Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 15-10-2022)

Leuk je eindelijk eens gesproken te hebben JP! Ik heb ook je Delta op de foto, zal hem tzt hier ook plaatsen! Al met al, ondanks het dak, vind ik je Delta kei tof zeg! Prachtige wagen! (y)
 
Ja ik heb je auto zien staan. Herkende hem aan de wielen. Na de laatste parade van de Lancia's zag ik jullie groep niet meer?
Ik heb meer mensen gemist die er wel waren.

Op de baan, man man! Vermogen is 1 ding, ik heb niet de meest briljante wegligging. Wordt erg nerveus achterzijde bij aanremmen en ook maar minimaal insturen tegelijk. Op een gegeven moment gleed ik over 4 wielen tegelijk een bocht in, dat was iets teveel van het goede. Dus ik moet duidelijk het onderstel nog eens aanpakken. Ook mijn rijlijnen mogen wel stukken beter.
Verder wel mooi het vermogen/de snelheid kunnen vergelijken ten opzichte van andere auto's. Helemaal als je het rechte stuk op komt bijvoorbeeld. Een aantal mooie circuitbakken had wel minder acceleratie, maar waren op andere fronten superieur en daardoor niet bij te houden.
Mijn bijrijder werd misselijk, dus ik heb wild genoeg gedaan.
De remmen hielden zich stukken beter dan gedacht. Fading? No way! Wel ging het stuur in de laatste rondjes trillen bij het remmen. Een andere Deltarijder had al vrij snel fading op zijn meer originele remmen. Nergens last van, dus tevreden over hoe de remmen zich hebben gehouden.

In de parade van de Lancia's viel plots heel het vermogen weg van mijn auto. Ik dacht WTF het zal toch niet?? Volgas een bocht uit en opeens was de auto stil. Dus koppeling in, naar de zijkant van de baan sturen, meters checken. Hmm maakt nog toeren, alles lijkt nog aan. Rustig gas en doet het ook nog gewoon. Benzinemeter: lampje aan! Ah wellicht gewoon even niet genoeg brandstof.
en oe wat zuipt dat ding als je gaat trappen.
Mijn bijrijder vroeg zich af of het allemaal wel goed is voor de auto en of ik het niet zonde vind er zo mee om te gaan. Nou nee, dit is waar je zo'n auto voor hebt. Hier kan het, hier mag het, dus hier doen we het.

Nu eerst eens beraden over wat lessen circuitrijden, die kan ik goed gebruiken.
 
Wij waren nogal vroeg. De Lancia parade heb ik nog even gekeken, daarna zijn we vertrokken. Vermogen/wegligging verhouding is bij mij ook niet helemaal juist. Ja, hij ligt zeer lekker op de weg, maar het vermogen maakt deze auto zo absurd bloedsnel, dat je continu wel heel erg veel hebt af te remmen en de hoek hebt in te gooien. Maar... onderstuur kent die gewoon niet! Geniaal.

Was die Lancia parade trouwens kosteloos?
 
Mooi dat de remmen nu naar tevredenheid werken. Verder ook leuk om te lezen dat je ook daadwerkelijk gebruik maakt van je upgrades. Ik zou er alleen niet aan moeten denkend hoe zuur het zou zijn als je ergens de bocht uitvliegt.
 
Als je lid bent van de club kon je kosteloos de parade meerijden. Er werd vooraf gezegd rustig aan te doen. Dat is niet iedereen gelukt haha.
 
Fijn dat je nu eindelijk kan Genieten (met grote G ;)) van je auto. (y)

Wat ben je verder nog van plan qua upgrades eigenlijk?
 
Wat ben je verder nog van plan qua upgrades eigenlijk?
Upgrade 1 is het spuitwerk.
Daarna denk ik dat ik het onderstel ga doen. Dus antirollkit, powerflex rubbers, en stuggere veren. Al denk ik dat het schipperen blijft voor een circuitdag als je niet wilt verlagen. Ow en nog een demper extra er op zetten, want maakt best wat herrie voor dagelijks gebruik.
Dan is de basis wel af en gaan we voor het serieuzere werk. Plannen zat nog! Onder andere de hele motor opnieuw met gesmede zuigers, andere drijfstanglagers en de hele mikmak en daarna de turbo maximaal benutten (en ruim over de 300pk eindigen), ander LSD van Quaiffe, grotere remmen achter (en wie weet voor ook nóg groter), het interieur volledig opnieuw laten bekleden, 6 bak van Fiat Coupe monteren, als allerlaatste stap audio upgrade.
Tussendoor wellicht nog wat kleinere dingen zoals custom klokken/meters in het dashboard, olie- en turbodrukmeters monteren in de asbak
Ik heb ook nog wat contact met iemand in Spanje die wat delen (bv motorkap, zijpanelen) in polyester na kan maken. Scheelt weer wat gewicht en roest. Even kijken of we dat op de rails kunnen krijgen, want er is een minimumafname van toepassing.
 
Al zoekende naar wat foto's en/of filmpjes van Viva Italia kwam ik jouw 'thread' hier tegen. Leuk en mooi werk dat je aan deze (en de rode) Delta hebt gedaan!

Ik kwam jullie op de snelweg al tegen en heb tijdens de parade ook grotendeels vlak achter jullie gereden. Zelf rijd ik in een donkerrode Thema i.e. turbo 16v uit 1990.

Je lijnen op het circuit kan je zeker nog aan werken ;) , maar vermogen heb je al zat. Zelf ben ik niet onder de derde versnelling geweest, ook niet in de langzame bochten. Na een paar seconden voor het turbo-gat kon ik zo de meeste turbo-loze Lancia's wel voorbij op de rechte stukken, maar jij was dan al wel weer een paar tientallen meters weggelopen.

Mijn Thema heeft helaas erg weke dempers op het moment, niet echt wat voor op een circuit. Desondanks ging het best lekker en binnenkort komt er waarschijnlijk een nieuw setje dempers onder, dus kan ik ook wat beter de bochten door volgend jaar. (y)
 
Aan de rode heb ik niets gedaan, die is van iemand anders.

Ik heb je achter en een beetje naast mij zien rijden tijdens de parade, je had er wel zin in. Het was alleen wel erg druk om ons heen. Verschil in acceleratie was wel goed merkbaar, ook met andere auto's tijdens de parade. Zat vermogen wil ik het niet noemen, hij is nu behoorlijk geknepen om de motor te sparen. Van je wegrijden kostte niet heel veel moeite nee.

Nog wat fotootjes voor de liefhebbers (eerlijk gejat van andere fotografen).

ddf0hs.jpg


rveiyr.jpg


2vuy4ok.jpg

Ben jij dat hier?

11uf04o.jpg


2m2e3y0.jpg


24ynsrc.jpg
 
Ha, wat een leuke foto's , volgens mij is die van het Circuit vanuit een Y10 gemaakt :T

420, mooie Thema had je!
De foto's komen van de FB pagina "Lancia Liefhebbers. Lancisti" , ik herken mijn foto's namelijk :)
 
Pjotr, dank je! Ook voor de mooie foto's. (y)

Leyke Y10 hebben jullie, ook een zeldzaamheid aan het worden.

Iemand misschien nog ergens wat filmpjes van 'ons' gezien?
 
Och en nu is er een megaprobleem! Allemaal gebonk vanaf de voorzijde.
Blijkt net dat de accu los is gaan zitten. Morgen eens even kijken of ik ergens het juiste gereedschap kan vinden om hem weer vast te zetten.

Mooi dat het remprobleem opgelost lijkt. Wel bizar dat je daar zo lang mee moet rondlopen.
Dit is zeker te bizar voor woorden. Bijna 6 jaar en diverse garages verder, moet ik zelf met iets aankomen dat ik via iemand anders heb ontdekt.
En dat is dan eigenlijk nog iets waarvan je denkt dat het in de top 5 moet staan van wat je gaat controleren als iemand met deze symptomen langs komt. Allerlei remupgrades gedaan voor niets. Blij dat het is opgelost, maar ergens ook weer wat teleurgesteld in de zelfbenoemde experts.

Iemand misschien nog ergens wat filmpjes van 'ons' gezien?
Ik nog niet. Als je wat vindt, laat het me weten! Ben ook erg benieuwd.

Nog een paar om het af te leren dan ;)

zswcwy.jpg


289kcag.jpg


jpzdpv.jpg



Nog wat nieuws over de 1.6. De kokerbalken zijn inmiddels gelast en weer dicht. Enkel moet er nog een plaat ingezet worden onder de bijrijdersstoel. Daar bleek de bodem zo slecht dat men er meteen een heel stuk uit wil slijpen en vervangen. Dat laatste moet nog even gedaan worden. Ik zal dan ook kijken of ik wat foto's kan maken. Ziet er dus naar uit dat de 1.6 er dan weer even tegenaan kan.

Binnenkort ook even wat bedrijven gaan bezoeken voor het spuitwerk.
 
Weinig echt nieuws.

Zoals het er nu naar uitziet ga ik over 2 weken naar een aircoboer om (hopelijk) het laatste probleem met de airco te fixen.

Verder heb ik nog een 2e hands set extra Brembo remklauwen en achterremmen van de Fiat Coupe 20vt gekocht. Dan kan ik die tzt alvast in kleur laten spuiten of coaten en later omruilen met die er nu op zitten. Hoeft de auto er niet voor stil te staan. Wat er af komt kan dan weer verkocht worden, of op de plank als reserve.
https://www.ebay.de/itm/292084874467?_trksid=p2060353.m2748.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Verder vond ik op ebay nog een mooie strip voor de zijkant (b-stijl) van de auto. Naast de deuren zit een zwarte rechtopstaande strip met de tekst HPE. Degene die ik op ebay vond was nog nieuw. Nergens meer te krijgen, dus ik was blij er een gevonden te hebben. Hoewel ik er eigenlijk 2 moet hebben.
https://www.ebay.de/itm/112231488915?_trksid=p2057872.m2748.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

vg0qb4.jpg


b52x5s.jpg


Zoals je ziet was de blijdschap van korte duur. De klojo van een verkoper heeft dit in een plat stuk karton opgestuurd. Lekker handig met opstaande randjes, die zijn nu zowel boven als onder gebroken. Vervolgens open ik een geschil en krijg ik doodleuk als reactie dat men de boel altijd erg goed verpakt. Ja hoor! Dit had gewoon in een doos gemoeten met vulmateriaal om te voorkomen dat die hoekjes afbreken. Je bent echt een regelrechte klojo als je dit zo gaat opsturen. Gelukkig heb ik mijn geld terug gekregen, maar zie nu maar eens een andere nieuwe te vinden.
Gelukkig hoef ik niet meer te zoeken. Via het altijd handige Facebook met zijn liefhebbers groepen vond ik iemand die mij voor beide zijden nog aan nieuwe kon helpen :). Die heb ik dan ook in Assen van hem gekocht.
Ik heb nog een set via een andere groep gekocht, een gebruikte set voor de rode HPE man, maar die schijnt zoek te zijn geraakt met de post.

Verder staat de boel op een laag pitje in afwachting van het spuitwerk. Even de remmen tussendoor kopen was wel een twijfelgeval omdat ik het geld eigenlijk apart moet houden nu. Anderzijds, zie die sets maar eens te vinden. Zo vaak worden ze niet aangeboden.
 
De 1.6 laat mij even in de steek. De einddemper is er af gevallen. Ding is puur doorgeroest. Dus komende week maar even een nieuwe pijp zien te scoren.
a2u64p.jpg


28v39cn.jpg


Ook nog andere ontwikkelingen. Ik hoop komende week weer een andere Delta HF turbo te gaan kopen. Maandag of dinsdag even gaan bekijken.

Ow en er zijn ook mensen die de spullen wel correct verpakken:
ap9yrr.jpg


En als laatste wacht ik nog op een prijs van een lokale spuiter waar ik gister even langs ben gereden. Toevallig ook iemand die vroeger een Delta 1.6 heeft gehad.
 
Vandaag gaan kijken bij een andere Delta. Verkoper laten weten dat ik hem koop! Hij was akkoord, dus we hebben een deal. Later deze week even verder afhandelen. Nu nog even bedenken wat ik met de auto ga doen precies.

Van de 1.6 wordt woensdag de uitlaat gedaan, als er iemand komt opdagen tenminste.
 
Het betreft een auto met wat werk. Dus aanvankelijk dacht ik van kaal trekken dat ding voor onderdelen. Er zitten wat delen op waar mensen uit mijn omgeving naar zoeken. Financieel had dat zeer makkelijk uit gekund.
Maar toen ik gisteren de auto heb bekeken vond ik het zonde. De auto staat nog zeer goed in de lak en is ook niet totaal doorgeroest. Naar mijn idee is ie het gewoon waard om weer opgeknapt te worden. Een goede body naar de sloop doen is ook weer zo zonde en voor het interieur heb ik nog wel het eea liggen mocht dat nodig zijn. Op termijn zie ik dan wel wat ik er mee doe. Ik zet hem gewoon over een tijdje te koop en zie vanzelf wat mensen bieden. Uit elkaar kan ie natuurlijk altijd nog. Zolang ie niet in de soep loopt behouden de onderdelen hun waarde wel.
Vrijdag schrijf ik hem over en maak ik verdere afspraken met de garage waar ie nu staat. Vrijdag post ik dan ook wat foto's hier.
 
De 1.6 heeft vandaag een nieuwe uitlaat gekregen, thuis voor de deur. Kwam er wel achter dat het laswerk aan de dorpels bepaald niet netjes is gedaan. Ik kon aan beide achterzijde er zo weer een gat indrukken, totaal verroest en onaangeroerd leek het. Mij lijkt het niet handig dat de dorpels open blijven, dan komt er vocht in en roest het net zo hard weer. Daar ga ik nog even achteraan. Moet sowieso nog even achter die knakker aan, want er zou nog iets gedaan worden, maar reageert niet om een afspraak te plannen.

2wnwa5y.jpg


2hhfabn.jpg
 
Vandaag dan de auto op mijn naam geschreven.
Ik heb nog een HF gekocht. Een blauwe HPE uit 1997 met motorschade vanwege een gebroken riem. Wat is dat toch met die riemen? Of zijn het de eigenaren die graag Russische roulette spelen?
Aanvankelijk wilde ik de auto kopen om uit elkaar te trekken. Hier zit bijvoorbeeld nog een elektronisch geregeld onderstel op, dat is met gemak voor minimaal 500 euro weer te verkopen. Toen ik de auto echter ging bekijken vond ik de staat toch wel zo goed, dat ik heb besloten de auto op te knappen.
Volgens de vorige eigenaar is de auto een jaar of 4 geleden nog gespoten en dat is hem ook af te zien. De lak is echt nog helemaal super, beter dan op mijn andere 2. Voor het echte mooi zou de auto een goede detailbeurt moeten krijgen, de bumpers zijn niet echt zwart meer, dan ziet ie er echt bijna als nieuw uit van buiten. Ook de onderkant zag er niet totaal verroest uit. Mijn huidige 1.6 is er slechter aan toe.
Het interieur heeft wat gebruikerssporen, maar heel schokkend wil ik het ook niet noemen.
Auto staat nu nog bij de garage waar de vorige eigenaar hem in onderhoud had de afgelopen paar jaar.
De kop is er af gehaald en men gaat komende week voor mij uitzoeken hoe erg de schade is en doen mij dan een voorstel voor reparatie.

Verder nog even kijken of ik nog dingen over ga zetten die ik nog heb liggen. In principe heb ik echt alles nog liggen om bv het interieur te voorzien van carbon dashdelen, spoilers, wielen. Maar goed nu is ie volledig origineel, op een turbodrukmeter na. Eerst maar eens zo houden en het telefoontje van de garage afwachten.

Dan nu tijd voor wat foto's.
2zzrv9c.jpg


2lc45k3.jpg


s5jxnt.jpg


2n6w5mg.jpg


33bpjip.jpg


655qhj.jpg


2cmn2tu.jpg
 
oeioei, weer een Delta met motorschade.
Bij je andere auto duurde het iets langer als gemiddeld voordat dat blok lekker liep.;)

Ga je je rijklare delta dezelfde kleur spuiten als hij is?
Dat rood is ook gaaf, zeker icm jouw antraciet kleurige wielen.
 
Dat interieur is goed! Bijzonder modelletje is het aan het worden. JE hebt staan 'nummer 6', maar je hebt er op dit moment 3 in bezit toch?
 
Bij je andere auto duurde het iets langer als gemiddeld voordat dat blok lekker liep.
Wat uiteindelijk heel simpel een pakking bleek. Deze auto is volgens mij nog helemaal origineel, dat zou een stuk makkelijker moeten zijn.

Maar dan heb je nu twee delta's er bij?
Zoals de titel van dit topic al aangeeft: ik heb er nu dus 3 op mijn naam.

Dat interieur is goed!
Heeft wel zo zijn sporen hoor. Ik zag wat tape op de bijrijdersstoel.

JE hebt staan 'nummer 6', maar je hebt er op dit moment 3 in bezit toch?
Nu 3, maar nummer 6 die ik heb gehad/gekocht. Nummer 1 in 2009 voor 4 maanden ofzo, nummer 2 van 2010 tot 2011 precies een jaar, nummer 3 is de blauwe HF die ik nu al weer 6 jaar heb, nummer 4 de 1.6 die ik nu 2 jaar heb, nummer 5 de zwarte sloper die ik vorig jaar zomer kocht en nu naar de sloop is en dan is dit nu nummer 6. Van de 6 waren er dus 5 een HF turbo. Ik heb nu zo'n beetje alle opties en combinaties ook wel gehad.
Wel mooi trouwens. Ik heb nu dus 3 blauwe auto's. Deze laatste is wel een andere kleur blauw. Allemaal met een Recaro interieur, allemaal een andere kleur. Het mooiste en beste interieur zit in de 1.6.
 
Ik vind hem er ook niet verkeerd bij staan, jammer van t blok maar ben benieuwd! Zou inderdaad zonde zijn als de shell naar de sloop verdwijnt.
 
Kleine update.
Helaas van de garage niets mogen horen deze week. Dus maandag dan zelf maar bellen.

Van de week nog even wat onderdelen opgehaald:
2cog1m1.jpg

Zit van alles tussen van rembekrachtiger, nieuwe schokbrekers, remschijven, wat interieurdelen, achterspoiler, stuur, spiegels en meer. Voor 5 tientjes zet ik dat hier wel in de kast. Als ik het zelf niet kan gebruiken, vind ik daar vast wel een keer iemand voor.

En de set Brembo's plus achterremmen binnen gekregen:
2b6ydv.jpg


Daar kan ik op dit moment even niet zo veel mee, dus heb ik in een hoek gegooid.

Voor zaterdag staat nog de afspraak bij een aircoboer. Hopelijk lukt het deze keer om het lek te verhelpen en eindelijk weer een werkende airco te hebben.
Op de planning staat verder even niets in afwachting van de laatste aankoop. Eerst eens zien wat dat mij gaat kosten.
Ik heb een financiële meevaller gehad door mijn platencollectie te verkopen. Ik hoop, of eigenlijk verwacht, het spuitwerk dan ook nog voor september geregeld te krijgen.
 
Ik heb de garage gisteren gebeld en ben geschrokken van hun werkwijze. Men wil echt enkel de kop opknappen.
Toen ik vroeg naar drijfstanglagers werd ik nog net niet voor gek verklaard. Nee joh dat is niet nodig, de riem is op lage snelheid gebroken.
Uhhh ok.... Ik moest het even laten bezinken.
Inmiddels heb ik een besluit genomen, de auto gaat niet bij deze garage worden gerepareerd en zeker niet op deze manier. Ik moet het hen alleen nog zsm laten weten.
Dit is een werkwijze van lik me vestje, niet zo raar dat de riem dan ook gebroken is met deze instelling. Zo kom je als automerk ook wel aan een slecht imago als mensen denken dat het zo prima kan.
Ik heb het de vorige eigenaar ook laten weten. Hij gaf zelf aan dat de auto voor bedrag x gemaakt kon worden daar. Jammer dat dit dus niet kan.
Nu kom ik waarschijnlijk ook op een heel ander kostenplaatje uit om de auto weer rijdend te krijgen. Dat kan dus een probleem worden, want dat is niet de bedoeling. Dan moet ik hem straks uiteindelijk alsnog gaan slopen?
 
Welnee, dat is even makkelijk hoor. Ach, wat is veel geld.... maar goed, alternatieve garage zoeken offerte vragen, uithuilen en opdracht geven.
 
Nee dat had niet uitgemaakt. Ik had de auto toch wel gekocht. De reparatie is ook slechts iets dat ik daarna in overweging zou nemen afhankelijk van de prijs, wat er mis is en wat er aan gedaan moet worden. Op dat laatste loopt het naar mijn idee nu mis, tja dan ga ik even verder kijken hoe of wat. Geen big deal verder voor wat betreft de aankoop.
Wat betreft de reparatie had de garageman gezegd eerst de kop verder te demonteren om te kijken wat er nog mis is. Het is lastig iets bespreken als je niet weet wat er precies moet gebeuren.
 
Bij sommige motoren is het slechts de riem vervangen na een breuk, geen kromme kleppen etc. Bij sommige motoren alleen kromme kleppen. (BMW M60), bij anderen merken/types breken alleen de tuimelaars...(hoeft de kop er niet af) Bij weer anderen is echt alles krom. Dus een 'niet specialist' van deze motoren zal eenvoudig bovenaan beginnen, kop eraf, met het blok in de auto.
 
Waarom deze ook maken/ opknappen???
Gaat je weer een hoop hoop stress opleveren en veel geld kosten wat je er nooit weer voor gaat terug krijgen, kan ik je nu al zo vertellen op voorhand.
Gewoon zoveel mogelijk onderdelen eraf slopen die je denkt te kunnen gebruiken en de rest naar de sloop, en focus je op eentje.
Maar dat is uiteraard mijn mening.
 
Kleine update dan maar weer.
De airco had een lekkage. Bij een bepaalde koppeling ontbraken rubberen ringen. Na het plaatsen van nieuwe was het systeem weer dicht. Vervolgens blijkt dat de pomp niet wordt ingeschakeld. Handmatig de pomp signaal geven werkte wel. Dus de pomp is nog goed en de airco wordt koud. Later kwamen we er achter dat er ergens een stekker ontbreekt. Die heb ik thuis opgezocht en moet ik er nog opzetten. Hopelijk is daarmee het hoofdstuk airco en 5 rondes aan werkzaamheden daaraan opgelost.

Wel een nieuw probleem veroorzaakt. Er is even een baksteun losgehaald om er beter bij te komen. Nu schakelt de bak zeer slecht. Het lijkt alsof het mechanisme iets opgeschoven is.

De recent gekochte Delta wordt ook nog een probleem. De garage is zo voortvarend te werk gegaan dat men reeds werkzaamheden heeft uitgevoerd. Lekker handig zonder akkoord. Zucht.
 
Oef balen zeg! Ik zag je probleem al voorbij komen... Staat ie bij het bedrijf wat je blauwe HF ook gedaan heeft?
 
Dit is een ander bedrijf. Anders hadden we ook niet de discussie gehad over de manier van repareren.
Ik hoop dat men het verder normaal wil oplossen en de auto voor het eerder afgesproken bedrag thuisbezorgt.

Ow en dat het geld kost, joh echt? Mij leek het leuk nog een delta er bij te hebben op de lustrummeeting voor de delta's. En als dat een paar eurootjes kost ach ja. Dat de kosten van een reparatie die je laat uitvoeren er nooit uitgehaald worden bij een latere verkoop snap ik ook wel.
 
Terug
Bovenaan