Wybe: Dafs | Kalmar | BMW Z3 Coupé | Audi TT Roadster | Volvo 360 GLT | Mercedes E500 | BMW 535xd

Zaterdag was de Audi weer een keertje aan de beurt. Langs Profile voor een setje winterbanden en een welverdiende wasbeurt.

Bestand%2007-12-15%2019%2058%2006.jpeg

Er zijn Goodyear UltraGrip Performance banden gemonteerd maar ik ben nog niet enthousiast, ik heb er inmiddels 600 km mee gereden maar ik vind de auto erg zoekerig op de snelweg. Op aanraden van meneer Profile de spanning een beetje verlaagd naar 2.7 en dat gaf iets verbetering maar fijn vind ik het nog niet. De A3 reed als op rails maar de lane-assist moet nu veel corrigeren, iets wat ik me van de Golf helemaal niet herinner. Profile vond verder dat het lag aan het feit dat het nieuwe winterbanden zijn, met dus nog hoge lamellen, en dat het buiten eigenlijk nog warm is...

Bestand%2007-12-15%2019%2058%2044.jpeg

Maar het blijft toch een mooie auto! :)

ik weet niet of je het kenteken voor de 55 al hebt, maar als je platen laat maken, doe dat bij Velthuis in Amsterdam. Die maken ze nog op de oude manier, met gespoten platen en v-vorm letters. Dat is zeldzaam, en veel mooier dan die plastieken platen.

ginkelvanmichiel zei:
ik weet niet of je het kenteken voor de 55 al hebt, maar als je platen laat maken, doe dat bij Velthuis in Amsterdam. Die maken ze nog op de oude manier, met gespoten platen en v-vorm letters. Dat is zeldzaam, en veel mooier dan die plastieken platen.

Kenteken nog niet binnen maar dank voor de tip! Amsterdam is niet echt in de buurt maar ben helemaal met je eens dat het geperste platen en geen platen met plastic letters moeten worden.

Hij staat er weer mooi bij! Mooi dat je de velgen mee neemt naar de winterbanden, maar dan mag je ze geregeld afspuiten. Profile TC geeft een hoop mitsen en maren aan, het is te hopen dat ze snel vertrouwenwekkend aanvoelen. Is er een bepaalde reden dat de Ultragrip Performance eronder zijn gezet (leasemij oid) ?

Nissan GT-R zei:
2.7? Jeetjemina wat hoog! Is dat aangeraden door Audi? Of door de band zelf?

Kan prima, zo allemachtig hoog is het niet. 2.8 of 2.9 is bij mijn ouders thuis de norm. En aangezien de bandenspanning bij Wybe z'n Goodyears is verlaagd naar 2.7, zal daar ook wel 2.9 in hebben gezeten.

Bandenspanning: gewoon wat er in het instructieboekje staat... hoger dan 2.4 kan dat nooit wezen.
Behalve voor bestelbussen enzo natuurlijk...

Mooi, rijden maar!
Een late 55 heb je dus, vanaf september '72 was de 66 er al.
Omdat mijn Xantia V6 bij de garage staat moest ik gisteren het land door met de 55. 450 kilometer zonder morren, alleen het stuur goed vasthouden bij de windvlagen van gisteravond! Ben gisteren de 40.000 km-grens gepasseerd.

244-55 zei:
Een late 55 heb je dus, vanaf september '72 was de 66 er al.
Omdat mijn Xantia V6 bij de garage staat moest ik gisteren het land door met de 55. 450 kilometer zonder morren, alleen het stuur goed vasthouden bij de windvlagen van gisteravond! Ben gisteren de 40.000 km-grens gepasseerd.

Mevrouw Lund was al 54 toen ze in 1972 haar eerste auto kocht, de dealer heeft haar toen vast nog een overjarige 55 aangesmeerd. Maar ondanks het overjarige model heeft ze er toch 34 jaar goed voor gezorgd en ben ik nu blij dat het een 55 en geen 66 is!

Altijd leuk om weer een stuk DAF te rijden! Post je nog een keer foto van jouw exemplaar? :)

Heb nog even gekeken naar wat er nu precies in de deursponning van de Audi over de bandenspanning vermeld staat. Er zitten M+S banden onder dus voor moeten ze eigenlijk gewoon op 2.8, ze stonden op 2.9 en dat is misschien een beetje te hard. Maar lager dan 2.7 moet ik denk ik ook maar niet gaan.

Bestand%2012-12-15%2012%2042%2013.jpeg

Nee, want hij heeft M+S banden. Dan is het 2,8. De snelheidscodering (die Y) lijkt me niet zo relevant voor het bepalen van de juiste spanning.

Waarom is het M+S dan wel bepalend? En de verdere maat en het belangrijkste gegeven. Y want dat vind ik dan wel weer relevant. Aangezien een band de neiging heeft groter te worden naarmate de snelheid hoger wordt. Iets wat ook met de massa van de lucht binnenin te maken heeft.

Dus ik zou de maatvoering en snelheid laten gelden over het feit dat er winterbanden onder zitten. Of zie ik dit verkeerd?

Nissan GT-R zei:
Aangezien een band de neiging heeft groter te worden naarmate de snelheid hoger wordt. Iets wat ook met de massa van de lucht binnenin te maken heeft.

En wat als je niet zo hard rijdt?

Precies. Van V > Y is alleen zinnig als je harder dan 240 rijdt. Heb het vermoeden dat geen enkele A3 (behalve de S/RS) deze snelheid überhaupt haalt. Daarbij is juist het feit dat er winterbanden onder zitten een reden om een hoge bandenspanning aan te houden. Voor zover ik weet is de aanbevolen bandenspanning altijd hoger dan bij zomerbanden.

Wybe zei:
Gisteren was dan de grote dag de Zweedse DAF moest weer een Nederlandse DAF worden, om 12:30 uur een afspraak voor een kentekenkeuring bij de RWD in Schiedam. De Combi gistermorgen uit de stalling in Bleiswijk gehaald, voorzien van eendagskenteken en naar Schiedam gereden.
Bestand%2002-12-15%2011%2023%2037.jpeg

De Daf staat er prachtig bij. Ook leuk dat op deze foto ook nog een andere Daf staat.

Daar zeg je wat, een foto van mijn 55....... In al die jaren dat ik op dit forum rondhang en af en toe wat post heb ik nog nooit een foto geplaatst. Zou niet weten hoe het moet...... Straks kerstvakantie, een mooie gelegenheid om me daarin te verdiepen!

Toevallig een week met veel kilometers èn de Xantia in de garage (is vandaag weer klaar), dus noodgedwongen op stap met de Daf..... en da's geen straf. Gisteren weer 400 km. gereden, waaronder veel snelweg. 110 op de teller (= 110 op de gps, supernauwkeurig dus) en gaan. Rijdt best goed, zit lekker, geweldig uitzicht. Oppassen bij bochten, afritten en dergelijke die je normaal met flinke snelheid neemt. De pendelassen laten zich gelden en je voelt het overstuur opkomen; met een eerdere 55 heb ik al 'ns dwars op een afrit gestaan. Het lawaai went, gewoon wat harder zingen want ik heb er geen radio in. Je moet wel de glimlachen en de opgestoken duimen trotseren, maar ach......
Nu gaat hij de schuur in. Volgend voorjaar maar weer!

Wat een mooie Daf 55 zeg. Prachtig. (y) En ook leuk om het verhaal over het ophalen in Zweden te lezen.

Wat mij betreft mag je ook twee topics aanmaken, de verhalen over de Daf wil ik graag lezen, maar die Audi er tussendoor stoort......:T (sorry, is natuurlijk persoonlijk, waarschijnlijk ben je daar ook trots op)

Dit weekend twee mijlpalen, de Audi op 25.000 km na 4,5 maand en de Daf op 146.000 km na 43 jaar en 4,5 maand.
IMG_2343.JPG

IMG_2345.JPG

Gisteren weer 100 km in de Daf gereden, de probleemloze 120 km/u op de snelweg zorgde weer voor veel blije gezichten en opgestoken duimen bij medeweggebruikers. De 55 is de afgelopen maanden in Bleiswijk geweest voor een beetje onderhoud, nieuwe banden, een goede antiroest-behandeling en de import. Vorige week stond ze nog te glimmen tussen vele andere Dafjes.
IMG_2333.JPG

IMG_2335.JPG

Nu staat de Daf weer thuis, wachten op mooie dagen om een lekker stukje te rijden. De Oranje Klassieker Rit Velp op Koningsdag staat in ieder geval al in de agenda. De Daf staat uiteraard in de garage en de rest van het wagenpark staat op de oprit.
IMG_2346.JPG

IMG_2347.JPG

De Audi bevalt prima en de kilometers schieten er op. Ik krijg veel reacties op de auto, de sedan blijft toch een opvallende auto die je relatief weinig ziet. Stoor me alleen aan wat kleine dingetjes die met softwareaanpassingen verholpen kunnen worden, moet ik toch maar eens gaan regelen. De Corsa is de voorloopauto van m’n vriendin, er is een Golf Business Edition Connected in bestelling maar ook op deze Volkswagen zit momenteel een levertijd van 13 weken.

Audi80Coupé zei:
Leuke kentekencombinatie! Staat hem goed, deze blauwe platen. Mooi setje ook met de Pony! ;)

DZ staat natuurlijk voor Daf Zweden! :) M'n vader heeft momenteel ook een Pony in restauratie maar daarvan matcht de kleur minder goed met mijn Daf.
IMG_2238.JPG

IMG_2239.JPG

Afgelopen weekend het wagenpark uitgebreid met een Audi TT Roadster. Naast de A3 Limousine een tweede Audi waarvan de designers goed hun best gedaan hebben, in 1998 heb ik de eerste folder van de auto gehaald bij de Duitse dealer en nu staat er eentje op de oprit. Zaterdag opgehaald en gelijk ervaren dat open rijden op de snelweg ook met 7 graden nog prima kan door een ingebouwd windscherm en een goede stoelverwarming. De DAF heeft dus nu concurrentie op de mooie dagen!

IMG_4938.JPG

IMG_4929.jpg

IMG_4928.jpg

Zo'n zilveren TT is geweldig. Ik zit er zelf ook wel eens naar te kijken. Prachtig ontwerp inderdaad, en zilver mag een saaie kleur zijn maar het past de TT uitstekend.

De TT moest bij ons zilver of zwart zijn, we hebben verschillende auto's bekeken maar dit is de netste die er op dit moment te koop stond. Nederlandse auto met acceptabele kilometerstand en uitsluitend onderhoud bij de dealer, de vorige eigenaar heeft er dus goed voor gezorgd!

Wij hebben het ook langer over een cabrio, TT of Z4, gehad maar het nu maar gewoon gedaan. Niet praktisch maar wel leuk en redelijk betrouwbare techniek, de Citroen C2 VTR van m'n vriendin verkocht en het kijken naar een TT omgezet in het kopen van een TT. Wellicht voor de winter nog een hardtop scoren en dan kan de TT prima dienen als dagelijks vervoer.

Mooi! Dit is toch wel mijn favoriete Audi, al is de coupé qua design nog wel iets mooier. Maar daar zit een dak op en dat maakt hem een stuk minder leuk. Het dashboard van de auto blijft ook na al die jaren gewoon fraai. Het karakteristieke 'Baseball-leder' maakt een TT voor mij wel echt helemaal af, al is dat bijna onmogelijk te vinden als je een ook voor de rest kloppende auto zoekt. Deze lijkt me verder perfect!

Dank! Samen met de 306 Cabrio is het toch wel de mooist gelijnde cabrio van de jaren '90. Het klopt inderdaad dat het interieur er helemaal niet ouderwets uitziet, qua opbouw lijkt het heel erg op het dashboard van de actuele A3. Ik heb ook nog even in een Z3 gezeten van hetzelfde bouwjaar en dat lijkt een veel ouderwetsere auto.

Baseball-leder, donkergrijs en gepolijste wielen is ook wel mijn favoriet, maar m'n vriendin vindt het baseball-leder te grof en zie inderdaad maar eens een nette te vinden. Ik wilde in ieder geval climate-control en een elektrisch windscherm, cruise-control en een elektrische kap waren daarnaast wensen. Deze heeft het allemaal en is ook nog in super nette staat en als een van de weinigen geen import. Gaan we dus goed voor zorgen!

Afgelopen zaterdag op de Posbank tweemaal een (dezelfde) zilvergrijze Audi TT Roadster gespot, was jij dat? Aan de foto's in dit topic kan ik het helaas niet meer zien.

Elco zei:
Afgelopen zaterdag op de Posbank tweemaal een (dezelfde) zilvergrijze Audi TT Roadster gespot, was jij dat? Aan de foto's in dit topic kan ik het helaas niet meer zien.

Ben zaterdag nog wel even met de Daf weggeweest maar geen TT gereden, ik was het dus niet deze keer :cool:

Wat een gaaf topic hier zeg. Nog niet eerder gezien.

Buiten de TT heb ik niet zoveel met Audi's sinds 2000 maar zo'n TT kan ik toch wel waarderen. Maar die DAF helemaal. Leuk verhaal ook hoe je de aankoop hebt uitgevoerd! Een oud-collega van me heeft een 55 coupe (in het knal oranje) waarmee hij half Europa doorgaat op vakanties. Altijd een leuke auto gevonden.

Engineer2 zei:
Wat een gaaf topic hier zeg. Nog niet eerder gezien.

M’n Audi A3 limo vind ik ook nogsteeds erg fraai, er staan inmiddels al weer 140.000 km op de teller maar is elke keer toch even omkijken als ik uitstap. De TT is echt een tijdloze auto, gaat ook niet meer weg. Een 55 Coupe is ook leuk, kleur is waarschijnlijk gelijk aan mijn 55 Combi. Knal oranje, lekker jaren ‘70! Heb er recent nog een Daf bijgekocht, een uiterst zeldzame 44 van het eerste type in standaard uitvoering uit 1968. Alle luxe, zoals chroomstrips of een fatsoenlijke kachel, ontbreekt, lekker basic. Is een uitvoering waarvan er nog geen 1.000 geproduceerd zijn en waar er nu nog maar twee van bekend zijn. Ga binnenkort beginnen met de restauratie van de 44 en zal dan weer wat foto’s plaatsen!

He wat leuk, nog een DAF erbij!
Heb je die dan ook bij huis staan, of elders? Want het wordt intussen wel een beetje vol lijkt me :D

Zo'n TT vind ik nog steeds gaaf. Na de VR6 misschien toch maar een TT?

Ik vond de Daf 44 op een Belgische site, vanwege de speciale uitvoering toch maar gaan kijken de de auto gekocht. Thuis helaas maar plek voor één Daf, nu staat de 44 in de stalling en de 55 thuis. Volgende week ga ik ze wisselen zodat ik kan starten met de restauratie van de 44. Wel vandaag een huis bezichtigd met een dubbele garage en een schuur met ruimte voor vier auto’s, misschien dus binnenkort alle ruimte voor verdere uitbreiding van de collectie...

@Barri: Je VR6 is erg leuk maar haalt het natuurlijk niet bij een TT Roadster, doen dus!

Door een wijziging in Dropbox zijn m’n foto’s verdwenen, dus tijd voor wat nieuwe plaatjes van het wagenpark.

Daf 44 Standaard 1968
4xVDj5P.jpg

rDwdvpW.jpg

G1Bj1EB.jpg

Daf 55 Combi 1972
orU5DTr.jpg

pD6hTuX.jpg

Audi TT Roadster 2002 | Audi A3 Limousine 2015
fukM8Xl.jpg

ZtDlDQ2.jpg

Leuke 44! Ik kende ze eigenlijk niet met deze wat kleinere koplampen. Succes met opknappen.

rzasa zei:
Leuke 44! Ik kende ze eigenlijk niet met deze wat kleinere koplampen. Succes met opknappen.

Dank! Het eerste type van de 44, gebouwd van 1966 t/m 1968 had deze kleine koplampen. De 55 en de latere 44’s hadden grotere koplampen. De kleine koplampen volgen eigenlijk beter de bolling van het spatbord, maar blijkbaar gaven deze lampen de weinig licht en moesten ze groter worden.

Het opknappen zal nog wel een projectje worden want zoals met elke auto is het altijd slechter dan het lijkt... Maar gaat zeker weer wat worden!

Afgelopen vrijdag m’n Dafs omgeruild, de 55 in de stalling en de 44 naar huis om te starten met de restauratie, waren even twee retourtjes Velp-Bleiswijk met de autotransporter achter de Audi.

R1mBbyZ.jpg

EMvUTJI.jpg

Nu de 44 in de garage naast huis staat vandaag gelijk maar begonnen met strippen. Na een paar uurtjes is er een goed verschil tussen voor en na.

breRCvI.jpg

vsIk7AA.jpg

Na eerst de lagen stof van 20 jaar in een Belgisch schuurtje er af gewassen te hebben kon het strippen begonnen. De achterkant kaal gemaakt, het complete interieur verwijderd en de voorkant gestript. Ook de motorkap verwijdert en een start gemaakt met het losmaken van de motor.

wlxHNeL.jpg

XfX00jw.jpg

CYBKEOE.jpg

xysqzBB.jpg

78eLcAj.jpg

j7djgNl.jpg

Ook natuurlijk genoeg roest gevonden, er zal nog wel het nodige gelast moeten worden maar het valt vooralsnog allemaal nog niet echt tegen.

5zgI3z7.jpg

OL5xGVn.jpg

De volgende stappen zijn nu de motor verwijderen en verder alles kaal maken onder de motorkap. Verder op alle plekken waar roest zit of kan zitten met de slijptol met lamellenschijf aan de gang om alles kaal te maken. Daarna volgt lassen, strak maken en spuiten. Wordt een mooi project voor de winter.

Barri zei:
Zo, wat is jouw stalling ver van huis!

Hoe rijdt dat trouwens, zo'n enkel as autoambulance?

Stalling is bij een goede vriend en de grootste Daf-verzamelaar van het land, is niet echt in de buurt maar moeten nog wat kleine dingetjes aan de 55 gebeuren en die kan ik daar ook gelijk doen.

Voor een lichte auto zoals een Daf is deze autoambulance super, is half Europa al doorgeweest om Dafs op te halen. Rijdt erg soepel en rustig achter m’n A3, en vind het wel fijn dat hij niet zo breed en lang is. Voor een Kafer is hij alleen te smal denk ik.

Met een enkele as heb je snel een ongewenste gewichtsverdeling, zeker bij zo'n kort karretje waar je daar niet goed mee kan 'spelen'. Dat lijkt me het grootste nadeel. De kogeldruk is dan snel te hoog of te laag, en zeker bij hobbels in de weg slaat de kogeldruk heen en weer. Bij een Kever kan het daarom helpen 'm achterstevoren op de trailer te zetten.
Goed dat de trailer bevalt met een DAF erop! Wat weegt zo'n DAF? 750kg ofzo?

Terug
Bovenaan