Durashift zei:
Alsof waterstof zo 'groen' is vanaf bron tot gebruik..
Natuurlijk, de 'aanslag' op edelmetalen in de wereld is een zorgpunt. Maar goed, batterijtechniek staat ook niet stil..
Er verschijnen inderdaad veelbelovende technieken op het internet links en rechts. Maar zo'n veelbelovend verhaaltje is nog lang geen fysieke lopende band die verse auto's uitspuugt.
Waterstof is wel slachtoffer van de nieuwste bijtellings-promotie-gekte van onze overheid maar ik ben zeer benieuwd hoe deze extreem gevaarlijke stof in praktijk gaat werken. Er staan nu al met regelmaat LPG-auto's in de fik en LPG is erg slecht brandbaar vergeleken met waterstofgas. Toch is een of ander goedje met erg veel energie gewoon nodig om het beroepsvervoer rijdend te houden. Al is het biodiesel.
Durashift zei:
enne.. na 8 jaar een EV auto op de sloop? Dat zal inhouden dat eerdaags de eerste generatie Leaf's en Tesla's daar al met enkele tientallen te vinden zijn..
Het zal de afschrijving sterk beïnvloeden. De conditie van de accu (en mag/kan de accu nog geleverd worden) zal in hoge mate de waarde van het restantje auto bepalen. Acht jaar zal voorlopig nog een korte periode zijn maar een derde accu (16 jaar) zal er zeker niet in komen.
Ik kreeg recent een mooie EV aangeboden, een van de eerste exemplaren. Het prijskaartje was zo laag dat ik direct dacht aan een gigantische adder (formaat anaconda) onder het gras.
Maar wat als de accu het begeven heeft van dat ding? Dat maakt hem zeker drie keer zo duur en voor een nieuwe accu moet hij omgebouwd worden. Daarmee is het een erg duur kippenhok wat net bruikbaar is voor een ritje wat eigenlijk ook te fietsen is.
In praktijk zal deze goed onderhouden botsdoos daarom gesloopt worden of omgebouwd worden tot etalageobject.
Wat ik wel schofterig vind is dat de roverheid nu ook het ultiem milieuvriendelijke voertuig wil uitpersen. Voor een fiets moet je straks ook bijtelling gaan betalen....
Wanneer komt er bijtelling op veiligheidsschoenen?
Hoe bewijs ik 500 km privé bij een fiets met sjoemelteller?
Durashift zei:
Misschien heeft Erdogan over 2 jaar wel de sleutel tot succes in handen?
Dat is niet uniek voor Turkije.
Er wordt op dit moment steeds meer productie verplaatst naar lage-lonen landen. Dat zijn vooral halffabrikaten maar ook volledige producten. Producten zoals zoals software, elektronica, wasmachines, bakstenen, auto's, fietsen, bankstellen, etenswaren, kleding...
Werkelijk bijna alles wordt al gemaakt in landen waar de mensen nog uitgebuit mogen worden. De assemblage blijft nog in dure landen omdat mensen nog steeds geloven in het kwaliteitssprookje en omdat invoerrechten dat deel van de productie beschermen.
- Noem voor de gein eens een auto (een model van een merk) die echt nog volledig in een westers land gemaakt wordt en niet een samenraapsel is van componenten uit lage-lonen-landen. -
Daarnaast proberen sommige fabrikanten het kwaliteitssprookje steeds meer om te buigen naar een vaag imago / uitstraling verhaaltje. Dat omtoveren naar imago scheelt de moeite iets te bouwen wat werkelijk goed is en de klant blijft niet eeuwig hetzelfde product gebruiken.
En dat is een veelgezocht dubbelsnijdend mes wat straks ons (het rijke westen) ook prima blijkt te snijden.