Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Twingo1 zei:
W124STER zei:
maar ik vind het jammer om alle bijdragen, weetjes, foto's etc. 'zomaar te laten voor wat het is'.

Ik heb tijden geleden al heel wat uit o.a. dit draadje naar de externe harde schijf overgeheveld.

... ik had me ook voorgenomen om (wanneer de site er is) je te vragen naar je oordeel en vooral je aanvullingen. Er komt een tab met 'de W124 exoten'; van AMG tot Zender.
 
Maar als je dan een gespecialiseerde Nederlandse W124-site aan het ontwikkelen bent, dan kan daar toch gewoon een forum-gedeelte aan gehangen worden. Met regels die door de gemiddelde W124 liefhebber vanuit een natuurlijke levenshouding als heel normaal beschouwd worden?

Maar los van bovenstaande, hulde voor je initiatief. Ik ben benieuwd wanneer ik hier voor het eerst op een aanklikbare link kan klikken. Ben zeer benieuwd.

w124e60amg03zu2article.jpg


Edit: 1e post op een nieuwe pagina, noblesse oblige, een plaatje. Speciaal voor Weide en heimelijk voor W124STER. Die iets minder uitgesproken kan genieten van door AMG aangepakte W124's.
 
W124STER zei:
... ik had me ook voorgenomen om (wanneer de site er is) je te vragen naar je oordeel en vooral je aanvullingen. Er komt een tab met 'de W124 exoten'; van AMG tot Zender.

Ik hoop dat ik je kan helpen. Veel staat sowieso in dit topic en in Teutonia.
 
... Dionysus / Twingo1, met dank! En over een E60 durf ik heel uitgesproken te zijn; prachtig spul, maar niet direct voor mijzelf. Geen geld voor (en daarmee onbereikbaar) en bovendien loop ik warmer voor de 300(C)E en 400E.

Vwb de opmerking; er kan inderdaad een forumgedeelte gekoppeld worden, maar dat lijkt mij toch meer iets voor Autoweek, Mercedesforum.nl etc. Ik zou graag willen dat de site uiteindelijk bekend staat als de site waarop je werkelijk alles kunt vinden wat met de W124 te maken heeft. In eerste instantie gericht op de modellen, het rijden, plaatjes etc. en wellicht later ook 'wat meer technisch spul'.
 
Je haalt je wel wat op je hals. Er is wat informatie te vinden hoor, op het internet. Ik ben al min of meer afgehaakt, om alle interessante autotests te lezen, die ik de laatste tijd op internet tegenkom. Het is simpelweg te veel. Ik was eerst van plan alles op de pc/externe harde schijf op te slaan. Maar het heeft geen zin. Het is té veel. Zolang ik de link nog maar heb. En nu maar hopen dat die nog wel geruime tijd in de lucht blijft.

En anders maar niet. Is tenslotte een luxe probleem. Zoek ik toch opnieuw. Want naar iets zoeken is (vaak) leuker dan iets bezitten.
 
Leuk idee! Heb ook jarenlang websites van m'n BMW's gemaakt die ook, mede dankzij AutoWeek en wat internationale BMW-bladen, aardig succesvol waren v.w.b. bezoekersaantallen e.d.

Veel succes en ik ben benieuwd!
 
Goed idee om alle relevante W124 info op één website te zetten. Ik zag diverse luidsprekers voorbij komen in het topic zoals Crunch, Polk en Rainbow. Is er al een vergelijking van het geluid gekomen. De Crunch is trouwens afgelopen maanden veel goedkoper geworden.
 
Vandaag een 500E gezien. Ondanks de slechts subtiele zichtbaarheden, herkende ik hem meteen. Mijn vriendin vond het niet zo apart. Filmpje op youtube laten zien van de acceleratie 0 tot 260 km/h. "Trekt aardig door" was haar reactie :D
 
Twingo1 zei:
Je haalt je wel wat op je hals. Er is wat informatie te vinden hoor, op het internet. Ik ben al min of meer afgehaakt, om alle interessante autotests te lezen, die ik de laatste tijd op internet tegenkom. Het is simpelweg te veel.

Klopt; op een gegeven moment moet je selecteren! Ongeveer 10 jaar geleden woonde ik nog in een groot vrijstaand huis met veel kamers en kasten, die al mijn automateriaal konden herbergen. Toen heb ik net op tijd mijn huis heel goed kunnen verkopen en moest een beslissing nemen en niet alleen vanwege de ruimte, maar ook het idee, kan ik het in omvang steeds toenemende materiaal wel goed blijven beheren? Dus ik heb besloten de folders/prijslijsten van Peugeot vanaf de jaren '60 te behouden en te beheren en de autobladen (t.w. 30 jaar AMS, 30 jaar 'Automobile etc. etc. van de hand te doen). Ik ben blij dat ik die beslissing genomen, zeker is voor mij nu meer overzicht en beheersbaarheid.
 
Ik ben zeker voor de W124-site! Goed idee (y)

Dan wel met alle kleurtjes bij elkaar, en de interieurstijlen. Dat vind ik altijd mooi om te zien, was vroeger altijd te zien op 500E.nl, nu alleen nog maar op Meinbenz.
 
speedtouch zei:
Ik ben blij dat ik die beslissing genomen, zeker is voor mij nu meer overzicht en beheersbaarheid.

Meer ruimte in je kop inderdaad. Want zeg eerlijk, hoe vaak zit je echt te spitten in je eigen verzameling. Ik merk het aan mezelf. Het is meer voor de heb dan voor het nut. Daarom moet je selecteren inderdaad.
 
Er is voor de W124 wel een website met een forum. De w124club.nl. Maar het is natuurlijk meer een forum gericht
op (technische) vragen en hulp bieden. Uiteraard kan er een 'koffietafel' thread geopend worden in de afdeling 'andere dingen'. Maar
denk dat de vulling daarvan toch anders zal worden dan hier het geval is. Niet iedereen hier rijd een W124 maar vind het wel leuk
er over te praten. Als ik mijn W124 zou verkopen (NIET de bedoeling) zou ik die site minder bezoeken, dit topic niet, blijft interessant.

Desalniettemin vind ik het een lovenswaardig besluit een site te maken gericht op ons 'gekken'.
Aanvulling vanuit folders kan ik misschien mee van dienst zijn. Er is zoveel leuke info!

Overigens heb je in het Duits ook enkele leuke sites.

https://www.mb-w124.de/

https://www.schmer.de/site_04/

https://forum.mb124.de/


Etc....
 
't Is een lekker ding S-J. Alleen adviseren wij van WC Eend WC Eend luxe kentekenplaten zonder deuk in de voorste plaat.
 
2746791490040642535S600x600Q85.jpg


Mooi reclame, lekker nuchter!

2927284860040642535S600x600Q85.jpg


T in een mooie omgeving.

2760934520040642535S600x600Q85.jpg


Zo hoort het.

2764706990040642535S600x600Q85.jpg


En zo misschien niet...... De mijne had ook zo'n grill, die is dezelfde dag nog vervangen....
 
M'n buurman heeft ook weer een W124 gekocht. Een prachtige rode 200 E automaat uit 1991 met 167.000 km van een eerste eigenaar.

Zo'n 200 rijdt ook verassend goed, zeg. Onderin heeft 'ie wat meer kracht dan mijn 260 E, maar op de snelweg is 'ie wel wat luidruchtiger door de wat minder lange 4e versnelling. Maar wat een heerlijke machine!
 
Dionysus zei:
't Is een lekker ding S-J. Alleen adviseren wij van WC Eend WC Eend luxe kentekenplaten zonder deuk in de voorste plaat.

Eens.

Enige is dat die deuk er waarschijnlijk toch weer zo in zit. Te veel rijtjesparkeerplaatsen in Amsterdam. En te veel auto's met trekhaak.
 
... zaterdag in Duisburg geweest (Historicar); super gezellige (kleine) beurs in een prachtige entourage. Deze beurs heeft mooi weer nodig (want er staat veel buiten) en zaterdag was het mooi, heel mooi weer. Wij hebben genoten.

Die kleur...

IMG_8077%252520%252528Kopie%252529.JPG


... dat kenteken

IMG_8079%252520%252528Kopie%252529.JPG
 
... en een sfeerplaatje. Historicar Duisburg. Gewoon gezellig op een klein uurtje van Arnhem.

IMG_8097%252520%252528Kopie%252529.JPG
 
... hobbywerk; de definitieve URL volgt nog, maar zolang we aan het bouwen zijn, is dit de link. Ik kies er voor om de site geen al te professionele uitstraling te geven. Het moet leuk zijn en blijven, de hobby representeren en niet te commercieel worden. Ik verwacht nog een paar weken 'te bouwen' (en een paar schaamteloze kopieën van andere liefhebbersites vervangen te hebben door meer 'eigen werk'). Maar foto's zijn welkom. Sterker al het W124 materieel is welkom. Wij zorgen voor eervolle vermeldingen van de gevers!
 
Wijzig deze nog even, want incorrect:

534 fire red (feuerrot) 500E 1992 --> deze auto is 568.


147 arctic white (arcticweiss) (icm 189) --> icm 199
260E 1986 - 300E 1986

572 ruby red (rubin) 220CE of 320CE Cabriolet 1996 --> E 220 Cabriolet of E 320 Cabriolet

189 greenish-black / emerald black (Smaragdsschwarz) (icm 147) --> idem, da's 199
260E 1986 - 300E 1986

009 Sapphirschwarz (Sonderfarbe) 500E 6.0 Väth --> deze auto is gewoon 199

670 light ivory (hellelfenbein) --> Elfenbein is 623. Kleur 670 is mij niet bekend. Je bedoelt 680 Hellocker? De auto die je laat zien is 681 Weizengelb.

348 ice blue (pearl blue) (perlblau) 300CE 1992 --> de auto die je laat zien is 122 Perlmuttgrau

Verder: goed werk man(y)
 
500 E zei:
Wijzig deze nog even, want incorrect:

534 fire red (feuerrot) 500E 1992 --> deze auto is 568. aangepast


147 arctic white (arcticweiss) (icm 189) --> icm 199
260E 1986 - 300E 1986 aangepast

572 ruby red (rubin) 220CE of 320CE Cabriolet 1996 --> E 220 Cabriolet of E 320 Cabriolet aangepast

189 greenish-black / emerald black (Smaragdsschwarz) (icm 147) --> idem, da's 199
260E 1986 - 300E 1986 aangepast

009 Sapphirschwarz (Sonderfarbe) 500E 6.0 Väth --> deze auto is gewoon 199 deze auto heb je zelf eerder in dit topic als zodanig geduid; en ja, ik volg natuurlijk de kenner... 009 is denk ik wel juist

670 light ivory (hellelfenbein) --> Elfenbein is 623. Kleur 670 is mij niet bekend. Je bedoelt 680 Hellocker? De auto die je laat zien is 681 Weizengelb. nog niet aangepast, want volgens de (Duitse) eigenaar wel degelijk 670

348 ice blue (pearl blue) (perlblau) 300CE 1992 --> de auto die je laat zien is 122 Perlmuttgrau aangepast; stomme foute want deze kleuren zijn mijn persoonlijke favoriet (en dan zou je beter moeten weten)

Verder: goed werk man(y)

.... met dank!
 
Voor dit soort plaatjes bezoek ik gespecialiseerde sites.

history-4b.jpg


Geweldig in vergelijking met het heden.
Vooruit, nog één dan:

factoryamg84.jpg


Maar een hartstikke goed begin van iets dat kan uitgroeien tot een baken in de Nederlandse W124-wereld, hoe klein die ook is. En de input van 500e.nl bewijst dat kennelijk ook de ware kenners interesse hebben in dit soort initiatieven. Leuk ook die recente foto van de 260E van S-J op de site.

Goed, mijn interesse heb je. Mijn nieuwsgierigheid noopt mij om dit project te blijven volgen.

En vergeet niet, een goed geconserveerde W(C of A)124 in het straatbeeld is nog steeds als een rots in een zee vol Japans en Koreaans drijfhout.
 
Dionysus zei:
En vergeet niet, een goed geconserveerde W(C of A)124 in het straatbeeld is nog steeds als een rots in een zee vol Japans en Koreaans drijfhout.

... met dank; wordt als tegelwijsheid toegevoegd aan de site!
 
@W124STER: mooi initiatief en het ziet er nu al best goed uit. Leuk dat je mijn 300 CE er ook op gezet hebt, met vermelding van de juiste kleur...:cool: Het is idd 122 Perlmutt Grau.
 
Scherp. Dat klopt inderdaad. Heeft met de foto's te maken. De Bisonbruine smoelt net iets beter. En het maakt qua rijbeleving niet zoveel uit. De tekst is wel op alle fronten aangepast overigens.
 
Ook wel een prachtige kleur, zeker icm Karo. (y)

Heb vandaag de 300 CE weer opgehaald bij de garage. Daar heeft hij drie weken gestaan voor vervanging van een lekkende remleiding en reparatie van de dimmer van de dashboardverlichting. Kosten? 460 E-tjes. Maar wel weer tiptop in orde. Volgend project wordt vervanging van de speakers. Dat stond al eerder op de agenda, maar door allerlei oorzaken kwam het er nog niet van.
 
Waar wil je die speakers door vervangen dan? Er is niet veel meer in de handel dat weggebouwd kan worden in die gaten. Reparatie dimmer dashboardverlichting? Hoezo dat dan?
 
Ik heb voor de nieuwe W124 site een leuke toevoeging. Een artikel over de ontwikkeling van de W124 inclusief allerlei prototypen, de Europese introductie in Sevilla in 1984 en wat extra info.

2439348460040642535S600x600Q85.jpg


2166693350040642535S600x600Q85.jpg


De uiteindelijke scans zijn bijgesneden en rechtgezet. Binnenkort hopelijk te vinden op de site. ;-)
 
Wheels & Chrome zei:
Ik heb voor de nieuwe W124 site een leuke toevoeging. Een artikel over de ontwikkeling van de W124 inclusief allerlei prototypen, de Europese introductie in Sevilla in 1984 en wat extra info.
De uiteindelijke scans zijn bijgesneden en rechtgezet. Binnenkort hopelijk te vinden op de site. ;-)

Prachtig materiaal. Juist dit soort publicaties zijn voor mij reden om zo'n site te bezoeken. Er zal ook nog wel een interview met Bruno Sacco ronddolen op het internet over de ontwikkeling van de W124.

Het grote speuren is begonnen.
 
Van een Duitse site het volgende artikel geleend, hopelijk is Duits geen probleem!

Nach /8 und W123 wird es Zeit, den nächsten großen Klassiker zu entdecken: Der W124 ist es wert. Er kam 1984 auf den Markt, heute sind die Preise noch günstig.
25 Gründe dafür, dass die erste Mercedes-Benz E-Klasse eine fulminante Klassiker-Karriere vor sich hat.

1. Rost ist nicht sein Problem.
Jeder, der in den Achtzigern seinen mürben /8er durch den TÜV braten musste, weiß, was das bedeutet: Auch ein W124 hat zwar vereinzelte Schwachstellen, die Federbeindome etwa oder die Wagenheber-Aufnahmen, aber er verwandelt sich nicht in eine Wanderbaustelle. Jedenfalls nicht in jenem Zustand, der ihn aufhebenswert macht. Als erster Mittelklasse-Mercedes war er von Anfang an ordentlich konserviert. Wer heute einen kauft, um auf ihn aufzupassen, hat vermutlich einen Klassiker, den er nie schweißen muss.

2. Kat-Nachrüstung?
Auch das war gestern – zu Zeiten des W123. Zumindest bei den Benzinern.

3. Er ist immer Classic und serienmäßig Elegance, nur gelegentlich Sportline
Natürlich war er in den Achtzigern auch ein bisschen Avantgarde. Aber nicht so, dass es aufpreispflichtig auf der Flanke stehen musste. Der W124 kam als letzter Mercedes ohne den Marketing-Gag der optionalen Ausstattungslinien aus. Ghia und Berlina waren damals noch Erkennungszeichen niedriger Stände - nicht wirklich sein Niveau.

4. Der W124 war nie modisch, also kann er auch nicht richtig alt aussehen
Nicht weiter wichtig, dass ihm Chrom-Stoßstangen fehlten: Auch als Kind des Windkanals umgibt ihn Gelassenheit und Schwere, Würde und fast grafische Eleganz. Das hat er mit seinen Vorgängern gemeinsam, aber nicht mit dem Vier-Augen-Nachfolger, der etwa fünf Jahre lang richtig toll aussah und dann - zumindest von hinten - doch mehr wie ein Toyota Camry. Ein W124 hat sich weder dem Zeitgeist noch dem Durchschnittsalter seiner potenziellen Käufer angebiedert. Es ist Zeit, so viel Charakterfestigkeit zu honorieren.

5. Ach ja, sein Nachfolger - W 210
In der Herstellung sei er um 30 Prozent billiger als der W124, ließ der Hersteller bei der Premiere des Vier-Augen-Modells verlauten. Leider haben das viele seiner Käufer auch schnell gespürt. Und: Heute müssen sogar S-Klasse-Käufer ein Detail wie die beheizbare Scheibenwaschanlage extra bezahlen: Selbst ein 200 E hatte sie serienmäßig.

6. Ein echter Mercedes hat eine Öldruck-Anzeige
Ein kurzer Blick kann beim Gebrauchtkauf zwischen Zuschlag und Verzicht entscheiden. Der W124 könnte tatsächlich der letzte echte Mercedes gewesen sein.

7. Reinsetzen, Schlüssel drehen, losfahren
Dieses Ding da unten links ist die Feststellbremse: Wenigstens das sollte man der Frau des Herzens sagen, wenn sie zum ersten Mal vom Fiesta auf die mittelalte E-Klasse umsteigt. Mehr nicht. Die Bedienungsanleitung hat zwar nur 150 Seiten, nicht 400 wie heute, sie muss aber nicht gelesen werden, um ihn zu verstehen. Und überhaupt ist sein Cockpit, diese Ansammlung rechter Winkel und weniger Tasten, im Vergleich zu den Knöpfchen-Klaviaturen vieler Gegenwarts-Autos eine Oase der Ruhe.

8. Der W 124 hat den Massenexodus nicht verdient
Ein Automobil, dessen größte Schwachstelle ein ewig schmierender Einarm-Hubscheibenwischer ist, hat den Massenexodus nach Osteuropa und Afrika nicht verdient.

9. Doch, ein bisschen Elektronik ist schon an Bord
Solche, die auch nach 20 Jahren noch funktioniert.

10. Selbst Technik-Legasthenikern glückt eine kleine Inspektion in der Reihenhausgarage
Wahrscheinlich zum letzten Mal in der Mercedes-Modellgeschichte.

11. Unbestritten: Der W123 ist ein tolles Auto
Etwas weniger toll, wenn es ein 250 ist. Oder ein 280 ohne E. Das Motoren-Bingo war mit dem W124 von gestern: Gut, ein 200 Vergaser muss es nicht zwangsläufig sein,obwohl er tapferer schiebt, als es der Zweifler glaubt. Aber selbst ein 300 E ist kein Säufer. Weil das keiner glaubt, gibt es proppere Sechszylinder noch immer zum Nice-Price-Tarif.

12. Das W124 T-Modell ist ein vollendeter Kombi, auch heute noch
Dem Vorgänger hat es seine weitaus größere Verbreitung voraus. Und dem Nachfolger die Eleganz seiner Form. Gut, in den Vier-Augen-Kombi mag zwar eine Europalette passen, andererseits sieht er mit seinem momumentalen Heck wie ein Binz-Umbau aus.

13. Ein CLK ist eine C-Klasse. Punkt
Aber das letzte echte E-Klasse-Coupé kam aus der Baureihe W124. Es war unverschämt teuer: Mindestens 10.000 Mark mehr mussten seine Käufer im Vergleich zur Limousine übrig haben. Deshalb besaßen es meistens Menschen, die es als späte Erfüllung eines Lebenstraums behandelten. Mitunter haben sie ihre Coupés heute noch. Man trifft sie an Samstagvormittagen auf dem Parkplatz des Hauptfriedhofs oder dort, wo Kurkonzerte stattfinden.

14. Die Steigerungsform: W 124-Cabriolet
Mit der Baureihe W124 erschien 1991 das schönste Mercedes-Viersitzer-Cabriolet der Neuzeit. Seine Preise fallen nicht mehr: Ein Cabriolet in Ersthand-Jahreswagen-Zustand kostet in etwa so viel wie ein neuer Golf 1.6 mit besserer Ausstattung. Das war vor 20 Jahren auch beim W111 so. Und wir ärgern uns immer noch, keinen abgegriffen zu haben.

15. 500 E! 326 PS! Endmontiert in Zuffenhausen!
Und wir müssen uns nie wieder sagen lassen, dass ein Familien-Porsche zwangsläufig Cayenne heißt. Zumal es für den Neupreis des Porsche-SUV auch noch einen 500 E für die Ehefrau gibt. Und noch zwei zum Wegstellen (die Rede ist von je etwa 15 000 Euro).

16. Für Vernunftbegabte: Der 400 E
Zwar ist er etwas langsamer. Dafür aber auch um ein gutes Drittel billiger.

17. Mit dem W124 starb der Mythos des unzerstörbaren Vorkammer-Diesel
- des letzten Entschleunigers der Neuzeit: Bis zuletzt gab es den 200 D mit 75 PS und der guten Chance, die nächsten 20 Jahre kein anderes Auto mehr zu brauchen – ein vollendetes Statement für Stoiker, Slow-Food-Gourmets und Nachhaltigkeitsexperten. Ausführliche Informationen erteilen die Kollegen vom Taxistand ("794.000 Kilometer, aber schon zweiter Motor." "Seit wann?" "Bei 660.000 getauscht.").

18. Falls Bleifußtempo 160 doch nicht reicht: Ein 230 E hat schon im W 123 immer gepasst
Oft gehen die Konsens-Vierzylinder erstaunlich gut - die Leistungsstreuungen der Motorbaureihe M 102 machten es möglich. Noch besser: die Vier-Ventil-Motoren des Stammes M 111 – ab 1992 speziell als 220er mit 150 PS weit verbreitet. Er stemmt das Drehmoment des früheren 260 E, ohne mehr zu verbrauchen als ein 190 E 1.8. Genauer: 8,5 Liter sind machbar. Bei laufender Klimaanlage.

19. Ah,welche Vielfalt:4-Matic
Der W124 war außerdem die erste E-Klasse mit optionalem Allradantrieb 4-Matic. Nicht einmal die schwache Traktion muss also gegen ihn sprechen.

20. Jede Suche wert: optionales Velours.
Doch, das gab es auch im W124 noch - diesen harten, festen Edelstoff, der auf der Mehrpreisliste fast so teuer war wie Leder. Als die Welt noch nicht auf lackierter Tierhaut sitzen musste, wurden E-Klassen gern mit Velourspolstern bestellt, die dann goldbraun sein durften oder schwülstig rot, mit passenden Kunststoffen im Interieur. So klangen die Fünfziger noch gemütlich aus, als im Bundestag schon die Grünen strickten.

21. Überhaupt: die Farben
Als letzte E-Klasse verbreitete sich der W124 auch in anderen Lacktönen als Silber, Silber und Schwarz. Metallic-Verweigerung führte zu einer nennenswerten Verbreitung des wundervollen Dunkelblau 904, selbst Weiß war offenbar noch nicht untersagt. Liebhaber skurriler Töne dürfen mit einiger Erfolgschance nach Riedgrün suchen (entspricht Erbensuppe von Erasco), Pueblobeige (eingetrockneter Griesbrei), Rauchsilber (siehe Pueblobeige – aber Metallic) oder Bornit (ein mutiges Adler-Windjacken-Mauve, gern im Verbund mit hellgrauen Sportline-Karopolstern bestellt).Und Almandinrot sieht aus, wie es klingt - ein bisschen nach Kasino am falschen Ende von Las Vegas.Wir haben die Wahl.

22. Vollausstattung ist noch ein Lottotreffer
Und die Suche danach ein Kick für Markenkenner. Es gab zu Zeiten des W124 noch Käufer von Sechszylindern, die mit Fensterkurbeln zufrieden waren.Menschen, die Lederpolster haben wollten, aber keine Klimaanlage. Daran zeigt sich, dass der W124 wirklich aus einer früheren Zeit stammt. Und das ist eine Erkenntnis, mit der bisher jede Klassikerkarriere begonnen hat.

23. Ausstattung, die Zweite
Vereinzelt gab es schon den W 123 mit Airbag und ABS. Beides war gegen deftigen Aufpreis lieferbar, aber nicht allzu verbreitet. Mit dem Nachfolger wächst die erste Automobilgeneration in die Liebhaber-Szene, die beide Sicherheits-Features erst als verbreitetes Extra und schließlich serienmäßig mit auf den Weg bekam. Es gibt schwächere Argumente für einen Alltags-Youngtimer, der sich auf den Weg ins dritte Lebensjahrzehnt macht.

24. Aber sicher, beim Oldtimer-Stammtisch werden sie fassungslos sein
Ein W124! Fast ein Neuwagen! Klar: Als er erschien, trat Nena noch mit unrasierten Achselhöhlen auf. Und im Fernsehen lief am Donnerstagabend Dalli Dalli.

25. Die bessere Zukunft
Während diese Zeilen entstehen, werden mehrere hundert laminierte "Kaufe-Ihr-Auto-Kärtchen" hinter die Hubscheibenwischer alter Mittelklasse-Mercedes geklemmt. Dabei würden deren Besitzer viel lieber an den freundlichen jungen Mann verkaufen, der sich so rührend um seine anderen alten Autos kümmert
 
500 E zei:
Waar wil je die speakers door vervangen dan? Er is niet veel meer in de handel dat weggebouwd kan worden in die gaten. Reparatie dimmer dashboardverlichting? Hoezo dat dan?

Ik begreep dat er speakers verkrijgbaar zijn die precies passen in de standaard aanwezige gaten. Eerder in dit topic kwamen een paar merken voorbij, waaronder Rainbow. Voorwaarde is dat het inderdaad zo past, ik wil de auto niet verbouwen. Als het niet lukt, gaat de Sony eruit en komt de Becker terug.

De dimmer was defect, als gevolg waarvan de dashboardverlichting het helemaal niet meer deed. Kennelijk zit die dimmer ingebouwd in het "klokkenhuis", en is dat ding te repareren. Vandaar dat EMA alles heeft uigebouwd en die dimmer naar een revisiebedrijf heeft gestuurd. Dat zou voordeliger zijn dan een nieuwe.
 
Schrik best van de 460 euro, 520d. Best veel voor die twee dingen, maar het was dan ook bij Der Freundlichen begrijp ik. Uurtarief van 90 ex btw ofzo?
Die dimmer wordt over het algemeen doorgesoldeerd zodat hij op volle sterkte brand. Dat kost de gemiddelde garage 20 minuten.
Dan ben je lekker goedkoop klaar. Ik ben er zelf voor om alles zoveel mogelijk origineel te laten. Maar hier kon ik mij nog wel overheen zetten.
Heb het deze week laten doen bij mijn W126. Werkt perfect. Die dimmer repareren kost een aardige duit begrijp ik. En 1 remleiding vervangen?

Wat dat betreft vind ik het wel lastig. Onze nieuwe aanwinst, de 260E, is 20 jaar lang technisch onderhouden door ASV Veghel (over de staat van de carrosserie zullen we het maar niet hebben, daar hebben ze geen aandacht aan besteed tijdens de beurten) en krijgt nu zijn eerste beurt van mijzelf en een deel via een universele garage. Op zich jammer eigenlijk, maar 45 ex btw per uur of 90, scheelt nogal voor dezelfde kwaliteit werk (geen specialistische kennis nodig voor deze beurt). Ik gebruik wel zoveel mogelijk originele Mercedes onderdelen behalve de vloeistoffen.
 
Wist niet dat die dimmer vaak stuk ging. Bij mijn 420.000 km gelopen 260 E doet 'ie het nog altijd prima, gelukkig.
 
Tja, het is natuurlijk serieus geld. Aan de andere kant: ik wil hem wel zoveel mogelijk in originele staat houden c.q. terugbrengen. Die dimmer moet het dus gewoon doen. Jouw optie hebben ze mij ook wel voorgesteld, maar ik heb dus toch maar laten repareren.

Over de keuze voor de dealer: ik ben volstrekt niet technisch en ken hier in het Eindhovense ook geen voordelige adresjes om het onderhoud te laten doen. De dealer is weliswaar wat duurder, maar het werk gebeurt dan ook prima en het boekje wordt netjes bijgehouden. Op twee beurten bij een specialist na, is de auto altijd door MB onderhouden. Juist omdat het een auto is met wat achterstallig onderhoud, vind ik het belangrijk om de verbeteringen die ik nu doe, goed te laten documenteren. Ik denk dat ik nu nog zo'n € 1.000,- nodig heb om technisch echt helemaal bij te zijn. Dat smeer ik maar eens uit over het komende jaar, niets is serieus defect nu.

De carrosserie krijgt bij een reguliere dealer vaak niet de aandacht die hij verdient, zo is mijn ervaring. Daar moet je echt zelf achteraan. Gelukkig is de carrosserie bij de 300 behoorlijk in orde, daar hoef ik niet meteen mee aan de slag.
 
Zo, de witte terug. Bijna een week weg geweest, maar hij is nu wel helemaal strak. (y) Geen spatje roest, en alles behandeld voor de komende winters (al ga ik met pekel sowieso niet met de W124 rijden). Ze hebben ook het leer aan de binnenkant behandeld. :)

Over twee weken nog even terug om te laten polijsten.

Over de speakers, de polk audio die ik er in heb zitten passen dus perfect. Geluid is ook goed. (y) Achter ook aan een versterker aangesloten.

Ik onderhoud mijn auto's bij een garage waarvan ik de eigenaar persoonlijk ken. Stukken goedkoper dan de merkdealer, maar wel alles volgens de boekjes en voorschriften. (Wat bij de dealer ook niet altijd gedaan wordt trouwens.) En net dat beetje extra aandacht die ze verdienen. (y)
 
Dat klinkt goed. Ik denk dat ik die Polk boxen dan ook maar bestel. Het geluid wat er nu uit komt, is echt heel slecht. Achterin doen de boxen al niet eens meer mee...

Na het polijsten wel een mooi plaatje schieten voor ons hè?
 
Ja de standaard audio is inderdaad niet om over naar huis te schrijven. Ik zou ook gelijk de audiokabels opnieuw laten trekken. Heb rockford fosgate kabels laten leggen.

Ben intussen ook wel rond de 2 ruggen kwijt aan de witte, aan onderhoud en 'upgrades'.

Plaatjes komen goed. :) Ook leuk voor de w124 site. Kwaliteit van de gebruikte op de site is niet briljant (snelle iPhone foto).
 
Tja, hoe kritischer je bent, hoe duurder het wordt. Het rijden maakt dat wel weer goed. Ben jij voor die audio naar een inbouwadresje geweest of heb je zelf geklust?
 
Over de kosten gesproken van een W124....
Ik heb een 300D Turbo uit Duitsland gehaald in mei van dit jaar.
Toevallig was 500E er ook geweest en had deze auto gezien. De minpunten had ook hij al gezien.
Kosten zijn toch aardig uit de hand gelopen, dat krijg je als je alles goed wilt hebben...
En het ergste? We zijn er nog niet helemaal.....

Import: 215

BPM berekening, RDW shouwing, kentekenplaten, brandstof oprijwagen

Winterbanden: 200

Banden, stalen velgen, doppen, monteren, balanceren

Carrosserie: 720

Spatbord in kleur LV, strijkkit en lakstift, spuiten i.v.m. beetje roest wielkastrand RA,
krassen RA en achterbumper

Comfort: 45

Centrale vergrendeling met a.b. incl. sleutels slijpen en 2 diodes

Interieur: 60

Matten en armligger deurpaneel LV

Verfraaiing: 200

Nieuwe grill, zwarte bumperinzet stukken voor en achter, nieuwe logo's kofferklep en antennedoppen
en gebruikte gereedschapset

Onderhoud: 2830

20 Wisserblad en motorkapsluiting
214 Uitlaatdemper achter origineel MB
470 APK en beurt > Uitlaat monteren, nieuwe remblokken rondom, filters, remvloeisotf, dif olie en par uurtjes)
118 Accu en luchtfilter
166 Stationair probleem laten oplossen
50 Gebruikte motoroliekoeler (ivm lekkage)
215 Motorsteunen en multiriem (origineel M:cool:
50 Flexibel stuk uitlaat tussen de uitlaatspruitstukken (origineel M:cool:
660 Motorsteunen monteren, uitlaat repareren, nieuwe demper/spanrol en hevel, montage motoroliekoeler, riem etc.
17.50 slijtageindicatoren remblokken (dubbele set ook vast voor de komende keer)
6 nieuwe olievuldop ivm scheurtje
411 nieuwe dynamo en gloeibougie incl montage (had zelf gekund, maar hij ging kapot bij de garage voor de deur....)
273 Brandstofleiding origineel MB ivm roest en scheurtjes (preventief vervangen), MB motorkapisolatie en stabilisatorstangrubbers
106 Wiellagers voorzijde (SKF) remblokmontage materiaal, remschijfmontage schroeven, werkplaatshandboek. dif. olie
31 overspanningsrelais

En dan heb ik nog geluk gehad met het volgende:

Aanrijding met een grote haas. 2800 euro schade!!!
Maar gedekt en heeft het volgende opgeleverd:

Nieuwe voorbumper + spuiten
Nieuwe radiateur + koelvloeistof
Nieuwe motoronderplaat
Nieuwe aircoradiateur
Ombouw airco van R12 naar R134a

To do?

Stoelleuning kraakt (frame gebroken?)
Spoorstang of fusse LV defect, wringend rubber geluid
Diff olie vervangen (was verkeerde in gedaan, niet voor ASD)
Remmen piepen (nieuwe schijven of afdraaien)
Monteren brandstofleiding
Remleidingen ontroesten, beschermen en eventueel vervangen

En dan kunnen we weer genieten! :D
 
Zo, jij hebt ook lekker uitgepakt! Maar laten we wel wezen, elke auto heeft nu eenmaal zijn onderhoud nodig. En soms is dat gewoon prijzig. Maar zo'n uitzicht als S-J showt, maakt toch weer veel goed.
 
En vandaag wat kleine dingen aan de 260E. Bougies, luchtfilter, verdeelkap en rotor. En de wielkast RA schoongemaakt en wat vliegroest aangepakt.
Helaas wel een gat van 10cm aan het eind van dorpel voor het wiel. Daar zit een rubber dop, maar die werd vast gehouden door het tectyl.
Ik drukte hem zo naar binnen.... Gelukkig moet hij nog naar de lasser en kan dit meteen worden meegenomen.

Ook het ruitensproeier reservoir verwijderd en er zat een hele dikke bult onder. Ik schrok er wel van, weer een gat. Maar gelukkig, de bult kon je er zo
afschuren/steken. Alles tot op kaal plaatwerk kaalgemaakt en met noverox behandel. Morgen afwerken met lak en het kan er weer tegen.
En het leuke? Mijn vrouw helpt gewoon mee! Ze vind het wel leuk om te doen.

Morgen nog wat andere dingen aanpakken, nu lekker zaterdagavond vieren! :T
 
Ben intussen ook wel rond de 2 ruggen kwijt aan de witte, aan onderhoud en 'upgrades'.
Kosten(4270) zijn toch aardig uit de hand gelopen, dat krijg je als je alles goed wilt hebben...
En het ergste? We zijn er nog niet helemaal.....

Dergelijke kosten noem ik nou een obsessie. Verdwazing.
 
Voor de één is de eigen auto een obsessie, voor de ander zijn proefritauto's een obsessie.

Overigens, als je nu je Twingo weer zou inruilen, ben je ook wel 2 ruggen kwijtgeraakt. Als het niet 4.270 euro is.
 
Twingo1 zei:
Ben intussen ook wel rond de 2 ruggen kwijt aan de witte, aan onderhoud en 'upgrades'.
Kosten(4270) zijn toch aardig uit de hand gelopen, dat krijg je als je alles goed wilt hebben...
En het ergste? We zijn er nog niet helemaal.....

Dergelijke kosten noem ik nou een obsessie. Verdwazing.

Dat verbaast mij dan weer. Dit verwacht ik niet van een erkend autoliefhebber als jij.
 
Ik heb een grondige hekel aan geld verknoeien. Zie onderhoud aan een oude auto als een bodemloze put. Zie afschrijving van een nieuwe auto als de prijs voor bewezen en getoonde betrouwbaarheid. Ik ben van veel dingen liefhebber. Maar wil nergens financieel krom voor liggen. Zou dat mijn nuchtere karakter zijn?
 
Terug
Bovenaan