ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Twingo. Swift?!

Ze hebben een behoorlijke beoordeling en waren met €75.- p/s nog een beetje te betalen. Vorig jaar bij de APK zijn de voorbanden ook voor Hankooks vervangen. Ze bevallen prima.

Dat is echt respectabel. De Goodyear Vector4Seasons Gen3 onder de Mercedes houden het rond de 60.000km vol en dan zijn ze echt wel op.

Wow, wat een score! Hebben banden na 2 ton überhaupt nog enige grip?
Die van de Twingo waren wel echt op, het was dat ik het zag (m’n vriendin rijdt er hoofdzakelijk mee). Op de Ampera hebben ze nog heel redelijk profiel en het rubber is nog behoorlijk zacht, maar beginnen ze -zoals vaker bij Michelins- droogtescheurtjes te krijgen. Binnenkort daar ook maar eens nieuwe banden voor aanschaffen. Met een gewicht van 1590 kilo is dat natuurlijk wel wat anders dan de lichte Twingo.

Na van het weekend de financiën eens op een rijtje te hebben gezet zijn we even aan het nadenken geslagen of het zinvol is om twee dagelijkse auto's te houden. Mijn vriendin heeft de auto veel minder nodig (kan makkelijker met OV) waardoor het aantal kilometers dat we gezamenlijk rijden zal dalen naar ongeveer 20.000 km per jaar ipv 37500 kilometer per jaar.

Nu zou je zeggen, oke, dan Twingo verkopen en alleen de Ampera houden. Tsja..?

De 'dagelijkse autokosten' lopen de spuigaten uit. Dik 4000 euro aan verzekering, mrb en brandstof/elektriciteit, inclusief reiskostenvergoeding.

De vraag is dan, wat gaan we doen? Met de Ampera-e op vakantie kamperen is geen optie; die laadt maximaal 45 kWh snel, met de Twingo gaat het wel, maar dat is toch wel een beetje krap. De overweging is dus misschien de Twingo en Ampera-e eruit en een plug-in hybride (overweging: Opel Ampera van de 1e generatie) erin. Maar wat is nu verstandig? Een snelle berekening leert dat met wat efficiency de kosten kunnen worden gehalveerd. Alleen is de vraag of er nog iemand zit te wachten op een Ampera-e met 210.000 kilometer op de teller en een Twingo met 195.000 kilometer op de teller. Als die samen nog 12.000 euro opleveren zou dat mooi meegenomen zijn.

Overwegingen dus. Wat is slim?

Heb je voor 12k nog een Model 3?
Is inderdaad een overweging!

De Ampera-e heeft toch die nieuwe accu's gekregen? Sure, het is inderdaad een vrij trage laadsnelheid, maar voor die paar keer per jaar alles om te gooien? Ik zou naar een leuke route kijken waar je kunt laden en ondertussen iets bezichtigen en/of eten
Klopt; in 2022 is het pakket vervangen. Het is meer dat we graag kamperen, en het is ons opgevallen dat zeker in Zuid-Frankrijk en aan de Italiaanse grens überhaupt geen laadpalen zijn (vorig jaar bijvoorbeeld vanaf Montauban tot aan Limoux praktisch leeg).

Hij is wel efficiënt die Ampera...
De hybride of de Ampera-e die ik nu heb?

Op zich is Europa natuurlijk groot genoeg om te verkennen. In Scandinavië kan je ook mooi kamperen en schijnt de laadinfrastructuur beter op orde te zijn bijv.

Stel, je verkoopt eerst één van de twee, welke zou dan beter passen bij je dagelijkse ritten? Is dat de Twingo of de Ampera?

De Ampera-E die je nu hebt. Meende dat die best oke was in Björn zijn 1000 km test. Maar heb ik zo niet heel helder.

45 kW is niet snel natuurlijk en als je echt ver rijd is het niet voldoende om je niet te laten leiden door de auto. Dat is natuurlijk wel het selling point van een Model 3. Met de prijs ook in ogenschouw natuurlijk.

De Ampera-e houden en voor je kampeervakanties een paar weken van auto ruilen met iemand in je omgeving, is dat een optie? Rijd jij het hele jaar elektrisch en heb je op vakantie geen laadstress.

Jaarlijks 4k kosten voor twee auto's vind ik niet per se veel en je rijdt absoluut geen buitensporig spul, maar ik begrijp dat een veranderende situatie om nieuwe afwegingen vraagt. De Ampera zou ik zeker niet wegdoen vanwege zijn trage laadsnelheid, die brengt je volgens mij veel, de batterij is gloednieuw en je zit er goed in. De reactie van Der Magistrat vat samen wat ik ook zou zeggen:
Sure, het is inderdaad een vrij trage laadsnelheid, maar voor die paar keer per jaar alles om te gooien? Ik zou naar een leuke route kijken waar je kunt laden en ondertussen iets bezichtigen en/of eten.

Daar heb je een punt. Onderdelen voor de Ampera-e zijn echter ook nauwelijks meer verkrijgbaar (itt de hybride Ampera met veel aftermarket spul). Dus zolang er niets kapot gaat… ik weet iemand die al 4 maanden wacht op een remklauw en daardoor niet kan rijden. Op de achtergrond speelt dat ook wel een beetje mee.

opgevallen dat zeker in Zuid-Frankrijk en aan de Italiaanse grens überhaupt geen laadpalen zijn
Is dat zo? We zijn in 2021 met onze ë-C4 naar omgeving van Toulouse gereden en vandaaruit richting Bormes-les-Mimosas. Toen moesten we af en toe wel even puzzelen maar vonden altijd wel een laadpaal. Soms inderdaad in een volgend dorp. Snelladers moesten we meestal voor van de snelweg af, het uitrollen van snelladers bij tankstations langs de Autoroutes was toen net gestart. Ik verwacht dat het toch wel zal zijn verbeterd?

De Ampera. Die is ook goedkoper dan de Twingo. (ook omdat ik met 19 cent kan laden thuis)
Dan zou ik eerst eens de Twingo goed proberen te verkopen en een tijdje leven met de Ampera. Wanneer je dan na een tijd, en wat vakanties, toch vindt dat het laden te beperkend is kan je altijd nog de Ampera inruilen voor iets dat sneller kan laden.

In de tussentijd heb je dan nog wel het voordeel van het geld op de rekening dat je voor de Twingo hebt gekregen.

Nou, op een paar achterlijk lage biedingen op de Twingo is daar dus totaal geen vraag naar. Misschien maar eens kijken wat inruilen oplevert. Inruilen op iets waar we beiden fijn mee kunnen rijden. Ja, dan moet op een bepaald moment ook de Ampera eraan geloven. We'll see. In ieder geval geen haast!

Verder zijn we gisteren met de Trans naar EMWalhalla geweest. Vorige editie met de Astra, en ik merkte wel dat de Trans populairder is ;)

Er stond ook een prachtige oerpanda uit 1982 (modeljaar 1982), dus daar de Trans even naastgezet.
file.php

uiteindelijk natuurlijk al wegrijdend ook nog gespot, met deze leuke foto tot gevolg:
file.php

Vervolgens dik twee uur over de reis gedaan omdat door al die afgesloten snelwegen en werkzaamheden op de A27 waardoor die ook dicht was de Trans wel even goed kunnen testen op warmte en files, ten behoeve van de trip naar Italië...

Als er nog meer mensen foto's hebben gevonden van de Trans op EMWalhalla, ik houd me aanbevolen!

Die trans was inderdaad niet te missen. Heb je zelf dan weer niet gespot.

Mbt van 2 naar 1 auto; zijn de EV/PHEV die ik voorbij zie komen nog de moeite met de aanstaande MRB in het achterhoofd? Zeker gezien jullie graag kamperen zou ik zelf een stuk conservatiever denken richting iets als een Focus Station.

Nou, op een paar achterlijk lage biedingen op de Twingo is daar dus totaal geen vraag naar. Misschien maar eens kijken wat inruilen oplevert. Inruilen op iets waar we beiden fijn mee kunnen rijden. Ja, dan moet op een bepaald moment ook de Ampera eraan geloven. We'll see. In ieder geval geen haast!

Verder zijn we gisteren met de Trans naar EMWalhalla geweest. Vorige editie met de Astra, en ik merkte wel dat de Trans populairder is ;)

Er stond ook een prachtige oerpanda uit 1982 (modeljaar 1982), dus daar de Trans even naastgezet.
file.php

uiteindelijk natuurlijk al wegrijdend ook nog gespot, met deze leuke foto tot gevolg:
file.php

Vervolgens dik twee uur over de reis gedaan omdat door al die afgesloten snelwegen en werkzaamheden op de A27 waardoor die ook dicht was de Trans wel even goed kunnen testen op warmte en files, ten behoeve van de trip naar Italië...

Als er nog meer mensen foto's hebben gevonden van de Trans op EMWalhalla, ik houd me aanbevolen!
Tof! Vraag mij af of ook Hubnut er dit jaar weer bij was.

Die trans was inderdaad niet te missen. Heb je zelf dan weer niet gespot.

Mbt van 2 naar 1 auto; zijn de EV/PHEV die ik voorbij zie komen nog de moeite met de aanstaande MRB in het achterhoofd? Zeker gezien jullie graag kamperen zou ik zelf een stuk conservatiever denken richting iets als een Focus Station.
Het is ook een stukje milieu; dus minimaal een (plug-in) hybride zou wel fijn zijn.
We hebben nu besloten nog eens op een rijtje te zetten wat de maandlasten gaan worden als er zekerheid is over het aantal kilometers. Dat helpt ook wel…

Tof! Vraag mij af of ook Hubnut er dit jaar weer bij was.
Hubnut had in zijn vlogen gezegd dat hij zou komen. Sinds heel kort heeft hij weer een nieuwe oude Fransoos gescoord: een Vel Satis 3,0 Dci V6. Maar ik heb m niet gezien en ook de luxe Fransoos heb ik niet gezien. Hoop niet dat hij onderweg gestrand is.

Terug
Bovenaan