VAG Dieselgate

Zadelsnuiver zei:
Overigens is het ook maar gissen waar dat geld straks terecht komt. Word het echt gebruikt om de schade van de extra NOx uitstoot terug te dringen? Of word het gebruikt om ergens een oorlogje te financieren of ergens een gaatje in de begroting te dichten?

Dan toch bij voorkeur om ergens een ga(a)t(je) in de ozonlaag te dichten...
a041.gif

USA 2015: Beste jaar ooit.

Maar niet dankzij VW:

https://www.autonews.com/article/20160105/RETAIL01/160109995/detroit-3-nissan-toyota-honda-finish-2015-on-strong-note

Zadelsnuiver zei:
Is het eigenlijk nu zo dat ze Volkswagen AG aanklagen of VWoA? En in hoeverre moeten ze in Wolfsburg meebetalen wanneer VWoA wordt aangeklaagd? Ik vind het eigenlijk een zeer foute zaak wanneer er straks 90 miljard uit de Europese economie verdwijnt en dit in de staatskas van de USA terecht zou komen.

Een boete en schadevergoeding zijn beiden volstrekt verdiend, maar dan wel een redelijke boete en een schadevergoeding evenredig met de echte geleden schade. Als je de geschiedenis van de USA op dit gebied ook maar een beetje kent dan weet je net als ik dat de kans ontzettend klein is dat er daar ook maar enigszins redelijk wordt gereageerd.

Het geld richting de advocaten gaat weer rijkelijk vloeien en de Amerikaanse staatsschuld gaat een klein beetje kleiner worden, terwijl wij dar allemaal meer of minder aan gaan meebetalen.

Zadelsnuiver zei:
Is het eigenlijk nu zo dat ze Volkswagen AG aanklagen of VWoA? En in hoeverre moeten ze in Wolfsburg meebetalen wanneer VWoA wordt aangeklaagd? Ik vind het eigenlijk een zeer foute zaak wanneer er straks 90 miljard uit de Europese economie verdwijnt en dit in de staatskas van de USA terecht zou komen.

Het is niet of, het is en (en, en, en, en, en...):

Department of Justice
Office of Public Affairs
FOR IMMEDIATE RELEASE
Monday, January 4, 2016
United States Files Complaint Against Volkswagen, Audi and Porsche for Alleged Clean Air Act Violations

The Department of Justice, on behalf of the Environmental Protection Agency (EPA), today filed a civil complaint in federal court in Detroit, Michigan, against Volkswagen AG, Audi AG, Volkswagen Group of America Inc., Volkswagen Group of America Chattanooga Operations LLC, Porsche AG and Porsche Cars North America Inc. (collectively referred to as Volkswagen).

Bron: https://www.justice.gov/ (search Volkswagen)

[size=x-large]AutoInternationaal - Toekomst Volkswagen in handen van justitie VS[/size]

Het Amerikaanse Ministerie van Justitie stelt Volkswagen boetes van tienduizenden dollars per betrokken auto in het vooruitzicht naar aanleiding van de ontdekte sjoemelsoftware. Daarmee kan zonder al te veel overdrijven worden gesteld dat over de toekomst van Volkswagen wordt in de Verenigde Staten wordt beslist.

Net voor de Kerst dachten sommigen bij Volkswagen dat het allemaal toch nog wel een beetje meeviel. "Het lijkt erop dat het langzaamaan beter gaat", zei een hooggeplaatste manager na de serie van relatief goed nieuws en een weer stijgende koers van het aandeel Volkswagen AG. Maar de aankondiging op maandag (4 januari) van de Amerikaanse regering dat men Volkswagen voor tenminste 45 miljard dollar gaat aanklagen in verband met de emissiefraude, zette de Duitse autofabrikant en zijn investeerders met één klap weer met de voeten op de grond.

De aanklacht die het Amerikaanse Ministerie van Justitie bekendmaakte, maakte de problemen van Volkswagen véél groter en stelt het Duitse bedrijf potentieel boetes in het vooruitzicht van 32.500 dollar per betrokken auto van vóór januari 2009, en van 36.500 dollar per betrokken auto van na die datum. Het gaat in de VS in totaal om 584.000 auto's. Het aandeel Volkswagen daalde alleen deze week al met 10 procent in waarde. De aanklacht van het Amerikaanse Ministerie van Justitie geeft aan dat de grootste problemen voor het Volkswagen concern in de Verenigde Staten liggen, ondanks de voortgang die het VW concern misschien met het oplossen van het schandaal op de Europese markten heeft geboekt. "De VS wordt de plek waar dit drama zich voltrekt en waar de toekomst van Volkswagen wordt bepaald", zei een van de grootste aandeelhouders in een vraaggesprek met The Financial Times. "Het probleem is dat Volkswagen lang blind is geweest voor hoe Amerikanen zich gedragen".

Volkswagen heeft in de VS niet alleen te maken met de claim van het Ministerie van Justitie ten behoeve van de EPA (Environmental Protection Agency), het overheidsbureau dat op 18 september met het ontdekte bedrog naar buiten kwam. Er is ook nog de reeks van claims van boze particulieren en er zijn de kosten van de terugroepacties van sommige (of alle) 584.000 betrokken auto's in de VS. Inmiddels is bekend geworden dat Volkswagen er nu van uit gaat dat zij circz 115.000 dieselauto’s in de VS zal moeten terugkopen omdat het verhelpen van de sjoemelsoftware te ingewikkeld en te duur wordt.

In een aantal gevallen kan de autofabrikant er van af komen door de dieselrijder een andere auto met een forse korting te bieden, maar veel andere bezitters zullen daar niet mee akkoord gaan en alle banden met het merk willen verbreken. Ook herstellen van de problemen in de andere 469.000 auto's die in de Verenigde Staten bij het dieselschandaal betrokken zijn, zal fors in de papieren gaan lopen, zo meldt de Suddeutsche Zeitung op basis van anonieme bronnen. De informatie is niet bevestigd door Volkswagen maar rijmt wel met opmerkingen van de directeur Herbert Diess tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas: "Oude auto's alsnog laten voldoen aan de emissie-eisen is erg ingewikkeld en daardoor ook kostbaar voor ons bedrijf. De auto zal ook ingrijpend onder handen genomen moeten worden".

Daarnaast is er de aanhoudende dreiging van criminele vervolging. Het Ministerie van Justitie kan altijd nog een strafrechtelijke zaak tegen Volkswagen beginnen, door te focussen op de vraag of de autofabrikant de regelgevers en de consumenten heeft misleid, aldus mensen die bij de zaak betrokken zijn. Er loopt momenteel een onderzoek, maar het verzamelen van voldoende bewijs voor een strafrechtelijke zaak kost tijd. De cruciale vraag zal zijn hoe verstandig het bedrijf omgaat met de verschillende claims en vorderingen die in de VS voortkomen uit het plaatsen van de sjoemelsoftware waardoor diverse dieselmodellen van Volkswagen, Audi en Porsche tijdens testprocedures ver onder de ter plekke geldende NOX uitstootnormen bleven.

Volkswagen heeft overigens nog steeds geen overeenstemming bereikt met de EPA over de manier waarop het softwareprobleem in de VS aangepakt zou moeten worden. In Europa is dat inmiddels wel het geval: hier hoopt VW nog deze maand met het terugroepen te beginnen. Dat maakt sommige investeerders evenwel niet minder bezorgd. Volkswagen heeft een lange geschiedenis van het verkeerd beoordelen van de VS. Voorbeelden zijn de uit zichzelf accelererende Audi 100 en het besluit in 1987 om een kant-en-klare fabriek niet in gebruik te nemen. "De Verenigde Staten is al decennialang een hoofdpijndossier. Ik ben er niet zeker van dat we de Amerikanen ooit echt gaan begrijpen", zo citeert de Financial Times een voormalige topmanager van Volkswagen.

Met dank aan: Automobiel Management

https://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=25581

Jazzik zei:
Zadelsnuiver zei:

Het is niet of, het is en (en, en, en, en, en...):

Department of Justice
Office of Public Affairs
FOR IMMEDIATE RELEASE
Monday, January 4, 2016
United States Files Complaint Against Volkswagen, Audi and Porsche for Alleged Clean Air Act Violations

The Department of Justice, on behalf of the Environmental Protection Agency (EPA), today filed a civil complaint in federal court in Detroit, Michigan, against Volkswagen AG, Audi AG, Volkswagen Group of America Inc., Volkswagen Group of America Chattanooga Operations LLC, Porsche AG and Porsche Cars North America Inc. (collectively referred to as Volkswagen).

Bron: https://www.justice.gov/ (search Volkswagen)

Toevallig dat Detroit The Home van de Amerikaanse autoindustrie is :rolleyes:

Ik denk ook wel dat de industrie daar er vol gas opduikt, kijk naar Toyota. Dat kreeg er toen ook van langs vanwege een Prius die op hol geslagen zou zijn. Wat VW heeft gedaan is niet goed, maar het mag niet de doodsklap worden.

VW Refuses to Give American States Documents in Emissions Inquiries

Volkswagen has refused to provide emails or other communications among its executives to attorneys general in the United States, impeding American investigations into the company’s emissions-cheating scandal, according to officials in several states.

The revelation signals a turning point in the now openly fractious relations between Volkswagen and American investigators, after claims by the Justice Department, in its own inquiry this week, that the company had “impeded and obstructed” regulators and provided “misleading information.”

Significantly, investigators say, Volkswagen’s actions limit their ability to identify which employees knew about or sanctioned the deceptions. Finding the people responsible for the cheating is important to the lawsuits: Penalties would be greater if the states and others pursuing Volkswagen in court could prove that top executives knew of or directed the activity.

“Our patience with Volkswagen is wearing thin,” New York’s attorney general, Eric T. Schneiderman, said. “Volkswagen’s cooperation with the states’ investigation has been spotty — and frankly, more of the kind one expects from a company in denial than one seeking to leave behind a culture of admitted deception.”

Best Script Ever. Bullseye voor Leonardo Di Caprio. Hoeft zelf geen script te bedenken. Het wordt steeds beter. Nu nog de ontdekking van een paar ingenieurs/werknemers die verdwenen zijn in een zoutzuutbad of in een betonnenfundering omdat ze te veel wisten... "Wo ist den der Heinz?". "Nie von gehoert, hat hier nie gearbeitet".

Ik ben blij dat ik niet in VW's schoenen sta hier.. ze hebben of krijgen te maken met administratieve boetes, aanklachten op federaal niveau en in vele staten en dan nog in verschillende zaken die verschillende aspecten van dit probleem aansnijden en daar boven op de individuele claims van particulieren.
Dat zou hier niet kunnen, de hoogste instantie neemt het over en de belangrijkste aanklachten worden gebundeld

Wat misschien goed is om te doen in één zaak is contraproductief in de andere. Ze kunnen het niet goed doen.
Dit laat wat mij betreft zien dat astronomische boetes en een heel pallet aan mogelijkheden om iemand of iets legaal aan te pakken niet echt productief is. De waarheid word van ondergeschikt belang, het oplossen van de echte problemen doet er niet echt meer toe.. het gaat allen nog maar om het steekspel tussen de advocaten.

Hetzelfde gebeurd in de US met de gezondheidszorg, ik ken een aantal Amerikaanse dokters en die zijn een groot deel van de tijd bezig om te zorgen dat ze juridisch veilig zijn, tot aan het voorschrijven van medisch onnodige testen toe om maar te zorgen dat je niet kunt worden gepakt omdat je iets niet gedaan hebt..

Dit mag je misschien zien als een excuus voor VW, maar dat zie ik anders, die hadden dit toch echt kunnen weten, het gebeurd in de US al decennia zo en het lijkt wel of iedereen een keer aan de beurt komt. Dat maakt dit gedrag nog onverantwoordelijker.

Aan de andere kant moet Amerika wel oppassen, want als ze op deze manier door blijven gaan is er straks geen land of buitenlands bedrijf dat nog zaken met ze zou willen doen. Wellicht dat het een goede les voor ze zou zijn, die hele "I'll sue you" cultuur moet gewoon verdwijnen.

Dracae zei:
Zadelsnuiver zei:

Een boete en schadevergoeding zijn beiden volstrekt verdiend, maar dan wel een redelijke boete en een schadevergoeding evenredig met de echte geleden schade. Als je de geschiedenis van de USA op dit gebied ook maar een beetje kent dan weet je net als ik dat de kans ontzettend klein is dat er daar ook maar enigszins redelijk wordt gereageerd.

Het geld richting de advocaten gaat weer rijkelijk vloeien en de Amerikaanse staatsschuld gaat een klein beetje kleiner worden, terwijl wij dar allemaal meer of minder aan gaan meebetalen.

Helemaal mee eens! Daarom snap ik ook niet dat er mensen staan te juichen dat VW zo wordt aangepakt. Een ding is zeker: voor de Europese economie is de potentiële impact enkel negatief.

Een boete? Zeker! Een erg hoge boete? Prima! Tientallen miljarden? Imo een economische oorlogsverklaring richting Europa vanuit de US. Daarnaast totaal uit verhouding, zeker vergeleken met hoe Amerikaanse bedrijven worden aangepakt bij zaken met directe doden tot gevolg..

Mijn verwachting (en hoop): boete van enkele miljarden die goed pijn doet, maar die niet de hele boel op zijn kop zet.

De laatste berichten zijn dat VW niet echt meewerkt, in tegenstelling tot de eerder openlijk verklaarde 'volledige medewerking'. Ik denk dat dat taktiek was: op het moment dat iedereen meeluistert volledige medewerking preken, een paar maanden later als de publieke aandacht weggezakt is een ander beleid voeren. Ook in de VS hoef je niet mee te werken aan je eigen veroordeling. Ik hield het in september op een schikking, en daar reken ik nog steeds op.

Ik heb mijn 15 minuten durende beschouwing over de dieselgate gedaan. Cijfer: 7

Mijn voorspelling was dat Volkswagen in de VS waarschijnlijk van de markt gaat verdwijnen of alle dieselauto's van het concern. Ik lijk best wel gelijk te hebben.

Jamiro zei:
Ik heb mijn 15 minuten durende beschouwing over de dieselgate gedaan. Cijfer: 7

Mijn voorspelling was dat Volkswagen in de VS waarschijnlijk van de markt gaat verdwijnen of alle dieselauto's van het concern. Ik lijk best wel gelijk te hebben.

Je had het zelfs sterker kunnen zeggen. Er van uitgaande dat de boete nog gaat komen kunnen ze zelfs zo veel consumentenvertrouwen verliezen dat ze onderdelen moeten gaan afstoten. Maar het is zo immens groot....

Hallo allemaal,

Even een klein stukje als verduidelijking en start van de discussie over de oplossing die VW in de VS en in Europa heeft aangevraagd voor het oplossen van het sjoemelen bij de TDI.

Waarom kan VW het nu zo oplossen?

We hebben het dan over de extra katalysator die de NOx moet gaan filteren uit de motor. Een sidenoot, NOx is geen vast getal wat uit de motor komt maar afhankelijk van de plaats waar wordt gemeten. De samenstelling van onze lucht is overal ter aarde anders. In de Amazone zal een VW TDI dus heel weinig NOx uitstoten. En heel veel in drukbevolkt gebied. Daarom is het altijd een gemiddelde.
Het mesje/gaasje van VW wat de luchtstroom minder turbulent moet maken voor de sensor is onzin. Het zit al in de auto en moet dus in principe geen verschil uitmaken. Hetgeen mij ook deed afvragen waarom ze dit uberhaupt als oplossing voordroegen.
Voordeel aan deze wijze is dat het vermogen niet achteruitgaat. Althans. Zolang ze het design niet al teveel hebben aangepast.

De katalysator bestaat in vele vormen, meestal in combinatie met een ad-blue additief kan op deze manier NOx worden omgezet in minder schadelijke gassen. CO, HC en NOx worden door toevoeging van resp. zuurstof en CO bij de NOx omgezet in CO2 H2O en N2. De zuurstof en CO komen in het uitlaattraject terecht door het afwisselen van een arm en rijk mengsel. Immers geldt, zuurstofoverschot met arm mengsel, en veel CO met een rijk mengsel.
De manier om dit beter te doen is een ander soort katalysator te maken. Meestal gaat een extra katalysator gepaard met minder vermogen en een hoger brandstofverbruik. Al is de laatste steeds minder waarschijnlijk de laatste jaren door steeds beter besef van inspuittijden, onstekingstijden. En de mogelijkheid om dit allemaal nauwkeuriger te meten en te controleren.
Het vermogen van de motor zal dus waarschijnlijk iets minder worden, al verwacht ik persoonlijk dat dit niet ten koste zal gaan van de drive-ability en het verbruik. Een katalysator is meestal in staat tot 90% van de uitlaatgassen te zuiveren.

Waarom hebben ze dit niet zo ontworpen?

Een katalysator bestaat uit onder meer Platinum, Rhodium of Paladium. En is dus duur. Daarnaast is de motor van VW een arm-mengsel blok. Dit betekent weer dat er een extra actief component moet worden toegevoegd. Barium. Wat dus betekent dat we met een 3-weg katalysator te maken hebben. Barium slaat de NOx op, daardoor is er ook voor dit onderdeel een regeneratieve periode. Zit de katalysator vol wordt het mengsel verrijkt. Komt er CO vrij en kan de katalysator de NOx vrijgeven om N2 en CO2 van te maken.
Korte ritjes rijden zorgt dus voor een verzadigd systeem, enz, enz. rijdt meer....

Enfin, dit systeem toepassen is vrij duur, waar de oplossing voor een typegoedkeuring werd aangereikt door Bosch. Had niemand het ontdekt had VW er veel aan overgehouden. Nu moeten ze flink bijleggen aan mankracht en kosten van onderdelen.

Komt dit ook naar Europa?

Anders dan in Amerika dreigen wij niet met hoge boetes en doen we het een beetje makkelijk af. Nu is het zo dat de NOx regels in Amerika veel steviger zijn dan hier. Maar desalniettemin probeert VW gewoon onder een hoge boete uit te komen door het probleem daadwerkelijk op te lossen.
De ethische oplossing zou zijn om dit wereldwijd uit te rollen. Al vrees ik dat er wat druk van de politiek nodig is om dit daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.
Een boete is genoeg, (enkele miljarden) maar ik vrees dat dit niet gebeurd.

Mijn advies?

Laat de dealer straks het nieuwe gaasje maar monteren en de nieuwe software inlezen. Ben je in ieder geval van die foutieve software af. En dan duimen dat er een nieuwe katalysator onder komt.

Bang voor vermogensverlies?

Ik ben persoonlijk van mening dat een diesel superieur is ten opzichte van het andere brandstoffenpallet. Er komt geen extra warmte vrij bij het toevoegen van een turbo. En de piekdruk stijgt ook niet zo explosief als een otto-motor dit doet.
Dat is uiteraard allemaal het verschil van het thermische proces. Maar betekent ook dat je niet bang hoeft te zijn er nog even wat extra PK uit te halen.
In de dagelijkse praktijk ga je het vermogensverlies niet merken, maar wil je er niet onder lijden, twijfel dan niet om er 150 tot 175 pk van te maken. De extra stress voor je hoofddrijfwerk is miniem. En je vaart er beter en schoner bij dan met de standaardsoftware zonder nieuwe katalysator.

Hallo allemaal,

Even een klein stukje als verduidelijking en start van de discussie over de oplossing die VW in de VS en in Europa heeft aangevraagd voor het oplossen van het sjoemelen bij de TDI.

Waarom kan VW het nu zo oplossen?

We hebben het dan over de extra katalysator die de NOx moet gaan filteren uit de motor. Een sidenoot, NOx is geen vast getal wat uit de motor komt maar afhankelijk van de plaats waar wordt gemeten. De samenstelling van onze lucht is overal ter aarde anders. In de Amazone zal een VW TDI dus heel weinig NOx uitstoten. En heel veel in drukbevolkt gebied. Daarom is het altijd een gemiddelde.
Het mesje/gaasje van VW wat de luchtstroom minder turbulent moet maken voor de sensor is onzin. Het zit al in de auto en moet dus in principe geen verschil uitmaken. Hetgeen mij ook deed afvragen waarom ze dit uberhaupt als oplossing voordroegen.
Voordeel aan deze wijze is dat het vermogen niet achteruitgaat. Althans. Zolang ze het design niet al teveel hebben aangepast.

De katalysator bestaat in vele vormen, meestal in combinatie met een ad-blue additief kan op deze manier NOx worden omgezet in minder schadelijke gassen. CO, HC en NOx worden door toevoeging van resp. zuurstof en CO bij de NOx omgezet in CO2 H2O en N2. De zuurstof en CO komen in het uitlaattraject terecht door het afwisselen van een arm en rijk mengsel. Immers geldt, zuurstofoverschot met arm mengsel, en veel CO met een rijk mengsel.
De manier om dit beter te doen is een ander soort katalysator te maken. Meestal gaat een extra katalysator gepaard met minder vermogen en een hoger brandstofverbruik. Al is de laatste steeds minder waarschijnlijk de laatste jaren door steeds beter besef van inspuittijden, onstekingstijden. En de mogelijkheid om dit allemaal nauwkeuriger te meten en te controleren.
Het vermogen van de motor zal dus waarschijnlijk iets minder worden, al verwacht ik persoonlijk dat dit niet ten koste zal gaan van de drive-ability en het verbruik. Een katalysator is meestal in staat tot 90% van de uitlaatgassen te zuiveren.

Waarom hebben ze dit niet zo ontworpen?

Een katalysator bestaat uit onder meer Platinum, Rhodium of Paladium. En is dus duur. Daarnaast is de motor van VW een arm-mengsel blok. Dit betekent weer dat er een extra actief component moet worden toegevoegd. Barium. Wat dus betekent dat we met een 3-weg katalysator te maken hebben. Barium slaat de NOx op, daardoor is er ook voor dit onderdeel een regeneratieve periode. Zit de katalysator vol wordt het mengsel verrijkt. Komt er CO vrij en kan de katalysator de NOx vrijgeven om N2 en CO2 van te maken.
Korte ritjes rijden zorgt dus voor een verzadigd systeem, enz, enz. rijdt meer....

Enfin, dit systeem toepassen is vrij duur, waar de oplossing voor een typegoedkeuring werd aangereikt door Bosch. Had niemand het ontdekt had VW er veel aan overgehouden. Nu moeten ze flink bijleggen aan mankracht en kosten van onderdelen.

Komt dit ook naar Europa?

Anders dan in Amerika dreigen wij niet met hoge boetes en doen we het een beetje makkelijk af. Nu is het zo dat de NOx regels in Amerika veel steviger zijn dan hier. Maar desalniettemin probeert VW gewoon onder een hoge boete uit te komen door het probleem daadwerkelijk op te lossen.
De ethische oplossing zou zijn om dit wereldwijd uit te rollen. Al vrees ik dat er wat druk van de politiek nodig is om dit daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.
Een boete is genoeg, (enkele miljarden) maar ik vrees dat dit niet gebeurd.

Mijn advies?

Laat de dealer straks het nieuwe gaasje maar monteren en de nieuwe software inlezen. Ben je in ieder geval van die foutieve software af. En dan duimen dat er een nieuwe katalysator onder komt.

Bang voor vermogensverlies?

Ik ben persoonlijk van mening dat een diesel superieur is ten opzichte van het andere brandstoffenpallet. Er komt geen extra warmte vrij bij het toevoegen van een turbo. En de piekdruk stijgt ook niet zo explosief als een otto-motor dit doet.
Dat is uiteraard allemaal het verschil van het thermische proces. Maar betekent ook dat je niet bang hoeft te zijn er nog even wat extra PK uit te halen.
In de dagelijkse praktijk ga je het vermogensverlies niet merken, maar wil je er niet onder lijden, twijfel dan niet om er 150 tot 175 pk van te maken. De extra stress voor je hoofddrijfwerk is miniem. En je vaart er beter en schoner bij dan met de standaardsoftware zonder nieuwe katalysator.

Dit kan toch prima in het lopende topic?
Nu krijg je de discussie op 2 plekken...
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5486621,5531973#msg-5531973

JP2010 zei:

Die krijg je sowieso, op het moment dat iedereen zich buiten dit forum afvraagt wat er gaat gebeuren met hun auto. Het deel wat hier kijkt hoeft dan niet meer te posten.
Maar ik wil het ook wel een keertje kopiëren hoor. ;)

Is dat ook wat BMW-power bedoelde?

JP2010 zei:

Die krijg je sowieso, op het moment dat iedereen zich buiten dit forum afvraagt wat er gaat gebeuren met hun auto. Het deel wat hier kijkt hoeft dan niet meer te posten.
Maar ik wil het ook wel een keertje kopiëren hoor. ;)

Is dat ook wat BMW-power bedoelde?

" NOx is geen vast getal wat uit de motor komt maar afhankelijk van de plaats waar wordt gemeten. De samenstelling van onze lucht is overal ter aarde anders. In de Amazone zal een VW TDI dus heel weinig NOx uitstoten. En heel veel in drukbevolkt gebied."

Ok.. ik dacht het eindelijk te snappen....weer mis...

Nissan GT-R zei:
*KNIP*
*KNIP*
Heeft dit er niet ook mee te maken dat het niet in Europa wordt doorgevoerd? Zoals ik het lees wordt de NOx omgezet in o.a. CO2 en neemt dus de CO2-uitstoot toe. En laat dat nu hier de uitstootnorm zijn en niet NOx.

[size=x-large]Duizenden Nederlanders delen claims uit aan Volkswagen[/size]

[size=small]Niet alleen het Amerikaanse schandaal kwam naar Europa en dus ook Nederland. De claimcultuur lijkt ook te zijn meegewaaid.

Nederlandse eigenaren van sjoemeldiesels kunnen aankloppen bij Stichting Volkswagen Audi Claim. De organisatie, die afgelopen jaar al Pon wilde aanklagen voor 800 miljoen euro, verwerkt alle aanmeldingen om deze vervolgens te bundelen.

Hoewel het me sterk lijkt dat sjoemeleigenaren ook maar iéts geven om dit schandaal (als in milieu), zijn er toch 5000 Nederlanders die een claim tegen Volkswagen willen indienen. Dit meldt BNR vanmorgen. Naast particulieren zitten tussen de aantallen ook bedrijven en leasemaatschappijen.

In april zal er een rechtszaak plaatsvinden. Dit om getuigenverklaringen binnen te vissen. Eenmaal gebundeld, wordt de ‘schade’ berekent per auto. Volgens de stichting zijn dit bedragen tussen de 3- en de 6.000 euro per model. Op 19 april zal duidelijk worden of de claims van de stichting doorgezet kunnen worden.[/size]

https://www.autoblog.nl/nieuws/duizenden-nederlanders-delen-claim-uit-aan-volkswagen-83535

Volkswagen AG – in Nederland Pon Dealer Groep BV – treft nu de maatregel dat de software van uw auto wordt “ge-update”. In Nederland een terugroepactie voor 160.000 auto’s. Maar 1 feit staat vast: uw auto daalt absoluut in waarde. Minder vermogen, minder koppel, meer verbruik & een besmet merk, dus een lagere restwaarde. Deze schade moet verhaalt worden op Volkswagen, hetgeen wij voor u gaan doen.

Meld u daarom direct & gratis aan bij de grootste claim-organisatie in Europa.
https://www.volkswagenaudiclaim.nl/

JP2010 zei:
Volkswagen AG – in Nederland Pon Dealer Groep BV – treft nu de maatregel dat de software van uw auto wordt “ge-update”. In Nederland een terugroepactie voor 160.000 auto’s. Maar 1 feit staat vast: uw auto daalt absoluut in waarde. Minder vermogen, minder koppel, meer verbruik & een besmet merk, dus een lagere restwaarde. Deze schade moet verhaalt worden op Volkswagen, hetgeen wij voor u gaan doen.

Meld u daarom direct & gratis aan bij de grootste claim-organisatie in Europa.
https://www.volkswagenaudiclaim.nl/

Minder vermogen? Minder koppel? Meer verbruik? etc... Moet allemaal nog maar blijken.

Die spelling

Inderdaad, dit is janken voor je geslagen wordt. Maar, zoals gezegd, er zal wel wat te halen zijn door deze organisatie.

Boppie zei:
Inderdaad, dit is janken voor je geslagen wordt. Maar, zoals gezegd, er zal wel wat te halen zijn door deze organisatie.

Ja, maar dat doe jij nu toch ook? Het is nog helemaal niet gezegd dat wat ze daar claimen onzin is en het inderdaad om aasgieren gaat.

Uit tests met TDI's blijkt dat er wel degelijk sprake is van vermogensverlies:
https://uk.businessinsider.com/vw-diesel-engines-power-lose-without-cheating-software-2015-10?r=US&IR=T

Dat kan ook vriendelijker. Ik zeg niet dat het onzin is of dat het aasgieren zijn.

Die test zegt mij weinig. Dat is nu. Wat doet de auto nadat hij de correctie van VW heeft gehad. Zolang dat niet getest is, is het janken voor je geslagen wordt.

Boppie zei:
Die test zegt mij weinig. Dat is nu. Wat doet de auto nadat hij de correctie van VW heeft gehad. Zolang dat niet getest is, is het janken voor je geslagen wordt.

We gaan het meemaken! :)

Precies:).

Het is te hopen dat ze eruit komen. Er zijn veel mensen afhankelijk van VW die er vrij weinig aan kunnen doen.

[size=x-large]Sweden opens fraud probe into Volkswagen emissions scandal[/size]

[size=x-small]Automotive News Europe | January 12, 2016 12:46 CET[/size]
[size=small]STOCKHOLM (Reuters) -- A Swedish prosecutor said on Tuesday he had opened a preliminary fraud investigation into Volkswagen Group over the German carmaker's emissions test cheating scandal which has affected up to 11 million vehicles worldwide.

Sweden's National Unit Against Corruption said the preliminary investigation was regarding serious fraud and the keeping of false records.

"The investigation will also address the conditions for the imposition of a corporate fine," it said in a press release.

A spokesman for Volkswagen in Sweden welcomed the investigation and denied the Swedish branch of the company was guilty of the accusations.

Volkswagen, having admitted to using software to conceal the level of toxic emissions from some of its diesel vehicles in the U.S., faces billions of dollars in claims from owners of vehicles with similar software installed around the world.

A federal judge in California is overseeing more than 500 lawsuits filed against the German automaker over the scandal.

The U.S. Justice Department sued Volkswagen last week under the Clean Air Act seeking up to $46 billion. The company also faces investigations by 47 state attorneys general.[/size]
https://europe.autonews.com/article/20160112/ANE/160119897/sweden-opens-fraud-probe-into-volkswagen-emissions-scandal

[size=x-large]VW CEO Mueller blunders by blaming emissions rigging on 'technical problem'[/size]

[size=small]
Mueller's remarks were 'misinterpreted,' VW says.

Photo credit: Bloomberg
January 12, 2016 16:49 CET

DETROIT (Bloomberg) -- Volkswagen Group CEO Matthias Mueller is struggling find the right tone on his first official U.S. visit, where he is under pressure to placate lawmakers and regulators to emerge from the emissions-cheating scandal.

In an interview with National Public Radio at the Detroit auto show, Mueller said VW "didn’t lie" to regulators when first asked about irregularities between test and real-life emissions in its diesel cars.

The issue, related to rigging engines to cheat on emissions tests, was instead caused by "a technical problem" and stemmed from a misinterpretation of U.S. law, the CEO said, appearing to downplay the company’s role in actively deceiving regulators.

Mueller then questioned the reporter's assertion that Americans believe there are ethical issues within the company: "I cannot understand why you say that."

VW asked for a second chance after the public radio network aired the comments, which were made at a VW event Sunday evening, on its "Morning Edition" program, a staple of the commute for many U.S. professionals. Mueller apologized in the follow-up interview on Monday, citing noisy surroundings in the first conversation.

"We fully accept the violation," he said. "There is no doubt about it," and the company is doing its "utmost" to resolve the issue.

Chaotic environment

VW defended Mueller, saying the comments were a misunderstanding stemming from the chaotic environment at the event.

"This was a very extreme situation in which this interview took place," spokesman Claus-Peter Tiemann said by phone. "Mueller was standing in a crowd of journalists with questions being shouted at him in different languages. One question obviously was misinterpreted, taken out of context maybe, so the interview was redone."

VW obfuscated for nearly a year before admitting to regulators that it had installed software to bypass pollution tests in its diesel cars, the EPA said in September. Its relations with the agency have been strained since then, and there’s still no confirmed solution for how to fix about 480,000 cars with 2.0-liter diesel engines in the U.S.

The company might be able to fix about 430,000 of the vehicles by adding a newly-developed component to neutralize the smog-inducing nitrogen oxides in the emissions, Mueller said on Sunday. Still, the actual number could vary and depends on the EPA’s approval, he said.

"We have worked night and day to find solutions. Not only technical solutions," Mueller said in the followup interview with NPR. "It’s a lot of work for the lawyers and also for the press department."

Opera ball

The to-and-fro is indicative of Volkswagen’s response to the scandal, which is being steered largely by company veterans while customers have had to wait as the carmaker figures out what to do with the affected vehicles.

Mueller has cultivated a relaxed image in Germany, a stark departure from the stern presence of his predecessor Martin Winterkorn. In October, he encouraged Volkswagen employees to be more open and cooperative, with the goal of making the company "more fun to work for."

The public-relations gaffe was the latest in a series by Mueller, who has come under criticism for waiting nearly four months to meet U.S. regulators while at times giving the impression that the crisis wasn’t his top priority.

The 62-year-old Volkswagen veteran, who previously ran the Porsche sports car brand, was photographed with a bottle of champagne at the Leipzig Opera Ball shortly after he took over as CEO in the wake of the scandal. He then turned up a few weeks later smiling on the sidelines of a car race in Bahrain. He also cut short his appearance on Volkswagen’s third-quarter earnings call to join German Chancellor Angela Merkel on a trade trip to China.

Last year Mueller suggested to a group of journalists in Stuttgart, Germany, that he was too old to succeed then-CEO Martin Winterkorn. He later said he’d been misunderstood. Then during Porsche’s annual earnings press conference he let slip plans for an all-electric vehicle. Though he evaded follow-up questions, the unit showed the car months later at the Frankfurt motor show.

With meetings looming Wednesday in Washington D.C. with lawmakers and Environmental Protection Agency head Gina McCarthy, Mueller must now convince authorities that he’s taking them seriously and their concerns are being addressed, said Stefan Bratzel, director of the Center of Automotive Management at the University of Applied Sciences in Bergisch Gladbach, Germany.

“Not all has gone smoothly since he took the scepter, especially with the U.S. authorities,” Bratzel said. “It’s important to admit that there actually were untruthful answers, that there was deception.”[/size]

https://europe.autonews.com/article/20160112/ANE/160119887/vw-ceo-mueller-blunders-by-blaming-emissions-rigging-on-technical

[size=x-large]Volkswagen's diesel fix plan rejected by California regulators[/size]

[size=small]
January 12, 2016 19:34 CET

DETROIT (Reuters) -- The California Air Resources Board said it rejected Volkswagen AG's plan to fix 2.0-liter diesel cars with software that allow them to emit up to 40 times legally allowable pollution.

VW's proposed fix was not adequate or fast enough, it said in a statement. The board said that it would continue its investigation as well as talks with VW to find a fix.

CARB did not assess any immediate penalties, but it issued a new notice that VW had violated California air quality regulations.

VW CEO Matthias Muller is meeting with Environmental Protection Agency chief Gina McCarthy on Wednesday to discuss the emissions scandal that impacts nearly 600,000 vehicles in the United States and up to 11 million vehicles worldwide.
[/size]

https://europe.autonews.com/article/20160112/COPY/301129924/volkswagens-diesel-fix-plan-rejected-by-california-regulators

Ik snap dit niet helemaal.
Natuurlijk weet ik ook niet meer dan ik heb gelezen o.a. in die openbare brief uit California, maar het lijkt er verdacht veel op dat het een papieren proces is.
Waarom niet gewoon een aantal betroffen auto's aan laten passen door VW en dan ECHT testen of ze aan de eisen voldoen?
Waar gaat het hier om? Om echt schonere auto's of om een plan dat slim genoeg geschreven is en goed genoeg verkocht door VW dat een of andere ambtenaar het goed vind?

In Duitsland is de oplossing door de TUV getest, dan weet je tenminste waar je aan toe bent..

PS. ik heb op een Amerikaanse autoblog speculatie gelezen dat het probleem vooral de tijd was, volgens hen wilde VW er 2 jaar over doen om die auto's te upgraden en dat duurt de instanties te lang. De sarcastische opmerking die volgde was dat deze stap het waarschijnlijk alleen maar langer zal laten duren.

Tja, een "oplossing" waarmee de wettelijke eis 40x overschreden maakt in de VS ook weinig kans.

Volgens mij staat dat er ook niet. Er staat dat ze een oplossing hebben voor de auto`s die met sjoemelsoftware tot 40x de limiet overschrijden.

[size=x-large]VW CEO faces crucial meeting after California board rejects diesel fix[/size]

[size=x-small]January 13, 2016 10:57 CET[/size]
[size=small]FRANKFURT (Bloomberg) -- Volkswagen Group CEO Matthias Mueller faces a crucial meeting today with U.S. regulators to discuss ways out of its emissions-cheating crisis, a day after the California Air Resources Board rejected its initial proposed diesel engine fix.

California spurned the automaker's December recommendation for how to fix 2.0-liter diesel engines as "incomplete."

VW said it will present a reworked plan to the U.S. Environmental Protection Agency (EPA) at the meeting in Washington. Mueller is scheduled to meet with EPA chief Gina McCarthy and members of Congress this morning local time.

VW is in the midst of complex technical talks with the California board and counterparts at the EPA about how to repair about 480,000 diesel cars. The EPA said Tuesday it agreed that VW's plan can't be approved.

"The message from the regulators to VW couldn't be clearer -- you need to come up with a better plan," said Frank O'Donnell, president of Clean Air Watch, a Washington environmental group. "VW has mistakenly thought it could resolve this on the cheap."

On its website, California said it determined that there was "no easy and expeditious fix for the affected vehicles." "Volkswagen made a decision to cheat on emissions tests and then tried to cover it up," Mary Nichols, chairwoman of the state board, said in an emailed statement. "They need to make it right."

Diesel data

Volkswagen responded that it had asked California last month for an extension to submit additional information and data about the turbocharged direct injection, or TDI, diesel engines. "Since then, Volkswagen has had constructive discussions with CARB, including last week when we discussed a framework to remediate the TDI emissions issue," VW said in an emailed statement.

The California board said it and the EPA will continue to evaluate VW's technical proposals.

The rejection closely followed a bumble by CEO Mueller on Sunday, before the Detroit auto show. During an interview with National Public Radio, the CEO appeared to dismiss the crisis by saying VW "didn't lie" to regulators about what amounts to a "technical problem." When the interview aired Monday morning, VW asked NPR for a do-over, where Mueller blamed a noisy atmosphere for his earlier comments. He apologized on behalf of the automaker, hewing more closely to comments he had made in a Detroit speech on Sunday night.

On Monday evening, Mueller had dinner with Republican Senator Bob Corker of Tennessee. VW has a manufacturing plant in Chattanooga, which is undergoing a major expansion. Corker said VW views the meeting with EPA as "very important."

"They understand fully the order of magnitude of mistakes that have been made and my sense is they are very committed to resolving this in an appropriate way," Corker said in an interview Tuesday, before the California board announced it had rejected VW's recall plan.

Demand for documents

Mueller met Tuesday with Representative Tim Murphy of Pennsylvania, the House Republican leading a congressional inquiry into the emissions cheating. Murphy, chairman of the Energy and Commerce Committee's investigations subcommittee, said that he urged Mueller to deliver documents that he said have been tied up by German privacy rules.

"I made it clear I want those documents," Murphy said in an interview, adding that VW has already given the panel a lot of other information. He said he wants to find out what happened and make sure it's corrected. Murphy said he's not pushing for a debilitating fine on Volkswagen. "I don't think anybody wants to see the elimination of the company," he said.

Mueller's appearance in Detroit and in the nation's capital mark his first trip to the U.S. in his new role as CEO. Mueller, the former head of VW's Porsche sports-car unit, was named CEO in September after Martin Winterkorn was forced out as the "dieselgate" scandal erupted.

European approval

Fixes prescribed for Europe haven't translated into U.S. approval because of the tougher emissions standards in North America, which is the reason why Volkswagen began cheating in the U.S. in the first place.

In Europe, the company's proposed fix for 8.5 million diesel engines was approved a month ago. For most vehicles in Europe, software upgrades will suffice, while others will get a tube with mesh on one end to regulate air flow. VW estimated that repair would take less than an hour to complete. Germany took the lead on signing off on the technical proposal, which encompasses a range of engine sizes including the 2.0-liter variant now contested in the U.S.

In the U.S., beyond developing an effective repair for each of the three types of non-compliant 4-cylinder engines, VW must document any adverse impacts on vehicles and consumers. VW will also have to fix about 85,000 Volkswagen, Audi and Porsche 3.0-liter diesel engines. And because the emissions scandal centers on Volkswagen's use of a sophisticated "defeat device" to skirt regulations, any proposed remedy -- whether that's retrofitting cars with new parts or revising software codes -- will need to be tested by California and EPA technicians before the plan is rolled out to consumers.

Auto dealers and their customers need answers soon, said Mike Jackson, CEO of AutoNation Inc., the largest U.S. auto dealership group. "A lot of patience has been extended, but ultimately we need answers," said Jackson, whose company has six VW stores. "We have customers asking us how their vehicles are going to be pulled into compliance, and the sand is running through the hourglass."[/size]
https://europe.autonews.com/article/20160113/ANE/160119845/vw-ceo-faces-crucial-meeting-after-california-board-rejects-diesel

https://europe.autonews.com/article/20160112/ANE/160119887/vw-ceo-mueller-blunders-by-blaming-emissions-rigging-on-technical?cciid=internal-anehome-mostright

Mueller: "We didn't lie"

Blunder die miljoenen Amerikaanse forensen op weg naar hun werk hoorden in een ochtendprogramma.

VW later met excuses: "Maar er was herrie toen die vraag werd gesteld!"

Mooie reactie van lezer:

It seems that VW not yet fully understand their misconduct!
Das Auto, Das Chef, Das Thechnical Problem und Das wusten wir nicht.

https://europe.autonews.com/article/20160112/ANE/160119887/vw-ceo-mueller-blunders-by-blaming-emissions-rigging-on-technical&cciid=internal-anehome-mostright

[size=x-large]STICHTING VOLKSWAGEN CAR CLAIM GROEIT[/size]

[size=x-small]14 januari 2016 | 08:59 | Tekst: ANP[/size]
[size=small]
Circa 60.000 gedupeerde Europese klanten van het geplaagde Volkswagen hebben zich aangemeld bij de stichting Volkswagen Car Claim, zo meldden Duitse media donderdag. De stichting bundelt schadeclaims van Europese bezitters van Volkswagens, om zo collectieve rechtszaken aan te spannen vanwege de uitstootfraude bij het autoconcern.

Advocaat Julius Reiter treedt als wettelijke vertegenwoordiger op namens de duizenden Volkswagenrijders. Zijn advocatenkantoor organiseerde de collectieve actie tegen Volkswagen, die wordt uitgevoerd volgens een Nederlands stichtingsmodel.

Reiter schat dat het schadebedrag van de VW-rijders die zich bij de stichting hebben aangemeld 10 miljoen euro bedraagt. Volgens hem toont de aanhoudende belangstelling voor de stichting aan dat klanten niet tevreden zijn met de maatregelen die Volkswagen tot nu toe heeft genomen.
[/size]
https://www.autoweek.nl/nieuws/35724/60000-vw-rijders-melden-zich-voor-claim

[size=x-large]Volkswagen slipt ook weg[/size]
do 14 jan 2016, 13:08
[size=small]Het aandeel Volkswagen zat op de beurs in Frankfurt ook in zwaar weer. Het nieuws over een mogelijk onderzoek naar emissiefraude bij de Franse branchegenoot Renault liet zijn sporen na bij het Duitse autoconcern.
De koers van Volkswagen viel rond één uur 4% terug na eerder nog dieper in het rood te hebben gestaan.

Het Duitse autoconcern kwam vorig jaar in een negatief daglicht te staan vanwege het schandaal met de manipulatie van dieselmotoren.
In Amerika is een officieel onderzoek gestart naar de fraude van Volkswagen met illegale software waardoor de dieselauto's in laboratoriumtesten schoner leken dan ze in daadwerkelijkheid zijn.[/size]
https://www.telegraaf.nl/dft/25006697/__Volkswagen_slipt_ook_weg__.html

Terug
Bovenaan