Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Huidige c3 is best wel een grote en ruime auto. Kun je prima met hele gezin een flinke afstand mee afleggen. Alleen we doen het haast nooit. Hebben er niet meer dan 13k per jaar mee gereden sinds aanschaf...diesel kan dus lang niet meer uit.

Een slagje kleiner mag best maar wel nog redelijk praktisch. Maar goed..mijn vrouw is nog zo verknocht aan haar c3 dat de nog erg twijfelt over überhaupt vervangenen wat ze nu echt leuk vindt. Rationeel is het eigenlijk wel nodig maar haar gevoel is nog niet zover...
 
De C3 is licht, heeft een fijne instap en de zit is rechtop met veel overzicht. Dus ik begrijp wel dat ie goed bevalt! Ik zou zo even niet weten welke A- of B-segmenter dezelfde eigenschappen heeft.
 
Met 13.000km per jaar maakt de ruimte toch ook weer niet zo gek veel uit?

Als ik naar onze C1 kijk, die heeft een prima instap (al is mijn referentiekader een BMW die iedereen best laag vind). Toch zit ik er met regelmaat een klein stukje achterin. Gezellig naast mijn zoontje, terwijl de kleinste in de maxicosi op de voorstoel staat.
Instappen is even je knieën vouwen en de stoel moet een fractie naar voren, maar qua houding zit je eigenlijk best prima in dat ding. Kinderen heb zeker genoeg ruimte. Rijden doet het ding ook prima, zeker op dat soort kleine stukjes.
Voor een week boodschappen en vier man erin wordt krap, maar daar ga je hem niet voor gebruiken lijkt mij.

Nu raad ik niet direct een C1 aan, maar meer om aan te geven dat het echt niet groot hoeft te zijn. Een Up (en consorten) vind ik altijd een beetje tussen A en B segment inzitten, volgens mij is dat formaat voor jullie gebruik perfect.
Zijn er nog andere (niet VAG) merken die een vergelijkbaar formaat hebben?
 
Wij hebben (jaren terug al weer) voordat we de C1 kochten ook gekeken naar Picanto. Die zijn in sommige uitvoeringen best luxe uitgevoerd, ook net iets groter dan een C1 volgens mij.
 
C1 en picanto is echt een fors qua verschil binnen het segment. Iets groter, maar ook qua afwerking en luxe en rijden en stuk stiller. Verder eens; wij komen echt zelden wat te kort met ons gebruik puur als 2e auto. Hoge zit word wel lastig. Karl Rocks is de instap paar cm hoger. Net als een Cross Up of Panda Cross
 
Precies...het is niet alleen het formaat maar ook de beleving van het model. Karl, I10, up en picanto (vanaf 2018) zitten qua beleving, afwerking en volwassenheid net wat boven bv de Japanse drieling. Laatste model c1 vind ik ook nog best stevig geprijst. Als je vanuit een C3 komt en een slagje terug gaat denk ik wel dat dat zwaarder mee weegt. Maar goed we gaan tzt wel eens kijken. Ik kan van alles vinden maar mij vrouw moet er in rijden...:)

Mij lijkt een 500c sport echt heerlijk maar vrouwlief zag er gisteren een rijden en vindt het echt een truttige barbyauto... :) :) :) :)
 
Laatst bewerkt:
Rationeel is het eigenlijk wel nodig maar haar gevoel is nog niet zover...

o jee.. misschien een exceltje opstellen waarbij de rationaliteit (lopende kosten...) het gevoel kan bewerken? (wat je al niet kan doen met het uitgespaarde geld in de maand... ;) )

5.jpg%3Fhash%3D5368414300@webp


Hybride, sport.

Of iets groter, de L?
(toevallig deze auto paar weken geleden in het echt bekeken, liep er langs, uit nieuwsgierigheid). Vandaar dat ik 'm nu ff terug zocht.

https://www.autobedrijfvanmourik.nl/aanbod/fiat-500l-0-9-twinair-105-lounge-41277688

(link loopt niet goed door maar ze hebben maar één L in het aanbod. Maar goed, een andere L is op het internet natuurlijk ook snel gevonden ;) )
 
Laatst bewerkt:
500c sport is ook leuk inderdaad. Hier was het vooral de ruimte, althans het gebrek er aan. Een kleine auto was oke, maar dit was toch net iets te veel van het goede voor B. met name achterin en de baggage ruimte brievenbus.
images
 
Wij zijn met die 500C met zijn drieën gewoon 2 weken op vakantie geweest naar Italië hoor :) Prima te doen, met 2 kids op de achterbank wat lastiger, maar ik snap je punt. Die Panda is ook een leuk model, maar een Clio is ook erg leuk in het B segment.
 
Wij zijn met die 500C met zijn drieën gewoon 2 weken op vakantie geweest naar Italië hoor :) Prima te doen,

bikkel :p alles is ook relatief natuurlijk, denk dat ik mij er ook prima mee zou redden als 2e auto.
 
Een slagje kleiner mag best maar wel nog redelijk praktisch. Maar goed..mijn vrouw is nog zo verknocht aan haar c3 dat de nog erg twijfelt over überhaupt vervangenen wat ze nu echt leuk vindt.

Reed trouwens vandaag nog achter een suzuki Ignis. Hoge zit en volgens mij echt een A-segment ding

(ik vind hem overigens alles behalve mooi, en vraag mij af hoe het rijd)
 
Prachtig Joost: heel fraaie auto!

@Ignis: Lelijk model inderdaad, vooral de achterkant. Als het een Suzuki moest zijn, dan zou ik toch voor een Swift gaan...instap misschien iets lager, maar wel erg prettig en gewoon een fraaier model.
Ik ben heel blij met onze Swift, daarom is ie er ook nog steeds...eigenlijk dikke onzin, maar eind van het jaar maar eend beslissen wat we met het wagenpark doen ;)

We zagen gisteren onderstaande auto rijden, wel echt een ontzettend dikke bak zeg. En die kleur was in het echt ook fraai.
Vrouwlief vindt 'm ook mooi en dat komt n8et vaak voor...

Maar ja; 80.000 euro is net een 60.000 te veel:whistle:

lexus-rx-0-aHR0cHM6Ly9zdG9yYWdlLmdvb2dsZWFwaXMuY29tL2F1dG9zb2NpYWFsLW9jY2FzaW9ucy1zMi9pbWcvb2NjYXNpb25zLzcyNzcyNzEvOTgvMTc0MjMwMTMyMS9pbWFnZTEuanBn_b1440x1080-2x.webp
 
Ja zo’n RX450h is wel echt een geweldige auto. Als ik dan toch een SUV zou moeten, dan toch maar zo’n Lexus. Model hiervoor vind ik ook nog best netjes. Maar goedkoop wordt het nooit.
 
Erg fraai Joost! Kun je die flapjes op de schermen er ook af laten..maakt hem nog veel eleganter...

Die Lexus is echt prachtig! Zie je helaas veel te weinig. Mensen willen graag pronken naar de buren met een Audi, BMW en Mercedes (en voorheen Tesla..;))

Terwijl de Lexus de veel verstandigere keuze is. Oerbetrouwbaar en gaat bijna nooit kapot!

@Ignis: Lelijk model inderdaad, vooral de achterkant. Als het een Suzuki moest zijn, dan zou ik toch voor een Swift gaan...instap misschien iets lager, maar wel erg prettig en gewoon een fraaier model.
Ik ben heel blij met onze Swift, daarom is ie er ook nog steeds...eigenlijk dikke onzin, maar eind van het jaar maar eend beslissen wat we met het wagenpark doen

Nee die opgevoerde brommobiel komt er zeker niet. Wat er wel komt..we gaan het zien.
Vant weekend met vrouwlief nog wel wat over gehad en ze gaf aan dat ze het liefst maatje C3 heeft dus net even wat meer ruimte en wat meer auto. Maar de Karl/ Picanto schrijft ze nog steeds niet af.

Maar ben vant weekend ook wel wat aan het zoeken geweest maar je kunt van alles willen maar het aanbod is erg beperkt. Een Karl in een leuk kleurtje in de leuke uitvoering met een km stand onder de 100k is bv. vrijwel niet te vinden. Bv een leuke Skoda Fabia is ook vrijwel niet te vinden..ga zo maar door....

En als we wat anders willen, moet het wel voor de APK.
 
Wanneer loopt de APK af?

Je kunt hem niet nog even , al dan niet met een tijdelijke reparatie , nog voorzien van een verse APK om nog wat maandjes te rekken? En iets als een KIA Soul, KIA stonic, ix20 , C3 picasso. Wel gelijk maatje meer.
 
Nee, denk dat we bij de apk aan de beurt zijn. Remmen zijn bijna op, er begint iets uit de ophanging te rammelen (lijken draagarmen), airco doet het niet meer, hij moet ook grote beurt hebben en zo nog wat punten..

Eind juni loopt de apk af maar vooral dat gerammel vanuit de draagarmen neemt snel toe....

We hebben dus nog wel even maar we gaan binnenkort wel eens rondje garages doen om wat te ervaren.

Maar de spoeling is erg dun...
 
Zijn het de draagarmen? Of de reactiearmpjes naar de stabilisatorstang? Stabilisatorrubbers? Draagarmen toch ook niet duur voor zo'n auto?
 
Laatst bewerkt:
Midje!

Dat ziet er fraai uit Joost, prachtige auto zo. Krachtig, maar toch ingetogen! Kan me voorstellen dat het elke keer weer een feestje is om in te stappen.

Bij ons gaan over 3 weken de zomervelgen met all-seasons weer onder de Astra. Ben benieuwd of die 17 inch nog iets stabieler weggedrag opleveren.

Eind juni loopt de apk af maar vooral dat gerammel vanuit de draagarmen neemt snel toe....
Aj, dan hebben jullie ook niet meer al te veel tijd om uit te kijken naar een opvolger.

We zagen gisteren onderstaande auto rijden, wel echt een ontzettend dikke bak zeg.
Die is inderdaad wel dik, maar gezien de prijs niet gek dat je hem nauwelijks ziet.



Nou, gister was stellantis dag....en dus kreeg ik ook van menig het appje over de problemen met de boord-laders bij stellantis. Was er wel van op de hoogte dat dit een zwak punt is, maar wist niet anders dan dat met éénmalig vervangen het probleem opgelost is. Helaas blijkt dat niet het geval.
Nu maar hopen dat door alle media-aandacht er een goede coulance-regeling komt, voor het geval onze Mokka er ook aan moet geloven.
 
Ben benieuwd of die 17 inch nog iets stabieler weggedrag opleveren.

Ik heb ze er ook weer onder en een wereld van verschil! Van 205/16 winterband van Bridgestone naar 215/17 zomerbanden van Goodyear Eagle F1. Stuurt nog veel strakker en de auto is veel stabieler.
 
Nu maar hopen dat door alle media-aandacht er een goede coulance-regeling komt, voor het geval onze Mokka er ook aan moet geloven.

die coulance regelingen zijn altijd wel wat ondoorzichtig. Stel ze rekenen 2000 euro er voor en geven 50% coulance, dan ben je nog voor 1000 euro klaar. Nog steeds veel geld. terwijl voor stellantis de kostprijs misschien maar 500 euro is? Ik bedoel , je kunt de prijs van het onderdeel zo hoog maken als je wil zodat het voor stellantis uiteindelijk niets kost en de klant misschien nog tevreden is ook met een 50/50 regeling.

ik zou gewoon minimaal een jaar of 6-8 100% garantie willen hebben op dat onderdeel. En dat er ook een definitief goede oplossing komt en niet dat je over een aantal jaar weer zit. Maar vrees dat dat niet gaat gebeuren

Nee, denk dat we bij de apk aan de beurt zijn. Remmen zijn bijna op, er begint iets uit de ophanging te rammelen (lijken draagarmen), airco doet het niet meer, hij moet ook grote beurt hebben en zo nog wat punten..

misschien zijn het wat stabilisator stokjes die maar een paar tientjes kosten. Daarnaast mag je ook redelijk wat speling hebben voordat het apk afkeur is. remmen die redelijk op zijn kan vaak voor de APK ook wel zolang het maar wel vertraagd. beurt en airco kan voor de APK ook wel. Allemaal niet ideaal maar als je zo nog enkele maanden verder kunt geeft wel wat meer rust. Eventueel alvast naar een onafhankelijk keuringsstation brengen.
 
Het kan van alles zijn, kan meevallen, kan tegenvallen. Dat maakt wel dat Rob dat ding in juni billenknijpend naar de APK brengt natuurlijk.
Als hij afgekeurd wordt op de remmen, dan moet dat toch vervangen worden. Toch weer zonde geld als je eigenlijk opzoek bent naar iets anders.

@ Rob, ik zou in Autoscout een ruime zoekopdracht uitzetten met je wensen, maar niet te specifiek op merk/model en gewoon elke dag even het nieuwe aanbod checken. Wellicht kom je zo een merk/model tegen waar je nog niet aan gedacht had of zelfs wel dé opvolger.
 
Daarom zou ik hem gewoon nu aanbieden, mag 2 maand van te voren, kost een keer 30-40 euro, maar dan weet je wel waar je het over hebt.
Of als je sowieso voor juni iets wil kopen gewoon breed orienteren. Vind zo'n Agila B ook nog steeds wel grappig. hoge zit en het is veel fraaier afgewerkt dan menigeen a segment auto. kwalitatief ook heel goed in elkaar gezet en voor weinig te krijgen.

95PK, weinig km, 2013

Viel bij ons af omdat B per se cruise control wilde hebben en is niet af fabriek geleverd
 
Wat een geld ook eigenlijk hè
12 jaar oud en mag nog 5.950eu kosten, nieuwprijs was 14.285eu. Moet je de sigaretten brandplekken in de bekleding nog op de koop toe nemen ook.
 
Ja het A-segment is bizar duur als occasion.

Onze oude lease up ook, was precies 10.000 euro en een beetje bij aanschaf in 2018. 5 jaar later en 80.000 km verder met alleen een paar beurtjes en nieuwe ruitenwissers verder ingeleverd en kort daarna te koop voor 8000 euro o_O toen kostte een nieuwe al bijna 13.000. Vorig jaar stond een nieuwe up als basis uitvoering voor iets van 18.000 te koop. Ja dan snap ik wel dat de occasions ook zo duur worden als nieuw niet meer te betalen is.
 
ik zou gewoon minimaal een jaar of 6-8 100% garantie willen hebben op dat onderdeel. En dat er ook een definitief goede oplossing komt en niet dat je over een aantal jaar weer zit. Maar vrees dat dat niet gaat gebeuren
Tsjah, je kunt veel wensen....maar op een nieuwe waterpomp krijg je ook geen 6-8 jaar garantie. Ik hoop dat door alle media-aandacht Stellantis wel iets gaat doen, waardoor reparatie te overzien is. Lijkt me gezien de tegenvallende verkoopcijfers van Stellantis, dat ze ook snel wat aan klant tevredenheid moeten gaan doen.

Als je de cijfers van Opel ook ziet, bedroevend slecht!! Nu kwamen de leveringen van de Frontera niet los, en ook de Grandland is er pas net. Maar zie die modellen ook geen volume schrijven.

Daarom zou ik hem gewoon nu aanbieden, mag 2 maand van te voren, kost een keer 30-40 euro, maar dan weet je wel waar je het over hebt.
Das eigenlijk wel een goeie tip. En als ie er door komt, kun je hem iig ter verkoop aanbieden met een frisse APK.
 
ah, je kunt veel wensen....maar op een nieuwe waterpomp krijg je ook geen 6-8 jaar garantie.

je krijgt bij sommige merken 7 tot 10 jaar garantie op de hele auto. zou niet weten waarom een 6-8 jaar garantie op zo'n elektrisch onderdeel niet zou kunnen. Alleen al om het vertrouwen terug te winnen. gaat stellantis niet doen verwacht ik. Maar blijft belachelijk dat ze zich zo krampachtig opstellen. Ze hebben al niet zo'n goede naam op dat gebied.

Hoeven ze in de VS niet te proberen. Bij mijn BMW is de grille die automatisch open en dicht gaat ook zwak en gaat stuk en blijft dan open staan. in europa is er een coulance regeling tot max 5 jaar. In de VS is dat tot 8 jaar gratis vervangen bij een defect. ze zijn daar wat banger voor claims. Wil niet zeggen dat dat altijd goed is, maar met zulke gevallen van stellantis mag er best wel wat daadkrachtiger worden opgetreden waardoor fabrikanten ook wat actiever zijn in oplossingen.
 
Onze oude lease up ook, was precies 10.000 euro en een beetje bij aanschaf in 2018.

Tegenwoordig moet je 10k neerleggen voor een up van datzelfde bouwjaar met zo'n 50-80k op de teller...:)

Sowieso.. onder de 10k heb je niet bijster veel meer als je een beetje recent bouwjaar en leuke km stand wil.

Maar een up wordt het niet..vindt het best geinig model maar die dingen zijn zo karig uitgerust...je mag blij zijn als je knopjes op het stuur hebt...dat had mijn ford escort van 1993 al....

Nee..als hopelijk de kids weer wat fit zijn willen we misschien morgen even wat Karls en Picantos bekijken en kan mijn vrouw kijken of ze het wat vindt of toch iets groters wil. De Karl heeft als pre dat hij meer power heeft en goedkoper is en voldoende beschikbaar is in innovation met stuur en stoelverwarming en multimediascherm. De Picanto's vanaf modeljaar 2018 zijn nog wat steviger geprijst en daar moet je ook echt wel een wat luxere uitvoering hebben voor wat luxe en wat grotere wielen en dat drijft de prijs nog meer op.

Corsa D zou ze ook wel willen hebben maar dan is de 1.0t een must en met een km stand ruim onder de 100k is dat zoeken naar de welbekende speld..
 
Zaterdag het nuttige met het aangename verenigd. Met het hele gezin in de C3 naar Zwolle en naar een Opel specialist geweest die de nodige Karls had staan en 's middags wezen winkelen in Zwolle.

Daar stonden inderdaad de nodige Karls. Van gewone Karls in meerdere kleuren tot een Karl Rocks aan toe.
De Karl Rocks in het wit verraste ons qua verschijning. Stond hem buitengewoon goed. Qua ruimte en volwassenheid verraste hij ons ook. Om even te ervaren ook even een proefritje gemaakt in een andere Karl en ook dat was dikke prima. Rijdt gewoon heel volwassen en fijn motortje.

Maar ons bezoek kreeg toch een andere wending. Mijn vrouw twijfelde van te voren al tussen het A en B-segment.
Na de Karl stapten we ook even in een fraaie Corsa E die er stond en wat een wereld van verschil dan zeg.
Niets ten nadele van de Karl want dat is echt wel een topper in zijn segment. Maar sla eens een deur van de Corsa dicht of van de Karl. Vergelijk de stoelen in de Corsa eens met de Karl. Vergelijk dashboard en/of deurpanelen eens.
We waren echt verrast door de degelijkheid en soliditeit van de Corsa. Mijn vrouw had al twijfels maar de Karl voelde voor haar echt als een stap terug tov de C3 en voelde zicht in de Corsa veel fijner en is veel meer haar auto. OOk dan de C3. En van tevoren wilde ik ook wel voor de Karl gaan maar ik ben na een vergelijkend waren onderzoek ook wel overtuigd.
De Karl is voor zijn segment een harstikke fijne auto maar de Corsa lijkt dan echt wel uit graniet opgetrokken.
Ook nog even in een Corsa F gezeten maar dat model doet ons niet zoveel.

De Corsa E uit 2019 die er stond, was nog eens een hele fraaie uitvoering die er stond. Zwarte details, multimediasysteem, sportpedalen, heerlijke sportstoelen, enz.. met helaas een groot minpunt. In deze zat de ongeblazen 1.4 met 90 pk en niet de 1.0T met 90 pk. We konden helaas niet proefrijden i.v.m. anders hadden we het iig even kunnen proberen. Als het de 1.0T was hadden we hem zo gekocht.

Kortom...de zoektocht gaat verder maar dat gaat zeker naar het B segment. Er stond ook een fraaie Clio van het laatste model. Ook erg mooi maar in een wat leukere uitvoering nog buiten budget en echt een lel van een auto.
Ook het laatste model Fiesta kan net binnen budget vallen maar dan wel in een niet al te luxe uitvoering.

We neigen echter naar een Corsa E vijfdeurs van de allerlaatste lichting die lekker luxe zijn uitgerust. En graag in een wat frisse uitvoering zoals de black edition of color edition met het multimedisysteem. Echt een hele solide, degelijke en uitgerijpte auto waar we echt echt verrast over waren. En de 1.0T hoor je ook veel lovends over en daardoor is de Corsa een hele andere auto. Maar jah...de spoeling is weer errug dun als je een beetje een speelse uitvoering wilt met 1.0T en km stand onder de 100k...

To be continued...

opel-corsa-1-4-black-edition-zwart-dak-parkeersensoren-navi-dab.jpg
 
Mogguh!!

Grappige wending van de zoektocht, maar goed dat jullie "optijd" zijn gaan kijken en ervaren. Nu weet je waar je de zoektocht heen kunt verleggen. En ik begrijp goed wat je zegt, het is mij ook opgevallen hoe "volwassen" de kleinere auto's zijn geworden. Ik zou sowieso voor de 1.0T gaan, ook als hij iets duurder is.
Denk dat je die meerprijs wel terugverdient aan rijplezier en lager brandstofgebruik, de 1.4 vond ik erg loom rijden. Was in de basis natuurlijk ook een stokoud blok.....

En herkenbaar dat de Clio ook zo'n positieve indruk maakte. Vind dat ook een erg leuke verschijning.
Ben benieuwd wat het gaat worden Rob.
 
Jah..Renault heeft wel enorm stappen gemaakt qua look en feel. Stuk solidener en degelijker geworden.
Hoe plastic fantastic ik de vorige Clio nog vond. Hoe degelijk het nieuwste model.
Eigenlijk heeft de Corsa juist de tegengesteld beweging gemaakt...ik vind juist de Corsa F meer plastic dan de E.

Maar jah..de Clio is nog nieuwer en ook duurder. Deze stond er. Mooie verschijning maar ook ruim boven budget. (wat we alweer wat hebben opgehoogd)...

renault-clio-tce-90-evolution-camera-stoel-en-stuurverwarming-navi.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die ken ik maar een infotainment scherm met AA/Carplay is echt een must. Weet uit de Astra hoe superhandig dit is met navigatie en spotify en vaak heb je dan ook nog achteruitrijcamera in de Corsa.
 
Ik dacht eerst dat ie zwart is, maar gelukkig niet. Voor een Corsa een fijn ding zo te zien. En ook qua prijs wel wat Rob zoekt denk ik. Wel tien jaar oud, maar het is kiezen of delen.
En hij heeft 30km meer op de teller dan die 99.999 ;)
 
Inderdaad netjes maar 2015 is voor ons wat te oud...en budget is ook wat ruimer dan die 8k hoor.


Heb deze ook wat op de korrel. Alleen dakje en spiegels nog even laten wrappen in het zwart maar verder is ie top:

link
 
Terug
Bovenaan