Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 12-12-2025)

De spanning is uit het topic,

Lijkt mij een schappelijke oplossing, en Paulus, water bij de wijn, je kan het!!

Een goede oplossing denk ik zo, en nu er voor waken niet weer in deze situaties te belanden.
Want nogmaals het is wel bijzonder dat jou dit telkens moet overkomen.

Ja dat is zeker bijzonder en dan post ik nog niet eens alles.

De andere sloper is onbedoeld alvast gesloopt door de vervoerder. Hij kantelde de kar, terwijl ik vanuit de auto aangaf dat remmen niet leken te werken.
Met de deur nog open rolde de auto met mij erin zo naar achteren en kwam de schuur tegen. Hop de deur de verkeerde kant opgevouwen. Die hing naast de motorkap.
Is zoiets dan ook weer mijn eigen schuld?
Ik moet me er eigenlijk niet druk om maken en dat deed ik toen ook niet. Wel zit ik met de situatie dat het enige dat ik echt goed zelf kon gebruiken van die sloper nu stuk is. Helemaal geweldig :rolleyes: Maar dat moet ik volgens jullie dus maar accepteren?

Zat die sloopbak niet vast aan een lier dan?
Wist die vervoerder niet dat het een sloper betrof? (Trouwens, remmen werken achteruit en zonder draaiende motor vaak slecht(er) )

Al mijn projecten zonder draaiende motor zijn met een lier de auto-ambulance op en AF gegaan (en met de deuren dicht)

Tja dat zaakje lijkt me klip en klaar duidelijk Paulus, de transporteur is verantwoordelijk voor deugdelijk vervoer.

A3 White,
:)

Afhankelijk van de vervoercondities waarop de auto is vervoerd kan je misschien nog wat vangen... Obv de Algemene Vervoers Condities binnen Nederland de waarde van de schade met een max van € 3.40 de kilo

Zat die sloopbak niet vast aan een lier dan?
Volgens mij heeft ie hem ook via die manier er met de hand op gedraaid. Dat gaf ie vooraf nog aan het zo te gaan doen.

Wist die vervoerder niet dat het een sloper betrof?
Jawel, hij wist dat het om een auto ging die niet uit zichzelf rijdt, maar wel rolbaar is. Vanwege voornoemde.

(Trouwens, remmen werken achteruit en zonder draaiende motor vaak slecht(er) )
Er was echt helemaal niets. De handrem gaf geen feedback en ging zo helemaal omhoog. Het rempedaal ging zo naar de bodem. De koppeling ging ook erg moeizaam en plakkerig.

Ik zou het openbaar vervoer gaan nemen, of een boek schrijven,
Wat is dat nu weer voor rare opmerking? Ik heb trouwens echt een pesthekel aan het ov.

Kennelijk zelfs als je duidelijk maakt dat remmen niet werken, schijnen er nog mensen te zijn die niet luisteren. Wat kan ik daar aan doen? Ik zat in de auto en had ook echt zoiets van 'lekker handig Sjakie waarom doe je dit als ik aangeef dat niets werkt? F*ck wat nu dit gaat niet goed?'. Ik sprong er uit en probeerde de auto tegen te houden. De deur nog even snel dichtdoen tussendoor ging niet, al was het maar omdat ik zelf niet tussen deur en schuur wilde eindigen. De deurvanger is afgebroken, de deur sluit niet meer en hangt scheef, plaatwerk krom en het voorpaneel is ook verbogen omdat de deur daarin duwde. De schade aan het binnenpaneel leek mee te vallen, maar dat zal blijken als ik straks ga demonteren.

Afhankelijk van de vervoercondities waarop de auto is vervoerd kan je misschien nog wat vangen... Obv de Algemene Vervoers Condities binnen Nederland de waarde van de schade met een max van € 3.40 de kilo
Die zijn in ieder geval niet ter hand gesteld en kunnen dan ook niet gelden. Daarnaast als ik al schade zou willen verhalen, sla ik toch echt een andere weg in dan dit bedrag.

Boh, het lijkt haast wel dat je pech en drama met de Delta's aantrekt zeg! :(

Aan de ene kant mooi dat het zo is opgelost qua defecte Delta, ja jammer van je plannen, maar goed wel minder gezeik zo.
Van de sloper, lijkt me dat de transporteur de schuldige is, uiteraard kan er altijd iets gebeuren, en is het misschien overmacht of verkeerde inschatting of wat ook, vervelend blijft hel wel.
Lijkt me een lastige situatie, want hoe bepaal je de geleden schade van een sloper?

We hadden je zaterdag gemist trouwens! Ik was goed op dreef, mooie actie-foto's kunnen maken. Maar ik ben nu officieel lid, dus er komt vast een herkansing! :)

Succes met het demonteren, heb je inmiddels al wat goed gereedschap op de kop getikt?

Aan de ene kant mooi dat het zo is opgelost qua defecte Delta, ja jammer van je plannen, maar goed wel minder gezeik zo.
Ja het gezeik is nu in 1 klap over. Mijn plannen natuurlijk ook. Ik had de auto graag in september meegenomen. Of anders in onderdelen had ik er ook wel wat meer aan over kunnen houden. Ik heb dus zeker water bij de wijn gedaan. September had iets mogen kosten, in onderdelen had het de kosten van het nieuwe gereedschap grotendeels moeten dekken. Ik zit nu dus met een gat.
Voordeel is wel dat er nu weer wat cash is, dan hoef ik wellicht de plannen met de spuiter niet uit te stellen.

en is het misschien overmacht of verkeerde inschatting of wat ook, vervelend blijft hel wel.
Overmacht? Nou nee dat lijkt mij evident van niet.

Lijkt me een lastige situatie, want hoe bepaal je de geleden schade van een sloper?
Dat blijft een dingetje. Gelukkig heb ik in het verleden al weleens iets verkocht, dus dat geeft wel iets van een indicatie.

We hadden je zaterdag gemist trouwens!
Ik jullie ook.

heb je inmiddels al wat goed gereedschap op de kop getikt?
1z5rl7q.jpg

Dat is binnen, het handgereedschap verwacht ik morgen of overmorgen. Zaterdag meteen aan de slag. Ik heb al allerlei lege dozen en kratten op locatie gedumpt. Ik twijfel nog wel over bv het interieur. Niet helemaal mijn kleur, maar lijkt nog in zo'n goede staat dat wegdoen ook zonde is.

De AVC voorwaarden zijn "standaard" van toepassing, ook als er geen schriftelijke overeenkomst is én/mits er wel betaald is voor het vervoer.

Ik heb een voorliefde voor Fiat/Lancia/Alfa (m'n vader kocht in de jaren 60-70-80 van die dingen) en blijk sinds enige tijd van FCA afhankelijk te zijn voor m'n onderdelen... De Europese FCA producten blijven wat hebben en respect voor jou om dit erfgoed rijdend te houden!

Hoe kan iets van toepassing zijn waar niet eens over is gesproken? Bij consumenten moeten voorwaarden nog altijd vooraf ter hand zijn gesteld.

Een schaamteloze crosspost vanuit een ander topic.

Nu binnen aan gereedschap:

etglf6.jpg

2m7exkn.jpg

316vwv7.jpg

2l9u04w.jpg

2dtu7ft.jpg

14c9v61.jpg

206o4ty.jpg

2ymszdh.jpg

fbkn5c.jpg

1j7q75.jpg

Ik heb net nog de Dewalt DS400 en DS150 besteld. Hopelijk is dat een beetje wat ik zoek.
Ik mis nog een paar kleine dingen als een zaklamp. Voor de rest zie ik wel waar ik tegenaan loop en wat ik dan mis.

AVC is heel simpel en verplicht bij betaald vervoer voor derden uit mijn hoofd. Een AVC vrachtbrief geeft aan wat er vervoerd wordt. De transporteur tekent voor goede ontvangst van de vracht. Jij als ontvanger tekent ervoor dat de auto door jou goed ontvangen is.

@Boppie: er is niets op papier gezet of getekend, enkel wat gemaild over locaties en tijd en betalen na bezorgen.

Ik heb het handgereedschap in Duitsland gekocht, want iets goedkoper.
Het elektrische gereedschap bij een NL websjop, mocht er wat mee zijn werkt dat ook makkelijker.

Gelukkig een lekker begin vandaag en het weer dat goed mee zat :( Dus nog niet veel kunnen slopen.
Ook wel onhandig dat de gereedschapskoffers nog niet binnen zijn. Nu heb ik alles in 1 grote doos achterin de auto gegooid.

Vandaag dan maar eens verder gegaan.
Heerlijk werken als je overal de juiste spullen voor hebt! Scheelt een hoop frustratie.

Wat foto's dan maar weer voor de liefhebbers hier.

nwzpt4.jpg

2e2ksr6.jpg

2w6dxly.jpg

2qbasjs.jpg

Een interieur dat echt nog bijna in nieuwstaat verkeert! Enkel een klein plekje op de bestuurdersstoel. Wow! Zo strak heb ik ze niet eerder gezien.

eg32o.jpg

Mistlampjes die ik zelf nog wel kan gebruiken.

3013s7s.jpg

Het cadeautje van de vervoerder.

15xagxt.jpg

rtqnfd.jpg

Alvast begonnen met demontage.

Paulus0013 zei:
Toevallig sprak ik mijn grote vriend nog even aan de telefoon. Hij wil binnenkort zijn Delta laten taxeren en all risk gaan verzekeren. Zijn verwachting is 20.000 euro aan taxatiewaarde. Tja uh... Ik zet in op ongeveer de helft. Ik ben wel erg benieuwd welke waarde een taxateur hier aan hangt.
Nadat mijn auto is gespoten laat ik hem ook taxeren en ga ik zo snel mogelijk op zoek naar een garagebox oid zodat ie binnen kan blijven slapen. Nog beter zou zijn een huis te kopen met garage. Op de langere termijn is dat nog voordeliger ook. Een garagebox huren is ook al snel 100 euro in de maand.
De RDW moet ik eigenlijk ook nog steeds langs. Al ben ik bang dat ik na de eerst volgende upgrade weer opnieuw terug kan. In dat licht kan ik beter wachten tot het meeste gedaan is.

Een quote van pagina 36. De rode auto van een bekende is getaxeerd. Hij is niet blij, mijn idee bleek juist. Taxatiewaarde: 9500 euro. Hij geeft aan voor dat geld geen auto te kunnen kopen in gelijkwaardige staat en gaat nog in conclaaf over het bedrag.
Ik denk dat ie er hooguit een klein beetje bij kan krijgen, maar 20k is echt teveel van het goede en geenszins reëel.
Dit betekent wel dat als mijn auto langs de spuiter is geweest, ik ook uit kan gaan van een dergelijk bedrag voor mijn eigen auto. Ik denk zelfs net iets meer omdat er aan mijn auto meer is gebeurd.

Weer nieuwe perikelen.
De bouten en moeren bij het uitlaatspruitstuk laten los. Ik ben al een complete bout verloren en kennelijk laatst ook weer een moer.
Gisteren een nieuwe opgezet en alles weer aangedraaid. Scheelt ook weer merkbaar in vermogen.

qoelcp.jpg

qphxf8.jpg

Met de sloper gaat het ook lekker. Die komt al aardig omhoog.
20tm2bo.jpg

De motor en bak zijn weg. En het interieur is er nu ook uit. Voorstoelen wegen toch nog bijna 25kg per stuk.

Alleen de opslag loopt een beetje uit de hand.
z8g75.jpg

Hoe heb jij die bouten erin gedraaid?? zo te zien zonder openring en revet heel de coating kapot gemaakt . en is dat orgineel bouten en tapeinden door elkaar? ik zou de tapeinden met licht borgmiddel bevestigen en dan goede kwaliteit ringen en moeren gebruiken

Wat een soap weer. Als ik dit zo lees dan ben ik weer blij dat ik nooit in een garage kom (behalve voor de is APK).

Of zoiets mij zou overkomen vraag ik oprecht af omdat zelfs als hij er enkel voor de APK is ik er bovenop zit, en vooraf zeer duidelijk zeg dat mochten ze iets vinden ik het zelf doe.

Dat gezegd hebbende was mijn Ford Focus in onderhoud bij een dealer die constant werkzaamheden uitvoerde waar ik hem niet voor gebracht had. Dat was direct de aanleiding om het allemaal zelf te doen.

Jammer dat het zo gegaan is, ben je er nog achter gekomen wat en hoeveel de garage er al aan had verspijkert?

Mike-T5 zei:
Hoe heb jij die bouten erin gedraaid?? zo te zien zonder openring en revet heel de coating kapot gemaakt . en is dat orgineel bouten en tapeinden door elkaar? ik zou de tapeinden met licht borgmiddel bevestigen en dan goede kwaliteit ringen en moeren gebruiken

(y) Eens. Alleen in geval van uiterste nood zou ik het zoals getoond bevestigen.
Een bouwmarkt bout gaat je voor een uitlaatspruitstuk bevestigen gegarandeerd ellende opleveren. Nieuw tapeind, nieuwe moer, nieuwe revet en een nieuwe veerring icm. een momentsleutel vastzetten is de enig juiste manier.

"Werkt" de coating nog, dat de moeren daardoor de voorspanning verliezen?

Nee dit is niet origineel zo, maar ik moest even wat. Ik moet nog even nieuwe tapeinden bestellen voor de bout die er nu in zit en paar reserve. En ik heb koperen moeren besteld. Wel een gigantische k* klus, omdat je er zo lekker bij kan.

Voor montage van de koperen moeren de tapeinden dun insmeren met keramische pasta.
Een koperen moer op stalen tapeind roest op een gegeven moment vast. De koperen moeren zijn zelfklemmend, en lopen normaal gesproken niet los.

Dat kan je in de toekomst een afgebroken tapeind besparen als het spruitstuk er nog een keer af zou moeten.

De sloper is inmiddels zo goed als volledig leeg. Die hoop ik morgen volledig af te hebben.
De remmen laat ik maar zitten, die zitten volledig vastgeroest. En ik heb reeds nog iets van 3 volledige remmensets liggen.
Toen ik het tapijt weghaalde kon ik op sommige plekken zo op de straat kijken.
Verder viel de ellende aan deze auto nog wel mee. Turbo niet volledig naar de knoppen zoals op de vorige sloper.
Extra jammer is het dan dat door lange stilstand de onderkant er zo slecht aan toe is.

Ik had goede hulp vandaag!
ofsgnk.jpg

Tapijt zag er trouwens nog als nieuw uit:
2prebt3.jpg

Motor en bak zijn er al eerder uitgehaald. Gaat niet heel erg makkelijk als ze nog aan elkaar vast zitten.
rk7ogj.jpg

En op bepaalde plekken ging wel de krik omhoog, maar de auto niet meer. Volledig door op de dorpel achter.
35mh5q1.jpg

Verder op deze auto ook rotte nokkenas.
20p5tza.jpg

Na afloop de hulp nog even beloond voor de inzet!
bj7291.jpg

Wat nog steeds open staat is de airco. Over een paar weken ga ik daar samen met een monteur verder mee aan de slag.
En het spuiten wordt ook nog een dingetje. Dat ga ik niet meer op tijd geregeld krijgen voor de meeting in september. Flink balen!
Het geld is er wel, maar de randzaken zijn niet geregeld. Ik heb dan (tijdelijk) ander vervoer nodig en wil de auto daarna binnen gaan zetten. Dat moet eerst op orde zijn voordat het werk uitgevoerd kan worden.

Goed bezig Paulus! Leuke foto's met de kleine :)

Je komt ook naar de Pannenkoekendag? Leuk, waarschijnlijk, als er weer een rondrit is, zal ik onderweg weer de fotograaf zijn. Krijg je eindelijk de beloofde mooie Delta-foto! :)

Het weer zit niet echt mee de laatste paar weekenden. Gisteren ook niets kunnen doen.
Vandaag "even" de kabelbomen er uit gehaald. Wat een werk! Loopt echt helemaal vanuit de motorruimte door tot in de kofferklep. Waarom ze niet even een stekker bij de kofferklep hebben gemaakt ontgaat mij. Bij de deuren zit het immers wel met stekkers.

vqi32b.jpg

Mijn gereedschapskoffers zijn ook binnen. Werkt prima!
106ys9c.jpg

Komend weekend enkel nog het dakraam eruit slopen en dan kan ie naar zijn laatste rustplaats.

De zolder ligt inmiddels ook lekker vol:
z8g75.jpg

Tinypic heeft er verder geen zin in op dit moment lijkt het. De rest van de foto's wil even niet.

Zo inmiddels ben ik wel klaar met de sloper.

Even de achterruitenwisser er af halen ging ook niet helemaal volgens plan:
u2km.jpg

Tinypic heeft er kennelijk nog steeds geen zin in. Krijg erg veel meldingen dat items zijn verplaatst of verwijderd. Vreemd.

Verder nog geen afspraak gemaakt met de spuiter. Heb hem laten weten dat ik eerst de andere zaken op orde wil hebben. Auto spuiten en hem dan weer buiten in de regen neerzetten schiet nog niet op.
Ik ben nu min of meer zoekende naar een andere daily driver. Ik twijfel nog een beetje wat het gaat worden. Ik wilde voor een Ypje rosso gaan, maar misschien trek ik wel de stoute schoenen aan en koop ik wel iets leuks voor mijzelf als bv een GTV.
Ook wil ik op termijn de 1.6 gaan inruilen voor iets ruimers, dat makkelijker is met spullen en de kleine. Sowieso iets met 4 deuren, zodat in de auto smijten straks makkelijker is.

hx93wn.jpg

Ik kon het niet laten. Ik stuitte op MP weer op een HPE HF, deze keer met schade.
Ik ben daar dinsdag naar gaan kijken en uiteindelijk een prijs overeengekomen.

De auto vrijdag opgehaald en stond er toen zo bij:

2qitkdc.jpg

fa6f5c.jpg

Ik ben er ook zo mee naar huis gereden. Wiel liep wel iets aan in de bochten, maar enkel tegen wat plastic.

Gelijk op zoek gegaan naar een donor/sloper afgelopen week en er 1 gevonden. Toevallig nog in de juiste kleur.
Het was wel even anderhalf uur rijden, onder het motto van er is geen weg terug. Ter plekke moet dit slagen, anders heb ik een probleem.
Op zaterdagmorgen 8 uur vertrokken en rond 1930 weer thuis. Het ging allemaal niet volgens plan.
Vol in de open zon staan werken en daar kreeg ik behoorlijk last van. Nog net niet van mijn stokje gegaan, wel de maaginhoud moeten legen en enige tijd onderuit moeten zitten. Tja er was geen weg terug, dus ik moest een en ander afmaken voordat ik naar huis terug kon.
De bedoeling was om ook het interieur uit de donor mee te nemen om dat kosten wat te drukken, maar daar had ik geen trek meer in. Bovendien paste dat ook niet meer in de auto vanwege al het gereedschap.
25qfbcn.jpg

Bij aanvang:
zkmhll.jpg

De donor is een 1.6, maar dat maakt voor de buitenkant niet zoveel uit.

Ergens halverwege:
2vnm3uv.jpg

Het frame onder het zijpaneel is behoorlijk krom en dat is best een probleem:
2pqmg0k.jpg

Uiteindelijk is alles overgezet:
epgf2h.jpg

rjmemq.jpg

En het interieur:
2ekovt5.jpg

Ik heb de strip van onder de koplampen bewust niet terug gemonteerd, omdat het nog niet helemaal perfect zit allemaal. Straks breekt ie en kan ik daar weer naar op zoek.
In ieder geval kan er zo weer normaal mee gereden worden, ook zonder bang te zijn voor oom agent.

Een beetje een drukke dag gehad gisteren, maar wel met resultaat denk ik zo!
Wat is er vervangen?
- motorkap
- voorbumper
- lichtunit
- zijpaneel
- plastic kap in de wielkast
- luchtfilterhuis (zat gat in)
- slang na intercooler
- hoedenplank

Wat moet er nog gebeuren?
- voor het mooie moet het frame onder het zijpaneel nog recht gebogen worden. Het zit nu niet helemaal lekker, de bestuurdersdeur kan niet goed open.
- koplamp stellen (wordt een probleem, want de kabel van de motorkap hangt nu los...)
- storing elektronisch onderstel verhelpen
- originele wielen overzetten, dat zijn deze:
20tm2bo.jpg

Auto zelf doet het verder prima. 15 jaar van de vorige eigenaar geweest, altijd netjes onderhouden. Apk tot februari, riem vervangen afgelopen januari. 251k gelopen, maar rijdt goed en schakelt goed. Wel denk ik dat ie de opgegeven 186pk niet helemaal meer haalt. Zelfs de airco werkt! Dat kan ik van mijn andere auto's niet zeggen.
Heerlijke auto, lekker stil ten opzichte van de andere HF en ook de bak blijft een stuk fijner.
De auto is trouwens ook te koop!

De andere HF heeft even een klein issue, ik ben wéér bouten verloren. Deze keer tussen turbo en downpipe.
sf9j45.jpg

Ook is het rubber van een stabilisatorstang los.
jajnyo.jpg

Nu opmaken voor de grote Delta lustrum meeting komend weekend! We hebben er zin in! :p

Delta Paulus is als Detaillist Bofkont, even gek, leuk, een stoornis, obsessie, liefhebbers....en wat al niet meer.

Never a dull moment

Als ik reclame wilde maken, had ik dat zelf hier wel gedaan.
Wat voegt dit nu weer toe?

En waarom is de prijs stevig? Er staan er nu precies 0 op MP en 0 op autoscout (de andere zwarte is tijd terug al verkocht) van deze uitvoering.
Ik moet ook ruimte houden om te onderhandelen. Als ik er bv 2500 voor wil hebben, kan ik moeilijk met die prijs beginnen.
De motor doet het, chassis is ok. Riem recent vervangen (laten doen is ook zo weer 4-500 euro). De blauwe auto die ik laatst had, heb ik voor 1000 euro gekocht met kapotte motor. Daar ben je dan vervolgens nog eens bijna het dubbele aan kwijt om dat in orde te (laten) maken. Dit is een auto die gewoon rijdt, waarvan je de historie waarschijnlijk kunt opvragen daar waar hij in onderhoud is geweest. Ik heb ook veel moeten vervangen, niet alles zat op de donor (want andere motor), die onderdelen zijn ook niet gratis. Geld bij gaan leggen is ook weer zoiets en weer het andere uiterste.
Als iemand mij een goed tegenbod doet, mag de auto ook zo weer weg. Ik verwacht er ook niet de hoofdprijs voor.

Ach, de motor hoeft in ieder geval niet uit elkaar voor dit euvel, dus het valt best mee.
Nee precies. Auto is nu gewoon rijdbaar en de rest kan je dan lekker op je eigen tempo opknappen.

Overigens om een en ander in perspectief te plaatsen. Ik begin stond de auto met de schade voor 2750 op MP. Deze knul had ook niet echt verstand van dit type auto. Hij kwam met een vergelijk met een groene die voor 4200 ofzo te koop stond. Dat is een auto met iets minder km, die wel rijdt, met het andere spoilerpakket, originele 16 inch wielen (waar je alleen al makkelijk 700 voor kunt krijgen). Totaal niet te vergelijken omdat daar veel meerwaarde in zit.
Ik vind het allemaal prima verder. Auto hoeft morgen niet weg te zijn. Dus als mensen 1500 gaan bieden blijft ie gewoon nog hier en zal ik proberen de andere zaken ook aan te pakken.
Ik ben toch verder wel duidelijk in de advertentie dat ik geen nieuwe auto aanbied?

Paulus0013 zei:
Carfanatic zei:
rzasa zei:
Lancia Delta 2.0 HF HPE 1995 Zwart
Modedit (CorZa)

het bod van 2500 zou ik met beide handen vastpakken.

Hoe kan je dat nu zeggen, als je niet eens weet voor welk bedrag ik de auto heb gekocht?
Misschien heb ik er wel 2300 voor betaald, dan kan 2500 niet uit.

Maar dan kan je VP nog steeds veel te hoog zijn, misschien heb je wel €10k voor een wrak met een echte waarde van een zak drop betaald, die moet dan ook maar €12,5k opbrengen want 'ik heb €10k er voor betaald, anders kan het niet uit'? Zo werkt het toch niet? :D
€3500,- voor een Delta met (mogelijk) onbekend verleden (al is AutoItalia wel een oke adres), schade die deels door een beun hersteld is maar waarvan het verder maar afwachten is wat er nog meer aan de hand is en een auto die meteen doorverkocht wordt door de nieuwe eigenaar, je moet het willen, om het daar maar op te houden.

Terug
Bovenaan