Zeldzame opties & accessoires

Skoda 130 geleverd met opties (in Finland): koplampsproeiers en zilver metallic lak

34152022971_3da2bc2743_z.jpg

Citroen Nederland heeft nog eens een partij ZX'en op de markt gezet, ook met koplampsproeiers en verwarmd stuur. Was een restpartij vanuit enig Scandinavisch land en werden hier even als actiemodel gesleten.

Don H zei:
Citroen Nederland heeft nog eens een partij ZX'en op de markt gezet, ook met koplampsproeiers en verwarmd stuur. Was een restpartij vanuit enig Scandinavisch land en werden hier even als actiemodel gesleten.

Gaaf, verwarmd stuur...wow!

Verwarmd stuur op een ZX? Dat lijkt me nogal bijzonder. Volgens mij werd die optie door Saab en Volvo in die tijd nog niet eens aangeboden. Ook Mercedes en BMW hadden het toen nog niet voor zover ik weet.

Ik neem aan dat het verwarmde stoelen waren :).

1970-opel-gt-coupe-with-rare-air-condition-original-one-owner-car-76000-miles-7.JPG

Opel GT met af fabriek airco, zeer zeldzaam, met een speciale console rond de versnellingspook!

Hieronder nog een (wat betere) foto

1970-opel-gt-coupe-with-rare-air-condition-original-one-owner-car-76000-miles-6.JPG

Een zeldzame optie voor de 1969 Dodge Polara en Monaco, de Dodge Super-Lite. Een derde koplamp.

The Super-Lite worked like a film projector to illuminate the void between the low- and high-beam settings. Light focused through a rectangular aperture and glass lens that cast light wide and long but not high.

Meer info: https://www.hagerty.com/media/maintenance-and-tech/space-age-dodge-super-lite/

Ooit een mogen aanschouwen:

Dodge Super Lite
by Ivan, on Flickr

1969 Dodge Polara 2-door Hardtop
by Ivan, on Flickr

Werking:
super-lite(2).ashx

De Corona Van (bij ons: Carina) met optioneel High Roof:

https://page.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/k461751256

2c198985_car_4.jpg

In theorie zou dit ook op een Carina estate moeten passen lijkt me. In de Nederlandse folder wordt er echter niets over dit hoge dak geschreven.

De Carina II Stationwagon was er hier wel op grijs kenteken, maar het lijkt me sterk dat deze optie hier leverbaar was. Overigens wijkt de Carina II-versie op een belangrijk punt van deze Corona af wat ongetwijfeld van invloed is op het laadvermogen: onafhankelijke wielophanging met schroefveren in plaats van een starre as met bladveren.

Ik denk dat maar heel weinig mensen in Nederland deze combinatie van motor en carrosserie hebben besteld. Sedan, diesel, wit...

https://www.autowereld.nl/opel/astra/2-0-dth-njoy-airco-33431364/details.html

1.jpg

Ach gossie, en dan is het een Njoy-uitvoering :LOL: Ziet er trouwens flink afgeleefd uit, ook voor die km-stand.

Zou er niet vroeger belettering op hebben gezeten? Toen ik in de occasionautobranche zat, was vrijwel elke witte diesel een ex-bedrijfsauto.

Ex-lesauto misschien? Als de voorpassagiersstoel meer versleten is dan de bestuurdersstoel zou dat zomaar het geval kunnen zijn.

stiekum jammer dat het een Diesel is. Ik vind hem namelijk wel wat hebben in zo'n standaarduitvoering.
In België werden ze zelfs nog met de aloude X1.4SZ geleverd. Dat is helemaal basis :)

Hoe dan ook, dit topic gaat over opties en accessoires, bij die Astra gaat het om een combinatie van model, kleur en motorisering - hoort dus niet in dit topic thuis.

929V6 zei:
Ex-lesauto misschien? Als de voorpassagiersstoel meer versleten is dan de bestuurdersstoel zou dat zomaar het geval kunnen zijn.
Staat een extra antennetje op. Dit is een typische wagen voor de recherche in Belgie (middenklasser in sedanversie zonder opties)

Reyner zei:
929V6 zei:
Staat een extra antennetje op. Dit is een typische wagen voor de recherche in Belgie (middenklasser in sedanversie zonder opties)

Maar deze Astra is nieuw in NL verkocht.

Plakte men die niet in de hoek van een ruit ipv een gat door het dak te boren?
Blijft wel vreemd dat in het dashboard geen sporen van een bevestigingsmodule oid terug te zien is.

Meestal wel ja. Ik heb ook de interieurfoto's bekeken maar kon inderdaad geen sporen vinden van (communicatie)apparatuur of van uitrusting voor een lesauto.

Ik vind 'm nog wel luxe. 100pk en airco! De eerste leaser van m'n vader mocht ie zelf uitkiezen, hij kon uit alles kiezen. En wat werd het? Een witte Zafira 2.0Di met 82pk en zonder airco...

Zo heeft mijn vader in al zijn wijsheid ooit gemeend een Jetta 1.9 diesel te moeten kopen, daar is deze Astra nog luxe bij. Was een flinke les in onthaasten.

Vwb die Astra, zitten er achter en opzij van de pook geen gaatjes in het dash? Of misschien wat ander plastic er in gezet?

Edit: Jetta bleek een 1.6 diesel te zijn, 54pk, 100nm, net geen 20sec naar de 100 :)

Om nog even op die Astra terug te komen.... Vroeger had ik een Collega, en hij had ook zo'n witte Astra Sedan, maar die auto was een ex-politie auto. Ik hoor hem nog :
"Sta ik met mijn Anita bij het stoplicht... Komt er in eens een politieauto naast me.. Geven we elkaar een knikje. Anita vraagt me waarom ze dat doen. Dus ik zeg ja meisje, wen er maar aan.... deze was van de stillen, dit maak je nog heel vaak mee..." (gemiddeld kwam dit één pauze per week voorbij, vandaar dat ik het nog altijd zo kan opdreunen o_O )

Volgens mij was dat ook een diesel, want hij en "zijn Anita" gingen toen heel ver van werk wonen, waardoor zijn mooie Vectra te duur werd.

Ik weet dat destijds, of nee daarvoor, zou denk ik begin of half jaren 00 zijn geweest, dat de flitsauto van de politie hier een groene Astra was

En die collega was een Belg of reden alle rechercheurs in de hele Benelux een witte Astra G sedan? o_O

Eens kijken:
Mijn audi cabriolet uit 1996 heeft ook wat speciale in nl niet bestelde opties. Kan kloppen want het is een ex-demo van audi frankfurt.
1. hardtop
2. autocheck systeem met:;
1. indicatie ruitensproeier vloeistof
2. indicatie overschrijding ingestelde snelheid
3. oliedruk
4. lampencontrole
5. indicatie zenderinfo radio icm audi radio
6. remslijtage
7. tankinhoud op reserve
3. S-line uitvoering met leren driespaak stuur
4. sportstoelen vol leder met verwarming
5. af-fabriek alarminstallatie
6. boordcomputer
7. Electronisch sper differentieel (werkt met sensors van ABS)

Waarom niet? Volgens de artikelen wel:

Autoweek zei:
We richten ons echter op de Flaminia uit 1961, want die had namelijk optioneel maar liefst vier (!) achterruitenwissers. Twee aan de buitenkant en twee, jawel, aan de binnenkant.

Autoweek zei:
Een heel klein wissertje dat je spiegels vrij kon maken van vocht. De optie kwam op de bestellijst van de Cima in 1988 en verdween er een jaar later alweer.

Autoweek zei:
Nee, als je het écht had gemaakt, dan had je een ruitenwisser voor je zijruiten! In hetzelfde jaar als de Cima toverde Toyota deze optie tevoorschijn voor de Chaser, Cresta en Mark II.

Wat staat er onder het achterscherm? Sportive ...?

Het zal wel een accessoirepakket zijn dat tot een (lokaal) actiemodel is omgetoverd. Dat zag je destijds veel bij o.a. de Aziatische importeurs.

Veel autofolders uit de jaren '60 en '70 tonen interieurfoto's met alle stoelen plat. Daarbij staat dan altijd een tekstje dat de belangstellende wijs moet maken dat je hier heerlijk op kunt slapen, een hotelkamer onderweg is als het ware zonde van je geld. Maar ik vroeg me altijd af hoe ze erbij kwamen dat je lekker ligt op zo'n hobbelend oppervlak, want ook al sloten voorstoelen en achterbank op elkaar aan, vlak was het geheel zeker niet. Ook niet bij de Franse merken, waar de stoelen natuurlijk extra zacht waren.

En nu kom ik deze plaatjes tegen in de brochure van de Lancia Flaminia - je weet wel, dat barokke Italiaanse sedanmodel dat ook bekend staat om de optie van dubbele ruitenwissers op de achterruit. Daar heeft men dus over de slaapmogelijkheden nagedacht en een speciaal matrasje ontwikkeld dat de hobbels en kuilen egaliseert. Of dat matrasje een accessoire is of dat het standaard wordt meegeleverd, vertelt het drukwerk niet. Van deze berlina zijn er tussen 1957 en 1970 in totaal nog geen 4000 gebouwd, van alle sportieve varianten zo'n 8600 (meestal is dat andersom).

flaminia1.jpg

flaminia2.jpg

Tja, ooit hebben we tijdens noodweer in Zwitserland in onze 80 moeten slapen ,nee geen pretje.
In Nederland is overigens overnachten in je auto (lees: openbaar camperen) niet legaal.

Bovenstaande plaatjes geven wel een indruk.
Vroeger zag je dit veel in folders en werd gesproken over slaapstoelen, anno nu lees of zie je dat niet meer heb ik het idee.

Ik heb in de periode 2007/2013 een Matra Rancho Grand Raid gehad, deze was standaard voorzien van een uitschuifbaar 2-persoons bed met bijbehorende losse matrassen.
De rugleuning van de achterbank kon je neerklappen en vervolgens het bed via een ingebouwd railsysteem uiteen schuiven vanaf de achterklep tot aan de B-stijlen en daarin vergrendelen.
De beide matrassen erop en je kon er zeer goed op slapen (als je er tenminste geen probleem mee had om in een "etalage" te gaan slapen:)), en de bagage kon gewoon onder het uitschuifbare bed blijven liggen.
In de ingeschoven stand fungeerde het bed als een vaste en zeer sterke hoedenplank die de bagageruimte geheel afdekt tussen achterklep en rugleuning achterbank, daar kon je probleemloos 10 volle kratjes bier op kwijt.

Don H zei:

mijn vader heeft destijds zo'n zx gekocht en ikzelf heb een bx gehad beide hadden geen verwarmt stuur.
koplampsproeiers, stoelverwarming en de verlichting ging branden met het aanzetten van het contact.

stan 1 zei:
Don H zei:

mijn vader heeft destijds zo'n zx gekocht en ikzelf heb een bx gehad beide hadden geen verwarmt stuur.
koplampsproeiers, stoelverwarming en de verlichting ging branden met het aanzetten van het contact.

Dat kan wel, ik ken een Fiat Ritmo die dat ook niet had.

Ik zag vandaag een vorig model Polo met cognackleurige leren bekleding! Was dat optioneel of is dat iets wat de eigenaar zelf in heeft laten bouwen?

Achteraf inbouw zou ik zeggen. Bij de Golf heb je rond 2012 wel een actie uitvoering van de importeur gehad met bruin leder.

Was dit de standaard oplossing voor een achteruitrijcamera bij dit model? Dan snap ik dat het geen populaire optie was
Dat is inderdaad de standaardoplossing. Dit is er opgezet omdat dit model in de VS als mirage werd verkocht en achteruitrijcamera's daar een jaar of 5 geleden verplicht werden op nieuwe auto's.
Overigens zie ik ze wel erg vaak, ik vraag me af of ze naast de VS meteen wereldwijd in de standaarduitrusting zijn opgenomen.

In het midden geeft dan in elk geval nog de indruk dat het zo bedoeld was, bij de Space Star lijkt het of ze 'm lukraak ergens hebben geplakt waar nog ruimte was.
Maar montage ergens tussen de kentekenverlichting had er stukken netter uitgezien.

Nodig heb je het bij geen enkele auto.
En dat geldt overigens voor de meeste opties uit dit topic.

Terug
Bovenaan