auto ook echt kwijt, nu zijn ze er achter dat ie daar staat. Meeste (Poolse) chauffeurs schijnen niet beschikbaar te zijn.

Zag dat Leo de Haas z'n vrachtwagen ook te koop heeft staan. Heeft al weken 0 werk.

W212 zei:
Volgens mij gaat het transport van de auto's ook niet zo lekker. Vriend van mij zou vandaag z'n nieuwe C klasse krijgen, maar die staat vast in Born bij Koopman. Tot voor kort waren ze bij Mercedes de auto ook echt kwijt, nu zijn ze er achter dat ie daar staat. Meeste (Poolse) chauffeurs schijnen niet beschikbaar te zijn.

Zag dat Leo de Haas z'n vrachtwagen ook te koop heeft staan. Heeft al weken 0 werk.
De hele automotive ligt op zijn gat

michel1975 zei:
W212 zei:

De hele automotive ligt op zijn gat

Het is kommer en kwel. En de automotive valt voorlopig overal buiten dus dat betekent zelf de broek ophouden.

De Skoda dealer was verbaasd dat mijn collega haar Kodiaq mocht ophalen. Veel leasemaatschappijen laten de auto’s niet afhalen, die moeten 6 maanden achter het hek blijven.

Ik heb in 5 weken ook 14km gereden Ipv de gebruikelijke 3000. Even winterbanden wisselen. Als dit nog maanden gaat duren gaan ook de werkplaatsen dit merken. Wij zitten met een 100 man thuis. Dat zijn toch heel wat kilometertjes bij elkaar met gemiddeld €600 op een 30k km beurt. De veelrijders zullen wat langer met de auto’s doen. Om over de brandstof maar niet de spreken.

Dit zijn alleen wat leaseauto’s. Mijn vrouw heeft een winkel in een dorp waar een groot deel op Schiphol werkt, alles met een tijdelijk contract is ontslagen. Veel horeca personeel ook. Die houden echt de hand op de knip.

De grote klap gaat nog komen en hoelang blijft dit nadreunen?

W212 zei:

Sneu voor hem! Was net lekker bezig met transport en Youtube. Hoor het al wel veel om me heen. Kennissen met nieuwe contracten, terugkeer na burnout, proefperiodes etc. die nu al zonder baan zitten. Zijn dan vooral jonge starters eind 20, begin 30 maar wel met hoge huren hier in Amsterdam. Lijkt me ook lastig voor studenten nu, ik was zelf bijvoorbeeld hiker/privechauffeur bij Easyway in mijn studententijd zoals een aantal anderen hier ook. Die zullen niet veel transporten meer hebben dus heb je gelijk 0 inkomsten qua bijbaan. Veel studenten zullen wel noodgedwongen weer bij hun ouders gaan wonen lijkt me, zal een aardige leegstand worden.

Persoonlijk gaat het juist erg goed (webshop). Drukte maand ooit gehad! Mensen bestellen ontzettend veel en ook wat spontaner lijkt het (kun je afleiden aan lagere orderwaarde bijvoorbeeld). Zou zeker daar op gaan inzetten @Aras met de dierenwinkel. Er ontstaat veel ellende door corona maar ook veel kansen.

Bijzonder dat Leaseplan geen auto's uitlevert. Maar ik snap wel dat ze nu niet alles terug willen hebben, de markt is niet heel best al zie je aan de ATX cijfers dat de grootste schok geweest is en er al iets van herstel is.

Leo heeft z'n vrachtwagen al verkocht. Sneu hoor. Er zullen inderdaad redelijk wat klappen vallen door deze crisis. Ik ben blij dat ik gewoon thuis kan werken. Ben ook wel benieuwd hoe dat in de toekomst zal zijn: ik denk dat het thuiswerken overal meer geaccepteerd gaat worden. Niet de standaard, maar nu het moet is wel aangetoond dat het redelijk werkt (is mijn ervaring, maar ook wat ik om mij heen hoor en zie).

Gullwing zei:
Ik hoor anders dat iedereen graag weer naar kantoor wil, de vrouw en kinderen zijn ze wel zat :)
:D
Dat snap ik ook wel, maar als de kinderen naar school zijn kan je ook allebei een halve week naar kantoor ;)

Aras zei:
(..)

De grote klap gaat nog komen en hoelang blijft dit nadreunen?

Heel lang, vrees ik.
Rutte had het van de week over 'straks niet te willen terug roeien' (bij vermindering van de corona maatregelen om de economie wat meer in evenwicht te brengen tov de gezondheidsmaatregelen).. maar wat als er dadelijk niks terug te roeien valt omdat zowat iedereen dan al verzopen is?

jeust1 zei:
(..)Die zij hebben ze natuurlijk tegen een bepaalde restwaarde in de boeken staan en op dit moment leveren die auto's veel te weinig op via de veilingen. Ze wachten liever een aantal maanden totdat prijzen weer herstellen. (..)

Contracten verlengen biedt hen ook de mogelijkheid om juist te sleutelen aan die boekwaarden.. of 'in realiteit brengen met de marktwaarde'.. ;)
Herberekenen die handel (afdeling contractbeheer krijgt het druk :p).
Klanten rijden nu minder kilometers.. paar maanden looptijd erbij.. zorg dat de klant een paar euro per maand minder betaald.. maar die boekwaarde zover mogelijk naar beneden stellen .. en na inlevering kan het verlies beperkt worden, zal de gedachte zijn.

Andere kant van de medaille: bestelde en gereedstaande auto's hoeven nog niet betaald te worden.. dus de leveranciers (dealer) krijgen het lastig.. want moeten wel de auto betalen aan de importeur... o_O

Hopelijk voor de dealers zijn de meeste 'auto's in bestelling' nog niet gemaakt door de fabrikantenstop's.

Wat blijft er over voor 'de partnerrelaties' die dit soort bedrijven (in goede tijden) zeggen na te streven??

500 E zei:
Het is kommer en kwel. (..)

RDW doet weer importkeuringen. Of was dat een mineur probleem in de totale handels / vraag keten?

Bij een boekwaarde naar beneden brengen hoort ook een afwaardering die als verliespost genomen moet worden. Dat bij verkoop dan de boekwaarde versus prijs beter past is dan op dat moment geen boekverlies, maar het probleem is al eerder genomen. Hoe dan ook dient verlies genomen te worden. Helemaal oplossen met herberekenen, verlengen etc is m.i. dan ook niet mogelijk. Kortom, ook hier gedoe...zoals overal onderhand. :(

Redelijk kortzichtig. De mijne hoeft pas over 5 jaar weer terug. Dan kan de volgende crisis weer aangebroken zijn. Ik heb Leaseplan gemaild maar antwoord krijg je niet. Heel slecht.

Ik heb van de week de tankbonnetjes van de X5 eens ingevoerd... 1:14... dat is bijna de zuinigste auto die ik ooit heb gehad.

Wel veel korte stukjes, wat in het geval van een plugin hybride weer gunstig is.

Niet lullig en persoonlijk bedoeld, maar ik vind dat altijd zo niets zeggend bij een PHEV als er enkel gezegd wordt wat het benzine verbruik is zonder het aantal KW te vermelden wat ernaast ook nog gebruikt is. Doen veel auto reviewers/testers. Je hebt er dan geen totaal plaatje bij. Als je over bij wijze van 1400km dus 1:14 gereden hebt is 100 liter. Maar als je er naast ook nog eens zeg 350kw verbruikt hebt is dat ~5ct de km extra. Als je een X5 kan onderhouden zullen dat de kosten niet zijn of course :)

Nogmaals geen persoonlijke aanval. Kan je bij de BMW in het systeem zien wat het stroomverbruik is totaal?

Bij leasen zijn er altijd situaties waarbij je het gevoel krijgt aan de goden te zijn overgeleverd (en je dus zelf geen enkele invloed hebt). Ik haat dat gevoel en zal dus niet snel een auto leasen.

Gullideckel zei:
Bij leasen zijn er altijd situaties waarbij je het gevoel krijgt aan de goden te zijn overgeleverd (en je dus zelf geen enkele invloed hebt). Ik haat dat gevoel en zal dus niet snel een auto leasen.
Dat gevoel heb ik nu ook. Er komt gvd gewoon geen antwoord. Als ik zo met mijn klanten omga houd ik niets meer over. Nog maar ff overdenken of ik daar klant wil blijven.

Precies dat dus. En als je dan nog ergens een kantoor kan binnenlopen om verhaal te halen, maar dat is er dus niet bij. Je kunt slechts ergens heen bellen en dan hopen dat je er door komt en dat je de juiste persoon aan de lijn krijgt, of wachten tot die persoon je eens terugbelt. Waardeloos.
Maar helaas werkt het tegenwoordig op heel veel fronten zo, om over banken bijvoorbeeld maar helemaal te zwijgen. De tijd dat je daar nog een kantoor kon binnenlopen om je zaakjes te regelen ligt inmiddels al heel ver achter ons.

KadettRT zei:
Niet lullig en persoonlijk bedoeld, maar ik vind dat altijd zo niets zeggend bij een PHEV als er enkel gezegd wordt wat het benzine verbruik is zonder het aantal KW te vermelden wat ernaast ook nog gebruikt is. Doen veel auto reviewers/testers. Je hebt er dan geen totaal plaatje bij. Als je over bij wijze van 1400km dus 1:14 gereden hebt is 100 liter. Maar als je er naast ook nog eens zeg 350kw verbruikt hebt is dat ~5ct de km extra. Als je een X5 kan onderhouden zullen dat de kosten niet zijn of course :)

Nogmaals geen persoonlijke aanval. Kan je bij de BMW in het systeem zien wat het stroomverbruik is totaal?

Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik nu even in de app kijk, kom ik op 2.3 mijl/kWh voor mijn laatste ritje (volledig elektrisch) en een gemiddelde van 7.5 mijl/kWh. Dat komt dus neer op respectievelijk 3,7 km/kWh en 12 km/kWh.

Ik houd al jaren mijn kosten aan auto's bij en ben nu op zoek naar een goede manier. Maar aangezien ik geen bonnetje krijg bij de stekker, is dat lastig.

Ik denk dat die 7.5mile per Kwh een totaal gemiddelde is. Want een PHEV met een CD waarde van een zeecontainer (no offense) kan niet zuiniger omgaan met de energie dan een Model 3 of S denk ik. Dan zou je die 7.5 mile als deler moeten gebruiken op je gereden afstand sinds aanschaf dan weet je hoeveel Kwh je verbruikt hebt naast de benzine.

michel1975 zei:
(..). Nog maar ff overdenken of ik daar klant wil blijven.

Je bedoelt: of je bereid bent die 15% annuleringskosten (in/in) te gaan betalen? ;)

Heb je al helder of de productieplaats van je Skoda al gerealiseerd is? (m.a.w., is de auto al gebouwd?)

KadettRT zei:
Ik denk dat die 7.5mile per Kwh een totaal gemiddelde is. Want een PHEV met een CD waarde van een zeecontainer (no offense) kan niet zuiniger omgaan met de energie dan een Model 3 of S denk ik. Dan zou je die 7.5 mile als deler moeten gebruiken op je gereden afstand sinds aanschaf dan weet je hoeveel Kwh je verbruikt hebt naast de benzine.

Die 7.5 is inderdaad gemiddeld voor een gebruik met benzine en elektra. Ik ben alleen benieuwd hoe nauwkeurig of optimistisch het is. Aan de andere kant, het is het enige wat ik heb.

Durashift zei:
michel1975 zei:
(..). Nog maar ff overdenken of ik daar klant wil blijven.

Je bedoelt: of je bereid bent die 15% annuleringskosten (in/in) te gaan betalen? ;)

Heb je al helder of de productieplaats van je Skoda al gerealiseerd is? (m.a.w., is de auto al gebouwd?)
Nee ik krijg zelfs op een simpele mail geen antwoord. Ten aanzien van de annuleringskosten. Zij leveren niet dus ik ben wel benieuwd of ik dan ook aan die annuleringskosten gehouden ban.

Uiteindelijk vanmorgen antwoord gekregen. Ook zij weten het niet en wanneer de auto uitgeleverd wordt op het moment dat die toch gereed is is nog niet bekend. Wel de toezegging gehad dat er ook voor mij dan een voorloper klaar staat.

Ben benieuwd wat de persco morgen brengt. Dit soort hick ups krijg je nu op zoveel plekken, dat kan niet goed gaan.

Kan niet wachten inderdaad! Lekker stukje rijden is een stuk leuker als er een goede lunch of diner bij zit.

Nou zeg dat Gullideckel/Ibud:D
Afgelopen week heerlijk dagje in de kop van groningen getoerd, plakje brood en een flesje water maar meegenomen, wat een armoede.

Terug
Bovenaan