Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Ben me inmiddels even aan het verdiepen in passende velgen voor de M5. Ik denk dat ik wintervelgen maak van de set waarop hij nu geleverd wordt, en dan kan ik dus nog een mooie set voor de zomer kiezen. Misschien dat ik dit keer eens wat anders kies, al weet ik nog miet wat. Wie heeft er goede suggesties?

Oei lastige… vind persoonlijk de look en stance op de BMW 952M wel mooi.

Anders een custom set BBS RS of super RS met een diep bed voor en achter en gouden ster. En nee dat is geen geintje… ik denk dat een old school 3 delig wiel met diep bed goed staat…

Denk overigens dat met het gewicht van de auto het een uitdaging is om gehomologeerde after market te vinden…

• Leuk
Waarderingen: funf
Die ouwe schilder heeft net weer een auto uitgekozen met licht interieur, laat ‘m even blij zijn… :ROFLMAO:
Het is niet mijn eerste met lichte bekleding, en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Dit is wel de eerste met leer. We gaan het meemaken…..
En blij ben ik……. :cool:

Wij hebben twee BMW's gehad met licht leer en nooit problemen. Nooit behandeld ook... Ook blauwe spijkerbroeken gaven geen problemen, dat is mijns inziens gewoon een mythe.

Twixin heeft vandaag de Camry volgegooid. Wat een kleine tank. Maar ze komt er verder mee dan ik in mijn Bronco, waar ik het dubbele in gooi. Het verbruik staat op bijna 40 MPG, ongeveer 1:17. Geloof me, dat is in huize Twix nog nooit gebeurd. Nogmaals ter vergelijk, mijn Bronco doet 18 MPG, ongeveer 1:7,5.

Stel, je koopt de Porsche.
Bij het eerste verkeerslicht zet een onoplettende medeweggebruiker ‘m vol in de achterkant. Economisch total loss.
Je krijgt de som van de verzekering en van de opkoper die het wrak koopt. Want zo gaat het -uit ervaring.

Waar denk je dat dit bedrag in de buurt zit; bij de 50K die je hebt betaald of bij de 18K ‘fiscale’ waarde?

Een kostbare Cayenne S van 14 jaar oud, met slechts 108.000 km. Te koop voor 50.000 euro. Binnenkort zakelijk gunstig te rijden onder de youngtimer-regeling, de fiscale waarde bedraagt volgens de verkoper slechts €18.000,-. Kennelijk weegt het fiscale voordeel op tegen de prijs van 50.000 euro die toch betaald moet worden.

Hoe kan de bijtelling over 18k zijn terwijl de marktwaarde 50k is? Dat krijg je niet uitgelegd bij de Belastingdienst.

Hoe kan de bijtelling over 18k zijn terwijl de marktwaarde 50k is? Dat krijg je niet uitgelegd bij de Belastingdienst.
Zo raar is dat niet hoor, en het komt juist regelmatig voor. De fiscale bijtelling bij een youngtimer is gebaseerd op de dagwaarde, niet op de verkoop- of verzekeringswaarde. Die dagwaarde is wat een vergelijkbare auto gemiddeld op de markt opbrengt, bijvoorbeeld op basis van koerslijsten, taxaties of advertenties.
Dat is logisch: stel je had 20 jaar geleden een auto die nieuw €20.000 kostte. Vandaag is die zeldzaam en in nieuwstaat te koop voor €30.000. Het zou natuurlijk vreemd zijn als je dan meer belasting betaalt dan toen hij nieuw was. Daarom maakt de Belastingdienst bewust onderscheid tussen:

A. Dagwaarde (voor bijtelling) = marktwaarde van soortgelijke auto’s
B. Verkoop- of verzekeringswaarde = waarde van dat specifieke (In dit voorbeeld uitstekende) exemplaar

Bijvoorbeeld bij een Opel Astra uit 2004: de dagwaarde is misschien €5.000, terwijl een topstaat exemplaar voor €10.000 verzekerd is. Beide waardes zijn geldig, maar dienen een ander doel. Hoe exclusiever de auto des te groter dit verschil over het algemeen is.

Ik heb er zelf ook wel wat persoonlijke voorbeelden van.

Zo was mijn R230 destijds een youngtimer. Ik heb die auto gekocht voor €55.000, maar fiscaal werd hij getaxeerd op €27.000, terwijl hij bij de verzekering verzekerd was voor €65.000.

Hetzelfde geldt voor mijn huidige 997: ik heb ‘m gekocht voor €76.000, fiscaal getaxeerd op €50.000 en verzekerd voor €80.000.

Laatst bewerkt:
Hmm, de vanafprijs nieuw was €115.000, en daar kwamen de opties nog bij. Als ik het lijstje zo bekijk, schat ik dat dit exemplaar destijds rond de €135.000 tot €140.000 heeft gekost. Toch zegt de oorspronkelijke Nederlandse nieuwprijs steeds minder naarmate een auto ouder wordt, vooral omdat de BPM in de loop der jaren wordt afgeschreven. (Hierdoor schrijven Nederlandse auto's relatief harder af dan vergelijkbare exemplaren uit buurlanden.)

Er spelen wat mij betreft twee factoren mee in de hoge restwaarde. Ten eerste (en voornamelijk) ziet de auto er nog steeds keurig en verzorgd uit. Ten tweede is dit bij uitstek het type auto dat zakelijk aantrekkelijk is binnen de youngtimerregeling. Vanaf volgend jaar valt hij daar precies in, wat betekent dat hij nog tien jaar lang fiscaal voordelig gereden kan worden.

Laatst bewerkt:
Voor mij speelt dat tweede natuurlijk veel minder, of eigenlijk niet. Ik heb dan ook moeite met het idee om meer te betalen omdat het fiscaal voordelig is.

Ben me inmiddels even aan het verdiepen in passende velgen voor de M5. Ik denk dat ik wintervelgen maak van de set waarop hij nu geleverd wordt, en dan kan ik dus nog een mooie set voor de zomer kiezen. Misschien dat ik dit keer eens wat anders kies, al weet ik nog miet wat. Wie heeft er goede suggesties?
Ik vind deze standaard al erg mooi staan.
M5-touring-uitvoering.png

Volgens mij is het een Alpina. ;)
IMG-20250718-090217859-HDR.jpg

IMG-20250718-091903098-HDR.jpg

IMG-20250718-091944335.jpg

En tja... :unsure:
IMG-20250718-090229383-HDR.jpg

Voor mij speelt dat tweede natuurlijk veel minder, of eigenlijk niet. Ik heb dan ook moeite met het idee om meer te betalen omdat het fiscaal voordelig is.
Dit komt doordat je bij privé aanschaf van bijvoorbeeld die Porsche van €50.000 het bedrag betaalt uit geld waar al bijna 50% inkomstenbelasting of loonheffing over is betaald. Dat betekent dat je bruto bijna €100.000 moet verdienen om €50.000 netto te kunnen uitgeven aan de auto.

Zakelijk betaal je die €50.000 echter rechtstreeks uit bruto bedrijfskapitaal, zonder dat er eerst belasting over betaald hoeft te worden. Stel dat je dat bedrag anders als winst zou laten uitkeren aan jezelf, dan betaal je daar weer inkomstenbelasting over. Daardoor bespaar je bij zakelijke aanschaf in feite bijna €50.000 bruto, simpelweg doordat het geld niet eerst via jouw loon naar privé gaat.

Daarnaast zorgen de jaarlijkse kosten, zoals bijtelling en autokosten, ervoor dat je als ondernemer via btw-teruggave en aftrekposten netto minder betaalt dan wanneer je alles privé zou betalen. Over een periode van vijf jaar kan dit verschil in totaalkosten aanzienlijk zijn. Hierdoor wordt het zakelijk rijden van een youngtimer niet alleen fiscaal interessanter bij de jaarlijkse kosten, maar vooral ook bij de aanschaf.

Kortom: hoewel je privé en zakelijk in dezelfde markt voor de auto handelt en dus vergelijkbare prijzen ziet, ligt het echte voordeel in de manier waarop het geld wordt ingezet en belast. Zakelijk is deze auto dus veel aantrekkelijker dan prive.

Edit: Nog even een toevoeging ter nuance. Die €50.000 wordt natuurlijk niet geheel en alleen bepaald doordat het een aantrekkelijke youngtimer is. Gemiddeld genomen zie je bij auto's die net of bijna binnen de regeling vallen een premium van pak-m-beet 10%. En daarmee breek ik dan mijn hele eerdere verhaal een beetje af, mijn punt was dan ook niet zo zeer om de prijs van die Cayenne te verdedigen maar om te laten zien hoe die youngtimer regeling zo aantrekkelijk is. :p
Bijkomend voordeel (waar je ook prive van profiteert) is overigens ook dat de auto in deze periode 15-25 jaar niet of nauwelijks afschrijft tov ervoor en erna.

Laatst bewerkt:
Zo raar is dat niet hoor, en het komt juist regelmatig voor. De fiscale bijtelling bij een youngtimer is gebaseerd op de dagwaarde, niet op de verkoop- of verzekeringswaarde. Die dagwaarde is wat een vergelijkbare auto gemiddeld op de markt opbrengt, bijvoorbeeld op basis van koerslijsten, taxaties of advertenties.
Dat is logisch: stel je had 20 jaar geleden een auto die nieuw €20.000 kostte. Vandaag is die zeldzaam en in nieuwstaat te koop voor €30.000. Het zou natuurlijk vreemd zijn als je dan meer belasting betaalt dan toen hij nieuw was. Daarom maakt de Belastingdienst bewust onderscheid tussen:

A. Dagwaarde (voor bijtelling) = marktwaarde van soortgelijke auto’s
B. Verkoop- of verzekeringswaarde = waarde van dat specifieke (In dit voorbeeld uitstekende) exemplaar

Bijvoorbeeld bij een Opel Astra uit 2004: de dagwaarde is misschien €5.000, terwijl een topstaat exemplaar voor €10.000 verzekerd is. Beide waardes zijn geldig, maar dienen een ander doel. Hoe exclusiever de auto des te groter dit verschil over het algemeen is.

Ik heb er zelf ook wel wat persoonlijke voorbeelden van.

Zo was mijn R230 destijds een youngtimer. Ik heb die auto gekocht voor €55.000, maar fiscaal werd hij getaxeerd op €27.000, terwijl hij bij de verzekering verzekerd was voor €65.000.

Hetzelfde geldt voor mijn huidige 997: ik heb ‘m gekocht voor €76.000, fiscaal getaxeerd op €50.000 en verzekerd voor €80.000.
Ik blijf dit bijzonder vinden. De dagwaarde zou gelijk moeten zijn aan de marktwaarde, oftewel: de waarde die specifiek voor een exemplaar in die toestand betaald wordt. Een fiscale taxatie ken ik niet en ik vind het ook onuitlegbaar dat je een auto voor twee zo totaal verschillende bedragen kan taxeren. Wat mij betreft mogen ze dat soort constructies ook snel aan banden leggen.

Ik begrijp wat je bedoelt. Ook een nieuwe auto heeft namelijk zowel een fiscale waarde als een marktwaarde. In de praktijk komt het echter niet vaak voor dat die twee significant verschillen. Toch kun je theoretisch wel scenario’s bedenken waarbij dat wél gebeurt.

Neem bijvoorbeeld iets exclusiefs als een Porsche GT3. Stel, je koopt zo’n auto nieuw voor €365.000 inclusief opties. Dat is dan de fiscale waarde waarover je bijtelling betaalt. Maar de markt voor de GT3 is bijzonder vanwege de schaarste en de lange wachtlijsten. Op de dag dat jij de sleutels krijgt, zou je de auto direct kunnen doorverkopen aan iemand die de wachtlijst wil omzeilen – bijvoorbeeld voor €400.000. Dit is dan de marktwaarde.

In zo’n geval zou je dus ineens bijtelling moeten betalen over een bedrag dat hoger is dan wat de auto je oorspronkelijk gekost heeft.

Datzelfde zie je ook op de tweedehandsmarkt: een goed geconserveerd of zeldzaam exemplaar kan een veel hogere marktwaarde hebben dan de normale, reële fiscale waarde van een 15 jaar oude auto. Juist om dit scheeflopen van de bijtelling te voorkomen, is de regelgeving zo ingericht.

Laatst bewerkt:
De verzekering van mijn klassieker wordt wel iets duurder als de taxatie weer iets hoger is. Het zou toch ook niet gek zijn als de bijtelling hetzelfde doet? Want ik neem aan dat je bij het bijtellen van een youngtimer ook verwacht dat de grondslag lager wordt als de auto ouder wordt en meer kilometers op de klok heeft.
Om het makkelijk te maken is de grondslag tot aan een leeftijd van 15 jaar altijd de catalogusprijs inclusief opties. Daarbij zie je trouwens ook dat herwaardering kan (maar vaak in lijn is met het feit dat er ook daadwerkelijk minder voor de auto betaald wordt), maar de grondslag voor de bijtelling neemt niet toe als er meer voor de auto betaald wordt dan de catalogusprijs (al komt dat ook weinig voor).
Ik kan er nog steeds niet bij dat iemand heeft bedacht dat die fiscale waarde en de marktwaarde losgekoppeld moeten worden van elkaar. Ik denk dat daar wat fiscalisten van de overheid hebben liggen slapen ;)
Sowieso ben ik benieuwd hoe lang de youngtimerregeling nog blijft bestaan.

En om nog even door te gaan over bijtelling: ik vind de bijtellingsvoordelen ook echt ridicuul. Een bepaalde auto bevoordelen doe je door met de autoprijs (grondslag) te spelen, niet met de bijtelling. Immers, het voordeel van het privegebruik (waarvoor de bijtelling is), is gelijk. Als je de grondslag wijzigt, is het voordeel niet alleen bij zakelijke aangeschafte auto's maar ook voor privé aangeschafte auto's.

Een bepaalde auto bevoordelen doe je door met de autoprijs (grondslag) te spelen, niet met de bijtelling. Immers, het voordeel van het privegebruik (waarvoor de bijtelling is), is gelijk. Als je de grondslag wijzigt, is het voordeel niet alleen bij zakelijke aangeschafte auto's maar ook voor privé aangeschafte auto's.
Ik ben vóór 22% bijtelling voor mijn youngtimer. Eens! :)

De verzekering van mijn klassieker wordt wel iets duurder als de taxatie weer iets hoger is. Het zou toch ook niet gek zijn als de bijtelling hetzelfde doet? Want ik neem aan dat je bij het bijtellen van een youngtimer ook verwacht dat de grondslag lager wordt als de auto ouder wordt en meer kilometers op de klok heeft.
Om het makkelijk te maken is de grondslag tot aan een leeftijd van 15 jaar altijd de catalogusprijs inclusief opties. Daarbij zie je trouwens ook dat herwaardering kan (maar vaak in lijn is met het feit dat er ook daadwerkelijk minder voor de auto betaald wordt), maar de grondslag voor de bijtelling neemt niet toe als er meer voor de auto betaald wordt dan de catalogusprijs (al komt dat ook weinig voor).
Ik kan er nog steeds niet bij dat iemand heeft bedacht dat die fiscale waarde en de marktwaarde losgekoppeld moeten worden van elkaar. Ik denk dat daar wat fiscalisten van de overheid hebben liggen slapen ;)
Sowieso ben ik benieuwd hoe lang de youngtimerregeling nog blijft bestaan.

En om nog even door te gaan over bijtelling: ik vind de bijtellingsvoordelen ook echt ridicuul. Een bepaalde auto bevoordelen doe je door met de autoprijs (grondslag) te spelen, niet met de bijtelling. Immers, het voordeel van het privegebruik (waarvoor de bijtelling is), is gelijk. Als je de grondslag wijzigt, is het voordeel niet alleen bij zakelijke aangeschafte auto's maar ook voor privé aangeschafte auto's.

Het lijkt op het eerste gezicht logisch: als de waarde van je klassieker stijgt en de verzekeringspremie meebeweegt, dan zou het toch niet gek zijn als de bijtelling dat ook doet. Je zou verwachten dat fiscale regels aansluiten bij wat de markt laat zien. Dat maakt het begrijpelijk dat dit wringt. Toch is het goed te beargumenteren waarom de bijtelling juist níet meebeweegt met de actuele waarde. De catalogusprijs biedt namelijk een vaste, objectieve basis die voorkomt dat je bijtelling afhankelijk wordt van schommelingen in de markt of lastige taxaties, iets wat bij klassiekers of unieke auto's al snel tot willekeur en discussie zou leiden.

Dat de youngtimerregeling wél rekening houdt met leeftijd, is geen inconsistentie maar een bewuste beleidskeuze. De regeling past een verlaagd percentage toe op een vaste waarde, niet omdat de marktwaarde per se lager is, maar omdat het beleid oudere zakelijke auto's fiscaal wil stimuleren. Het is daarmee een generieke korting, los van de werkelijke marktprijs. Die opzet maakt het systeem overzichtelijk en uitvoerbaar, zonder de noodzaak om elke auto opnieuw te taxeren of voortdurend te discussiëren over actuele waardes.

Bovendien dienen verzekerings- en fiscale waarderingen verschillende doelen. De verzekeraar kijkt naar vervangingskosten bij schade, terwijl de fiscus het voordeel van privégebruik wil belasten. Dat gebruiksvoordeel verandert nauwelijks als de marktwaarde stijgt; je rijdt nog steeds dezelfde auto, met hetzelfde comfort en gebruik. Door vast te houden aan een vaste grondslag en forfaitair percentage, blijft het systeem eenvoudig, controleerbaar en juridisch houdbaar.

Tegelijkertijd valt er zeker iets te zeggen over de vraag hoe effectief of eerlijk de youngtimerregeling in de praktijk uitpakt. De regeling was ooit bedoeld om de levensduur van auto's te verlengen, maar in sommige gevallen leidt ze juist tot het importeren of zakelijk inzetten van auto's die privé misschien nooit zouden zijn gekocht. Dat roept vragen op over het milieueffect en de rechtvaardigheid ten opzichte van particuliere rijders zonder bijtellingsvoordeel. Er is dus ruimte voor heroverweging, bijvoorbeeld in de vorm van strengere eisen aan uitstoot, gebruik of herkomst van de auto.

Kortom, dat de bijtelling niet meebeweegt met de marktwaarde is goed verdedigbaar, maar het bredere fiscale voordeel voor youngtimers blijft terecht onderwerp van debat.

Een kostbare Cayenne S van 14 jaar oud, met slechts 108.000 km. Te koop voor 50.000 euro. Binnenkort zakelijk gunstig te rijden onder de youngtimer-regeling, de fiscale waarde bedraagt volgens de verkoper slechts €18.000,-. Kennelijk weegt het fiscale voordeel op tegen de prijs van 50.000 euro die toch betaald moet worden.

ben je uiteindelijk niet gewoon goedkoper uit door een nieuwe te leasen? rijd met dit ding 4,5 jaar, staat de teller op 250k en is hij 20 jaar oud, en krijg je er nog een oudijzer prijs voor terug? En in die tijd heb je ongetwijfeld een paar keer een leuke onderhouds klapper gehad van 10k+

maar goed, jullie bijtellingsregels ken ik niet

Bijtelling regels voor nieuwe auto’s worden steeds makkelijker hier. In 2026 allemaal naar 22% over de fiscale waarde. Als je kan aantonen dat je slechts 500km privé hebt gereden in het jaar betaal je geen bijtelling.

Youngtimer vs nieuw lease komt in de praktijk wel vaak op appels en peren uit: iets nieuws vs iets van minstens 15 jaar oud.

In de lease weet je in ieder geval wel perfect wat de kosten zijn tijdens de looptijd, met een youngtimer zou je inderdaad voor wat verrassingen kunnen komen staan.
Neemt niet weg dat ik me wel eens heb verdiept in een leuke C6 v6 HDi automaat. Kwalitatief uit de betere periode van Citroën en zo enorm comfortabel! Zo maakt men ze niet meer…

Laatst bewerkt:
ben je uiteindelijk niet gewoon goedkoper uit door een nieuwe te leasen? rijd met dit ding 4,5 jaar, staat de teller op 250k en is hij 20 jaar oud, en krijg je er nog een oudijzer prijs voor terug? En in die tijd heb je ongetwijfeld een paar keer een leuke onderhouds klapper gehad van 10k+

maar goed, jullie bijtellingsregels ken ik niet
Zo'n Cayenne zal inderdaad niet goedkoop zijn in onderhoud. Maar kunnen die kosten ook op de zaak?

Als de auto op de zaak staat, kunnen inderdaad alle kosten via de zaak lopen. Dit betekent dat alle kosten bruto mogen worden afgerekend, exclusief btw, inclusief bijvoorbeeld brandstof. Dit geldt natuurlijk ook voor een zakelijke leaseauto, waarbij alle kosten doorgaans in één vast bedrag zijn inbegrepen, plus de brandstofkosten.

Zo'n Cayenne zal inderdaad niet goedkoop zijn in onderhoud. Maar kunnen die kosten ook op de zaak?
uiteraard, maar dat kan bij nieuwe lease toch ook. Als het bijna niet uitmaakt, rij ik toch liever een nieuwe dan een oude. Zeker bij een cayenne

Maar het maakt zeker wel uit. Enorm zelfs. Ik heb chatgpt ze even heel grof naast elkaar laten zetten, dan krijg ik het volgende overzicht:

Zakelijke kostenvergelijking over 10 jaar (excl. brandstof)

Porsche Cayenne zakelijk rijden via BV

KostencomponentScenario A: 2e hands Cayenne (youngtimer)Scenario B: Nieuwe Cayenne lease
Aanschaf (eenmalig, 10 jaar afschrijving)€50.000
Onderhoud & verzekering (€8.000/jr)€80.000inbegrepen in lease
Leasekosten€30.000 × 10 = €300.000
Bijtelling (bruto, 35% / 22%)€6.300 × 10 = €63.000€26.400 × 10 = €264.000
Totale bruto BV-kosten (10 jaar)€193.000€564.000

Ik laat hem nu even zo puur voor het overzicht, maar als je specifieke toelichting wil hebben voor bepaalde cijfers moet je maar een gil geven.

We gaan er hier wel van uit dat we de cayenne voor de volle 10 jaar van de youngtimerregeling rijden. Vandaar het 10 jaar overzicht. De cayenne schrijven we in deze tijd volledig af.

Ook zijn alle kosten vanuit de bv gezien, de werknemer en bv zijn in dit geval namelijk dezelfde persoon. Uitgaande van een simpele 1 mans zaak.

Om het simpel te houden streep ik de brandstof even tegen elkaar weg uitgaande van gelijke kilometrage en verbuikcijfers. In werkelijkheid zal de oudere 2e hands cayenne waarschijnlijk onzuiniger zijn en iets meer kwijt zijn aan brandstof. Gezien het enorme verschil tussen de twee vind ik dit eigenlijk niet het vermelden waard.

Laatst bewerkt:
Het is natuurlijke wel een enorme appels met peren vergelijking een gloednieuwe Cayenne van €120.000 elke 4 jaar vervangen tov een 15 jaar oude Cayenne 10 jaar lang rijden tot restwaarde 0.

Die bijtelling nekt jullie echt, niet normaal meer maar daar krijgen jullie natuurlijk ook heel veel voor terug.
onderhoud lijkt mij wat aan de lage kant, een 15 jaar oude cayenne krijgt ongetwijfeld een paar keer 10k reparaties naast het normale al vrij dure onderhoud. Wegenbelasting en verzekering bij jullie is ook al erg hoog

Wat betreft de bijtelling is het verschil tussen de youngtimerregeling en de reguliere regeling goed zichtbaar. Als de tweedehands Cayenne vijf jaar oud was geweest en daarmee niet in aanmerking was gekomen voor de youngtimerregeling, dan zou de bijtelling zijn berekend over de volledige cataloguswaarde. In dat geval zou het voordeel volledig weggevallen en zou de bijtelling gelijk zijn aan die van een nieuwe auto.

Echter, zelfs wanneer je de bijtelling volledig buiten beschouwing laat, bijvoorbeeld omdat je de auto uitsluitend zakelijk gebruikt en er geen privégebruik van maakt, blijft het kostenverschil aanzienlijk. De totale uitgaven blijven dan ongeveer twee keer zo laag in het voordeel van de gebruikte auto.

Wat betreft de onderhoudskosten kan inderdaad worden aangenomen dat deze wat hoger liggen. De kosten voor verzekering en wegenbelasting bedragen samen ongeveer €2.800 per jaar. Wanneer je het onderhoud op gemiddeld €5.200 per jaar schat, komt het totaal op de bovenstaande €8.000 per jaar. Als je hier wat meer marge aanhoudt en het onderhoud op €10.000 per jaar stelt, kom je over een periode van tien jaar uit op €128.000 aan onderhoud, verzekering en wegenbelasting. Tel je daar nog eens €50.000 aan afschrijving bij op, dan kom je op een totaal van €178.000 over tien jaar. Ter vergelijking: elke vier jaar een nieuwe Cayenne rijden zou in diezelfde periode neerkomen op een totaal van ongeveer €300.000.

• Leuk
Waarderingen: funf
Er worden tegenwoordig überhaupt geen echte Citroëns meer gemaakt, wat rest is een generieke Stellantis-mal, geserveerd met een vleugje Franse nostalgie.

Kijk maar uit dat je niet de hele familie Stellantis a.i. bots over je heen krijgt, daar zweven er hier nogal van rond op AutoWeek :ROFLMAO:

Maar het klopt. Iedere vezel eigenzinnigheid is er vakkundig uitgezogen. Wat rest is een soort slap aftreksel van VAG en dat staat ook bijna gelijk aan generieke mallen met diverse sausjes en dressings.
De nieuwe tijd, net wat u zegt
Maar het maakt me wat melancholiek…

Haha, pijnlijke berekeningen. Ze laten zien dat leuk autorijden in NL echt onbeschoft duur is. Niet normaal.
Ja precies, eigenlijk wil je dit soort cijfers helemaal niet weten. Maar ja, dat geldt eigenlijk voor alles waarbij je een béétje volwassen met je geld moet omgaan. Het zijn van die “doe alsof je het niet ziet”-kosten. En vooral niet aan je partner laten zien hè, dit soort overzichten... haha. :p
Kijk maar uit dat je niet de hele familie Stellantis a.i. bots over je heen krijgt, daar zweven er hier nogal van rond op AutoWeek :ROFLMAO:

Maar het klopt. Iedere vezel eigenzinnigheid is er vakkundig uitgezogen. Wat rest is een soort slap aftreksel van VAG en dat staat ook bijna gelijk aan generieke mallen met diverse sausjes en dressings.
De nieuwe tijd, net wat u zegt
Maar het maakt me wat melancholiek…
Ach, ze doen maar. Ik heb er een vrij duidelijke mening over en ben verder ook niet echt te porren voor ellenlange discussies daarover.

Ik heb mezelf nooit echt als citrofiel beschouwd, maar ik had altijd wel bewondering voor de eigenzinnigheid van Citroën. Ze durfden gewoon echt ánders te zijn dan andere merken. Met auto's die technisch en qua design hun tijd vaak ver vooruit waren. Denk aan de Traction Avant, de eerste massaproductie-auto met voorwielaandrijving en een zelfdragende carrosserie. Of de DS, een futuristisch icoon met z'n hydropneumatische vering en ongeëvenaarde aerodynamica. En natuurlijk de SM, die luxueuze coupé met geavanceerde techniek en een Maserati-motor. Het waren auto’s met lef, visie en een volstrekt unieke benadering van mobiliteit.

Na de overname door Peugeot bleef die geest aanvankelijk nog voelbaar. Modellen als de XM en Xantia hadden nog steeds karakter, mede door hun vering, vormgeving en die typische Citroën-logica. Maar vanaf halverwege de jaren negentig werd het steeds meer gladgestreken. De ruimte om echt iets bijzonders te doen werd kleiner, de durf verdween, en uiteindelijk bleef er weinig anders over dan een merk dat in dienst staat van de groepsstrategie. Wat ooit een merk van vernieuwers en buitenbeentjes was, is nu gereduceerd tot een budgetoptie zonder ziel.

Maar eerlijk gezegd zie je dat ook bij VAG gebeuren, ook daar zie je nu heel duidelijk dat er hard bezuinigd wordt. De afwerking is niet meer wat die geweest is, de materiaalkeuze voelt soms ronduit goedkoop aan en qua software is het echt een rommeltje geworden. De gebruikservaring is onnodig ingewikkeld gemaakt en vaak nog instabiel ook. Het merk lijkt zichzelf kwijt te raken in z’n eigen digitale ambities.. Ik heb altijd een zekere waardering gehad voor Volkswagen zelf. Niet vanwege spektakel, maar juist vanwege de ingetogen Duitse deugdelijkheid. Ze maakten auto's die niet per se opvallen, maar die wel klopten. Functioneel, goed gebouwd, en in het dagelijks gebruik vaak gewoon precies wat je nodig hebt. Geen opsmuk, geen flauwekul.
De rest van de groep voelt echter vaak als variaties op hetzelfde thema.

Audi had vroeger nog een eigen koers, met nadruk op technologie en een zekere ingetogen luxe, maar ook dat is tegenwoordig vooral badge engineering met wat chiquere accenten. Porsche is technisch gezien natuurlijk ook onderdeel van het concern, maar dat zie ik toch meer los van VAG. Die bewaken hun identiteit beter en lijken ook meer autonomie te hebben binnen de groep.

Al met al blijft er steeds minder ruimte over voor merken met een eigen gezicht. Alles moet schaalbaar, efficiënt, voorspelbaar. Maar juist daardoor verdwijnt het gevoel, het karakter, de verrassing. En dat maakt me ergens wel verdrietig. Want autoliefhebber zijn ging ooit ook over verwondering. Nu voelt het vooral als kijken naar de catalogus van een meubelgigant: veel keuze, weinig ziel.

Mijn boek ligt in de winkel, signeren kan om de hoek.:LOL:

Een fiscale taxatie ken ik niet

Het is de bepaling van de waarde in het economisch verkeer. (WEV).

(..)
Om te bepalen wat u aan bijtelling moet afdragen over uw youngtimer, wordt er door de fiscus een dagwaarde toegekend aan uw bolide. Bij de Belastingdienst wordt de dagwaarde van uw youngtimer bepaald aan de hand van de waarde in het economisch verkeer (WEV). Om die waarde te achterhalen maakt de fiscus gebruik van bronnen zoals de ANWB/Bovag koerslijst, maar kijkt zij ook naar websites als Marktplaats of Ebay.

Houdt er dan ook rekening mee dat de dagwaarde die de Belastingdienst aan uw youngtimer toekent lager kan liggen dan wat u zelf voor de aanschaf heeft betaald. Het blijft een enigszins grijs gebied hoe de dagwaarde van uw youngtimer tot stand komt, wat tot discussie kan leiden. Wij raden u aan om bij twijfel informatie in te winnen bij een belastingadviseur.

Voor 5 tientjes kan je een WEV bepaling bekomen..

(..)

Hoe bepaal ik de dagwaarde voor de youngtimer bijtelling?

Het is dus raadzaam om de juiste waarde te verwerken in je administratie. En in veel gevallen is dat niet altijd de aanschafwaarde. Wij nemen vaak het voorbeeld van de huizenmarkt; wanneer iemand al een jaar op zoek is en dolgraag een nieuw huis wilt, is diegene daar soms bereid meer voor te betalen. Dat overbieden zorgt ervoor dat de deal rond is, maar het maakt het huis niet direct meer waard. Immers, de waarde is vastgesteld en de koper is bereid er gewoon meer voor te betalen.

Met youngtimers is dat eigenlijk niet anders. Door de fiscale voordelen die youngtimers hebben, is er een heuse markt aangeboord van autobedrijven die zich specialiseren in deze voertuigen. En daar hun prijzen ook op afstemmen. Met andere woorden; youngtimers zijn in veel gevallen eigenlijk wat duurder dan ze op basis van leeftijd en kilometerstand afgeschreven zouden zijn, als je kijkt naar vergelijkbare andere voertuigen.

Om die reden stellen we bij WEV.nu de eerlijke dagwaarde vast van je youngtimer. Het is zonde om je hoge aanschafwaarde te verwerken in je administratie en zo meer bijtelling te betalen dan nodig. En valt die waarde inderdaad een stuk lager uit, dan verdien je de al lage kosten voor je rapport in no-time terug. (..)

~~~~~~~~

Autoblog had vorige maand nog een video over de Youngtimer regeling. Met de strijder voor behoudt van de regeling in 2008 (toen op voorstel van een SGP Tweede Kamerlid deze fiscale voordelen eigenlijk al geschrapt waren..)

Vanaf minuut 7 een stukje over de WEV en aansluitend de BTW correctie, iets dat bij zo'n Porsche Cayenne nog wel kan aantikken als de (marge regeling) 1,5% correctie over de nieuwwaarde in het vierde kwartaal bij de BTW aangifte gedaan moet worden. Wordt dat een beetje gortig, kan je ook de werkelijke kosten regeling toepassen maar dan moet je wel aantoonbaar een redelijke verdeling tussen zakelijk en privé gereden kilometers kunnen aantonen.

Ik kwam in mijn zoektochtje ook een behandeling van het belastingplan in 2019 tegen waarin een wetsvoorstel voor een Youngtimer regeling voor elektrisch aangedreven voertuigen werd besproken. 15 jaar oud tegen 17% bijtelling.
In een column werd dit nog toegelicht én ook nu in die Autoblog video bespreken ze dit idee.

~~~~~~~~~~~~~~

Ik was ook nog ff benieuwd wanneer deze Youngtimer regeling nou eigenlijk ontstaan was. Werd mij via de AI Google een jaartal van 2016 voorgeschoteld.. Ik denk.. Uh, dat is recenter dan ik had verwacht.
Klopt dus ook niet, want deze regeling (ooit als Oldtimerregeling gestart) is destijds door Staatssecretaris van Financiën, Wouter Bos, geïntroduceerd is. Dus eind '90 jaren/ begin deze eeuw.

@Barri

Wat mij betreft mogen ze dat soort constructies ook snel aan banden leggen.

Volgens de voorzitter van stichting autobelangen NL is het niet de vraag óf de Youngtimer regeling afgeschaft wordt maar wanneer.

Pieter Omtzigt had vorig jaar nog een voorstel tot afschaffing maar dat kreeg nét geen meerderheid in de Tweede Kamer, hoorde ik in de video.

Laatst bewerkt:
Porsche is technisch gezien natuurlijk ook onderdeel van het concern, maar dat zie ik toch meer los van VAG. Die bewaken hun identiteit beter en lijken ook meer autonomie te hebben binnen de groep.
De suvs van porsche zijn toch ook gewoon voor een groot deel audi? Alleen de 911 is voor een groot deel nog echt porsche. De motor kunnen ze ook niet echt in een a4 hangen, of omgekeert, al zullen ze dat vast wel geprobeert hebben ..

Al met al blijft er steeds minder ruimte over voor merken met een eigen gezicht. Alles moet schaalbaar, efficiënt, voorspelbaar. Maar juist daardoor verdwijnt het gevoel, het karakter, de verrassing. En dat maakt me ergens wel verdrietig. Want autoliefhebber zijn ging ooit ook over verwondering.

eind jaren 90 begin 2000 was mooi, elke fabrikant had wel een of meerdere modellen waar duidelijk de afdeling "op goed geluk" de verantwoording had, en niet alles tot de komma was berekend of het model wel een markt had, en wat het zou oplevern. Bijvoorbeeld de impreza 555, renault avantime, Fiat Multipla, plymouth prowler, BMW z1, BMW z3 coupe, BMW z8, kleine coupeetjes, mx3, ford puma, opel tigra, etc, al die cc cabriootjes 206 cc, citroen pluriel, al die retro modellen, Chrysler PT Cruiser, Chevrolet HHR, mini,

en nu hebben we 17 in een dozijn stellantis rommel, bmw die eigenlijk ook niemand meer wil, maar vanwege de naam alsnog kopen, vag wat het ook nog voornamelijk van de naam moet hebben, Mercedes doet het nog redelijk, maar die eq ellende was ook een misstap, en dan allemaal met die goedkope interieurs, krakende delen, geen knoppen enkel goedkoper schermpjes, haptic pads, en het is nou ook niet zo dat ze daardoor goedkoper worden, integendeel.

Ik heb nu een huur sierra 1500 denali, en dat ding bevalt eigenlijk erg goed, interieur is modern, maar heeft knoppen, en heeft toch nog dat oude amerikaanse gevoel waar ik wel van hou met hout en glimmers. Als gm ook die emmisie ellende gaat droppen, kon ik best eentje kopen.

en dan als leuke auto natuurlijk weer een 911, maar ook de nieuwe Ferrari Amalfi spreekt me erg aan, erg leuk ding.

maar wellicht wordt ik oud, en is een ev lancia yp of een chinese ev wel helemaal de bom :)

De suvs van porsche zijn toch ook gewoon voor een groot deel audi? Alleen de 911 is voor een groot deel nog echt porsche. De motor kunnen ze ook niet echt in een a4 hangen, of omgekeert, al zullen ze dat vast wel geprobeert hebben ..

Klopt inderdaad. De SUV’s van Porsche, zoals de Cayenne en Macan, maken gebruik van het MLB Evo-platform, dat is ontwikkeld door Volkswagen en Audi, net als de door Audi ontwikkelde 3.0 V6 TFSI en 4.0 V8 biturbo motoren die overigens wel in samenwerking met Porsche zijn ontstaan. Daartegenover staat het MSB-platform, dat juist door Porsche zelf is ontwikkeld en later is gedeeld met Bentley voor onder andere de Continental GT. Ook het E-Hybrid-systeem, inmiddels terug te vinden bij Audi en Bentley, vindt zijn oorsprong bij Porsche. De 911 en 718 blijven echter volledig eigen Porsche-ontwikkelingen, zonder gedeelde techniek binnen de VAG-groep.

Daarnaast beschikt Porsche over een aantal technologieën die echt exclusief zijn, zoals de PDK-transmissie. Die vormde later de basis voor de DSG-systemen binnen de groep, maar PDK zelf is nog steeds specifiek door en voor Porsche ontworpen en geoptimaliseerd. Ook systemen als PTV (Porsche Torque Vectoring) en PASM (Porsche Active Suspension Management) zijn uniek voor Porsche.

Dus ja, Porsche deelt zeker techniek, vooral bij de SUV’s. (Die wat mij betreft sowieso niet helemaal passen bij het oorspronkelijke sportwagen-DNA van Porsche, maar wél de financiële redding van het merk zijn geweest.) Tegelijkertijd is duidelijk dat Porsche vaak bovenaan in de technologische keten staat, waarbij hun innovaties vaker naar beneden doordruppen binnen de VAG-groep dan andersom.

Mooi, wel een diesel. Maar zoals uit het filmpje wel duidelijk wordt ook met heel veel zorg behandeld en keurig bijgehouden. (y)

34k aan onderhoud in tien jaar tijd, valt heel erg mee met die km stand. Maar de auto lijkt ook zeer net bereden en onderhouden, wat een enorm verschil maakt.

Ik heb het filmpje nog niet bekeken, maar 34k valt me nog mee. Maar... is er in de eerste jaren nog garantiewerk gedaan? Ik neem aan dat die 34k voornamelijk in de laatste 5 jaar was.

Maar dan niet met de hoge kont ;)

Hmmm, de GT heb ik altijd een zwak voor gehad. Geweldig ontwerp! De normale zou ik niet snel kiezen, dan ging ik voor de BMW 8 GC.

Net eens gekeken op gaspedaal wat ze moeten opbrengen die Porsches. Dat valt verhoudingsgewijs best mee :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan