Tesla Model Y | Nieuw: L (CN)

Dat Tesla is toch wel echt totaal fantasieloos.
En het erge is dat door de fiscale voortrekkerij we de komende jaren tegen een overvloed van die Tesla hokken zitten aan te kijken.
Uit alle hoeken en gaten komen ze tegenwoordig op je af.

Niet meer of minder fantasieloos dan de huidige overdesigned Audi's en BMW's. En we zitten al langer tegen fantasieloze gesubsidieerde hokken aan te kijken zoals de Outlander.

Wheel Critic zei:
Dat Tesla is toch wel echt totaal fantasieloos.
En het erge is dat door de fiscale voortrekkerij we de komende jaren tegen een overvloed van die Tesla hokken zitten aan te kijken.
Uit alle hoeken en gaten komen ze tegenwoordig op je af.
Dus een Skoda Octavia is een 'chique auto' en een Tesla fantasieloos...dat zal dan van je fanatasie afhangen zeker.

De Octavia is al ruime 20 jaar bijna onveranderd, Tesla hanteert dit design nog maar sedert één generatie wagens. Wie was er fantasieloos?
(BTW: van mij mogen beide wagens er zijn, hoor).

Chique en fantasieloos zijn twee verschillende dingen. Ene slaat op uitstraling, ander op originaliteit. Iets chique ogen is gewoon een mening en dat is subjectief. Niks mis mee

tesla-model-y-images-production-spec.jpg

Fraaie wielen... alsof je daarmee ook je heg kan doen als je er langsscheert.

Wouter82 zei:
Niet meer of minder fantasieloos dan de huidige overdesigned Audi's en BMW's. En we zitten al langer tegen fantasieloze gesubsidieerde hokken aan te kijken zoals de Outlander.

Haha, eens.

Tesla%20Model%20Y%202020-21.jpg

Tesla%20Model%20Y%202020-18.jpg

Tesla%20Model%20Y%202020-20.jpg

Tesla%20Model%20Y%202020-15.jpg

Tesla%20Model%20Y%202020-16.jpg

Tesla%20Model%20Y%202020.jpg

Tesla%20Model%20Y%202020-3.jpg

Tesla%20Model%20Y%202020-2.jpg

Tesla%20Model%20Y%202020-5.jpg

Tesla%20Model%20Y%202020-7.jpg

Rij-impressie: https://www.autoexpress.co.uk/tesla/model-y/106311/new-tesla-model-y-2020-review

Net gelezen,snel optrekken kost 15 tot 20 mls aan range...... . Eerlijk dat dit ook een keer wordt vermeld in test van autoexpress.

CDVDP zei:
Net gelezen,snel optrekken kost 15 tot 20 mls aan range...... . Eerlijk dat dit ook een keer wordt vermeld in test van autoexpress.
Da's niks anders dan bij een brandstofmotor: snel optrekken zuigt je brandstoftank sneller leeg. Die 15 tot 20 mls is niks eigenlijk.

Met het verschil dat bij een brandstofmotor range totaal geen issue is omdat je in 5 minuten weer een volle tank hebt en bij een EV nog altijd met lange laadtijden te maken hebt en dat snel laden slecht is voor de accu. Is snel optrekken eigenlijk ook slecht voor de accu?

Ja, dat is bij een brandstofmotor toch ook zo? De ECU maakt gewoon een raming o.b.v. het rijgedrag. Zodra ik met 90km/h over de snelweg tokkel zie ik de actieradius ook oplopen, terwijl ik meer kilometers maak. Ik weet natuurlijk niet of het algoritme in bijv. een Tesla anders werkt, maar ik vermoed dat er op vergelijkbare wijze gerekend zal worden.

Snel optrekken lijkt me geen kwaad kunnen, je spreekt dan over heel andere waarden dan wanneer je de auto met een forse stroomstoot (want 'snel snel snel') oplaadt.

iDS zei:
CDVDP zei:
Da's niks anders dan bij een brandstofmotor: snel optrekken zuigt je brandstoftank sneller leeg. Die 15 tot 20 mls is niks eigenlijk.

Dat is natuurlijk niet waar, dat is een zeer forse afname. Wij hebben diverse Tesla's rijden die in begin door medewerkers zeer sportief werden gereden. Wat is er leuker dan een een dikke Porsche of Mercedes eruit te trekken niet waar, binnen mum van tijd vrijwel lege accu tot gevolg..... . Nu sukkelen ze netjes voort op de snelweg wat te vaak laden kost teveel tijd en ons als bedrijf geld. Dit is de eerste test in autoexpress waar hieraan aandacht wordt besteed.

Inderdaad precies zoals het gaat, het merendeel van die EV’s kruipen met max 90 km/h op de rechterbaan. Ik ben dan ook nog nooit door een Tesla ingehaald op de snelweg. Emotieloos autorijden, en altijd met als doel om het laden maar zo lang mogelijk uit te stellen.

Overigens een ontzettend lelijk hok dit, nóg lelijker dan de duckface-3.

CDVDP zei:
iDS zei:
CDVDP zei:

Dat is natuurlijk niet waar, dat is een zeer forse afname. Wij hebben diverse Tesla's rijden die in begin door medewerkers zeer sportief werden gereden. Wat is er leuker dan een een dikke Porsche of Mercedes eruit te trekken niet waar, binnen mum van tijd vrijwel lege accu tot gevolg..... . Nu sukkelen ze netjes voort op de snelweg wat te vaak laden kost teveel tijd en ons als bedrijf geld. Dit is de eerste test in autoexpress waar hieraan aandacht wordt besteed.

15 tot 20 mijl is inderdaad erg fors. Als ik met met Ford flink optrek ben ik echt geen gallon (ruim 3 liter) benzine kwijt. Mijn auto rijdt onder normale omstandigheden 17 MPG.
Die snelle acceleratie is gewoon een (leuke) gimmick om de EV interessant te maken.

Het nadeel van de huidige autotests (het moet gezegd dat ik alleen nog maar tests zie, ik lees geen automagazines meer) is dat ze te oppervlakkig zijn. Ze beschrijven vaak wat iedereen kan zien en geven niet echt de voor- en nadelen van de praktijk weer. Daarvoor moet je echt langer met een auto 'leven'

@twix, niet bij Autovisie...die zijn echt veel verder dan AW inzake beoordelen en meten van EV's, zie laatste nummers. Daar heb je als consument echt wat aan, Autovisie geeft ook aan de de ontwikkelingen hard gaan maar er nog lange weg te gaan is... .

Dus wat hier wordt beweert.... Even afgezien van het feit dat je iets meer weerstand hebt als je meer vermogen vraagt.

Tesla rekent natuurlijk nominaal als je hem in "mijlen" of kilometers zet. Dus 100% is ergens tussen de 500 en 460 km. Nou ja...niet interessant.

WLTP -> 14,1 kWh per 100 km in ieder geval.

20 mijlen is 32 km. Dus als je 1 keer hard optrekt....dan verbruik je (14,1/100)*32,19 = 4,5 kWh

4,5 kWh in....lengthy kickdown....what is that. 30 seconden? 1 minuut? Dan ben je ondertussen je rijbewijs kwijt dus dat doe je toch nooit.
4,5 kWh in 30 seconden.... Of een minuut?? Lastig om te kwantificeren wat "lengthty" is.
4,5/(1/120) = 540 kW
4,5/(1/60) = 270 kW

Dat is, 724 of resp. 368 pk. Dat is veel vermogen!!

Leuk idd accu's maar je kunt er ook gewoon normaal mee rijden. ;)

De in China gebouwde Model Y's zijn in aantocht, hier de eerste exemplaren in Italië en volgens mij Nederland.

2021-Tesla-Model-Y-Italia-01.jpg

2021-Tesla-Model-Y-Europa-02.jpg

Bron: https://www.quattroruote.it/news/nuovi-modelli/2021/08/16/tesla_model_y_primi_esemplari_italia_prezzo_uscita_interni.html

Rutger DC zei:
De in China gebouwde Model Y's zijn in aantocht, hier de eerste exemplaren in Italië en volgens mij Nederland.

De Model Y is in Nederland in ieder geval al in Amsterdam, Eindhoven en Zwolle te bekijken.

De leasemij waar ik werk ontving bericht van Tesla dat de eerste exemplaren maandag uitgeleverd worden. Heeft even geduurd zeg :)

"Tesla Confirms Giga Berlin Model Y Deliveries Will Start March 22"

tesla-model-y-delivery-day-at-gigafactory-berlin-on-march-22.jpg

https://insideevs.com/news/572552/tesla-confirms-giga-berlin-model-y-deliveries-start-march22/

Mooi model met goede verhoudingen, gaat zeker suc6 worden.

FrankLR zei:
Zal dit nog wat doen voor de prijs van een Y in Europa

Nee, die is recent (in NL) weer verhoogt. Beetje stiekem,

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-model-3-en-model-y-duurder-geworden/

Het (edel?)metaal Nikkel is duurder geworden; nou, dat zal met de oorlog in Oekraïne de komende maanden niet goedkoper worden, lijkt mij.

Kan ook bijna niet anders, in no time immense fabriek uit grond gestampt en massaproductie, dat moet wel aanloopproblemen geven. Verder is de Tesla y wel erg aardig model geworden.

Carfanatic zei:
https://teslamag.de/news/deutsches-tesla-model-y-erste-klagen-qualitaet-47272/amp
Dat is idd wel heel erg slecht.
Krijg je dit na aflevering nog hersteld of is het een product eigenschap ;)
Een paar jaar je er aan ergeren dan want 'what's been see can't be unseen'.

"Report: BYD Reportedly Already Supplies Tesla With Blade Batteries
According to the unofficial info, Tesla will soon produce BYD-powered Model Ys in Germany. "

Dat zou tot een lagere prijs moeten kunnen leiden of een hogere marge! De huidige vanafprijs is € 65.990 het wordt, wat mij betreft, wel tijd voor een goedkopere instapper.

byd-blade-battery.webp

Laatst bewerkt:
"Tesla moet in VS honderdduizenden auto's met zelfrijdende functie terugroepen

Zo'n 363.000 Tesla's in de Verenigde Staten mogen de weg niet op totdat bepaalde problemen met de zelfrijdende functie zijn opgelost. De toezichthouder heeft ingegrepen omdat de functie de kans op ongelukken vergroot."

Laatst bewerkt:
Goede zaak, lijkt mij.

Kan Tesla ook op afstand zorgen dat de auto's daadwerkelijk niet gebruikt worden? :confused:

Is er al bekend wanneer de software obv de parkeercamera's een update krijgt? Want omdat ie geen sensoren meer heeft, zijn er ook geen akoestische waarschuwingen meer. Ik zag dit weekend nog een Model Y die plotseling achteruit reed terwijl er twee voetgangers net achterlangs liepen. Die kregen een beste optater. Bizar dat zo'n moderne auto wordt uitgeleverd zonder fatsoenlijke akoestische parkeerhulp.

Hm, hij heeft het nu dus wel. Maar het is geen topsysteem zie ik al. Wat een achteruitgang ten opzichte van de 'good old' sensoren!

Ik wist niet dat de RWD versie nu uit China komt. Zou wat zijn als die een blade batterij krijgt en dan nog iets goedkoper wordt. (y)

Ik wist niet dat de RWD-versie nu uit China komt. Zou wat zijn als die een bladbatterij krijgt en dan nog iets goedkoper wordt.(y)
Ik volg dit niet helemaal. Wat is het voordeel van een andere batterij die 15 km minder actieradius heeft?

Zoals hij meldt; als deze hiermee nog eens goedkoper wordt is dit zeker interessant toch?
Ik ben benieuwd naar eventuele aanpassingen in prijs, maar ook naar laadsnelheid (ook naar 250 of blijft dit 170?) en of deze probleemloos altijd tot 100% opgeladen kan worden.

Terug
Bovenaan