Guest
Na zeer aandachtig dit forum gelezen te hebben rest mij toch een aantal vragen. Om deze vragen te verduidelijken zal ik een korte situatieschets maken.
Een vrouw van 50 heeft 2 auto's geregistreerd staan.
Een Hyundai i10 uit 2007 op benzine, en een Volkswagen golf uit 1997 op lpg3.
De i10 is nieuw aangeschaft en de Golf is 2 jaar geleden aangeschaft.
Stel de zoon van het gezin van 22 krijgt een ongeluk met een andere auto al rijdend in de golf. Op welke manier zou de verzekering kunnen aantonen dat diegene ook daadwerkelijk de hoofdbestuurder is? Een benzine auto is namelijk vele malen schadelijker in het brandstofverbruik dan een lpg auto, en deze golf zou dus logischerwijs gebruikt kunnen worden als auto op de lange afstanden.
Hoe wil een verzekeraar aantonen dat degene die in de auto rijd ook daadwerkelijk de ''hoofdbestuurder'' zou zijn? (Even ervanuitgaand dat de zoon en moeder daadwerkelijk ook blijven volhouden dat de moeder de hoofdbestuurder is) Een verzekeraar zou dus concreet bewijs moeten hebben van de beschuldiging?
Dan nu mijn vraag, op welke manier zou een verzekeraar hierin het gelijk kunnen krijgen?
En dan het volgende punt over dat het maar een aantal euro's zou schelen, en op termijn zelfs nadelig zou zijn. Hierbij gebruik ik even een simpel rekenmodel:
Men neme een van de meest voorkomende 'jongerenauto's' nl. een Volkswagen Golf 1.6 uit 2000. En verzekerd het bij een van de grootste maatschappijen des lands; Centraal Beheer met een WA verzekering.
Verzekerd op eigen naam:
18 jaar (0 jaar opgebouwd)= € 1756.29
19 jaar (1 jaar opgebouwd)= € 1613.13
20 jaar (2 jaar opgebouwd)= € 1469.99
21 jaar (3 jaar opgebouwd)= € 676.16
22 jaar (4 jaar opgebouwd)= € 605.30
23 jaar (5 jaar opgebouwd)= € 534.45
24 jaar (6 jaar opgebouwd)= € 463.56
25 jaar (7 jaar opgebouwd)= € 428.15
26 jaar (8 jaar opgebouwd)= € 265.79
27 jaar (9 jaar opgebouwd)= € 265.79
28 jaar (10 jaar opgebouwd)= € 265.79
---------------------------------------------------------------
€8334,28
Verzekerd op ouders naam, en vanaf 21 op eigen naam.
18, 19, 20 = € 303.02 per jaar x 3 = €909.06
21 jaar (0 jaar opgebouwd)= € 888.75
22 jaar (1 jaar opgebouwd)= € 817.88
23 jaar (2 jaar opgebouwd)= € 747.03
24 jaar (3 jaar opgebouwd)= € 676.16
25 jaar (4 jaar opgebouwd)= € 605.30
26 jaar (5 jaar opgebouwd)= € 356.73
27 jaar (6 jaar opgebouwd)= € 311.27
28 jaar (7 jaar opgebouwd)= € 288.52
____________________________________________
€ 5600,07 Na 11 jaar.
Conclusie: Het besluit om de eerste 3 jaar van je rijbewijs op je eigen naam te verzekeren om no-claim op te bouwen kost je €2734,-
Van dit bedrag zou je overigens de auto kunnen kopen. En uit economisch perspectief gezien heeft geld meer waarde voor je op je 18e dan op je 28e. Hierdoor is het dus vele malen voordeliger om pas op je 21e te verzekeren om jaren op te bouwen. Ook valt er in beide modellen duidelijk af te lezen dat een auto verzekeren op je eigen naam na je 25e sowieso nog meer voordeel geeft, al heb je 0 schadevrije jaren of 7. Dus in dat geval bespaar je waarschijnlijk nog een 1000 euro extra.
Ofwel het is veel goedkoper om eerst op andermans naam te verzekeren. (Danwel op een manier dat de verzekeraar geen poot heeft om op te staan bij het niet uitkeren na een ongeval)
Een vrouw van 50 heeft 2 auto's geregistreerd staan.
Een Hyundai i10 uit 2007 op benzine, en een Volkswagen golf uit 1997 op lpg3.
De i10 is nieuw aangeschaft en de Golf is 2 jaar geleden aangeschaft.
Stel de zoon van het gezin van 22 krijgt een ongeluk met een andere auto al rijdend in de golf. Op welke manier zou de verzekering kunnen aantonen dat diegene ook daadwerkelijk de hoofdbestuurder is? Een benzine auto is namelijk vele malen schadelijker in het brandstofverbruik dan een lpg auto, en deze golf zou dus logischerwijs gebruikt kunnen worden als auto op de lange afstanden.
Hoe wil een verzekeraar aantonen dat degene die in de auto rijd ook daadwerkelijk de ''hoofdbestuurder'' zou zijn? (Even ervanuitgaand dat de zoon en moeder daadwerkelijk ook blijven volhouden dat de moeder de hoofdbestuurder is) Een verzekeraar zou dus concreet bewijs moeten hebben van de beschuldiging?
Dan nu mijn vraag, op welke manier zou een verzekeraar hierin het gelijk kunnen krijgen?
En dan het volgende punt over dat het maar een aantal euro's zou schelen, en op termijn zelfs nadelig zou zijn. Hierbij gebruik ik even een simpel rekenmodel:
Men neme een van de meest voorkomende 'jongerenauto's' nl. een Volkswagen Golf 1.6 uit 2000. En verzekerd het bij een van de grootste maatschappijen des lands; Centraal Beheer met een WA verzekering.
Verzekerd op eigen naam:
18 jaar (0 jaar opgebouwd)= € 1756.29
19 jaar (1 jaar opgebouwd)= € 1613.13
20 jaar (2 jaar opgebouwd)= € 1469.99
21 jaar (3 jaar opgebouwd)= € 676.16
22 jaar (4 jaar opgebouwd)= € 605.30
23 jaar (5 jaar opgebouwd)= € 534.45
24 jaar (6 jaar opgebouwd)= € 463.56
25 jaar (7 jaar opgebouwd)= € 428.15
26 jaar (8 jaar opgebouwd)= € 265.79
27 jaar (9 jaar opgebouwd)= € 265.79
28 jaar (10 jaar opgebouwd)= € 265.79
---------------------------------------------------------------
€8334,28
Verzekerd op ouders naam, en vanaf 21 op eigen naam.
18, 19, 20 = € 303.02 per jaar x 3 = €909.06
21 jaar (0 jaar opgebouwd)= € 888.75
22 jaar (1 jaar opgebouwd)= € 817.88
23 jaar (2 jaar opgebouwd)= € 747.03
24 jaar (3 jaar opgebouwd)= € 676.16
25 jaar (4 jaar opgebouwd)= € 605.30
26 jaar (5 jaar opgebouwd)= € 356.73
27 jaar (6 jaar opgebouwd)= € 311.27
28 jaar (7 jaar opgebouwd)= € 288.52
____________________________________________
€ 5600,07 Na 11 jaar.
Conclusie: Het besluit om de eerste 3 jaar van je rijbewijs op je eigen naam te verzekeren om no-claim op te bouwen kost je €2734,-
Van dit bedrag zou je overigens de auto kunnen kopen. En uit economisch perspectief gezien heeft geld meer waarde voor je op je 18e dan op je 28e. Hierdoor is het dus vele malen voordeliger om pas op je 21e te verzekeren om jaren op te bouwen. Ook valt er in beide modellen duidelijk af te lezen dat een auto verzekeren op je eigen naam na je 25e sowieso nog meer voordeel geeft, al heb je 0 schadevrije jaren of 7. Dus in dat geval bespaar je waarschijnlijk nog een 1000 euro extra.
Ofwel het is veel goedkoper om eerst op andermans naam te verzekeren. (Danwel op een manier dat de verzekeraar geen poot heeft om op te staan bij het niet uitkeren na een ongeval)