Tesla Model Y | Nieuw: L (CN)

Ben met de Tesla gewoon naar Schotland gereden (en weer terug!) Lijkt mij dat er hier wel meer aan de hand is dan een regenbuitje
 
Zal wel tot het dashboard in het water hebben gestaan..... tranen trekkend toch ? (Dan is het namelijk verzekeringswerk, mits verzekerd)
 
Als er nu maar genoeg op de weg komen, dan kan ik er eens zo eentje kopen. Nog met een gewone richtingaanwijzerhendel :)
 
2025-Tesla-Model-Y-Juniper-4.webp


2025-Tesla-Model-Y-Juniper-3.webp


2025-Tesla-Model-Y-Juniper-1.webp


2025-Tesla-Model-Y-Juniper-6.webp


2025-Tesla-Model-Y-Juniper-7.webp


2025-Tesla-Model-Y-Juniper-9.webp


2025-Tesla-Model-Y-Juniper-12.webp


2025-Tesla-Model-Y-Juniper-11.webp


 
De Model Y is nooit mooi geweest (wel lelijk) en dat heeft het succes nooit in de weg gestaan. De scherpere neus maakt het voorkomen wat minder hangend, dat is positief. De achterkant was altijd de enige acceptabel ogende kant, maar alleen Frida Kahlo komt weg met de monobrow-look.
 
Huh, er zit een "stalk" aan de stuurkolom..... :rolleyes:

Ik weet het niet.......op de een of andere manier vind ik het een tegenvaller. Terwijl dit toch beter is dan die vissenogen van voor de facelift. Maar ergens had ik er meer van verwacht.
 
Toen de Y voor het eerst onthuld werd vond ik het een raar gedrocht. Duidelijk een omhooggetrokken 3. In het echt vind ik het erg meevallen, vooral omdat ie groter oogde en best 'kloek'. Vind de nieuwe neus wel wat hebben, tenminste geen duckface meer. Achterkant beetje Chinees generiek zo. Sowieso lijkt het alsof ze eerst de 3 facelift-achterlampen wilden doen en uiteindelijk toch maar een balk. De rest is gewoon zwart gemaakt.

Interieur zou voor mij nog altijd een reden zijn om niet voor de Y te kiezen.

hwadetn6qme0k6_1200.jpg

aydxkyt2bcwxzo_1200.jpg


e1654l3i7kycsh_1200.jpg


rdu37a0lll9ml2_1200.jpg


fx8ujdi7j5uw9i_1200.jpg


fr6w46w8rbmwpt_1200.jpg
 
Ik vind het wel een fraaie verschijning zo. Ook het minimalistische interieur met enorm veel ruimtegevoel (Geen dashboards die helemaal naar de bestuurder en passagier toe gebouwd zijn) vind ik erg prettig. Over een jaar of 4 eens kijken naar een 2e handsje...
 
Sowieso lijkt het alsof ze eerst de 3 facelift-achterlampen wilden doen en uiteindelijk toch maar een balk. De rest is gewoon zwart gemaakt.
De eerste Model 3 facelift met afgeplakte kont is al gesignaleerd, dus waarschijnlijk komt deze balk ook naar de Model 3. Dus jouw aanname zou best een kern van waarheid kunnen hebben, waardoor de balk ook makkelijk op de 3 te plaatsen is.
 
De achterlichten herbergen ook de charging port, dus is gewoon een restrictie in het ontwerp - echt geen afterthought.
 
Dat ontwerp is echt opgeknapt zo. Nu zal de Model Y altijd een beetje vreemd geproportioneerd blijven, dit ziet er wel beter uit zo.

Ik ben nu benieuwd hoe de 3 er uit gaat zien.
 
Flinke kostenbesparing dus. Het Musk-effect zal ook wel z'n impact gaan hebben. Wie wil er nu nog een Tesla...
Ik in ieder geval niet meer. Maar ook omdat ik mij mateloos erger aan de software in mijn Tesla (phantom braking, adaptive cruise control die mijn ingestelde snelheid ongevraagd zowel naar boven als onder wijzigt), en de service: Tesla leverde me mijn nieuwe wagen zonder keuringsattest (heb een trekhaak, en die moet in België gekeurd worden bij ingebruikname). Mijn tesla store deed dat niet, en heeft me zelfs niet aangegeven dat ze dat niet hadden gedaan. Ben na meer dan een maand door een collega op de hoogte gebracht van dit euvel.
Voor mij echt nooit meer een Tesla.
 
Ik in ieder geval niet meer. Maar ook omdat ik mij mateloos erger aan de software in mijn Tesla (phantom braking, adaptive cruise control die mijn ingestelde snelheid ongevraagd zowel naar boven als onder wijzigt), en de service: Tesla leverde me mijn nieuwe wagen zonder keuringsattest (heb een trekhaak, en die moet in België gekeurd worden bij ingebruikname). Mijn tesla store deed dat niet, en heeft me zelfs niet aangegeven dat ze dat niet hadden gedaan. Ben na meer dan een maand door een collega op de hoogte gebracht van dit euvel.
Voor mij echt nooit meer een Tesla.
Heb je last van phantom breaking? Is er bij mij al lang uit met software updates, alleen in het begin (2.5 jr geleden) een keertje gehad.

De adaptieve cruise control (en zijn reageren, snelheid veranderingen etc.) kun je gewoon zelf instellen he in het menu. Wellicht eens daar kijken ;)

Mbt trekhaak is dat zeker niet netjes idd.
 
Ik in ieder geval niet meer. Maar ook omdat ik mij mateloos erger aan de software in mijn Tesla (phantom braking, adaptive cruise control die mijn ingestelde snelheid ongevraagd zowel naar boven als onder wijzigt)
Dan valt VAG ook af. Vergelijkbare software issues.
Ook daar trekhaken niet te gebruiken omdat ze niet juist aangemeld kunnen worden.
Veel merken hebben moeite om de moderne software ontwikkelingen bij te benen. En eerlijk gezegd denk ik dat Tesla daar dan nog positief bovenuitsteekt.
 
Heb je last van phantom breaking? Is er bij mij al lang uit met software updates, alleen in het begin (2.5 jr geleden) een keertje gehad.
Zowat iedereen die ik ken die met een Tesla rijdt klaagt er steen en been over. Zelfs Björn Nyland, die zichzelf lang TeslaBjorn noemde, heeft er een rant over geblogd


Rijhulpsystemen (en dan zeker op de autosnelweg) van BMW en VW zijn op dit moment een pak beter dan dat van Tesla; ga eens een testrit maken met een i5 of een ID.7

De adaptieve cruise control (en zijn reageren, snelheid veranderingen etc.) kun je gewoon zelf instellen he in het menu. Wellicht eens daar kijken ;)
Neen, die instellingen heb ik correct ingesteld

Nog een puntje : het feit dat een Tesla alleen op camerabeelden werkt. Iedere keer dat er mist is kan je de autopilot niet gebruiken, en je ziet geen snelheid voor je.

Mbt trekhaak is dat zeker niet netjes idd.
Of nog een beter:
  • foutmelding op vakantie in Zuid-Frankrijk dat ik niet meer kan snelladen en alleen AC laden mogelijk is, lokale service centers reageren niet en weigeren mijn vragen voor een herstelling.
  • mijn wagen geraakt niet door keuring, lichten dienen afgesteld te worden, ik voer een afspraak in via da app, heb de keuze om ranger bij mij thuis langs te komen, Tesla belt de dag voor de afspraak af, dat kan alleen in service center, ze geven toe dat dat een een bug is in het systeem, maar de eerste afspraak is over twee weken, wanneer mijn wagen al 10 dagen geen geldig keuringsbewijs meer heeft, maar texto de medewerker, is dat "mijn probleem".

Nooit, nooit, nooit meer een Tesla voor mij.
In mijn kennissenkring stapt zowat iedereen over op een ander merk, op één persoon na.
 
Dan valt VAG ook af. Vergelijkbare software issues.
Ook daar trekhaken niet te gebruiken omdat ze niet juist aangemeld kunnen worden.
Veel merken hebben moeite om de moderne software ontwikkelingen bij te benen. En eerlijk gezegd denk ik dat Tesla daar dan nog positief bovenuitsteekt.
Ik heb al enkele keren gereden met de ID.3 van mijn vrouw (modeljaar 2024), met de nieuwe software, en terwijl die ook nog niet perfect is,kan ik daar mee leven.
 
Zowat iedereen die ik ken die met een Tesla rijdt klaagt er steen en been over. Zelfs Björn Nyland, die zichzelf lang TeslaBjorn noemde, heeft er een rant over geblogd


Rijhulpsystemen (en dan zeker op de autosnelweg) van BMW en VW zijn op dit moment een pak beter dan dat van Tesla; ga eens een testrit maken met een i5 of een ID.7


Neen, die instellingen heb ik correct ingesteld

Nog een puntje : het feit dat een Tesla alleen op camerabeelden werkt. Iedere keer dat er mist is kan je de autopilot niet gebruiken, en je ziet geen snelheid voor je.


Of nog een beter:
  • foutmelding op vakantie in Zuid-Frankrijk dat ik niet meer kan snelladen en alleen AC laden mogelijk is, lokale service centers reageren niet en weigeren mijn vragen voor een herstelling.
  • mijn wagen geraakt niet door keuring, lichten dienen afgesteld te worden, ik voer een afspraak in via da app, heb de keuze om ranger bij mij thuis langs te komen, Tesla belt de dag voor de afspraak af, dat kan alleen in service center, ze geven toe dat dat een een bug is in het systeem, maar de eerste afspraak is over twee weken, wanneer mijn wagen al 10 dagen geen geldig keuringsbewijs meer heeft, maar texto de medewerker, is dat "mijn probleem".

Nooit, nooit, nooit meer een Tesla voor mij.
In mijn kennissenkring stapt zowat iedereen over op een ander merk, op één persoon na.
Spijtig om te horen ik herken mij daar helemaal niet in. Hoeveel mensen ken je dan met een Tesla? Want het klinkt alsof het er duizenden zijn :p

Ik ken mensen die Tesla hadden en nu wat anders rijden, ik ken ook mensen met een 2de Tesla en ik kan mensen helemaal zonder Tesla. Zegt vrij weinig, niet waar?

Ik ken ook iemand waarvan zn ID3 meer in de garage staat dan op zn oprit. Zegt ook weinig, kan gebeuren namelijk. Moet ik dan nooit meer een VW kopen? Kans is sowieso klein dat ik nog ooit een VW koop (om andere reden), maar dan nog… zeg nooit nooit.

Bij mij werkt Autopiloot vooral op de snelweg goed, ook van rijstrook wisselen gaat nu sneller dan voorheen. Buiten de snelweg om maak ik weinig gebruik van de auto piloot omdat we hier leuke wegen hebben om te sturen, dat doe ik dan liever zelf.

Lichten kun je toch ook zelf afstellen? Heb ik ook wel eens gedaan in de parkeergarage, duurt ongeveer een minuut, super simpel.

Foutmeldingen ook nog niet gehad, maar als dat gebeurd kun je het systeem resetten hè. Kwestie van twee knoppen op het stuur tegelijk in drukken en dan reset het systeem zich.

Maar goed, als je niet tevreden bent dan moet je iets anders kopen, wie betaalt bepaalt ;)
 
Foutmeldingen ook nog niet gehad, maar als dat gebeurd kun je het systeem resetten hè. Kwestie van twee knoppen op het stuur tegelijk in drukken en dan reset het systeem zich.
Die foutmelding "geen DC laden mogelijk" geeft aan dat er een hardware switch defect is, dat ga je met twee knoppen op het stuur niet wegwerken.
 
Ik denk dat je gewoon beter je auto kan verkopen kerel, want man man man wat is het toch allemaal zwaar en moeilijk.
 
Ja, ik 'schrik' ook ff. Dacht op basis van de fabrieksfoto's dat ie er op vooruit is gegaan, al kon ik de huidige Y ook wel waarderen (qua vorm dan, qua (koplamp)techniek toch een stuk minder) maar zo op deze foto is de achterzijde plomp en Chinees.
 
yup. blijft een fiat multipla, misschien zelfs nog lelijker
De Multipla was bijzonder. Het design klopte maar was anders dan anders. Hier bij de Model Y lijken de verhoudingen gewoon niet te kloppen en dat maakt 'm lelijk. Een Multipla is niet lelijk.
 
In de video vind ik de kentekenplaat minder storend. Wat ik wel mooi vind aan de Y is hoe hij op de wielen 'ligt'. Oogt 'gespierd' en voornaam.
 
Hij heeft voor z'n carrosserie een vrij grote spoorbreedte inderdaad. En dan zitten de banden ook nog iets 'getrokken' om de velgen. Ziet er leuk uit, maar ik ken ook geen Model Y zonder velgschades ;)
 
Die badges moeten er in elk geval meteen af..... Wordt de kont al beter. ;)

Ik heb nu een paar filmpjes bekeken van testrit(jes. max kwartiertje) in the USA. Wat ik daar vooral "impressive" vind is de FSD. dat doet die Y toch wel soepel. Zelfs in een drukke stad als New York.
 
Nu ook het filmpje van Jan bekeken. Sowieso erg fijne video + artikel (zoals we gewend zijn van Jan) , maar het klinkt als echt weer een hele goede auto.

Dat ‘op de bok’ zitten herken ik nog wel van de proefrit toen , was iets waar ik toen voor heb gekozen niet te switchen naar de Y.

Mooi dat die zo stil is geworden en minder bonkt achter. Benieuwd naar de verkoop cijfers, met de fratsen van Musk zal het wat minder zijn gok ik
 
Hij staat bij mij ook op de shortlist. Mooie complete auto. Jammer dat je in Nederland nog niks aan dat FSD hebt.
Ik vind de nieuwe 20” velg ook mooier. Hopelijk gaat dat “alles moet zwart” er weer een beetje uit in de autowereld.

Bij Tesla vind ik Musk niet zo’n probleem. Dat bedrijf heeft zich al bewezen met produkten. X heb ik er wel uitgegooid.
 
Htc0R3z.jpeg


Zojuist gespot op de N261 nabij Tilburg, de nieuwe Y op Nederlands kenteken.
Oei, ik vond de achterkant er nogal plat, detailloos en simpel uit zien. Dacht dat valt wel mee met een plaat erop en die zit er nu dus onder. Nee, geen upgrade ten opzichte van de huidige.

Je kan zeggen wat je wilt van de eerste versie, maar hij had een unieke look die anders is dan de rest en nu past hij perfect in het rijtje met Chinese elektrische SUVs met zo'n suffe lightbar erop.
 
Uitlevering van klantenauto's begonnen? Spotte er één vanochtend vroeg in een woonwijk. Aan het dualmotor schildje herkende ik de Tesla van achteren, eigenlijk. De hele lay-out van de kont is meer Xpeng G6 geworden, vind ik eigenlijk.
 
Vorige week zag ik er drie rijden, op verschillende plekken. De uitlevering is dus begonnen lijkt het. Ik vind m er niet knapper op geworden.
 
Ik heb er nu een paar gezien en in 1 gezeten bij een Supercharger tijdens vakantie in Frankrijk.
De voorkant vind ik mooier, achterkant een stuk minder.
Interieur van mijn huidige Y vind ik al erg prettig, maar de nieuwe is toch weer een niveau omhoog. Ik vind degen die ik rij (nu 14 maanden en 40k km) al fijn en denk dat de nieuwe nog prettiger zal zijn (ik kijk uit naar de stoelventilatie en de kinderen naar het scherm achter :) ).
 
Terug
Bovenaan