Teutonia LXV :Geschwindigkeit

En om nog even door te gaan over bijtelling: ik vind de bijtellingsvoordelen ook echt ridicuul. Een bepaalde auto bevoordelen doe je door met de autoprijs (grondslag) te spelen, niet met de bijtelling. Immers, het voordeel van het privegebruik (waarvoor de bijtelling is), is gelijk. Als je de grondslag wijzigt, is het voordeel niet alleen bij zakelijke aangeschafte auto's maar ook voor privé aangeschafte auto's.

Het zou ideaal zijn als je bijtelling hoeft te betalen over de dagwaarde of (iets minder ideaal) taxatiewaarde. De Infiniti staat nu zakelijk, 15 jaar oud, 35% bijtellen over 10k, verzekerd voor 15k. Als ik een X5 of GLE wil kopen van 2015 dan zou ik daar 22% van 100.000+ over moeten gaan bijtellen. En privé vertik ik het om zoveel te betalen aan.. alles... omtrent deze auto's.

Een paar jaar jongere auto kost nu dus zoveel meer dat ik gewoon wekelijks de 90L tank vol blijf gooien.

Twijfel laatste tijd over een zakelijke lease auto voor mezelf. De egolf is er nog steeds. De G21 is gekomen en gegaan. De V60 is gekomen en gegaan. De CLK320 geniet ik wel echt met volle teugen van. Wat een heerlijke auto is dat zeg.

Maar goed.. ben ergens wel gecharmeerd van zo een BYD seal. 41k fiscaal. Goede audio, pano (dat niet open kan meen ik). Voor dat geld volgens mij een koopje. Egolf is inmiddels 5,5 jaar oud met 60k op de klok, zal vast een keer mis gaan met die accu.

Het zou ideaal zijn als je bijtelling hoeft te betalen over de dagwaarde of (iets minder ideaal) taxatiewaarde.

Gevoelsmatig wel, maar het moet ook uitvoerbaar zijn.

Wat je voorstelt, kost over de hele linie geld. In feite pleit je ervoor dat op alle auto's ouder dan één jaar (Of vul hier zelf een arbitraire grens in) een korting wordt toegepast ten opzichte van de huidige situatie.
Die gemiste belastinginkomsten zullen elders gecompenseerd moeten worden. Hoewel het logisch is dat de youngtimerregeling in dit scenario vervalt, zal dat onvoldoende opleveren om deze extra kosten te compenseren.

Daarnaast introduceert je met jouw voorstel ook nog (enorme) extra administratieve lasten. Dagwaarde en taxatiewaarde zijn namelijk exemplarisch, wat betekent dat de bijtelling per individu en voertuig apart bepaald zal moet worden.

Per saldo leidt dit tot een verhoging van de algehele belastingdruk, linksom of rechtsom. Niets in het leven is gratis.

Phaeton 3.6 V6 Lang "uniek!"

De advertentie meldt "Gecontroleerde kilometerstand (NAP)". Dat zal wel kloppen, want één van de foto's betreft het NAP rapport. Dus ze hebben het inderdaad gecontroleerd (y) . Het NAP rapport geeft echter een "onlogisch oordeel" aan. In mei 2023 een stand van 207.464 km en daarna in oktober 2023 163.457 km. Nu bijna 2 jaar later is de bij de advertentie aangegeven km-stand 165.235. Weinig gereden in bijna 2 jaar tijd.

Mooie auto om te zien, maar ik laat 'm gaan (voor deze prijs) :unsure:

Gevoelsmatig wel, maar het moet ook uitvoerbaar zijn.

Wat je voorstelt, kost over de hele linie geld. In feite pleit je ervoor dat op alle auto's ouder dan één jaar (Of vul hier zelf een arbitraire grens in) een korting wordt toegepast ten opzichte van de huidige situatie.
Die gemiste belastinginkomsten zullen elders gecompenseerd moeten worden. Hoewel het logisch is dat de youngtimerregeling in dit scenario vervalt, zal dat onvoldoende opleveren om deze extra kosten te compenseren.

Daarnaast introduceert je met jouw voorstel ook nog (enorme) extra administratieve lasten. Dagwaarde en taxatiewaarde zijn namelijk exemplarisch, wat betekent dat de bijtelling per individu en voertuig apart bepaald zal moet worden.

Per saldo leidt dit tot een verhoging van de algehele belastingdruk, linksom of rechtsom. Niets in het leven is gratis.

Ach, dan doen we toch een gemiddelde. Elk jaar 12% van de fiscale waarde af. Na 5 jaar zit je op 50%.

Dat is inderdaad al beter uitvoerbaar. Maar het zal de overheid alsnog geld doen mislopen en het is nou niet zo dat we de laatste jaren met een begrotingsoverschot zitten.

@Phaeton W12 ik had deze W12 laatst ingezonden voor de occassionwedstrijd. ;)

1920x1080.webp

1920x1080.webp

Laatst bewerkt:
Heb ooit een mini International gehad dus zo’n Porsche Diesel Junior is zeker welkom.
Haha cool. Das best leuk spul voor op je eigen erf :)!

Was laatst bij iemand met flink aantal John Deere 7 series (ja echt, die heb je). Machtige apparaten. Die had dan ook 400 ha landbouwgrond.

Ik heb er geen verstand van, maar die schijnen dus heel makkelijk te rijden zijn. Voordeel als je veel flexibele inhuur hebt

• Leuk
Waarderingen: ENTE
Ik woon tussen echte boeren en verderop zit een loonwerkersbedrijf, er staan machtige machines!
Daar is mijn grasmaaier en halve bunde kinderspel bij :ROFLMAO:

Een echte trekker - want zo noemen ze hier een tractor- is prachtig om mee te rijden. Eigenlijk is er weinig leuker.

De tandjes - niet normaal haha. Ik kijk nu Yellowstone , prachtig hoe uitgestrekt de natuur kan zijn. Niet voor te stellen hier in Nederland / Europa

Haha cool. Das best leuk spul voor op je eigen erf :)!

Was laatst bij iemand met flink aantal John Deere 7 series (ja echt, die heb je). Machtige apparaten. Die had dan ook 400 ha landbouwgrond.

Ik heb er geen verstand van, maar die schijnen dus heel makkelijk te rijden zijn. Voordeel als je veel flexibele inhuur hebt
5 series, 6 series en 8 series heeft John Deere ook. :cool:

Ik werk wel eens met 6 series, bediening is grotendeels gelijk aan de 7. Je rijdt er inderdaad zo mee weg. Maar om op het land alles eruit te halen qua mogelijkheden, moet je wel even studeren.
Het is wel verschrikkelijk mooi werk inderdaad, zeker als afwisseling met kantoor.

Laatst bewerkt:

Een van de laatste handbakken in een SL ooit? Wist niet eens dat deze zo laat nog geleverd werd. Volgens de brochure enkel voor de 280.

De 280 zal van het (674 st?) totale aanbod van de final edition (280, 320 en 500) overigens verreweg een van de minst verkochte modellen zijn, dus extra zeldzaam.

Laatst bewerkt:
@W212 ha mooi man! Ja gaat zelfs tot de 8 of 9 volgens mij? Die met die dubbele rupsbanden. Dat is echt een bizar apparaat.

Lijkt mij zeer mooi afwisselend werk ja!

Ja heb die inderdaad nog nooit gezien fysiek. Heb wel eens een overname traject gedaan in deze sector, toen kwamen ze aan bod in het aanbod van een dealership in NL :)

Een van de laatste handbakken in een SL ooit? Wist niet eens dat deze zo laat nog geleverd werd. Volgens de brochure enkel voor de 280.

De 280 zal van het (674 st?) totale aanbod van de final edition (280, 320 en 500) overigens verreweg een van de minst verkochte modellen zijn, dus extra zeldzaam.
Er zijn ook een aantal AMG's met handbak geleverd. Volgens mij staat er nu eentje bij Douwe. Een 6.0

Schitterend. Ik zou 'm zo kunnen kopen. Maar je kunt niet alles hebben.

Jij hebt al een 280 gehad toch? Ik vond hem toch onder gemotoriseerd. Destijds voor de 300SL24 gegaan.
Vergelijk je dan met de M104 of met de M112? De latere M112 is een V6, terwijl de eerdere M104 nog een klassieke R6 is. Een belangrijk verschil tussen de twee is dat een V6 meestal al bij lage toeren flink wat koppel levert, terwijl je een R6 wat meer moet aanjagen voordat hij zijn volle kracht laat zien.

Daar staat tegenover dat de R6 uitblinkt in balans. Doordat de bewegingen van de krukas en zuigers elkaar opheffen, draait zo’n motor zijdezacht en zonder noemenswaardige trillingen. Balansassen zijn overbodig, en er komt nauwelijks iets door in het stuur, de vloer of de stoel. De vermogensopbouw is geleidelijk en natuurlijk, wat dat betreft begrijp ik dan de voorkeur.

Laatst bewerkt:
Ja, dat klopt, een mooie SL 280 in blauwzwart metallic (y) Ja, de 280 is geen strepentrekker, maar ik denk dat dat met een handbak net wat minder opvalt. Eens dat een sterkere motor de voorkeur verdient, maar bovengenoemde auto zou ik alleen al willen kopen vanwege de handbak, de final edition en de mooie kleur.

Overigens heb ik nog steeds een sleutel van mijn oude 280, dus ik kan er zo mee wegrijden als ik 'm ergens zie staan.

Ja, dat klopt, een mooie SL 280 in blauwzwart metallic (y) Ja, de 280 is geen strepentrekker, maar ik denk dat dat met een handbak net wat minder opvalt. Eens dat een sterkere motor de voorkeur verdient, maar bovengenoemde auto zou ik alleen al willen kopen vanwege de handbak, de final edition en de mooie kleur.

Overigens heb ik nog steeds een sleutel van mijn oude 280, dus ik kan er zo mee wegrijden als ik 'm ergens zie staan.

Als ik dan de X3 M40i van je overneem ;)

Als ik dan de X3 M40i van je overneem ;)
Ik gun 'm je graag als ik 'm verkoop. Maar ik denk niet dat dat snel gebeurt. De X3 is net in de glascoating gezet, dus daar wil ik zelf nog even van genieten. Sowieso houd ik auto's tegenwoordig wat langer dan vroeger. De 318i (E91, bj. 2011) hebben we nu meer dan 9 jaar, en we zijn 'm nog niet beu. Hij rijdt heerlijk. Op de een of andere manier ben ik er even blij mee als met welke andere auto dan ook.

^^ geen interesse in, mogelijk, een koopje van een nieuwe BMW.. met wat sta-schade wellicht?

Toen twee jaar geleden brand uitbrak op het schip Fremantle Highway ging een deel van de lading - 3800 gloednieuwe auto's - in vlammen op. Een deel bleef echter gespaard. 260 BMW's - waar niets mis mee leek - werden opgekocht door twee Rotterdamse ondernemers met als doel ze te verkopen in Europa. Maar BMW ligt dwars, al jaren. Volgende maand komt mogelijk een einde aan de slepende kwestie. (..)

(..) Op een bedrijventerrein in Moerdijk staan de opgekochte BMW's al twee jaar rijen dik. "1-series, Active Tourers, E-series", somt de Rotterdamse autohandelaar Eric Bakker op, terwijl hij tussen de auto's loopt. “Het zijn in de segmentenlijn de duurdere uitvoeringen", vertelt hij. “Het was een opportunity. Het is nog steeds een opportunity. Dit had voor de consument een prachtige aanschaf geweest, omdat het ook nog eens gecombineerd ging met een wat scherpere prijs dan normaal.” (..)

(..)Of de auto's ooit wél verkocht mogen worden, moet volgende maand blijken in de rechtbank. Negen andere afgekeurde auto's van de Fremantle Highway bleken vorige maand wel ineens in Japan in een showroom te staan. Tot verbazing van Bakker: “Onze auto's zijn niet goed, en die van jullie staan in een showroom. Hoe kan dit?” (..)

Tja.. wie zal dit nog willen kopen? Krijg je er nog wel een kenteken voor? Schijnen Aziatische spec's te zijn, dus wat doet dat met een CVO status?

Volgende maand de uitslag..

Zou de fabrieksgarantie dan ook in gaan straks bij registratie? En is nieuwe registratie nog mogelijk voor deze modellen?

Volgende maand de uitslag..

Tsja dat is gokken. Wel zonde want als er inderdaad blijkt dat de auto’s niet zijn aangetast is het echt kapitaal vernietiging.

Wat bedoelt hij trouwens met een BMW E-series? :p

Wat bedoelt hij trouwens met een BMW E-series?
Misschien zei hij i-series en dacht de verslaggevert dat de beste man de "e" op z'n Engels uitsprak ja toch niet dan?

Tsja dat is gokken. Wel zonde want als er inderdaad blijkt dat de auto’s niet zijn aangetast is het echt kapitaal vernietiging.
Ik vind dat sowieso soms wel met auto's. Het gemak waarmee hele partijen auto staan weg te rotten is gewoon zonde. Oók van de grondstoffen en energie die er gebruikt is.

Misschien zei hij i-series en dacht de verslaggevert dat de beste man de "e" op z'n Engels uitsprak ja toch niet dan?

In de video zei de verkoper(t) het zelf, E-series. Zal wel iets met elektrieke (deel) aandrijving te maken hebben.:giggle:
Wat zal zo'n batterij van een hybride doen, dik twee jaar in 'transport' modus staan? Kan voor de gehele auto gelden, natuurlijk.

In de video zei de verkoper(t) het zelf, E-series. Zal wel iets met elektrieke (deel) aandrijving te maken hebben.:giggle:
Wat zal zo'n batterij van een hybride doen, dik twee jaar in 'transport' modus staan? Kan voor de gehele auto gelden, natuurlijk.
Ik had de video helemaal gemist. Maar de man zegt toch gewoon "ie"-series? Dan bedoelt de man toch meerdere modellen uit de i-serie? Dus de elektrische modellen.

Afhankelijk van de prijs zou ik het ook nog niet zo weten. Die proeven in de oven geven mij nu niet echt een lekker gevoel. Normaliter laat ik mijn auto liever niet in een oven staan.

Bovenstaande advertentie met de M112 V6 is (in ieder geval op papier) de vlottere auto tov de 300-24 ;)
Nope 204 tegenover 231 pk. De 300-24 is eigenlijk, ik weet vloeken in de kerk, een BMW blok in een Mercedes. Het enige hoogtoerige blok dat Mercedes gebouwd heeft. Ik heb hem zowel in de 124 als de 129. Ik vond het een heerlijk blok. Ook geen strepentrekker maar voldoende vermogen en lichtvoetig. De 500 wordt al snel zwaar in de neus. Laat staan een 600.

Nope 204 tegenover 231 pk. De 300-24 is eigenlijk, ik weet vloeken in de kerk, een BMW blok in een Mercedes. Het enige hoogtoerige blok dat Mercedes gebouwd heeft. Ik heb hem zowel in de 124 als de 129. Ik vond het een heerlijk blok. Ook geen strepentrekker maar voldoende vermogen en lichtvoetig. De 500 wordt al snel zwaar in de neus. Laat staan een 600.
Eigenschap300 SL-24 (M104 R6)SL 280 (M112 V6)
Bouwjaren (handbak mogelijk)1990–19931998–2001
CilinderconfiguratieR6, 24-klepsV6, 18-kleps
Cilinderinhoud2.960 cc2.799 cc
Vermogen231 pk @ 6.300 tpm204 pk @ 5.700 tpm
Koppel272 Nm @ 4.600 tpm270 Nm @ 3.000 tpm
0–100 km/u (handbak)± 8,6 sec± 8,4 sec
Topsnelheid240 km/u235–240 km/u
Verbruik (fabriek)± 11,0–11,5 l/100 km± 10,2 l/100 km
Transmissie5-bak handgeschakeld5-bak handgeschakeld
Gewicht (ongeveer)

Ik denk dat ze uiteindelijk niet de weg op mogen. Je kan heel moeilijk bewijzen dat je geen rookschade hebt.
Ik ben wel benieuwd of BMW als ze de weg wel op mogen, garantie geeft.

Even weer ontopic. Wat. Een. Exemplaar. Watertandend mooi.
  • Tansanitblau
  • Individual merino wit zwart leder
  • Die schitterende individual velgen
  • Full option

Mooie kleur, mooi interieur, mooie velgen en mooie opties. Maar liever één zonder privacy glass, zonder panoramadak en zonder electromotoren.

Ik denk dat ze uiteindelijk niet de weg op mogen. Je kan heel moeilijk bewijzen dat je geen rookschade hebt.
Ik ben wel benieuwd of BMW als ze de weg wel op mogen, garantie geeft.
Volgens mij had BMW al direct na het ongeval aangegeven dat de auto's niet in de vrije handel mogen komen en daarover zelfs een proces gewonnen heeft (eea ivm productaansprakelijkheid en reputatieschade in de toekomst). Vandaar dat die dingen ergens staan. Je kan er niks mee, misschien voor wat onderdelen, de rallycross of als circuitauto. De garantie op deze voertuigen (obv chassisnummer en motornummers etc is ingetrokken

Vwb de BMWs van het bootje…destijds het filmpje bekeken nota bene bij de BMW dealer. Werd destijds inderdaad al gesproken van absoluut verbod op registratie van deze auto’s.
We hebben wel verlekkerd zitten kijken naar de modellen die er tussen staan….

Ik heb het ook lopen volgen destijds. Was het niet zo dat die protesten vooral vanuit BMW zelf zijn. Ivm evt. imagoschade mochten er toch dingen mis blijken.
Of zij daar uiteindelijk wat over te zeggen hebben dat is toch precies waar deze rechtzaak over gaat?

Onze X5 had geloof ik 9 kWh, dus deze 50e heeft echt een flink groter elektrisch bereik. Of dat nuttig is...

Hoewel ik hem best nog mooi vind heb ik echt moeite met die samengesmolten nieren. Dat ziet er echt goedkoop uit, niet passend op een statige auto als de X5.

De M110 (het 280-blok in de W114,116,123,126,107 etc.) is ook hoogtoerig, die hebben het pas boven 3.000 toeren echt naar de zin en lopen dan het mooist.

Onze X5 had geloof ik 9 kWh, dus deze 50e heeft echt een flink groter elektrisch bereik. Of dat nuttig is...

Hoewel ik hem best nog mooi vind heb ik echt moeite met die samengesmolten nieren. Dat ziet er echt goedkoop uit, niet passend op een statige auto als de X5.
Zelfde accupakket als in m’n 530e. En die vond ik echt al veel te zwaar aanvoelen.

Ben bang dat die chinezen het inmiddels echt beter doen dan de Duitsers. Donderdag rondje in een xpeng g9. Ben heel benieuwd hoe dat voelt.

Bij een X5 merk je het extra gewicht wat minder, omdat het van zichzelf natuurlijk al een wat zware auto is.

Terug
Bovenaan