x-trailrijder: Nissan Cherry 1.5 Turbo. Roadtrip! En weer een motorrevisie.... :/

Wat vind jij van de veranderingen?


  • Totaal aantal stemmers
    50
  • Opiniepeiling gesloten .

x trailrijder

Startmotor
Vervolgtopic op Nissan Cherry 1.3 GL Trend Opknapproject!

x-trailrijder: Nissan Cherry 1,3 GL Trend opknapproject

Hee!

Omdat mijn topic helaas dicht moest i.v.m. een idioot aantal pagina’s ga ik verder met mijn grote hobby in een nieuw topic, mijn Nissan Cherry 1.3GL Trend uit februari 1986! De auto is gekocht door mijn ouders van de eerste eigenaar bij Bartels Amstelveen (Nissan-dealer) op 2.5 jarige leeftijd met ruim 35.000km op de teller voor iets van 15,000 gulden. Originele aankoopbon moet ik nog ergens hebben als het goed is! Toen ik de auto over nam in november 2006 stonden er precies 82.000km op de teller. Niks natuurlijk voor een auto van dik 20 jaar! De auto heeft dan ook voornamelijk dienst gedaan als boodschappenwagen. Dit was ook te merken in de onderhoudshistorie van de wagen. Altijd netjes APK en als er wat moest gebeuren dan gebeurde dat ook maar verse olie, snaren of filters gebeurde vrijwel nooit. Daar kwam nog eens bij dat de auto vreselijk rot liep! Dat werd nog eens bevestigd door een Nissanclub Nederland Dyno-bank test waar de Cherry een wereldverpletterende 44PK en 75NM vanaf de krukas perste!!!!!!! Dit hoort 60PK en 100NM te zijn, ook niet super vlot maar voldoende voor een auto van 800KG. Begin 2007 dan ook snel groot onderhoud laten verrichten:

-grote beurt
-nieuwe D-riem / spanrol
-kleppen stellen
-versnellingsbakolie
-alles wat kan bewegen los halen, smeren, ontroesten etc etc
-gehele ontsteking vervangen
-nieuwe koppeling/drukgroep
-nieuwe andrijfashoezen

En dat maakte allemaal niets uit!!! Hele tijd bij verschillende mensen op bezoek geweest en die zeiden allemaal iets anders. De meest schokkende opmerkingen:

-ik weet het niet
-dat komt door de leeftijd
-meer zit er niet in
-blok is gewoon slecht, leg er een nieuwe in of reviseren!

Dik 12,500km verder had ik me er een beetje bij neer gelegd en was aan het sparen voor een full revisie + tuning!

Gelukkig kwam ik uit bij ene Divalo-Tuning die alleen al bij het horen van mijn problemen wist wat er aan de hand was. Afspraakje gemaakt, 60 euro verder en wat gekietel aan mijn ontsteking en opeens had ik een soort racemobiel vergeleken hoe het was! Op de dyno-bank kwamen er 70PK’s uitrollen en 100NM terwijl ze maar 60PK zou moeten leveren! Blokje is dus veel beter dan in 1986 toen ie van de band af rolde! Presteren deed ie ook opeens erg lekker! 0-100 in 12.6 sec. en een top van 170/175 op de teller al moet ik eerlijk bekennen dat ik hem op ruim 190 heb gehad op het vlakke (met HELE harde wind mee ghehe)! Voldoende voor mij?? Neu dat zeker niet! Er staan nog wat leuke dingen in de planning om het vermogen naar turbo-pieken te doen brengen! Ik noem op:

-spaghetti-spruitstuk op maat RVS
-uitlaat op maat RVS (wel een hele bescheiden hoor geen brul-dinges)
-inlaatspruitstuk van de 1.5 + de carburateur van de 1.5

Ook het onderstel blijft niet ongemoeid:

-sway-bar / stabilisatorstang op achteras
-rondom nieuwe dempers
-polymeer bushings
-subtiele verlaging op maat

Genoeg over het motorische gedeelte! Het uiterlijk heeft namelijk ook de nodige metamorfoses ondergaan! Doel van mij was om deze auto zo origineel mogelijk te houden of in ieder geval voor alles origineel Nissan materiaal te gebruiken of materiaal dat in opdracht van Nissan is ontworpen en ook in het originele accessoireboekje staat. Dat is dan ook gebeurd! De volgende opties/accessoires zijn toegevoegd:

-voorspoiler
-nissan silvia S12 velgen met 185/55/15 goodyear eagles + spacers achteras
-achterspoiler
-toerenteller
-originele radio en casettespeler


Ook nog wat dingen custom gemaakt zonder dat het opvalt.

-kofferbakbodem van MDF plaat en bekleed met origineel tapijt aan de bovenkant en aan de onderkant met isolatiemateriaal
-speakers achterin in de bakjes voor de achterpassagiers

Op dit moment staat de auto weer bij de specialist maar nu voor uiterlijk opknapwerk. Al het roest wordt weggehaald en alles wordt uiteindelijk strak gespoten. De deukjes worden met spot-repair weggehaald en het scheurtje in de bekleding van de bestuurdersstoel wordt netjes dicht gemaakt. Helaas gaat hier al bijna 1,5 maand overheen en ik heb geen flauw idee wanneer ik mijn auto terug krijg helaas. In de tussentijd een dikke vette leen-almera met 1.4 motor mee gekregen die nog geen worst van tafel trekt! Maargoed auto is auto en de gratis kilometers zijn natuurlijk wel prettig (enkel benzinekosten).

Staan er binnenkort nog updates in de planning? Jahoor genoeg! Vorige week nog dikke velours matten besteld die op maat zijn gesneden! En eind april ga ik met mijn leen-almera helemaal naar Zwitserland op en neer om wat leuke dingen voor mijn Cherry op te halen. Oa:

-sideskirts
-turbo-accessoires (moet even kijken wat er allemaal te vinden is maar er is daar veel dus komt goed!)
-km-teller van de turbo die tot 200 telt

En nog veel meer maar ik weet niet wat!

Goed nog wat foto’s dan maar om mijn big-ass openingstopic glorieus te openen!

Zo was ie begin 2007 na een lekkere poetsbeurt:

IMG_0985.jpg


IMG_0987.jpg


IMG_0988.jpg


IMG_1008.jpg


IMG_1016.jpg


IMG_1034.jpg


Img_0107.jpg


En na een flinke bak met werk:

Cherry1.jpg


Cherrys050.jpg


Charlotteke002.jpg


Cherrys044.jpg


Cherrys043.jpg


Cherrys042.jpg


autoweekmeeting013.jpg


autoweekmeeting010.jpg


cherryklussen019.jpg


Het interieur:

MOTHNissanCherry021.jpg


Filmpje:



Hoop jullie nog een heleboel updates te doen toekomen!

Groetjes,

Rens
 
Netjes X-trail, hoop weer met plezier je Topic te kupam ze.nnen doorlezen.....................(y)


Spam ze...................................:)
 
Blijft een gaaf hok! Inderdaad, spamse! :p

greetz
R.L.
 
Mooi opening Rens (y)

Straks als de kers helemaal klaar is samen met Red op de foto ??
Weet niog een mooie plek (met dank aan Evo)
 
spammen gaat lukken:D

Marco, tnx! Enne we gaan zeker samen een fotoshoot houden van onze bakken:cool: Fotolokatie van evo is me bekend inderdaad... al denk ik dat ik beter de x-trail dan kan nemen:p
 
Foto's van die plek:

06042008661oh6.jpg

06042008662bc0.jpg

06042008663yl4.jpg


Mooie plek hè, alleen jammer van dit:

06042008672jk9.jpg



Die er dus nog niet zo lang staat.

Ik fietste trouwens terug via de andere kant en wilde mijn fiets afspoelen in een plas, dan krijg je dit:

06042008675hy6.jpg

06042008676fl3.jpg


Is de voorsprong die ik Rens heb gegeven nu groot genoeg?:p
 
@ Rens: spotte ik daar nou ook nog een dikke vette Uno met een uber de luxe ventieldopje :eek:

@ Evo: met al dat vermogen is het moeilijk om op de weg te blijven he :p
 
Mijn fiets is mooier, EVO! :p

Keurige opening Rens. Duidelijk overzichtje van wat er aangepast is. Aan de ene kant vond ik 'm erg mooi toen 'ie nog helemaal origineel was. Aan de andere kant vind ik 'm na je aanpassingen ook wel erg stoer.
 
Rens, respect hoe je de kers hebt getransformeert van een doodsaai leijk gaar vliegend geitenhok:cry:(n) naar een super strak cool uitziend vliegend geitenhok:cool::D

DSC08954.jpg
 
Verbeterd is ie zeker in de jaren, het lijkt nu al heel wat meer...(y)
 
Tnx voor de leuke reacties!

Bob, perfecte foto trouwens(y)

Elco, zoals je zegt. standaard was ie opzich harstikke mooi. Zag er goed uit, was in een nette staat maar echt uitstraling had ie niet vond ik. Nu is hij helemaal naar mijn stijl aangepast en is het echt een blikvanger geworden, daar hou ik wel van(y)
 
I.R.L. is hij toch mooier dan op de Foto's.....................:p
 
Op de naar de volgende 50 pagina's :LOL:

Komt er nou echt een turbo of blijft het bij accessoires?
 
Ik vond de update met de velegn wel aardig. Die velgen passen ook bij die tijd.

Die lelijke plastic flappers onderaan de voorkant en achterop vind ik dan weer helemaal niks en maken er een lelijke sjonniebak van.

Groetjes,
Jan
 
klopt inderdaad! Allemaal originele accesoires:D

Pcr, ik moet nog eens mooie nieuwe foto's maken als hij klaar is. Ga ik meteen een van onze fotograven van dit forum inhuren! Dus heb je zin in een fotogeniek weekend (of dag) stuur me dan een PM-tje en eventueel je prijs:p
 
Helaas meerdere keren geprobeerd hoogte te krijgen van de situatie maar er is 0 respons vanaf de andere kant over de stand van zaken betreffende mijn Cherry:cry: begin er een beetje van de balen! En nu moet ik dat hok van een almera nog laten balanceren ook voordat ik naar zwitserland ga want hij trilt m'n handen uit:) Geen zin om zo 2000km te moeten afleggen dus dan maar paar eurotjes teveel uitgeven aan dat ding. Comfort en veiligheid boven die 10 - 20 euro dan maar!
 
jammer dat je nog net naar 3e moet schakelen in de 0-100...

voor de rest: hou 'm origineel.
 
Boerbosgoed, Ghehe even snel 300km rijden om te zien hoe het met mijn auto gaat:) Als ik toevallig in de buurt ben ok maar mwah voor zomaar even vind ik het zonde van de benzinekosten:p

ww_666, jup inderdaad! Opzich vinden overtoeren deze blokken helemaal niet erg aangezien de PK's gewoon nog doorklimmen boven de 6000tpm maar blijft oude techniek dus dat doe ik maar niet:p Origineel houden komt helemaal goed!(y)
 

Dat wil toch alleen maar zeggen dat men in die jaren ook al in staat was dusdanige accessories op een auto te hangen dat het een sjonniebak werd. Alleen zal de term 'sjonniebak' toen nog niet hebben bestaan ;)

Maar goed, blijft toch mijn mening dat die plasticrommel het er niet fraaier op maakt. Voor je het weet zit je op dezelfde hoogte als de gemiddelde golf-verneuker en da's zonde van deze bijzondere auto.

Groetjes,
Jan
 
jan,

Ik verwacht niet op een golf-versjonner qua niveau te komen. Dat heeft enkele redenen:

-ik gebruik originele materialen. (Dat heeft 2 reden, wordt weinig aftermarket nieuw gemaakt en ik vind origineel mooi staan op de auto)
-ik probeer mijn wagen niet moderner te laten ogen door gebruik van witte knippers, nieuwe velgen, lexus achterlichten etc.
-ik ben geen petjesfiguur, dat is niet mijn stijl. Beetje opvallen vind ik dan wel weer leuk en daar voldeed mijn wagen (laten we eerlijk zijn) vrijwel niet aan. Een schattig grijs muisje in perfecte staat was het. Bij vele oudere mensen riep dat gevoelens op van die goede oude tijd dat ze hun eerste Cherry nieuw uit de dealer hadden gehaald en dat was nou net niet het imago wat ik graag uitstraal;)
 
BBG, op het eerste oog zag ie er perfect uit:) Ook was er al laswerk verricht maar dat was wat APK laswerk en niet voor-de-mooi laswerk;)

Nagasaki, tnx:D
 
@ BM: en dat terwijl ik al om 09.15 op school was terwijl ik pas om 12.15 hoefde te beginnen :eek: Je moet wat over hebben voor dat 10 weken durende project :T
 
Ik was er vanmorgen om 6 uur al uit :p je moet er wat voor over hebben he om bij een pompstation te werken :p
 
:):) Blij dat ik lekker in de tuin heb kunnen werken vandaag en dan bedoel ik niet tuinieren maar gewoon laptopje+telefoon mee naar beneden in de tuin en genieten van het IDEAALE weer:D
 
Nou zo warm was het hier nog niet. Dat heb je mooi voor elkaar Rens!
 
X-trail zei:
Blij dat ik lekker in de tuin heb kunnen werken vandaag en dan bedoel ik niet tuinieren maar gewoon laptopje+telefoon mee naar beneden in de tuin en genieten van het IDEAALE weer


En ik maar werken..................................:)
 
BoerBosgoed Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij die beek en vijver die je hebt aangelegd?


ben er erg trots op:D En jaa had een prachtig uitzicht erover en was vergezeld met het geluid van een rustig kabbelend beekje! vakantiegevoel tot en met:D

Aanlegvijver025.jpg

Aanlegvijver022.jpg


heerlijk!
 
Ziet er netjes uit! Ik heb niet van die groene vingers. Laat ik het anders stellen. Mijn ideale tuin is ge-asfalteerd. :)
 
@ Rens: respect als je die tuin hebt uitgegraven met het schepje wat je linksonder op foto 2 ziet :p

@ BM: met een lading dikke auto's er op zeker ;)
 
Nee erlangs! Ik wil geen zwarte vlakte! Ik wil een circuit ;)
 
:):)

Moet eerlijk bekennen dat het schepje ietsje groter is geweest:)

moet trouwens nog allemaa;l afgewerkt worden met plantjes enzo! Ziet er nu al een heel stuk beter uit want zoals je kan zien is de rand langs het gras nog niet goed met grond bedekt. En binnenkort even wat natuurstenen ergens vandaan halen om de kanten e.d. te verstevigen en te verfraaien:D
 
Trek je toch gewoon een paar stoeptegels bij de buren voor de deur weg ;)
 
Kleine tip voor de rand: probeer van die grote vlakke natuurstenen te krijgen.

Zoiets als op dit plaatje:

vijver%20ommeland.jpg
 
UUUUH! GENOEG OFFtopic. Geen tuinier zaken hier ;) Alleen auto gerelateerd ;) :D
 
:) Zal eens een topic starten in stamgasten: X-trailrijder: Vijver + beekje aangelegd.

Bbg, ik zat aan iets minder formeel te denken aangezien het gedeelte bij het waterverloop ook vrij informeel is. Iets meer richting dit:

vijver10.JPG
 
Terug
Bovenaan