ginkelvanmichiel’s wagenpark: Swift is terug!

Welkom in de Suzuki club. Hier nog een Swift eigenaar. Daarnaast hebben we ook nog een Splash.

Mijn Swift is de nieuwste 2024 model, het model dat carkiller niet mooi vindt. Ook de nieuwste rijdt lekker. Heb al een tankje leeggereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 24,3. Wel bijna allemaal lange ritten moet ik er bij zeggen. Maar ik heb nog geen tankbeurt gehad die slechter was dan 1 op 20.
 
Welkom in de Suzuki club. Hier nog een Swift eigenaar. Daarnaast hebben we ook nog een Splash.

Mijn Swift is de nieuwste 2024 model, het model dat carkiller niet mooi vindt. Ook de nieuwste rijdt lekker. Heb al een tankje leeggereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 24,3. Wel bijna allemaal lange ritten moet ik er bij zeggen. Maar ik heb nog geen tankbeurt gehad die slechter was dan 1 op 20.
Hij went best wel hoor, dat model.
 
Die van mij had wel wat kinderziektes, 2 keer een de koppelingscilinder vervangen wegens gekraak van de koppeling bij warme motor. Is nu opgelost. Nu nog een hardnekkige kraak in de linker deurkaart en we zijn klaar.
 
Gefeliciteerd met de nieuwe auto al snap ik deze move totaal niet. Wil besparen op autokosten en als oplossing koop je een nieuwere duurdere auto? :ROFLMAO:
 
Gefeliciteerd met de nieuwe auto al snap ik deze move totaal niet. Wil besparen op autokosten en als oplossing koop je een nieuwere duurdere auto? :ROFLMAO:
Qua verbruik is de Swift wel een stuk zuiniger, maar verder is het natuurlijk een weinig rationele actie. Maar: het zou kunnen dat ik tzt de Ampera-e weg doe, dan houden we alleen de Swift als deze goed bevalt.
 
Ik ben ook benieuwd naar de foto's en welke kleur de Swift heeft.

De Modelnaam Swift doet me denken aan de merknaam van caravans Swift.
 
Zo. Vanmiddag was het zover! Op de terugweg naar huis hebben we de Swift in ontvangst mogen nemen. Goh, wat is dat een luxe in vergelijking met de Twingo! Denk alleen maar aan zaken als ACC, keep your lane systeem, automatische noodstop, stoelverwarming, spiegelverwarming... etc etc! Bijna net zo luxe als mijn Ampera-e!.

Meteen heb ik wat plaatjes geschoten. Hij staat uitstekend in zijn lak, maar ik wil hem binnenkort toch eens wat beter reinigen en in de wax zetten. Je kunt duidelijk zien dat hij in de grote stad (Rotterdam) heeft rondgereden.

Het leuke is: één vorige eigenaar, onderhoud compleet bekend.

IMG-4525.jpg

IMG-4526.jpg

IMG-4527.jpg

IMG-4511.jpg

IMG-4512.jpg

IMG-4513.jpg

IMG-4514.jpg

IMG-4521.jpg

IMG-4522.jpg

IMG-4523.jpg

IMG-4524.jpg
 
Zo. Vanmiddag was het zover! Op de terugweg naar huis hebben we de Swift in ontvangst mogen nemen. Goh, wat is dat een luxe in vergelijking met de Twingo! Denk alleen maar aan zaken als ACC, keep your lane systeem, automatische noodstop, stoelverwarming, spiegelverwarming... etc etc! Bijna net zo luxe als mijn Ampera-e!.

Meteen heb ik wat plaatjes geschoten. Hij staat uitstekend in zijn lak, maar ik wil hem binnenkort toch eens wat beter reinigen en in de wax zetten. Je kunt duidelijk zien dat hij in de grote stad (Rotterdam) heeft rondgereden.

Het leuke is: één vorige eigenaar, onderhoud compleet bekend.

IMG-4525.jpg

IMG-4526.jpg

IMG-4527.jpg

IMG-4511.jpg

IMG-4512.jpg

IMG-4513.jpg

IMG-4514.jpg

IMG-4521.jpg

IMG-4522.jpg

IMG-4523.jpg

IMG-4524.jpg
Wat ziet ze er keurig uit. Hèèl véél plezier en gezonde kilometers met de Swift
 
Gefeliciteerd met de Swift. Veel herkenbaar ook vanuit het nieuwere model. Dat is eigenlijk een re-skin. De klokkenwinkel van jou generatie (en die van Carkiller) heeft in mijn ogen wat Alfa achtigs. Geen verkeerde inspiratiebron lijkt me.

Veel fijne en zuinige kilometers toegewenst. Ben benieuwd naar je verbruikscijfers. En dan het vergelijk tussen een mooier lopende viercilinder ten opzichte van de driecilinder die Suzuki nu in de Swift plaatst.
 
Mooi ding hoor. Ik denk dat de glans inderdaad nog mooier wordt na een goede klei en poetsbeurt, maar hij is zo ook al fraai om te zien. Heel veel plezier en veilige kilometers! :)
 
Lijkt me een fijne auto, leuk kleurtje. Veel plezier ermee - en veilige kilometers naar mooie herinneringen!
 
Nou, de 1e 1000 kilometer is met de Swift gereden. Hoofdzakelijk door mijn vriendin, maar gisteren heb ik er ook een wat langer stuk in gereden.
Wat valt me op: goede stoelen met voldoende steun, zuinig (4,1 l/100 km over de 1000 km), ACC is super, en verder een wendbare en lichte auto.
Nadelen: veel afrolgeluid van de banden (er zit Bridgestone Ecopia op, mogelijk een harde compound?) en het koppelingspedaal is wat moeilijk te doseren. Ofwel, ik heb hem al een paar keer laten afslaan xD.
 
4,1 liter op 100 km is erg netjes. Is dat met een rustige rijstijl en lange ritten? Gemiddeld over alle tankbeurten zit ik nu op 4,6 liter op 100 km. Rij dan wel vlot met in acht neming van de snelheidsbeperkingen. De 3 cilinder van mij is gecombineerd met de CVT. De Mazda 2 uit 2015 die ik hiervoor had zat op ongeveer 5,5 liter op 100 kilometer. De Soes is mijn zuinigste auto ooit.

Goed om te horen dat de Swift bevalt, had niet anders verwacht. Voor jou zijn de stoelen belangrijk weet ik. Mooi dat ze bevallen, zijn ook behoorlijk goed instelbaar.

Nogmaals fijne kilometers toegewenst.
 
4,1 liter op 100 km is erg netjes. Is dat met een rustige rijstijl en lange ritten? Gemiddeld over alle tankbeurten zit ik nu op 4,6 liter op 100 km.

Nogmaals fijne kilometers toegewenst.

We vinden het inderdaad een sport 'zuinig' te rijden; dus gebruik maken van de schakelmomenten van de schakelindicator, gebruik maken van limiter en ACC etc.

Het is wel een groot verschil met de Twingo, die uiteindelijk op 5,4l/100 km uitkwam. (oke, over 20.000 km)
 
Mooi zuinig! Verbaasde mij recent wel dat bij een bandentest tussen de "beste" en "slechtste" band bij een EV er 70 km verschil (!) in range zat. Dat is nogal wat. Dus noteer alvast welke banden nu op de Soes liggen.
 
Afgelopen donderdag ben ik met de Trans afgereisd naar Italië voor Panda a Pandino. Ik had de vrije dagen en reservering (b&b in Brembate) al in januari geregeld, dus ik was aan het aftellen. Gisteren kwam ik weer terug en vandaag alles weer opgeruimd. Ik zal zsm een post maken over mijn belevenissen!

Tipje van de sluier: er waren zondag maarliefst 1063 Panda’s!


file.php
 
Over Panda a Pandino heb ik een artikeltje geschreven, ik deel het hieronder.

Donderdag 19 juni ben ik met de Trans afgereisd naar de Elzas, daar een nachtje gekampeerd (komt die auto toch nog eens van pas!)


om de dag erna via Zwitserland (Gotthardtunnel) naar Brembate te rijden. Daar had ik een B&B gereserveerd, ook met het oog op de omgeving die ik, nu ik daar toch was, ook wilde bezoeken. Onder andere Cremona. Prachtige stad, en nog niet ontdekt door het massatoerisme. Dat heb ik wel eens anders gezien!
Na het bezoek aan Cremona heb ik de 2e dag van Panda a Pandino bezocht, overdag was er een toerrit en 's avonds kon je op het terrein van het kasteel eten e.d., en ook alvast naar enkele van de verzamelde auto's kijken.

Een voor mij van internet bekende Britse Seat Panda 40 was er ook:


Die avond brak er noodweer los, waarbij er in zeer korte tijd even 250mm water naar beneden kwam. Gelukkig stond ik op een gunstige plek...!

Cremona:




Op zondag was de echte bijeenkomst, en daar waren maarliefst 1063 Panda's op afgekomen. Enorm. Heel bijzonder.

Op maandag heb ik mijn spullen weer ingepakt en ben ik naar Kehl am Rhein gereden, daar wederom een nachtje gekampeerd om zo op dinsdag weer naar mijn woonplaats af te reizen. Al met al heb ik 2392 kilometer gereden en 138 liter benzine verstookt. 1:17,3 lijkt me voor een auto als de Trans helemaal niet slecht! (al heb ik wel als het even kon op 102 octaan gereden. Ik weet dat dit met mijn Panda destijds ook erg uitmaakte in het verbruik).

Dan nu het artikeltje:
Schermafbeelding-2025-06-27-224202.png

Schermafbeelding-2025-06-27-224223.png

Schermafbeelding-2025-06-27-224235.png

Schermafbeelding-2025-06-27-224303.png

Schermafbeelding-2025-06-27-224337.png

Schermafbeelding-2025-06-27-224349.png
 
Wat gaat! Die foto van het front van een vroege Panda vind ik geweldig! En dan zo'n klein Italiaans plaatje er op. Maar waarom is die grille in een andere kleur?
 
Gaaf verslag van het evenement en de heen- en terugreis. Was jouw Seat de enige bestelvariant tussen de 1063 Panda's? Of heb je er meer gespot?
 
Mooi verslag en een mooie rit, lijkt mij. Vermoeiend voor je lichaam, denk ik?

Je hebt het misschien ooit al wel geschreven over jouw Trans maar weet je ook de reden dat iemand, kennelijk, in 1985 besloten had dat deze auto gekocht moest worden voor introductie van Girotel? 'lekker apart, uniek' zal de gedachte geweest zijn?
 
@Barri
Het is puur door het licht, hij was overal even grijsblauw :)

@verlichting2
Mijn Trans was de enige! Seat Marbella’s en daarmee Terra’s waren niet toegestaan te komen, en aangezien de Trans alleen in Spanje verkocht is, wordt de kans dat er een is wel klein!

@Durashift
Die angst had ik wel, maar over het algemeen zit ik prima in oerpanda’s, en buiten wat spierpijn heb ik nergens last van gehad (gelukkig!!!!)

Ik vermoed dat iemand de Trans moet hebben gekend in Spanje, en ik meen dat de bestellers in die jaren even niet meer leverbaar waren, de 4f6 werd niet meer gemaakt, Acadiane was uit productie, de C15 kwam nét. Of het moet te maken hebben gehad met de pogingen om Seat in Nederland aan de man te brengen.
 
^^ Ja, als je uit de documenten van jouw Trans weet via welk verkooppunt hij destijds verkocht is aan iemand in NL, zou je volgend jaar daarheen kunnen rijden. ;)
 
Geweldig zeg. Ik zou het nog best spannend vinden om in een Panda zo’n trip te maken. In je eentje die kant op gegaan? Ik vind het in een moderne auto al best een afstand, laat staan in een Panda. Veel lawaai, nul vermogen, nul veiligheid en de stoelen zullen ook niet geweldig zijn. Ik weet nog wel toen ik een Trabant had dat er een aantal waren die helemaal naar Oost-Duitsland reden met het ding. Heb ik nooit aangedurfd. Maar ontzettend gaaf wat je hebt gedaan.
 
Leuk verslag, waren enkele weken geleden bij Iseo, met de tegenpool in de Fiat bedrijfsauto familie, en wilden naar Cremona, maar is er niet van gekomen, na zien beelden, toch maar heroverwegen. Wat zie je nog veel Panda's (eerste generatie) in Noord-Italie. Is dat festival jaarlijks of 1 keer in de 5 jaar? Heb 2 jaar geleden mijn Panda aan mijn zoon verkocht, dus wellicht....
IMG-20240731-WA0006-1.jpg
 
Terug
Bovenaan