Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Durashift zei:
Natuurlijk, de 'aanslag' op edelmetalen in de wereld is een zorgpunt. Maar goed, batterijtechniek staat ook niet stil..
Niet lullig bedoeld hoor, maar dat is wel een beetje een dooddoener aan het worden... Waar blijven die kobaltvrije accu's nou? Als je daarover begint tegen de gemiddelde EVangelist kom je altijd op zoiets uit, gebaseerd op een grenzeloos vertrouwen in de technologische ontwikkeling. Meestal vergezeld van willekeurig terugwijzen van het kaliber "het is sowieso beter dan fossiel want etc etc etc", en uiteraard diverse andere dogmatische teksten -daarvoor verwijs ik naar de hoofdpagina. Een echt antwoord op de vraag echter, is in mijn beleving al heel lang heel ver weg...

Durashift zei:
https://nos.nl/artikel/2316411-turkije-presenteert-eigen-elektrische-droomauto.html
Als dit een succes wordt kan ome Erdo misschien kappen met die discutabele olieboringen.

Bert autofan zei:
De waarheid die Brussel en onze gehersenspoelde EV fanboys liever niet horen.

https://klazienaveenlokaal.nl/2019/07/22/professor-elektrische-autos-zijn-grote-zwendel-en-waardeloosvoor-het-klimaat/?fbclid=IwAR2Ls2xsiurSBI25r6AW95am0hiPs6pXc2BZ_dqANapRRkmEuVwJLN88VgQ
Gelukkig weten ze in Klazienaveen wel beter!

DeeTwee zei:
Durashift zei:
Natuurlijk, de 'aanslag' op edelmetalen in de wereld is een zorgpunt. Maar goed, batterijtechniek staat ook niet stil..
Niet lullig bedoeld hoor, maar dat is wel een beetje een dooddoener aan het worden... Waar blijven die kobaltvrije accu's nou? (..).

Begrijp ik. Ik ben zelf ook ff benieuwd.. dus:

greenlight.nl zei:
(..)
Omdat grafeen pas vijftien jaar geleden is ontdekt, zijn vooraanstaande instituten wereldwijd nog altijd aan het onderzoeken welke toepassingen er mogelijk zijn. Vooralsnog is het duur en ingewikkeld om grote vlakken grafeen te produceren. Voor massaproductie lijkt het nog niet geschikt. Afhankelijk van de uitkomsten van die onderzoeken gaan we grafeen waarschijnlijk terugzien in de auto-industrie, in de luchtvaart maar ook in zonnecellen, draagbare elektronica, computers, in halfgeleiders en zelfs in de filtering van ons water. Voorlopers in grafeen-onderzoek zijn onder meer de universiteiten van Manchester, Cambridge, MIT en de TU Delft.
(..)

https://greenlight.nl/expert-views/grafeen/

Ford gebruikt (zeer kleine) hoeveelheden grafeen in de compositie voor afdekkappen, staat ook in dat artikel. Maar goed, da's eigenlijk gewoon 'koolstof' aan kunststof toevoegen, m.i. ;)

Durashift zei:
Alsof waterstof zo 'groen' is vanaf bron tot gebruik..

Er verschijnen inderdaad veelbelovende technieken op het internet links en rechts. Maar zo'n veelbelovend verhaaltje is nog lang geen fysieke lopende band die verse auto's uitspuugt.
Waterstof is wel slachtoffer van de nieuwste bijtellings-promotie-gekte van onze overheid maar ik ben zeer benieuwd hoe deze extreem gevaarlijke stof in praktijk gaat werken. Er staan nu al met regelmaat LPG-auto's in de fik en LPG is erg slecht brandbaar vergeleken met waterstofgas. Toch is een of ander goedje met erg veel energie gewoon nodig om het beroepsvervoer rijdend te houden. Al is het biodiesel.

Durashift zei:
enne.. na 8 jaar een EV auto op de sloop? Dat zal inhouden dat eerdaags de eerste generatie Leaf's en Tesla's daar al met enkele tientallen te vinden zijn..
Het zal de afschrijving sterk beïnvloeden. De conditie van de accu (en mag/kan de accu nog geleverd worden) zal in hoge mate de waarde van het restantje auto bepalen. Acht jaar zal voorlopig nog een korte periode zijn maar een derde accu (16 jaar) zal er zeker niet in komen.
Ik kreeg recent een mooie EV aangeboden, een van de eerste exemplaren. Het prijskaartje was zo laag dat ik direct dacht aan een gigantische adder (formaat anaconda) onder het gras.
Maar wat als de accu het begeven heeft van dat ding? Dat maakt hem zeker drie keer zo duur en voor een nieuwe accu moet hij omgebouwd worden. Daarmee is het een erg duur kippenhok wat net bruikbaar is voor een ritje wat eigenlijk ook te fietsen is.
In praktijk zal deze goed onderhouden botsdoos daarom gesloopt worden of omgebouwd worden tot etalageobject.

Wat ik wel schofterig vind is dat de roverheid nu ook het ultiem milieuvriendelijke voertuig wil uitpersen. Voor een fiets moet je straks ook bijtelling gaan betalen....
Wanneer komt er bijtelling op veiligheidsschoenen?
Hoe bewijs ik 500 km privé bij een fiets met sjoemelteller?

Durashift zei:
Misschien heeft Erdogan over 2 jaar wel de sleutel tot succes in handen?
Dat is niet uniek voor Turkije.

Er wordt op dit moment steeds meer productie verplaatst naar lage-lonen landen. Dat zijn vooral halffabrikaten maar ook volledige producten. Producten zoals zoals software, elektronica, wasmachines, bakstenen, auto's, fietsen, bankstellen, etenswaren, kleding...

Werkelijk bijna alles wordt al gemaakt in landen waar de mensen nog uitgebuit mogen worden. De assemblage blijft nog in dure landen omdat mensen nog steeds geloven in het kwaliteitssprookje en omdat invoerrechten dat deel van de productie beschermen.
- Noem voor de gein eens een auto (een model van een merk) die echt nog volledig in een westers land gemaakt wordt en niet een samenraapsel is van componenten uit lage-lonen-landen. -

Daarnaast proberen sommige fabrikanten het kwaliteitssprookje steeds meer om te buigen naar een vaag imago / uitstraling verhaaltje. Dat omtoveren naar imago scheelt de moeite iets te bouwen wat werkelijk goed is en de klant blijft niet eeuwig hetzelfde product gebruiken.
En dat is een veelgezocht dubbelsnijdend mes wat straks ons (het rijke westen) ook prima blijkt te snijden.

Bert autofan zei:

https://klazienaveenlokaal.nl/2019/07/22/professor-elektrische-autos-zijn-grote-zwendel-en-waardeloosvoor-het-klimaat/?fbclid=IwAR2Ls2xsiurSBI25r6AW95am0hiPs6pXc2BZ_dqANapRRkmEuVwJLN88VgQ

En alle andere TU's zijn allemaal gek natuurlijk. Toen je zag dat hij bij de TH Ingolstadt werkt ging er geen belletje rinkelen? Toevallig ook de stad waar Audi is gevestigd....

Bert autofan zei:

Een artikel dat aaneenhangt van de oneliners en niet-onderbouwde stellingen:
- de stellingname dat er in de wetenschappelijke wereld ENORME twijfels zijn over het C02/opwarmingsverhaal.
Vanuit de hoek van klimaatwetenschappers komt een vrij eenvormige boodschap naar buiten. Als psychiaters of kernfysici hun twijfels zouden uiten, dan ben ik nog geneigd de eerste groep te geloven.
- de energiedichtheid van diverse brandstoffen:
voor accus in verhouding tot het gewicht van het element, voor benzine en waterstof in verhouding tot de wagen. Een wagen op waterstof lijkt door de kromme vergelijking tot 330 keer efficiënter dan een elektrische. Daar wordt de energie die verloren gaat bij de productie van waterstof alleszins al niet in rekening gebracht. Bovendien is de energiedichtheid van benzine vele malen hoger dan die van waterstof. Dit verhaal raakt dus kant noch wal.

Ik denk er serieus over om volgend jaar nog een leuke auto met benzinemotor te kopen.nu het nog kan,EV zal wel de toekomst zijn,maar ik kan me niet voorstellen dat ik daar rijplezier aan ga beleven.

https://www.automobielmanagement.nl/auto-economie-buitenland/2019/12/31/vraag-naar-tesla-model-3-raakt-verzadigd/

Vraag naar Tesla Model 3 raakt verzadigd’

Slechte kwaliteit
Maar wereldwijd kan het wel eens afgelopen zijn met het succes, denkt Osborne. Hij wijst in dat verband vooral op de naar zijn mening slechte kwaliteit van de auto’s en de klanttevredenheid bij de Amerikaanse autobouwer

JFR zei:
Ik denk er serieus over om volgend jaar nog een leuke auto met benzinemotor te kopen.nu het nog kan,EV zal wel de toekomst zijn,maar ik kan me niet voorstellen dat ik daar rijplezier aan ga beleven.

Zou het toch even gaan proberen. Je moet echt een hele leuke benzine auto kopen wil je dicht in de buurt komen van een EV.

JFR zei:

Zo heb ik ook altijd gedacht maar een beetje EV zorgt ook voor veel rijplezier.
En dat komt vooral door het koppel dat direct 100% beschikbaar is.

Als je graag op hoge snelheden door Duitsland rijdt is een EV minder geschikt maar stoplichtsprintjes zijn in een EV echt veel leuker.

En qua emotie? Tja, het tractor geluid dat uit mijn 208 HDI komt vind ik ook niet echt bevredigend. Mijn CT200 is eigenlijk ook al zo goed als stil, bij een EV hoor je dus echt helemaal niks meer, behalve het bandengeluid en windruis zoals bij elke auto.

Rijplezier is voor iedereen weer een andere belevenis.
Ik kan aan al dat moderne spul al totaal geen rijplezier meer beleven, of het nu fossiel gestookt of een EV is.
De strijd tegen al die afleidingen en de slaap (wordt ook wel "verveling" genoemd) wordt voor mij steeds groter in de moderne computergestuurde meuk, ben dan al snel geneigd om mij wat meer als een passagier te gaan gedragen i.p.v. als een bestuurder.
In m'n oldtimers heb ik daar totaal geen last van, maar na 2 uurtjes sturen in zo'n modern ding ben ik altijd heel blij dat ik er weer uit mag stappen.

Ik heb op zich niks tegen elektrische auto's,wel tegen het opdringen daarvan aan de mensen door de regering of andere instanties,oftewel door de strot proberen te duwen.
Als ik mee zou mogen rijden in bijvoorbeeld een Tesla of andere snelle EV zou ik denk ik geen nee zeggen,maar laat mij wat mijn eigen auto's betreft dan maar wat ouderwets zijn,motorgeluid horen en het liefst ook zelf schakelen.:)

JFR zei:
Ik heb op zich niks tegen elektrische auto's, wel tegen het opdringen daarvan aan de mensen door de regering of andere instanties,oftewel door de strot proberen te duwen.
Als ik mee zou mogen rijden in bijvoorbeeld een Tesla of andere snelle EV zou ik denk ik geen nee zeggen,maar laat mij wat mijn eigen auto's betreft dan maar wat ouderwets zijn,motorgeluid horen en het liefst ook zelf schakelen.:)

Dit hoor je opvallend vaak. De hele hype rond elektriciteit zou een mens bijna laten vergeten dat er nog maar heel weinig kaboutertjes in stopcontacten zitten.

Elektriciteit in Nederland wordt gemaakt door kolen- en gascentrales, door een kerncentrale en door wat kleinschalige groene opwekkers. Opwekkers zoals de zonnecellen, de windmolens, de biomassa- (vermaalde bomen) en vuilverbrandingsovens. Het aandeel groene (elektriciteit) energie was voor 2017 nog maar slechts 17%, en die 17% bevat NIET de energie die gaskachels, gasfornuizen en het leeuwendeel van de voertuigen voor haar rekening nemen.
Als ook deze energie uit het stopcontact moet komen, hebben de energiebedrijven eigenlijk alleen de keuze uit een extra kolen, gas of kerncentrale te plaatsen.

Mede daarom vind ik het onzin om nu in hoog tempo veel CO2 aan te maken om het wagenpark groen te maken. Als ik met mijn oude Clio dik 100.000 km afleg, heb ik net zo veel CO2 op mijn geweten als die meneer die een nieuwe Tesla besteld heeft. Gaan we daarna ook nog rijden, heeft de Tesla een vergelijkbare hoeveelheid energie nodig als mijn Clio.

Maken we dan de balans op, moet die 17% minus het verlies van laden, ontladen, het transport van energie en de energie voor de bouw van een verse botsdoos het lagere rendement van mijn benzinemotortje compenseren.
Slaat de balans dan door naar goed onderhoud aan de oude Clio of is het milieuvriendelijker om de Clio af te trappen en een verse Tesla te bestellen?

Maar elektriciteit heeft echt wel significante voordelen.
Ten eerste kan een EV of hybride bij vertragen mechanische energie terugwinnen terwijl een ICE auto deze energie gebruikt om remblokken heet te stoken. Daarnaast wordt roet en in de toekomst CO2 bij elektriciteitscentrales afgevangen en kunnen elektrische auto's volledig door software bestuurd worden - software in of buiten de auto. Bovendien zijn we dan minder afhankelijk van steeds zeldzamer wordende fossiele brandstoffen.

Ook voor mij geldt: Ik heb op zich niks tegen elektrische auto's, maar ik vind dat we met EV op de feiten vooruit lopen. En als je dan bedenkt hoe veel andere vervuiling de fabricage van een accu oplevert.... Is deze massale EV/hybride/nieuwe-auto-met-andere-motor-truc dan wel de beste oplossing?

@RKE: Nergens is, volgens mij, vastgesteld hoeveel energie een auto vanaf tekentafel tot dat'ie de poort uitrijdt aan energie kost. Auto's worden zwaarder en luxer, meer veiligheidseisen. Ik heb wel eens gehoord dat de Hummer 1 de schoonste auto was, omdat er naast recycelbaar metaal bijna geen andere materialen zijn gebruikt, het ontwerp snel tot stand kwam en de productie eenvoudig was. Ik weet dus niet of een Clio nu veel schoner is dan een Tesla in het hele ontwerp/productieproces/recyclingsproces..

Fastned Experienced Tremendous Growth In Fourth Quarter 2019

Fastned%20Energy%20Delivered%20-%20Q4%202019.png

Pietzoveel zei:
@RKE: Nergens is, volgens mij, vastgesteld hoeveel energie een auto vanaf tekentafel tot dat'ie de poort uitrijdt aan energie kost. Auto's worden zwaarder en luxer, meer veiligheidseisen. Ik heb wel eens gehoord dat de Hummer 1 de schoonste auto was, omdat er naast recycelbaar metaal bijna geen andere materialen zijn gebruikt, het ontwerp snel tot stand kwam en de productie eenvoudig was. Ik weet dus niet of een Clio nu veel schoner is dan een Tesla in het hele ontwerp/productieproces/recyclingsproces..

Metalen zoals staal zijn inderdaad heel goed te recyclen.

Het smeltpunt van staal ligt rond de 1500 graden. Er is dus wel een serieuze hoeveelheid energie nodig om dat spul zo heet te maken dat het smelt. Hoeveel kolencentrales draaien er full-continu alleen om onze vraag naar vers staal te voldoen? En hoeveel vervuiling creëert het proces om de juiste alliage, vorm en warmtebehandeling te verzorgen?

Recyclen heeft een zeker rendement, ook als we het over staal, papier, plastic of glas hebben.

Veel mensen vergeten dat recyclen ook energie kost en ook vervuiling oplevert. Staal is recyclebaar maar moet ook getransporteerd, omgesmolten, in de juiste mengverhouding en in model gebracht worden.
Recyclen is veel beter dan delven maar het is niet perfect.

rke zei:
Pietzoveel zei:

Metalen zoals staal zijn inderdaad heel goed te recyclen.

Het smeltpunt van staal ligt rond de 1500 graden. Er is dus wel een serieuze hoeveelheid energie nodig om dat spul zo heet te maken dat het smelt. Hoeveel kolencentrales draaien er full-continu alleen om onze vraag naar vers staal te voldoen? En hoeveel vervuiling creëert het proces om de juiste alliage, vorm en warmtebehandeling te verzorgen?

Recyclen heeft een zeker rendement, ook als we het over staal, papier, plastic of glas hebben.

Veel mensen vergeten dat recyclen ook energie kost en ook vervuiling oplevert. Staal is recyclebaar maar moet ook getransporteerd, omgesmolten, in de juiste mengverhouding en in model gebracht worden.
Recyclen is veel beter dan delven maar het is niet perfect.

Je hebt een punt. Doorrijden met een oude auto (zeker met een kleine en lichte auto) is qua CO2 mogelijk beter. Mits je er niet te gek veel mee rijdt.
Wat je echter mist is dat er niet alleen CO2 uit de uitlaat komt. Fijnstof, stikstoffen, koolwaterstoffen.. dat zijn de grote vervuilers.

Bio-brandstoffen of syntetische brandstoffen verbeteren dit engiszins maar dat kan je niet als algemene regel aannemen. Regelstrategien en technologien in motoren reageren anders. De ene auto stoot op bio-diesel minder fijnstof uit; de andere gaat compenseren met meer EGR en daardoor juist meer fijnstof eruit gooien. Net als het kappen van bomen om grond te hebben voor bio-brandstof ook juist negatief kan zijn op de CO2 balans. Dus over de gehele linie kan je die effecten aardig negeren.

Ik leg het meestal zo uit:
Koolmonoxide komt uit de uitlaat en is direct dodelijk - een beetje auto met katalysator (zeg 1988 en later) stoot dit nauwelijks nog uit; alhoewel je bij koude start nog altijd moet opletten
Koolwaterstoffen en stikstoffen maken smog - dit geeft irritaties aan de luchtwegen als je hier een aantal dagen aan bent blootgesteld. Sterk verbeterd sinds de latere stappen van Euro6 (de eerste Euro6 auto's waren op de weg niet veel beter dan oudere Euro versies)
Fijnstof - de allerfijnste geeft geen irritaties maar komt wel in de bloedbaan, risico op kanker. (ook al sterk verbeterd)
Lachgas en ammoniak (bijproducten van de katalysatoren wanneer deze niet optimaal werken en resultaat van toevoegingen en vervuilingen in de brandstof) - vrij hevige gezondheidsgevolgen en daarom nu al gereguleerd of in de toekomst gereguleerd
Zwavel - vooral bekend met zure regen en dus vooral schadelijk voor onze leefomgeving. Door zwavelarme en zwavelvrije brandstof is dit vrijwel volledig uitgebannen behalve voor schepen in internationale wateren
CO2 - onschadelijk voor mensen maar schadelijk voor onze leefomgeving.

Daar zit je voordeel bij een EV; de CO2 balans is afhankelijk van hoeveel je rijdt de eerste 1 a 3 jaar nog negatief maar verbeterd daarna snel (well-to-wheel - het is verbazend hoeveel CO2 er vrijkomt om benzine of diesel te maken uit aardolie). De fijnstof uitstoot is er niet van de uitlaat maar nog wel van de banden (remmen zijn verwaarloosbaar bij een EV) - alhoewel er ook al EV bedrijfsauto's bestaan die een groot roetfilter onder de auto hebben hangen en daarmee (net als een moderne diesel) in steden zelfs fijnstof verminderen. Fijnstof bij electriciteit opwekking wordt inderdaad afgevangen.
Blijven de smog componenten over: bij een EV worden die niet uitgestoten daar waar de auto rijdt en waar er dus mensen ziin die er last van kunnen hebben. Daarnaast door de betere efficientie van de gehele keten en betere efficientie van katalysatoren stoot een elektriciteits centrale dit veel minder uit.

En daarmee mijn punt: een oude auto (en dat kan zelfs een oldtimer zijn zonder katalysator) is geen enkel punt zolang je niet teveel ermee rijdt. En zeker als je ermee buiten de steden blijft. En dan is het netto effect misschien wel positief.
Maar kom je aan het aantal kilometers wat men in Nederland gemiddeld rijdt per jaar of rij je meer dan is het al snel zo dat nieuw beter is. Of dat dan beter is voor mensen of voor onze leefomgeving is weer een andere balans. Maar van allebei wordt je ziek of ga je dood dus waarom onderscheid maken. Met CO2 kan je nog hooguit zeggen dat het jouw tijd wel zal duren; oftewel na mij de zondvloed.

Auw daar gaat je voordeel.
https://www.hln.be/geld/consument/-welkomstfase-is-voorbij-grootste-open-netwerk-van-snellaadpalen-in-europa-vraagt-woekerprijs-voor-oplaadbeurt~a7364e7a/?referer=https%3A%2F%2Fwww.geenstijl.nl%2F

De prikkel om elektrisch te gaan rijden neemt ineens in rap tempo af.
Ik zie al weer gestrande Tesla's en E-Tron's langs de snelweg staan. Toch net thuis niet gehaald.

michel1975 zei:
Auw daar gaat je voordeel.
https://www.hln.be/geld/consument/-welkomstfase-is-voorbij-grootste-open-netwerk-van-snellaadpalen-in-europa-vraagt-woekerprijs-voor-oplaadbeurt~a7364e7a/?referer=https%3A%2F%2Fwww.geenstijl.nl%2F

De prikkel om elektrisch te gaan rijden neemt ineens in rap tempo af.
Ik zie al weer gestrande Tesla's en E-Tron's langs de snelweg staan. Toch net thuis niet gehaald.

Mwa.. valt mee. Er zijn al weinig die het volle tarief bij FastNed of Allego betalen. 1x een laadpas organiseren en je hebt leuk korting (fastned 0.35ct/kWh met Maingau). Zo'n pas krijg je dus ook als je klant bent van een van die fabrikanten.
Voor Nederland (er zijn wel 6 Ionity stations en er komen er nog 10 bij) is dit natuurlijk al helemaal te verwaarlozen. FastNed en Allego hebben de markt met snelladers (allebei net geen 100 stuks) wel aardig in handen al. Maar... niet handig denk ik.

Toen ik net mijn EV had dacht ik erover zo'n FastNed abbonement te nemen. De kostenloze versie heb ik maar ik dacht ook de betaalde (met forse korting) te doen. Ik sta maar zo weinig bij een snellader dat het een erg slechte keuze zou zijn geweest. Ionity ben ik zelfs nog nooit bij geweest.

Ik zit er sterk aan te denken om nog een keer een leuke benzineauto te kopen,voordat het niet meer kan,of mag,voordat alles straks verplicht elektrisch is.

Elektrische auto’s zijn daadwerkelijk veel groener dan benzine- en dieselvarianten

https://www.volkskrant.nl/economie/elektrische-auto-s-zijn-daadwerkelijk-veel-groener-dan-benzine-en-dieselvarianten~b22c0eed/?fbclid=IwAR1uhXiCoprZL8OG1WdBlIjCzNFnxnyYKPOofEKQ6JkLvAfHcovIm2BdIFQ&referer=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2F&utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=facebook

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1539986701/auto-vat-vlam-inzittende-overleden?utm_source=whatsapp&utm_medium=referral&utm_campaign=whatsapp

Zie telegraaf.nl vandaag weer iemand in een electrische auto verbrand doordat deze spontaan vlam vatte...lekker milieu vriendelijk pfff

Een boom heel innig omhelzen met een auto is nog nooit een gezonde bezigheid geweest, niet met een EV en niet met een fossielstoker.
Ik ben trouwens redelijk bekend met die weg, 50 km/h is op de locatie van dat ongeluk al te snel.

Zadelsnuiver zei:
Spontaan? Je denkt niet dat het ongeluk wat er aan vooraf ging er iets mee te maken zou hebben misschien?

Zo gaat dat tegenwoordig. Je pakt er wat uit en vervolgens krijgt Tesla de schuld. Of Rutte. Of 5G. Soms ook de Grote Pompoen.

Soms vraag je je af of mensen qua denken het vermogen van een platgeslagen strontvlieg nu echt niet kunnen of willen overtreffen.

Op dit moment zitten we midden in de Covid-19 pandemie. Het bestrijden van het acute gevaar op besmetting is momenteel voornamelijk een grote discipline in het gedrag van individuen. In Nederland lijkt dat redelijk goed te gaan. Na een eerste uitbraak zit er nu een dalende trend in de cijfers. Dit is grotendeels te danken aan hoe mensen zich, al dan niet gedwongen, hebben gedragen.

Ik zat hieraan te denken toen ik weer eens op zo'n Covid dashboard op internet keek en zag dat het mondiaal aantal doden de 200.000 nadert. Wereldwijd is het volledige sociale leven verstoord om dat cijfer zo laag mogelijk te houden. Helaas bestaat er geen klimaat- en milieu dashboard, want het dodental daarop zou voor 2020 inmiddels een veelvoud ervan zijn. Want laten we eerlijk zijn, de Covid-pandemie is zowel qua doden als qua schade een schijntje vergeleken bij de klimaat- en milieucrisis.

Er zijn schrijnende verschillen tussen de aanpak van Covid-19 en de aanpak van de klimaatcrisis en het feit dat dit topic op pagina 50 nog steeds doorwoekert over de vraag of we überhaupt wel aan de electrische auto moeten, is daar een voorbeeld.

Laten we nog eens wat verschillen erbij pakken.
Die klimaatdoden worden eens in de zoveel tijd netjes uitgerekend door de VN of andere respectabele organisaties, maar bij publicatie ervan is er altijd een golf aan reacties die beginnen met "Ja, maar..." Er is geen klimaatvirus dat je kunt aantonen in het lichaam van een overledene, dus het oorzakelijk verband, hoewel inmiddels breeduit wetenschappelijk onderbouwd, wordt altijd betwist.
Covid-19 begon in januari in China, de strenge Nederlandse maatregelen volgden eind maart. En toen was de discussie al of we niet te laat waren. Of je nu de Club van Rome (begin jaren '70) of het eerste IPCC-rapport (begin jaren '90) als startpunt neemt van groter klimaatbewustzijn, in beide gevallen hebben we het over decennia terug. En toch, als we nu een heel klein stapje proberen te zetten, is de discussie onmiddellijk of het allemaal niet te snel gaat.
Binnen de EU wordt er de laatste weken gediscussieerd over financiele pakketten voor COvid-bestrijding en economische ondersteuning met duizelingwekkende bedragen. Er wordt vooral gediscussieerd wie garant moet staan voor die bedragen, of ze überhaupt nodig zijn is helemaal geen discussie geweest. Sterker nog, er zijn dagelijks mensen in talkshows te horen, die vinden dat de bedragen te laag zijn of hun vakgebied niet voldoende ondersteunen. Het totaalbedrag van dit alles, dat we in weken bij elkaar schrapen, overtreft het beoogde budget voor de EU Green Deal inmiddels ruimschoots. En die EU Green Deal zou gefinancierd worden over 30 jaar. De discussie daarover moet eigenlijk nog beginnen en reken maar dat er wat groeperingen zijn die zullen roepen dat het allemaal veel te veel geld kost, dat we bovendien niet hebben.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar de strekking lijkt me duidelijk. Voor Covid moet alles wijken, zijn er nauwelijks belemmeringen op de uitgaven en moet het probleem zo snel mogelijk opgelost worden. En mensen passen hun eigen gedrag ogenschijnlijk vrij moeiteloos aan aan de vervelende omstandigheden. De veel grotere klimaatcrisis daarentegen mag vooral niet teveel geld kosten, niet teveel aandacht vragen en als we er wat langer over doen, is dat geen probleem. En grote groepen mensen vinden het ontoelaatbaar als ze ook maar minimale aspecten van hun gedrag moeten aanpassen.

Het wordt tijd dat we zaken bij de juiste naam gaan noemen: kolencentrale = coronavirus, auto met brandstofmotor = coronavirus, intensieve landbouw = coronavirus, etc. Ik hoop dat als het stof van de Covid-19 pandemie een beetje neergedaald is, we eindelijk de veel grotere milieu- en klimaatcrisis met dezelfde voortvarendheid gaan bestrijden. Helaas vrees ik dat het niet zover zal komen en dat we nog decennia lang miljoenen klimaatdoden per jaar klakkeloos zullen accepteren. En dit topic zal de 100 pagina's ook nog wel halen.

L Breevoort zei:
Ik kan nog wel even doorgaan, maar de strekking lijkt me duidelijk. Voor Covid moet alles wijken, zijn er nauwelijks belemmeringen op de uitgaven en moet het probleem zo snel mogelijk opgelost worden. En mensen passen hun eigen gedrag ogenschijnlijk vrij moeiteloos aan aan de vervelende omstandigheden. De veel grotere klimaatcrisis daarentegen mag vooral niet teveel geld kosten, niet teveel aandacht vragen en als we er wat langer over doen, is dat geen probleem. En grote groepen mensen vinden het ontoelaatbaar als ze ook maar minimale aspecten van hun gedrag moeten aanpassen.

Logisch verklaarbaar.
De gehele wereldeconomie draait op olie, die olie mag je dus niet zomaar buiten sluiten ongeacht alle nadelige effecten die de olie op ons wereldbolletje en onze gezondheid teweeg brengt.
Covid legt de gehele wereldeconomie nu plat in een recordtempo, en dat moet dus bestreden worden.
Het draait uiteindelijk allemaal om het grote geld, ook wel wereldeconomie genoemd.

Haha, wat een onzin. Als je de transitie wilt stimuleren, moet je niet met zo'n onzin aan komen zetten. Immers, de mensen die BEV's kunnen kopen moeten bovengemiddeld verdienen en over het algemeen zijn die niet dom genoeg om door zulke onzin beinvloed te worden. En waarom zo'n moeite doen? Het is toch al allemaal in doelen/regels etc vastgelegd? Met max CO2 doelstellingen op het complete modellenaanbod en het streven/gebod om per jaar x geen ICE meer te verkopen. De regels liggen er al lang en jaar na jaar gaan we er dichter naartoe. Al die lobby hier maar vooral op de frontpage is nergens voor nodig.

dickey zei:
Haha, wat een onzin. Als je de transitie wilt stimuleren, moet je niet met zo'n onzin aan komen zetten. Immers, de mensen die BEV's kunnen kopen moeten bovengemiddeld verdienen en over het algemeen zijn die niet dom genoeg om door zulke onzin beinvloed te worden. En waarom zo'n moeite doen? Het is toch al allemaal in doelen/regels etc vastgelegd? Met max CO2 doelstellingen op het complete modellenaanbod en het streven/gebod om per jaar x geen ICE meer te verkopen. De regels liggen er al lang en jaar na jaar gaan we er dichter naartoe. Al die lobby hier maar vooral op de frontpage is nergens voor nodig.
En dan vooral lobby die op halve waarheden berust.

Mooie discussie, dit!

De stap naar EV word nu gezet. Ik ben ervan overtuigd dat de volgende stap naar (veel) compacter en (veel) zuiniger is. Een Model S is na acht jaar nog steeds toonaangevend in zin klasse (wat veelzeggend is voor hoe de gevestigde orde in de wedstrijd zit) maar uiteindelijk is het een te grote te zware auto. De NL'se Lightyear is een grote stap in de goede richting, maar nog steeds te groot en in mindere mate, te zwaar. De Aptera, dat is het voertuigconcept waar het echt heen moet. Supergestroomlijnd (beter kan bijna niet), superlichtgewicht, zeer compact en superzuinig. Daarnaast ook nog eens met een futuristisch uiterlijk dat ik persoonlijk extreem cool vind. Zodra dat ding te koop komt in de EU bestel ik 'm.

Aptera

Aptera_3

"Europese markt bepaalt wereldwijde verdeling elektrische auto’s

Feitelijk bepalen de Europese kopers van modellen met verbrandingsmotoren hoeveel elektrische auto’s er in Europa, Amerika en Azië beschikbaar komen."

https://www.autovisie.nl/nieuws/europese-markt-bepaalt-verdeling-elektrische-autos/

Elektrisch rijden is waarschijnlijk onvermijdbaar. Maar ik zal nooit stekkeren. Ik wacht liever nog een paar jaar totdat ze een betere laadoptie hebben.

Blijkbaar neemt het elektrisch rijden ook nog een andere vlucht.:)

https://www.tubantia.nl/auto/twee-keer-zo-vaak-schade-bij-elektrisch-rijden~a1dc190d/

Tesla's bizarre beurswaarde tikte gisteren even de 335 miljard dollar aan, wat ongeveer gelijk is aan de waarde van ALLE andere autofabrikanten BIJ ELKAAR.

Voor sommigen mag electrisch rijden dan nog een brug te ver zijn, maar investeren in electrisch rijden neemt in ieder geval een ongekende vlucht.

Deze camper is elektrisch en Nederlands

De Proace en zijn Europese broertjes zijn nu ook als elektrische camper te krijgen.

E-fixxter-camper.jpg

https://www.groen7.nl/deze-camper-is-elektrisch-en-nederlands/

Hallo,
zijn er EV-eigenaren met ervaring met het opzetten van het opladen van zonnepanelen voor uw auto? Ik ben op zoek naar laadstations die dit kunnen. ABB Terra AC gevonden -
Nog andere alternatieven met een dergelijke mogelijkheid?

Nicola 4694979 zei:
Hallo,
zijn er EV-eigenaren met ervaring met het opzetten van het opladen van zonnepanelen voor uw auto? Ik ben op zoek naar laadstations die dit kunnen. ABB Terra AC gevonden -
Nog andere alternatieven met een dergelijke mogelijkheid?

Ik ken de huidige stand van techniek van zonnecellen niet zo maar kort geleden gaf een zonnecel nog zo'n 350 Wp. Dat betekent dat je 60 panelen nodig hebt terwijl een doorsnee huis er pakembeet 15 kwijt kan. En dan zal je nog regelmatig stroom moeten bijkopen - op bewolkte dagen.

Maar misschien zijn de zonnepanelen inmiddels al weer veel beter. Vraag het uw zonnepaneel-installateur.

Aan de andere kant: Ik ken een boerin die op het dak van de stal 98 panelen heeft liggen. Dat brengt serieus geld op.

“vier accupakketen en drie motoren versleten.”
Compleet bagger product dus dat hele Tesla!!
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-haalt-extreme-kilometerstand-1-200-000-182777#comment-4622639

Terug
Bovenaan