Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Precies, en als je erin rijdt dan zit je gewoon in een flink gebruikte 320i met zwart interieur (en zonder panodak), en zie je niks van die bijzondere kleur aan de buitenkant.

Maar niet dezelfde kleur. Dat is San Remo grün. Het eerdere exemplaar is een individual color Verde Ermes. Beiden mooi, daar niet van. Vind die Verde Ermes wel net iets bijzonderder, maar daar betaal je dan wel dik voor in dit geval.

Lees in de omschrijving dat het ook een Verde Ermes betreft. Wat ander licht al dan niet kan doen. Ben wel meteen weer van dit bijzondere kleurtje genezen. Dan maar gewoon San Remo grün voor een normale prijs.

Laatst bewerkt:
Dat kan met San Remo ook onder het juiste licht:
san-remo-grun.jpg

Lastig zo met wat foto's op het internet. Zou ze wel eens naast elkaar wilen zien staan in het echt.

Laatst bewerkt:
o ja, jullie hebben natuurlijk nog die fijne bpm heffing :ROFLMAO:

Ja vreselijk. Je wordt in zo een PHEV gedreven. Ik word helemaal gek van die BPM bedragen. Laat staan als je een leuke diesel wilt.. nog een extra straftax bovenop de reguliere BPM.

Heb van de week weer in de W124 gereden. Wat rijdt zo een auto toch heerlijk. 40 jaar oud.. en eigenlijk. Eigenlijk heb je niet meer nodig.

Iemand nog tips voor roest-restauratie adresjes?

Laatst bewerkt:
Het ging laatst om de ex 205 van Rikkert hier, keurig ding daar niet van. Maar….op MP staat deze!
Bijzonder verhaal :oops:

Ja, voor 40K is best ook veel ander leuks te koop.
Ondanks dat het inderdaad een unieke wagen is blijft het -en dat doet me als ex 205 rijder- heb er 3 gehad- best wel wat om toe te geven- een auto die ook wel z’n manco’s heeft.

Bij het zien van de detailfoto’s voel ik gewoon nog de povere kwaliteit van sommige materialen, zeker bij deze phase 1 serie.
Bij serie 2 was veel verbeterd. Sowieso hadden die een dashboard dat niet continue kraakte :D

ik heb er als 18 jarige ook nog een gehad, een 1.1 of 1.4 als ik me herriner, een rode accent
wel met klapdakje dat altijd lekte :ROFLMAO:

de ontwerper van dat ding ken ik nog, aardige maar bijzondere gozer, had hier ook een huis. Helaas is hij ook alweer een jaar of wat niet meer.

Een beetje als de serie Blaupunkt retro radio’s, die zien er ook heel goed uit en passen perfect in een auto uit de jaren 80/90.

past een normaal (achteraf geplaatst) schuifdak nog wel? Ik heb gewoon liever een ouderwetse schuifmans dan aan panodak

Laatst bewerkt:
past een normaal (achteraf geplaatst) schuifdak nog wel? Ik heb gewoon liever een ouderwetse schuifmans dan aan panodak

Bij de nieuwe CLA kan je überhaupt geen schuifmans meer bestellen. Alleen een vast glazen dak. Ook al zo treurig.

Vond dat altijd zo bijzonder aan de -vreselijke hekel aan dat woord maar daar komt ie- ‘premium’ merken dat je sowieso altijd kon kiezen voor een schuifmans. Die tijd is dus echt geweest.
Tegenwoordig zit ie standaard in de Bigster Launch Edition, haha!

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik het "premium" juist ook in het stukje keuze zitten. Alle auto's hetzelfde uitrusten scheelt gewoon een hoop geld en daar zien we de Duitsers de laatste jaren (helaas) ook steeds meer naar toe verschuiven. Voor sommigen was geen panoramadak of juist een schuifdak ipv een panoramadak een heel bewuste keuze.
Even zo met optiepakketten waar het feitelijk neerkomt op alles of niets. Vroeger had je optielijsten van meerdere pagina's en kon je elke optie individueel wel of niet aanvinken. (Om te besparen daar waar je wilde, maar ook om tot de configuratie te komen die jou het meest aansprak)

De huidige ontwikkeling naar volledig glazen daken die niet meer open kunnen vind ik zelf ook jammer. Maar het lijkt allemaal in de centen achter de komma te zitten tegenwoordig. :(

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik het "premium" juist ook in het stukje keuze zitten. Alle auto's hetzelfde uitrusten scheelt gewoon een hoop geld en daar zien we de Duitsers de laatste jaren (helaas) ook steeds meer naar toe verschuiven. Voor sommigen was geen panoramadak of juist een schuifdak ipv een panoramadak een heel bewuste keuze.
Even zo met optiepakketten waar het feitelijk neerkomt op alles of niets. Vroeger had je optielijsten van meerdere pagina's en kon je elke optie individueel wel of niet aanvinken. (Om te besparen daar waar je wilde, maar ook om tot de configuratie te komen die jou het meest aansprak)

De huidige ontwikkeling naar volledig glazen daken die niet meer open kunnen vind ik zelf ook jammer. Maar het lijkt allemaal in de centen achter de komma te zitten tegenwoordig. :(

Het valt nog wel mee hoor. Personaliseren is nog steeds wel het domein van MB en BMW. Je kan er echt nog ‘je eigen’ auto van maken is mijn ervaring. Optiepakketten zijn er inderdaad bij beide merken in overvloed- speciaal voor de inspiratieloze mensch- maar alle opties zijn nog steeds los aan te vinken.

Laatst viel het me eerlijk gezegd juist tegen. Ik zat wat te spelen met de configurator van de i5. Wil je een elektrische achterklep, dan ben je verplicht om ook Comfort Access en het Travel & Comfort-systeem te nemen. Kies je voor elektrisch verstelbare stoelen, dan moet je er ook vierzone airconditioning, stoelventilatie én verwarmde achterstoelen bij nemen.

Bij Mercedes-Benz zitten tegenwoordig veel opties achter het AMG-pakket, dat vroeger vooral bestond uit een sportiever uiterlijk met wat opvallendere bumpers. Tegenwoordig is het het hoogste uitrustingsniveau. Als je liefhebber bent van een wat klassiekere look en niet zit te wachten op al te veel uiterlijk vertoon, kun je bepaalde opties simpelweg niet krijgen.

Persoonlijk vind ik het steeds kariger worden, wat dat betreft.

Ik kan me ook nog ein 90 begin 2000 herrineren toen hadden ze echt nog boeken met opties. Porsche doet dat nog steeds wel, ellenlange hoeveelheden opties.

Elke specifieke configuratie krijgt tegenwoordig ook zijn eigen specifieke CO2 uitstoot. Dat zal ook wel een reden zijn.
Dat zou ook goed kunnen. Ik ben niet zo goed op de hoogte hoe dat werkt. Moet een fabrikant voor elke combinatie van opties de auto dan laten "keuren" ? Of mag er voor elke optie een bepaalde plus of min aan uitstoot genoteerd worden?

In dat eerste geval lijkt het me niet meer te doen voor fabrikanten inderdaad. Het tweede, tja het geeft misschien wat extra gerommel met de prijzen edg, maar daar moet toch een Excel script oid op los te laten zijn?

Bij Mercedes-Benz zitten tegenwoordig veel opties achter het AMG-pakket, dat vroeger vooral bestond uit een sportiever uiterlijk met wat opvallendere bumpers. Tegenwoordig is het het hoogste uitrustingsniveau. Als je liefhebber bent van een wat klassiekere look en niet zit te wachten op al te veel uiterlijk vertoon, kun je bepaalde opties simpelweg niet krijgen.

Zoals wat precies?
Ik heb laatst een klassiekere look MB besteld en die kon je werkelijk met alles aanvinken als je dat wou (en kon:ROFLMAO:)

Dat zou ook goed kunnen. Ik ben niet zo goed op de hoogte hoe dat werkt. Moet een fabrikant voor elke combinatie van opties de auto dan laten "keuren" ? Of mag er voor elke optie een bepaalde plus of min aan uitstoot genoteerd worden?

In dat eerste geval lijkt het me niet meer te doen voor fabrikanten inderdaad. Het tweede, tja het geeft misschien wat extra gerommel met de prijzen edg, maar daar moet toch een Excel script oid op los te laten zijn?
Volgens mij is het dat tweede, maar het is wel lastig als je vooraf de uitstoot en dus de prijs van een configuratie niet weet.

Bij de nieuwe CLA kan je überhaupt geen schuifmans meer bestellen. Alleen een vast glazen dak. Ook al zo treurig.

Vond dat altijd zo bijzonder aan de -vreselijke hekel aan dat woord maar daar komt ie- ‘premium’ merken dat je sowieso altijd kon kiezen voor een schuifmans. Die tijd is dus echt geweest.
Tegenwoordig zit ie standaard in de Bigster Launch Edition, haha!

Volgens mij kon je in NL al langer bij Mercedes geen schuifdak meer bestellen. Tenminste bij de S213 stond het volgens mij niet op de optielijst.

Klopt. Een echt schuifdak -zo eentje die onder het dak schuift- is al jaren niet meer leverbaar. Wel de korte glazen daken die over het dak schuiven.
Maar dat is dus ook bij de nieuwste modellen bijna niet meer leverbaar.

Ik weet wel het is hun goeie recht
De nieuwe tijd, net wat u zegt
Maar het maakt me wat melancholiek

Mercedes levert op alle grotere modellen in elk geval nog een panorama schuifdak, bij BMW en Audi is dat al niet meer aan de orde.
Die naad in het dak bij niet bestellen panodak is inderdaad wat knullig. Voor mij maakt het niet uit, snap sowieso niet dat iemand het panodak niet aanvinkt.

Mbt keuze mogelijkheden, heb me laten vertellen dat idd de uitstoot maar ook economy of scale de fabrikanten ‘dwingt’ om met pakketten of iig combinaties van opties te werken. Jammer maar waar. Vind in veel gevallen de keuzes een beetje net niet. Zo is bij BMW een M pakket op de 5 niet meer te bestellen ivm chromeline. En omgekeerd kan je het zwarte hemeltje niet meer optioneel bestellen op een niet m-pakket uitvoering. Nou ja - het is wat het is. Om met Bob te spreken; The times they are a-changing…

Ik heb in mijn shortlist een Mercedes C-klasse Estate staan.
“Pakketje” Business Solutions AMG.
Mooi hoor……en met panorama schuifdak. ;)

‘K heb net een grijs geïmporteerde Jahreswagen uit DLD gekocht. Met te openen schuifdak. De overweging was voor een nieuwe 5, de dealer kon een superaanbieding maken op een voorraad auto. Ethisch echter zou gezien de klus en omgeving waar ik deze ga doen het een te polariserende auto zijn. Plus, stiekem wil de volgende 5 toch echt naar smaak samenstellen en niet mezelf tevreden stellen met een mooie deal op een voorraad auto. Dus… een Skoda Superb PHEV in Laurin & Klement uitvoering. Met ergo comfort stoelen, dynamisch chassis en adaptieve sturing. Auto wordt nu klaargemaakt. Foto’s en meer info volgt.

Weer zo’n Pon-dingetje, dat ze die L&K niet in Nederland leveren.
Hier moet je dus een Business Edition helemaal vol douwen met opties. Mis je dan nog wat t.o.v. de L&K (behalve de “houten” sierstrips)?

Nou… een Business opbouwen naar L&K zou de auto zo’n 4000 euro duurder maken qua fiscale waarde. Dynamic chassis, head up, ergo comfort, canton speakers en uitgebreid rij-assistent pakket zijn uit m’n hoofd de verschillen.

Een echt schuifdak -zo eentje die onder het dak schuift- is al jaren niet meer leverbaar. Wel de korte glazen daken die over het dak schuiven.
Ja waarom is dat eigenlijk veranderd? Gevoelsmatig qua constructie gevoeliger voor ellende omdat er simpelweg meer kracht op staat.

Ben nog elke dag blij met mijn schuifmansie hoor. Gister hele stukken over 80 wegen in de Betuwe. Heerlijk.

• Leuk
Waarderingen: ENTE
Zo is bij BMW een M pakket op de 5 niet meer te bestellen ivm chromeline. En omgekeerd kan je het zwarte hemeltje niet meer optioneel bestellen op een niet m-pakket uitvoering. Nou ja - het is wat het is. Om met Bob te spreken; The times they are a-changing…
En toch ben ik benieuwd of het echt zóveel marge scheelt. Volumes zijn bij BMW elk jaar weer omhoog gegaan dus in de regel op de oude voet doorgaan (qua mogelijkheden en daarmee complexiteit) zou enkel voor schaal voordeel zorgen.

Dat EVs duur zijn weten we, maar dat merken als Tesla bewijzen dat je daar ook marge op kan maken moet inmiddels ook de Duitsers wel lukken. Bovendien in de mix is het nog steeds (dacht ik?) ICE die de boventoon voert.

Ik krijg m niet rondgerekend.

Stel het kost je 5% marge op een auto met ‘schone’ verkoopwaarde (dus excl belastingen per land etc) van 50,000 , dan is dat €2.5k. Als aspirant 5 serie koper zou ik dat er voor over hebben om eens auto nog steeds dan met M pakket, Chrome line en comfort stoelen te bestellen in tartufo individual.. ipv nu opgezadeld te worden met 5 kleurtjes en 5 interieur kleuren waarvan er 3 stemmig zwart of grijs zijn.

Wellicht zit de winst niet direct in het financiële verschil, maar in de efficiency van veel en vaak hetzelfde kunnen maken. Inderdaad zou je kunnen argumenteren dat een paar liter blauwe lak net zoveel kost als zwart oid. Echter… het aanpassen van de lakstraat per kleur is een verlies in tijd, efficiëntie en daarmee kosten. Iedereen die iets produceert weet dat alles wat afwijkt van standaard of vast bepaalde optiepakketten onder de streep duurder is en de flow verstoort.

Wellicht zit de winst niet direct in het financiële verschil, maar in de efficiency van veel en vaak hetzelfde kunnen maken. Inderdaad zou je kunnen argumenteren dat een paar liter blauwe lak net zoveel kost als zwart oid. Echter… het aanpassen van de lakstraat per kleur is een verlies in tijd, efficiëntie en daarmee kosten. Iedereen die iets produceert weet dat alles wat afwijkt van standaard of vast bepaalde optiepakketten onder de streep duurder is en de flow verstoort.
Hier sla je de spijker op de kop. Elke afwijking gaat ten koste van de efficiëntie.

@DagDromer nee daar ben ik mij van bewust, dat dat de marge impact is. Ik doel meer erop hoeveel marge zou dat nou echt schelen dat je een business model wat jarenlang dus wél werkt opeens op de schop gooit. Dat ook wetende dat het business model gewoon werkte en je volumes alleen maar omhoog zijn gegaan dus in de basis enkel marge optimalisatie van nature al zou hebben omdat je schaalvoordelen creëert. Of zijn de marge doelstellingen gewoon een stuk scherper geworden :)

Je hebt denk ik gelijk. De mindere keuzes zijn een resultaat van grafiek en tabel - management. En helaas wordt dat wel meer en meer de norm.

@DagDromer nee daar ben ik mij van bewust, dat dat de marge impact is. Ik doel meer erop hoeveel marge zou dat nou echt schelen dat je een business model wat jarenlang dus wél werkt opeens op de schop gooit. Dat ook wetende dat het business model gewoon werkte en je volumes alleen maar omhoog zijn gegaan dus in de basis enkel marge optimalisatie van nature al zou hebben omdat je schaalvoordelen creëert. Of zijn de marge doelstellingen gewoon een stuk scherper geworden :)
Ik denk dat het ook een verandering van de tijd is. Als bijvoorbeeld BMW zou doorgaan op dezelfde voet zullen ze op termijn ten onder gaan. De vraag verandert en ik denk dat veel mensen juist niet die al die opties willen gaan. BMW is succesvol omdat ze een zorgvuldig opgebouwde naam heel vakkundig uitmelken.

Nou… een Business opbouwen naar L&K zou de auto zo’n 4000 euro duurder maken qua fiscale waarde. Dynamic chassis, head up, ergo comfort, canton speakers en uitgebreid rij-assistent pakket zijn uit m’n hoofd de verschillen.
L&K heb je niet in Nederland. Dus zul je wel een Business als basis moeten nemen.
Al die zaken die jij noemt kun je op een Business toevoegen (ook deze staat op mijn shortlist ;) ).
PHEV komt dan op 60K. Een Sportline full options komt op 58K. Maar ik houd wel van chroom.:p

Terug
Bovenaan