Je eigen auto verzekeren op naam van je ouders: niet zo aantrekkelijk als het lijkt!

ZF4HP18FLE zei:
"Ik wil niet de rekening van een ander betalen en zal daarom een verzekeraar zoeken welke de eisen stelt die ik zelf ook stel. Dat dit, indien door meerdere toegepast, als gevolg heeft dat verzekeringen voor bepaalde groepen mensen peperduur kunnen worden, interesseert me geen bal. Ik heb namelijk geen inspraak of invloed op hun gedrag dus ook geen verantwoordelijkheid voor hun handelen."

Dus wel of niet studeren is volgens jou een keuze die iedereen heeft kunnen maken? Jij denkt dat iedereen minstens HBO kan doen, als ze maar genoeg hun best doen? Je hebt het immers over hun gedrag en hun handelen. Een hogere opleiding is geen keuze, het is een kans die sommige van ons krijgen. Er zijn zat mensen die zich netjes gedragen in het verkeer, maar niet goed genoeg kunnen leren om een goede opleiding te volgen. Moeten zij dan maar gestraft worden omdat het jou toevallig goed uitkomt?

Als je niet de rekening voor een ander wil betalen moet je geen Audi 100 2.8 rijden.

Voor sommige mensen zou het goed zijn als ze iemand met een chronische ziekte in hun directe omgeving zouden hebben. Zouden ze beter kunnen zien hoe belangrijk solidariteit is voor een samenleving.........

carlover zei:
Voor sommige mensen zou het goed zijn als ze iemand met een chronische ziekte in hun directe omgeving zouden hebben. Zouden ze beter kunnen zien hoe belangrijk solidariteit is voor een samenleving.........

Klopt precies...maar als alles je aan komt waaien, kun je ook overal tegenaanschoppen.

Remus zei:
carlover zei:

Klopt precies...maar als alles je aan komt waaien, kun je ook overal tegenaanschoppen.
Ja, dat bedoel ik dus. Mensen die zo makkelijk roepen dat ze geen boodschap hebben aan al die zwakkeren....die zouden eens moeten beseffen dat dat lang niet altijd een keuze is.

Aan de andere kant hoeven we als samenleving natuurlijk niet altijd op te draaien voor keuzes van mensen. Dat moeten we ook niet vergeten.

Ik kon op mijn 18e zonder problemen een 156 2.4 jtd van 100 kw verzekeren met dagwaarde van 4000 euro koste 110 euro per maand wa + vind 't wel meevallen voor een auto van 1325kg en 100kw en uiteindelijk maakt voor de schade's het koppel meer uit als vermogen maargoed..

Maar heel het verzekeren vind ik niet logisch voor een oudere auto van zeg 1000 kg en 100 pk betaal je weinig en bv een nieuwere auto van 1100 kg en 150 pk betaal je in 1x heel veel meer en die heeft dan wel abs, traction controle en betere remmen.. waarbij je vaak dus een ongeluk kan voorkomen en vooral zonder abs waren er miljoenen meer ongelukken gebeurd.

Alfa 146 Madeno zei:
en vooral zonder abs waren er miljoenen meer ongelukken gebeurd.

Probeer dat eens te onderbouwen. Als ik over dit onderwerp zoek blijkt dat echt nergens omdat bestuurders geneigd zijn een groter gevoel van veiligheid direct te vertalen naar een hogere gemiddelde snelheid - weg voordeel dus.

Groetjes,
Jan

Alfa 146 Madeno zei:
Maar heel het verzekeren vind ik niet logisch voor een oudere auto van zeg 1000 kg en 100 pk betaal je weinig en bv een nieuwere auto van 1100 kg en 150 pk betaal je in 1x heel veel meer en die heeft dan wel abs, traction controle en betere remmen.. waarbij je vaak dus een ongeluk kan voorkomen en vooral zonder abs waren er miljoenen meer ongelukken gebeurd.

Dat heeft hier niets mee te maken. Nieuwe auto's worden in de regel all-risk verzekerd, en dat maakt de premie veel hoger. En of dat abs wel zo'n grote invloed heeft op het totale aantal ongelukken... Ja, je staat eerder stil omdat de remmen niet meer blokkeren (op gladde wegen kan abs juist een slechtere remweg opleveren, maar goed). Daarbij wil het nog wel eens voorkomen dat mensen door het aantal veiligheidsvoorzieningen juist roekelozer (of minder voorzichtig) gaat rijden door het valse gevoel van veiligheid. Dat lost een groot deel van het veiligheidsvoordeel weer op.

In principe is de remweg langer van een auto met ABS dan van een auto zonder ABS.
ABS houdt een auto bestuurbaar omdat de wielen niet blokkeren bij hard remmen wat dus het voordeel is ten opzichte van een auto zonder.

Ik ben verder niet zo'n voorstander van al die hoogstaande electronica. Op een vrachtwagen kun je bijvoorbeeld een systeem bestellen waarbij het voertuig automatisch in de ankers gaat mocht je te snel op een file afrijden als je niet op zit te letten.
Stap na een paar jaar in een oude vrachtwagen zonder dit systeem en je remt een fractie te laat dan ben je de pineut want er is dan geen systeem die het remmen overneemt.
Het is allemaal heel goed voor de veiligheid maar het moet geen vervanging worden van het eigen gezond verstand tijdens het rijden.

Ik ben het niet direct eens dat een auto met ABS een langere remweg heeft.
Een auto met slippende banden kan door het verlies van grip wellicht minder effectief remmen, aangezien je op zo'n moment voort glijd en dus alleen de vrijving hebt die je kan stoppen.

Astra F zei:
Ik ben het niet direct eens dat een auto met ABS een langere remweg heeft.
Een auto met slippende banden kan door het verlies van grip wellicht minder effectief remmen, aangezien je op zo'n moment voort glijd en dus alleen de vrijving hebt die je kan stoppen.
Zeker nooit een slipcursus gedaan?

Een auto met ABS heeft een langere remweg dan een auto zonder ABS in de handen (en voeten) van iemand die goed kan remmen. Dat is de belangrijke toevoeging. Als je goed kunt remmen, nét tegen het blokkeerpunt aan....dan sta je op glad oppervlak meters eerder stil. Ik heb dat ook eerst moeten ervaren voordat ik het geloofde hoor........

Daarom zei ik ook "in principe".
ABS remt en laat los, dit heel erg snel achter elkaar. Elke keer dat de remmen losgelaten worden is een stukje meer remweg. Iemand die net tegen het blokkeren aan remt (zoals carlover al zei) maakt optimaal gebruik van de remmen, hierbij worden de remmen gedurende de hele remweg tegen de schijven (of trommels) aangedrukt en is er geen verlies van het loslaten van de remmen.

Ik heb het overigens nooit zelf hoeven ervaren, ik geloofde mijn leraren op de MTS die mij dit vertelden. ;)

Alfa 146 Madeno zei:
uiteindelijk maakt voor de schade's het koppel meer uit als vermogen maargoed..

rofl.gif

Elis zei:
Daarom zei ik ook "in principe".
ABS remt en laat los, dit heel erg snel achter elkaar. Elke keer dat de remmen losgelaten worden is een stukje meer remweg. Iemand die net tegen het blokkeren aan remt (zoals carlover al zei) maakt optimaal gebruik van de remmen, hierbij worden de remmen gedurende de hele remweg tegen de schijven (of trommels) aangedrukt en is er geen verlies van het loslaten van de remmen.

Ik heb het overigens nooit zelf hoeven ervaren, ik geloofde mijn leraren op de MTS die mij dit vertelden. ;)

Heb idd ook begrepen dat iemand die goed gedoseerd remt sneller stilstaat dan met ABS. Daarnaast werkt ABS niet goed in los sneeuw of modder. Om dan te kunnen remmen moet je je ingraven, ABS doet dat niet.

Anderzijds kan ABS wel links en rechts apart regelen (linker wielen op de weg, rechter in de berm). Dat kan de chauffeur zelf niet.

Ik heb zelf ook ABS en vond het een ramp met de sneeuw afgelopen winter. Ik moest zelf pompend remmen om niet te botsen.

Speciaal aangemeld om die nieuwe site te promoten?

Edit: en als je als avatar het logo van je site neemt val je natuurlijk helemaal door de mando_O

Ik heb onlangs een nieuwe auto gekocht. Aangezien ik zelf een auto geraakt heb bij het achteruit rijden vorig jaar, sta ik nu op -2 qua schadevrije jaren.
Mijn vrouw, die in 2008 haar rijbewijs gehaald heeft, staat op 0.

Ik heb de verzekeringspremies opgevraagd en het verschil tussen mijn vrouw en ik is ca. €50/maand. Bij één van die verzekeraars kun je naast de aanvrager ook een regelmatige bestuurder invoeren. Ik ben dus aan het overwegen om de verzekering op haar naam te zetten met mij als regelmatige bestuurder. Ik wil geen fraude plegen, vandaar mijn vraag: mag dit? Aangezien ze al vragen of de aanvrager ook de regelmatige bestuurder is, lijkt me dat het wel mag. Ik geef de werkelijke situatie immers aan.
Kan iemand hier meer zekerheid over geven.

Kilometervreter zei:
Elis zei:
Ik heb zelf ook ABS en vond het een ramp met de sneeuw afgelopen winter. Ik moest zelf pompend remmen om niet te botsen.

Dat doet je ABS toch voor je?
Verre van perfect........
Ligt er natuurlijk ook aan. Ook ABS wordt steeds beter.

thewong zei:
Ik heb onlangs een nieuwe auto gekocht. Aangezien ik zelf een auto geraakt heb bij het achteruit rijden vorig jaar, sta ik nu op -2 qua schadevrije jaren.
Mijn vrouw, die in 2008 haar rijbewijs gehaald heeft, staat op 0.

Ik heb de verzekeringspremies opgevraagd en het verschil tussen mijn vrouw en ik is ca. €50/maand. Bij één van die verzekeraars kun je naast de aanvrager ook een regelmatige bestuurder invoeren. Ik ben dus aan het overwegen om de verzekering op haar naam te zetten met mij als regelmatige bestuurder. Ik wil geen fraude plegen, vandaar mijn vraag: mag dit? Aangezien ze al vragen of de aanvrager ook de regelmatige bestuurder is, lijkt me dat het wel mag. Ik geef de werkelijke situatie immers aan.
Kan iemand hier meer zekerheid over geven.

Als het goed is komen ze erachter dat je op -2 staat als je jezelf doorgeeft als regelmatige bestuurder. Ze zullen jullie beide door het FISH (Fraude en Informatie Systeem Holland) halen alsmede door roydata.
De slotvragen op het formulier (of je schade hebt gehad de afgelopen 5 jaar) gelden voor zowel de verzekeringsnemer als de regelmatige bestuurder. Ook dan zullen ze achter je -2 komen... Als je daar niets over invult pleeg je fraude en ben je alsnog de sigaar.

Ik zou hem op jouw naam zetten.. ze komen er toch wel achter. Als jij komend jaar 2 schades maakt dan zien ze dat ook op de schadeformulieren. Dan weten ze genoeg....

Ik bedoelde met pompend remmen dat ik telkens tegen het blokkeren aan remde om dan weer los te laten en meteen weer te remmen. Pure gevoelskwestie denk ik. Nu is mijn auto ook al 10 jaar oud dus de electronica is ook niet zo verfijnd als bij nieuwere auto's.
Al heb ik ook in een nieuwe Mercedes E-klasse gereden afgelopen winter en moest half het fietspad op omdat de auto doorgleed o_O ABS trad in werking en ik reed met een automaat wat ik sowieso niet gewend ben. Het fietspad was de enige optie om te voorkomen dat ik op mijn voorganger zou knallen.
Nu hield ik wel afstand maar ik reed echt midden in een "sneeuwstorm" zonder dat er gestrooid werd en het was één grote puinhoop op de weg. Over een stukje wat normaal 10 minuten duurt heb ik ruim 2 uur over gedaan. o_O

@thewong, ik ben het eens met smit007. Het is even zuur maar ik zou voor eerlijkheid gaan.

De ABS van de Ypsilon deed het van de winter perfect. Niks pompend remmen dat deed hij uit zichzelf, ik kon gewoon het rempedaal vol intrappen zonder te blokkeren. Overigens betekend dit niet dat ik onvoorzichtiger ging rijden daardoor.

En dan nu ook nog een verzekeringsvraagje van mijn kant. Meike gaat nu de ypsilon gebruiken voor woon-werk verkeer. Wat er dus op neerkomt dat zij eigenlijk de hoofdbestuurder wordt.
Auto staat en blijft op mijn naam staan.
Auto is nu door mij allrisk verzekerd en Meike staat niet vermeld als bestuurder.
Wat zijn de mogelijkheden om dit goed te regelen?

arosa zei:
De ABS van de Ypsilon deed het van de winter perfect. Niks pompend remmen dat deed hij uit zichzelf, ik kon gewoon het rempedaal vol intrappen zonder te blokkeren. Overigens betekend dit niet dat ik onvoorzichtiger ging rijden daardoor.

En dan nu ook nog een verzekeringsvraagje van mijn kant. Meike gaat nu de ypsilon gebruiken voor woon-werk verkeer. Wat er dus op neerkomt dat zij eigenlijk de hoofdbestuurder wordt.
Auto staat en blijft op mijn naam staan.
Auto is nu door mij allrisk verzekerd en Meike staat niet vermeld als bestuurder.
Wat zijn de mogelijkheden om dit goed te regelen?
Open deur: telefoontje naar de verzekering: "Meike wordt regelmatig bestuurder".

Idd zo hoort het. En anders kan ook niet aangezien degene op wiens naam de auto staat deze ook alleen kan verzekeren.

meeuw zei:
Idd zo hoort het. En anders kan ook niet aangezien degene op wiens naam de auto staat deze ook alleen kan verzekeren.
De Mondeo staat op mijn naam geregistreerd en op naam van m'n vrouw verzekerd......

Foutje misschien? Dacht dat wettelijk in NL is geregeld dat persoon A geen schade-uitkering kan krijgen voor eigendommen van B. Dat merk je ook bij aankoop van een woning: Je sluit 2 overlijdensrisicoverzekeringen af (je mag wel aan een ander laten uitkeren).

meeuw zei:
Foutje misschien? Dacht dat wettelijk in NL is geregeld dat persoon A geen schade-uitkering kan krijgen voor eigendommen van B. Dat merk je ook bij aankoop van een woning: Je sluit 2 overlijdensrisicoverzekeringen af (je mag wel aan een ander laten uitkeren).
Geen foutje. Ik heb het expliciet gevraagd, was geen probleem.

Ja al deze verhaaltjes het is niet slim maar meeste van ons zijn ook maar studenten en ik weet als je geen geld voor een auto hebt moet je het niet kopen .
maar ja het blijft handig laten we eerlijk zijn. ik betaal voor me seat leon 155 aan wegenbelasting dan heb ik verzekering gezocht op internet lopen allemaal uit op 80 100 euro of meer per maand .. weet je hoeveel geld dat is in een jaar verzekering belasting benzine en als er wat stuk gaat aan je auto moet je het laten repareren dus ja soms moet je risicos nemen kan je niks aan doen . en hopen dat het goed komt totdat je echt wat centjes hebt zet je m op jouw naam.

Jason1988 zei:
Ja al deze verhaaltjes het is niet slim maar meeste van ons zijn ook maar studenten en ik weet als je geen geld voor een auto hebt moet je het niet kopen .
maar ja het blijft handig laten we eerlijk zijn. ik betaal voor me seat leon 155 aan wegenbelasting dan heb ik verzekering gezocht op internet lopen allemaal uit op 80 100 euro of meer per maand .. weet je hoeveel geld dat is in een jaar verzekering belasting benzine en als er wat stuk gaat aan je auto moet je het laten repareren dus ja soms moet je risicos nemen kan je niks aan doen . en hopen dat het goed komt totdat je echt wat centjes hebt zet je m op jouw naam.
Natuurlijk, je kunt als student niet zonder auto. (n)

Kom op zeg, als je het niet kunt betalen en je leven hangt er niet vanaf, doe het dan niet. Stél dat je iemand invalide rijdt....dan ben je je hele leven bezig met afbetalen.

Waarom als student niet gewoon een fiat panda? Scheelt je een hoop wegenbelasting en verzekering (lekker klein en lichtgewicht)
Of koop een brommertje.

Jason1988 zei:

Uiteraard is een auto verdomde handig, maar waarom dan een dure Seat Leon? Wat jij daar betaalt voor een kwartaal aan verzekering en belasting dat betaal ik nog niet in een jaar voor mijn Twingo.

Elis zei:
Waarom als student niet gewoon een fiat panda? Scheelt je een hoop wegenbelasting en verzekering (lekker klein en lichtgewicht)
Of koop een brommertje.

Mijn idee maar bijkbaar denkt het halve forum er anders over.Anti Panda

@ Carlover en Meeuw dat dachten we al. Je kan het met dit soort dinegn maar beter zeker weten. Dan mag Meike even gaan bellen met de verzekering.

carlover zei:
Jason1988 zei:
Natuurlijk, je kunt als student niet zonder auto. (n)

Kom op zeg, als je het niet kunt betalen en je leven hangt er niet vanaf, doe het dan niet. Stél dat je iemand invalide rijdt....dan ben je je hele leven bezig met afbetalen.

En dan hou je nog geen geld over voor een goede fiets. Ik ken nu een paar van die sukkels die weten waar ze de rest van hun leven voor mogen werken.
Overigens toch vreemd, studenten zijn toch zo slim? En dan niet eens de gevolgen kunnen overzien?

Elis zei:
Of koop een brommertje.

Toen ik mijn studentenleven begon, wilde ik ook een auto. Kocht een Citroen AX, kostte iets van een tientje aan HSB en verz. 33 euro. Deed er alleen benzine in als ik er geld voor had. Rest deed ik gewoon met OV. Dus inderdaad, waarom een dikke bak kopen?

Een oude wijsheid luidt: als je het niet kunt betalen moet je het niet kopen.....

Ik heb in de afgelopen 2 dagen heel dit topic doorgelezen, omdat ik een oude (1995) mini wou gaan kopen.
Heb net mijn rijbewijs en leek me wel een leuk klein autootje.
De verzekeringskosten lagen volgens de meeste verzekeringsmaatschappijen rond de 55 euro per maand, dat vond ik zodanig hoog dat ik het aan mijn vader had voorgelegd. Die zei in eerste instantie dat ik dan maar geen auto moest nemen, maar na wat denken zei hij dat het ook wel mogelijk was om hem op naam van mijn ma te verzekeren, dan zou ik alleen geen schadevrije jaren opbouwen.
Toen ben ik wat rond gaan zoeken en kwam ik dit topic tegen, helemaal doorgelezen en het leek mij toch niet zo verstandig meer om het nog via mijn ma te doen, de kans is misschien wel klein op een zwaar ongeluk, maar een ongeluk zit ook maar in een klein hoekje.
Toen ben ik wat rond gaan zoeken en ook de link premievoordeel.com gevolgd. Daarmee zou ik een verzekering af kunnen sluiten die me 34 euro in de maand zou kosten, de kwaliteit scheen ook hoog te zijn.
Mijn vader raadde me aan om ook eens bij ZLM te kijken om te gaan verzekeren. Hier bleek dat ik voor 25 euro per maand klaar kon zijn voor WA in plaats van de bij andere maatschappijen 55 euro. Dat scheelde zo aanzienlijk dat ik het wel zag zitten.
Ik ga dus ook zeker mijn eerste autootje bij ZLM verzekeren, gelijk schadevrije jaren en een no-claim opbouwen.

Er zijn hier nogal wat dingen over en weer gegooid. Ik was eerst ook van plan om het op naam van mijn ouders te doen, maar heb toch besloten voor de optie om het op mijn eigen naam te doen. Niet zozeer omdat het risico bestaat, maar meer omdat ik dan ook alvast aan mijn toekomst werk. En die 10 euro per maand wegenbelasting is toch niks. ^^

Ik was het alleen niet eens met de generaliseren van de zogenaamde petjes/lonsdalers enzo. Ik ben zelf niet iemand die zich in die kringen bevind, maar ik vind niet dat je mensen kan gaan groeperen op hoe ze zich kleden etc.

Jij onderscheidt je ook door je er goed in te verdiepen en een verstandige afweging te maken. :D
Maar je hebt gelijk, generaliseren is nooit goed.

MiniFan91 zei:
Ik heb in de afgelopen 2 dagen heel dit topic doorgelezen, omdat ik een oude (1995) mini wou gaan kopen.
Heb net mijn rijbewijs en leek me wel een leuk klein autootje.
De verzekeringskosten lagen volgens de meeste verzekeringsmaatschappijen rond de 55 euro per maand, dat vond ik zodanig hoog dat ik het aan mijn vader had voorgelegd. Die zei in eerste instantie dat ik dan maar geen auto moest nemen, maar na wat denken zei hij dat het ook wel mogelijk was om hem op naam van mijn ma te verzekeren, dan zou ik alleen geen schadevrije jaren opbouwen.
Toen ben ik wat rond gaan zoeken en kwam ik dit topic tegen, helemaal doorgelezen en het leek mij toch niet zo verstandig meer om het nog via mijn ma te doen, de kans is misschien wel klein op een zwaar ongeluk, maar een ongeluk zit ook maar in een klein hoekje.
Toen ben ik wat rond gaan zoeken en ook de link premievoordeel.com gevolgd. Daarmee zou ik een verzekering af kunnen sluiten die me 34 euro in de maand zou kosten, de kwaliteit scheen ook hoog te zijn.
Mijn vader raadde me aan om ook eens bij ZLM te kijken om te gaan verzekeren. Hier bleek dat ik voor 25 euro per maand klaar kon zijn voor WA in plaats van de bij andere maatschappijen 55 euro. Dat scheelde zo aanzienlijk dat ik het wel zag zitten.
Ik ga dus ook zeker mijn eerste autootje bij ZLM verzekeren, gelijk schadevrije jaren en een no-claim opbouwen.

Er zijn hier nogal wat dingen over en weer gegooid. Ik was eerst ook van plan om het op naam van mijn ouders te doen, maar heb toch besloten voor de optie om het op mijn eigen naam te doen. Niet zozeer omdat het risico bestaat, maar meer omdat ik dan ook alvast aan mijn toekomst werk. En die 10 euro per maand wegenbelasting is toch niks. ^^

Ik was het alleen niet eens met de generaliseren van de zogenaamde petjes/lonsdalers enzo. Ik ben zelf niet iemand die zich in die kringen bevind, maar ik vind niet dat je mensen kan gaan groeperen op hoe ze zich kleden etc.

De optie van het verzekeren op naam van je vader (met zijn polisvoorwaarden) en jouw als hoofdbestuurder opgeven nog uitgezocht? Is ook vaak lucratief, zeker als je vader een flinke no-claim heeft.

Goed, ik heb ook vanaf mijn 18e mijn auto op mijn eigen naam verzekerd. Mijn ouders wilden niet opdraaien voor de risico's van mijn hobby. Eigenlijk ook logisch. Ik wil een auto dus verzeker hem maar. De Volvo 480 Turbo was nergens te verzekeren. De Volvo verzekering nam mij wel aan en ik ontving een werknemers korting omdat ik toen zaterdags bij de Volvo werkte. Ik betaalde in het eerste jaar wel een slordige € 900,- (75 per maand) Maar het liep wel heel snel terug. Drie jaar later betaalde ik nog maar 45,- per maand voor mijn 850. En dat was echt conform de markt.

Nu bijna 8 jaar later kan ik echt voor een habbekrats een auto verzekeren. 70% no-claim en een auto all risk verzekeren is ook nog te doen. Conclusie, even door de zure appel heen bijten en daar heb je later profijt van. Nog een tip, koop als je net begint met auto rijden een simpel, goedkoop bakje. Kun je ook een hoop lol in beleven en scheelt gewoon serieus geld ten opzichte van een dure auto.

Bedenk wel wanneer de auto op naam van je ouders staat en jij een ongeval veroorzaakt ook je ouders meer premie moeten gaan betalen. Zullen ze niet blij mee zijn!

Goedenavond, komende woensdag mijn eerste auto ophalen (Citroen C1). Naar aanleiding van dit topic is de optie om de verzekering op mijn moeder haar naam te zetten pertinent van de baan. Nu heb ik nog 2 opties (de auto staat trouwens op de naam van mijn moeder):

- De verzekering op de naam van mijn moeder verzekeren met mij als hoofdbestuurder. (is dit mogelijk en/of voordelig? Bouw ik zo ook no-claim op?);
- De verzekering, vanzelfsprekend, op mijn naam zetten. (wordt +- 60 eu p/m, is makkelijk te doen. Maarja, we blijven Nederlanders hè!).

Ik vraag mij af wat de beste keuze is, voordat ik informeer bij een verzekeringsmaatschappij..

Fijne avond!

MK car

Tatóg! zei:
Nu bijna 8 jaar later kan ik echt voor een habbekrats een auto verzekeren. 70% no-claim en een auto all risk verzekeren is ook nog te doen. Conclusie, even door de zure appel heen bijten en daar heb je later profijt van. Nog een tip, koop als je net begint met auto rijden een simpel, goedkoop bakje. Kun je ook een hoop lol in beleven en scheelt gewoon serieus geld ten opzichte van een dure auto.

De eerste jaren zoveel extra premie betalen om maar jaren op te bouwen is echt overbodig. Daarnaast bouw je ook gewoon jaren op als je de auto verzekerd op de polis van je ouders met jouw als hoofdbestuurder. Maar nogmaals, autoverzekeringen zijn altijd onderhandelbaar, ik kreeg met 2 schadevrije jaren op een gegeven moment ook al 70% no claim korting. Zonde om daar eerst zoveel jaar te veel voor te betalen.

MK car zei:
Goedenavond, komende woensdag mijn eerste auto ophalen (Citroen C1). Naar aanleiding van dit topic is de optie om de verzekering op mijn moeder haar naam te zetten pertinent van de baan. Nu heb ik nog 2 opties (de auto staat trouwens op de naam van mijn moeder):

- De verzekering op de naam van mijn moeder verzekeren met mij als hoofdbestuurder. (is dit mogelijk en/of voordelig? Bouw ik zo ook no-claim op?);
- De verzekering, vanzelfsprekend, op mijn naam zetten. (wordt +- 60 eu p/m, is makkelijk te doen. Maarja, we blijven Nederlanders hè!).

Ik vraag mij af wat de beste keuze is, voordat ik informeer bij een verzekeringsmaatschappij..

Fijne avond!

MK car

De verzekering op naam van je moeder zetten met jouw als hoofdbestuurder. Scheelt je gewoon in de premie omdat de verzekering onder haar polisvoorwaarden valt. Daarnaast bouw je gewoon schadevrije jaren op als je als hoofdbestuurder geregistreerd staat.

Jason1988 zei:

Volgens mij vergeten een hoop mensen bij het denken over het "zich kunnen veroorloven" van een auto dit soort dingen snel. De aankoop en het verbruik worden afgewogen, maar MRB en verzekering worden snel vergeten of veel te laag ingeschat.

Het verzekeren van een auto die op andermans naam geregistreerd staat is geen enkel probleem, je kan immers ook een aut leasen en zelf verzekeren. Maar op naam van paps of mams heeft m.i. ook meer na- als voordelen. Paps of mams draagt het risico - als jij boems maakt, gaat ook hun premie omhoog. Daarnaast bouw je zoals gezegd zelf geen no claim op. Als je begint met iets simpels, is ook een verzekeringspremie niet zo hoog. In verhouding met iemand met tig jaren no-claim misschien wel, maar daar bouw je dus zelf niks mee op. Iemand die een duurdere auto kan kopen kan ook de duurdere verzekering bekostigen. Anders heeft diegene gewoon verkeerd ingeschat. Bovendien; als je dan na jaren autorijden wél een duurdere auto koopt die je om wat voor reden dan ook op je eigen naam moet verzekeren, betaal je nóg meer... Er komt altijd een moment waarop paps of mams niet meer voor de verzekering gebruikt kan worden. En dan hàd je al 5,10,20 jaar no-claim opgebouwd kunnen hebben...

Volgens mij zijn er best manieren om legaal op andermans naam een auto te verzekeren maar uiteindelijk zijn de risico's en da daaruit voortvloeiende nadelen vrij hoog. Helaas zullen veel mensen het "directe" voordeel bijna altijd de voorkeur geven boven de voordelen over langere termijn.

Overigens was het ooit zo dat je bij bepaalde auto's, meestal klassiekers zoals de Eend of de Mini, via autoclubs erg gunstig aan een verzekering kon komen. Wellicht is dat nog steeds zo...

Accordtje zei:
De verzekering op naam van je moeder zetten met jouw als hoofdbestuurder. Scheelt je gewoon in de premie omdat de verzekering onder haar polisvoorwaarden valt. Daarnaast bouw je gewoon schadevrije jaren op als je als hoofdbestuurder geregistreerd staat.

De verzekering van mijn Fiesta staat ook op de naam van mijn moeder, maar ik ben de hoofdbestuurder en ik bouw gewoon schadevrije jaren op. Ik snap alleen niet helemaal waarom dit niet verkeerd is en als ik de verzekering op mijn moeders naam zet met haar als hoofdbestuurder (en ik dus geen schadevrije jaren opbouw) wél verkeerd is. Iemand die mij hier wat meer over kan vertellen? :)

®øß zei:
Accordtje zei:

De verzekering van mijn Fiesta staat ook op de naam van mijn moeder, maar ik ben de hoofdbestuurder en ik bouw gewoon schadevrije jaren op. Ik snap alleen niet helemaal waarom dit niet verkeerd is en als ik de verzekering op mijn moeders naam zet met haar als hoofdbestuurder (en ik dus geen schadevrije jaren opbouw) wél verkeerd is. Iemand die mij hier wat meer over kan vertellen? :)

Dat is heel simpel. Dan gaat de verzekeraar ervan uit dat jouw moeder over het algemeen met de auto rijdt en zal de risico factor anders zijn dan wanneer ze ervan uit gaan dat jij het meest met de auto rijdt.

Rijden op je ouders naam is zo fout en dom als een ezel die een mier geel verft.

Autorijden is voor volwassen mensen dus moet je ook volwassen een verzekeringspremie betalen die daarbij hoort.
Te duur? Ga dan maar fietsen :D

Redline zei:
Ralf TTT schreef:
WHAHAHAHA.... Dat is nooit gebeurd. Zelfs niet bij het tweede voorval.
Nu is het wel zo (sowieso bij de verzekeraar waar ik heb gewerkt), misschien was het toen jij jong was niet zo. Dat waren hele andere tijden.

awel awel awel, u heeft bij een verzekeringsmaatschappij gewerkt? ik vroeg me al af waar de motivatie vandaan zou komen om zo een artikel te schrijven. Verklaart nogal een hoop als je er zelf (en je werkgever) er belang bij hebben -gehad- dat er zo veel mogelijk centjes binnen komen rollen. Een beetje de slager met zn eigen vlees verhaal hier...

En ik rij door de weeks (5 dagen) in een VW golf diesel, die op naam staat en verzekerd is via mijn vader. Ik ben 19 en mijn vader is 49. Hij zelf gebruikt hem in het weekend ( 2dagen ) maar in die 2 dagen maakt hij wel meer kilometers dan ik in 5 dagen. Ik hoef namelijk maar 4 km te rijden naar school en op vrijdag 7 extra naar mn werk. Hij daar in tegen moet elke zondag van Den Haag naar Arnhem en op zaterdag natuurlijk gewoon boodschappen ed. met de auto doen. Dus wie is nou de regelmatige of eerste bestuurder? Degene het vaakst rijdt, of diegene de meeste km's maakt. Iedereen op school en op mn werk denkt dat het mijn auto is, weten zij veel dat mijn vader er 130 km per week mee rijdt in de weekenden. En dit argument wat ik hier nu geef kan iedereen gebruiken. Dus loont het om een auto op naam van je ouders te verzekeren? JA -( als je niet bij een verzekeringsmaatschappij werkt )-

ps. verder hebben wij nog een toyota avensis (lpg) waarmee mijn ouders doordeweeks naar hun werk gaan (ze werken in hetzelfde ziekenhuis in den haag en mn moeder werkt ook op zondag vandaar dat mn pa zondag de golf gebruikt -diesel hea-)

Terug
Bovenaan