Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 12-12-2025)

Wat zegt de garage er over? €2500,- is geen kattenzeik en zo ingewikkeld is een remsysteem nu ook weer niet. Die moeten toch wel in staat zijn om het probleem te achterhalen.

Ja de garage heeft de grotere klauwen en schijven gemonteerd. Inclusief fusees en alles van de coupe 20vt. Later hebben ze de hrc en bekrachtiger geleverd. Dat is ook allemaal geschikt voor elkaar.
Ik zal van de week nog eens contact met ze opnemen en ook nog met iemand anders. Ik heb haast het idee dat we iets stoms over het hoofd zien. Maar dan zou dat ook betekenen dat 4 verschillende partijen iets stoms gemist hebben. Lijkt mij ook wat onwaarschijnlijk.

Ik zat te denken, er zit vast een remkrachtverdeler. Is die te verstellen of bij te stellen? En is die getest?

uwbuurman zei:
Ik zat te denken, er zit vast een remkrachtverdeler. Is die te verstellen of bij te stellen? En is die getest?
Bij de achteras zit die ja. De laatste keer is daar niets mee gedaan. Dat zou iets kunnen zijn om naar te kijken.

s velthuis zei:
uwbuurman zei:

heb je die met abs?

Zonder verder verstand te hebben van de techniek, zou het zo kunnen zijn dat er bij een remsysteem met ABS geen remkrachtverdeler wordt toegepast? En dat bij deze auto er ooit een nieuwe achteras ingezet is met remkrachtverdeler uit een Delta zonder ABS en dat die 2 elkaar nu lopen te dollen?

Het blijft mij als lucht in het systeem klinken. Een rempedaal wat je met gemak tot de bodem intrapt voordat er wat gebeurd.

Vandaag heeft de hf weer een verse apk gekregen.
Voor de lopende dingen ga ik nog een afspraak met de garage plannen over een tijdje.

En ook gekeken hoe de vertraging zich tussen voor en achter verhield? Ik kan me voorstellen dat indien ze achter slechter remmen, dat je in normale situaties alleen de voorremmen gebruikt en alleen op de rembank de achterste remmen, waarbij de voorste al lang geblokkeerd zijn. Dat zou kunnen verklaren waarom je op de rembank wel de test haalt, maar in de praktijk hem slecht vindt remmen.

De testbank een week of 4 terug was er een voor slechts 1 as tegelijk. Dus dan weten we dat nog niet. Van vanmorgen heb ik geen idee.

Ondanks de auto's niet vergelijkbaar zijn, doet het me denken aan de remmen van mijn Zwickau P70. Toen ik de remkabels (!!!) ging afstellen, merkte je bij de testritten goed het verschil indien de balans tussen voor en achter niet goed was. Indien de remkabels achter te strak stonden, slipte die achter gelijk, zonder dat er veel vertraging was. Als de kabels achter te slap stonden, deden de remmen achter te weinig, maar deden alleen de trommels voor het. Enkel bij de goede balans had je gevoelsmatig enige remwerking. Gelet op jouw omschrijving, zou ik dus als eerste bij de achterremmen zoeken. Misschien een keer een bedrijf zoeken met een 4 plaats rembank, zodat ook de verhouding getest kan worden. Mogelijk wordt je daar wat wijzer van!

Kleine update met weinig nieuwe feiten.
Op korte stukken is de hf enorm dorstig. Met 325km op de dagteller ging het lampje aan. Er ging ook iets van 50 liter in. Met kerst eenzelfde aantal kilometers op de snelweg gedaan en inclusief doortrappen nog een kwart tank over. Op de snelweg ook totaal geen gedonder met een injectielampje dat gaat branden. Op de korte ritten constant. Je merkt dan ook dat de motorloop anders wordt.

Ik heb de vraag over de remmen nog eens in de groep gegooid. De verdeler op de achteras kost iets van 7 tientjes. Weet alleen niet of het een simpele klus is.

Ben nu rond aan het kijken voor nieuwe banden voor de 1.6. De vraag is alleen nog even of het de originele 14 inch wielen worden, of de 16 inch speedlines waar nieuw rubber omheen gaat.

Vandaag een verdeler voor de achteras besteld, ik ga het er toch op gokken.
Kreeg vandaag bericht van een andere Deltist welke hem zelf had vervangen en dat had merkbaar verschil.
Ik had precies een dag geleden nog iemand gesproken die bang was dat de halve achterkant vanonder uit elkaar zou moeten daarvoor. Waarschijnlijk is dat dus niet nodig.

Ik zit nu nog met het grote dilemma van nieuwe banden bestellen.
De banden van de 1.6 zijn eigenlijk vet versleten, dus ik moet echt nieuw rubber gaan kopen.
De vraag is echter, wat gaat het worden en welke maat? Wat het sowieso niet gaat worden is goedkope zooi, dus ik wil wel een merkband.
Origineel gaat er 185/60/14 onder de 1.6.
Maar ik heb nog een set 16 inch wielen liggen, zoals ook op mijn HF.
Optie 2 is dan bijvoorbeeld 215/40/16, dan is de omtrek vrijwel gelijk aan wat er nu op zit.
Maarrrr die maat zit ook onder de HF en daarvan zijn de banden eigenlijk te klein.
Optie 3 is dan 215/45/16 bestellen en op de HF monteren en de wielen die nu op de HF zitten op de 1.6 monteren.
Prijstechnisch is optie 1 veruit het goedkoopst, dan kan je af met zo'n 50 euro per band, bv een Goodyear Efficientgrip.
Optie 2 is eigenlijk de net niet optie van de 3.
En optie 3 wordt de duurste, maar lost ook direct wat zaken op voor de HF. Geen absurde tellerafwijking meer en net dat beetje extra bodemspeling.
Ik heb voor die maat echter totaal geen idee welke band ik dan zou moeten nemen.
Heeft iemand tips?

Verder ben ik zo blij met het remmenissue dat ik de HF al 2 weken aan de kant heb staan. Nu is het sowieso niet handig deze voor de ritjes van 4km naar mijn werk te gebruiken. Helemaal niet omdat de auto dan ook nog eens lekker bokkig is. Vrijdag mag ik weer wat snelwegkilometers maken, dan komt ie weer aan de beurt.

Michelin Pilot Sport 3?

Een quatrac 5 zou ik niet nemen, en een Pirelli P7 of Premacy 3 lijkt me net te weinig.

Optie 3 uiteraard. (y)

Falken bandjes zijn goed in grip
Als zomerband: Falken Ziex (€ of 85 bij autobandenmarkt.nl)

Als je all-seasonbandjes wil zou ik het in die maat ook niet weten.

Succes met je remkrachtverderdeler en het oplossen van het bokken

De opties voor zover ik zie in 215/45/16:
Goodyear EfficientGrip Performance
Bridgestone Turanza ER 300
Dunlop SP Sport Maxx
Continental PremiumContact 2
Michelin Pilot Sport 3
Bridgestone Turanza T001
Michelin DT1

Als Michelin fetisjist zeg ik Dunlop. Goedkoper en beter. Ik heb ze onder een Focus gehad, topband.

Onder een Mercedes wil ik alleen Michelin, die zijn comfortabel. Maar de HF gebruik jij waarschijnlijk anders als een W124.;)

Een mede deltist raadt mij ook de pilot sport 3 aan met als back up de sport maxx.
Dat maakt het kiezen al wat simpeler als meerdere mensen dezelfde kant op wijzen.

Is de pilotsport4 ook een optie? De PilotSport3 was eigenlijk niet zo goed als de 2 maar toch iets meer comfort en minder 'pakkend'. De PilotSport4 is dat weer wel en noemde een technicus van Michelin de échte opvolger van de PS2.

Ik heb de PS3 eerst gehad onder de gezinsbak, reed overigens prima. Nu de PS4 er onder en rijdt ook meer dan prima. Ja, voor mijn gevoel stuurt en plakt het wat beter, maar dat is toch wat listig beoordelen omdat tussen de PS3 en de PS4 de winterset er onder lag.
Niettemin, ga voor de PS4 als die maat beschikbaar is. Anders is de PS3 zeker een goede band.

PS: Ja, ik ben ook wel wat MIchelin-fan, maar dat komt vooral omdat de band relatief stil is én gewoon lekker plakt/stuurt.

Ik zou bij de Bridgestone voor de Potenza S001 gaan. Geweldige band!! Een perfecte mix tussen comfort en sport. Ook de Good Year Efficiency Grip Performance heb ik zeer goede ervaringen mee. Wat zachter dan de Bridgestone, maar zeer zuinig.
De Bridgestone is een band die je altijd feedback en sportiviteit geeft, maar in de rechte lijn is het heerlijk comfortabel.

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Bridgestone/Potenza-S001.htm

Ik verwacht hem begin komende week in huis. Echter is het dan nog maar de vraag wanneer ie gewisseld gaat worden. Dat moet ik nog even inplannen.
Wordt ook nog even kijken of ik dat zelf weer samen met iemand kan doen, of dat ik een afspraak bij garage ga maken.

Voor de mensen die meelezen: Ik ben nog op zoek naar wielen, de Compomotive TH2 4x98 ET25 in 17 inch. Ik wil toch voor deze gaan op de HF, dan kunnen de spacers voor er tussenuit. Dit is dan optie 4 voor de banden en wielen. Daar gaat dan weer 215/40/17 op als ik het goed heb. Tenminste als ik die wielen binnen afzienbare tijd kan krijgen.

Ik heb de nieuwe remverdeler in huis. Valt mij alleen op dat er geen veer is meegeleverd. Die had ik toch eigenlijk graag gelijk mee vervangen. Dat wordt nog even zoeken dan.

Edit: veer gevonden op ebay en besteld.

Ik heb de knoop doorgehakt en een set 17 inch wielen besteld. 17 inch, 8J, ET30. Als mijn berekeningen kloppen en de spaken niet achterlijk veel dikker zijn dan nu, zou ik ET33 of kleiner moeten hebben bij 17x8.
Even een plaatje van de verkoper:
k3luyw.jpg

Ik heb ook aangegeven donkergrijs te willen.

Nu ben ik nog op zoek naar wheel center caps. Ik zocht eigenlijk dezelfde als ik nu op de HF heb, maar de verkoper van toen wil of kan ze niet meer leveren.
Dat waren deze, maar dan niet voor deze achterlijke prijs: https://www.ebay.nl/itm/251182932390?ul_noapp=true
Iemand tips waar ik terecht kan met een eigen design?
Andere optie is om weer voor de originele Lancia-logo's te gaan, ook dat kan even zoeken worden.

Een set van de originele Speedlines gaat in de verkoop. De andere waar ik recent nieuwe voorbanden om heb laten leggen, die nu op de HF zitten, gaan op de 1.6.

En ik heb zojuist ook banden besteld: de Pilot Sport 3 in 215/40/17.
Lekker kassa dus deze week.
Ik hoop voor de oude wielen nog een redelijke prijs te krijgen en anders liggen ze voorlopig prima waar ze liggen. Ik ga ze niet voor een appel en een ei weggeven. Dit zijn de wielen die ik verkoop.
2a4u2r4.jpg

De wielen en banden zijn binnen. Morgen even langs een lokale garage rijden om een afspraak te plannen voor volgende week.
De bestelde veer is ook binnen.
Ik heb ook nog originele wheel center caps besteld met Lancia-logo. Die zouden morgen binnen moeten komen. Wat is meegeleverd met de wielen is nou niet echt geweldig te noemen.

Foto's voor de fans.

14v0gv5.jpg

2hpsqr7.jpg

Ow deze kachel wel, die is namelijk van mijn ouders. Altijd makkelijk om alles daar te laten bezorgen, die zijn meestal toch wel thuis ;).
Ik laat het ook lekker daar liggen tot volgende week, zijn de banden ook alvast warm als ze er op gaan :T

Mooie velgen. (y) Waar heb je die kapjes besteld? Ik zoek nog een setje voor mijn 75. Ik was ook die site tegengekomen, maar die gingen ineens van 20 naar 140 Euro. o_O

Die van mij zijjn op ebay van 18 naar 180 gegaan. Verkoper gaf aan ze niet meer te kunnen leveren (of is het willen?).
Er zijn verschillende aanbieders voor losse stickers, maar die leveren de kapjes niet mee.
Originele staan ook op ebay, kosten rond de 50 euro.

Nette velgen hoor, lijken erg op de oude of zijn ze een maatje groter?

Oode even goed wassen en banden zwart maken dan krijg je er vast een goede prijs voor.

Ze zijn inderdaad een maatje groter en staan iets verder naar buiten.

De banden op de oude velgen kan je beter afschrijven, 2 zijn er lek.

Over 2 weken gaan we ook de remverdeler en veer vervangen.

Wel tijd voor een nieuwe camera. Die blauwe krassen gaan op de zenuwen werken
Kwestie van prioriteiten stellen ;). Irritant is het inderdaad wel.

Waar heb je die kapjes besteld?
https://www.benl.ebay.be/itm/LANCIA-DELTA-DEDRA-THEMA-KAPPA-Y10-New-Genuine-Alloy-Wheel-Center-Caps-Set-/161862054679

Ik heb gister een afspraak gemaakt voor donderdag voor montage. Overigens maandag eerst eens bellen, want volgens mij kunnen ze de airco ook wel gelijk doen. Weten we ook meteen of dat goed is opgelost.
Ik zal na afloop foto's maken met een andere camera.

Ow en ik kwam er achter dat originele wheel center caps niet passen. Het gat in het midden is groter op deze nieuwe velg. Zit ik nog vast aan die meegeleverde rommel. Toch maar een sticker bestellen bij gebrek aan beter op dit moment.

Succes verzekerd met die Italianen. Ja de wielen komen ook uit Italië.
De wielen moeten met tapeinden worden gemonteerd. Op de voorzijde gaan die echter te ver door de fusee, waardoor deze aan de binnenzijde aanlopen. Garage wilde ze niet voor mij een paar mm afslijpen want bla bla. Ja uh het steekt uit, dat deel houdt dus toch al niets lijkt mij.
Ik slijp ze vanavond zelf wel +/- 3mm af op mijn werk. Achter passen ze wel gewoon.
De wielen voorzijde passen zonder de spacers wel prima over de remmen heen, dus dat is verder in orde.
Enkel even óf die tapeinden inkorten, of langere wielbouten vinden. Wielbouten zouden dan iets van M12x1.25 en 65 of 70mm moeten zijn en ook nog conisch. Ze worden niet echt massaal aangeboden leerde een snelle zoektocht mij.

Verder nog even aan de remverdeler gevoeld. De veer is niet gebroken of los, enkel wat roestig. De verdeler zelf lijkt erg makkelijk te bewegen.
De remmen achter lijken ook erg weinig slijtage te hebben. Dat is toch knap, want dat is nog dezelfde schijf als destijds op de voorzijde finaal aan gort was.

Airco is niet gedaan omdat we bij garage al 2 uur verder waren zonder echt resultaat. Enkel de banden om de velgen laten leggen. Als de tapeinden straks ingekort zijn en wel passen kan ik het ook zelf wel afmaken.

Ja, de ET-waarden wat past op de voor- en achterkant verschillen vaak/meestal bij auto's omdat er aan de voorkant grotere schijven/remklauwen zitten dan aan de achterkant. Met mijn Evo heb ik dit probleem ook gehad, dus het heeft niets met Italianen te maken. Hoe je het hebt over tapeinden/door de fusee/langere wielbouten snap ik nog niet helemaal, het klinkt nu nogal tegenstrijdig. Dan zou ik een plaatje moeten zien, ben nogal visueel ingesteld. ;)

Misschien dan toch een setje spacers aan de voorkant, dit heb ik ook met de Evo gehad, tot 10mm per kant geen probleem en het ziet er optisch vaak nog wat beter uit.

Ik zal het proberen uit te leggen.
De nieuwe wielen zijn veel dikker in het hart vanwege een lagere ET en ook breder dan de oude.
Je hebt wielen die dan een grote kuil hebben zodat je geen extreem lange bouten nodig hebt, maar hier is het hart gewoon erg dik. Voordeel is wel dat het er vanaf de buitenkant nog normaal uitziet.
Bv de Compomotive die ik eerst wilde:
161_0_m.jpg

Daar ligt het hart dieper in de velg. En heb je minder lange bouten nodig.

De oude, originele wielen zitten met bouten met 35mm draad vast.
Ik heb er 15mm spacers tussen, dus iets langere bouten.
Als ik 35mm door de nieuwe wielen steek kom ik voor het wiel alleen al iets van 17mm te kort en dan moet er nog een deel de fusee in natuurlijk.
Ik heb dus bouten met 65 of 70mm schroefdraad nodig. Dat zie je nagenoeg niet en dan kom je uit op tapeinden.
Het tapeind dat ik bij de wielen heb gekregen heeft aan 1 kant 15mm draad, daarna 5mm dik stuk en daarna 80mm draad. Die moet je dus ook die 15mm in je fusee draaien zodat ie goed vast zit. 15mm is echter te lang, hij gaat dan te ver door de fusee heen en steekt uit aan de binnenzijde. Hierdoor loopt deze aan. Volgens mij is de fusee maar iets van 10 of 12mm.
Ik heb nu de tapeinden aan 1 kant 3mm af laten slijpen, dan komen ze uit op rond de 12mm. Hopelijk steken ze dan niet te ver door de fusee.

Spacers heb ik nu niet meer nodig, omdat de wielen van zichzelf al verder naar buiten staan. Die 15mm spacer kan er dus tussenuit en dan past dat nog prima over de remmen heen.

Auto had wel nog wat andere kuren toen ik terug kwam van de garage. Opeens bleef ie in zijn toeren hangen zo rond 3000. Ging uit zichzelf ook niet meer zakken. Leuke uitdaging er bij.

In de loop van de week is het weer iets beter, dan ga ik nu niet half in de sneeuw en kou aan de slag. Dat komt na woensdag ofzo wel.

Zijn er geen garage`s die goed overweg kunnen met deze motor? Misschien een tuner, je zou toch horendol worden als je een motor laat reviseren en vervolgens als een natte krant loopt. Ik snap dat het gevoelig spul is qua slijtage, maar een 2.0 turbo benzinemotor moet toch geen uitdaging zijn voor een bedrijf dat weet wat het doet. Zelfde met de remmen, zo ingewikkeld is het allemaal toch niet.

Tja met de motor wordt het weer een geval van wie kan nog wat leveren. De gemiddelde garage kan wellicht constateren dat een sensor niet goed functioneert, maar wat dan? Leveren van onderdelen blijft een probleem.
De tuner waar ik geweest ben zal mij zeer zeker kunnen helpen. Die werkt echter wel tegen 150 euro ex btw per uur. Uiteindelijk als ik geen andere uitweg zie, dan is dat maar zo. Wil eerst de garage die de motor heeft gedaan het nog op laten lossen. Want zoals je zegt, zo heel spannend moet het toch niet zijn. Overigens voorheen eigenlijk nooit gedonder gehad met slechte motorloop of een lampje dat blijft branden.

De remmen gaan we komende zaterdag doen. Ik denk dat het geen hele dag werk zal zijn, dan is er daarna wellicht nog wat tijd om even naar de motorloop te kijken. Gezien mijn constatering van de veer die, behoudens wat roest, nog in orde lijkt, denk ik dat het in het vacuumdeel gezocht moet gaan worden. Dat lijkt mij ook logischer gezien het gevoel in het pedaal. Want ook al is de remkrachtverdeling helemaal ruk, dan hoort het pedaal nog wel enigszins normaal te voelen. Ik kreeg dit nog als tip mee van mijn garage die ik op de hoogte had gesteld dat de eerdere werkzaamheden geen oplossing hadden geboden.

En horendol word ik er zeker van. De auto wordt ook nog amper gebruikt de laatste weken. Op de lange ritten geen motorisch gedonder, maar blijft toch wel tricky om flink door te rijden met remmen die voor je gevoel waardeloos zijn. Korte ritten in de stad zijn echt helemaal waardeloos. Even naar de garage voor de wielen deze week was dat ook. Je bent aan het rijden en hop dat lampje gaat weer branden. Punt is dat je echt een schok in je auto hebt omdat de motorloop daarmee ook verandert. Je zal net in een bocht hangen vol op het gas.....

Terug
Bovenaan