Volkswagen Up! vanaf € 16.900 | e-Up! vanaf € 25.850

JP2010 zei:
nog zo'n "ziener"...

Total Loss zei:
Al met al zal de vanafprijs heus wel in de buurt van die 10k liggen maar denk niet dat je in die versies gezien wil worden en dat een beetje leuke versie al snel op die 13k zit.

"Beetje leuke versie"

High Up! 11030
Dynamic 500
Winter 315
Drive 375
Executive 545
---------------------
12675

Zeg nu eens eerlijk, TL, had je hem zo compleet verwacht voor dat geld?

Mc_Shine zei:
JP2010 zei:
nog zo'n "ziener"...

Total Loss zei:
Al met al zal de vanafprijs heus wel in de buurt van die 10k liggen maar denk niet dat je in die versies gezien wil worden en dat een beetje leuke versie al snel op die 13k zit.

"Beetje leuke versie"

High Up! 11030
Dynamic 500
Winter 315
Drive 375
Executive 545
---------------------
12675

Zeg nu eens eerlijk, TL, had je hem zo compleet verwacht voor dat geld?

Een "beetje leuke versie" is al de High-Up! Kost slechts 11.000 euro.

Was dan ook sarcastisch bedoeld.. Voor nog geen 13 mille de volgende uitrusting, dat doet zelfs de Picanto hem niet na:

airbags voor bestuurder en passagier
knieairbag voor de bestuurder
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
dagrijverlichting.
ESP
City Emergency Braking
hoogglans zwarte accenten in het interieur
tyre leak indicator
centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
easy entry en een in delen neerklapbare achterbank.
Volkswagen Radio RCD 215
lederen stuurwiel met zwarte hoogglans inleg
lederen schakelpookknop en handremgreep
mistlampen vóór,
chromen accenten in het interieur,
elektrische verstelbare en verwarmbare buitenspiegels,
dashboard pad in kleur gespoten.
Maps+More
Climatic
verwarmbare voorstoelen
,cruise control,
park distance control achter
boardcomputer plus
,sportonderstel,
16-inch ‘Triangle’ lichtmetaal
65 procent getinte ramen achter.

Als ik het goed lees en als het er goed staat op wiki dan zou de Up! met 75 pk een turbocharger hebben met een koppel van 120 nm tussen 1950 tot 4000 t/pm. De 60 pk zou 108 nm hebben. Maar ik lees er nergens over (of ik leer er overheen). Weet iemand misschien of dit klopt? Dat zal best lekker rijden voor een 1.0. Alleen hopen dat het geen TFSI drama gaat worden.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines

D.E.N.N.I.S. zei:
Er zit helemaal geen kern van waarheid in, het is gewoon slap gezeur. Ik heb veel ervaring met VW dealers en ik heb ze nog nooit als arrogant ervaren.
Ook met de betrouwbaarheid heb ik alleen maar goede ervaringen.

Nou ben jij ook een mening als een feit aan het verkondigen. Wij hebben er inmiddels diverse wél als zeer arrogant ervaren, onder andere door problemen te ontkennen, onder de mat te vegen, maar er wel de rekening voor te presenteren, door onjuiste informatie te verschaffen en door voortdurend van het kastje naar de muur te sturen. Nou ging dat ook alleen maar om auto's van tussen de 30.000 en 40.000 euro, dus misschien is dat niet duur genoeg, maar je krijgt er wel een zuur gevoel bij. Drie keer bij een probleem te horen gekregen dat we er de eerste mee waren, terwijl een beetje googlen op fora vele reacties opleverde. Eén keer een defect aangemerkt dat de dealer tot 3 keer toe niet kon vinden, tot die auto net uit de garantie was. Kwam er wel een coulanceregeling van 1000 euro voor de kapotte turbo. En een versnellingsbak die zo massaal kapot bleek te gaan, dat er niet eens aan een revisiebak te komen was, die hebben we zelf bij een bedrijf moeten gaan halen in de kofferbak van een andere auto.

En betrouwbaarheid moet je me echt de bek niet meer over openbreken. De meest betrouwbare kilometers die gemaakt zijn, waren op de platte bak van het sleepbedrijf. Op die momenten wist je ten minste zeker dat hij aan zou komen, de rest van de tijd was dat maar afwachten. Versnellingsbakken, tweemassavliegwiel, koppeling (niet tegelijktijd, 4 keer peperduur), cilinderkop, koelsysteem, airco, 3 boordcomputers incl startonderbreking, airbagcomputer, verstuivers, aanzuigklep in de luchtpijp, turbo, trekhaak (!) en de lak binnen en buiten (spontaan afbladderen). En dat was nog maar één auto, binnen 7 jaar. Benieuwd wat jouw defintie van "betrouwbaar" dan is. En als dit een op zichzelf staand feit zou zijn, is het nog tot daar aan toen, maar er zijn inmiddels al heel wat van die verhalen. Kan ieder merk overkomen, maar het overkomt VW wel bovengemiddeld vaak. Er zit dus wel een kern van waarheid in, en om 16000 euro aan niet gepland onderhoud in 8 jaar nou als "slap gezeur"af te doen, vind ik een beetje vreemd.

JPeG zei:
Er zijn nog steeds dealers (al zijn ze schaars) die je niet afwimpelen en je maar naar PON sturen. Over betrouwbaarheid heb ik ook niet te klagen, want de mijne ziet menig circuit, en dat met een TSi en DSG. Ik hou ook niet van in kastjes (merken) denken. Zo sta ik morgen bij de Opel-garage, en kan de volgende zo maar daarvandaan komen.

Die goede dealers zijn er zeker, heb als achtervang zelf een Skoda dealer in Venray en ben daar uitermate tevreden over. Is ook VAG. Echt geen kwaad woord daarover, integendeel. Die nemen je serieus en denken ook met je mee, het kan dus echt wel. En er zijn (gelukkig) ook zat mensen die niets te klagen hebben, omdat het blikje netjes doet wat het moet doen. Probleem is als het blikje níet meer doet wat die moet doen en hoe daar vervolgens mee om gegaan wordt. De kans is vrij groot dat je dan in een heel vervelend circus terecht gaat komen. Bij deze Up! is wat dat betreft echt nog maar even af te wachten hoe de boel in elkaar steekt. Ik zou in elk geval niet meer blind varen op de kwaliteit, wat ik vroeger bij dit merk wel gedaan zou hebben. Laat eerst anderen maar eens testrijden...

@Toetsje: ben je niet in de war met de Peug's die je hebt gehad? Ik zie geen VW in je profiel staan :confused:

De 307 was trouwens net zo'n ramp. Betrouwbaarheid viel mee, op kleine elektrische storingen na, maar vooral qua schofterige behandeling bij de dealer destijds. Was een leaser, kreeg gewoon onderdelen op de rekening die overduidelijk niet vervangen waren. Maar die twee weken later wel de geest gaven, ook met een platte bak tot gevolg (multiriem geklapt). Midden in de nacht op de A28. Maar terug naar de Up!...

[s zei:
Toetsje[/s]S Velthuis]
(...)Bij deze Up! is wat dat betreft echt nog maar even af te wachten hoe de boel in elkaar steekt. Ik zou in elk geval niet meer blind varen op de kwaliteit, wat ik vroeger bij dit merk wel gedaan zou hebben. Laat eerst anderen maar eens testrijden...

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Je kan bij elk VAG-artikel wel je verhaal gaan doen dat het niet te vertrouwen is en dat je al veel pech hebt gehad, maar dat voegt niets toe aan de nieuwe modellen. Nieuwe Renault's branden toch ook steeds minder?
Kijk, mij maakt het echt niets uit (nee, echt niet) en al zolang ik ondanks intensief gebruik geen problemen ervaar, blijf ik objectief en geef ik mijn dealer het voordeel van de twijfel. Ik rij niets voor niets elke half jaar 280km om een beurt uit te laten voeren. Maak ik er meteen een dagje winkelen van.

btw; je hebt 2 accounts?

JPeG zei:
[s zei:
Toetsje[/s]S Velthuis]
(...)Bij deze Up! is wat dat betreft echt nog maar even af te wachten hoe de boel in elkaar steekt. Ik zou in elk geval niet meer blind varen op de kwaliteit, wat ik vroeger bij dit merk wel gedaan zou hebben. Laat eerst anderen maar eens testrijden...

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Je kan bij elk VAG-artikel wel je verhaal gaan doen dat het niet te vertrouwen is en dat je al veel pech hebt gehad, maar dat voegt niets toe aan de nieuwe modellen. Nieuwe Renault's branden toch ook steeds minder?
Kijk, mij maakt het echt niets uit (nee, echt niet) en al zolang ik ondanks intensief gebruik geen problemen ervaar, blijf ik objectief en geef ik mijn dealer het voordeel van de twijfel. Ik rij niets voor niets elke half jaar 280km om een beurt uit te laten voeren. Maak ik er meteen een dagje winkelen van.

btw; je hebt 2 accounts?

Nee, mijn broer en ik waren ingelogd op dezelfde PC. Wat dat in het verleden behaalde resultaten betreft heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik heb er ook alle vertrouwen in dat het wel weer eens goed gaat komen. Alleen, Renault heeft ruiterlijk toegegeven dat ze een heel slechte periode hebben gehad en die hebben op een aantal fronten het roer inmiddels omgegooid. Dat wekt vertrouwen. VW zie ik nog steeds in de oude fouten vervallen, nu weer met dat hele TSI-gedoe, maar ook bv het "ontkennen" van de diefstalgevoeligheid van het bekende navigatiessysteem. Dat maakt het wel een stuk lastiger om er in te vertrouwen. Iets met goede naam, te voet en te paard en zo...

Over betrouwbare auto's gesproken. Ik heb 4 Audi A3's gehad:

1999 3d 1.6. Alleen een goedkope reparatie aan de uitlaat.
2005 2.0FSI SB Geen reparatie.
2007 1.9 TDI SB 1 kleine reparatie, oliekeerring lekte (garantie).
2007 1.8TFSI DSG Geen reparatie.

Geen slechte score voor 11 jaar A3's, slechts 2 kleine reparaties waarvan 1x garantie.

En was een A3 geen opgeleukte Golf?

Met een auto moet je maar net geluk hebben. De ene weet een Toyota Corolla in 2 jaar tijd kapot te rijden (dat is minimaal een jaar meer dan dat zijn andere auto's meegingen), terwijl de andere al meer dan 10 jaar probleemloos rondrijdt in zijn Hyundai H200 met de beruchte 2.5 turbodieselblok.

Wat de Up! betreft: het is weer back to basics: geen lampenverklikkertjes, geen radio, een slinger voor de ruiten...
Alsof we weer in 1983 zijn. Alleen waren de VW's uit 1983 een stuk onverwoestbaarder.

Wedstrijd: de eerste die een VW Up! voor 8499 euro weet te kopen, verdient een pluim.

De optiepakketten zijn nogal prijzig. Ik denk dat de Up! voornamelijk zal verkopen als er actiemodellen komen, met gratis optiepakketten.

Iedereen heeft het wel over de Aygo, 107 of de C1, dat die goedkoper zijn.
Mijn vrouw heeft een Aygo dynamic navigator met 15" velgen, maar die kost met afleverings kosten ook bijna 14000,- euro.
Dus een beetje aangeklede Up is niet duurder, maar eerder goedkoper met al het extra wat er op zit.
Dikke pluim voor VW.

ducruud zei:
Iedereen heeft het wel over de Aygo, 107 of de C1, dat die goedkoper zijn.
Mijn vrouw heeft een Aygo dynamic navigator met 15" velgen, maar die kost met afleverings kosten ook bijna 14000,- euro.
Dus een beetje aangeklede Up is niet duurder, maar eerder goedkoper met al het extra wat er op zit.
Dikke pluim voor VW.

Een Aygo of Picanto heeft tenminste de basisvoorzieningen. Bij een Up! moet je zelfs bijbetalen voor de piepjes voor als je de verlichting niet uitschakelt en voor een slot voor het kunnen uitschakelen van de passagiers-airbag.
Het kost meer geld voor een fabrikant om die keuze te kunnen leveren, dan om die opties standaard te voorzien.
Maar VW weet die noodzakelijkheden te verkopen in combinatie met dure optiepakketten...

meeuw zei:

Geen slechte score voor 11 jaar A3's, slechts 2 kleine reparaties waarvan 1x garantie.

Maar dat zegt toch niets? Dat er tegenover iedere beroerde auto 5 goede staan, zal best. Dat doet niets af aan het rijtje mankementenbakken die afgeleverd zijn. Kijk alleen in het TSI-topic en je snapt wat ik bedoel. Het gaat juist om de drama's waar je mee te maken krijgt als je zo'n maandagmorgenmodel hebt. En VW heeft het afgelopen decennium opvallend veel geproduceerd op maandag... Dat maakt dat ik echt huiverig ben om nu zo'n Up! te kopen, ondanks dat ik het echt wel een leuk karretje vind. Zoiets als een Alto of een Sandero heb ik echter momenteel veel meer vertrouwen in. En het gebrek aan vertrouwen is echt niet op onderbuikgevoelens gebaseerd, maar gewoon op feiten. Moeilijk weerlegbare feiten.

Toetsje zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Er zit helemaal geen kern van waarheid in, het is gewoon slap gezeur. Ik heb veel ervaring met VW dealers en ik heb ze nog nooit als arrogant ervaren.

Nou ben jij ook een mening als een feit aan het verkondigen. Wij hebben er inmiddels diverse wél als zeer arrogant ervaren, onder andere door problemen te ontkennen, onder de mat te vegen, maar er wel de rekening voor te presenteren, door onjuiste informatie te verschaffen en door voortdurend van het kastje naar de muur te sturen. Nou ging dat ook alleen maar om auto's van tussen de 30.000 en 40.000 euro, dus misschien is dat niet duur genoeg, maar je krijgt er wel een zuur gevoel bij. Drie keer bij een probleem te horen gekregen dat we er de eerste mee waren, terwijl een beetje googlen op fora vele reacties opleverde. Eén keer een defect aangemerkt dat de dealer tot 3 keer toe niet kon vinden, tot die auto net uit de garantie was. Kwam er wel een coulanceregeling van 1000 euro voor de kapotte turbo. En een versnellingsbak die zo massaal kapot bleek te gaan, dat er niet eens aan een revisiebak te komen was, die hebben we zelf bij een bedrijf moeten gaan halen in de kofferbak van een andere auto.

En betrouwbaarheid moet je me echt de bek niet meer over openbreken. De meest betrouwbare kilometers die gemaakt zijn, waren op de platte bak van het sleepbedrijf. Op die momenten wist je ten minste zeker dat hij aan zou komen, de rest van de tijd was dat maar afwachten. Versnellingsbakken, tweemassavliegwiel, koppeling (niet tegelijktijd, 4 keer peperduur), cilinderkop, koelsysteem, airco, 3 boordcomputers incl startonderbreking, airbagcomputer, verstuivers, aanzuigklep in de luchtpijp, turbo, trekhaak (!) en de lak binnen en buiten (spontaan afbladderen). En dat was nog maar één auto, binnen 7 jaar. Benieuwd wat jouw defintie van "betrouwbaar" dan is. En als dit een op zichzelf staand feit zou zijn, is het nog tot daar aan toen, maar er zijn inmiddels al heel wat van die verhalen. Kan ieder merk overkomen, maar het overkomt VW wel bovengemiddeld vaak. Er zit dus wel een kern van waarheid in, en om 16000 euro aan niet gepland onderhoud in 8 jaar nou als "slap gezeur"af te doen, vind ik een beetje vreemd.
Nee, Het is een feit dat ik veel ervaring heb met Volkswagen dealers, het is een feit dat ik nog nooit een arrogante Volkswagen dealer ben tegengekomen en het is een feit dat ik goede ervaringen heb met de betrouwbaarheid van mijn Volkswagens.

Het is zelfs een feit dat ik heel veel ervaringen heb met heel veel dealers van z'n beetje alle merken en het is een feit dat ik bij geen enkele dealer ooit arrogant ben behandeld.

Dit alles is niet gebaseerd op een mening, maar wel op zelfondervonden feiten. Ik heb 13 jaar met 3 Volkswagens (Passat '91, Golf '97 en Fox '06) gereden zonder extra kosten. Dat ik nu een Nissan (die in het eerste jaar 3 keer naar de garage moest vanwege problemen) heb komt omdat Volkswagen alleen maar de Fox in mijn budget had. En omdat ik de Fox (die ik dus al had) niet wilde laten vervangen door een andere Fox, heb ik een ander merk gekozen. Mijn volgende auto zal zeer waarschijnlijk (behalve als ik de staatsloterij win) een Up! zijn. Want voor mij is Volkswagen het enige merk waar ik alles krijg wat ik zoek in een auto. En daarmee bedoel ik betrouwbaarheid, goede service en een mooie auto. Dat laatste punt is uiteraard wel een mening.

Dat jij veel problemen hebt gehad met jouw auto, dat vind ik jammer. Daardoor heb jij een negatief beeld gekregen van het merk, maar die ervaring heb ik niet. Dus als ik weer een nieuwe auto mag kopen dan zal ik vol overtuiging weer voor een Volkswagen kiezen, omdat ik weet dat ik dan krijg wat ik zoek.

Mocht ik, zoals ik al zei, de staatsloterij winnen dan koop ik een Pagani Huayra. Ik kan die naam nog steeds niet uitspreken, maar OMG wat een goddeloos mooie auto:eek:

ricardo zei:
Als ik het goed lees en als het er goed staat op wiki dan zou de Up! met 75 pk een turbocharger hebben met een koppel van 120 nm tussen 1950 tot 4000 t/pm. De 60 pk zou 108 nm hebben. Maar ik lees er nergens over (of ik leer er overheen). Weet iemand misschien of dit klopt? Dat zal best lekker rijden voor een 1.0. Alleen hopen dat het geen TSI drama gaat worden.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines

Niemand?

D.E.N.N.I.S. zei:

Sorry, ik doelde meer op deze zin. Dat jouw ervaringen zeer positief zijn, is heel prettig en ik twijfel ook absoluut niet aan jouw ervaringen. Zoals gezegd zullen er tegenover iedere knakenbak ook wel een heel aantal goede staan. ook niet iedere Renault ging in de fik. Alleen, die knakenbakken mogen voor dit geld gewoon niet bestaan en als ze er wel zijn, moet dat snel en fatsoenlijk afgehandeld worden. Maar daarom kun je echt niet zeggen dat er geen kern van waarheid in zit en dat het gewoon slap gezeur is.

Het feit dat de Up! weer back to basic is, zelfs zonder airco maakt de kans groter dat de auto minder problemen zal kennen. De nieuwe bodemconstructie en de nieuwe motoren vertrouw ik in elk geval nog voor geen meter, in elk geval niet tot het tegendeel bewezen is. Dus gewoon 2 ton halen, zonder olieverstoken, kantelende zuigers, defecte inspuiting, defecte laaddrukregelaars (indien aanwezig), interne vervuilingsproblemen, vliegwielproblemen of vorstproblemen. Het laatste waar ik zin in heb is om na 75k al met een uitgewoonde auto te zitten die een nieuw blok nodig heeft, het testrijden laat ik dus liever eerst aan anderen over. Voordeel is wel dat je in principe nooit voor meer dan 10 mille nat kunt gaan.

Vooropgesteld ik ben een ontzettende anti-VW persoon.
Maar ik was toch wel verrast door die vanaf prijzen. Ik dacht: "je betaalt wel weer de hoofdprijs voor een autootje a la Kia Picanto" maar dat valt reuze mee. Ik zag gisteren avond een reclame over de Fiat 500 waar men een vanaf prijs vraagt van Euro 12.000,-.

anti-hybride zei:
Vooropgesteld ik ben een ontzettende anti-VW persoon.
Maar ik was toch wel verrast door die vanaf prijzen. Ik dacht: "je betaalt wel weer de hoofdprijs voor een autootje a la Kia Picanto" maar dat valt reuze mee. Ik zag gisteren avond een reclame over de Fiat 500 waar men een vanaf prijs vraagt van Euro 12.000,-.

De 500 is dan ook wel erg overgewaardeerd. De praktischer en technisch vergelijkbare Panda en het halfzusje Ford Ka beginnen ergens bij de 8 a 9 mille rijklaar. Is een fors verschil voor hetzelfde.

---GT--- zei:
Maar VW weet die noodzakelijkheden te verkopen in combinatie met dure optiepakketten...
..

Gelul in de ruimte. Vergelijk de optiepakketten op de icanto/Aygo maar eens met deze Up! optiepakketen, dan zul je zien dat ze niet duur zijn.

D.E.N.N.I.S. zei:
Mocht ik, zoals ik al zei, de staatsloterij winnen dan koop ik een Pagani Huayra. Ik kan die naam nog steeds niet uitspreken, maar OMG wat een goddeloos mooie auto:eek:

Mooie reacties daar. Zo gaat het vaker. Vooroordelen over een auto tótdat je je er beter in verdiept, dan is het opeens wel mooi. Zo gaat dat ook met de Up!, allerlei vooroordelen.

Rahman78624 zei:
I never used to like the Pagani Zonda because I was always a Ferrari, Lexus LFA, and Corvette guy but after this video I must say that this car is a true gem.

Kingsoupturbo zei:
Also I didn't think much of the styling until I saw this video of it driving around, looks incredible!

Op de AutoVisie pagina van de Telegraaf staat dat je de airco, volgens een VW dealer, ook als losse optie kunt bestellen voor 475 euro. Dus niet in een belachelijk duur optiepakket van tenminste 1500 euro. De nog te introduceren 5 deurs versie zou een meerinvestering op moeten brengen van 315 euro. Voor zowel de gekoelde lucht als de twee extra portieren zijn dat faire prijzen. Tegenvallend vind ik wel dat de vijfdeurs uitzet raampjes krijgt zoals de Aygo/C1/107 drieling.

D.E.N.N.I.S. zei:
Rob013 zei:
Eerlijk is eerlijk, de prijs valt me alleszins mee. En ook het uiterlijk van de basis-Up vind ik eigenlijk mooier dan die van een aangeklede versie. Dan oogt 'ie wat volwassener.

Toch zou ik liever een Panda of Agila hebben. Een stuk praktischer. Een Up is meer een tweede auto, terwijl de Panda en Agila goed ingezet kunnen worden als dagelijkse auto.

Rob013 zei:
Phaeton W12 zei:
Rob013 zei:
Een Up is meer een tweede auto, terwijl de Panda en Agila goed ingezet kunnen worden als dagelijkse auto.

Waarom is de Up meer een tweede auto?

Doordat, en dit is zoals ik ernaar kijk he, de auto niet heel erg praktisch is (driedeurs, kleine kofferruimte, niet extreem ruim binnenin. Vooral de combi van die drie) en doordat dit een relatief nieuw segment is voor VW. De Lupo was een Seat en de Fox deed meer mee voor spek en bonen. Dit is de eerste, serieuze A-segmenter waarin veel geinvesteerd is. Veel klanten komen dus al van binnen VW/VAG. Enkele uitzonderingen daar gelaten, maar meestal zie je de Lupo/Fox ook op een oprit staan icm een andere auto.

Er is overigens niets mis mee hoor.
Het is misschien een goed idee om de volgende keer eerst eens te kijken of je beweringen ook kloppen met de feiten.

kofferbak inhoud (normaal/ achterbank omlaag)
Opel Agila 225 liter/ 660 liter
Fiat Panda 206 liter/ 775 liter
Volkswagen Up! 251 liter/ 951 liter

En persoonlijk vind ik een 3-deurs auto mooier dan een 5-deurs auto. Het oogt gewoon sportiever.

Dat je liever een Panda of een Agila wil, dat is uiteraard prima. Ieder zijn eigen smaak, maar de Up! is zeker geschikt voor dagelijks gebruik.

Wat is het toch fijn als je zo heerlijk selectief kunt lezen....

Ik heb het namelijk over de combinatie van die eigenschappen, niet over een eigenschap an sich. Inhoud zegt niets over de praktische bruikbaarheid, zoals hierboven al eens terecht werd opgemerkt. Het feit dat het standaardmodel twee portieren minder heeft maakt 'm al minder praktisch dan een Agila of Panda. Ik zeg verder ook nergens dat 'ie niet geschikt is voor dagelijks gebruik (zoals je indirect wel impliceert), maar wel een stuk minder dan de concurrenten. Ga jij maar eens meerdere keren per dag twee van die kleintjes in het stoeltje heisen en gespen, terwijl je geen achterportieren hebt.

En ik vind driedeurs modellen over het algemeen ook mooier hoor, alhoewel ik een driedeurs Aygo dan weer niet mooi vind.

Rob013 zei:
Het feit dat het standaardmodel twee portieren minder heeft maakt 'm al minder praktisch dan een Agila of Panda. Ik zeg verder ook nergens dat 'ie niet geschikt is voor dagelijks gebruik (zoals je indirect wel impliceert), maar wel een stuk minder dan de concurrenten. Ga jij maar eens meerdere keren per dag twee van die kleintjes in het stoeltje heisen en gespen, terwijl je geen achterportieren hebt

Ik denk dat mensen voor wie een 5-deurs praktischer is de 5-deurs optie zullen aanvinken. Probleem opgelost voor 315 euro.

Rob013 zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Rob013 zei:
Eerlijk is eerlijk, de prijs valt me alleszins mee. En ook het uiterlijk van de basis-Up vind ik eigenlijk mooier dan die van een aangeklede versie. Dan oogt 'ie wat volwassener.

Toch zou ik liever een Panda of Agila hebben. Een stuk praktischer. Een Up is meer een tweede auto, terwijl de Panda en Agila goed ingezet kunnen worden als dagelijkse auto.

Rob013 zei:
Phaeton W12 zei:
Rob013 zei:
Een Up is meer een tweede auto, terwijl de Panda en Agila goed ingezet kunnen worden als dagelijkse auto.

Waarom is de Up meer een tweede auto?

Doordat, en dit is zoals ik ernaar kijk he, de auto niet heel erg praktisch is (driedeurs, kleine kofferruimte, niet extreem ruim binnenin. Vooral de combi van die drie) en doordat dit een relatief nieuw segment is voor VW. De Lupo was een Seat en de Fox deed meer mee voor spek en bonen. Dit is de eerste, serieuze A-segmenter waarin veel geinvesteerd is. Veel klanten komen dus al van binnen VW/VAG. Enkele uitzonderingen daar gelaten, maar meestal zie je de Lupo/Fox ook op een oprit staan icm een andere auto.

Er is overigens niets mis mee hoor.
Het is misschien een goed idee om de volgende keer eerst eens te kijken of je beweringen ook kloppen met de feiten.

kofferbak inhoud (normaal/ achterbank omlaag)
Opel Agila 225 liter/ 660 liter
Fiat Panda 206 liter/ 775 liter
Volkswagen Up! 251 liter/ 951 liter

En persoonlijk vind ik een 3-deurs auto mooier dan een 5-deurs auto. Het oogt gewoon sportiever.

Dat je liever een Panda of een Agila wil, dat is uiteraard prima. Ieder zijn eigen smaak, maar de Up! is zeker geschikt voor dagelijks gebruik.

Wat is het toch fijn als je zo heerlijk selectief kunt lezen....

Ik heb het namelijk over de combinatie van die eigenschappen, niet over een eigenschap an sich. Inhoud zegt niets over de praktische bruikbaarheid, zoals hierboven al eens terecht werd opgemerkt. Het feit dat het standaardmodel twee portieren minder heeft maakt 'm al minder praktisch dan een Agila of Panda. Ik zeg verder ook nergens dat 'ie niet geschikt is voor dagelijks gebruik (zoals je indirect wel impliceert), maar wel een stuk minder dan de concurrenten. Ga jij maar eens meerdere keren per dag twee van die kleintjes in het stoeltje heisen en gespen, terwijl je geen achterportieren hebt.

En ik vind driedeurs modellen over het algemeen ook mooier hoor, alhoewel ik een driedeurs Aygo dan weer niet mooi vind.
Sorry hoor, maar jij bent degene die de opmerking "Een Up is meer een tweede auto, terwijl de Panda en Agila goed ingezet kunnen worden als dagelijkse auto." hebt geplaatst. Daaruit mag ik toch wel concluderen dat jij bedoelt dat de Up! minder geschikt is voor dagelijks gebruik.

En als ik eerlijk ben kun je nog geen conclusie trekken over de praktische bruikbaarheid van de Up!. Net als ik heb jij ook alleen nog maar de foto's gezien en hoewel de cijfers aangeven dat de kofferbak groter is dan de Panda en de Agila, is er nog niets te zeggen over de praktische bruikbaarheid.

Mijn huidige auto is kleiner dan de Up! en die vind ik ook prima geschikt voor dagelijks gebruik. Ik zou er zelfs geen probleem mee hebben als ik er 50k per jaar mee zou moeten rijden.

Je argument over kinderen en kinderstoeltjes is onontkenbaar dus daarin heb je gelijk. Een 5-deurs is praktischer als je kleine kinderen hebt. Met iets grotere kinderen heb je meer aan aan een 3-deurs. Dan kunnen ze zelf niet de deur openen tijdens het rijden. Een stuk veiliger dus.

Als er voor €475 airco te bestellen is wordt het al een stukje beter. Feit is dat de concurentie momenteel bol staat van de aanbiedingen.
Al zijn dat dan weer "oude" modellen. In dit segment is de prijs erg belangrijk, vorm valt over te twisten.

s velthuis zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Sorry, ik doelde meer op deze zin. Dat jouw ervaringen zeer positief zijn, is heel prettig en ik twijfel ook absoluut niet aan jouw ervaringen. Zoals gezegd zullen er tegenover iedere knakenbak ook wel een heel aantal goede staan. ook niet iedere Renault ging in de fik. Alleen, die knakenbakken mogen voor dit geld gewoon niet bestaan en als ze er wel zijn, moet dat snel en fatsoenlijk afgehandeld worden. Maar daarom kun je echt niet zeggen dat er geen kern van waarheid in zit en dat het gewoon slap gezeur is.

Het feit dat de Up! weer back to basic is, zelfs zonder airco maakt de kans groter dat de auto minder problemen zal kennen. De nieuwe bodemconstructie en de nieuwe motoren vertrouw ik in elk geval nog voor geen meter, in elk geval niet tot het tegendeel bewezen is. Dus gewoon 2 ton halen, zonder olieverstoken, kantelende zuigers, defecte inspuiting, defecte laaddrukregelaars (indien aanwezig), interne vervuilingsproblemen, vliegwielproblemen of vorstproblemen. Het laatste waar ik zin in heb is om na 75k al met een uitgewoonde auto te zitten die een nieuw blok nodig heeft, het testrijden laat ik dus liever eerst aan anderen over. Voordeel is wel dat je in principe nooit voor meer dan 10 mille nat kunt gaan.

Het is heel makkelijk om te zeggen dat er geen kern van waarheid in zit en dat het slap gezeur is. Die knakenbakken zijn te tellen in promillages. En ja: de promillage bij Volkswagen is hoger dan bij (bijvoorbeeld) Mazda, maar dat betekent niet dat het merk onbetrouwbaar is. Het betekent alleen maar dat je een iets grotere kans hebt op problemen.

Dat velen de dealers als arrogant ervaren kan ik ook uitleggen. Ik heb namelijk een keer doorgevraagd toen iemand dat tegen me zei. En het antwoord was, dat hij had moeten wachten op zijn beurt toen hij bij VW kwam om een auto te bekijken. Alle verkopers waren bezig met andere klanten en waren dus met hun werk bezig. Maar omdat hij moest wachten op zijn beurt vond hij de dealer arrogant.

Dat gevoel van arrogantie heeft i.m.o dus meer te maken met de instelling van de klant dan die van de dealer.

D.E.N.N.I.S zei:
Je argument over kinderen en kinderstoeltjes is onontkenbaar dus daarin heb je gelijk. Een 5-deurs is praktischer als je kleine kinderen hebt. Met iets grotere kinderen heb je meer aan aan een 3-deurs. Dan kunnen ze zelf niet de deur openen tijdens het rijden. Een stuk veiliger dus.

Child lock is iets dat bij de UP niet beschikbaar is (screwed-up dus als je een auto in dit segment aanbieden gaat) of is het iets dat net als geluidje voor verlichting alleen tegen meerprijs te bestellen is ?

D.E.N.N.I.S. zei:
Dat velen de dealers als arrogant ervaren kan ik ook uitleggen. Ik heb namelijk een keer doorgevraagd toen iemand dat tegen me zei. En het antwoord was, dat hij had moeten wachten op zijn beurt toen hij bij VW kwam om een auto te bekijken. Alle verkopers waren bezig met andere klanten en waren dus met hun werk bezig. Maar omdat hij moest wachten op zijn beurt vond hij de dealer arrogant.

Dat gevoel van arrogantie heeft i.m.o dus meer te maken met de instelling van de klant dan die van de dealer.

Er zijn wel degelijk verkopers die er helemaal niks van snappen. Maar die heb je bij elk merk.

Voorbeeld 1: Phaeton W12 vraagt om een proefrit in een Audi S3. Reactie Audi-dealer (in casu Volkswagen-verkoper met wie ik al had gesproken over een Golf R32): "we zijn geen proefrittencentrale".

Voorbeeld 2: Phaeton W12 is bij de introductie van de Audi A8 in 2002, vraagt om een brochure van de A8. Reactie Audi-verkoper: "We hebben geen folders van de A8 meer. En bovendien: die hebben we vanochtend alleen gegeven aan de high prospects". Kwartier later vraagt Phaeton W12 opnieuw om een brochure, nu bij een andere verkoper. De brochure werd zo tevoorschijn getoverd, de voorraad A8-brochures was nog groot...

Geen enkele reden voor mij om geen Audi of Volkswagen te kopen. Maar aan twee bepaalde verkopers wordt de order zeker niet gegund. Wellicht wel aan het bedrijf waar ze werken. Want klantonvriendelijke behandeling ligt niet altijd aan de Volkswagen of Audi-dealer als geheel, maar ligt soms uitsluitend aan een bepaalde verkoper die niet snapt hoe het werkt.

Wat een gedoe allemaal over de service van VAG dealers.

Ik ben zelf opzoek naar een klein en zuinig autootje. En de VW Up kan zeker in aanmerking komen. Ben daarom ook erg benieuwd hoe de auto stuurt in vergelijking met zijn concurrenten. Maar VW kennende zullen ze hem een allround karakter meegeven, sportief maar ook weer comfortabel. De aanschafwaarde ligt wellicht ietsje hoger dan z'n concurrenten, maar vergeet ook niet dat de restwaarde bij VW vaak ook hoger ligt.

D.E.N.N.I.S. zei:
Het is heel makkelijk om te zeggen dat er geen kern van waarheid in zit en dat het slap gezeur is. Die knakenbakken zijn te tellen in promillages. En ja: de promillage bij Volkswagen is hoger dan bij (bijvoorbeeld) Mazda, maar dat betekent niet dat het merk onbetrouwbaar is. Het betekent alleen maar dat je een iets grotere kans hebt op problemen.

Of het gaat om promillages durf ik echt niet te zeggen. Als het echt om zulke kleine aantallen gaat, snap ik al helemaal niet waarom dergelijke gevallen niet gewoon fatsoenlijk afgehandeld worden. Persoonlijk denk ik niet dat het om promillages gaat, maar dat procenten al meer in de buurt komen. Het is toch wel enorm pech als het net de promillages zijn die ook als duurtesters zijn ingezet bij de diverse autobladen. En de terugroepakties die in Dld wel vaak doorgang hebben gevonden (bevriesproblemen, dualmass vliegwiel, cilinderkop diesel) gaat om vele tienduizenden gevallen per keer. Dat zijn geen promilages meer. Gek genoeg rijden die probleemauto's alleen rond in Dld, want in NL is er in het afgelopen decennium geen enkele terugroepaktie voor dergelijke grote problemen geweest, ook nog niet voor de TSI. En het stelselmatig en structureel ontkennen van die grote problemen (wat ik al diverse keren van dichtbij heb meegemaakt) is volgens mij de grootste reden waarom de dealers als arrogant worden bestempeld. Hoge bomen vangen veel wind, maar je kunt het boompje ook in de wind planten... Zeggen dat je nog nooit van een probleem gehoord hebt, terwijl er in Dld voor exact hetzelfde probleem al 100.000 auto's zijn terug geroepen, ontkennen dat er een probleem is terwijl de auto nog in de garantie zit, om vervolgens twee maanden na het verstrijken van de garantie tijdens de beurt te bellen om hetzelfde probleem te melden en coulance aan te bieden, aanraden om gewoon door te rijden met een afneembare trekhaak met meer dan 1 cm speling in alle richtingen (voor, achter, links, rechts), vind ik toch allemaal voorbeelden van arrogantie die ik ietwat erger vind dan even moeten wachten op een medewerker.

Kan gewoon pech zijn. maar het is de pech die VW wel vaak overkomt. Vandaar dat ik dus nooit meer aan een nieuw model van het merk zou beginnen. Tweedehands, goed ingereden, zonder alle kinderziektes en volledig in eigen beheer en onderhoud, zonder nog enige vorm van garantie en dus banden met dealer of importeur heb ik geen moeite mee. Dus daarom wacht ik mijn beurt met de Up! netjes af.

Total Loss zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Total Loss zei:
JP2010 zei:
nog zo'n "ziener"...

Total Loss zei:

Naar mijn idee juich je een beetje te vroeg, een basis-prijs zonder daarbij de uitrusting te melden zegt natuurlijk helemaal niks, eerst maar eens afwachten wat er precies op en aan zit en wat de echt belangrijke dingen die er eventuele niet op zouden zitten als optie moeten kosten. Dan kunnen we hier weer verder over discussieren.

@McShine Natuurlijk heb ik niets positiefs te zeggen over VW, zou niet weten wat, enige model wat er naar mijn idee leuk uitziet is de Passat CC, de rest heb ik echt helemaal niks mee veel te steriel en teveel van hetzelfde allemaal. Technisch laat VW ook steken vallen en echt goedkoop is het ook niet. Totaal oninteressant merk dus dat VW. Bovendien mag duidelijk zijn dat ik Opel-rijder ben dus WTF moet ik dan met een VW, is andersom toch precies hetzelfde of niet ?
Dan vraag ik me af wat de meerwaarde van jouw opmerkingen zijn.

Want i.m.o zijn die doorspekt met subjectiviteiten.

Waar ? Hoe ? En waarom zit iedereen opeens achter mij aan ? Zeg toch niets raars ofzo ?

Snap je punt over subjectiviteit niet echt.

Beste Total Loss zou u zo vriendelijk willen zijn u niet zo onnozel meer te uiten. Ik weet niet of het uw jeugd is geweest of gewoon het feit dat u een opel bezit maar het keer op keer uiten van uw frustratie is toch wel erg irritant. Gelieve u hiervan in het vervolg te onthouden daar ik mij anders genoodzaakt zie u bij de moderator te melden met het verzoek u een ban op te leggen.

M.v.g. osx.

De up! foto's die ik op de IAA heb gemaakt:

800px-Volkswagen_up%21_White_%28front%29.jpg

800px-Volkswagen_up%21_White_%28front_quarter%29.jpg

800px-Volkswagen_up%21_White_%28side%29.jpg

800px-Volkswagen_up%21_White_%28rear_quarter%29.jpg

800px-Volkswagen_up%21_Black_%28front%29.jpg

800px-Volkswagen_up%21_Black_%28front_quarter%29.jpg

800px-Volkswagen_up%21_Black_%28side%29.jpg

Mc_Shine zei:
Gelul in de ruimte. Vergelijk de optiepakketten op de icanto/Aygo maar eens met deze Up! optiepakketen, dan zul je zien dat ze niet duur zijn.

Bij een Picanto of Aygo heb je niet zo gauw een optiepakket nodig. Bij de VW zijn standaard dingen niet aanwezig.

ps. 315 euro voor een 10cm langere 5-deurs Up! is wel heel goedkoop.

s velthuis zei:
meeuw zei:

Maar dat zegt toch niets? Dat er tegenover iedere beroerde auto 5 goede staan, zal best. Dat doet niets af aan het rijtje mankementenbakken die afgeleverd zijn. Kijk alleen in het TSI-topic en je snapt wat ik bedoel. Het gaat juist om de drama's waar je mee te maken krijgt als je zo'n maandagmorgenmodel hebt. En VW heeft het afgelopen decennium opvallend veel geproduceerd op maandag... Dat maakt dat ik echt huiverig ben om nu zo'n Up! te kopen, ondanks dat ik het echt wel een leuk karretje vind. Zoiets als een Alto of een Sandero heb ik echter momenteel veel meer vertrouwen in. En het gebrek aan vertrouwen is echt niet op onderbuikgevoelens gebaseerd, maar gewoon op feiten. Moeilijk weerlegbare feiten.

Mijn gebruikservaringen zijn feiten. En die worden nog bevestigd door deze feiten: https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=3&pstatid=3&ReturnUrl=5uEyBA6KBgNKCARK55ZyBARCzNqr0u23BTXFzyqpzAcxCLRyzAa1CLRyzAZyC5X3xLErxLEz5uXFBARpzocy0gN8ym68C5X3xLE4HeN_ waar de A3 als beste scoort met de BMW1. Waar zijn jouw feiten, in je onderbuik?

Als je naar de maten van de Up kijkt is deze groter dan de andere auto’s in het A-segment. Ongeveer het formaat Polo van 2 generaties geleden. Of een Lupo van 10 cm langer met een bijna 2 keer zo grote kofferbak.
Autovisie heeft deze auto al getest:
ruimte voor vier volwassenen(de meeste auto’s in dit segment halen dat niet) en de grootste kofferbak(250 liter)
En een stabiel, volwassen rijgedrag, ook op de snelweg.
Het is de vraag of de concurrentie dat kan bijbenen(kijk ook naar de details zoals de extra sluiting van de deuren in de dorpels)

Wat een commotie hier.

Vandaag de stoute schoenen maar eens aangetrokken en samen met mijn zus een up! (met kleine letter naar het schijnt) gekocht! Ik was de 2e bij de dealer die er een besteld had vandaag. Mijn zus heeft een oude Toyota maar gaat meer kilometers maken. Ik vond daarom dat ze toe was aan een nieuwe en degelijke auto en ben in de gelukkige positie deze haar te kunnen geven.

De prijsvergelijkingen van hierboven snap ik niet zo. Want wij kwamen een heel stuk voordeliger uit. Een standaard uitvoering (60pk) met een comfortpakket en airco in de kleur rood. Kosten: net geen 9.500,-. De afleverkosten waren nog niet bekend maar deze zou de dealer verrekenen als korting. Ik gok op een 3 a 4 honderd euro. De MP3 radio bouwen ze voor ons om. Nette deal dus. Levering naar verwachting in februari. Kortom ruim onder de 10k een VW met de juiste spullen erop en eraan.

Wat betreft vergelijking met andere auto's? Deze hebben we niet eens gemaakt. Als ik zie dat een Peugeot 107 2 jaar geleden nog 9.900 euro kostte en nu al voor 6.900 over de toonbank gaat, vind ik dat geen wijze investering. Hoeveel krijg je nog terug als je deze 2 jaar oude nu inruilt? Nog geen 4k vrees ik (60% afschrijving in 2 jaar dus!) want deze moet goedkoper de showroom in als een nieuwe. De Italianen en de Japanners/Koreanen neem ik (zeer waarschijnlijk onterecht) nog steeds niet serieus als constructeurs. Deze overweeg ik dan ook niet.

meeuw zei:
Waar zijn jouw feiten, in je onderbuik?

Wat een rare reactie weer. Had je eerlijk gezegd hoger ingeschat, je klinkt steeds meer als een of andere subjectieve fanboy... Wat heeft 16.000 euro aan ongepland onderhoud nou met onderbuikgevoelens te maken? Waarom moest de Lupo van mijn collega eerst in de soep draaien, vorige winter, omdat de dealer "verzuimd" had haar te melden dat de (bij hun nieuw gekochte) Lupo niet voorzien was van een modificatie tegen bevriezing van een vrij cruciaal leidinkje? Het is aan de combinatie van puur geluk, stom toeval, haar oplettendheid én de kennis van de Wegenwachter te danken dat haar uiteindelijk een nieuwe motor (of TL) bespaard is gebleven. Terwijl het probleem al sinds december 2002 bekend is, leerde Google. Dat moest ik haar vertellen, de dealer heeft het haar nooit gezegd. Er ook geen excuses voor aangeboden. Maar dat vind jij dus onderbuikgevoelens? Vreemd. Heel vreemd.

Maar dat jij mazzel hebt gehad, is natuurlijk heel fijn voor je en dat zijn inderdaad feiten, ondanks dat de scheurende cilinderkoppen ook gewoon in de A3 voorkwamen, de brekende Passat-draagarmen ook een heel bekende A4 kwaal zijn en de Audi's er bijvoorbeeld net zo veel LMM's, dualmassvliegwielen en turbo's door geblazen hebben als hun VW-broertjes. Het doet helaas alleen niets af aan mijn feiten. Een hele discussie, aangezwengeld door een enkele opmerking van iemand, een opmerking die dus wel degelijk een kern van waarheid bevat. Of je daar nou aan wilt of niet.
De up! is in ieder geval erg nieuw van binnen en van buiten, benieuwd wie de (betalende) testrijders willen gaan worden.

Datacentrum. zei:
Wat betreft vergelijking met andere auto's? Deze hebben we niet eens gemaakt. Als ik zie dat een Peugeot 107 2 jaar geleden nog 9.900 euro kostte en nu al voor 6.900 over de toonbank gaat, vind ik dat geen wijze investering. Hoeveel krijg je nog terug als je deze 2 jaar oude nu inruilt? Nog geen 4k vrees ik (60% afschrijving in 2 jaar dus!) want deze moet goedkoper de showroom in als een nieuwe. De Italianen en de Japanners/Koreanen neem ik (zeer waarschijnlijk onterecht) nog steeds niet serieus als constructeurs. Deze overweeg ik dan ook niet.

De 107 kost met anderhalve ton op de klok na 5 jaar gek genoeg nog steeds 5000 euro. Voor heel veel minder vind je ze niet eens. Qua afschrijving valt dat nog wel mee. Sterker, het zijn absurde afschrijvingen. Dat de 107 nu 6900 euro kost, betekent in elk geval dat je er nooit meer dan dat op gaat afschrijven en ik acht de kans dat jij een 2 jaar oude 107 tegen die tijd voor 4 mille kunt krijgen dan ook aardig nihil. En wat je onder de 5 mille tegen komt met minder dan een ton op de klok, is bijna allemaal import met een moeilijk(er) controleerbaar verleden.

zeebra zei:
Als je naar de maten van de Up kijkt is deze groter dan de andere auto’s in het A-segment. Ongeveer het formaat Polo van 2 generaties geleden. Of een

3,50m lengte lijkt me vooral korter dan de concurrentie. Alleen de Drieling en de Cuore zijn korter.

Het voorgaande model: de Fox had wel de maten van een Polo.

s velthuis zei:
Dat de 107 nu 6900 euro kost, betekent in elk geval dat je er nooit meer dan dat op gaat afschrijven

Ik zag ook al een nieuwe C1 voor 6490 euro. Met "inruilpremie" van 1.500 euro als je een auto van ouder dan 1995 inruilt. Maar wellicht krijg je die korting ook als je zonder inruil komt? Wat moeten ze met een oud brik van bijv. 100 euro?

Terug
Bovenaan