Koopadvies voor verstokte Citroënrijder

Buhdiwuh

Startmotor
Ik ben op zoek naar een relatief nieuwe (2020+) auto voor een man die al sinds de jaren 70 Citroën en dan ook alléén Citroën rijdt.
De huidige C4 met lage kilometerstand lag voor de hand, maar de horrorverhalen over de puretech 3-cilinders hebben die drang getemperd tot het punt dat zelfs een Kia wordt overwogen.

Al met al is de zoek naar een goede auto als volgt samen te vatten:

- Bijna nieuw of lage KM-stand
- Benzine tenzij erg laag van gewicht (~18000 km per jaar)
- Comfortabel geveerd
- Handgeschakeld
- Bij voorkeur hogere instap
- Bij voorkeur karaktervol (subjectief, ik weet het)

Wie weet brengt dit topic inspiratie. Alvast bedankt.
-
 
Ik heb geen idee hoe comfortabel ze rijden, maar zou een Fiat 500 X een optie kunnen zijn? Er is in elk geval behoorlijk wat aanbod in die prijsklasse en met die bouwjaren en je kunt ook niet zeggen dat ze geen markant uiterlijk hebben.
 
Volgens mij is de thp inmiddels wel betrouwbaar. Een late spacetour 1.6 thp is wellicht iets.
Goede suggestie. Daar zat ik ook gelijk aan te denken.

Of kijk eens naar nieuwe volledig elektrische Citroën eC3, met aankoopsubsidie zit de auto ook rond de € 20.000 ( De auto heeft natuurlijk geen handbak en benzinemotor)

Of een Renault Scenic TCe140, de 1330 CC 4 cilinder motor is erg fijn, stil , zuinig en betrouwbaar.
De zelfde motor zit ook in de Renault Kadjar, technisch identieke Nissan Qashqai, of Renault Captur.
 
Laatst bewerkt:
Ik zat meer aan een relatief jonge C5 Aircross te denken.
De man hoeft niet meer een nieuwe, heeft een hoge instap nodig en blijft bij Citroën.
En zijn omgeving/leeftijdsgenoten rijdt/rijden in Hyundai Tucson/Kia Sportage, wat vergelijkbaar is.

Verhaal doet me meteen aan een oom van mij denken, die ik ook alleen ken in combinatie met Citroën. Broer en zwager rijden resp. Tucson en Sportage. Hij, dacht ik, nog steeds in een C5 I berline. Vandaar. :ROFLMAO:
 
De PureTech-ellende is voor deze heer juist de reden om van het merk af te stappen.
Maar het schijnt dat hij alleen de verhalen van het begin van de PureTech-periode kent. Tegenwoordig zijn die problemen er niet meer, dus zou het misschien zonde zijn om alleen daarom zijn lievelingsmerk op te geven.
 
Bedankt voor alle reacties. Food for thought.
Zijn er inmiddels cijfers die bevestigen dat de puretech 3-cilinders tegenwoordig "betrouwbaar" zijn?
 
De Citroën C5 Aircross staat bekend als goede en betrouwbare auto, en is ook gewoon geleverd met de 1.6 met distributieketting. Die sinds september 2014 gewoon goed is.
(Code groen )

De problemen met de 1.2 speelden vooral in de beginjaren,
de C5 Aircross kwam pas eind 2018 op de markt. In de loop van 2017 waren de problemen opgelost.
 
Ik dacht als karaktervol alternatief meer in de richting van Lexus, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de ontwikkeling in autoland na de jaren 90 minder heb gevolgd.

C5 aircross lijkt tot nog toe de beste tip.
 
t77y7uyba1hj_1200.jpg


Citroen ë-C3 44kWh You, vanaf €21.340 na subsidie.
 
Ik heb pas ook een auto gekocht voor verstokte Citroen rijders. Maar dat is een Captur geworden... Wel een donkerpaarse met lichtgrijs dak, in de Initiale Paris uitvoering.
Een C4 Cactus facelift is nog het meest passend denk ik. Zachte stoelen, bijzondere vering. Maarja, wel de 1.2 Puretech...

Een eC4 ligt wat boven budget denk ik. Dit is de goedkoopste op MP: https://link.marktplaats.nl/m206258...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
 
Laatst bewerkt:
Citroen heeft een actie lopen waarbij het huidige model C3 nieuw vanaf 18.400 euro leverbaar is.
Je hebt dan een karaktervolle, comfortabel geveerde auto met handschakeling en fabrieksgarantie...
 
De bron is (denk ik) niet betrouwbaar, kijk maar naar de nicknaam en schrijfstijl.

Warrantywise een hele grote garantie verzekeraar, zette niet lang geleden Citroën op 7 van meest betrouwbare automerken. ( Reliability Index)

Belangrijk bij een natte distributieriem zoals de 1.2 Puretech dat de olie op tijd wordt ververst, met de juiste olie. En kies anders de 1.6. met distributieketting.

De Citroën C4 was bijvoorbeeld bij de Driver Power 2023 results de most satisfying Car to own (1), moderne Citroën's scoren goed in onderzoeken op betrouwbaarheid.

Goede informatie over gebruikte auto's vind je/ u op bijvoorbeeld osv.ltd.uk, Honest John, carbuyer.co.uk, ANWB , Warentywise, Auto Express en Whatcar.
 
Laatst bewerkt:
De huidige C4 met lage kilometerstand lag voor de hand, maar de horrorverhalen over de puretech 3-cilinders hebben die drang getemperd tot het punt dat zelfs een Kia wordt overwogen.

Veel van die horror verhalen in de media hebben toch ook wel een achtergrond van nét niet of helemaal niet het juiste onderhoud laten doen, vind ik.

Je weet nu dat de juiste, de enig juiste, olie de door Citroën voorgeschreven olie is (lees het maar na op het Citroën forum) en dat op tijd verversen belangrijk is. Mét een jong gebruikte auto met niet te veel kilometers heb je niet snel het risico dat de motor al enkele oliewissels gehad heeft met de verkeerde oliespec's.

Historie is belangrijk.. dus bij een recent geïmporteerd exemplaar moet die wel goed en echt gedocumenteerd zijn, lijkt mij. Is soms lastig.

Garantie voor succes heb je natuurlijk niet.. maar een check bij een specialist van deze generatie motoren kan ook laten doen. Of de verkopende partij aan al die onderzoeken wil meewerken lijkt mij nog wel een dingetje.
 
Mijn moeder had ook zo'n C3 met 1.2 motor. Ik weet dat die veel olie gebruikte, terwijl ie altijd de juiste olie kreeg. Het probleem is dus breder dan alleen de olie. Was het maar één probleem dan is het niet zo spannend en moet je gewoon rekening houden met iets extra kosten om dat probleem op te lossen.
 
^^ klopt, bouwjaren spelen ook een rol.
Ethanol in de brandstof heeft ook invloed op de levensduur van de natte D-riem.

 
Volgens de ANWB Expert zijn de problemen van de THP-motoren (oa Citroen) sinds 2014 opgelost, mits goed onderhouden.. Dit had overigens niets te maken met het aantal cilinders.
 
De bron is (denk ik) niet betrouwbaar, kijk maar naar de nicknaam en schrijfstijl.

Warrantywise een hele grote garantie verzekeraar, zette niet lang geleden Citroën op 7 van meest betrouwbare automerken. ( Reliability Index)

Belangrijk bij een natte distributieriem zoals de 1.2 Puretech dat de olie op tijd wordt ververst, met de juiste olie. En kies anders de 1.6. met distributieketting.

De Citroën C4 was bijvoorbeeld bij de Driver Power 2023 results de most satisfying Car to own (1), moderne Citroën's scoren goed in onderzoeken op betrouwbaarheid.

Goede informatie over gebruikte auto's vind je/ u op bijvoorbeeld osv.ltd.uk, Honest John, carbuyer.co.uk, ANWB , Warentywise, Auto Express en Whatcar.

Nog 1tje dan: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/peugeot-5008-allure-12-puretech-130-2018/'

Of deze: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/citroen-grand-c4-picasso-puretech-130-business-2016/

Ook pure horror: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/citroen-c5-aircross-hybrid-225-shine-2021-2/

Of deze mede-forummer die in een tikkende oliebom rondrijdt: https://www.autoweek.nl/forum/threa...otos-opnieuw-geplaatst-via-andere-host.11906/

Als consument die z'n zuur verdiende centjes niet in een motorische miskoop wil steken zou ik om deze reden alles tweedehands met de volgende motoren lekker laten zitten:

- Alles met een Prince motor: https://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine
- Alles met een PureTech 1.2 motor
- Alles met een VAG 1.4 (EA111) TSI/TSFI of 1.2 TSI motor
- Alles met een VAG 1.8 (CDAA) / 2.0 (CDNC) TSFI motor
- Alles met een Ford 1.0 Ecoboost

Er blijft dan nog heel veel over waar je uit kunt kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Over elke auto kun je natuurlijk wel wat vinden.

Een Citroën C5 Aircross (met 1.6 Puretech motor) is een onderschatte auto, die gewoon meer aandacht verdient.
Dat vindt ook de ANWB, er zijn genoeg redenen om de auto wel te kopen.

Bij elk merk, zijn de meest eenvoudige modellen over het algemeen het meest betrouwbaar. We hebben zelf bijvoorbeeld ruim 9 jaar een Citroën C3 diesel met inmiddels 231.000 Km op de teller, dit is een goede en betrouwbare auto.

Bij Renault is de met Mercedes ontwikkelde 1.3 TCe gewoon de beste keus. Mijn huidige Renault met 1.3 TCe heb ik sinds Juni 2020, tussen de beurten in ben ik niet in de garage geweest.
Gewoon bijzonder betrouwbaar en degelijk.

De problemen zoals hoog olieverbruik en inhouden van de 1.2 TCe zijn gedurende de productie opgelost. In bijvoorbeeld de Megane 4 vanaf 2016 en Scenic 4 was de motor prima.

We hebben nog gekeken naar een Citroën C3 1.2 Puretech met 82 pk uit 2019, dit was een goed onderhouden auto die weinig korte stukjes had gereden. Deze turboloze variant is zeker te overwegen. De auto is ook nog nieuw te koop, met fabrieksgarantie voor weinig geld.

Succes met de keuzes.
 
Laatst bewerkt:
Ja.. en dan vertelt een oom aan je dat hij de C3 Aircross wel een potentiële opvolger vindt voor zijn C4 (berline) met VTI motor en de gerobotiseerde handbak (ik heb de schakelschokken, bij koude motor, mogen voelen vanmiddag :confused:).

Tja..wat antwoord je dan.. nou ja.. dat van die olie, de riem en als je pech hebt kan je aansluiten bij de Kassa leden. :sick:

De Suzuki dealer zit om de hoek.. dus ik denk dat een Vitara (van de eerste generatie na die van uit de jaren 90) wellicht een goede keuze kan zijn. De instaphoogte verschilt niet veel met de Aircross (ongeveer 68 cm beiden) en het leeggewicht ook niet. Verbruik zal niet zo spannend zijn.. want voor de lange ritten naar hun zoon nemen ze de trein.. :oops:
Zonde, want dat is juist een mooie gelegenheid om ff de zaak schoon te stoken.. denk ik dan.

Renault Kadjar / Captur kan natuurlijk ook.. maar dan is die 1.2 natuurlijk ook ff een dingetje om de juiste generatie te vinden. 1.3 versie is misschien wat te begrotelijk.

Wat ook belangrijk is.. is een makkelijk te bereiken stekkerdoos van de trekhaak mbt de fietsendrager. Bij de huidige auto zit die geheel onder de bumper weggestopt en voor iemand met een chronische schouderblessure is dat gewoon niet handig meer.. met je knieën op de grond moeten steunen en dan je hoofd zowat onder de bumper moeten steken. :sneaky:

Ow ja.. automaat is (natuurlijk) ook een must.

Gezien het issue met de trekhaak stekkerdoos verwacht ik wel dat een aanschaf in het aankomende voorjaar gewenst is.

~~~~~~~~~~~~~~

..of ik stel voor dat hij overstapt naar EV. Kia Soul van de eerste generaties..ik zie aanbod met niet al te veel kilometers en redelijke vraagprijzen (zo rond de 15 mille, grof gezegd) maar wél veel witte..wat dan toch ex. taxi's kunnen zijn, denk ik dan.. maar dan weer verdomd weinig daarvoor gereden hebben..

Ik kwam er ook eentje met kleur tegen.. maar gezien de montage van het mistachterlicht lijkt mij dat Amerikaanse import.. en dan zit je toch met laadpuntaansluiting op de auto, d8 ik, indien niet gemodificeerd natuurlijk.

0-8e3f2f399391fc27593eb4731c1c7388.jpg

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan