x trailrijder
Startmotor
Vervolgtopic op Nissan Cherry 1.3 GL Trend Opknapproject!
x-trailrijder: Nissan Cherry 1,3 GL Trend opknapproject
Hee!
Omdat mijn topic helaas dicht moest i.v.m. een idioot aantal pagina’s ga ik verder met mijn grote hobby in een nieuw topic, mijn Nissan Cherry 1.3GL Trend uit februari 1986! De auto is gekocht door mijn ouders van de eerste eigenaar bij Bartels Amstelveen (Nissan-dealer) op 2.5 jarige leeftijd met ruim 35.000km op de teller voor iets van 15,000 gulden. Originele aankoopbon moet ik nog ergens hebben als het goed is! Toen ik de auto over nam in november 2006 stonden er precies 82.000km op de teller. Niks natuurlijk voor een auto van dik 20 jaar! De auto heeft dan ook voornamelijk dienst gedaan als boodschappenwagen. Dit was ook te merken in de onderhoudshistorie van de wagen. Altijd netjes APK en als er wat moest gebeuren dan gebeurde dat ook maar verse olie, snaren of filters gebeurde vrijwel nooit. Daar kwam nog eens bij dat de auto vreselijk rot liep! Dat werd nog eens bevestigd door een Nissanclub Nederland Dyno-bank test waar de Cherry een wereldverpletterende 44PK en 75NM vanaf de krukas perste!!!!!!! Dit hoort 60PK en 100NM te zijn, ook niet super vlot maar voldoende voor een auto van 800KG. Begin 2007 dan ook snel groot onderhoud laten verrichten:
-grote beurt
-nieuwe D-riem / spanrol
-kleppen stellen
-versnellingsbakolie
-alles wat kan bewegen los halen, smeren, ontroesten etc etc
-gehele ontsteking vervangen
-nieuwe koppeling/drukgroep
-nieuwe andrijfashoezen
En dat maakte allemaal niets uit!!! Hele tijd bij verschillende mensen op bezoek geweest en die zeiden allemaal iets anders. De meest schokkende opmerkingen:
-ik weet het niet
-dat komt door de leeftijd
-meer zit er niet in
-blok is gewoon slecht, leg er een nieuwe in of reviseren!
Dik 12,500km verder had ik me er een beetje bij neer gelegd en was aan het sparen voor een full revisie + tuning!
Gelukkig kwam ik uit bij ene Divalo-Tuning die alleen al bij het horen van mijn problemen wist wat er aan de hand was. Afspraakje gemaakt, 60 euro verder en wat gekietel aan mijn ontsteking en opeens had ik een soort racemobiel vergeleken hoe het was! Op de dyno-bank kwamen er 70PK’s uitrollen en 100NM terwijl ze maar 60PK zou moeten leveren! Blokje is dus veel beter dan in 1986 toen ie van de band af rolde! Presteren deed ie ook opeens erg lekker! 0-100 in 12.6 sec. en een top van 170/175 op de teller al moet ik eerlijk bekennen dat ik hem op ruim 190 heb gehad op het vlakke (met HELE harde wind mee ghehe)! Voldoende voor mij?? Neu dat zeker niet! Er staan nog wat leuke dingen in de planning om het vermogen naar turbo-pieken te doen brengen! Ik noem op:
-spaghetti-spruitstuk op maat RVS
-uitlaat op maat RVS (wel een hele bescheiden hoor geen brul-dinges)
-inlaatspruitstuk van de 1.5 + de carburateur van de 1.5
Ook het onderstel blijft niet ongemoeid:
-sway-bar / stabilisatorstang op achteras
-rondom nieuwe dempers
-polymeer bushings
-subtiele verlaging op maat
Genoeg over het motorische gedeelte! Het uiterlijk heeft namelijk ook de nodige metamorfoses ondergaan! Doel van mij was om deze auto zo origineel mogelijk te houden of in ieder geval voor alles origineel Nissan materiaal te gebruiken of materiaal dat in opdracht van Nissan is ontworpen en ook in het originele accessoireboekje staat. Dat is dan ook gebeurd! De volgende opties/accessoires zijn toegevoegd:
-voorspoiler
-nissan silvia S12 velgen met 185/55/15 goodyear eagles + spacers achteras
-achterspoiler
-toerenteller
-originele radio en casettespeler
Ook nog wat dingen custom gemaakt zonder dat het opvalt.
-kofferbakbodem van MDF plaat en bekleed met origineel tapijt aan de bovenkant en aan de onderkant met isolatiemateriaal
-speakers achterin in de bakjes voor de achterpassagiers
Op dit moment staat de auto weer bij de specialist maar nu voor uiterlijk opknapwerk. Al het roest wordt weggehaald en alles wordt uiteindelijk strak gespoten. De deukjes worden met spot-repair weggehaald en het scheurtje in de bekleding van de bestuurdersstoel wordt netjes dicht gemaakt. Helaas gaat hier al bijna 1,5 maand overheen en ik heb geen flauw idee wanneer ik mijn auto terug krijg helaas. In de tussentijd een dikke vette leen-almera met 1.4 motor mee gekregen die nog geen worst van tafel trekt! Maargoed auto is auto en de gratis kilometers zijn natuurlijk wel prettig (enkel benzinekosten).
Staan er binnenkort nog updates in de planning? Jahoor genoeg! Vorige week nog dikke velours matten besteld die op maat zijn gesneden! En eind april ga ik met mijn leen-almera helemaal naar Zwitserland op en neer om wat leuke dingen voor mijn Cherry op te halen. Oa:
-sideskirts
-turbo-accessoires (moet even kijken wat er allemaal te vinden is maar er is daar veel dus komt goed!)
-km-teller van de turbo die tot 200 telt
En nog veel meer maar ik weet niet wat!
Goed nog wat foto’s dan maar om mijn big-ass openingstopic glorieus te openen!
Zo was ie begin 2007 na een lekkere poetsbeurt:
En na een flinke bak met werk:
Het interieur:
Filmpje:

Hoop jullie nog een heleboel updates te doen toekomen!
Groetjes,
Rens
x-trailrijder: Nissan Cherry 1,3 GL Trend opknapproject
Hee!
Omdat mijn topic helaas dicht moest i.v.m. een idioot aantal pagina’s ga ik verder met mijn grote hobby in een nieuw topic, mijn Nissan Cherry 1.3GL Trend uit februari 1986! De auto is gekocht door mijn ouders van de eerste eigenaar bij Bartels Amstelveen (Nissan-dealer) op 2.5 jarige leeftijd met ruim 35.000km op de teller voor iets van 15,000 gulden. Originele aankoopbon moet ik nog ergens hebben als het goed is! Toen ik de auto over nam in november 2006 stonden er precies 82.000km op de teller. Niks natuurlijk voor een auto van dik 20 jaar! De auto heeft dan ook voornamelijk dienst gedaan als boodschappenwagen. Dit was ook te merken in de onderhoudshistorie van de wagen. Altijd netjes APK en als er wat moest gebeuren dan gebeurde dat ook maar verse olie, snaren of filters gebeurde vrijwel nooit. Daar kwam nog eens bij dat de auto vreselijk rot liep! Dat werd nog eens bevestigd door een Nissanclub Nederland Dyno-bank test waar de Cherry een wereldverpletterende 44PK en 75NM vanaf de krukas perste!!!!!!! Dit hoort 60PK en 100NM te zijn, ook niet super vlot maar voldoende voor een auto van 800KG. Begin 2007 dan ook snel groot onderhoud laten verrichten:
-grote beurt
-nieuwe D-riem / spanrol
-kleppen stellen
-versnellingsbakolie
-alles wat kan bewegen los halen, smeren, ontroesten etc etc
-gehele ontsteking vervangen
-nieuwe koppeling/drukgroep
-nieuwe andrijfashoezen
En dat maakte allemaal niets uit!!! Hele tijd bij verschillende mensen op bezoek geweest en die zeiden allemaal iets anders. De meest schokkende opmerkingen:
-ik weet het niet
-dat komt door de leeftijd
-meer zit er niet in
-blok is gewoon slecht, leg er een nieuwe in of reviseren!
Dik 12,500km verder had ik me er een beetje bij neer gelegd en was aan het sparen voor een full revisie + tuning!
Gelukkig kwam ik uit bij ene Divalo-Tuning die alleen al bij het horen van mijn problemen wist wat er aan de hand was. Afspraakje gemaakt, 60 euro verder en wat gekietel aan mijn ontsteking en opeens had ik een soort racemobiel vergeleken hoe het was! Op de dyno-bank kwamen er 70PK’s uitrollen en 100NM terwijl ze maar 60PK zou moeten leveren! Blokje is dus veel beter dan in 1986 toen ie van de band af rolde! Presteren deed ie ook opeens erg lekker! 0-100 in 12.6 sec. en een top van 170/175 op de teller al moet ik eerlijk bekennen dat ik hem op ruim 190 heb gehad op het vlakke (met HELE harde wind mee ghehe)! Voldoende voor mij?? Neu dat zeker niet! Er staan nog wat leuke dingen in de planning om het vermogen naar turbo-pieken te doen brengen! Ik noem op:
-spaghetti-spruitstuk op maat RVS
-uitlaat op maat RVS (wel een hele bescheiden hoor geen brul-dinges)
-inlaatspruitstuk van de 1.5 + de carburateur van de 1.5
Ook het onderstel blijft niet ongemoeid:
-sway-bar / stabilisatorstang op achteras
-rondom nieuwe dempers
-polymeer bushings
-subtiele verlaging op maat
Genoeg over het motorische gedeelte! Het uiterlijk heeft namelijk ook de nodige metamorfoses ondergaan! Doel van mij was om deze auto zo origineel mogelijk te houden of in ieder geval voor alles origineel Nissan materiaal te gebruiken of materiaal dat in opdracht van Nissan is ontworpen en ook in het originele accessoireboekje staat. Dat is dan ook gebeurd! De volgende opties/accessoires zijn toegevoegd:
-voorspoiler
-nissan silvia S12 velgen met 185/55/15 goodyear eagles + spacers achteras
-achterspoiler
-toerenteller
-originele radio en casettespeler
Ook nog wat dingen custom gemaakt zonder dat het opvalt.
-kofferbakbodem van MDF plaat en bekleed met origineel tapijt aan de bovenkant en aan de onderkant met isolatiemateriaal
-speakers achterin in de bakjes voor de achterpassagiers
Op dit moment staat de auto weer bij de specialist maar nu voor uiterlijk opknapwerk. Al het roest wordt weggehaald en alles wordt uiteindelijk strak gespoten. De deukjes worden met spot-repair weggehaald en het scheurtje in de bekleding van de bestuurdersstoel wordt netjes dicht gemaakt. Helaas gaat hier al bijna 1,5 maand overheen en ik heb geen flauw idee wanneer ik mijn auto terug krijg helaas. In de tussentijd een dikke vette leen-almera met 1.4 motor mee gekregen die nog geen worst van tafel trekt! Maargoed auto is auto en de gratis kilometers zijn natuurlijk wel prettig (enkel benzinekosten).
Staan er binnenkort nog updates in de planning? Jahoor genoeg! Vorige week nog dikke velours matten besteld die op maat zijn gesneden! En eind april ga ik met mijn leen-almera helemaal naar Zwitserland op en neer om wat leuke dingen voor mijn Cherry op te halen. Oa:
-sideskirts
-turbo-accessoires (moet even kijken wat er allemaal te vinden is maar er is daar veel dus komt goed!)
-km-teller van de turbo die tot 200 telt
En nog veel meer maar ik weet niet wat!
Goed nog wat foto’s dan maar om mijn big-ass openingstopic glorieus te openen!
Zo was ie begin 2007 na een lekkere poetsbeurt:







En na een flinke bak met werk:









Het interieur:

Filmpje:

Hoop jullie nog een heleboel updates te doen toekomen!
Groetjes,
Rens