Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 12-12-2025)

Hm, balen zeg, qua reparaties zit het je echt nooit mee he? :( Op dat gebied zou je beter in mijn Hyundai kunnen rijden, daar is nooit wat mee, maar ja die geeft ook niet zoveel lol als een Delta natuurlijk.

Ik weet nog niet of ik de 17e naar Emmer-Compascuum ga trouwens, de Y10 is met automaat nu niet echt een circuit-rakker.
Jij bent vorig jaar wel geweest toch? Is er meer te doen dan alleen het circuit? Zoja dan kan ik het toch nog overwegen, ik heb een bepaalde Delta-rijder namelijk eens beloofd om foto's van zijn mooie blauwe HF te maken ;)

Ik kon het niet laten, dus heb er nog maar 1 gekocht.

10cw75c.jpg

2zq8xme.jpg

30horqo.jpg

2gskhmf.jpg

4pwne0.jpg

jpiwc9.jpg

w7mmf6.jpg

kb3d3k.jpg

Heeft niet veel gelopen, maar wel jaren stil gestaan. Chassis heeft last van roest, banden zijn uitgedroogd, koppeling niet gangbaar, remmen werken niet. Wel ziet het interieur er nog zeer netjes uit. Ook opmerkelijk dat ie nog zo redelijk goed in de lak staat. Deze auto gaat uit elkaar voor onderdelen.
Dat remmen niet werken kwamen we achter met afladen. Ding rolde met de deur nog open van de kar af en kwam de schuur tegen. Het sloopwerk was dus onbedoeld alvast begonnen.

Voor de andere auto ga ik morgen wel even langs bij de garage waar die staat, want daar zal toch ook iets over afgesproken moeten worden.

Ja mijn moeder was vorig jaar al niet blij met het sloopproject. Mijn vader was wat makkelijker: dan zet je hem toch even hier voor de deur.
Deze keer wil ik er wel wat sneller doorheen gaan. Ding heeft er vorige keer echt maanden gestaan. Ik snap wel dat ze dat liever niet hebben.
Voor de toekomst op zoek naar een garagebox, maar is niet echt iets in de buurt dat aan mijn wensen voldoet dat ook nog betaalbaar is.

Geweldig!

Toen Adriaan die rode Y10 aanbood, zagen mijn vader en ik het ook zitten, ding uit elkaar halen, onderdelen opslaan.. Nou mijn ouders zijn nog net niet gescheiden, maar 't scheelde volgens mij niet veel.
Gelukkig heeft jouw moeder dus niet de broek aan ;)

Succes morgen bij de garage, hopelijk komt er iets uit!

Kans is trouwens groot dat ik de 17e toch kom! Mijn camera gaat dan ook mee! :) Zover is Emmer-Compascuüm niet voor me, dus ook zonder op de baan te gaan zal ik me wel vermaken!

Ik wou mijn bericht wijzigen, maar maakte een quote dus ...

dit tafereel was in Assen, zo was het een jaar geleden, inmiddels is geloof ik de rode opgeruimd.
31225146032_ca83c80987_c.jpg

15081384379_6ccdb5c61b_c.jpg

Dit heeft dus ook minstens 2 jaar gestaan, want dit is ruim 3 jaar geleden gemaakt ;)

Even het kleppendeksel er af van de sloper.

2m7xeu9.jpg

Kapotte nokken. Je verwacht het niet op zo'n auto... :rolleyes:

Dus ook kilometerstanden zeggen niets. Deze heeft slechts 100k gelopen.

Gereedschap is inmiddels besteld, zodra het binnen is gaan we aan de slag.

KadettRT zei:
Of de KM stand teruggedraaid?

Dat betwijfel ik. Ik denk dat Bofkont dichterbij zit met te zacht materiaal

Die Delta-dingen staan niet te boek als betrouwbare wagenso_O kijk ook maar naar de HPE van deze ts, veel ellende en veel kosten voor weinig rijplezier

Helaas is dat wel waar Carfan, je moet zoals Topicstarter wel een enorme liefhebber zijn om zoiets nog te willen rijden.
Maar om te zien blijven het enorm mooie wagens!! een rode in top staat doe mijn hart altijd nog sneller kloppen!!

Bofkont zei:
Helaas is dat wel waar Carfan, je moet zoals Topicstarter wel een enorme liefhebber zijn om zoiets nog te willen rijden.
Maar om te zien blijven het enorm mooie wagens!! een rode in top staat doe mijn hart altijd nog sneller kloppen!!

Dat is geheel persoonlijk. Ik vind de eerdere Delta's mooier maar ook weer niet joepie. Verder inderdaad niks minder dan respect voor wat een liefhebber deze ts is Ik had het ding al lang in de pers gedonderd en nooit meer Italiaans gekocht. Van het geld dat ts in zijn Delta's heeft gestoken had je een mooie af fabriek snelle wagen kunnen kopen zonder al dat gestress

Zo onbetrouwbaar zijn ze ook weer niet. In mijn geval is de grootste ellende voortgekomen uit externe factoren. Ellende is vooral een ding bij mensen die denken zo'n auto voor 3 tientjes per jaar te kunnen rijden.

De originele nokkenassen zijn gewoon van peperkoek. Even te weinig smering en doei.
Ik heb de vorige eigenaar ingelicht. Die was not amused. Hij heeft de auto zo teruggekregen na een revisie en zelf niet meer gereden. Lekkere revisie dan met kapotte nokken.

De kmstand lijkt mij correct. De auto heeft jaren stil gestaan, dat is ook te zien.

En dat ding over geld tja.. achteraf makkelijk te zeggen.

Nog een lekkere update.
Vanmorgen maar even langs de garage gereden waar de andere Delta nog steeds staat.
Kom ik daar aan geeft men aan letterlijk net een mail gestuurd te hebben. Dat is wel heel toevallig.
Om een lang verhaal kort te maken is men reeds met allerlei werkzaamheden aan de kop begonnen. Men meent namelijk dat ik mondeling opdracht heb gegeven. Nou das lekker dan. Er was een prijsrange gegeven waarvan ik vanaf moment 1 heb gezegd dat ik de top echt teveel vind. Ik snap werkelijk niet op basis waarvan men meent dat ik ergens mee akkoord ben gegaan en wat de precieze inhoud van onze overeenkomst dan zou zijn.
Het kwam er op neer betalen of anders houden wij de auto hier. Ja leuk strak plan, waar heb ik dat eerder gehoord? Er is sowieso geen grond de hele auto daar te houden, er is immers enkel aan de kop gewerkt die op dit moment nog los ligt. Maar dat leek men ook niet te snappen.
Ik vind het allemaal prima. Ik heb deze garage per mail gesommeerd de auto thuis te bezorgen voor het afgesproken bedrag. Met de rest kan ik niets, want daar heb ik geen opdracht toe gegeven. Ze hebben een week de tijd. Daarna gaan ze er wel achter komen, want ik ga niet weer hetzelfde traject in als 2 jaar geleden. Die auto gaat gewoon mee, of men meewerkt of niet. Ik heb hen tevens aangezegd aangifte te doen van verduistering als de auto niet wordt meegegeven. Dus ik zal na een week de lokale politie eens bellen. In principe mengen die zich niet in civiele zaken, maar hier ontbreekt iedere grond de auto daar te houden. Het is mijn eigendom, dus ik zie geen reden dat die niet mee kan. Over de cilinderkop kunnen we discussiëren, of die kan men onder zich houden. Dat is dan van latere zorg. Ik heb nog een kop op de andere auto zitten. Deze moet zo snel mogelijk daar weg en iets mee gebeuren nu er nog apk op zit. Het best gewoon een andere goedlopende motor inhangen en klaar.

Als ze eigenhandig beginnen met werkzaamheden, dan vragen ze er ook wel om.
De vorige garage met de goede auto heb ik expliciet opdracht gegeven tot reparatie en zelfs aanbetaald. Daar bestaat geen misverstand over dat men iets voor mij moest gaan doen.
In dit geval is mij tot op vandaag niet duidelijk wat er exact moet gebeuren en welke kosten daar aan vast zitten. Hoe kan men dan denken dat ik ergens mee akkoord ben gegaan?

Op 8 mei heb ik de auto bekeken en een kort gesprek gehad.
Op 12 mei ben ik teruggegaan, heb ik de auto overgeschreven en uitgebreider gepraat. Daar gaf men aan niet 100% zeker te zijn over wat er aan de kop moest gebeuren. Ik ben daar weggegaan met het idee dat men dat uit zou zoeken en daarover nog in overleg zou treden met mij. Want wat er moet gebeuren en de bijbehorende prijs bepalen voor mij of ik dit wel of niet doe. Dit zou tussen 1700 en 2500 euro kosten. Ik vind dat laatste teveel, dus als het meer die kant op gaat, zie ik het niet zitten. Ik heb zowel op 8 als 12 mei duidelijk aangegeven nog niet te weten wat ik wil en ook gevraagd of het mogelijk is de auto bij mij thuis te bezorgen zonder reparatie.
Op 24 mei ofzo bel ik zelf maar weer eens omdat ik niets heb gehoord. Ja nee ik heb dit en dat gedaan, dit en dat moet er nog gebeuren en is er besteld. Hele discussie nog over het wel of niet vervangen van drijfstanglagers, welke volgens hen niet nodig zijn. Men is dus kennelijk gewoon met werk begonnen?
op 30 mei mail ik alle werkzaamheden te staken omdat ik niet akkoord ben met de voorgestelde manier van repareren. De manier die men voorstelde is mij te riskant en dat kan weleens zonde zijn van mijn geld als de boel weer in elkaar draait. Krijg ik een mail terug dat men een factuur zal opmaken. Hierop heb ik geantwoord dat ik nergens opdracht voor heb gegeven.
In de mail van vandaag geeft men ook meermaals aan al in vroeg stadium met werkzaamheden te zijn begonnen. Dus ik zou akkoord hebben gegeven op een moment dat ik nog helemaal niet precies wist wat er moest gebeuren en wat dat zou gaan kosten? Heel apart.
De hele discussie ter plekke liep (uiteraard) ook nergens op uit. Ik kon betalen of anders niets. Ja en dan?
We zullen dit toch links- of rechtsom moeten oplossen. Bij voorkeur onderling. In het andere traject heb ik geen zin meer.

Het is toch wel interessant dat je steeds in een dergelijke situatie terecht komt, Paulus.
Nou ja, sterkte maar weer en hopelijk kom je deze keer tot een betere oplossing dan het juridische drama van de vorige keer.

U bent na aankoop van de auto bij ons op de zaak geweest. We zijn toen mondeling overeengekomen dat wij voor u de kop van de Lancia gingen repareren voor een prijs die ligt tussen de EUR 1.700,—en de EUR 2.500,—. U bent met deze prijs akkoord gegaan, waarna wij de werkzaamheden zijn gestart.
Na aankoop ben ik daar niet meer geweest. Op 12 mei is de auto overgeschreven, direct daarna heb ik de auto betaald aan de vorige eigenaar. Ik ben pas eigenaar geworden na betaling. Betaling was een vereiste voor de koop volgens de vorige eigenaar. Immers geen geld geen koop. Juridisch gezien hoeft dit niet per definitie, maar dit was zo afgesproken. Hoe men er dan bij komt dat ik ná aankoop daar ben geweest... Men wist precies hoe dit zat.
Er is tijdens mijn bezoeken helemaal geen overeenkomst gesloten tot reparatie. Dit kan ook niet omdat toen niet eens duidelijk was wat er moest gebeuren. De genoemde maximumprijs is mij teveel van het goede en heb ik toen ook aangegeven. Hoe men dan kan stellen dat ik akkoord ben met deze prijsrange is mij een raadsel.

Ook heeft u een week later nog een pakking bij ons afgegeven voor uw auto.
Deze heb ik op 12 mei meegenomen, ik was er immers toch om de auto over te schrijven. Hieruit (de tekst 'een week later') maak ik wel op dat men meent dat er op 8 mei al een overeenkomst is. Dat maakt het nog vreemder, ik was toen nog geen eigenaar van de auto en heb zelfs de optie om de auto in huidige staat thuis te bezorgen besproken. Ik heb ook expliciet gevraagd wanneer men iets wil weten en toen aangegeven de week erop contact te zoeken. Dat is dus gebeurd met een bezoek van 12 mei.

U wist dus dat wij al met de reparatiewerkzaamheden aan uw auto waren gestart, hoever we gevorderd waren en dat het nog minstens 2 weken zou duren voordat de auto gerepareerd zou zijn in verband met de drukte bij ons op de zaak.
Ik wist pas op 24 mei, toen ik uit eigen beweging contact zocht, dat men ergens uit eigen beweging mee aan de slag was gegaan. Tijdens dit gesprek bleek ook duidelijk dat we niet op 1 lijn zaten over wat er moest gebeuren. Drijfstanglagers werd ik over uitgelachen, ook gisteren weer. Ik vraag me af of men dat dan überhaupt controleert, of men ook de krukas controleert en de olie wisselt en dat soort dingen.
Op 12 mei was er naar mijn idee afgesproken dat men de kop verder zou bekijken en we daarna zouden overleggen. Het kan meezitten, maar ook tegenzitten immers. Als ik vervolgens de vraag stel wat men dan gaat doen en voor welk geld en ook nog eens blijkt dat lagers niet bij de eerder gegeven prijs zijn inbegrepen, krijgen we toch een wel heel ander kostenplaatje. Hoe men er dan bij komt dat er reeds een overeenkomst is en dus alvast is begonnen met werkzaamheden is mij een raadsel.
Bij de vorige garage werd er toch ook eerst gekeken wat er mis was en moest gebeuren, voordat we iets af gingen spreken? Dat lijkt mij niet meer dan normaal.
Ik snap niet dat men in dit geval maar lukraak is begonnen. Waarom heb ik dan in begin de vraag gesteld over bezorging? Dat zou toch juist moeten impliceren dat ik niet zonder meer de auto wil laten repareren.

Uit uw mail blijkt ook dat u wist dat wij waren gestart met de werkzaamheden, omdat u nu aangeeft te stoppen met de werkzaamheden. Als u geen opdracht had gegeven, waren wij uiteraard niet begonnen!!
Ja natuurlijk doe ik dat op 30 mei. Al was het maar om te voorkomen dat men straks van alles bestelt en gaat doen waar ik niet om gevraagd heb. Dat is in belang van beide partijen. Zij zitten er straks mee en dan krijgen we de discussie zoals nu.

De auto is altijd goed onderhouden, dus is naar onze mening het vervangen van de drijfstanglagers niet nodig.
Dat blijkt ook wel, want een gebroken riem getuigt immers van prima onderhoud. In dat rijtje past ook mooi het niet vervangen van drijfstanglagers en minimaal controle van vitale delen. En ow ow wat zijn die Italianen toch vervelende, onbetrouwbare auto's. Ja vind je het gek als je de boel op deze manier benadert. Hij heeft ook pas 2,5 ton gelopen, dus die lagers zullen ook vast nog als nieuw zijn.

Uit uw mail maken wij op dat u spijt heeft van uw aankoop.
Dat is natuurlijk totale onzin. Ik had reeds voor bezichtiging de verkoper al aangegeven de auto ongezien te kopen. Dit verzinnen ze dus zelf. Kennelijk denkt men dat ik spijt heb en nu onder de rest wil uitkomen, ofzo. Nee dat is niet zo. De auto had ik hoe dan ook gekocht, met of zonder optie tot reparatie. Ik ga wel spijt krijgen van deze te kort door de bocht manier van repareren. Als zo'n lager of krukas wel beschadigd is loopt de boel in no time weer in elkaar. Dán krijgen we pas echt discussie. Dan is men ook vast niet mans genoeg het op te lossen en wordt het er op gegooid dat de auto al ouder is of ik er weer eens verkeerd mee ben omgegaan. Dat is dan wellicht een aanname van mijn kant, maar zoek maar eens op allerlei forums hoe dit gaat in de praktijk. Daar heb ik geen trek in en dat moet voorkomen worden.

Wat de verkoper voor reparatieprijs heeft genoemd bij de verkoop van de auto, daar kunnen wij niets aan doen.
Een prijs die ze zelf hebben gegeven aan de verkoper...

Wij hebben een duidelijke prijs aan u genoemd, waar u mee akkoord gegaan bent.
Dat is nu net het hele probleem, want dat is niet zo. De prijsrange is groot, 1700 of 2500 is een verschil van bijna 50%. Stel dat het op de max uitloopt, dan zit ik met een auto die ik voor minimaal 4k weer kwijt moet zien te raken. Dat gaat lekker lukken met 2,5 ton op de klok en een halfbakken reparatie. En zelfs over die halfbakken reparatie heb ik zo mijn twijfels met hun insteek.

Nou ja, sterkte maar weer en hopelijk kom je deze keer tot een betere oplossing dan het juridische drama van de vorige keer.
De laatste keer zijn we er alsnog onderling uitgekomen. Ook daarna ben ik prima geholpen.
Het grootste probleem zat in garage 1. Ik ga niet weer een traject in waarbij ik mijn auto maandenlang niet terug krijg. Ik moet hen er dus van zien te overtuigen dat ze er naast zitten met hun overeenkomst. De laatste keer overigens werd men veroordeeld voor het vast houden van de auto, wellicht moet ik hen daar dan ook maar van op de hoogte stellen dat men een risico neemt. Maar meestal in dit soort situaties heeft men daar geen boodschap aan.
Praktisch levert het mij ook wel enige problemen op. Deze auto had ik weer rijdend willen hebben. Hier had ik dan het interieur van de sloper in willen zetten omdat die er nog stukken beter uitziet. Nu loopt dat dus spaak op deze manier en kom ik klem te zitten. Dat andere interieur moet ik nu gaan opslaan en deze kan ik nu niet direct verkopen.

Laat ik voorop stellen dat ik je liefhebberij waardeer. Echter begrijp ik niet waarom je je steeds weer opnieuw in de ellende stort. Je hebt de blauwe na veel gedoe eindelijk in een prima staat en dan neem je er weer een bij die nog veel onderhoud vergt.

Ik zou geen zin hebben in weer gezeur met garages en daarnaast vind ik het opvallend dat je het iedere keer hebt. Dit topic doet mij denken aan het topic van Bradley. Het is steeds een vicieuze cirkel.

Mijn advies: hou het bij een liefhebbers auto en neem er gewoon een degelijke saaie auto naast voor dagelijks gebruik en steek je centen in die ene liefhebbers auto.

Speedy87 zei:
Laat ik voorop stellen dat ik je liefhebberij waardeer. Echter begrijp ik niet waarom je je steeds weer opnieuw in de ellende stort. Je hebt de blauwe na veel gedoe eindelijk in een prima staat en dan neem je er weer een bij die nog veel onderhoud vergt.

Ik zou geen zin hebben in weer gezeur met garages en daarnaast vind ik het opvallend dat je het iedere keer hebt. Dit topic doet mij denken aan het topic van Bradley. Het is steeds een vicieuze cirkel.

Mijn advies: hou het bij een liefhebbers auto en neem er gewoon een degelijke saaie auto naast voor dagelijks gebruik en steek je centen in die ene liefhebbers auto.
(y)

Ja nog even is het mijn schuld dat men eigenhandig aan werkzaamheden begint.
Ik koop die 2 andere auto's om te dienen als reserveonderdelen en om wat mensen om mij heen te voorzien van onderdelen.
Ik kies net zo min voor dit gedoe. We kunnen wel steeds het negatieve gaan belichten, maar dat schiet ook niet op.
Financieel kunnen beide auto's uit zoals ze gekocht zijn en dat is dan ook een bewuste keuze om ze aan te schaffen.

In september is er een meeting van deze auto's. Als ik deze blauwe voor redelijk geld rijdend had kunnen krijgen had het leuk geweest om ook deze mee te nemen. Er komen er al zo weinig van dit model. En ja dat kost dan misschien wat, so what. Die hoeft geen 10 jaar mee en probeer ik nadien weer te verkopen (en kan anders altijd nog uit elkaar). Dat wordt dan geen lange termijn ellende ding voor mij. Dus iets dat veel onderhoud vergt? Nee daar is dan geen sprake van, dat is niet de insteek.
Dit zijn 2 kopen geweest voor tijdelijk. Onderdelen bewaar ik voor de goede, andere delen verkoop ik en verdien ik misschien wat, misschien ook net niet. Mij hoor je niet klagen dat ik hier mogelijk wat euro's op verlies, daar kies ik toch bewust voor?
Maar ik kies niet voor weer dit geouwehoer van een bedrijf dat eigenhandig van alles gaat lopen doen zonder enig overleg of concrete afspraken.
Het was juist mijn bedoeling vooraf duidelijk te weten wat we gaan doen om te voorkomen dat we weer hetzelfde krijgen als in het verleden. Juist omdat de prijs voor reparatie de doorslag geeft om het wel of niet te doen. Want natuurlijk ga je niet 2500 euro of zelfs meer er in steken. Dat geld haal je er nooit meer uit.

Oef, balen dat het weer zo loopt zeg!

Grappig dat meteen weer mensen gaan roepen dat Lancia niet degelijk is, rammelbakken zijn en alles. Ik vraag me dan af of deze mensen zelf ook wel eens in een Lancia hebben gereden, of dat het weer van die verjaardagsverhalen zijn.

Als een reparatie slecht is uitgevoerd, dan kan elke auto strandden, een degelijke Toyota of Hyundai net zo hard als een Lancia.

Maar goed, ik snap op zich best dat er een kritische opmerking komt, gezien het gezeur met de blauwe Delta, maar aan de andere kant, ik weet inmiddels ook wel dat garages soms maar wat doen, in de hoop dat de klant maar niets zegt en alles slikt. Veel mensen doen dit wel, Paulus niet dus.
Dat ik persoonlijk denk dat je met aardige vriendelijke woorden meer bereikt is een ander verhaal, en er is een moment dat dat ook niet meer werkt.

Maar goed, de beste stuurlui staan altijd aan de kant.

Succes in ieder geval! En tot zaterdag!

Pjötr zei:
Grappig dat meteen weer mensen gaan roepen dat Lancia niet degelijk is, rammelbakken zijn en alles. Ik vraag me dan af of deze mensen zelf ook wel eens in een Lancia hebben gereden, of dat het weer van die verjaardagsverhalen zijn.

Grappig dat je het commentaar niet eens goed leest en er zelf nog wat bij verzint.

Ontopic: Ik begrijp je idee Paulus, het is jammer dat het zo verloopt. Alleen blijkbaar loopt er toch wat mis bij de communicatie. Ben zelf even langs de garage gereden voor een grote beurt. Is gewoon standaard echter werd mij exact uitgelegd wat er allemaal werd ververst en vervangen. Daarnaast de afspraak gemaakt dat als er andere werkzaamheden zijn dat ze contact opnemen. Doen ze dat niet en voeren ze het wel uit, dan betaal ik ook niet. Zo simpel werkt het voor mij. Ik wens je in ieder geval succes met het vinden van een goede oplossing. Van een conflict wordt niemand beter.

Speedy87, mooi dat jij dan net de enige bent die niet met die onderliggende gedachte speelt! Sorry dat ik je gedachten dan iets verkeerd had opgevat:D

Eens met het verhaal over de garage, doen ze wat niet afgesproken is, lijkt me dat inderdaad niet iets waar je voor moet/gaat betalen, maar ja dat wordt denk ik wel een groot wel/net spel, waar volgens mij niemand blij van wordt.

Misschien dacht de garage wel, oh een nieuwe klant, daar kunnen we mooi aan verdienen, maar goed het kan misschien ook wel een miscommunicatie zijn, hoewel ik dat betwijfel, in dat laatste geval zou er makkelijker gepraat kunnen worden dan in het eerste geval.
Maar goed, het blijft voor Paulus wel enorm balen! Lijkt haast wel of er vloek over zijn reparaties en garage-ervaringen zit!

Pjötr zei:

Uitgaande van de verhalen van Paulus kan je inderdaad stellen dat Lancia niet degelijk is en bakken met geld kost door verschillende motorrevisies en dergelijken. Nou ja, een hobby mag geld kosten toch?!

Ja het is dom van de garage om te denken: Daar kunnen we mooi geld aan verdienen! Die truc lukt een keer, en vervolgens zie je de klant nooit weer terug. Het is belangrijker voor een garage om te investeren in een lange termijn relatie. Ik rij een Volkswagen Golf, echter blijf ik ver uit de buurt van de VW dealer. Mijn broer heeft in het verleden een Hyundai gehad en sindsdien laat hij zijn auto's onderhouden bij de Hyundai dealer. Hij rijdt inmiddels een ander merk, en ook mijn vader gaat met zijn Volvo nu naar de Hyundai dealer. Dit omdat ze daar altijd nette tarieven hanteren, gratis een leenauto ter beschikking stellen en je mobiliteitsgarantie ontvangt. Ik nu dus ook. Dus uiteindelijk krijgt de garage op een nette manier van werken alleen maar meer klanten.

@ Speedy zo is dat! Beter een goede relatie dan een "poot uit trekken", en vergeet niet dat jouw vader waarschijnlijk op de bekende verjaardagen altijd een goed woord doet voor de garage, want zo werkt dat. Tevens zal als de buurman zou vragen om een tip, je vaders garage aangeprezen krijgen.

@Mechanix.
zucht, ja inderdaad Lancia is rommel, enorm slecht, waardeloze k-bakken die vaker stuk zijn dan rijden! o_O

Als je een motor-revisie of kleppen laat stellen of wat dan ook doet, en de auto gaat door die reparatie stuk, dan kan je volgens mij niet stellen dat een merk daardoor slecht is.
Vriend van me heeft een MR2, die auto is ook al aan de tweede motor toe, dus Toyota is ook bagger... (dat de Toyota dealer door kleppen revisie de boel niet goed gedaan heeft en dat door de motor in de soep is gelopen, telt dan maar even niet mee.)

Eens dat er soms erg slechte exemplaren tussen zaten, vooral jaren 70 en 80 was een drama.
En laten we ook niet vergeten dat een Delta een tijdlang een erg goedkope auto was, en die dus door velen zijn bereden die hem afgetrapt hebben, en weinig onderhoud hebben uitgevoerd, en als je dus zo'n auto nu koopt, zit je inderdaad met de mogelijkheid tot een rampen auto, maar ook dat is een factor waar een merk niets aan kan doen.
Als je nu een BMW E36 koopt voor een paar centen, koop je ook een hoop ellende, maar maakt dat BMW dan ook tot slechte auto's?

Wat een heerlijk topic is dit toch!:) Dank jullie wel.

@Paulus: succes met de garage, hopelijk kan het deze keer eens soepel worden opgelost.

BMW is kwalitatief ook niet super hoogstaand, dus daar heb je wel een punt Peter. ;)

Punt is dat ze lang hun waarde behouden, daardoor een dure reparatie eerder waard zijn volgens de eigenaar en derhalve ook vrij gemakkelijk de 3 ton behalen. Maar dan moet je ook flink investeren wil je dat nog eens doen.
Na 2,5 ton een motor reviseren is ook niet zo heel vreemd.

Mechanix zei:
Pjötr zei:

Uitgaande van de verhalen van Paulus kan je inderdaad stellen dat Lancia niet degelijk is en bakken met geld kost door verschillende motorrevisies en dergelijken. Nou ja, een hobby mag geld kosten toch?!

Volgens mij heb ik eerder in dit topic uitgelegd dat het gros van de kosten niet zo hoog had hoeven zijn als je enkel uitgaat van regulier onderhoud. De nokken van peperkoek is wel een ding dat de fabrikant aangerekend mag worden.

Het gaat er natuurlijk helemaal niet om of Lancia al dan niet betrouwbaar is. Het gaat erom dat ts geld blijft gooien in een schijnbaar bodemloze put, in dit geval een Lancia Delta. En in plaats dat hij een betrouwbare auto koopt voor naast zijn project, koopt hij nog een paar Delta's met kuren.

Paulus0013 zei:
Mechanix zei:
Pjötr zei:

Volgens mij heb ik eerder in dit topic uitgelegd dat het gros van de kosten niet zo hoog had hoeven zijn als je enkel uitgaat van regulier onderhoud. De nokken van peperkoek is wel een ding dat de fabrikant aangerekend mag worden.

Waarom zijn de kosten dan wel zo hoog geworden?

Nee inderdaad Nico, Volvo for life!

Het gaat niet over het feit dat een auto (lang) zijn waarde behoud of niet, gaat erom als je nu bepaalde merken koopt, dat er een periode is geweest dat die auto's zijn bereden door mensen, die niet nauwelijks fatsoenlijk onderhoud hebben gepleegd.
Als je zo'n auto nu koopt, koop je vaak ellende. Alleen zodra het om een Italiaanse auto gaat, en ook een merk als Rover, dan weten alle mensen die denken er verstand van te hebben, meteen dat dit komt omdat die merken prut zijn.
Niet dat ze het zelf ervaren hebben, nee omdat de dochter van oma haar huishoudster en daar de vriend van en diens melkboer zijn zoon ooit eens iets had met een Alfa/FIAT/Lancia/Rover.

Op het moment dat er door bedrijven dingen worden uitgevoerd, die of slecht zijn uitgevoerd, niet kunnen of wat dan ook, en je krijgt daar, zoals Paulus in dit geval, motorschade door, dan komt die motorschade niet door het feit of een merk nu wel of niet goed is.

Als ik mijn auto laat chippen en het bedrijf zegt "nee kan prima, je hoeft dit en dit niet te doen, je moet alleen dat hebben" en ik doe dat en dan loopt het blok van mijn Hyundai vast, dan staat het compleet los van normaal onderhoud , degelijkheid of niet, dan wordt dat veroorzaakt door een incompetent bedrijf.

Dat er weer een verschil is van mening tussen een garage en Paulus is verassend. Waarom, als je al verschillende malen dit heb meegemaakt, dan is het niet toch niet meer dan logisch om afspraken op papier te zetten.

Uitgaande van de verhalen van Paulus kan je inderdaad stellen dat Lancia niet degelijk is en bakken met geld kost door verschillende motorrevisies en dergelijken.
De slechte nokkenassen kan je het merk verwijten ja. Maar heel vaak heeft ook dat een dieper liggende oorzaak. Dat is in dit geval niet meer te achterhalen.
De riem die vroegtijdig brak niet, dat was gewoon lompheid en/of miscommunicatie met garage 1. De oliepomp die het begaf tja.. die staan er echt niet om bekend om de haverklap stuk te gaan eigenlijk.
Dus wat precies valt het merk zelf te verwijten? Een hele hoop van de door mij uitgevoerde reparaties en upgrades had niet in die mate nodig geweest. Dat is mijn eigen bewuste keuze. Ik ken ook mensen die zo'n auto regulier/preventief onderhouden in standaard uitvoering. Die zijn beduidend minder kwijt. Dat is ook logisch. Iemand die niet om iets extra's geeft laat ook niet voor 1250 euro een uitlaat plaatsen en koopt ook geen gecoat spruitstuk van bijna 1500 euro. Dan zit je al snel aan een totaal ander kostenplaatje. Het is niet alsof deze auto mij de inmiddels bijna 50k had moéten kosten. Ik had ook voor standaard oplossingen kunnen kiezen, geen uitlaat of spruitstuk kunnen kopen etc. Ik kan er ook als een oud wijf mee gaan rijden, scheelt ook weer onderhoud, maar dan had ik beter helemaal een ander type auto kunnen kopen.

Het is belangrijker voor een garage om te investeren in een lange termijn relatie
Die had er in dit geval toch niet gekomen. Het is dat de auto daar toevallig stond. Had deze garage een goed aanbod gedaan, had ik dat gedaan. Met het huidige aanbod ben ik niet tevreden. Even goede vrienden verder. Hij is niet verplicht mij iets aan te bieden, ik ben niet verplicht met hem in zee te gaan.

En laten we ook niet vergeten dat een Delta een tijdlang een erg goedkope auto was, en die dus door velen zijn bereden die hem afgetrapt hebben, en weinig onderhoud hebben uitgevoerd, en als je dus zo'n auto nu koopt, zit je inderdaad met de mogelijkheid tot een rampen auto, maar ook dat is een factor waar een merk niets aan kan doen.
Zoals mijn eerste Delta HPE HF. Ding bleek enkel bij een garage te komen als er echt iets mis was. Moest volgens de handelaar weg omdat de vorige eigenaar er het geld niet meer voor had of er klaar mee was ofzo. Dat was ook wel te merken aan de staat van onderhoud op dat moment. Je kunt best een jaar wat minder investeren, maar het jaar daarop zal je dat in moeten halen. Anders is ie na 2 jaar bezuinigen rijp voor de sloop.

Na 2,5 ton een motor reviseren is ook niet zo heel vreemd.
Ach vergelijk het eens met de Maserati bi-turbo's uit begin jaren 90. De meeste hadden rond de ton al een motorrevisie achter de kiezen.

Het gaat erom dat ts geld blijft gooien in een schijnbaar bodemloze put, in dit geval een Lancia Delta.
Enlighten me. Volgens mij valt het de laatste maanden redelijk mee met de ellende. Afkloppen!

En in plaats dat hij een betrouwbare auto koopt voor naast zijn project, koopt hij nog een paar Delta's met kuren.
Die heb ik, de Delta 1.6. Heeft recent een nieuwe uitlaat gehad, maar dat zal je met iedere auto van 18 jaar oud een keer krijgen.
En Delta's met kuren? Gewoon auto's voor de sloop.

Waarom zijn de kosten dan wel zo hoog geworden?
Omdat ik geen halve oplossingen wil. Ik kies ook zelf voor allerlei upgrades. Ik zie daar meerwaarde in om toekomstige terugkomende ellende te voorkomen.

Op het moment dat er door bedrijven dingen worden uitgevoerd, die of slecht zijn uitgevoerd, niet kunnen of wat dan ook, en je krijgt daar, zoals Paulus in dit geval, motorschade door, dan komt die motorschade niet door het feit of een merk nu wel of niet goed is.
Breek me de bek niet open. Ik ken meerdere mensen die werk door een beun hebben laten uitvoeren, dat lijkt dan goedkoop. Uiteindelijk beland je wel van de regen in de drup.

Waarom, als je al verschillende malen dit heb meegemaakt, dan is het niet toch niet meer dan logisch om afspraken op papier te zetten.
Vraag dat de garage. Zij menen dat er iets is afgesproken. Zolang er geen afspraak is kan ik niets op papier zetten van mijn kant.
Ik vind het echt behoorlijk stom om er zo gemakkelijk van uit te gaan dat iemand die je verder niet kent mondeling opdracht gegeven zou hebben voor iets. Dan vraag je er toch om dat er discussie komt?

Nee, klaarblijkelijk was dus voor hen het zinnetje, dat vind ik te duur, niet voldoende om ervan uit te gaan dat Paulus er op deze manier niet aan wilde beginnen.
Het blijft een rare gang van zaken, ik snap wel dat ze evt. onderzoekskosten in rekening brengen overigens. De kop is er af gegaan tenzij dat voor de vorige eigenaar was lijkt me dat die manuren betaald moeten worden.

Maar verder, het is toch jammer dat het altijd zo moet......zou het voor jou fijner vinden als het nu eindelijk op een normale manier zou kunnen.

Ik heb zowel op 8 als 12 mei duidelijk aangegeven nog niet te weten wat ik wil en ook gevraagd of het mogelijk is de auto bij mij thuis te bezorgen zonder reparatie.

Op 24 mei ofzo bel ik zelf maar weer eens omdat ik niets heb gehoord. Ja nee ik heb dit en dat gedaan, dit en dat moet er nog gebeuren en is er besteld. Hele discussie nog over het wel of niet vervangen van drijfstanglagers, welke volgens hen niet nodig zijn. Men is dus kennelijk gewoon met werk begonnen?

waarom stuur je op 30 mei dan pas een mail om de reparatie te staken? voor het laten bezorgen van een kapotte auto heb je ook geen 2 weken de tijd nodig.

Het blijft een rare gang van zaken, ik snap wel dat ze evt. onderzoekskosten in rekening brengen overigens. De kop is er af gegaan tenzij dat voor de vorige eigenaar was lijkt me dat die manuren betaald moeten worden.
De kop lag reeds in de kofferbak tijdens mijn eerste bezoek.

waarom stuur je op 30 mei dan pas een mail om de reparatie te staken?
Ik heb eerst nog contact gezocht met de vorige eigenaar na het telefoongesprek. Ook die lijkt het op de auto af te schuiven. De man van de garage zou weten wat ie doet, maar "het blijft een Lancia". Ja zo lust ik er nog wel een paar. Als je bij de reparatie allerlei shortcuts neemt kan je daar niet de auto de schuld van geven achteraf.
De auto heeft nog apk tot april ofzo. Ik ben benieuwd of er op andere vlakken ook zo met de auto is omgesprongen.
En verder heb ik het gewoon druk, werk ik wisselende diensten, dus ben ik soms gehele dagen niet in staat iets op te pakken. Hier zat overigens ook nog eens een feestdag tussen.

voor het laten bezorgen van een kapotte auto heb je ook geen 2 weken de tijd nodig.
Nee in principe niet.
Maar ik heb op dag 1 al de vraag gesteld hoe lang de auto daar mag blijven staan en of ie per direct weg moet als ik hem niet laat repareren.
En nu ik dit zo schrijf snap ik het helemaal niet meer. Er is expliciet gesproken over bezorging, hoe kan deze man van de garage dan denken dat er vanaf dag 1 akkoord is gegeven voor reparatie?

Ik heb op 6 mei de vorige eigenaar al laten weten dat ik een prijs van 1700 euro wel erg aan de krappe kant vind voor een degelijke reparatie.
Ook uit een quote van de vorige eigenaar maak ik op dat de garage enkel de kop heeft bekeken.
Ik heb de vorige eigenaar ook in beginsel aangeven dat ik dénk de auto te laten repareren. Niet dat ik het ook direct ga doen. Ik heb hem ook op 25 mei laten weten dat ik de voorgestelde reparatie maar raar vond en dat de eerder door hem gegeven prijs niet voldoende is als je het op een goede manier laat repareren. Hij zal geen prutswerk afleveren volgens de vorige eigenaar. Dat ga ik liever niet uitproberen als je op voorhand kunt voorspellen dat er weer ellende van gaat komen op die manier.

Ben het met Paulus eens dat garage`s vaak bedroevend slecht communiceren. Dat was in mijn tijd wel anders op het bedrijf waar ik werkte. Zeg wat je doet en doe wat je zegt.

Poosje geleden een lekkage aan mijn brandstofpomp gehad, ik had niet goed gekeken en gaf het verkeerde door. Mijn fout. Monteur ziet de lekkage "dat kan ik wel maken". Prima, ik de bus achtergelaten en na een belletje weer opgehaald. Komt vervolgens het verhaal dat hij op meer punten iets lekt. Het kan nog, maar er zit meer aan te komen. En na een paar weken zeek de diesel er weer uit. Ik snap dan oprecht niet waarom ik bij de eerste reparatie niet gelijk een belletje kreeg. Meneer, wij zien dat er nog meer is, wat wilt u doen.

Overigens zeek het eruit op de plek waar hij gerepareerd was, maar ondanks meerdere keren aandringen kreeg ik geen sluitend verhaal daarover.

Paulus0013 zei:
op 8 mei
Vandaag gaan kijken bij een andere Delta. Verkoper laten weten dat ik hem koop! Hij was akkoord, dus we hebben een deal.

Paulus0013 zei:
Hieruit (de tekst 'een week later') maak ik wel op dat men meent dat er op 8 mei al een overeenkomst is. Dat maakt het nog vreemder, ik was toen nog geen eigenaar van de auto en heb zelfs de optie om de auto in huidige staat thuis te bezorgen besproken.

Raar verhaal, Paulus.

Daarbij, op de 24ste wordt jou medegedeeld dat er onderdelen zijn besteld. Daar heb je blijkbaar niet tegen geprotesteerd. En dan vind je het een week later gek dat men al begonnen is?

Verder vind ik het vreemd dat jij meent dat een garagebedrijf een gratis auto opslag is.

Dat laatste is volledig incorrect. Ik heb bij mijn eerste bezoek expliciet gevraagd of de auto er nog even kon blijven staan en op welke termijn ik moest beslissen of iets regelen. Er is ook op geen enkele wijze op aangedrongen de auto direct te verwijderen. Je ziet daarin dan een probleem dat er niet is. De auto hoeft daar ook helemaal niet langer te staan. Er zit apk op, hij is verzekerd en ik betaal mrb. Die kan ik op iedere openbare parkeerplaats wel tijdelijk neerzetten. Hoe jij er dan bij komt dat ik het bedrijf als opslag gebruik is mij een raadsel.
Je lijkt de vrouw van die garage wel. Ja de auto staat hier al 6 weken!!! Als dat zo'n probleem zou zijn, hadden ze in die 6 weken ook prima even kunnen bellen dat ie binnen x tijd weg moet. Dan had ik dat gewoon geregeld.

Blijft bijzonder dat jou dit telkens moet overkomen Paulus, ik begin dan ook een beetje te twijfelen aan je verhaal eerlijk gezegd.
Mijn excuses als ik het fout mocht hebben.

Ik zat net nog eens eea door te nemen.
Ik heb de vorige eigenaar op 12 mei het volgende laten weten:
garage gaat de kop nog even verder demonteren om te kijken en belt mij volgende week daarover. Ik denk dat ik hem laat maken. Chassis en lak zijn nog goed. Dat wil je niet naar de sloop doen

Waarom zou ik de vorige eigenaar een totaal ander beeld geven dan de garage?
Het feit dat ik aangeef dat ik denk iets te laten maken geeft al aan dat ik niet zeker ben en dat er nog geen akkoord is van mijn kant.
Daarnaast wachtte ik nog op telefoon van de garage over bevindingen. Daar hing dat akkoord van af. Ik heb uiteindelijk zelf de 24e, dus ruim anderhalve week later, gebeld omdat ik niets meer had gehoord.

Of denken jullie nu ook werkelijk dat ik bij verschillende partijen allemaal een ander beeld voorhoud?

Paulus0013 zei:
Ik zat net nog eens eea door te nemen.
Ik heb de vorige eigenaar op 12 mei het volgende laten weten:
garage gaat de kop nog even verder demonteren om te kijken en belt mij volgende week daarover. Ik denk dat ik hem laat maken. Chassis en lak zijn nog goed. Dat wil je niet naar de sloop doen

Waarom zou ik de vorige eigenaar een totaal ander beeld geven dan de garage?
Het feit dat ik aangeef dat ik denk iets te laten maken geeft al aan dat ik niet zeker ben en dat er nog geen akkoord is van mijn kant.
Daarnaast wachtte ik nog op telefoon van de garage over bevindingen. Daar hing dat akkoord van af. Ik heb uiteindelijk zelf de 24e, dus ruim anderhalve week later, gebeld omdat ik niets meer had gehoord.

Of denken jullie nu ook werkelijk dat ik bij verschillende partijen allemaal een ander beeld voorhoud?

TYN heeft wel een punt hoor. Daar is vrij weinig aan toe te lichten.
Desondanks wens ik je succes met de situatie. Wel weet ik dat je met een vriendelijke houding vaak verder komt dan met een opstandige houding.

Goed en totaal andere wending dan zelf verwacht en ik ook zelf niet eens aan heb gedacht.
Eerst een mail van een advocaat gisteren. Ik heb daarop nog gereageerd gisteravond.
Vandaag belt de beste man van de garage mij op en komt met een totaal andere insteek.
Hij koopt de auto van mij, maakt de reparatie af en ziet daarna zelf wel verder. Misschien kan dat voor hem uit, misschien ook net niet. Als hij zijn uren voor zichzelf houdt kan dat voor hem wel uit verwacht ik.
En zo is het dan plots alsnog opgelost. Niet helemaal zoals ik het had gewild (niet zozeer ten opzichte van de garage, maar meer vanwege mijn eigen plannen er mee), maar nog altijd beter dan het alternatief van maandenlang weer overhoop liggen.

Van het weekend ga ik beginnen met de andere auto uit elkaar te trekken. Dat gaan vast leuke foto's worden van roest, roest, roest en veel vastzittende dingen.

Terug
Bovenaan